2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Alfoista

Valvoja: Moderators

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Moro. Olisi tuollainen -98 156:nen jossa vanhaksi päässyt jakohihna luovuttanut, ja kansiremppahan se. Tapaus on käynyt pienillä kierroksilla, joten mitään rajua ei ole jälki, mutta kaikki venttiilit ovat joko ihan aavistuksen tai sitten parissa vähän enemmän lautanen vinossa. Kone olisi tarkoitus laittaa huolella kuntoon, koska auto on muuten niin hyvä, eikä kone edes kuulemma syö öljyä. N. 140tkm ajettu.

Nyt niitä perusasioita että menee kerralla oikein:
- Silmällä katsottuna kaikki ohjurit kunnossa, myös venttiilien istukat. Onko koneistamo keikka silti pakollinen, vai voisiko jopa selvitä uusilla venttiileillä kotikonstein? Läppäys?
- Parissa männässä selvemmät jäljet, parissa vain hipaisu. Tarviiko männistä olla huolissaan jos annan olla?
- Kampiakselin ja kiertokampien laakerit. Jossain luin että virallisesti tulisi laittaa aina myös alakerta, mutta voiko olla näin? Onko tuo edes normaalia puristusiskua rajumpi tälli?
- Ajoituksenmuuntimen korjaussarjan laitan.

Lähdetäänpä tästä liikkeelle. Yllättäen en löytänyt toista ketjua näistä asioista haulla, laittakaa linkki jos sellainen on.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Olisi 98- 2.0ts ehjä kansi jouten. Tosin vielä kiinni, mutta irtoaa tarvittaessa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Viestiä laitettu Noukolle. Mutta yhä saa vastailla noihin kysymyksiin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ehdottomasti käytä kansi koneistamolla ja vie samalla uudet venttiilit niin saavat tehtyä sovituksetkin. Se on kuitenkin pieni kustannus tuossa vaiheessa.

Mäntien vaihto ei varmastikaan ole tarpeellista, eikä kampiakselin laakerien. Kiertokangen laakerin vaihto on vähän siinä ja siinä. Harvemmin kait vaurioituvat, mutta vaihtotyö on kuitenkin kohtuullisen pieni homma.

kimi-
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Loka 2011, 17:07

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja kimi- »

Epezi kirjoitti:Ehdottomasti käytä kansi koneistamolla ja vie samalla uudet venttiilit niin saavat tehtyä sovituksetkin. Se on kuitenkin pieni kustannus tuossa vaiheessa.

Mäntien vaihto ei varmastikaan ole tarpeellista, eikä kampiakselin laakerien. Kiertokangen laakerin vaihto on vähän siinä ja siinä. Harvemmin kait vaurioituvat, mutta vaihtotyö on kuitenkin kohtuullisen pieni homma.
Omastani on aikoinaan edellisen omistajan aikaan hihna katkennut. Deltassa laittoivat uuden kannen ja venttiilit, vanhasta nokka-akselit.
Autolla ajettiin sen jälkeen kymmeniä tuhansia ja se alkoi kolisemaan. Tässä vaiheessa se siirtyi kaverini omistukseen ja olin sitä mukana korjaamassa. Kolmospytyn toinen nokka-akselin nokka kulunut, saman sylinterin männässä jälkiä taannoisesta hihnan katkeamisesta, kiertokangen laakeri väljä ja kampiakselin laakeri ottanut reilusti siipeensä.

Tuosta itse kukin voi päätellä miten kannattaa toimia ja onko se sen arvoista. Autolla on nyt konerempan jälkeen ajettu joitakin tuhansia ja toimii loistavasti. Sanoit, että autolla on ajettu n. 140,000. Harkitsisin myös alakerran purkamista ja mittaamista ja samalla kytkimen vaihtoa kun kerran on auki.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Työkaverini Alfan alakerta oli ihan finito. Pitäänee tarkistaa mutta mielestäni teki remontin edullisimmin supran männillä, Fiatin kangilla (leveämmät kuin Alfan). Kone tuli hieman yli kokoon.
Nyt vain painiskellut erikoisen ongelman kanssa. AlfaDiag oli jättänyt kiekkamittarin näyttämään 3000rpm, kun Diag kiinni ja virrat päällä, moottori sammuksissa. Ja tyhjäkäynti ei mene enää alle 2000rpm. Kiekkamittari kyllä alkoi toimimaan normaalisti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Minkälainen homma alakerta on tehdä myöhemmin jos alkaa kolisemaan? Siinä ei kai kantta tarvitse irrottaa, pitääkö nostaa kone pois vai saako laatikon pois ja tekee alta?
Se on vähän että jos alkaa muutakin laittamaan kun kerta on auki, niin saa laittaa koko voimalinjan uusiksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Laakerit voi vaihtaa alakautta purkamatta kantta. Mutta kannattaa tarkistaa alakerran laakerit,ja kampiakselin kaulat,jo joku niistä on saanut siipeensä, on akseli otettava pois, ja se ei tule pois muuten kuin moottori on otettava pois. Ehdottomasti kannattaa tarkistaa alakerran mahdolliset vauriot.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ok, eli annan tässä vaiheessa lohkon olla paikallaan, mutta öljypohja pois ja käytän kaikki laakerit auki. Jos mitään silminhavaittavaa ei ole, niin eikös se ole sama sitten laittaa sinne uudet laakerit?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jos kone alkaa kolkottamaan niin se on siinä vaiheessa jo melkolailla myöhäistä, eli kampiakseli vaurioitunut. Sen rikkoutuessa on jo järkevintä etsiä toinen kone. Tämän hintaluokan autoissa toi osien vaihto varmuuden vuoksi on vähän niin ja näin. Mutta jos kiinnostusta riittää niin uusi ne kiertokangen laakerit, kustannuksia siitä ei juuri tule, lähinnä lisätyötä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Lisätyö ei pelota, rassailumielessä tuo tuli oikeastaan laitettuakin kun niin edullisesti tarjottiin. Ja vaikka tuohon koneeeseen menisi tonni, niin on se silti yhteensä vähemmän kuin mistään myynnissä olevasta 2l 156:sesta.

Mutta siis vielä noita alkuperäisiä kysymyksiä. Voiko tällaista kantta kunnostaa kotikonstein, paljaalla silmällä näyttää suorastaan virheettömältä tuo kansi?
Venttiilien pitävyydenhän voi tarkistaa kotikonsteinkin, esim. ylösalaisin bensaa palotilaan ja katsoo tippaseeko. Samaten on kosketusnesteitä joilla näkee miten venttiili istuu.
Voiko ns. nykyaikaista kantta läpätä itse jos ja kun joku venttiili vuotaa?

Pitääkö ohjurit aina vaihtaa?

Kaikenlaista on tullut puuhattua mutta ei kansihommia, joten ei tässä sormi mene suuhun kunhan vaan lähtee oikein päin menemään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Voi niitä kotikonsteinkin kunnostella,jos ei vauriot ole pahat. Itse tein parivuotta sitten rempan uhteen 155:seen,josta jakohihna oli poikki. 12 venttiiliä oli vääränä, ja aika moni venttiliohjuri paskana. Kaveri hommasi vähän ajetun kannen, tuli halvemmaksi kun vanhan kunnostus. Esimerkiksi ohjurit lähtee pois kun teetättää sorvarilla sopivan tuurnan, ja pajavasaralla lyömällä lähtee pois. Jos seetirenkaat on kuluneet niitä ei hiomatahnalla saa hyviksi. Montako venttiliä on vääntynyt? Kysäsehän Kumimuumilta jos sillä olis ehjä kansi. Uudet venttilit joudut kuitenkin hankkimaan vääntyneiden tilalle, ja jos on vanhoja suoria on ne kuitenkin koneistettava. Jos seetit on hyvät voi ne kyllä tahnan kanssa hioa. 16 venttilin hiomisessa käsin on aika savotta, mutta jos on aikaa niin mikä ettei.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kaikki venttiilit on vaihdettava.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

rasvanäppi kirjoitti:Voi niitä kotikonsteinkin kunnostella,jos ei vauriot ole pahat. Itse tein parivuotta sitten rempan uhteen 155:seen,josta jakohihna oli poikki. 12 venttiiliä oli vääränä, ja aika moni venttiliohjuri paskana. Kaveri hommasi vähän ajetun kannen, tuli halvemmaksi kun vanhan kunnostus. Esimerkiksi ohjurit lähtee pois kun teetättää sorvarilla sopivan tuurnan, ja pajavasaralla lyömällä lähtee pois. Jos seetirenkaat on kuluneet niitä ei hiomatahnalla saa hyviksi. Montako venttiliä on vääntynyt? Kysäsehän Kumimuumilta jos sillä olis ehjä kansi. Uudet venttilit joudut kuitenkin hankkimaan vääntyneiden tilalle, ja jos on vanhoja suoria on ne kuitenkin koneistettava. Jos seetit on hyvät voi ne kyllä tahnan kanssa hioa. 16 venttilin hiomisessa käsin on aika savotta, mutta jos on aikaa niin mikä ettei.
Yhden 8v kannen käsin läpänneenä voin sanoa että oli viimeinen käsin tehtävä kansi. Seuraava menee ihan kysymättä koneistamolle, kun se ei niiiin kallista lystiä kuitenkaan ole. Mutta jos haluat urheilla, niin hiomatahnaa ja porakone, näillä se sujuu :-)

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuo oma 156:nen oli 123 tuhatta ajettu, ja samalla otin alakerran auki kun kerran hihna oli porsinut.
Tuo kannatti, koska edellisen omistajan toimesta (nuori jolppi) oli kone tainnut käydä hieman kuivana joskus.
Kaulat olivat mitoissaan ja virheettömät, mutta liuskat jo vaihtokunnossa.
Männissä oli selvät jäljet, mutta ei ne pois otettaessa aiheutaneet muuta kun pesun ja tasapainotuksen samalla kun kerran alakerta oli auki :wink: .
Jaa juu, männänrenkaat samalla vaihdoin (turhaan) ja pyöräytin hoonilla pikkasen.
Päittäisvälykset pienenivät uusilla renkailla muistaakseni 0.45=>0.42 tai jotain tuota luokkaa.
Laakerit eivät paljoa maksa jos autoa meinaa pitää, menee samalla kiroilulla.
Alakerran purkuun ja tasapainoitukseen menee kyllä aikaa mutta luulen että tuo kannatti.
Niin, venttiileitä ei ollut kuin 16 vinossa olevaa, mutta muuten kansi oli ehjä ja ohjurit suorat.
Samalla koneistamolla pyöräyttivät samaan hintaan seetien vierestä nuo valujäljet ohjeiden mukaan puhtaaksi. :wink:

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja palkus »

kätevä tapa hivasta venttiilit on laittaa vähän tiukka letku venttiilin päähän ja sitä sitten pyöritellä akkuporakoneella hieman nostaen hieno tahna välissä, tulee niinmaanperusteellisen hyvä.

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

stoichiometric kirjoitti:kätevä tapa hivasta venttiilit on laittaa vähän tiukka letku venttiilin päähän ja sitä sitten pyöritellä akkuporakoneella hieman nostaen hieno tahna välissä, tulee niinmaanperusteellisen hyvä.
Todettu hyväksi tekniikaksi :-)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Allright, joka tapauksessa käyn nytten alakerran läpi ja laitan uudet laakerit. Jos kaulat on kunnossa.
Nyt on tullut 4 tarjousta kansista, kiitos vaan foorumille. En varmaankaan lähde tuohon omin käsin läppäämiseen, pieleen se menee kuitenkin aina kun meikäläinen tahnojen ja maalien kanssa pelaa. :bad-words: Katson tuon alakerran kuntoon ja päätän sitten kunnostanko oman kannen vai laitanko jonkun noista tarjotuista.

Nyt sitten öljypohjan irrotusta ihmettelemään, mistähän niiitä pitkiä ribe avaimia löytyi ja millä ne laakerit aukesi...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ribe avaimia löytyy työkalukaupasta :)
Olen kyllä availlut ihan kuusiokoloavaimellakin, kun muutama pultinkanta on niin ikävissä koloissa ettei ole niihin sopivia ribeja ollut käsillä.

Kiertokangen laakerikannet on ihan kuusiokannalla, oliskohan ollut 11 tai 10mm

Öljypohjaa irroittaessa pitää öljynimusihti irroittaa tai vähintänkin löysätä, on kahdella 11mm kuusiopultilla kiinni. Takasinlaitto onkin vähän haastavempaa kun on märät liimat välissä ja pitäisi imusihtiä kiinnittää :)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itse olen myös tehnyt hieman isosta kuusiokolosta dremelillä riben hihnapyörän pultteihin, onkohan sama koko? Kannenpultin ribe löytyy, mahtaa olla vain liian iso? Pääseekö sinne vaihdelaatikon ahtaaseen väliin yleensäkään muulla kuin näin pitkällä ja ohuella?: http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fu ... duct&id=29

esim tuolla 9,9€ sarjalla?:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=ribe" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei tartte imusihtiä irrottaa, ainakaan 156 01- ja 147 01- öljypohjaa irroittaessa. öljypohja pitää vaan kääntää oikeaan asentoon.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tjaah, sitten en ole vielä kertaakaan löytänyt sitä oikeaa asentoa. Ottaa apurunkoon kiinni.

Öljypohjassa on kahta erikokoista pulttia ja siis kahdella eri kannalla, kokoja en muista.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jep, ovat kahta eri kokoa, vaihdelatikon välissä on pienemmät kannat, en lähtenyt sen kummemmin etsiskelemään vaan tilasin nuo Totallyalfalta, 155:essa on öljyvuoto koneen ja vaihdelaatikon välissä, en tiedä tuleeko öljy stefasta vai öljypohjan lohkon välistä mutta se selvinnee kun jaksaa jossain vaiheessa avata. Totallyalfan avaimet ovat tarpeeksi pitkiä joten ovat oivia juuri tuohon hommaan. Öljypohjan muutama pultti olikin aika löysällä joten voipi tuo vuoto olla sieltä. Voin tarkistaa avaimien koon jos on tarvis.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Olisipas muuten aika paljon halvemmat venttiilit paikallisessa varaosaliikkeessä kuin Motonetissä, 110€ kierros. Alkaa oman kannen kunnostus olemaan siinä hintaluokassa että ainakin nuo pari kalleinta tarjottua kantta taitaa jäädä pois.

Runkolaakerit on paketin tarran mukaan samat kuin Fiiatin 1.4l 12v padassa, hmm...

Miten tarkalleen laakerien vaihto tapahtuu alakautta? Tarviiko akselin liikahtaa yhtään milliä alaspäin, vai riittääkö laakerikansien irrotus vuorotellen? Onko liikkuminen edes mahdollista etu- ja takatiivisteen kannalta? Tuossa on varmaan mahdollisuus tärvellä nuo tiiivisteet.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei siinä mitään tiivisteitä saa tärveltyä. Pyörität koneen sopivaan kohtaan, irrotat laakerikannen, laitat uudet liuskat ja öljyät, kansi kiinni ja pyöräytät seuraavan sylinterin sopivaan kohtaan.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja palkus »

^runkolaakerit huom.

kait se stefa kestää sen pienen pudotuksen jotta saa vaihdettua sen ylemmän liuskan. se vauhtipyörä ja kytkin taitavat painaa sen verran että kytkin-akseli antaa vähä myöden. kyllä noita liuskoja on kuitenkin vaihdettu kampi paikallaan ollessa. Juuri vain tarvittava pudotus eikä yhtään enempää.


edit: tai niin, eihän sitä tartte kuin jotain 0,1mm löysätä niin saa uuden liuskan sinne pyöräytettyä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Katos joo, enpäs mene sanomaan runkolaakereista mitään.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo kyllä näyttää onnistuvan runkolaakereidenkin vaihto alakautta. Kaikki laakerit oli suht siistejä, lukuunottamatta keskimmäistä runkolaakeria, jonne oli jäänyt varmaan jo tehtaalla joku knööli laakeriliuskan taakse. Liuskan takana ja laakerikannessakin näkyi jokin piste. Kampuran kaula oli kyllä täysin siisti.

Kuva

Päittäisvälys nyt varmaan ainakin pieneni uusilla laakereilla, uusi liuska ei mahtunut vanhan tilalle ennenkuin liikutin kampuraa sivulle.

Niin ja ei kyllä minullakaan onnistunut öljypohjan irrotus ilman imusihdin irrotusta, oikean vetarin laakerin kiinnitys öljypohjaan lähinnä on tiellä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

16 kpl venttiilejä, kaikki uudet ohjurit ja yläpään tiivistesarja huomenna Tarviketorilla. Sekä ajoituksenmuuntimen korjaussarja tilattu. Tiedän, tiedän... :wink:
Jos sais kannen perjantaiksi koneistamolle. Kiitokset kaikille kansia tarjonneille, tämä menee nyt näin.

Pitäisköhän tämä ketju siirtää projektiosastolle? Kirjoittelen varmaan erinäisiä höpinöitä tähän lisää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

JiiTeeÄssä kirjoitti:16 kpl venttiilejä, kaikki uudet ohjurit ja yläpään tiivistesarja huomenna Tarviketorilla. Sekä ajoituksenmuuntimen korjaussarja tilattu. Tiedän, tiedän... :wink:
Jos sais kannen perjantaiksi koneistamolle. Kiitokset kaikille kansia tarjonneille, tämä menee nyt näin.

Pitäisköhän tämä ketju siirtää projektiosastolle? Kirjoittelen varmaan erinäisiä höpinöitä tähän lisää.

Onnea harjoitukseen, itellä ei järin hyvä kokemuksia muuntimen korjaussarjasta, poitsun autoon se vaihdettiin ja alkoi aika nopeasti uudelleen äännellä, vaihdettiin sitten varaosamoottorista koko imunokka muuntimineen tilalle.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuosta korjaussarjasta, sen sopivuudesta eri muuntimen versioihin ja onnistumisesta tuntuu olevan erilaisia juttuja. Kokeillaan itse. Sen saattaa nähdä jo vanhan purkaessa tuleeko se korjaussarja toimimaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Täältä löytyy positiivisia kokemuksia korjaussarjasta. Vuosi jo remontista takana ja hiljasta on.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tässä voi tietty olla se että tämä oli jo kertaalleen korjattu, ja jo silloin kulunut. En ole varma kuuluiko tuo pohjassa oleva muovirengas alkuperäiseen muuntimeen, nämä osat olivat siellä purettaessa.
Liitteet
Räjäytyskuva.
Räjäytyskuva.
IMG_5398_1.jpg (243.76 KiB) Katsottu 5514 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin, käsittääkseni korjaussarja on vain ensimmäiseen muuntimen versioon tarkoitettu, varmasti sitä on moni kokeillut niihin kahteen uudempaankin.

Saako muuntimen auki ilman että sitä kiertää nokasta irti? Kuvien perusteella saa, mietin vain miksi ne aina kuvissa on irrallaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onko tässä muuten kannen pääöljykanavassa kuulaventtiili, joka pitää öljyt kannessa koneen seisoessa? Jostain muistelen lukeneeni, että uudemmissa ainakin sellainen olisi ja sillä olisi jotain tekemistä ajoituksenmuuntimen keston kanssa.
Giulia Super -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei näytä olevan, voisiko joku varmistaa että uudemmissa on? Yhden jutun luin jossa porattiin 10,2mm reikä johon asennettiin venttiili. Tosin siinä puhuttiin että se lähinnä estää käynnistyksen jälkeistä naputusta, kun öljyt pysyy kannessa. Voi kai se vaikuttaa muuntimeenkin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja A Bart »

EIkös noita metalliprikkoja kuulu olla kaksi?
Ja ne makaavat perseet vastakkain?
Eli niinku )(
Tai sitten mulla oli lipsahtanut ylimääräinen prikka tuonne?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Löytyisköhän kuvia tuosta "kuulaventtilistä"?

Kyllä muuntimen pystyy purkamaan ottamatta sen irti akselista mutta hiukan hankalampaa irroittaa seeger-rengas ja asentaa paikoilleen.

Jep, kaksi metalliprikkaa ja asennettuna )(, ei vain kuvassa näy kun ovat päällekkäin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kuviakin löytyi;
Kuva
Kuva
Kuva

Venttiili pitäisi löytyä eper #60677899

Mitään varsinaista tietoa ei asiasta itselläni ole, sattui vaan joskus silmään tuo juttu.
Giulia Super -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mielenkiintoista. Pitäisiköhän käydä kysymässä tuota venttiiliä, kansi on kuitenkin menossa koneistamolle. Toisaalta tuollainen varmaan hieman kuristaa öljyn virtausta kanteen päin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Italiasta asti menisi venttiili tilaukseen, katsotaan saako Wetteri nyt arvottua edes suuntaa antavaa hintaa ja toimitusaikaa. Tyypillistä. Ei edes tuulilasin pyyhkijöiden kanssa tahtonut tulla selvää.

Kävinpä myös pällistelemässä jts koneen lohkoa paikallisella korjaamolla, siellä näyttäisi olevan jonkinlainen venttiili lohkon puolella samassa paikassa. Vieläkään ei kyllä löytynyt faktaa että ts koneessa olisi tuollaista venttiiliä jo tehtaalta kannessa. Sellaista vinkkiä sain tosin että öljyn virtauksen kuristaminen kanteen päin ei välttämättä vanhassa koneessa ole huono idea. Yläkerran voitelu kun ei ole niin tärkeä kuin alakerran paineet, kilpakoneissa on tehty noin ihan supistamalla öljykanavaa. Joten jos tuo kuulaventtiili hieman kuristaa virtausta yläkertaan niin saattaapi jopa pitemmän päälle olla hyväkin homma...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Sorry, piti postata tänne kuvien lisäksi linkki keskusteluun, mutta näköjään sössin homman jotenkin. Tässä se nyt kuitenkin tulee, venttiilistä on juttua kuudennessa postauksessa; http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... speed.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nopeasti katsottuna venttiiliä suositellaan, pidetään jopa välttämättömänä pitämään sopiva öljynpaine kannessa, hintaa sillä on huimat 3e (Espanjassa). Ehkä sen sinne laittaisi, kun kone muutenkin on auki..
Giulia Super -69

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Just tuli viestiä wetteriltä, 12€ ja 1-2 viikkoa vähintään toimitus.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nokka akselin ajoituksen muuntimen korjaussarja asennettu, minulla siellä ei ollut valkoista muovirengasta purettaessa.

Kampiakselin hammashihnapyörän vaihdan seuraavaksi, hurja haarukka ison pultin kiristysmomenteissa, ts-koneeseen annetaan 340-378Nm, jts-koneeseen 209-231Nm... Molemmissa sama pultti :crazyeyes: Ei oo järkee.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kasaus alkaa kun sain kannen koneistamolta. Mites paininkuppien kanssa, onko jotain hyötyä jos ne upottaa öljyyn ennen asennusta? Kun täälläkin on ollut juttua että kone saattaa kasauksen jälkeen rallattaa aika pitkään. Jossain ooppelin koneissa taitaa olla oikein ohjeena että painimet pitää olla koko ajan öljykylvyssä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Itse purin ne, ja pesin naftalla.
Kaikki töhnät pois.
Esitäytöksi puolilleen seleniaa.
Noita osia ei kannata sitten sekoittaa keskenään.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^ Viitsitkö kirjoittaa muutaman rivin miten nuo menee osiksi ja tarviiko esim. jotain erityisiä sokka pihtejä?

Alkaa olla mitta täynnä ohjeiden ja työkalujen metsästystä viiikonloppu iltaisin silloin kun on aikaa rempata.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ei siinä mitään ihmeellistä ollu.
Kuppi käteen, ja tappi joka painaa venttiiliin pois.
Kauhean kireät nuo ei ole, joten saattaa lähteä aivan kun pesee rasvat pois, ja koittaa nyppiä puhtailla sormilla.
Muutamaan jouduin muistaakseni käyttämään tonkeja.
Väliin laitoin nahkahanskan ettei tule naarmuja.
Jossain saattaa olla kuviakin tuosta projektista (onkin mutta missä)
Se kuula joka siinä on takaiskuventtiilinä sutilla naftalla pesten puhtaaksi (ja tietenkin muutkin paikat).

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Onko tuossa vaaraa että nostimen kun esitäyttää niin tulee liikaa täyttöä? Tuossa oli yksi v8 tuunaaja saanut yhden työntötangon mutkalle kun oli liikaa ahnehtinut nostimen esisäädön kanssa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 2.0 ts kansiremppa vinkkejä kiitos

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nyt olisi nostimia rassailtu. Mites on, mietityttää nostimien esitäyttö, täytin takaiskuventtiili systeemin ja sehän nousee jousen voimasta tiettyyn asentoon josta se ei palaudu koska se imee öljyt itse takaiskuventtiilin taakse. Toivottavasti tämä nyt on se korkeus, josta säätö lähtee pitenemään, muutenhan nuo jää kantamaan heti kättelyssä?

Olipa kyllä itaraa hommaa availla noita nostajia. Itsellä vastusti tapin urassa oleva ohut metallirengas lanka, sen päät vaikutti olevan huonosti katkaistu ja ne leikkasi aavistuksen kiinni painimen reikään.

Täällä on kuvia nostimen osista:
http://forum.alfa145.com/index.php?show ... ntry156689
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin