Alfa 33 16V emission control solenoid valve ongelma
Valvoja: Moderators
Alfa 33 16V emission control solenoid valve ongelma
Väsään tossa tekniikkavaihtoa, eli 16V moottori ja vaihdelaatikko series2 QV koriin.
Irrotin tekniikan ja heitin huutin tuuttiin koko saasteosaston. Melko kevytmielisesti...
Auto alkaa olla peruskorjattu ja tuulilasin vaihtoa vaille valmis.
Eli nyt motronic antaa vikakoodia 1-2-4-4, emission control solenoid valve.
Eihän sitä siellä edes ole.
Tyhjäkäynti on väkinäistä ja sammahtelee helposti. Ja tarkemmin ajateltuna se vaatii vähintään tuon venttiilin sinne. Se on osa tyhjäkäynnin säätöä ymmärtääkseni.
Ongelma ei oikeastaan ole se, että mistä uusi solenoidi venttiili (saa toimivaa toki tarjota), vaan se, miten se sinne kytketään.
Jos katsotaan sitä hiilikanisterin näkökannalta, niin kanisteriin tulee letku bensatankista. Sitten yksi letku ilmamäärä-anturin jälkeen ja toinen tuosta lieriöstä, johon menee kustakin kurkusta läpän jälkeen ohut letku ja tyhjäkäynnin säätöyksiköstä paksu. Samaan lieriöön tulee viides liitin, ja vahva muistikuva on, että tähän kytketään solenoidi.
http://alfaromeo33.extra.hu/ sivuston manuaaleista puuttuu 16V osio polttoainejärjestelmästä.
Kiinnostaisi, jos joku osaisi selittää periaatteessa, millainen letkuhässäkkä siellä tulisi olla, jotta voisi kytkeä sen puuttuvan solenoidiventtiilin oikein.
Aion joka tapauksessa huijata sitä niin, että kanisteri jää pois, samoin mahdollisimman monta ylimääräistä letkua.
Joissakin 75 malleissa on motronic 4.1 ja lienee samalla periaatteella toteutettu.
Leima ja paanalle.
Irrotin tekniikan ja heitin huutin tuuttiin koko saasteosaston. Melko kevytmielisesti...
Auto alkaa olla peruskorjattu ja tuulilasin vaihtoa vaille valmis.
Eli nyt motronic antaa vikakoodia 1-2-4-4, emission control solenoid valve.
Eihän sitä siellä edes ole.
Tyhjäkäynti on väkinäistä ja sammahtelee helposti. Ja tarkemmin ajateltuna se vaatii vähintään tuon venttiilin sinne. Se on osa tyhjäkäynnin säätöä ymmärtääkseni.
Ongelma ei oikeastaan ole se, että mistä uusi solenoidi venttiili (saa toimivaa toki tarjota), vaan se, miten se sinne kytketään.
Jos katsotaan sitä hiilikanisterin näkökannalta, niin kanisteriin tulee letku bensatankista. Sitten yksi letku ilmamäärä-anturin jälkeen ja toinen tuosta lieriöstä, johon menee kustakin kurkusta läpän jälkeen ohut letku ja tyhjäkäynnin säätöyksiköstä paksu. Samaan lieriöön tulee viides liitin, ja vahva muistikuva on, että tähän kytketään solenoidi.
http://alfaromeo33.extra.hu/ sivuston manuaaleista puuttuu 16V osio polttoainejärjestelmästä.
Kiinnostaisi, jos joku osaisi selittää periaatteessa, millainen letkuhässäkkä siellä tulisi olla, jotta voisi kytkeä sen puuttuvan solenoidiventtiilin oikein.
Aion joka tapauksessa huijata sitä niin, että kanisteri jää pois, samoin mahdollisimman monta ylimääräistä letkua.
Joissakin 75 malleissa on motronic 4.1 ja lienee samalla periaatteella toteutettu.
Leima ja paanalle.
Vastaankin itselleni.
Kävin aamulla delta-autossa ja avulias henkilökunta auttoi.
Tämä polttoainehöyryjen kierrätys onkin ihan dummy systeemi. Eli vikakoodi kyllä iskee boksin suojatilaan, mutte itsessään vaikuta säätötapahtumaan.
Linjatkin kävi selväksi siltä osin, mitä tarvitsee tietää.
Keruusäiliölle tulee letku tankista, joka menee sitten solenoidin kautta imusarjaan.
Hassu lieriö, johon tulee letku tyhjäkäyntisäätöventtilistä sekä kustakin imukanavasta , 5 letku menee alkuperäiselle paineensäätimelle. Jota ei myöskään enää ole, vaan vaihdoin sen säädettävään.
Solenoidin rikkoutumisen/puuttumisen voi yrittää ohittaa vastaavankokoisella vastuksella. Tässä tapauksessa 45 ohm.
Sellasta. Jos ei käynnistyvyys parane, voi ruuvailla ilmamäärämittarin säätöä. Siis ohituskanavaa tarkemmin.
Tyhjäkäynnin säätöventtiili saattaa kuulemma olla myös rikki, vaikkei se vikaa ilmoittaisikaan.
Saas kattoa, klonksuu kyllä, kun ajaa boksin testitilaan.
Hyvä palvelu deltalla, vaikkeivät Alfaa.
Kävin aamulla delta-autossa ja avulias henkilökunta auttoi.
Tämä polttoainehöyryjen kierrätys onkin ihan dummy systeemi. Eli vikakoodi kyllä iskee boksin suojatilaan, mutte itsessään vaikuta säätötapahtumaan.
Linjatkin kävi selväksi siltä osin, mitä tarvitsee tietää.
Keruusäiliölle tulee letku tankista, joka menee sitten solenoidin kautta imusarjaan.
Hassu lieriö, johon tulee letku tyhjäkäyntisäätöventtilistä sekä kustakin imukanavasta , 5 letku menee alkuperäiselle paineensäätimelle. Jota ei myöskään enää ole, vaan vaihdoin sen säädettävään.
Solenoidin rikkoutumisen/puuttumisen voi yrittää ohittaa vastaavankokoisella vastuksella. Tässä tapauksessa 45 ohm.
Sellasta. Jos ei käynnistyvyys parane, voi ruuvailla ilmamäärämittarin säätöä. Siis ohituskanavaa tarkemmin.
Tyhjäkäynnin säätöventtiili saattaa kuulemma olla myös rikki, vaikkei se vikaa ilmoittaisikaan.
Saas kattoa, klonksuu kyllä, kun ajaa boksin testitilaan.
Hyvä palvelu deltalla, vaikkeivät Alfaa.
Special Tuning Harinen
http://www.hestec.fi/index.php
Verkkokauppa on pitkään ollut sekaisin kuin karuselli. Ihan Italialaiseen tapaan.
Merkkiä en tiedä, muista. Se ei ole Malpassi, jonka kaikki järkevät ostavat.
Malpassi on vanha italiaanovalmistaja ja ne toimivat todella hyvin.
Halusin säästää pari kymppiä, kun ei tuo restauraatio ihan halvimmasta päästä ole ollut . Oli ilmeisesti poistomyynnissä. Hinta oli vain jotakuinkin 50e.
Harisella on ollut malpassia myytävänä myös.
Porin alueella Pro-Turbo ainakin myy myös kilkkeitä.
Ja jos lähden vaihtamaan ruiskuboksia, oma valintani on megasquirt, hyvällä hinta-laatusuhteella.
http://www.hestec.fi/index.php
Verkkokauppa on pitkään ollut sekaisin kuin karuselli. Ihan Italialaiseen tapaan.
Merkkiä en tiedä, muista. Se ei ole Malpassi, jonka kaikki järkevät ostavat.
Malpassi on vanha italiaanovalmistaja ja ne toimivat todella hyvin.
Halusin säästää pari kymppiä, kun ei tuo restauraatio ihan halvimmasta päästä ole ollut . Oli ilmeisesti poistomyynnissä. Hinta oli vain jotakuinkin 50e.
Harisella on ollut malpassia myytävänä myös.
Porin alueella Pro-Turbo ainakin myy myös kilkkeitä.
Ja jos lähden vaihtamaan ruiskuboksia, oma valintani on megasquirt, hyvällä hinta-laatusuhteella.
Eli vähän tarkemmin asiasta kiinnostuneille.
Sen bensahöyryjen solenoidiventtiilin rikkoutuminen (Motronic kaaviossa M15) aiheuttaa ECUn menemisen suojatilaan.
Tällöin käynnistyvyys on huono, kaasua paikallaan polkaistessa saattaa sammua ja rasituksessa veto on huono.
Solenoidin voi tosiaan korvata 47 ohmin 2W vastuksella. Solenoidi maksaa paikasta riippuen 60-130e, vastus 30 senttiä.
Tämä taisi olla eka kerta, kun pääsin Alfan viasta eroon halvalla....
Sen bensahöyryjen solenoidiventtiilin rikkoutuminen (Motronic kaaviossa M15) aiheuttaa ECUn menemisen suojatilaan.
Tällöin käynnistyvyys on huono, kaasua paikallaan polkaistessa saattaa sammua ja rasituksessa veto on huono.
Solenoidin voi tosiaan korvata 47 ohmin 2W vastuksella. Solenoidi maksaa paikasta riippuen 60-130e, vastus 30 senttiä.
Tämä taisi olla eka kerta, kun pääsin Alfan viasta eroon halvalla....

Re: Alfa 33 16V emission control solenoid valve ongelma
Se polttoaineen paineensäätimen merkki. Ei sitä merkkiä ole edes harisen sivuilla, lienee jokin kiina-kapistus.
Se on noista alin:
http://www.hestec.fi/store/index.php?ma ... th=936_988" onclick="window.open(this.href);return false;
Otin sen hinnan lisäksi siksi, että siinä on nipat kiinni 1/8" kierteellä,joten siihden voi liittää helposti omat natsat ja pistää jotain klemmari-kumiletkuviritystä turvallisempaa.
Se on noista alin:
http://www.hestec.fi/store/index.php?ma ... th=936_988" onclick="window.open(this.href);return false;
Otin sen hinnan lisäksi siksi, että siinä on nipat kiinni 1/8" kierteellä,joten siihden voi liittää helposti omat natsat ja pistää jotain klemmari-kumiletkuviritystä turvallisempaa.
Re: Alfa 33 16V emission control solenoid valve ongelma
Halvempi versio
http://www.race.fi/fi/product/18970-Ben ... Fpr-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.race.fi/fi/product/18970-Ben ... Fpr-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;