156 kuskinkahva

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Bortzi
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2011, 12:21
Car(s): 156 2.5 V6 '98
Paikkakunta: Tuusula

156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Bortzi »

Joo elikkäs talven helitettyä plus asteiden puolelle toimi ennen jäätynyt kahva muutaman avauksen verran niin kuin kahvojen kuuluukiin ovia avatessa, mutta nytten olemme päässeet pisteeseen jossa laadukkaan napin voi painaa sisään pääsemättä sisään autoon. Auton voi kuitenkin halutessaan laittaa lukkoon kääntämällä avainta kyseisessä lukkopesässä. Mitään havaintoa missä kohti vika sijaitsee ?

Ja koska kyseessä on foorumille tuttu auto merkki ei kaikki pikku askereet ja ihmetykset siihen lopu:

Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle.

Ja mitähän ne suojakumit vai mitä olikin jotka aiheuttaa kuivana edessä nitinää ja natinaa töyssyissä oli kun märkänä moisia ääniä ei ollut ja mistähän niin näitä mahtaisi saada halvalla ?
Se on kato sitä motorsporttia.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Bortzi kirjoitti:
Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle.

Ja mitähän ne suojakumit vai mitä olikin jotka aiheuttaa kuivana edessä nitinää ja natinaa töyssyissä oli kun märkänä moisia ääniä ei ollut ja mistähän niin näitä mahtaisi saada halvalla ?
1) Termari rikki, vaihtoon.
2) Tod. näk. ylätukivarret vaihtokunnossa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Saattannut vääntyä jotain sieltä lukon päästä jos on pakkasella yritetty väkisin, ikinään en ole noita purkannut, joten on paha sanoa, mikä olisi saattannut pettää...

Ylätukivarsia saa heikalta eli http://heikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Termari samasta osotteesta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Bortzi
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2011, 12:21
Car(s): 156 2.5 V6 '98
Paikkakunta: Tuusula

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Bortzi »

Pitääkö tässä nyt tehä se johtopäätös, että alfaan pitäs olla ruuvamassa joka talvi uus termari ? Vanhan vaihdosta ei ole viellä vuottakaan ja mielestäni silloin ku se oli rikki niin ei noussut lämmöt ensimmäisen vartin yläpuolelle...

Kebabkerhon kokoontumisissa tuli ilmi ettei välttämättä tarvii olla tukivarsia vaihtamassa vaan joku kumipalanen siellä oli mahdollisesti vaihtoa vaille jos ei natise kuin kuivana ja natinat lakkaa kosteana.

Mutta kahtellaan mitä tulee vastaan kai se ovipahvi pitää kuitenki jossain vaiheessa irottaa jo ihan harraste mielessä ja kattoa mitä siellä kahvan sisällä on tapahtunu. Eikö tähänkin löytynyt ohjeet jostain foorumien syvyyksistä ?
Se on kato sitä motorsporttia.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja V6 »

Bortzi kirjoitti:Pitääkö tässä nyt tehä se johtopäätös, että alfaan pitäs olla ruuvamassa joka talvi uus termari ? Vanhan vaihdosta ei ole viellä vuottakaan ja mielestäni silloin ku se oli rikki niin ei noussut lämmöt ensimmäisen vartin yläpuolelle...
jos se on yli 70 ja lämpöä riittää ei ole tarvetta mihinkään vaihtoon, lämpöjen vaihtelu on ihan normaalia, ei se ole mikään tasalämpö joka siellä moottorissa on, tukivarsien puslia voi yrittää voidella, vaihto on tarpeen vasta kun siellä on välystä liikaa.
Viimeksi muokannut V6, 25 Helmi 2012, 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Voihan siihen ylätukivarteen puslatkin vaihtaa, mutta taitaa tulla kalliimmaksi kuin koko tukivarren uusiminen ;)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Bortzi kirjoitti:Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle?
Aivan normaalia, että ajossa lämmöt nousee ensin 90°C viivalle ja sen jälkeen tipahtaa termarin auetessa nopeasti tuohon "varttiviivalle". Ja seilaa sitten 75-95°C välillä ajotavasta ja kelistä riippuen.
...silloin ku se oli rikki niin ei noussut lämmöt ensimmäisen vartin yläpuolelle...
Juurikin näin. Omalle kohdalle sattuneet termarit ovat kyllä hajotessaan jääneet pysyvästi auki tai kiinni. Eipä ole vielä hajotessaan toiminta-alue vaihtunut. Linkitetääs tähän vaihteeks taas tää selvitys aiheesta miks tuo mittari tuolleen seilaa ja miksi sen kuuluukin tehdä niin. KLIKS!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä ei kyllä varttikutosen uusi (ehjä) termari seilaa ajossa yhtään. Lyhyessä taajamassa, missä kone on koko ajan kevyellä kuormalla, ei lämmöt edes kerkeä nousta 90 asti. Mutta motarilla kun ajelin tuossa pakkasilla, niin lämmöt nousi lähemmäs 90:iä ja pysyi siellä koko matkan. Taajamaan palattua oli about hilkun alle puolivälin "70"-viivan ja 90-viivan väliltä. Edellisenä talvena seilasi - johtui viallisesta termarista.

Jos seilaus esiintyy esim. seuraavasti, väitän termarin olevan rikki:
Tyhjäkäynnillä lämmöt nousee 90 pintaan. Ajat rauhallisesti 100metriä ja lämmöt on lähemmäs 50:iä kuin 90:iä. Pysähdyt (vaikka valoihin) minuutiksi, lämmöt taas 90 pintaan.
Pieni seilaus on kai ihan normaalia; täällä se seilaus on tuolla ehjällä termarilla tasoa +/- 3viisarinleveyttä, kun kone on oikeasti lämmennyt. Tuo kovilla pakkasilla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Kyllähän se itelläki muutaman viisarin leveydellä pysyy, kun kone on lämmennyt, että ei se nyt ihan valtoimenaan pompi kaiken aikaa. Mutta kyllä se termari toimiva on, kun kerran lämmöt pysyy yli sen "varttiviivan" ja ei paljoa yli 90°C:n nouse. Jokuhan oli mittaillut, että se varttiviiva on lähempänä 80°C:ta kuin 70°C:ta. Mittari ei siis ole lineaarinen ja on aivan normaalia, että lämpötila elää olosuhteitten mukana.

Bortzi
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2011, 12:21
Car(s): 156 2.5 V6 '98
Paikkakunta: Tuusula

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Bortzi »

Se että mittari ei olisi aivan lineaarinen selittää aika paljon, koska välissä tullut mietittyä, että ei oo alfan pojat ihan oikeella alalla jos nesteitten lämmöt saadaan tippumaan parissa sekunnissa 90 ---> 70 paikeille tai sitten rupee olemaan jostain ydinvoimalasta laianttua tekniikkaa...

Mutta kukaan muu ei ole ennen joutunut rikkinäisen retrokahvan uhriksi ? Onko jollain ees antaa jonkinmoinen arvio ajasta kauanko menee purkaa ovipahvi kahvoineen päivineen ja laittaa viellä takaisin pakettiin jos ihan ensimmäistä kertaa moinen työ tehdäään ?
Se on kato sitä motorsporttia.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Oli tosta ovesta kuvalliset ohjeet. Linkkasin sen pojalle, kun hänellä jumittaa avausnappi välillä pohjaan. En vain eilen ehtinyt hakea sitä mistään enkä vissiin tänäänkään. En näet muista, oliko ulkomaanelävien sivuilla vai missä. :(

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja V6 »

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... andle.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Bortzi
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2011, 12:21
Car(s): 156 2.5 V6 '98
Paikkakunta: Tuusula

Re: 156 kuskinkahva

Viesti Kirjoittaja Bortzi »

Joo, kahva tuli tosiaan korjailtua jo tuossa jonkin aikaa sitten. Eipä ollut oikeasti paha rasti yllä mainitun linkin ohjeissa vaan on kuvat hieman väärässä järjestyksessä, mutta tästäkin selvittiin hienosti. Kyseessähän oli pois paikaltaan tipahtanut tanko joka nyt meni paikoilleen ihan sormilla painamalla se vaan, että mekanismi vaikutti siltä, että sinne joutuu viellä joku päivä uudestaankin menemään ja olipa siellä aijemminkin käyty kun katsoi eristyksien reunoja. Kiitämme kaikesta avusta.
Se on kato sitä motorsporttia.

Vastaa Viestiin