oman 147:n viat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

2005 1,9 jtd mjet 16v. juuri tuli 60tkm täyteen. tähän mennessä ilmenneet viat:
-turbon alaletku hankautunut puhki vaihdelaatikossa olevaan maadoituspulttiin. vaihdettu samcon letkuun joka kiertää pultin
-etupään kolina. väljä raidetangon sisäpää. vaihdettu molemmille puolille
-dieselvuoto. paluuletku vuosi liitoksesta. korjattu
-jarrupuoljin menee ajoittain kovaksi ja vaatii paljon normaalia enemmän poljinvoimaa. vikaa ei löydetty
-samalla kun jarruvika ilmeni, alkoi ajoittainen voiman puute kiihdyttäessä ja kerran pari paikaltaan lähtiessä ei lähde heti vetämään.
alipainejärjestelmän vuoto voisi aiheuttaa jarru ja tehottomuusongelman, mutta huollossa vikaa ei löytynyt. EGR-venttiiili voisi aiheuttaa puhdin puutteen ja vanha jarruneste jarruvian. nesteet vaihdettu tänään jää nähtäväksi uusiiko jarruvika vielä.

onko palstalaisilla ollut tällaista jarruvikaa joka tulee ja menee - välillä toimii normaalisti ja yhtäkkiä poljin tuntuu kovalta ja vaatii epätavallisen paljon poljinvoimaa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Samanikäisen ja samalla koneella varustetun 156:n jarrujen poljinvoima vaihteli vähän samalla tavalla. Syytä en löytänyt.
- Epäkelpokeräilijä -

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

häviskö vika omia aikojaan vai elitkö vain sen kanssa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voiman vaihtelu oli aika lievää enkä äkkipäätä keksinyt siihen syytä joten ajelin vaan mutkaista tietä näkymättömiin.

Nyt jälkikäteen tuli mieleen että tuntuuko jarrut puutuvan vain sateisella kelillä? Märät jarrulevyt kun käyttäytyvät juuri noin, kohtuullinen jarrutus kuivaa laikat ja sitten taas toimii normaalilla tuntumalla.
- Epäkelpokeräilijä -

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Rasvis kirjoitti:Voiman vaihtelu oli aika lievää enkä äkkipäätä keksinyt siihen syytä joten ajelin vaan mutkaista tietä näkymättömiin.

Nyt jälkikäteen tuli mieleen että tuntuuko jarrut puutuvan vain sateisella kelillä? Märät jarrulevyt kun käyttäytyvät juuri noin, kohtuullinen jarrutus kuivaa laikat ja sitten taas toimii normaalilla tuntumalla.
Näyttää siltä että jarrunesteiden vaihto paransi oireet. eilen vaihdettiin ja sen jälkeen jarrut olleet ihan normaalit. Tehottomuus taas johtui kuten yleensä- jumiutuneesta ja noen tukkimasta egr-venttiilistä. puhdistin sen huolella tänään ja nyt auto on kuin uusi. venttiiliä ei saanut ennen puhdistusta liikkumaan lainkaan. nyt on herkkä ja liikkuu :-)
edit: olikin toinen ketju jossa tuosta tehon puutteesta mainitsin.. joka tapauksessa egr oli syynä :-)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja willez »

Olisko ollut jarruletku tukossa ja aukesi vaihdon ja ilmauksen jälkeen ? Tai sitten alipainepumppu vetelee viimeisiään ?

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Alipainepumppu mitattiin huollossa ja todettiin toimivaksi. oma mutu on että 40tkm huollossa (joka tehtiin ranskassa) jarrunesteiden vaihto laiminlyötiin ja nyt nesteet olivat niin vanhat että niissä oli kosteutta joka aiheutti ehkä kylmässä säässä häiriöitä. ajan kanssa vasta näkee hävisikö vika kokonaan. nyt kuitenkin kaikki toimii normaalisti. Ei alipainepumpun pitäisi 60tkm kohdalla kuitenkaan mennä. Tosin nykyautoissa ei näytä oikein pätevän mitkään oletukset..

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Juu ja tosiaan eilen otin egr-venttiilin irti ja sepä olikin täysin tukossa ja jumissa. huolellinen puhdistus ja auto toimii kuin uusi. :)

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

muuten onkin taas alfa pelittäny kun vaan pääsis noista vikailmoista eroon. eilen 400km ajon jälkeen kiihdytystilanteessa rävähti motor control system failure varoitusvalo päälle eikä se sammunut ja syttyi vielä tankkaustauon jälkeenkin. mitään epänormaalia en kyllä ajossa huomannut. toinen pikkuvika on se että etusumuvalo syttyy isolla viiveellä. menee 30sek -2 minuuttia napin painalluksesta ennen kuin sumarit syttyy. Niin ja kovalla pakkasella moottori lämpenee 90asteeseen vasta 80 vauhdissa jos silloinkaan. pitkillä 60alueilla voi mennä pitkästi alle 60 asteen oikein kovalla pakkasella. sit tulee ajettua pienemmällä vaihteella mikä ei tietysti ole kovin taloudellista..

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

mcsf -valo hävisi itsestään muutaman käynnistyksen ja lämpimäksi ajamisen jälkeen :-)

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Meillähän on tuolla projektialueella yhteisketju saman moottorin omaavista 156:a: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=22072" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen paininut tuon mcsf:n kanssa. Tulee aina joskus, yleensä ohitustilanteessa motarilla, vetää limp modeen, mutta seuraavalla käynnistyksellä toimii taas normaalisti ja parin lisäkäynnistyksen jälkeen vikanäyttö häipyy. Kunnes ongelma iskee taas seuraavan kerran.

Suosittelen testaamaan tuon map-anturin puhdistusta (ohjeet ja paikka löytyvät tuosta ketjusta). Itse tilasin juuri uuden map-anturin, josko päästäisiin ongelmasta kokonaan eroon.

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Kiitos vinkistä pitää tutkia tuo map-anturi. vilkaisin tuon ketjun läpi ja huvitti kun on niin tutun kuuloista vikalistaa.. :-)

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

voi isäkissan.. tässähän mentiinkin yli kuukausi ongelmitta, Jos ei sillä välin kuollutta ajovalon poltinta lasketa viaksi. sen vaihdoin viime viikolla. Nyt sitten kuoli startti. piirun alle 70tkm ajettu auto ja startti sökönä. voi stana sentään. näähän on nykyautoissa kaikki samaa boschia, ei kai silti muissa kuin Alfassa ole mahdollista että näillä kilometreillä menee tuokin? Mä alan oikeasti haluta jotain wrx imprezaa alle pikkuhiljaa.. Tässä nyt odottelen hinausautoa hekamaan tuon pois ja yritän keksiä kulkuvälinettä lähipäiville - harrasteautokin kun on osina se olis ollu ajokunnossa mutta intouduin ennen kesää irrottelemaan yhtä sun toista. :crazyeyes:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1838
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kannattaa muuten tarkastaa että naftasuodattimen pohjassa oleva vedenpoistokorkki on kunnossa ja kiinni. Sijaitsee sopivasti startin päällä ja dieseli pehmentää hiilet.
"No smoke => no power => no hope"

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

hyvä tietää tuokin. auto meni hinurilla merkkiliikkeeseen josta tuli varmistus että startti se on ja osa maksaa pitkästi yli 300, vaihtoineen 620. sain taas kerran sanoa että antakaahan olla niin tilaan osan itse ja vaihdan itse. turhaan se sinne liikkeeseen vietiin tosin se meni kaskon piikkiin mutta onhan sitä nyt kiva siellä autokaupan pihassa sitten vaihtaa :-)

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Startti vaihdettu. Ei liikkeessä. Hain auton aamulla kotiin (työntämällä käyntiin), startin matkan varrelta varaosaliikkeestä (puolta halvempi kuin merkkiliikkeessä) ja kotona muutama tunti hommia ja startti paikallaan ja toimii. Aikaa meni myös ohjausjuttujen tutkimiseen, joten ei tuo mahdoton homma ole mutta kieltämättä aika vaikea saada käsiä mahtumaan. Otin pois egr -venttiilin, naftasuodatinkokonaisuuden, ja mikäs se nyt onkaan se musta säiliö siinä naftasuodattimen oikealla puolella en muista. Nämä kaikki irti ja narulla sivuun. Alta olisi saanut startin alimman pultin irti ilman pakoputken irrottamistakin jos olisi ollut sopivan lyhyt räikän jatkovari mutta kun ei ollut niin putki pois. Se oli tosin helpoin pakoputken osan irrotus ever. Kolme 12mm mutteria auki, ja putki sivuun se kun taipuu toisesta päästä nerokkaasti.

Sitten huonot uutiset. Auton omituisen levottomaan käytökseen (taas) löytyi selitys. Syksyllä - n10tkm sitten vaihdetuista raidetangon sisäpäistä on kuskinpuoleinen ihan todella väljä. Auto oli täysin normaali ajaa kunnes viimeisten isojen kinosten aikaan sitä oli Helsingissä hinattu lumen luonnin tieltä.
Heti sen jälkeen muuttui todella hermostuneeksi ajaa, ja kun viimein ehdin nyt tutkia on kuskin puolella niin paljon välystä että pyörän ollessa ilmassa siinä tuntuu parin kolmen millin kalppi. Avasin suojakumin ja totesin että raidetangon sisäpään nivel on ihan väljä ja lisäksi hammastankosysteemiin menevän tangon ympärillä oleva muoviholkki tai sen kohta on hiukan väljä. Kaiken kukkuraksi vaikka molemmat suojakumit ovat täysin ehjät, ja niiden kiinnitys kunnossa ja tiivis, ne olivat täynnä vettä molemmat. Voidaan oletta että vesi on mennyt hammastankoonkin enkä viitsi enää arpoa vaan parempi vaihtaa koko hoito. Apukuskin puolella hammastankosysteemistä ulostuleva työntötankokin kun on saanut pintaan ruosteen syömää.. Mystinen juttu mistä vesi on ehjien kumien läpi päässyt.

Lisäksi on vaikea uskoa että nivel olisi tuossa ajassa ja erityisesti niin yhtäkkiä väljentynyt kulumalla, enempikin vaikuttaa vahvasti siltä että hinaus on ollut jotenkin raju ja siellä tapahtunut jotain joka on vaurioittanut hammastankokokonaisuutta. Nyt on vaan yritettävä saada hinaajat vastuuseen kun tuo hammastanko ei ole mikään halpa palikka ja lisäksi aika työläs vaihtaa.

vinkkejä siitä mistä hammastangon löytää kohtuuhintaan otetaan vastaan..

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja Pele »

Hammastanko: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=714" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielestäni ei ole kallis "uudeksi" hammastangoksi.Romppareilta varmaan saa halvemmalla,mutta eihän niistä voi milloinkaan olla varma,ja koska tämäkin on näin vähillä kilometreillä mennyt huonoon happeen.Kannattaako paljoa miettiä muutaman kympin säästöä,vaihdossa kun on kuitenkin oma hommansa.

Onkohan tää meidän oma -04 (1,6 120hv) joku outolintu,kun mittarissa on 230tkm,eikä juuri mitään ihmeellistä ole tarvinut tehdä.Esim. pakoputkikin on vielä alkuperäinen 1x jarrulevyt eteen,ja kierros paloja.Iskarit vaihdoin just.Samoin ylätukivarret ja raidetangon ulkopäät..Taisin jonkun pyöränlaakerin jossain n. 100tkm paikkeilla vaihtaa..
Autokuumetta on toki podettu jo monta vuotta,mutta mikään uudemmista Alfoista ei ole vakuuttanut niin että sillä pääsisi taas vastaavan kilometrimäärän yhtä huolettomasti/edullisesti.. :roll:
Miksi siis vaihtamaan hyvää pois..

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

no niin hammstanko VIIMEIN vaihdettu. osan tilasin saksasta vielä tuntuvasti heikan hintaa halvemmalla. vaihdettiin paikallisessa korjaamossa. alkoi vanha olla niin väljä etten uskaltanu enää kauppa-ajoja isomaa ajoa tehdä. sieltä oli kai öljyt ja kaikki jo veke ja kului loppuaikoina ihan selvästi. Erikoinen juttu vaan että taas kun auto kävi korjaamolla, heti ekalla käynnistyksellä ilmaantui uusi vikailmo: right side light failure. kaikki valot toimivat joten mistähän toi ilmo sitten johtuis? ja onko sattumaa että ilmo tulee saman tien kun auto on laskettu korjaamon nosturilta maahan. vaikea vaan kuvitella että hammastangon vaihto aiheuttaisi valosysteemiin mitään vikaa..

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Parkkipolttimo mitä ilmeisemmin palanut. Ajovalohan ei tuota vikailmoitusta sytytä. Ja noita parkkeja näissä menee oman kokemuksen mukaan jonkin verran (= kerran vuodessa ainakin), joten ei liene suurta dramatiikkaa tuossa.

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

olin katsovinani että kaikki valot olis palaneet mut pitääpä katsoa uudestaan. toi on 2005 ja siinä on vaihdettu vain yksi polttimo (ajovalo) koko aikana. eli ei ihme vaikka oliski mennyt. harmi vaan että kuulemma tosi hankala vaihtaa toi parkkipolttimo

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Sellainen outo juttu tossa ollut myöskin, että sumuvalot syttyvät todella hitaasti. Kun katkaisijasta laittaa päälle voi mennä minuutti tai kauemminkin ennenkuin sumarit itse asiassa menevät päälle. Onko tällaista vikaa muilla ollut ja mahtaisko tuon aiheuttaa joku viallinen rele?

juu ja tosiaan olihan sieltä parkkivalon poltin palanut, en ekalla tsekkauksella huomannut.

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: oman 147:n viat

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Alfa on pelitellyt hyvin. Viime talvena Helsingissä tapahtuneen ankaran pakkohinauksen vaurioittama hammastanko siis vaihdettiin joitakin kk sitten ja samalla meni se tehostimen pumppu - ilmeisesti siis järjestelmään päässyt vesi pilasi molemmat. Tästä aiheutuneet kulut ja mielipaha on nielty ja auto toiminut hyvin. Muutama kulunut pusla menee nyt vaihtoon, ne ovat vaivanneet jo hyvän aikaa. Tässä kun summaa yhteen niin itse asiassa auton omat - ulkopuolisista tekijöistä riippumattomat viat ovat olleet lopulta hyvinkin vähäiset:

Airbagin merkkivalo joka siis on se tuttu löysä liitin. Korjaus todella helppo: juotos.
Dieselvuoto joka johtui letkusta. Aiheutti startin hajoamisen kun naftaa meni starttiin. startti ei siis Alfan vika. ;)
Juminut EGR joka putsattiin ja on toiminut sen jälkeen.
Outous jarrupolkimessa katosi kun jarrunesteet vaihdettiin.
Sumuvalot itse asiassa syttyvät heti, mutta niiden valo kojelaudassa joskus viiveellä - syytä en tiedä.
MSF -valo syttyi talvella kahdesti ja katosi samantien. Ei sen koommin ilmaantunut ja auto toiminut täysin moitteettomasti

huonoa mäihäähän tossa on ollut ja se harmittaa. nyt kuitenkin kulkee ja tuli tehtyä tuossa 80tkm huoltokin.

Vastaa Viestiin