TCT vaihteisto (Giulietta)
Valvoja: Moderators
TCT vaihteisto (Giulietta)
Kiinnostaa kovin kokemukset Alfan / Fiatin TCT vaihteistosta. Giuliettaan sen saa parin tonnin lisähinnalla, onko hintansa arvoinen? Ainakin 156 Sele antoi jotain aivan ainutlaatuista fiilistä ajossa, vaikka vähän nykivä olikin.
Niin, eli onko kokemuksia TCT vaihteistosta?
Niin, eli onko kokemuksia TCT vaihteistosta?
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Näyttää painuvan sen verran syvälle tämän kysymyksen vastaukset, että pyytäisin vastaajia lähettämään vinkin myös PM. Muuten jää vastaukset lukematta.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Tuolla ylhäällä "Post reply" nappulan alla on vaihtoehto "Seuraa aihetta", jolloin tulee s-postia, kun joku vastaa viestiketjuun.
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Oma lyhyt kokemukseni on Miton tct vaihteistosta. Sen vaihdot ei ole aivan yhtä pehmeät kuin volkkarin vastaavassa systeemissä, mutta tuhat kertaa pehmeämmät kuin 147 selen vaihdot on. Tosin selen vaihdotkin saa huomattavasti pehmeämäksi nostamalla itse vähän kaasua vaihdossa, varsinkin pienillä vaihteilla. Tätä toimenpidettä ei tarvitse Mitossa tehdä ollenkaan. Jos olisin tilaamassa Giuliettaa, niin 99% varmuudella laittaisin ruksin TCT vaihteiston kohdalle...
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Havaitsitko Miton kohdalla TCT-vaihteistossa hankaluuksia mäkilähtöjen osalta silloin, kun S&S-on käytössä? TCT-vaihteistoa murjottiin kahdessakin arvostelussa (toinen taisi olla Top Gearin suht vakavasti otettava nettiversio ja toinen joku-muu-autolehti) nimenomaan siitä, että nostettaessa jalka jarrulta auto liukuu moottori sammuksissa hieman taaksepäin ennen kuin moottorin käynnistymistä ja vedon alkamista. S&S:n kytkeminen pois päältä poistaa toki tuon liukumisongelman.155TS kirjoitti:Oma lyhyt kokemukseni on Miton tct vaihteistosta. Sen vaihdot ei ole aivan yhtä pehmeät kuin volkkarin vastaavassa systeemissä, mutta tuhat kertaa pehmeämmät kuin 147 selen vaihdot on. Tosin selen vaihdotkin saa huomattavasti pehmeämäksi nostamalla itse vähän kaasua vaihdossa, varsinkin pienillä vaihteilla. Tätä toimenpidettä ei tarvitse Mitossa tehdä ollenkaan. Jos olisin tilaamassa Giuliettaa, niin 99% varmuudella laittaisin ruksin TCT vaihteiston kohdalle...
- Pujazuba
- Viestit: 2333
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Onko kyseinen TCT vaihteistolla varustettu Giulietta saatavissa Suomessa talla hetkella vai mahtaako olla ennakkotilaus vaan.
Kuulostaa silta et Briteissa sita ei toistaiseksi saa vaikka tilata voi kylla.
Kuulostaa silta et Briteissa sita ei toistaiseksi saa vaikka tilata voi kylla.
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Kyllä tuota löytyy. Näytti olevan ehkä parikymmentä maahantuojalla. Mustia bensaversioita oli muutama, täysissä varusteissa kaksi. Tai nyt siis vain yksi.
Auts. http://www.topgear.com/uk/alfa-romeo/mi ... tct-veloce" onclick="window.open(this.href);return false;"
Aika heikko arvio TCTstä
Start/stop toiminnon saa pois päältä katkaisijalla? Mutta koetauluun jää palamaan jokin varoitusvalo tuon tekstin mukaan? Ja pitääkö tuo tehdä joka kerta uudelleen...
EDIT: Pitääkö Stop/start ottaa pois käytöstä joka käynnistyksessä?
Auts. http://www.topgear.com/uk/alfa-romeo/mi ... tct-veloce" onclick="window.open(this.href);return false;"
Aika heikko arvio TCTstä
Start/stop toiminnon saa pois päältä katkaisijalla? Mutta koetauluun jää palamaan jokin varoitusvalo tuon tekstin mukaan? Ja pitääkö tuo tehdä joka kerta uudelleen...
EDIT: Pitääkö Stop/start ottaa pois käytöstä joka käynnistyksessä?
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Selvä kevennys. Siis Mito on tietysti niin kevyt, jotta se liikahtaa pikkukoneellakin keveästi kaasua annostellessa. S&S systeemi tietysti -vertaan mäkilähtöavustimeen- on toimiva omalla tavallaan.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Ei ole omaa koeajokokemusta TCT:sta, mutta Top Gearin suomenkielisessä lehdessä loota teilattiin totaalisesti MiTo:ssa. Valuu taaksepäin mäessä ja start stop-automatiikka sotkee myös liikkeellelähtöä. Onko siis tosiaan niin, ettei TCT-versiossa muka ole hill hold-toimintoa eli jarrut pitäisi auton parisen sekuntia paikallaan auttaen näin mäkilähdöissä? Omassa manuaali-Giuliettassakin se on, ja se on hyvä keksintö. Aikoinaan ensimmäisen sukupolven 6-lovisessa DSG:ssä mäkijarrusysteemiä ei ollut, mutta se tuli myöhemmin vageihin.
Toki TCT kuten mikä muu asia tahansa vaatii omakohtaisen koeajon ja kokemuksen, joten jättäisin jonkun Top Gearin arviot omaan arvoonsa ja aattelisin ite eli koeajaisin, ja jos ei Giuliettaa essarina vielä löydy niin Mitona edes.
Yksi asia, mikä v o i olla todennäköistä, on että Giuliettassakin pian saa TCT:n manuaalin hinnalla, kuten Mitossakin saa (ainakin Autokeskuksen hinnastossa). Nyt on näköjään Giuliettankin perusmallin hintaa tiputettu parisen tonnia, hinta alkaen 23 donaa:
http://www.autokeskus.fi/uutiset/nakyy_ ... omeo_edut/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Samanlainen fiilis tulee noista AK:n alehinnoitteluista kuin Fiatin kohdalla, eli autoja dumpataan alehinnoilla kun muuten kauppa ei hirveästi käy ja myyntitulos jää tavoitteesta. Vuosi sittenhän vastaavalla tavalla dumpattiin Fiat Bravoa, ja alehinnat ja nollakorot edellyttivät auton rekisteröimistä vuoden loppuun mennessä. Noh, esim. ilmanh vaihtoautoa Alfaa ostavalle asia on hyvä, saa hyvän hinta-varustelu-ominaisuus-suhteen kyllä.
Toki TCT kuten mikä muu asia tahansa vaatii omakohtaisen koeajon ja kokemuksen, joten jättäisin jonkun Top Gearin arviot omaan arvoonsa ja aattelisin ite eli koeajaisin, ja jos ei Giuliettaa essarina vielä löydy niin Mitona edes.
Yksi asia, mikä v o i olla todennäköistä, on että Giuliettassakin pian saa TCT:n manuaalin hinnalla, kuten Mitossakin saa (ainakin Autokeskuksen hinnastossa). Nyt on näköjään Giuliettankin perusmallin hintaa tiputettu parisen tonnia, hinta alkaen 23 donaa:
http://www.autokeskus.fi/uutiset/nakyy_ ... omeo_edut/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Samanlainen fiilis tulee noista AK:n alehinnoitteluista kuin Fiatin kohdalla, eli autoja dumpataan alehinnoilla kun muuten kauppa ei hirveästi käy ja myyntitulos jää tavoitteesta. Vuosi sittenhän vastaavalla tavalla dumpattiin Fiat Bravoa, ja alehinnat ja nollakorot edellyttivät auton rekisteröimistä vuoden loppuun mennessä. Noh, esim. ilmanh vaihtoautoa Alfaa ostavalle asia on hyvä, saa hyvän hinta-varustelu-ominaisuus-suhteen kyllä.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- mattijus
- Viestit: 5257
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Jos muistan oikein, Fiatit eivät täyttäneet 2011 voimaan tullutta päästönormia.Peeveli kirjoitti:. Vuosi sittenhän vastaavalla tavalla dumpattiin Fiat Bravoa, ja alehinnat ja nollakorot edellyttivät auton rekisteröimistä vuoden loppuun mennessä.
VMP
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Tottakai Fiatit täyttivät, mutta eivät ne 1-2 vuotta vanhat mallit, joita Suomessa yleensä myydään.
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Itsellä ollut nyt kolmisen viikkoa ajossa ja vaihteistoon olen erittäin tyytyväinen.
Vaihdot huomaamattomia ja nopeita. Ainoa huononnus Seleen on se että ratin läpykät ovat Giuliettassa näköjään lisävaruste eli puuttuvat meikäläiseltä. Toimii kyllä hyvin ilmankin niitä.
N-asennossa vaihtaa Dieselmäisen säästäväisesti, kierrokset pienellä kaasulla 1500-2000. Multiair onneksi vääntää alhaaltakin hyvin. D:llä sitten meno tuntuu tuohon verrattuna varsin rivakalta.
Launch-moodikin löytyy, eli jarru päällä kaasu ei nosta kierroksia tappiin ja auto lähtee jarrun nostamalla - tosin pienellä viiveellä esim. perinteiseen automaattiin verrattuna, joka oikeasti luistattaa jarrua vastaan.
Vaihdot huomaamattomia ja nopeita. Ainoa huononnus Seleen on se että ratin läpykät ovat Giuliettassa näköjään lisävaruste eli puuttuvat meikäläiseltä. Toimii kyllä hyvin ilmankin niitä.
N-asennossa vaihtaa Dieselmäisen säästäväisesti, kierrokset pienellä kaasulla 1500-2000. Multiair onneksi vääntää alhaaltakin hyvin. D:llä sitten meno tuntuu tuohon verrattuna varsin rivakalta.
Launch-moodikin löytyy, eli jarru päällä kaasu ei nosta kierroksia tappiin ja auto lähtee jarrun nostamalla - tosin pienellä viiveellä esim. perinteiseen automaattiin verrattuna, joka oikeasti luistattaa jarrua vastaan.
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^
Kuulostaa hyvältä. Saanee tuo loota ehkä myynnillisesti hyvä osuuden Giuliettan myynnistä, kun alfakansa löytää sen.
Kuulostaa hyvältä. Saanee tuo loota ehkä myynnillisesti hyvä osuuden Giuliettan myynnistä, kun alfakansa löytää sen.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^ Aika näyttää. Itsellä ainakin sellainen käsitys, ettei alfakansa (jos sellaisiksi rajataan alfa-harrastajat) hirveästi ainakaan vanhaa seleä arvostaneet. Tämä näin subjektiivisesti havaittuna Keski-Euroopassa ja tuli Hollannissa jopa koettua käytännössä myydessäni rouvan kauppakassina toiminutta 147 seleä työsuhdeauton tieltä.
Varmaan totta perusautonostajan silmin katsottuna, nykyisin jopa Suomessa.
Varmaan totta perusautonostajan silmin katsottuna, nykyisin jopa Suomessa.
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Mä sain tänään Giuliettan TCT:llä. Kummallista musta on, että kun sen pysäköi P -asentoon, niin se valuu eteenpäin tai taaksepäin aivan pienessäkin mäessä. Ohjekirjassa lukee, että vetävät pyörät lukitaan mekaanisesti, mutta vaikea uskoa. Kuuluuko tän olla tuollainen?
Viimeksi muokannut SimppaP, 30 Joulu 2011, 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Eiköhän sen kuulukin olla tuollainen. Vetävien pyörien lukitus mekaanisesti tarkoittanee että pysäköitäessä jää vaihde päälle, kuten vanhassa selessäkin. Nyökkähään manuaalivaihteinenkin auto kun sen jättää pykälän varaan ilman käsijarrua. Saman tekee myös ns. oikea automaattilaatikko.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
TCT juliettassa on hill holder ja saahan sen sammutusautomatiikankin pois päältä. Yhden koeajon kokemuksella muistelen, että koeajoautossa S&S oli pois päältä startin jälkeen (edellisen ajajan jäljiltä), joten se ei siis kytkeydy pakkopullana päälle. Poiskytkentäkään ei mitään valoshowta aiheuttanut - taisi olla pieni & huomaamaton merkkivalo kytkemen päällä. Pakkasella tuli kyllä ajotietokoneenkin näyttöön varoitus poiskytkennästä, kun pakkasraja ylittyi. Omat mäkilähtöharjoitukset S&S:n kera jäi tuosta syystä yhteen kertaan.Peeveli kirjoitti:Valuu taaksepäin mäessä ja start stop-automatiikka sotkee myös liikkeellelähtöä. Onko siis tosiaan niin, ettei TCT-versiossa muka ole hill hold-toimintoa eli jarrut pitäisi auton parisen sekuntia paikallaan auttaen näin mäkilähdöissä?
Ilmeisesti systeemi pelaa vähän paremmin kuin MiTossa, ainakin What Car? -lehden mukaan:
”There’s also a new engine stop-start system to prevent the type of problems some Mito TCT owners experienced. In a nutshell, the Mito was so slow to restart that if you were sitting on a hill, you could easily find yourself rolling backwards when taking your foot off the brake to apply the accelerator.”
”Although the new stop-start system still isn’t especially quick, we experimented on several hills and the car showed no backward movement before pulling away.”
Ratin vaihtoläpysköitä on jo tällä foorumilla puitu, mutta laitetaan kertaus varmuuden vuoksi: Ensimmäisissä maahan tuoduissa autoissa ei läpysköjä ollut, mutta keväällä tilatuissa on. Koeajoautoissa näitä ei siis liene. Vaan eipä ole tarpeenkaan. Olin itse kuvitellut niiden olevan just se juttu, mikä pitää ihan välttämättä saada. Vaan eipä tuntunut laatikko apua tarvitsevan. Ajo tosin oli ruuhkaköröttelyä & tiet lähinnä perunapeltoa muistuttavassa kunnossa tuolloin. Koska omat ajoni ovat (liian) suurelta osalta ruuhkaköröttelyä, halusin tietää taipuuko Italialainen urheiluauto moiseen. Kesällä palataan asiaan vähän toisissa merkeissä...
Ps. pitäisihän AK:n myyntitaktiikan olla jo kaikilla tiedossa. Nissaniakin myytiin samoin; uuden mallin tullessa hinnat ylös ja 6 kk myöhemmin 3000 € = 10 % alea kehiin, jolloin autonsa täyteen hintaan ostaneet olivat tosi kiitollisia.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- fahlsjy
- Viestit: 1731
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Selvisikö asia TCT vaihteistolla varustettua Giuliettaa koeajamalla??halusin tietää taipuuko Italialainen urheiluauto moiseen.
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Mitään ongelmia ei ollut, ellei sellaiseksi nyt lasketa polttoaineenkulutusta. Härvelin pitäisi olla tosi taloudellinen, mutta kovasti vaan ajotietokone tyrkytti 9-9,5 litran kulutusta, vaikka koitin ajella nuukaillen. Pakkasta tosin oli noin -15 °C eikä yön yli lainassa olleessa koeajoautossa ollut minkään sortin lämmityslaitetta. Oman autoni ajotietsikka lupailee vastaavassa ajossa n. 8 litran kulutusta, mutta todellinen kulutus on kyllä 0,3-1 l/100 km suurempi. Ehkä tuo "silitysrauta" lämmitinkin jotain hyötyä tuottaakin kulutuksen suhteen näin kovalla pakkasella, vaikken muutaman asteen pikkupakkasella saanut mitään eroa kulutukseen esilämmityksen käytön ja käyttämättömyyden välille.fahlsjy kirjoitti:Selvisikö asia TCT vaihteistolla varustettua Giuliettaa koeajamalla??
Yllättävän hyvin TCT jäljittelee perinteistä automaattia, ryömintätaipumusta myöten. Olisi hyvinkin voinut jäädä laatikon todellinen rakenne kekkaamatta, jos en olisi etukäteen siitä tiennyt. Edes reilun -15 °C pakkasessa tehty kylmästartti ei tuntunut millään lailla toiminnassa. Käsinhämmennettävässä pitää vastaavassa tilanteessa käyttää ihan eri lailla voimaa rattaiden hämmentelyyn & kytkimeen.
Itse kyllä tykkäisin enemmän siitä, ettei auto ryömisi = ei pakko seistä jarrulla koko ajan. Myös tuo S&S sais kytkeytyä vasta laitettaessa vaihde vapaalle, jolloin "sammumisluvan" voisi antaa ainoastaa paikoissa, missä on odotettavissa useamman minuutin seisokki.
Liikkeellelähdössä on kyllä pieni viive kaasun painamisen (tai jarrun löysäämisen) ja auton liikahtamisen välillä, samoin reippaammissa kiihdytyksissä (ainakin Nysväys moodilla, D:tä ei tullut testattua), koska tasakaasullahan auto vetelee isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla (jopa 1200 rpm), joten kiihtyvyyttä löytyy vasta alaspäin vaihdon jälkeen. Ymmärrän hyvin, ettei kaikki tällaiseen sopeudu + jos tyylinä on pumppailla kaasua & jarrua vuoronperään, niin varmaan saa järjestettyä tilanteen, missä TCT:llä on koko ajan väärä pykälä pesässä. Vaihtohan on nopea vain silloin, kun loota onnistuu ennustamaan, mitä vaihdetta seuraavaksi tarvitaan.
Itse olen taasen ajellut aikoinaan oikein kunnon wanhan ajan 3-vaihteisella mehumaijalla, jonka runsas luisto/kuminauhamainen veto opetti, ettei tomaatin kanssa kannata hötkyillä. Rakkineella oli jopa tapana sammua, jos pumppasin liian nopeassa tahdissa kaasua ja jarrua vuoronperään - joten on kait TCT-yhteensopiva ohjelmisto jo valmiiksi selkäytimeen asennettuna
Vrt. seleä pääsin tyypittämään joskus 10+ vuotta sitten enkä siitä yhtään tykännyt. Pää paukkui niskatukeen, jos ei laatikkoa auttanut löysäämällä kaasua vaihtojen ajaksi. Koeajoautossa ei ollut edes vaihtoläpysköitä ratissa, joten olisi pitänyt koko ajan ajaa käsi kepissä kiinni. Mikä automaatti se sellainen on?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Onhan siinä selessä city asento, ja tietääkseni aina rattinapit tai ratin takana vaihtoläpyskät. Sele onkin mun mielestä tarkoitettu sporttiseen ajoon, eikä tarkoituksenakaan ole nykimätön vaihtaminen. Itse pidän erityisesti siitä, kun alaspäin vaihdettaessa vähän reippaammassa ajossa robotti polkaisee välikaasua...
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Aikanaan tuli TCT-Mito tyypitettyä Mega-Auton esittelyssä. Keli ja tiet olivat karmeassa kunnossa, mutta puolen tunnin lenkki jätti positiivisen mielikuvan.
Yleensä ihmisillä on ennakkoluuloja ja-odotuksia automaattien suhteen. Luulot johtuvat Suomen autoverotuksesta ja odotukset kokemattomuudesta.
Jokainen automaatti käyttäytyy erilailla, TH 400/700, Tiptronic, Q-tronic ja lukuisat muut versiot. Välillä käsihämmentimeen tottuneen, jotka pääsääntöisesti toimivat samallalailla, on vaikea hyväksyä tätä.
Kokeilemalla se oikea löytyy. Jonkun kilometrin automaateilla rullanneenna toimivin paketti on ollut 159 2.4 Q-tronic. Teho ja vääntö balanssissa.
Tärkeintä näillä vehkeillä ajaessa on pitää vasen jalka lattiassa.
Yleensä ihmisillä on ennakkoluuloja ja-odotuksia automaattien suhteen. Luulot johtuvat Suomen autoverotuksesta ja odotukset kokemattomuudesta.
Jokainen automaatti käyttäytyy erilailla, TH 400/700, Tiptronic, Q-tronic ja lukuisat muut versiot. Välillä käsihämmentimeen tottuneen, jotka pääsääntöisesti toimivat samallalailla, on vaikea hyväksyä tätä.
Kokeilemalla se oikea löytyy. Jonkun kilometrin automaateilla rullanneenna toimivin paketti on ollut 159 2.4 Q-tronic. Teho ja vääntö balanssissa.
Tärkeintä näillä vehkeillä ajaessa on pitää vasen jalka lattiassa.
Ride on!
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
27c pakkasta ja TCT jämähti kesken matkan kolmelle 1-3 vaihteelle. Ei siis vaihda kolmosen jälkeen neloselle. Parempi vissiin vain lämmitellä ja yrittää uudelleen.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
-25c tänään aamulla, sama.alfista kirjoitti:27c pakkasta ja TCT jämähti kesken matkan kolmelle 1-3 vaihteelle. Ei siis vaihda kolmosen jälkeen neloselle. Parempi vissiin vain lämmitellä ja yrittää uudelleen.
4km toimi hyvin, mutta sit tokalla 50+ pätkällä helvetin moinen piipitys ja punaista valoa vilkkuen taulu täyteen ja vaihteet 1-3 ja pakki toimii.
Ratkaisiko sulla lämpötila ongelmat?
Mulla syksyllä lisättiin vähän nesteitä järjestelmään, mutta lootab öljyjä ei saatu vaihdetuksi.
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Eli napsahti jossain 6-7 km kohdalla, juuri kun moottori alkoi olla (oman lämpömittarin valehtelemana) normaalissa käyntilämmössä?
Silloin täsmäisi omiin kokemuksiini (3-4 kertaa TCT limp modessa kovalla pakkasella). Ei taida liittyä öljyihin, vaan siihen, että moottori lämpenee paljon nopeammin. Kun moottorin lämmöt OK ja TCT vielä kylmä, sähköaivo päättelee, että TCT:n lämpömittarin täytyy olla rikki, ei näin iso lämpötilaero muutoin ole mahdollinen -> laatikon limp mode päälle. Ei suostu vaihtamaan kolmoselta ylöspäin, mutta iso pykälä pysyy päällä, jos vikatila iskee vauhdissa. Korjaantuu pitämällä 10 min kahvitauko, jonka aikana lämmöt tasaantuvat. Karvarallin ajo 40 rajoitusalueella ei testini mukaan juuri prosessia nopeuttanut.
Silloin täsmäisi omiin kokemuksiini (3-4 kertaa TCT limp modessa kovalla pakkasella). Ei taida liittyä öljyihin, vaan siihen, että moottori lämpenee paljon nopeammin. Kun moottorin lämmöt OK ja TCT vielä kylmä, sähköaivo päättelee, että TCT:n lämpömittarin täytyy olla rikki, ei näin iso lämpötilaero muutoin ole mahdollinen -> laatikon limp mode päälle. Ei suostu vaihtamaan kolmoselta ylöspäin, mutta iso pykälä pysyy päällä, jos vikatila iskee vauhdissa. Korjaantuu pitämällä 10 min kahvitauko, jonka aikana lämmöt tasaantuvat. Karvarallin ajo 40 rajoitusalueella ei testini mukaan juuri prosessia nopeuttanut.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^
Ei aivan, tosiaan n. 4km kohdalla kävi. Esilämmitetty kone ja alkoi se neula jopa nousta jo - ja on viimasuojat (!).
Töistä kotia toimi ihan OK, mutta ehkä jostain TCT:n suunnalta kuuluu outoa kurnutusta tai vastaavaa kylmänä. Vähän muistutti ohjaustehostimen murisevaa pumppua kovalla pakkasella?
Ei aivan, tosiaan n. 4km kohdalla kävi. Esilämmitetty kone ja alkoi se neula jopa nousta jo - ja on viimasuojat (!).
Töistä kotia toimi ihan OK, mutta ehkä jostain TCT:n suunnalta kuuluu outoa kurnutusta tai vastaavaa kylmänä. Vähän muistutti ohjaustehostimen murisevaa pumppua kovalla pakkasella?
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^ mouruaminen alkuun kanssa tuttu ilmiö (jo ovea avattaessa?)
Seuraavaksi vaan kokeilemaan, toimisiko paremmin, jos moottoria ei esilämmitä
Omat testit jäivät aikoinaan vajaiksi, kun pakkaset ovat niin harvinaista herkkua.
Seuraavaksi vaan kokeilemaan, toimisiko paremmin, jos moottoria ei esilämmitä
Omat testit jäivät aikoinaan vajaiksi, kun pakkaset ovat niin harvinaista herkkua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^
Tää on nyt kolmas kerta kun tähän vastaan jo
Eka meni foorumi nurin ja sitten se meni uudestaan nurin. Kokeillaas, josko tällä kertaa vastaus jäis jopa läsnä
Eli joo, mouruaminen alkaa jo ovea avattaessa ja pakkasen alittaessa 20c se ääni alkaa olla jo epämukava.
Eilen -22.5c ilman esilämmitystä ja ei tullut ongelmia, mut auton moottorin lämpeneminen kesti ikuisuuden. Ja alkuun etenkin jotkut vaihdoista oli joko todella töksähtäviä tai todella kytkintä luistattavia, mutta ei kaikki
Räminää, kurnutusta, mouruamista kuuluu vaihteiston suunnilta tilanteesta riippuen; kääntyessä ilmeisesti kytkinpuoli ääntää ja kiihdyttäessä sitten en edes tiedä, kuka tai mikä. Ääniä on aika paljon, vähän kuin 156-aikaan
Tää on nyt kolmas kerta kun tähän vastaan jo
Eka meni foorumi nurin ja sitten se meni uudestaan nurin. Kokeillaas, josko tällä kertaa vastaus jäis jopa läsnä
Eli joo, mouruaminen alkaa jo ovea avattaessa ja pakkasen alittaessa 20c se ääni alkaa olla jo epämukava.
Eilen -22.5c ilman esilämmitystä ja ei tullut ongelmia, mut auton moottorin lämpeneminen kesti ikuisuuden. Ja alkuun etenkin jotkut vaihdoista oli joko todella töksähtäviä tai todella kytkintä luistattavia, mutta ei kaikki
Räminää, kurnutusta, mouruamista kuuluu vaihteiston suunnilta tilanteesta riippuen; kääntyessä ilmeisesti kytkinpuoli ääntää ja kiihdyttäessä sitten en edes tiedä, kuka tai mikä. Ääniä on aika paljon, vähän kuin 156-aikaan
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Myöhäinen vastaus on parempi, kuin ei ollenkaan?
Se mouruaminen liittyy TCT:n hydrauliseen pumppuun ja sen heräämiseen valmiuteen ajoa varten.
The sound is the hydraulic pump (for the clutch engage/disengage) on the TCT box priming itself so you can turn the ignition and drive away immediately. Notice that the sound disappears after a few seconds, and a subsequent, immediate closing and opening of the driver's side door makes no sound.
Kovilla pakkasilla ääni tosiaan pahenee ja vaihtaminen on takkuista ennen kuin auto lämpenee ja notkistuu..
Nuo -30 kelit alkavat olla (nyky)autoille aika kova paikka, kuten talviautoilu muutenkin. Itse saan autot vuorotellen talliin sulamaan/lämpenemään..
Se mouruaminen liittyy TCT:n hydrauliseen pumppuun ja sen heräämiseen valmiuteen ajoa varten.
The sound is the hydraulic pump (for the clutch engage/disengage) on the TCT box priming itself so you can turn the ignition and drive away immediately. Notice that the sound disappears after a few seconds, and a subsequent, immediate closing and opening of the driver's side door makes no sound.
Kovilla pakkasilla ääni tosiaan pahenee ja vaihtaminen on takkuista ennen kuin auto lämpenee ja notkistuu..
Nuo -30 kelit alkavat olla (nyky)autoille aika kova paikka, kuten talviautoilu muutenkin. Itse saan autot vuorotellen talliin sulamaan/lämpenemään..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^
Näin mäkin ajattelin. Ja ongelmia ei tosiaan oo ollut ollenkaan nyt kun ei ole oikeasti kovia pakkasia ollut.
Näin mäkin ajattelin. Ja ongelmia ei tosiaan oo ollut ollenkaan nyt kun ei ole oikeasti kovia pakkasia ollut.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
No, nyt niitä ongelmia sitten on.
Toimii normaalisti, kunnes (?) tapahtuu. Yhteneväinen tekijä: selkeästi lämmennyt moottori ja vaihteistokin alkanut kerätä lämpöä...
Sitten ei enää tiputa neloselta alas.
Näissä kuvissa näkyy erityisen mielenkiintoisena Clutch overtemperature time odd gearsilla, 176760 sekuntia. Tämä on yhtä kuin 122 päivää ja risat. Mitä ihmettä?
Lämpötilat näyttää oudolta - kone oli siis käynnissä. Pitäisi lienee Coolant ja Gearbox Oil temperature olla näkyviä arvoja; -50c kuulostaa ihan anturivialta/katkokselta.
Nyt kaivataan raadin apua - nimittäin maanantaiksi on jakopäähuoltoaika varattu ja mietin, että pitääkö tässä nyt TCT rempata kanssa o_O
Toimii normaalisti, kunnes (?) tapahtuu. Yhteneväinen tekijä: selkeästi lämmennyt moottori ja vaihteistokin alkanut kerätä lämpöä...
Sitten ei enää tiputa neloselta alas.
Näissä kuvissa näkyy erityisen mielenkiintoisena Clutch overtemperature time odd gearsilla, 176760 sekuntia. Tämä on yhtä kuin 122 päivää ja risat. Mitä ihmettä?
Lämpötilat näyttää oudolta - kone oli siis käynnissä. Pitäisi lienee Coolant ja Gearbox Oil temperature olla näkyviä arvoja; -50c kuulostaa ihan anturivialta/katkokselta.
Nyt kaivataan raadin apua - nimittäin maanantaiksi on jakopäähuoltoaika varattu ja mietin, että pitääkö tässä nyt TCT rempata kanssa o_O
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
En ymmärrä.
Kun sain taisteltua koodit pois, auto jäähtyi parkissa. Hörpin vähän kolaa.
Sitten läppäri kainaloon ja autoon. 30km ajoa, ei mitään ongelmia. Kokeilin mummoilla, kokeilin repiä. Kaikki toimi kuten kuuluu. Parittomien kytkimen lämpötila nousi korkeimmillaan 97 asteeseen, mielestäni siinä kohtaa kun lähdin moottoritielle toista kertaa kaasu pohjassa kiihdyttämään.
Mutta pitäisikö tuossa TCT:ssä nähdä öljyn lämpötilaa? Vai onko esim. QV:n juttuja, osaako joku kertoa?
Kun sain taisteltua koodit pois, auto jäähtyi parkissa. Hörpin vähän kolaa.
Sitten läppäri kainaloon ja autoon. 30km ajoa, ei mitään ongelmia. Kokeilin mummoilla, kokeilin repiä. Kaikki toimi kuten kuuluu. Parittomien kytkimen lämpötila nousi korkeimmillaan 97 asteeseen, mielestäni siinä kohtaa kun lähdin moottoritielle toista kertaa kaasu pohjassa kiihdyttämään.
Mutta pitäisikö tuossa TCT:ssä nähdä öljyn lämpötilaa? Vai onko esim. QV:n juttuja, osaako joku kertoa?
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Kunhan arvailen...
Ei tiputa neloselta alas? Sen ei kyllä enää pitäisi olla millään tavalla normaalia (vrt limp mode vaihtaa kyllä alas ja ylöskin... muttei kolmosta suuremmalle vaihteelle).
-50 °C on tyypillinen mittaustulos, kun on piuha poikki. Toisaalta joku on voinut olla niin fiksu, että on päätellyt "-15 °C tai sitä alempi mittaustulos on pakko olla virhe, ei missään voi olla näin kylmää" -> kirjataan arvoksi tällöin -50 indikoimaan mittauksen vikaantumista. Tai tieto ei kulje väylän kautta...
Geabox Oil Temperature. Ei jumakauta. Sitä ei mitata, vaan se lasketaan moottorin jäähdytysnesteen lömpötilan perusteella
Tosin sama lukuarvo, joten "laskenta" olettaa, että TCT lämpötila aina ja poikkeuksetta sama kuin jäähdytysnesteen lämpötila? Vaan voi siellä olla jokin painotettu keskiarvokin moottorin ja ulkoilman lämpötilasta ja tässäkin on -50 lyöty tauluun vain siitä syystä, ettei alle -15 ole mahdollinen edes siellä pohjoisessa
Ei pitäisi olla mahdollista, että molemmat kytkimet auki samanaikaisesti (koska molemmat 0 rpm koneen käydessä).
Clucth overtemperature. Ehkä laskuri pyörii myös silloin, kun kytkin - öljy tms lämpötilaero liian iso -> pakko olla vikaa.
Ei tiputa neloselta alas? Sen ei kyllä enää pitäisi olla millään tavalla normaalia (vrt limp mode vaihtaa kyllä alas ja ylöskin... muttei kolmosta suuremmalle vaihteelle).
-50 °C on tyypillinen mittaustulos, kun on piuha poikki. Toisaalta joku on voinut olla niin fiksu, että on päätellyt "-15 °C tai sitä alempi mittaustulos on pakko olla virhe, ei missään voi olla näin kylmää" -> kirjataan arvoksi tällöin -50 indikoimaan mittauksen vikaantumista. Tai tieto ei kulje väylän kautta...
Geabox Oil Temperature. Ei jumakauta. Sitä ei mitata, vaan se lasketaan moottorin jäähdytysnesteen lömpötilan perusteella
Tosin sama lukuarvo, joten "laskenta" olettaa, että TCT lämpötila aina ja poikkeuksetta sama kuin jäähdytysnesteen lämpötila? Vaan voi siellä olla jokin painotettu keskiarvokin moottorin ja ulkoilman lämpötilasta ja tässäkin on -50 lyöty tauluun vain siitä syystä, ettei alle -15 ole mahdollinen edes siellä pohjoisessa
Ei pitäisi olla mahdollista, että molemmat kytkimet auki samanaikaisesti (koska molemmat 0 rpm koneen käydessä).
Clucth overtemperature. Ehkä laskuri pyörii myös silloin, kun kytkin - öljy tms lämpötilaero liian iso -> pakko olla vikaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
^
No tätäpä mäkin oon ihmetellyt.
Moottorinohjaimen kautta en löytänyt lainkaan coolant temperaturea, mutta oil temppi löyty. 86c näytti öljyn lämmöksi äsken kotipihassa.
Ja ei ole tänään temppuillut lainkaan; toiminut taas yhtä pehmeästi ja sulavasti kuin aina. Anturit näyttää koko ajan -50c.
Mut siis lasketaanko laatikon öljylämpö jäähytysnesteestä??? Ja jos oli heitto - en mä kyllä ees ihmettelisi, vaikka se ekstrapoloisi laatikon öljyn lämpötilan ulkolämmön, sisälämmön, moottorinlämmön ja venuksen radan pohjalta.
Nyt ois kiva jos jollakin ois PK-seudulla TCT-Giuliettaa, niiin vois verrata tuloksia
Ja tuo overtemperature time on tosiaan outo: 122 päivää. Se on ihan julmetun paljon. Toki jos on ollut jotain vikaa (tai sitten lämpöanturi sökönä - jota pidän itseasiassa aika hemmetisti todennäköisempänä vaihtoehtona... Tuohon ei tietääkseni ole kytkytintä tehty), niin sitten... Mutta sitkeästi on jaksettu ajella vikailmot taulussa jos näin on
No tätäpä mäkin oon ihmetellyt.
Moottorinohjaimen kautta en löytänyt lainkaan coolant temperaturea, mutta oil temppi löyty. 86c näytti öljyn lämmöksi äsken kotipihassa.
Ja ei ole tänään temppuillut lainkaan; toiminut taas yhtä pehmeästi ja sulavasti kuin aina. Anturit näyttää koko ajan -50c.
Mut siis lasketaanko laatikon öljylämpö jäähytysnesteestä??? Ja jos oli heitto - en mä kyllä ees ihmettelisi, vaikka se ekstrapoloisi laatikon öljyn lämpötilan ulkolämmön, sisälämmön, moottorinlämmön ja venuksen radan pohjalta.
Nyt ois kiva jos jollakin ois PK-seudulla TCT-Giuliettaa, niiin vois verrata tuloksia
Ja tuo overtemperature time on tosiaan outo: 122 päivää. Se on ihan julmetun paljon. Toki jos on ollut jotain vikaa (tai sitten lämpöanturi sökönä - jota pidän itseasiassa aika hemmetisti todennäköisempänä vaihtoehtona... Tuohon ei tietääkseni ole kytkytintä tehty), niin sitten... Mutta sitkeästi on jaksettu ajella vikailmot taulussa jos näin on
- Polforea
- Viestit: 11188
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Millasia noi arvot on silloin kun viat EI ole taulussa?
Sen verran paljon on puuttuvaa tai selvästi väärää dataa, että minä lähtisin etsimään yhdistävää tekijää maajohdoista, liittimistä jne.
Sen verran paljon on puuttuvaa tai selvästi väärää dataa, että minä lähtisin etsimään yhdistävää tekijää maajohdoista, liittimistä jne.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Siellähän se seisoo vihjetekstinä "This value is calculated by the selespeed control unit on the basis of the water temperature parameter received from the CAN line."
Selittää aika kivasti, miksi moottorin esilämmityksellä saa aikaan TCT:n häröilyä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Enhän mä tuota edes huomannut. Voi luojainsinörtti kirjoitti: ↑25 Maalis 2021, 17:35Siellähän se seisoo vihjetekstinä "This value is calculated by the selespeed control unit on the basis of the water temperature parameter received from the CAN line."
Selittää aika kivasti, miksi moottorin esilämmityksellä saa aikaan TCT:n häröilyä.
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Tuo veden lämpöanturi voipi olla syypää. Jos johdotus/liitokset tuntuis olevsn kunnossa, niin voipi olla anturi paskana. Onkos kallis tai paha vaihtaa? Holdeniin laitoin ihan muutenvaan nesteiden vaihon yhteydessä uuden, oikein 15 euroa ku makso uusi asiallinen. Eivät ole myöskään ikuisia.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Noh, mistähän tuo ottaa tuon lämmön?
Kabiiniin tulee dataa ihan kiltisti ja toimii loogisesti...
Kabiiniin tulee dataa ihan kiltisti ja toimii loogisesti...
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
joo, näkyy olevan ihan perus anturi, eli suurta vikaa siinä ei taida olla jos lämpömittsri näyttää ok.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Voi olla bitti poikittain väylällä, vrt https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/67e ... fa3e3df7c7
Jo tuo lämpötila ja pari muuta tietoa kun puuttuu tai on väärin, niin kaikki sekoaa.
Vrt. oma Bravo. Ensioireena radio nielaisi CD:n eikä suostunut antamaan sitä takaisin. Muutamaa kuukautta myöhemmin alkoi ulkolämpötilamittari näyttämään tasan 5 tai 10 astetta todellista korkeampaa lämpötilaa. Automaati-ilmastointi sekosi ihan täysin, yritettiin jäähdyttää pakkaskelillä ja sitä rataa. Loppuviimeeksi lakkasi mittaristo toimimasta kokonaan. Tämä puoli vuotta ensioireista. Ja pari vuotta auton käyttöönoton jälkeen. Diagnoosi: ohjelmistojen yhteensopimattomuus. Korjaus: ohjelmistopäivitys. Sen jälkeen sai ceedeenkin ulos.
Jo tuo lämpötila ja pari muuta tietoa kun puuttuu tai on väärin, niin kaikki sekoaa.
Vrt. oma Bravo. Ensioireena radio nielaisi CD:n eikä suostunut antamaan sitä takaisin. Muutamaa kuukautta myöhemmin alkoi ulkolämpötilamittari näyttämään tasan 5 tai 10 astetta todellista korkeampaa lämpötilaa. Automaati-ilmastointi sekosi ihan täysin, yritettiin jäähdyttää pakkaskelillä ja sitä rataa. Loppuviimeeksi lakkasi mittaristo toimimasta kokonaan. Tämä puoli vuotta ensioireista. Ja pari vuotta auton käyttöönoton jälkeen. Diagnoosi: ohjelmistojen yhteensopimattomuus. Korjaus: ohjelmistopäivitys. Sen jälkeen sai ceedeenkin ulos.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Voi ola.
Kysymys herääkin: miksi koko ajan poikittain oleva bitti ei aiheuta ongelmia kuin toisinaan?
Vai onko tässä juurikin se juju: bitti kun ei olekaan poikittain jonkun hetkellisen sattuman vuoksi, vaan saa ns. järkevät arvot ja sitten kun se menee uudestaan poikittain -> tilt?
Pitää jaksaa pitää läppäriä kiinni ja katsoa, mitä noille lämpötiloille kehkeytyy jos vika toistuisi. Ei vaan ole taas tapahtunut
Kysymys herääkin: miksi koko ajan poikittain oleva bitti ei aiheuta ongelmia kuin toisinaan?
Vai onko tässä juurikin se juju: bitti kun ei olekaan poikittain jonkun hetkellisen sattuman vuoksi, vaan saa ns. järkevät arvot ja sitten kun se menee uudestaan poikittain -> tilt?
Pitää jaksaa pitää läppäriä kiinni ja katsoa, mitä noille lämpötiloille kehkeytyy jos vika toistuisi. Ei vaan ole taas tapahtunut
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
No nyt se sit alko sekoamaan.
TCT-tietäjiä PK-seudulta? Auto Milanosta jo kyselin, sanoivat ettei ne ole kuulleet juuri mitään ongelmia koko vaihteiston kanssa. Eli jos tiedätte jonkun pajan tai tyypin, kuka jotain noista oikeasti ymmärtää, hep.
Lyhykäisyydessään:
Aamulla töihin ajaessa työpaikan parkkipaikalla pakkia silmään n. 10km ajon jälkeen -> tilt. Pakitti kiltisti, mutta jotain siinä oli. Ajossa tuntui joidenkin vaihteiden vaihto olevan kovin äänekäs, mutta yhtä pehmeä.
Noh, kotimatkalla alle kilometri ajoa ja sit katos jälleen kakkonen ja nelonen. Tällä kertaa efektiin tuli uutta kivaa mukaan: auto oikein pinkasee, kun yrittää tiputtaa 3->2->1 hidastuksessa esim. risteykseen. Tunne on sama kuin manuaalilla vaihde silmässä, mutta kytkin pohjassa rullaat ja nostat kytkimen todella nopeasti ylös. Oikein hyökkäsi perkele, hyvä etten ajanut edelläolevan perseeseen ekalla kertaa
Vikakoodit:
P0915 - Gear engagement position sensor (2nd/4th) Intermittent
P293A - Mechanical problem - Mechanical failure on 2nd/3rd actuator
15 min parkissaolon jälkeen auto toimi taas kuin mitään vikaa ei ikinä olisi ollutkaan. Ei niin minkäänlaista ongelmaa.
Kotia pääsin ja päätin tässä iltasella käydä vilkasemassa vikakoodit siis ja nuo oli edessä. Sitten ajattelin, että mäpäs kokeilen nuo solenoidit MES:llä ajaen.
1, 4, 5, 6-vaihteiden solenoidi? Ei mitään ongelmaa. Hiljainen napsahdus.
2, 3, R-vaihteiden solenoidi? Saman tien tilttasi. Napsahdus ei ollut hiljainen, tuntui "löysältä" (aivan kuin jotain olis irti? Ellei peräti kolahdus?)
Välittömästi seurasi vikakoodit:
P2905 - ei selitystä. Selityskenttä puhuu sensoriviasta...
P2943 - Gear engagement - Unexpected engagement of 2nd, 3rd, 7th or Reverse
Eli solenoidin aktivointi N:llä (joka oli ainoa, jossa k.o solenoidin testiä pystyi ajamaan) aiheutti vaihteen kytkeytymisen odottamattomasti (?), eli mitäs mitäs. Onko raja-arvoissa vikaa, onko solenoidi mekaanisesti kosahtanut vai jotain aivan muuta? Ideoita? :/
Seuraavaksi tarkistan vielä kaapeloinnin, koska S&S päällä valoihin sammuttaessa vaihteiston päässä on mukamas ~10v jännitettä, kun ajossa se on 14-14.2V max - vaihteiston aivojen mielestä ainakin. Mietin myös, että onkohan tuossa jo liian korkea jännite joka sotkee aivoja? Joillakinhan on laturista paukahdellut noita... mikäs piru sen osan nimi nyt on, jänniteregulaattori?
TCT-tietäjiä PK-seudulta? Auto Milanosta jo kyselin, sanoivat ettei ne ole kuulleet juuri mitään ongelmia koko vaihteiston kanssa. Eli jos tiedätte jonkun pajan tai tyypin, kuka jotain noista oikeasti ymmärtää, hep.
Lyhykäisyydessään:
Aamulla töihin ajaessa työpaikan parkkipaikalla pakkia silmään n. 10km ajon jälkeen -> tilt. Pakitti kiltisti, mutta jotain siinä oli. Ajossa tuntui joidenkin vaihteiden vaihto olevan kovin äänekäs, mutta yhtä pehmeä.
Noh, kotimatkalla alle kilometri ajoa ja sit katos jälleen kakkonen ja nelonen. Tällä kertaa efektiin tuli uutta kivaa mukaan: auto oikein pinkasee, kun yrittää tiputtaa 3->2->1 hidastuksessa esim. risteykseen. Tunne on sama kuin manuaalilla vaihde silmässä, mutta kytkin pohjassa rullaat ja nostat kytkimen todella nopeasti ylös. Oikein hyökkäsi perkele, hyvä etten ajanut edelläolevan perseeseen ekalla kertaa
Vikakoodit:
P0915 - Gear engagement position sensor (2nd/4th) Intermittent
P293A - Mechanical problem - Mechanical failure on 2nd/3rd actuator
15 min parkissaolon jälkeen auto toimi taas kuin mitään vikaa ei ikinä olisi ollutkaan. Ei niin minkäänlaista ongelmaa.
Kotia pääsin ja päätin tässä iltasella käydä vilkasemassa vikakoodit siis ja nuo oli edessä. Sitten ajattelin, että mäpäs kokeilen nuo solenoidit MES:llä ajaen.
1, 4, 5, 6-vaihteiden solenoidi? Ei mitään ongelmaa. Hiljainen napsahdus.
2, 3, R-vaihteiden solenoidi? Saman tien tilttasi. Napsahdus ei ollut hiljainen, tuntui "löysältä" (aivan kuin jotain olis irti? Ellei peräti kolahdus?)
Välittömästi seurasi vikakoodit:
P2905 - ei selitystä. Selityskenttä puhuu sensoriviasta...
P2943 - Gear engagement - Unexpected engagement of 2nd, 3rd, 7th or Reverse
Eli solenoidin aktivointi N:llä (joka oli ainoa, jossa k.o solenoidin testiä pystyi ajamaan) aiheutti vaihteen kytkeytymisen odottamattomasti (?), eli mitäs mitäs. Onko raja-arvoissa vikaa, onko solenoidi mekaanisesti kosahtanut vai jotain aivan muuta? Ideoita? :/
Seuraavaksi tarkistan vielä kaapeloinnin, koska S&S päällä valoihin sammuttaessa vaihteiston päässä on mukamas ~10v jännitettä, kun ajossa se on 14-14.2V max - vaihteiston aivojen mielestä ainakin. Mietin myös, että onkohan tuossa jo liian korkea jännite joka sotkee aivoja? Joillakinhan on laturista paukahdellut noita... mikäs piru sen osan nimi nyt on, jänniteregulaattori?
-
- Viestit: 590
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Asiasta en mitään tiedä, mutta tallensin joskus itselleni tulevaisuutta varten Alfa-Romeo-TCT-Training-Manualin.
Tästä saat ladattua 110 sivua iltalukemista: https://ln.sync.com/dl/e29a773b0/kujzjz ... v-95evrbni
Tästä saat ladattua 110 sivua iltalukemista: https://ln.sync.com/dl/e29a773b0/kujzjz ... v-95evrbni
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Kiitos arv, paljonkohan tuo MiTon C633 eroaa CC635:stä, voisko olla rakenteellisesti sama...
Noh, katsotaan mitä tuosta manuskasta irtoaa, siellä näytti olevan ainakin johdotuskuvia ja muuta kätevää!
Noh, katsotaan mitä tuosta manuskasta irtoaa, siellä näytti olevan ainakin johdotuskuvia ja muuta kätevää!
-
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Tämä tuskin on vika vaan seurausta testistä. Kun käskit solenoidia käsikäytöllä, vaihdelootaan tuutattin jokin ihan järjetön yhdistelmä, esim. 1 ja 3 vaihteet samanaikaisesti päälle.Aquatica kirjoitti: ↑12 Huhti 2021, 21:56Eli solenoidin aktivointi N:llä (joka oli ainoa, jossa k.o solenoidin testiä pystyi ajamaan) aiheutti vaihteen kytkeytymisen odottamattomasti (?), eli mitäs mitäs. Onko raja-arvoissa vikaa, onko solenoidi mekaanisesti kosahtanut vai jotain aivan muuta? Ideoita? :/
Muutoin kyllä vaikuttaa pahalta. Manuaalin mukaan 6-16 V sallittu jännitealue, joten ei ihan herkästi tästä kiinni. Parillisten vaihteiden katoaminen voisi olla vikamoodi, jossa loota on päätellyt näiden kytkennässä olevan häikkää.
Nuo pomputtelut ja äänekkäät vaihdot voisi olla sitä, ettei loota saa haluamaansa pykälää päälle. Näköjään kytkentää yritetään jopa kolme kertaa. Olisiko sitten niin, ettei auto reagoi kaasupolkimen asennon muutoksiin vaihdon ollessa kesken (omat muistikuvat tällaisia) eli kun löysäät kaasua ja nopeus hidastuu lootan yrittäessä veivata kakkosta pesää, niin vaihdon lopulta onnistuttua jatketaan vanhoilla Nm & rpm pyynnoillä, kunnes kytkin on kokonaan kiinni (kiva nykäys) ja vasta sen jälkeen herätään muuttuneeseen tilanteeseen?
Loota ei saa haluamaansa vaihdetta päälle / luulee, ettei kytkentä onnistu (anturivika?). BTW minulla oli omassa autossani puolen tusinaa kertaa käänteinen ongelma eli 2. vaihde ei ollut päällä, vaikka loota luuli, että on. Kiva efekti mm. liikennevaloissa paalupaikalla tai liikenneympyrässä "tohon väliin ehtii" - > auto nytkähtää liikkelle ja sen jälkeen veto loppuu ja kierrokset tappiin...
Loota lie aika sama kuin MiTossa. Sain aikanaan Giulietan mukana MiTon TCT manuaalin, kun Giuliettan versio ei vielä ollut valmis.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Ei ole vielä öljyjä vaihdettu.
Ja tosiaan testin pitäisi kokeilla solenoidia, ei kytkeä vaihetta.
Toisella solenoidilla ei tapahdu ongelmia.
Tuo kuulostaa kyllä just siltä. Ajossa hukkaa useimmiten vaihteita tai kytkin ei ota kiinni (vikakoodien mukaan), eli joko epäonnistuu vaihteen kytkentä TAI poiskytkentä.
Ja tosiaan testin pitäisi kokeilla solenoidia, ei kytkeä vaihetta.
Toisella solenoidilla ei tapahdu ongelmia.
Tuo kuulostaa kyllä just siltä. Ajossa hukkaa useimmiten vaihteita tai kytkin ei ota kiinni (vikakoodien mukaan), eli joko epäonnistuu vaihteen kytkentä TAI poiskytkentä.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Järki alkaa loppua
Testeri kiinni - ei mitään ongelmaa, ever.
Mutta se yksi kerta kun unohtuu, niin eikös tuo vikatilaa heittänyt
No, sitkeästi haluan nähdä datasta, mitä muuta tapahtuu samalla, joten testeri kiinni ajot jatkukoot.
Testeri kiinni - ei mitään ongelmaa, ever.
Mutta se yksi kerta kun unohtuu, niin eikös tuo vikatilaa heittänyt
No, sitkeästi haluan nähdä datasta, mitä muuta tapahtuu samalla, joten testeri kiinni ajot jatkukoot.
-
- Viestit: 590
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Täältä muuten löytyy Giuliettaan(kin) eLearnista tulostettuja pdf:ä, taitavat olla hollanniksi tjsp.
Sähkökaaviot löytyvät englanniksikin (with functional description).
https://mega.nz/#F!lJRjGYoA!dD58IM8GvVJ_Y5nz4mRyUw
Sähkökaaviot löytyvät englanniksikin (with functional description).
https://mega.nz/#F!lJRjGYoA!dD58IM8GvVJ_Y5nz4mRyUw
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: TCT vaihteisto (Giulietta)
Eilen sitten läppäri kiinni tilttasi ekan kerran.
Eipä siellä mnitään outoa näkynyt, mielestäni. Lähinnä vaan tilttitilasta johtuvia seurauksia, mutta esim. akkujännite oli vakio ja paineet alkoi heittelemään sekoamisen jälkeen.
Huoh.
Myyjään yritän nyt saada yhteyttä, että miten perkeleessä haluavat tuon hoitaa. Mä voisin viedä ihan hyvin johki pajalle missä osaavat tutkia, mut katsotaan mitä mieltä on myyjä. Omasta pussista kieltäydyn näin vähän ajettuun autoon tekemään mitään, perkele.
Eipä siellä mnitään outoa näkynyt, mielestäni. Lähinnä vaan tilttitilasta johtuvia seurauksia, mutta esim. akkujännite oli vakio ja paineet alkoi heittelemään sekoamisen jälkeen.
Huoh.
Myyjään yritän nyt saada yhteyttä, että miten perkeleessä haluavat tuon hoitaa. Mä voisin viedä ihan hyvin johki pajalle missä osaavat tutkia, mut katsotaan mitä mieltä on myyjä. Omasta pussista kieltäydyn näin vähän ajettuun autoon tekemään mitään, perkele.