mitä kannattaa vaihtaa, hihnanvaihto 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

mitä kannattaa vaihtaa, hihnanvaihto 156

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Ensi kesänä pitäisi vaihtaa kai toi nokkahihna taas.
Tulee siis kolme vuotta täyteen. Onko tarpeen?

Siis vuonna -09 vaihdoin hihnan, kiristäjän, ohjurin ja v.pumpun.
Autolla ajettu alle 20tkm sen jälkeen.

Vaihdan kai vain hihnan, jos sitäkään.
Mitä mieltä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

60tkm/4vuotta vaihtoväli... Moniurahihna kannattaa vaihtaa samalla kun on auki..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

3 vuotta on vaihtoväli
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: mitä kannattaa vaihtaa, hihnanvaihto 156

Viesti Kirjoittaja toolman »

beetta julia kirjoitti:Ensi kesänä pitäisi vaihtaa kai toi nokkahihna taas.
Tulee siis kolme vuotta täyteen. Onko tarpeen?

Siis vuonna -09 vaihdoin hihnan, kiristäjän, ohjurin ja v.pumpun.
Autolla ajettu alle 20tkm sen jälkeen.

Vaihdan kai vain hihnan, jos sitäkään.
Mitä mieltä?
Turha hötkyillä vielä ensi kesänä, itse vedin viimeksi 4v ja 65tkm. Kerran vuoteen vois ehkä vlkasta että kiristin on "merkissään" eikä löystynyt. Jos rullat on viimeks vaihdettu, eikä mene yli 60tkm, ni ei niitä tartte vielä seuraavalla kerrallakaan.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

3 vuotta ja 20 tonnia ja kampiakselin hihnapyörä paskana (yht 70 tonnia)... kannattaa ainakin tarkistaa välillä, kutonen menee kyllä pidempään ja rahallisesti voi olla vaikea perustella vanhempiin kallista remonttia, neloskoneeseen tuntuu olevan tärkeämpää vaihdella ajoissa eikä se ole rahallisesti niin iso sijoitus.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

oliko se 4v.
eli vuosi vielä.
Kiitti tosta!

Moniurahihnaa en ole vaihtanut. (enkä vaihda).

Meinaatko että 4v välein pitäisi vaihtaa kaikki?
Varmintahan se tietysti olisi.

(mutsilla corsa -01 ei vaihdettu vielä hihnaa ajettu 50tkm)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

3 vuotta on siis virallinen väli
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ai niin se olikin twinspark, sorry lukihäiriö. Eli 3v kohdalla kaikki vaihtoon!

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

3v tai 60000km on virallinen vaihtoväli kuten V6 kertoikin.

Sinänsä aika kummallista että facelift 156:n manuaalissa lukee
sivulla 250 hihnan vaihtovälinä edelleen 120 000km¨

Replacement of timing drive belt (*) and Poly-V accessory drive belt 120 000km
(*) Or every 3 years in harsh conditions (cold – hot climates, stop and go city traffic, dusty areas or roads covered with sand and/or salt)
Or every 5 years, regardless of the mileage.
http://www.fiat-lancia.org.rs/Manuals/A ... Manual.pdf

Vaihtovälihän päivitettiin alaspäin paljon ennen faceliftin julkistusta.. :crazyeyes:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eri maissa on eri vaihtovälejä, tosin en tiedä mitä finski manuaalissa lukee
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jan Erik
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Loka 2010, 20:29
Paikkakunta: Uusikaarlepyy

Viesti Kirjoittaja Jan Erik »

Näillä näkymin aion vaihtaa 60tkm/5v kumpi nyt täyttyy ensin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt en valitettavasti löytänyt... Mutta tosiaan virallinen suositus koskien TS-koneita Suomen oloihin: 60tkm/3v. Eli puolitettu normaaliin; suomessa kun on "extreme weather conditions" =P

Avatar
kterkkila
Viestit: 2385
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Muistutuksena vaan että aina nuo tessujen hihnat ei kestä edes luvattua vaihtoväliä. Itse tarkastaisin hyvissä ajoin, vaikka 50tkm paikkeilla, mitä hihnalle kuuluu.
Kimmo

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Kilometrit kuluttaa hihnaa enemmän kuin vuodet. Noi vuosirajat on "varman päälle" meiningillä. Ja kyllä,tiedän että on halvempi vaihtaa remmi ajoissa kuin kunnostaa kannet...

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Vuodet ei kuluta mutta kovettaa/haurastuttaa tiettyjä kumilaatuja. Toki myös vaikuttaa pakkas-starttien määrä ja sata muuta asiaa... noita on kuitenkin sen verran tessuista paukkunut ennen aikojaankin etten itse hirveästi venyttäisi yli mutta jokainen ottaa omat tietoiset riskinsä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ehdottomasti vaihtoon myös vesipumppu ja ohjainrullat ja kiristin, tyhmää säästää noissa, etenkin kun niitä saa jakohihnapakettien mukana kohtuu hintaan. Siitä se vitutus alkaakin kun pumpun takia hihna porsii :mrgreen:

Apulaitehihna kunnon mukaan, joka huollossahan tarkastus varmaankin mainitaan...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Samaa mieltä. Tessun pumppu ei maksa paljoo ja vaihtuu ihan samalla vaivalla kun jakopään avaa. Toki joutuu vähän lotraan nesteitten kanssa, mutta on sitten niissäkin pakkasenkesto kohdallaan. 1.8:n hihnapaketti on varsin kohtuuhintanen, kun siinä ei oo tasapainoakseliakaan. Itse en viitsisi lähteä kikkailemaan pelkän remmin vaihdolla.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pelkkä hihna vaihtoon, kiristin ei tuossa ajassa mene miksikään, eikä vesipumppu, paitsi jos ovat ala-arvoista laatua.

giuliaano
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Joulu 2009, 17:02
Paikkakunta: tampere

hihna

Viesti Kirjoittaja giuliaano »

Kyllä silmälläkin näkee rullien kunnon, rullien laakeroinnista voikin sitten vetää 7 oikein ja vara osat päälle.
giuliaano

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Omassani EX 156 1.8TS meni hihnan vaihdossa kaikki hihnapyörätkin uusiksi. Sitä en tiedä milloin ne oli viimeksi vaihdettu mutta kannattaa ehdottomasti tarkistaa ne.

Sehän se aiheuttaa myös koneremontin jos hihna hyppää yli kun pykälät on kuluneet pyörässä.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja LeKu »

Onko 1.8ts 2 ohjainrullaa vai yksi? kävin kysymässä jakopää sarjaa niin myyjä sanoi että kuuluu vain yksi.. Ja mistä saisi halvalla nokka akselin lukitus kappaleet? vai onko jollain tarkkoja piirrustuksia kyseistä palasta? voisin koneistajana työstää muutaman kappaleen :-D

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja LeKu »

LeKu kirjoitti:Onko 1.8ts 2 ohjainrullaa vai yksi? kävin kysymässä jakopää sarjaa niin myyjä sanoi että kuuluu vain yksi.. Ja mistä saisi halvalla nokka akselin lukitus kappaleet? vai onko jollain tarkkoja piirrustuksia kyseistä palasta? voisin koneistajana työstää muutaman kappaleen :-D
Eiku joo.. tuo toinen "ohjainrulla" taitaaki olla vesipumppu? :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yksi kiristin- ja yksi ohjainrulla sieltä löytyy. Kolmas möltti on vesipunpun hihnapyörä.
- Epäkelpokeräilijä -

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Työkaveri tekee juuri 2.0ts kansiremppaa. Remmillä oli ajettu, lähinnä kai talvisin motaristeja kun on, n. 4.5v ja 40tkm.
Että siitä vaan heittämään arpaa. Itse arvon juuri noiden hammashihna pyörien kanssa, vähän pelottaa kampiakselin hampaiden kunto, taidan mennä vanhalla. Ei kai noita vielä 135tkm kohdalla jts:ään vaihdeta, eihän..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin