156 2.4 jtd 20v jakohihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

156 2.4 jtd 20v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Jakohihnan vaihto lähestyy toistamiseen. Onko kukaan vaihtanut 20 venttiiliseen itse jakoremmiä. Kovasti kiinnostaisi tehdä kyseinen homma itse. Aiemmin en ole itse vaihtanut mihinkään autoon jakohihnaa. Normaaleita kulutusosaremppoja on tullut tehtyä.

Katselin vuoden 2007 Autodatasta vaihto-ohjeita jakohihnalle. Kysymyksiä herätti kohdistusmerkkien puuttuminen, imupuolen nokka-akselia ei lukita, onko vauhtipyörän ja kampiakselin hammaspyörän lukituspalat välttämättömät, pakopuolen nokka-akselin hammaspyörän löysääminen.

Elikkä onko ilman lukitustyökaluja turha haaveillakkaan hommasta.
ps. Vaihtoaika Autodatassa 2.1h.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Miksei kohdistusmerkejä voisi tehdä itse.... eli jos vain vaihtaa hihnan ja tietää että hihnapyörät on akseleihin nähden kohdillaan niin niin mikä voi mennä pieleen?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

niin mikä voi mennä pieleen?
...monikin asia. :mrgreen:
..ammattina autoslalom..

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Kyselin vaihtohintoja jakopäärempalle merkkiliikkeestä (Hartikainen). Omien osien kanssa työn osuus olisi ollut n. 850 euroa. Soitto deltalle antoikin hiukan järkevämmän hinnan. Omilla osilla vesipumpun kera rempan hinta työn osalta 400 e. Osat maksoi Heikalla 230e.
Jospa sitten ensikerralla vaihtelis osat itse. Keskiviikkona Deltalle :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rohkea mies menee Telttaan :-) Mutta toi hinta alkaa olemaan jo järjellistä tasoa. Mutta lasketaanko tuohon tosiaan se muutamankympin (Teltta-lisällä parin satasen) vesipumppu? ;)

Täältäpäin ilman omia osia 156 2.0 TS:ään vesimpumpulla + tasapainotushihnan vaihdolla + työt ja kilkkee hinta <800euroa, kalleimmillaan reilusti päältä 1000euroa teltta/mäkelä.

Jos ei olisi tuota tasapainotusakselihässäkkää, olis paljon halvempaa :)

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Puhe oli, että vesipumppu vaihdetaan samalla. Kaipa sitä voi miehen sanaan luottaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, sitten sanon, että olet taitava tekemään soppareita :D Ei siinä, jos edullisesti saa ja takuuhan noille duuneille tulee, mikäs siinä. Muistan vaan erään toisen korjaamon tyypin, kun sanoi: "Deltalla ne perkeleet vetää kiristimet liian tiukalle, "ihan vaan varmuuden vuoks", menee sitte hihnat poikki etuajassa sitten onkin kivaa." :)

Tosin eiköhän tuokin ole paikkakohtasta ja olenhan itse täältäkin lukenut, että telttan taso noussut kohisten siitä lähtien kun meinas kuoppaantua koko lafka.

Tärkeintähän on, että hihna on kunnossa ja Alfa ajossa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä tuon ilman lukituskikkaleitakin vaihtaa jos asiakseen ottaa. Ei ole muita keskenään synkassa olevia hihnapyöriä kuin kampiakselin ja toisen nokka-akselin hihnapyörä, toinen nenäkeppi saa käyttövoimansa hammaspyörällä ensimmäiseltä akselilta. Ruiskupumppua ei Common Rail -vehkeissä tarvitse ajoittaa.

Omat kokemukseni tosin ovat 156 2.4 10v:stä ja 156 1.9 16v:stä mutta jälkimmäisessä pitäisi olla samanlainen jakopää ja ensimmäisessä saman pituinen moottori. Oli muuten viisipyttyisessä konehuoneen poikittainen tila melko vähissä...
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin