Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Oliskohan ihan vaan kyseisen juottolan tankki lähes tyhjä..

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Jepa kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Kuinkas hereästi JTS:t tapaa pakkasella käynnistyä? Töistä lähtiessä oli pakkasta auton mittarin mielestä 7 astetta ja aika hitaasti pyöritti. Sen mitä pari kertaa näillä pakkasilla aiemminkin lähtenyt liikenteeseen, niin aika laiskasti pyörii, niin laiskasti että jos olisi luvassa parinkymmenen asteen pakkasia niin en uskaltaisi tuon varaan jättää töihin pääsyä...

Akku lienee aika uusi kun on ihan siisti ja puhdas, jännitteitä en ole ehtinyt mittailemaan.
Minulla lähtee kuin palmun alta, kunhan akussa riittää virtaa. Ohjaustehostin vaan pitää aika pahaa ääntä kun mennään alle -5. Aika nopeasti se siitä vertyy, mutta ikävä kuunnella 5 minuuttia aikamoista kitinää.
Mullakin vinku aina kunnes Automilanossa laitettiin jotain "ihmeöljyä". Nyt ei pidä minkäänlaista ääntä. Eli ölylaadulla on merkitystä...? :fadein:

Avatar
Bumper
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:07
Car(s): 156 2.5 '98
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Bumper »

_rico kirjoitti:Oliskohan ihan vaan kyseisen juottolan tankki lähes tyhjä..
No tuollainen mahdollisuus ei kyllä tullut mieleenkään. :silly:

Täytyykin tänään koittaa jossain muualla, ei puoli tankkia kauaa kestä kun V6:n kanssa pörrää. :-D

Letkuherkkyydestä tuskin on kyse, usein ennenkin olen kyseisellä asemalla tankannut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jepa:
Pistä vaikka Valvolinen tehostinlitkut (eli siis automaagiaskin öljyt) siihen tehostimeen, johan loppuu ulinat - sikäli, kuin siellä ei ole tehostimen letkut solmussa...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Edellisten kovien pakkasten aikaan alkoi tyhjäkäynti nypyttämään kylmällä moottorilla, lämmetessään tasaantuu mutta ei täydellisesti.
Olikos se nyt ilmi tai lambda vai joku lämpötila-anturi mitä pitäisi tsekata obd:n kautta?
Resettejä en ole vielä yrittänyt.

Mistä johtuu, että jaloille tulee nopeammin lämmintä kuin oven vieressä, kojelaudan sivulla olevasta räppänästä (mahd. myös tuulilasille tulee viileämpää)? Käsisäädöllä ja tuulilasi-jalat asentona.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Finest kirjoitti:Edellisten kovien pakkasten aikaan alkoi tyhjäkäynti nypyttämään kylmällä moottorilla, lämmetessään tasaantuu mutta ei täydellisesti.
Olikos se nyt ilmi tai lambda vai joku lämpötila-anturi mitä pitäisi tsekata obd:n kautta?
Resettejä en ole vielä yrittänyt.

Mistä johtuu, että jaloille tulee nopeammin lämmintä kuin oven vieressä, kojelaudan sivulla olevasta räppänästä (mahd. myös tuulilasille tulee viileämpää)? Käsisäädöllä ja tuulilasi-jalat asentona.
Kyllä nuo käyntiongelmat juuri kylmän koneen starttauksen jälkeen taitaa olla ihan ominaisuuksia , joka merkillä. Yksinkertasesti ecu ei vaan saa parempaa käyntiä kun kaikki on pakkasen puolella. Jos rauhottuu koneen lämmetessä , no problems IMO.

Esimerkiksi e60/e61 bemareissakin kylmänä ties mitä ongelmia. Ensimmäiset 5km mennään viidellä ym.. Ja puhutaan 2004 -> uudemmista autoista...

Bmw-foorumilla on lukuisia keskusteluja joissa puhutaan jo "kohta lähtee paskakasa paaliin" meiningillä :-D :-D

Jaloille tulevat suuttimet on tietty lähempänä puhallinta , kenties siitä ? Toinen vaihtoehto jos sulla on se seosläppä jumissa , joka on soittimen takana.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

willez kirjoitti:
Finest kirjoitti:Edellisten kovien pakkasten aikaan alkoi tyhjäkäynti nypyttämään kylmällä moottorilla, lämmetessään tasaantuu mutta ei täydellisesti.
Olikos se nyt ilmi tai lambda vai joku lämpötila-anturi mitä pitäisi tsekata obd:n kautta?
Resettejä en ole vielä yrittänyt.

Mistä johtuu, että jaloille tulee nopeammin lämmintä kuin oven vieressä, kojelaudan sivulla olevasta räppänästä (mahd. myös tuulilasille tulee viileämpää)? Käsisäädöllä ja tuulilasi-jalat asentona.
Kyllä nuo käyntiongelmat juuri kylmän koneen starttauksen jälkeen taitaa olla ihan ominaisuuksia , joka merkillä. Yksinkertasesti ecu ei vaan saa parempaa käyntiä kun kaikki on pakkasen puolella. Jos rauhottuu koneen lämmetessä , no problems IMO.

Esimerkiksi e60/e61 bemareissakin kylmänä ties mitä ongelmia. Ensimmäiset 5km mennään viidellä ym.. Ja puhutaan 2004 -> uudemmista autoista...

Bmw-foorumilla on lukuisia keskusteluja joissa puhutaan jo "kohta lähtee paskakasa paaliin" meiningillä :-D :-D

Jaloille tulevat suuttimet on tietty lähempänä puhallinta , kenties siitä ? Toinen vaihtoehto jos sulla on se seosläppä jumissa , joka on soittimen takana.
Käyntiongelma ilmaantui n.2vko sitten, sitä ennen ei ole kiekkamittari pompotellut. Mitä isommilta kierroksilta antaa tippua, sitä suurempi on neulan pompautus. Pari hypyn jälkeen tasaantuu.

Tuntuu toimivan puhaltimen suuntaukset normaalisti. Suuntaukset ja lämmöt loogiset, paitsi että jaloille tulee lämpöisempää ilmaa kuin muualle. Tosin tämä probleema on ollut niin kauan kuin auto on minulla ollut.

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

willez kirjoitti: Kyllä nuo käyntiongelmat juuri kylmän koneen starttauksen jälkeen taitaa olla ihan ominaisuuksia , joka merkillä. Yksinkertasesti ecu ei vaan saa parempaa käyntiä kun kaikki on pakkasen puolella..
Jaa? Kyllä tuo imo on ei toimivaa tekniikkaa. Ainakin kun kyse on toistaiseksi nähdyistä normikeleistä. Alkuviikon pakkasilla tuli ajettua Puntolla, ei se vaan pätki ja ryi, vajaalla käymisestä puhumattakaan. Moista ei myöskään ilmennyt Urheilukyljessä, Cromassa, JTS:ssä tai Lantikassa.
Lanttia tosin joutui vähän sahaamaan ja ECU selvästi teki hetken aikaa käynnistyksen jälkeen töitä säätäessään kaasun asentoa ja ryyppyä ennen asettumista tasaiseen tyhjäkäyntiin...

-Tazio

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Toimiva Busso (24v) ei kyllä nypyttele tai muutenkaan oireile pikkupakkasilla (25 ja alle). Kovemmista keleistä ei tullut viimetalvena kokemuksia, mutta ilman lämmitystä pelasi erinomaisesti.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Juu , tietty jos hieman käyneenä vieläkin nykii/heijaa on jotain rikki. Mutta suoraan hangessa käynnistetty (-20 tai enemmän) saakin röpeltää muutaman minuutin...

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Höpö höpö. Jos nykyvessa jossa on enemmän korkeateknologiaa kuin avaruussukkulassa ei noissa oloissa herää tasaisesti tulille on jossain vikaa.

-Tazio

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tazio kirjoitti:^
Höpö höpö. Jos nykyvessa jossa on enemmän korkeateknologiaa kuin avaruussukkulassa ei noissa oloissa herää tasaisesti tulille on jossain vikaa.

-Tazio
-98 on taivasvanha. Luulisin myös,että ecun rajaarvot on ylitetty kun anturit näyttää -20c . Eli vedetään "safemodella" sen aikaa kunnes lämpeää.

Toisaalta , kyllä tuo nätisti käynnistyy ja tyhjäkäynti on ryypyn takia n.1000-1300rpm..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

2012 A5 ei kyllä startanu kaikilla kuudella -17 pakkasessa. ;) Mut se onkin nokileka.

Oma busso pelittänyt jo viime talvella hyvin, eikä vielä ole ongelmia ollut. Alusta kyllä kolisee ikävästi, kun ei noita teitä aurata.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

niin olikos se kynnyskotelon sisäpuolen lista kovin kiinni. Kerran yritin pois, mutta alkoi vaikuttamaan siltä, että menee jotkut muoviknääkit poikki jos vain repii. Elikä lähteekö irti ehjänä, kun tarttis vähän ovitiivistettä entrailla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

stoichiometric kirjoitti:niin olikos se kynnyskotelon sisäpuolen lista kovin kiinni. Kerran yritin pois, mutta alkoi vaikuttamaan siltä, että menee jotkut muoviknääkit poikki jos vain repii. Elikä lähteekö irti ehjänä, kun tarttis vähän ovitiivistettä entrailla.
lähtee ehjänä kun varovasti ujuttaa esim veistä sinne lattiamaton ja listan väliin, etupäästä. takapäästä ja keskeltä varovasti kammeten, loput käsivoimalla. sehän on myös 1 ruuvilla kiinni sieltä sulakerasian kannen alapuolelta.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^onko niitä kiinnittimiä siis 3kpl yhteensä? Juu kyllä se ruuvi siellä on, sais olla vain enemmän niitä ruuveja, eikä niitä :bad-words: pikakiinnityksiä.
ja onko ne kiinnitykset mallia: jousimainen hahlo naarasosa ja muovissa tapit, vai vain reikä pellissä ja muovissa nystyrätapit?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Kynnyksessä "jousitetut" hahlot ja listassa nystyräiset tapit, 3kpl. Ja kyllä, ovat muuten tiukat! Pitää saada tapin juuresta kammettua, mieluiten molemmin puolin, ettei halkea kynnyslista.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kiitos jkk ja jarsan, siis tuo "normaali" kiinnityssydeemi :roll: Yleensä ollu niinmaanperusteellisen piukassa nuot.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Pitihän se tämäkin päivä sitten nähdä... Vaihteet ei meinaa mennä kunnolla silmään ja varsinkin näin pakkasella ei tahdo ottaa käskyjä vastaan. Renkaiden vaihdossa korjaamomies totesi että saattaa olla painelaakeri rikki. Mitä se käytännössä tarkottaisi ja paljonko on kustannusarvio korjaamiselle? Pitää varmaan karsia joululahjarahoista taas osa sivuun... :oops:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kaikki hiluthan sinne kannattaa samalla vaihtaa, jos kytkimen avaa. Osat ~250e ja työtä varmaan 5h verran (mutua).

Kannattaa nyt kuitenkin ensin tarkastaa vaihdekepin juuresta muovit, josko ovat haljenneet. Kytkimen pää- ja työsylinterin ongelmat saattaa myös olla vaihtoehto. Ja omasta projektiketjusta löytyy miten oireilee, kun valitsinrobotin väliin menee metallihitu...

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Paljonko on kilometrejä mittarissa?

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

^ Jos multa kysyit niin 180tkm tuli just täyteen... :)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja quppe »

En nopealla etsinnällä löytänyt 156:n kytkentä kaaviota radioon. Ongelmana siis se että heräte on kokoaika päällä ja radio pitää sammuttaa aina manuaalisesti. Punainen ja X (heräte) johto pitäisi siis vaihtaa paikkaa, mutta minkä värinen se toinen sitten on? Löytyykö suoraa vastausta. :roll:

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Sanoisin, että keltainen. Tarkista kuitenkin mittarilla ensin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
alezi
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): Ex: 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Yleensä tottunut, että tämä 156 on suuntavakaa vehje, mutta nyt tuntui satasen vauhdissa pienessä tuulessa ja lumipyryssä koko ajan vaappuvan jonnekin suuntaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ennen en muista noin pahasti heiluneen. Ja tuli mieleen, että huijaako muillakin tuo ulkolämpötilan mittari? Itsellä näyttää 3 astetta enemmän kuin pitäisi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itseläni oli vähän samaa pitkään 156:lla, syynä oli sekä huonot pyöränkulmat + väljää tukivarren suunnalla. Plus löysä, vanha alusta (jouset ja iskarit huonossa kunnossa).

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Mina myös olen sita mielta etta auton kuuluisi ollaa hieman vakaampi korkeimmissa nopeuksissa. Pyörankulmien en usko olevan taydellisesti kohdallaan vaikka kokonaisuudessa se on aivan OK. Tuuli vaikuttaa ajolinjaan ihan kuin auto olisi aivan liian kevyt tosin taalla kun tuulee niin tuulee!!!!

Muista etta kulmat kannattaa saataa jos alusta on kunnossa! Esim ennen tukivarsian vaihtoa sita on aivan turha saataa!

Ulkolampömittari vaikuttaa olevan kiinnostunut itselleen vakuuttamisesta etta ollaan Sisiliassa. 8)
Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

alezi kirjoitti:Yleensä tottunut, että tämä 156 on suuntavakaa vehje, mutta nyt tuntui satasen vauhdissa pienessä tuulessa ja lumipyryssä koko ajan vaappuvan jonnekin suuntaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ennen en muista noin pahasti heiluneen. Ja tuli mieleen, että huijaako muillakin tuo ulkolämpötilan mittari? Itsellä näyttää 3 astetta enemmän kuin pitäisi.
huonot renkaat, iskari(t) huonos hapes, kulmat? mulla saattaa joskus lämpömittari heittää +- 1 astetta, mutta muijan ooppeli vastaa heittää, viime viikol oli -10 ni ooppeli väitti + 69 :mrgreen:

E: saattaahan siihen lämpölukemaan vaikuttaa korkeus? esim jos oot jostain kaupan mastosta tai tornista joka on 10 m korkeemmalla ja verrannu autoon niin voihan olla muutaman asteen ero.

Avatar
alezi
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): Ex: 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

No kyllä tälläisessä 230k ajetussa varmasti alkaa alusta jo vähän löysä olemaan, vaikka osia onkin vaihdettu :-D Eihän kallistuksenvakaajan runkokumit tuollaista voi aiheuttaa? Ne ovat ainakin lopussa. Täytyynyt jossakin välissä käyttää kulmientarkastuksessa, ei nekään varmaan kunnossa ole. Ja se lämpömittari näyttää kesät talvet aina samat kolme astetta liikaa, mietin vain onko siihen joku säätö tai jotakin? Mutta eipä tuo haittaa kun sen tietää.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

alezi kirjoitti:No kyllä tälläisessä 230k ajetussa varmasti alkaa alusta jo vähän löysä olemaan, vaikka osia onkin vaihdettu :-D Eihän kallistuksenvakaajan runkokumit tuollaista voi aiheuttaa? Ne ovat ainakin lopussa. Täytyynyt jossakin välissä käyttää kulmientarkastuksessa, ei nekään varmaan kunnossa ole. Ja se lämpömittari näyttää kesät talvet aina samat kolme astetta liikaa, mietin vain onko siihen joku säätö tai jotakin? Mutta eipä tuo haittaa kun sen tietää.
niin, voihan siellä olla kaikennäköstä kulunutta puslaa, ne kun esimerkiks saattaa pudottaa korkeutta jostain kulmasta, silmämääräsesti vähän mutta ajossa voi huomata.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

156 on luonteeltaan todella sivutuuliherkkä, ihan ehjänäkin. Samasta asiasta löytyy mainintoja kun kaivatte vaikka muutaman koeajoraportin netistä.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

No sitten sitten mulla on puslat homeessa mutta ei sivutuuli&takatuuli heiluttele vaikka ajttu n198 jtsp
molex to sata, lose all your data.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllä kovin saa tuulla ja pahimmasta suunnasta jotta huomaa, helppo on silti suoraan ajaa ja naureskella edellä menijöiden luikertelua. Epäilen hiukan, että 15" 65 sarjan renkailla ajosta voi tullakin hieman epävakaata.

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PSS »

Tuomas K kirjoitti:156 on luonteeltaan todella sivutuuliherkkä, ihan ehjänäkin. Samasta asiasta löytyy mainintoja kun kaivatte vaikka muutaman koeajoraportin netistä.
MUlla on kyllä ihan eri kokemuksia, vakaa kuin juna. Tosin ehkä SW V6 ja minä painavat enemmän ja jousituskin on vaihdettu saksalaiseen.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sivutuulessa tuntuu kevyeltä autolta, mutta sitähän se on! Kuivapaino on alle 1 300 kg.
Muuten autona jos vertaan tuohon X-Trailiin joka on muuten hyvä maantiekruisalulaite SUV:ksi niin oma 156 kulkee kuin raiteilla 17" renkailla.
Kuva

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Ei nyt kysymys juuri 156:sta tai edes Alfasta, mutta tyhmä kysymys silti :D
Jos auto lojuu vaikka viikonpäivät parkkiksella pakkasella. Niin onko haittaa jos se on töpselin päässä ja lämmittelee sen 2h vuorokaudessa? Jos sillä ei siis viikon aikana aja ollenkaan..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Nesteiden kannalta ja tietenkin siita riippuen etta kuinka paljon niiden ja niiden sailiöiden lampö kohoaa, lammön vaihtelu tuottaa vesihöyrya joka ei ole hyvaksi jos se miksaa nesteen kanssa.
Mutta kuten sanoin...tuo riippuu lampparin tehosta jota muut kokeneet kaverit voisivat kommentoida?
Kuva

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

^ Ei kai sitä huvikseen kannata lämmitellä.

Onko kukaan muu huomannut että tästä uudesta Dual zone-lämppäristä ei tule niin kuumaa kuin vanhemmista malleista, vai onko autossani jokin vika?
Termari uusi ja lämppärille menevä letku on ainakin tuli kuuma eli missä mahdollinen vika luuraa?
Onko kennoa ennen jokin hana, joka sulkeutuu kun haluaa viileämpää ilmaa vai kiertääkö se ilma silloin kennon ohi?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

willez kirjoitti:
Tazio kirjoitti:^
Höpö höpö. Jos nykyvessa jossa on enemmän korkeateknologiaa kuin avaruussukkulassa ei noissa oloissa herää tasaisesti tulille on jossain vikaa.

-Tazio
-98 on taivasvanha. Luulisin myös,että ecun rajaarvot on ylitetty kun anturit näyttää -20c . Eli vedetään "safemodella" sen aikaa kunnes lämpeää.

Toisaalta , kyllä tuo nätisti käynnistyy ja tyhjäkäynti on ryypyn takia n.1000-1300rpm..
Koko omistuksessani olemisen ajan oma tessuni on nykinyt kylmänä hivenen. Täälläkin asiaa on pohdittu ja useimmat pitävät sitä ominaisuutena, mutta oireet katosivat tyystin muutama viikko sitten kun tein ecuresetin AlfaDiagilla. Ei minkäänlaista nikottelua vaikka olis mikä keli.

Ja eilen tuli 620 km:n reissulla todettua, että matka-ajon kulutus on tipahtanut noin seitsemään litraan satasella. Toki osansa voi olla kaamealla lumipyryllä ja pölisevällä lumella, joka hidasti matkavauhdin vähän alle 80 km/h keskinopeuteen.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joonake kirjoitti:^ Jos multa kysyit niin 180tkm tuli just täyteen... :)
173 tkm ja lienee aika huolestua kytkimen vaihdosta ja rahan menosta?

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Savo kirjoitti:173 tkm ja lienee aika huolestua kytkimen vaihdosta ja rahan menosta?
Taitaa olla aika yksilöllistä koska pamahtaa, jos pamahtaa ollenkaan. Riippuu kai täysin siitä miten autolla on ajettu :)

Mutta itse ongelmaani päivitystä:
  • Koneen käydessä vaihteita ei meinaa saada silmään kun pienellä väkivallalla (jos auto on ollut pihalla)
  • Kun kone ei ole käynnissä niin vaihteet menee normaalisti paikalleen.
  • Tänään kun laitoin pakin silmään ja käynnistin auton, lähti se taaksepäin vaikka pidin mielestäni kytkintä pohjassa.
  • Lämpimässä tallissa olon jälkeen ei ole mitään ongelmia vaihteiden vaihtamisessa
Olisiko tässä joku kytkinpolkimeen ja/tai johonkin vaijeriin liittyvä juttu, että menisi yksinkertaisesti kiristämällä <jotain>. Koitin myös tiirailla niitä muoveja vaihdekepin juuresta ja ne näytti ehjältä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kytkimen nesteet/työsylinterin toiminta?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vode »

^^ Jarrunesteet vaihtaisin ensimmäisinä. Jos on vettä jarrunesteessä (joka on kytkinneste myös kun sama säiliö) niin se alkaa jähmimään pakkasilla eikä kytkin meinaa enää irroittaa mutta alkaa toimia taas kuten ennenkin kun auto pääsee lämpimään.
Viimeksi muokannut Vode, 14 Joulu 2012, 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^juuri tätä aprikoin.
Melkein samoilla lämpöisillä sen työsylinterinkin puhdistaa.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Veikkaisin työsylinterin vikaa. Omassa v6 156:ssa esiintyi viime kesästä vaihteen käyttöön liittyviä ongelmia. Välillä ei saanut pakkia päälle, välillä taas takkusi ykkönen ja kakkonen. Vaihdekepin keskittämisessä oli välillä vikaa. Joskus taas toimi päiviäkin ilman ongelmaa. Vaihdekepin juuresta se muoviaski oli halki. Vaihdettiin uusi. Puhdistettiin ja voideltiin puslat vaihdelaatikon päältä vaihteen siirtäjästä. Uusittiin siirtomekanismin päällä ollut kumihattu. Vanha ihan repaleinen. Vaihdettiin polkimen palautus/kevennysjousi. Noilla tempuilla vaidekepin käytös muuttui täsmällisemmäksi, mutta jokin takkusi välillä edelleen. Kunnes joulukuun 2 päivänä huomasin jotain valuneen auton vasemman etupyörän taakse parkkipaikalle. Tarkastelu osoitti jarrunestesäiliön lähes tyhjäksi! Täytin säiliön ja kahteen päivään ei mitään näyttänyt auton alle vuotavan eikä jarruneste säiliössä vajaantunut. Kunnes sitten taas sama vuoto yön aikana toistui. Tarkastelu osoitti jarrunesteen kastelemia paikkoja akkutelineen alla. Siellähän on kytkimen työsylinteri. Heikalta uusi tilaukseen. Viikon aikana hukkui nestettä 0,8 litraa. Kun työsylinterin vaihtoon pääsin, niin akkutelineen poiston jälkeen paljastui kovasti alleen kussut sylinteri, jonka akselin paljekumi oli aivan riekaleina.Pöly ja hiekka olivat päässeet siitä männän ja sylinterin väliin. Uusi paikoilleen ja kytkimen ilmaus. Voi pojat miten oli vaihtaminen herkkää ja mukavaa.
Olis varmaan jo silloin kesällä pitänyt kytkimen toimintaan perehtyä. Mutta onpahan nyt koko ketju kunnostettu!

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Veikkaisin työsylinterin vikaa. Omassa v6 156:ssa esiintyi viime kesästä vaihteen käyttöön liittyviä ongelmia. Välillä ei saanut pakkia päälle, välillä taas takkusi ykkönen ja kakkonen. Vaihdekepin keskittämisessä oli välillä vikaa. Joskus taas toimi päiviäkin ilman ongelmaa. Vaihdekepin juuresta se muoviaski oli halki. Vaihdettiin uusi. Puhdistettiin ja voideltiin puslat vaihdelaatikon päältä vaihteen siirtäjästä. Uusittiin siirtomekanismin päällä ollut kumihattu. Vanha ihan repaleinen. Vaihdettiin polkimen palautus/kevennysjousi. Noilla tempuilla vaidekepin käytös muuttui täsmällisemmäksi, mutta jokin takkusi välillä edelleen. Kunnes joulukuun 2 päivänä huomasin jotain valuneen auton vasemman etupyörän taakse parkkipaikalle. Tarkastelu osoitti jarrunestesäiliön lähes tyhjäksi! Täytin säiliön ja kahteen päivään ei mitään näyttänyt auton alle vuotavan eikä jarruneste säiliössä vajaantunut. Kunnes sitten taas sama vuoto yön aikana toistui. Tarkastelu osoitti jarrunesteen kastelemia paikkoja akkutelineen alla. Siellähän on kytkimen työsylinteri. Heikalta uusi tilaukseen. Viikon aikana hukkui nestettä 0,8 litraa. Kun työsylinterin vaihtoon pääsin, niin akkutelineen poiston jälkeen paljastui kovasti alleen kussut sylinteri, jonka akselin paljekumi oli aivan riekaleina.Pöly ja hiekka olivat päässeet siitä männän ja sylinterin väliin. Uusi paikoilleen ja kytkimen ilmaus. Voi pojat miten oli vaihtaminen herkkää ja mukavaa.
Olis varmaan jo silloin kesällä pitänyt kytkimen toimintaan perehtyä. Mutta onpahan nyt koko ketju kunnostettu!

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Korjausjärjestys mitä vois kokeilla.

1. Vaihda kytkinnesteet , nestekippo tyhjäksi ja uutta ainetta täyteen. Työsylinterin ilmaruuvi auki ja rauhallisesti pumppailemaan poljinta kädellä.

2. Pääsylinterin avaus/puhdistus (on siis polkimen jatkona) .

3. Vaihda uusi työsylinteri ja pääsylinteri.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Sitten vielä yksi tyhmä kysymys; Mitä nestettä sinne pitää laittaa ja miten paljon sitä olisi syytä ostaa? Motonetistä jotain tommosta: "Jarruneste 1l DOT4 Synteettinen jarruneste kaikkiin jarrujärjestelmiin. Täyttää vaatimukset FMVS 116/DOT 4, SAE J 1703, ISO 4925."?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Litralla pärjää paremmin kuin hyvin ja DOT4 on OK
VMP

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Joo,litra riittää mainiosti. DOT4 ja DOT5.1 käy. DOT5 on erikoisneste , jossa silikonia mukana , ei sovellu normijärjestelmiin.

Ps: tuo dot 5.1 on eritoten abs-jarruneste

Vastaa Viestiin