Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Do diin, rakenteensa vuoksi taitaapi olla hiukkasen lujassa tuo kansi lohkossa kiinni. Monestihan kansi on pulteilla kiinni ja nehän irtoavat kohtuu nätisti. Näissä koneisaahan on siis pinnapultit lohkossa jotka menevät kannen läpi ja mutterit kannessa (kuten kaikki tiedämme !), jolloin ajan myöden pinnapultit taitavat olla aikas jumissa kannessa.

Kuinka olette näitä irroitelleet ja millä vaurioilla, itse ajattelin räkästä mutterin pinnapulttiin kiinni ja koittaa pulttipyssyllä pinnapulttia pyörimään. No se oli vasta ajatus asteella ja kuunnellaan vinkkejä viisaammilta :agrue:

Vinkkejä odotellen....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

TC:n kannen saa ihan nätisti irti antamalla kumivasaralla vuoron perään pako- että imupuolelle iskua. Näin olen saanut irti ne kannet, mitä on pitänytkin saada.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kolme TC:n kantta ja yksi TS:n kansi ovat kaikki lähteneet kun on antanut kumivasaraa pinnapulttien päihin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Aika hellän tuntuista toimintaa :-D Itse jo ehdin pikkuisen "kopistelemaan" imu sekä pakopuolelta, mutta ei sanottavaa vaikutusta. Koitan illalla paremmin ajan kanssa, eiköhän se siitä irtoa, jotenkin vaan taas tuntuu sille että muutenhan noi irtoaa kyllä nätisti, mutta juurikin tämä sitten ei..

No illalla lisää
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Kannen nostokorvakkeisiin rautakanki läpi ja siitä hiljalleen heilutellen ylös.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Semmoinen tuli vielä mieleen, että onhan kannen etuosassa olevat pari pientä pulttia irti? Ne voi unohtua helposti.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Tiige kirjoitti:Semmoinen tuli vielä mieleen, että onhan kannen etuosassa olevat pari pientä pulttia irti? Ne voi unohtua helposti.
Jep. Tämän olen itsekin kokenut. Rautakangellakin väänsin eikä mitään. Sitten muistin nuo kaksi pulttia :-)

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

tarkottanee ne pultit varmaan niitä jakopää kopan ala pultteja, juu ne on irki ja nosto korvakkeet ei ole paikallaan, tarvinnee ottaa toisesta lainaan...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Yhden olen irroitellut, kyllä sai kumivasarat unohtaa. Iso leka ja rautakanget :lol:

Ei siinä kait mitään ihmeempiä jippoja ollut, väänteli ja hakkasi niin että ihme kun pysyi suorana.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

No nyt kuullostaa tutummalat, Epezi, morjens mikä homma. Yksi kumi leka murusina ja tosiaan ihme jos kansi vielä suorana säilyi. Muutaman millin rako tuli sitten loppupelissä helpolla (30 min takomista) ja sen jälkeen olikin hommaa. Kone oli kansi alespäin pukissa ja hakkasin kumilla (ja vähän muullakin), aina rako katosi toiselta nurkalta kun toista kaiveli. Loppujen lopuksi laitoin kiilaa väliin ja sillä pikkuhiljaa kiertäen alkoi kansi irrota. Pullttejakin väliin hakkasin kumilla ja kovalla. Ainoa vaurio näyttäis olevan pieni kiilan iskemä 1 männän yläosassa (kone kun oli ylösalas ja kampi pois niin männät roikkui kannen päällä).

No seuraava purkuun tänään ja huomenna, katotaan paljonko tnt:ä tarvitaan sen irrotukseen....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti:Yhden olen irroitellut, kyllä sai kumivasarat unohtaa. Iso leka ja rautakanget :lol:

Ei siinä kait mitään ihmeempiä jippoja ollut, väänteli ja hakkasi niin että ihme kun pysyi suorana.
Tais olla sama tapaus missä olin mukana kampeamassa. Tais olla pullotunkkiakin välillä "tehosteena" ja silti oli lujassa :lol:

Suora se oli kaiken tuon jälkeenkin...

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Mulla on tuollainen apuväline kannen irroitukseen: http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fu ... duct&id=88" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Helppo tehdä n. 10mm teräslevystä ja sopivasta pultista.
75 TS -88

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

alfa 156 v6 kirjoitti:Tais olla sama tapaus missä olin mukana kampeamassa.
Ai niin olihan tämäkin tapaus. Joskus irrotin myös paikallaan yhden, en nyt enään muista kumpi oli tiukemmassa.

TwinS: sopiiko tuo myös TS koneeseen, kun tekstissä puhutaan TC:stä. Mihin toi käytännössä kiinnitetään?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No jos kerran sen vaivan näkee että kannen irroittaa niin eikös se kannata
käydä oikaisuttamassa ja ehkäpä myös venttiilityöt siihen päälle. Ei se niin kallista kumminkaan ole...

Että samapa se paljonko sitä vääntelee ja kääntelee kun vaan ei halkaise...

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vinkkiä 75 ts koneen kannen irrotukseen

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Joo, kyllä se laittoon kansi menee, tai joku niistä 4 tarjolla olevasta, katotaan mikä on paras.

Oli sitten putketkin piukassa, ei ihan lähtenyt kumivälineillä nekään irti. Pikkuisen joutuu kauloja fiksaamaan ennen asennusta, toki onhan näitäkin nyt se 12-16 kpl mistä valita parhaat. Putket oli kyllä hyvän näköiset ja samoin männätkin, tässä myllyssä. Taitaisivat kelvata jo nämäkin mutta tutkitaan nyt muutkin ja punnitaan oikeat parit.
Yhdessä männässä oli kangen tappi pikkuisen jähmeämpi kuin muissa mutta se saattaa olla ihan tervaisen öljyn jäännettä.. tutkitaan.

Sekä runko että kangen laakerit olivat pikkuisen muuttaneet jo väriä (kuluneet), kangen ei niinkään, ne tais olla paremmat. Mutta puretaan nyt nuo pari muutakin ja mittaillaan ja punnitaan, katotaan mitä löytyy...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Vastaa Viestiin