-98 156 Ohjaustehostin ääntää
Valvoja: Moderators
-98 156 Ohjaustehostin ääntää
Elikkä auto on 152 tkm ajettu -98 156 V6.
Ongelmana seuraava:
Ajelin kotiin yksi ilta, ykkösen laitoin päälle ja annoin rullata niin alkoi kuulua ihmeellinen ääni (vähän kuin pakilla pistelisi menemään?)
Silloin en ehtinyt asiaan paneutua niin ajoin seuraavana päivänä töihin ja tuli huomattua seuraavaa, eli tehostin huutaa, nimenomaan käännettäessä kuuluu ääntä, samoin kuului tyhjäkäynnillä ja pelkästään kaasua annettaessa. Tehostimen öljyjen tsekkaus paljasti nesteen vajunneen, Imin säiliön tyhjäksi ja heitin Dextron II (Mobil) mineraaliöljyä.
Noh, eilen ja tänään paneuduin asiaan, käytin hakua ja lueskelin vinkkejä mm. öljynvaihtoon ja letkujen tsekkaamiseen.
Autoa kun tänään nostettiin niin vaikutti siltä että letkut oli päässeet liikkumaan (hieman irti kiinnikkeistään) ja että paluupuolen letku olisi vuotanut klemmarin kohdalta, koska oli märkä siitä juuresta suhteellisen reippaasti. Öljyt vaihdatin alkuun letkun irrottamalla ja valuttamalla pois, uusi kunnon klemmari tilalle ja täyssynteettistä Mobilia sisuksiin.
Auto käyntiin, rattia käänneltiin edes takasin eikä kuulunut enään mitään, öjyt tsekattiin ja olivat pysyneet sisällä ja määräkin oli kohdillaan.
Koeajolla alkoikin sitten hetken päästä kuulua sama ääni mutta vaimeampana, pieni lenkki ja takaisin talliin, vaihdettiin säiliön kautta öljyt imemällä, käyttämällä ja uutta lisäämällä. Uutta öljyä siellä on nyt sitten + 1 litra.
Uusi koeajo ja ääni tosiaan ei kuulu enään kun tyhjäkäynnillä kääntää rattia, eikä edes aina nyt vauhdissakaan, ääni kuuluu ainoastaan kun antaa jengoja ja kääntää samaan aikaan, pahin kierrosalue tuntuu karkeasti sanottuna olevan 2000-3000 r/min. Niin ja enään tyhjäkäynnillä paikallaan ollessakaan ei kuulu huutoa.
Onko siellä nyt tehostin sökönä vai onko tässä vielä jotain mitä tee-se-itse-mieskin pystyisi vielä tekemään? Esim. Maksaako vaivaa vaihdattaa öjyt vielä kerran tai katsoa vuotaako jostain? (Mielestäni aika tarkkaan katseliin ettei vuoda enään eikä vajuta mistään, öljyä on nyt juuri MAX viivan kohdalla).
Pahoittelen hieman pitkää viestiä mutta olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja vastauksista!
Ongelmana seuraava:
Ajelin kotiin yksi ilta, ykkösen laitoin päälle ja annoin rullata niin alkoi kuulua ihmeellinen ääni (vähän kuin pakilla pistelisi menemään?)
Silloin en ehtinyt asiaan paneutua niin ajoin seuraavana päivänä töihin ja tuli huomattua seuraavaa, eli tehostin huutaa, nimenomaan käännettäessä kuuluu ääntä, samoin kuului tyhjäkäynnillä ja pelkästään kaasua annettaessa. Tehostimen öljyjen tsekkaus paljasti nesteen vajunneen, Imin säiliön tyhjäksi ja heitin Dextron II (Mobil) mineraaliöljyä.
Noh, eilen ja tänään paneuduin asiaan, käytin hakua ja lueskelin vinkkejä mm. öljynvaihtoon ja letkujen tsekkaamiseen.
Autoa kun tänään nostettiin niin vaikutti siltä että letkut oli päässeet liikkumaan (hieman irti kiinnikkeistään) ja että paluupuolen letku olisi vuotanut klemmarin kohdalta, koska oli märkä siitä juuresta suhteellisen reippaasti. Öljyt vaihdatin alkuun letkun irrottamalla ja valuttamalla pois, uusi kunnon klemmari tilalle ja täyssynteettistä Mobilia sisuksiin.
Auto käyntiin, rattia käänneltiin edes takasin eikä kuulunut enään mitään, öjyt tsekattiin ja olivat pysyneet sisällä ja määräkin oli kohdillaan.
Koeajolla alkoikin sitten hetken päästä kuulua sama ääni mutta vaimeampana, pieni lenkki ja takaisin talliin, vaihdettiin säiliön kautta öljyt imemällä, käyttämällä ja uutta lisäämällä. Uutta öljyä siellä on nyt sitten + 1 litra.
Uusi koeajo ja ääni tosiaan ei kuulu enään kun tyhjäkäynnillä kääntää rattia, eikä edes aina nyt vauhdissakaan, ääni kuuluu ainoastaan kun antaa jengoja ja kääntää samaan aikaan, pahin kierrosalue tuntuu karkeasti sanottuna olevan 2000-3000 r/min. Niin ja enään tyhjäkäynnillä paikallaan ollessakaan ei kuulu huutoa.
Onko siellä nyt tehostin sökönä vai onko tässä vielä jotain mitä tee-se-itse-mieskin pystyisi vielä tekemään? Esim. Maksaako vaivaa vaihdattaa öjyt vielä kerran tai katsoa vuotaako jostain? (Mielestäni aika tarkkaan katseliin ettei vuoda enään eikä vajuta mistään, öljyä on nyt juuri MAX viivan kohdalla).
Pahoittelen hieman pitkää viestiä mutta olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja vastauksista!
Viva la Italia
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Valvolinen Synpower tehostinöljyt sisään niin loppuu se vonkuna.
Alfan ohjaustehostin on niin herkkä viileille keleille että ei tarvi mennä edes
pakkasen puolelle kun vonkuna alkaa...
Loppuuko tai väheneekö vonkuminen vartin ajon jälkeen?
Lämpimillä öljyillä systeemin ei pitäisi vonkua oli öljyt mitä tahansa, jos järjestelmä on kunnossa.
Alfan ohjaustehostin on niin herkkä viileille keleille että ei tarvi mennä edes
pakkasen puolelle kun vonkuna alkaa...
Loppuuko tai väheneekö vonkuminen vartin ajon jälkeen?
Lämpimillä öljyillä systeemin ei pitäisi vonkua oli öljyt mitä tahansa, jos järjestelmä on kunnossa.
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Hmm.. Tämä selvä, tosin ei kyllä 15 km:n työmatkan jälkeen loppunut. Hetken kun seisoo niin pieni hetki, uudestaan käyntiin ja hetkeen ei taas kuulunut mitään. Mystistä?
edit: Tuon käsittelyn voisin tehdä. Mikäs on tehokkain keino vanhojen poistamiseks?
edit: Tuon käsittelyn voisin tehdä. Mikäs on tehokkain keino vanhojen poistamiseks?
Viva la Italia
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Odotat pakkasia ja käännät heti laidasta laitaan, tulee taatusti jostain pihalleNikodemus kirjoitti:edit: Tuon käsittelyn voisin tehdä. Mikäs on tehokkain keino vanhojen poistamiseks?
Imemällä lienee useimmat vaihtaneet tai paluuletku irti ja täyttäen uutta sitä mukaan kun häviää säilöstä. Tosiaan tuo Valvoline tuntui olevan minulla ainoa joka toimi, kokeiltiin Mobilin ja Castrolin tavaraa, kaikki tuli ulos omia aikojaan.
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Heti kun töiltäni kerkeän niin otan auton työn alle. Niin ja kiitos nopeista vastauksista!
Tuli vielä mieleen eli: 1. Tyhjennä vanhoja 2. Valvolinet sisään 3. Sen verran jättää Valvolinea vähemmälle että Fortet menee tehostajaan?
Tuli vielä mieleen eli: 1. Tyhjennä vanhoja 2. Valvolinet sisään 3. Sen verran jättää Valvolinea vähemmälle että Fortet menee tehostajaan?
Viva la Italia
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Toi forte on ns.hammastahna muodossa,eli liukenee öljyn sekaan. Ei tarvitse oikeastaan jättää tilaa.Nikodemus kirjoitti:3. Sen verran jättää Valvolinea vähemmälle että Fortet menee tehostajaan?
- Epezi
- Viestit: 7510
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Kannattaa käydä vielä kaikki letkutkin läpi ettei missään näy vuotoja tai letku ole mennyt lyttyyn.
- Mandeprkl
- Viestit: 1541
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Vähänkin joku tehostimen letku lytyssä niin maukuu ja vonkuu niinku kiimanen leijona. Ehdotan tarkistelemaan nuo letkut vielä kertaalleen.
- Dio Natale
- Viestit: 862
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Jep,vaihda litkut pumppuun niin alkaa hiljenemään..
molex to sata, lose all your data.
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Ensimmäisenä kiitokset erittäin hyvistä ja nopeista vastauksista!
Huomenna otan auton projektiksi ja katselen ne kaikki letkut sieltä läpi onko lytyssä tai ottaako ilmaan ja sen perään isken Valvolinet perään. Tuli vaan mieleen jos sieltä painepuolelta esim. olisi letku pettänyt niin onko käännyttävä maahantuojan puoleen vai olisiko sen verran standardi koko että löytyisi hydrauliikkavalmistajalta/kaupasta? Sen jo tiedänkin että siellä sen verran kova paine on niin mitä tahansa letkua ei saa käyttää.
Ilmoittelen huomenna mitä sieltä selviää..
Huomenna otan auton projektiksi ja katselen ne kaikki letkut sieltä läpi onko lytyssä tai ottaako ilmaan ja sen perään isken Valvolinet perään. Tuli vaan mieleen jos sieltä painepuolelta esim. olisi letku pettänyt niin onko käännyttävä maahantuojan puoleen vai olisiko sen verran standardi koko että löytyisi hydrauliikkavalmistajalta/kaupasta? Sen jo tiedänkin että siellä sen verran kova paine on niin mitä tahansa letkua ei saa käyttää.
Ilmoittelen huomenna mitä sieltä selviää..
Viva la Italia
Re: -98 156 Ohjaustehostin ääntää
Nonni, vika selvisi! Elikkä kun auton sai vihdoin tarpeeksi ylös paljastui että ohjaustehostimen letku aivan lytyssä siitä öljyputsarin vierestä.. Oli siksi mennyt että se letkujen kiinnitin on joskus ilmeisesti osunut johonkin, kääntynyt ympäri ja letkun kulma oli liian jyrkkä = mennyt lyttyyn. Ääni on nyt poissa ja tulipahan samalla käytyä ne läpi + öljyt vaihdettua.
Vielä kerran, suuret kiitokset avusta!
Vielä kerran, suuret kiitokset avusta!
Viva la Italia