166 käsijarru

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Onko kukaan tehnyt jotain "parannuksia"
166:sen käsijarrulle.
Toissa kesänä vaihdettu käsijarru veti jäähän eilen, koitin sitä pikkisen repiä ja rynkyttää
että hölläisi. Meni koko keppi veltoksi - löysäs kyllä jarrutkin. En taida ennen katsastusta tuota kunnostaa...

Mielestäni tuossa käsijarru hommelissa on joku perustavaa laatua oleva suunnitteluvirhe koska se vetää
tuon käkkärin jäähän ihan suht tuoreellakin vaijerilla, lieenkö vika vaijerin vai muun systeemin?
ja minkälaisilla patenteilla tuo "ominaisuus" on saatu poistettua - vai kärsiikö kaikki muka suosiolla tästä ilosta?

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Joo, tästä on ketju aiemminkin. Mun teoriani on, että italialaisinsinööri ei ole ottanut huomioon meikäläistä tapaa vaihtaa renkaita pari kertaa vuodessa, mikä vääntää vaijerin mutkalle ja saa vaijerin murtumaan juuresta. Toinen heikko kohta on vaijerin päässä oleva haitarikumi, joka alkaa päästää kosteuttaa kuoreen. Ja on vielä aika paska vaihdettava tuo vaijeri - varsinkin, jos ei saa autoa nosturille.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla kans juuttus tänään (-10C). Sitten kun lämpiää niin aukee. Melko vaarallista muuten kun takapää laahaa ja jos tulee jäinen kohta tiessä niin alkaa vetämään pyöriä lukkoon :shock:

Tarkkana saa olla. Tietty eilinen auton pesu voi vaikuttaa asiaan..

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

155ssa jääty kans vaijerit suht helposti.hommasin uudet vaijerit ja laitoin ohutta kumirasvaa sinne kuoren sisään niin paljon kun sai meneen. 2 talvea mennyt eikä enää jäätynyt kertaakaan. takajarrut tulee myös putsattua kerran vuodessa,jotta palat ei jumita ja et liukutapit liikkuu. toinen mikä voi jumittaa on se linkku siinä satulan päässä.sen ja satulan väliin kun kertyy lunta,vettä,kuraa, niin jäätyessään tietty jumittaa sen linkun eikä mäntä pääse palautuun. Ne kumisuojat tulee ehdottomasti olla kunnossa siä satulan päässä ainakin koska sielä kura lentää ja sitä menee sit sinne kuoren sisään,jos se kumi on rikki. Yks patetti vois viä olla sellanen et laittaa lisä jousen sinne vaijerin päähän mikä helpottais sen linkun palautumista. siinä vaan pitää olla tarkkana ettei se jousi riko sitä kumia.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 33 1.7 I.E

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

147:aan odottaa tuossa uudet vaijerit. Pistin jo valmiiksi sinne vaijerin takapäähän vulkanoituvaa teippiä kohtaan missä metallinen holkki yhtyy vaijeriin, katsotaan kestääkö murtumatta.
OO=\*/=OO

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kumirasva? Mitä se on?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja willez »

PBR-rasvaa,sinistä tai punasta oon nähny. Ei turvota kumia/muovia niin kuin esim. vetarirasva,jarrurasvat ym. mitkä kestää korkeita lämpötiloja.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja silverine »

Auto narahti leimalla kässärin arvoista 0.6 vasen, 1.0 oikea...
Vaijerit ovat käsittääkseni tuoreet, kahvassa parin sentin klappi ennen kuin
rupeaa ottamaan kiinni, takajarrujen paloissa vielä pintaa puolet jäljellä.

Voisko joku opastaa 166sen käsijarrun säädössä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

silverine kirjoitti:Auto narahti leimalla kässärin arvoista 0.6 vasen, 1.0 oikea...
Vaijerit ovat käsittääkseni tuoreet, kahvassa parin sentin klappi ennen kuin
rupeaa ottamaan kiinni, takajarrujen paloissa vielä pintaa puolet jäljellä.

Voisko joku opastaa 166sen käsijarrun säädössä?
Siinähän on siis jonkinlainen kiristysvara siinä kepin juuressa, siitä vaan vaijeria tiukemmalle - sen verran kun jättää
löysälle että vielä ekalla naksulla ei ala kiinni ottaa niin hyvin pelaa.

Yleisin vika tuossa käsijarrun huonossa pidossa taitaa olla se että nuo palat jumittaa satuloihin ruosteen takia - eli käytännössä jarruttaa vaan toisen puolen paloilla. Helppo korjata - palat käteen ja satulat puhtaaksi niiltä osin ruosteesta missä ne palat lepää...

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Jokuhan siellä on jumissa oltava eli jarrut auki ja kattoo et kaikki liikkuu herkästi:palat,liukutapit,männät,vaijerit sekä onko satulan käsijarrumekanismi kunnossa. Jos vaijerit tuoreet niin ei pitäisi olla venymis-/jumitusvaivoja. Vaijeria ei kannata kiristää sieltä kahvan juuresta liikaa.Pari napsua on kiva käyttää, mutta mitä pienempi liike,sitä helpommin vaijerit jumiutuu. Kahvan pitäis olla "löysä" ekaan napsuun asti. Vaijereista säädetään kuitenkin aina viimeiseksi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja silverine »

pjotrthegreat kirjoitti: Siinähän on siis jonkinlainen kiristysvara siinä kepin juuressa, siitä vaan vaijeria tiukemmalle - sen verran kun jättää
löysälle että vielä ekalla naksulla ei ala kiinni ottaa niin hyvin pelaa.

Yleisin vika tuossa käsijarrun huonossa pidossa taitaa olla se että nuo palat jumittaa satuloihin ruosteen takia - eli käytännössä jarruttaa vaan toisen puolen paloilla. Helppo korjata - palat käteen ja satulat puhtaaksi niiltä osin ruosteesta missä ne palat lepää...
Jos jotain jumia tai toispuoleisuutta olisi niin luulisi että olisi ilmennyt takajarrujen testauksessa...takajarrujen arvot olivat kunnossa.
Oman maalaisjärjen mukaan vaijerit on vaan löysällä. :roll:
Onko siihen kässärin kepin suojapussukan irrottamiseen joku muukin tekniikka kuin väkivalta, vähän sitä tutkin mutta
en uskaltanut ruveta repimään.. (?)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tiige
Viestit: 2846
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tai sitten se takajarrujen automaattisäätö ei pelaa. Ensin tarkastaa että käsijarrun käyttämä vipu varmasti palautuu lepotilaan satulassa. Alkavat usein jumittamaan. Kaveri repimään käppäriä päälle/pois ja toinen pihdeillä palauttaa aina sen vivun pohjaan. Vivun juureen kannattaa suihkia crc. Sitten kun varmuudella molemmilla puolella jousi jaksaa palauttaa vivun niin säädetään kahvasta löysät pois vaijerista.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja willez »

Perusvirhe on juuri se että säädetään vaijeria kireemmälle vaikka jumiutunut satula ei edes palauta lepoasentoon kepin ollessa alhaalla...

Eli jos käyttöjarru on normaali mutta käsijarrussa on tehoeroa,tehottomammassa satulassa on käsijarrupuoli jumissa (olettaen että 166:sessa on kässäri levyssä)...

Ainut järkevä/oikea korjaus on hommata uusi satula.. Herkistely / naputtelu parantaa vian muutamaksi päiväksi kunnes on taas jumissa. Tarkista myös että vaijerit liikkuvat kunnolla.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

willez kirjoitti:Perusvirhe on juuri se että säädetään vaijeria kireemmälle vaikka jumiutunut satula ei edes palauta lepoasentoon kepin ollessa alhaalla...

Eli jos käyttöjarru on normaali mutta käsijarrussa on tehoeroa,tehottomammassa satulassa on käsijarrupuoli jumissa (olettaen että 166:sessa on kässäri levyssä)...

Ainut järkevä/oikea korjaus on hommata uusi satula.. Herkistely / naputtelu parantaa vian muutamaksi päiväksi kunnes on taas jumissa. Tarkista myös että vaijerit liikkuvat kunnolla.
Itse fiksasin tuon käsijarrun tosiaan sillä tavalla että otin ihan viilalla ne enimmät ruosteet satulasta pois ja laitoin vähän paksua kuparirasvaa kriittiselle alueelle. Kyllä se niillä kujeilla katsastuksesta läpi meni...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo ei kannata kiristää siitä kahvan juuresta jos ei palaudu. Käy muuten sama kuin täällä.... Eli jarru laahasi ja nyt menee takapalat ja levyt vaihtoon. Auto tosin 156 tessu, mutta lienee yhtä surkea systeemi.
Ainakin 156:ssa palojen vaihdon yhteydessä tiivistesarja mukaan; tai sitten jopa satulan korjaussarja (malli motonet 20e taitaa olla koko taka-akselille varttikutosessa). Varmasti hommaa ja ihmeteltävää, mutta jos nuo on edes melkein samanlaiset satulat niin keräävät kivasti kaiken kuran ja ruostepölyn ymv. herkut sinne ja tukkivat kolot. Kunnon puhdistus ja sitten sopivaa rasvaa liikkuviin osiin voipi auttaa, sekä sitten ne uudet tiivisteet ja herkut jos tuohon niitä saanee?
En tiedä sitten kumpi käy halvemmaksi; uusi satula vai äherrystä ja näpertelyä. En löytänyt koko satulan hintaa edes varttikuutoseen, joten mitäänhän en tiedä.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

jos meet kiristään sieltä kahvan päästä tekemättä muuta niin ei se mee ainakaan paremmaksi. sehän kiristää molempia vaijereita,et saa sitä eroa millään säädöllä sieltä pois vaan kaiken pitää olla yhtä herkässä/tikissä ja kahvalta säädetään vaan sopiva napsujen määrä eli liikerata siihen kahvaan. Männät sisään,paikat puhtaaks ja rasvat/tahnat väliin ja polkimella männät lähelle ja sit vaijerien säätö sen mukaan millasen liikeradan siihen kahvaan haluat.tosiaan mitä lyhyempi,sitä nopeemmin/todennäköisemmin menee jumiin. jos edelleen eroa,on satulan käsijarrumekanismissa jumia tai vaijereissa sanomista.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

1999 250tkm mallin 166:seen laitoin tuon takasatulna korjaussarjan - aika turhaan, ei niissä vanhoissa tiivisteissä tms. mitään vikaa ollut. Palat/satulat vaan ruosteessa - veikkaan samaa ongelmaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Omassa 166:ssa oli kuukausien seisottamisen jälkeen käkkäri toispuoleinen. Kokeilin ihan hiekalla, että meneekö takapyörät yhtä aikaa lukkoon. Eipä mennyt, joten tein useamman käkkärijarrutuksen asvaltilla pienistä n.50km/h nopeuksista. Tämän jälkeen takapyörät menivät hiekalla lukkoon yhtä aikaa eikä katsastuksessa ollut ongelmaa.

Eli yritä herkistellä ensin ihan käkkärijarrutuksilla paljaalla asvaltilla ja sitten kokeilemaan hiekalle(jos vain jostain löytyy]. Mekanismi täytyy tietysti olla muuten toimiva ja sula.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tiige kirjoitti:Tai sitten se takajarrujen automaattisäätö ei pelaa. Ensin tarkastaa että käsijarrun käyttämä vipu varmasti palautuu lepotilaan satulassa. Alkavat usein jumittamaan. Kaveri repimään käppäriä päälle/pois ja toinen pihdeillä palauttaa aina sen vivun pohjaan. Vivun juureen kannattaa suihkia crc. Sitten kun varmuudella molemmilla puolella jousi jaksaa palauttaa vivun niin säädetään kahvasta löysät pois vaijerista.
Vivut näyttivät liikkuvan hyvin ja palutuivat lepotappia vasten hyvin. Täytyy kokeilla vaijerin säätöä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

gosse
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 04:50
Car(s): AlfaRomeo 166 3,2V6

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja gosse »

Pitäisi varmaan uusia vaijerit, tai ainakin irroittaa ja rasvata kunnolla. Ei pakkasella paljon uskalla käyttää...

Saako vaijereita muualta kuin merkkitiskiltä ja mahtaako olla minkä hintaiset? Onko vaihto simppeli juttu nelipistenosturilla? Tarvitseeko kuinka paljon purkaa verhoiluja, että pääsee kahvan mekanismiin käsiksi?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

gosse kirjoitti:Pitäisi varmaan uusia vaijerit, tai ainakin irroittaa ja rasvata kunnolla. Ei pakkasella paljon uskalla käyttää...

Saako vaijereita muualta kuin merkkitiskiltä ja mahtaako olla minkä hintaiset? Onko vaihto simppeli juttu nelipistenosturilla? Tarvitseeko kuinka paljon purkaa verhoiluja, että pääsee kahvan mekanismiin käsiksi?
Keskikonsoli pitää irroittaa, olikohan 6kpl kuusiokolo pultteja millä se on kiinni.

Ja nosturin avulla tuon homman pitäisi olla aika helppo - kaverin kanssa helpompi tehdä (lähinnä siinä vaiheessa kun vaijereita viedään pohjan läpi.)

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Tarvike vaijerit muukkoselta 100€ postikuluineen, asennus liikkeessä n. 3h á 69€. Eli kaikkineen 330€ kuluja. Oli muuten edelliseenkin katsastukseen uusittu.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 166 käsijarru

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla makso vaijerit (molemmat puolet) 20€ ja asennus n.20min nosturilla. En nähnyt syytä vaihtaa sitä etuvaijeria (n.15cm pätkä) . Sen jälkeen ei oo jäätyny kertaakaan kiinni / ollut nihkeä..

Vastaa Viestiin