Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

EmmiMaria kirjoitti:Niin muistelinki et menee sit koko tukivarsi no, täytyy viedä nosturille ihmeteltäväks.. Kuinkahan vaikee se on vaihtaa? Apuja ei kuulemma oo tulos...
Ohjeet: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_lowe ... bone.shtml
Kuva

akio
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Helmi 2014, 17:29
Car(s): 156 sportwagon 1.8 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja akio »

osaiskohan joku kertoa mistä voisin löytää 1.8TS:ään ehjän männän?
varaosapuljut tarjoavat ensin liian korkeaa (mikä jäi mulle käteen...) ja viikon selvittelyn jälkeen tuli vastaus että oikeanlaista voisi ehkä saada mutta toimitus 3kk... sama vastaus deltalta.

jotain ulkomaalaista puljua?

korkeus 50mm ja halkaisija 82mm

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katsos myyntipalsta ja sieltä noita purettavia. Tai soita vaikka nimimerkille kumimuumi.

akio
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Helmi 2014, 17:29
Car(s): 156 sportwagon 1.8 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja akio »

Aquatica kirjoitti:Katsos myyntipalsta ja sieltä noita purettavia. Tai soita vaikka nimimerkille kumimuumi.
kumimuumilta kysäisin jo, myyntipalstaakin selasin kunnes oli silmät ristissä

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^tsiigaas aqu myyntipalsta itsekin! :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No näemmä ois pitänyt, mut kännykällä nihkee :(

^^
Autopurkamoihin yhteyttä. Hyvinkään Ale-Osa ainakin syksyllä purki useampaankin 156:sta ja pihassa oli useampi lisää (V6, 2.0TS, taisi olla 1.6 ja 1.8TS myös), josta voisi itse purkamalla saada hyvinkin halvalla ja hieman kalliimmalla, jos joku muu purkaa.

En tiedä missäpäin vaikutat, joten asiaa hankaloittaa se hieman. Kannattaa myös selvittää sellaiset paikat jotka tekevät moottoriremontteja enemmänkin, ainakin Kariste OY Käpylässä voisi osata neuvoa sopivaan osoitteeseen, josta mäntiä voisi jopa löytyäkin. Olen ymmärtänyt k.o firman olevan erityisen hyvin perehtynyt moottoriremontteihin ja rakentamiseen... Ja ainahan se on vaihtoehto etsiä samalla koneella oleva 147/156, jossa on vaikkapa jotain isoa vikaa, mutta mäntäpuoli kunnossa.

akio
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Helmi 2014, 17:29
Car(s): 156 sportwagon 1.8 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja akio »

Aquatica kirjoitti:^
No näemmä ois pitänyt, mut kännykällä nihkee :(

^^
Autopurkamoihin yhteyttä. Hyvinkään Ale-Osa ainakin syksyllä purki useampaankin 156:sta ja pihassa oli useampi lisää (V6, 2.0TS, taisi olla 1.6 ja 1.8TS myös), josta voisi itse purkamalla saada hyvinkin halvalla ja hieman kalliimmalla, jos joku muu purkaa.

En tiedä missäpäin vaikutat, joten asiaa hankaloittaa se hieman. Kannattaa myös selvittää sellaiset paikat jotka tekevät moottoriremontteja enemmänkin, ainakin Kariste OY Käpylässä voisi osata neuvoa sopivaan osoitteeseen, josta mäntiä voisi jopa löytyäkin. Olen ymmärtänyt k.o firman olevan erityisen hyvin perehtynyt moottoriremontteihin ja rakentamiseen... Ja ainahan se on vaihtoehto etsiä samalla koneella oleva 147/156, jossa on vaikkapa jotain isoa vikaa, mutta mäntäpuoli kunnossa.
ale-osaan lähti kyselyä.
kaikki mitä tähän asti löytänyt ovat tarjonneet samaa nuralin mäntää missä puristuskorkes 36.150mm ja koko korkeus 62mm kun taas omasta mitattuna on noin 30mm ja 52mm.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jos ohjaustehostimen nesteet vaihtaa imemällä säiliöstä sen minkä voi riittääkö 1l purkki järjestelmän täyttämiseen? Purkki pitää tilata kun lähipaikkakunnilla en löydä hyvää ja oikeaa kamaa.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuohon ohjaustehostimeen käy aika lailla mikä tahansa ATF? Tietty jotkut parempia kuin toiset...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Aquatica kirjoitti:Eikös tuohon ohjaustehostimeen käy aika lailla mikä tahansa ATF? Tietty jotkut parempia kuin toiset...
Tehdas haluaa ATF Dexron II D kamaa sinne ja noilla spekseillä löysin seuraavat:
Granville ATF MV
Valvoline MaxLife™ ATF

Kun täällä on mainittu monta kertaa että Valvolinista on hyviä kokemuksia mm. kylmällä ulvomisen kanssa niin mieluummin kokeilen sitä kamaa. :)
Kuva

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Mitäköhän ihmettä nyt taas. Pari päivää sitten huomasin, että autossa tuntuu pieni nykäys kiihdyttäessä noin 1800 kierroksen kohdalla. Nykäys on hyvin pieni, eikä tule edes joka kerta. Mutta tuntuu ilmenevän sitä varmemmin, mitä hitaampaa kiihdyttää. Mutta rivakammassa kiihdytyksessä tuota ei tunnu esiintyvän, eikä kovemmissa nopeuksissa. Se nykäys on vaan tuossa yhdessä kohtaa.

Ideoita? :?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Pujazuba kirjoitti:Jos ohjaustehostimen nesteet vaihtaa imemällä säiliöstä sen minkä voi riittääkö 1l purkki järjestelmän täyttämiseen?
Litrasta riittää 2 säiliön tyhjäystä/täyttöä ratin pyörittelyineen+ lopputäyttö. Koko jäjestelmän öljymäärä tais olla 1,3 Litraa, mutta tommosella vaihdolla tulee ihan hyvä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

stoichiometric kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:Jos ohjaustehostimen nesteet vaihtaa imemällä säiliöstä sen minkä voi riittääkö 1l purkki järjestelmän täyttämiseen?
Litrasta riittää 2 säiliön tyhjäystä/täyttöä ratin pyörittelyineen+ lopputäyttö. Koko jäjestelmän öljymäärä tais olla 1,3 Litraa, mutta tommosella vaihdolla tulee ihan hyvä.
Kiitän.
Varmuuden vuoksi vielä, oliko menetelmä näin:
1. Ime nesteet & Täyttö uudella
2. Rattileikki
3. Toista vaihe 1.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mobilin ATF:ää ja öhm, Valvoline Synpoweria tullut kokeiltua. Hyvin on toiminut molemmat, taisi Mobil toimia jopa kylmässä. Joka tapauksessa perusajatus on, että ATF:iä voi käyttää ohjaustehostimessa.
Yli 100tkm ajettuun Valvoline suosittelee MaxLife ATF:ää ja vaihtoehtona ATF Type D:tä.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kuva
Mikä mahtaa olla kyseisen vanteen tyyppi? Valmistaja OZ, mutta pika-kuukletuksella en löytänyt enempää tietoa.
Lienee kuitenkin Alfan lisävarustevanne? Koko 7½ x 17 et39.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

öljykyssäri
Viimeksi muokannut jyskyed, 27 Maalis 2014, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

En luottaisi öljy-valoon missään autossa, ja JTS on vielä hyvin tarkka öljystä. Tikun kun putsaa, niin näkee ihan selkeästi öljyntason. Ihan tuoreilla öljyillä voi olla vähän haastavaa nähdä, mutta valoa vasten senkin näkee. Kyseiseen autoon kannattaisi pikimmiten lisätä öljyä. Onkohan kaveri ollu aina noin huoleton öljyjen suhteen, joten mitä muita ylläreitä sieltä löytyy? Toki jos moottoria on käytetty, niin pitäisi hetken odottaa ennen kuin katsoo öljytason, jotta öljyt valuvat pohjalle.
Viimeksi muokannut GiuliaSuper, 27 Maalis 2014, 15:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11199
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onkos moisessa 156:ssa muuta öljyvaloa laisinkaan kuin öljynpainevalo? Jos öp-valoa on käytetty merkkivalona öljyn lisäämisen tarpeesta, jättäisin auton ostamatta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jyskyed kirjoitti:Tuossa yhtä jiiteeässää tsiigaillessa kattelin öljytikkua, jossa näkyi selvä öljyraja aivan tikun alareunassa (alle alarajan), ja tikun reunoilla vain öljyä vähän reilusti ylärajan.

Väitti vielä, ettei öljyvalo pala?

Onko tikku noin huonosti luettava ja missä vaiheessa yleensä valo syttyy?
Sitten kun se on jo lähes myöhäistä... öljymäärämittari on sitten toinen juttu. Siihen olen jo
oppinut luottamaan JTD:ssa. Muuten pätee se Alfojen nyrkkisääntö jo Nordin päivien:
- tarkista tikusta kerran viikossa öljytaso ja aina ennen pitkää ( yli 300 km) matkaa.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Kaveri vielä ajaa melko paljon. Voi olla mielenkiintoista jälkeä. Hankala tapaus muutenkin, tiesi jopa kertoa, ettei öljyn vähyys ole niin vaarallista.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jyskyed kirjoitti:Väitti vielä, ettei öljyvalo pala?

Onko tikku noin huonosti luettava ja missä vaiheessa yleensä valo syttyy?
Ei syty öljynpainevalo vaikka tikku ei yltäisi öljyyn enää lainkaan. Yhtään kertaa en itse ole päässyt todistamaan missä vaiheessa valo syttyy, mutta muutaman kerran olen öljynvaihdon yhteydessä laskenut koneesta ~litran öljyä, eikä valo ole vielä(kään) palanut.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jarsan kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:Väitti vielä, ettei öljyvalo pala?

Onko tikku noin huonosti luettava ja missä vaiheessa yleensä valo syttyy?
Ei syty öljynpainevalo vaikka tikku ei yltäisi öljyyn enää lainkaan. Yhtään kertaa en itse ole päässyt todistamaan missä vaiheessa valo syttyy, mutta muutaman kerran olen öljynvaihdon yhteydessä laskenut koneesta ~litran öljyä, eikä valo ole vielä(kään) palanut.
Olet laskenut öljyä moottorin käydessä?
Kuva

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Näin se menee ettei pala,hieman samanlaista oli vanhoissa amerikanvessoissa kun kansipahvi on jo palanut syttyy idioottivalo.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pujazuba kirjoitti:Olet laskenut öljyä moottorin käydessä?
Ei kun tarkoitin, ettei koneessa ollut enempää öljyä jäljellä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jiitee kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:Tuossa yhtä jiiteeässää tsiigaillessa kattelin öljytikkua, jossa näkyi selvä öljyraja aivan tikun alareunassa (alle alarajan), ja tikun reunoilla vain öljyä vähän reilusti ylärajan.

Väitti vielä, ettei öljyvalo pala?

Onko tikku noin huonosti luettava ja missä vaiheessa yleensä valo syttyy?
Sitten kun se on jo lähes myöhäistä... öljymäärämittari on sitten toinen juttu. Siihen olen jo
oppinut luottamaan JTD:ssa. Muuten pätee se Alfojen nyrkkisääntö jo Nordin päivien:
- tarkista tikusta kerran viikossa öljytaso ja aina ennen pitkää ( yli 300 km) matkaa.

JT
Öljyvalo ei ole merkki siitä että pitää lisätä öljyä vaan merkki siitä että nyt koneessa jokin voi hyvin huonosti ja öljynpaine on laskenut alle tietyn kriittisen rajan.
Öljyn määrä ja öljynpaine ovat molemmat tapoja vahvistaa koneen voitelun toimivuutta mutta ne eivät korvaa toisiaan. Määrä katsotaan tikusta ja paine tarkistetaan elektroonisesti. Tietysti jos määrä laskee tarpeeksi painetta ei synny enään mutta se on kuljettajan velvollisuus pitää taso Minin yläpuolella!
Omaa autoa oppii tuntemaan ja tasoa tarkistamaan tarpeeksi usein. Itse en vaivaudu tikkua nostamaan joka viikko ellei tule ajettua pitempää lenkkiä tai normaalista poikkeavaa käyttöä kun tiedan 16 tkm kokemuksesta etta kone polttaa 0,2 l / 1000 km.
Kuva

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^FL dieselissä on öljymäärän näyttö.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jarsan kirjoitti:^FL dieselissä on öljymäärän näyttö.
Sehän on hieno asia, mutta miksiköhän bensoihin ei ole asennettu moista. :shock:
Kuva

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Ei ole nähty tarpeelliseksi. :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Pujazuba kirjoitti: Varmuuden vuoksi vielä, oliko menetelmä näin:
1. Ime nesteet & Täyttö uudella
2. Rattileikki
3. Toista vaihe 1.
Juu, se pytyn tilavuus on jotain alle 3dl, joten sen kolmannen /viimisen täytön jälkeen purkiin jää vielä vähän lisäysöljyä. Se muovinen suodin on siinä hetipian joten ujuta se imuletku sen sivuitse pohjaan.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Jes, kiitti.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pujazuba kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:Tuossa yhtä jiiteeässää tsiigaillessa kattelin öljytikkua, jossa näkyi selvä öljyraja aivan tikun alareunassa (alle alarajan), ja tikun reunoilla vain öljyä vähän reilusti ylärajan.

Väitti vielä, ettei öljyvalo pala?

Onko tikku noin huonosti luettava ja missä vaiheessa yleensä valo syttyy?
Sitten kun se on jo lähes myöhäistä... öljymäärämittari on sitten toinen juttu. Siihen olen jo
oppinut luottamaan JTD:ssa. Muuten pätee se Alfojen nyrkkisääntö jo Nordin päivien:
- tarkista tikusta kerran viikossa öljytaso ja aina ennen pitkää ( yli 300 km) matkaa.

JT
Öljyvalo ei ole merkki siitä että pitää lisätä öljyä vaan merkki siitä että nyt koneessa jokin voi hyvin huonosti ja öljynpaine on laskenut alle tietyn kriittisen rajan.
Öljyn määrä ja öljynpaine ovat molemmat tapoja vahvistaa koneen voitelun toimivuutta mutta ne eivät korvaa toisiaan. Määrä katsotaan tikusta ja paine tarkistetaan elektroonisesti. Tietysti jos määrä laskee tarpeeksi painetta ei synny enään mutta se on kuljettajan velvollisuus pitää taso Minin yläpuolella!
Omaa autoa oppii tuntemaan ja tasoa tarkistamaan tarpeeksi usein. Itse en vaivaudu tikkua nostamaan joka viikko ellei tule ajettua pitempää lenkkiä tai normaalista poikkeavaa käyttöä kun tiedan 16 tkm kokemuksesta etta kone polttaa 0,2 l / 1000 km.
Juuri näin.

Myös ajo-olosuhteet vaikuttaa merkittävästi; matka-ajossa tuo oma tessu ei syö tota Valvolinen VR1:stä juuri lainkaan, kun kone lämpenee ja käy tasaisella kierrosalueella koko ajan. Mutta kaupunki-pätkäajossa se syö sitä ihan selvästi ilman mitään epäilyksen häivääkään. Jokainen auto ja jokainen moottori on yksilöitä, jokainen syö öljyä jonkin verran. Kaikissa sitä ei voi silmämääräisesti havaita vaihtovälillä, toisissa pitää lisätä litrakaupalla vaihtovälille.

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Noniin, onkos muilla ilmennyt vastaavaa ongelmaa eli auton etuiskareista tai etupyöräntuennoista (tässä tapauksessa oikealta puolelta) kuuluu epämääräistä kitinää ja narinaa, ikäänkuin hankaavaa ääntä? Mistäs tämän äänen syytä tulisi erityisesti etsiä, kokemuksia? Ja toinen kysymys; mitenkä onnistuu ovipahvien ja kojelaudan tärinöiden ja kitisemisten saaminen kuriin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Epämääräinen kitinä ja narina; missä oloissa? Jos ylös/alasliike (töyssy, joku istahtaa/nousee pelkääjän paikalta ym) niin tukivarren puslasta kyse. VOI olla alatukivarsi, VOI olla ylätukivarsi - pajalla osaavat kertoa.
Yllättäen kojelaudan kitinät voi, monen ihmisen kertomana, korjata laittamalla eteen vakaajatanko ylös. Siis iskareiden yläpäiden väliin tuleva tukitanko. Ilmeisesti italialaiset käyttäneet sen verran vähän ja sen verran ohutta peltiä, että vanhetessaan väsyy ja alkaa keula elämään :roll:
Toki voi purkaa kojelaudan ja hoitaa kiinnitykset kuntoon myös, laittaa jotain pehmusteta korin ja laudan välille ym.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Voisiko joku ottaa kuvan akun päälle tulevasta + kengän yhteydessä olevasta johtoliitinkokonaisuudesta?
Omassa rojektissa + napa puuttuu kokonaan ja piuhat on irrallaan toisistaan ja muovisesta rungosta. Joku 50a sulakekkin pitäisi kytkeä johonkin väliin. Kyseessä -00 TS.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Ääni kuuluu töyssyissä ja kurveissa kallistuessa. Onko tuota puslaa mahdollista itse tarkistaa vai pitääkö viedä tosiaan jonnekin tarkistettavaksi? Ja vakaajatankoa on ollut ajatuksissa hankkia, joten kaipa sellainen laitetaan tilauslistalle :-D ja vielä sellaista että onkos tuon kojelaudan purkaminen tai ovipahvien irrottaminen kova homma vai onnistuuko ihan helposti?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Eero:jos ei kukaan muu ole ehtinyt niin nappaan kuvan domani jos ei ole superkiire.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Dio Natale kirjoitti:Eero:jos ei kukaan muu ole ehtinyt niin nappaan kuvan domani jos ei ole superkiire.
Ei kiirettä, kuvaa kun ehdit.
Tarvii tulla sinne Espooseen ostoksille joku päivä...
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Tervetuloa.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Macela kirjoitti:Mistähän löytäis esim PDF:nä taikka ihan nettisivuna tai ihan miten vaan 156:n:

- vakiovarusteet uutena (vaihtelee toki vuosimalleittain)
- lisävarusteet uutena
- sisusta valinnat uutena
- värivalinnat uutena
- jne

Löytyykö mistään?

Kiinostais myös 75:n, 155:n, 164:n 166:n ja 159:n vastaavat..
Tammikuussa tuli tätä kyseltyä, quoteen nyt vielä tämän jos sattuis joku tietävä lukemaan :)

Edit: Taisinkin löytää jotain

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Mitenkäs muuten saisi korjattua jarrujen vinkumisen? Kevyesti jarrutettaessa suorastaan vihloo korvia :D

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

nsrmies kirjoitti:Mitenkäs muuten saisi korjattua jarrujen vinkumisen? Kevyesti jarrutettaessa suorastaan vihloo korvia :D
Mulla myös taka jarrut vinkui koska jarrupalojen ja satulan väli oli olematon ja palat jumissa.
Palojen pinnat oli kiillotuneet ja kitisivät siksi.
Vedin laikkakoneella paloista kiillot pois ja puhdistin ja rasvasin palojen päät.
Teräsharjaa jarrusatulalle ja rasvaa palojen päiden kohdalle.
Ei kiliju enhän

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

156 JTS päästöt ok kierroksilla, tyhjäkäynnillä boschin testeri sanoo säätötunnistin ei ok ja lambda arvo korkealla.

Lambdassa vika? Ajettu 170+, eli vaihtoaika edessä.

Ammattikoulussa poikain piti mittailla antuireita, siihen kuitenkaan kykenemättä koska laajakaistalambda.

Tulpat vaihdettu juuri, sitä ennen kylmänä vedättäessä pientä nyintää. Se kuitenkin loppui. Jakopää laitettu juuri.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JTS:ssä EI PIDÄ olla lambda kohdallaan tyhjäkäynnillä (HUOM!). Trafi on tästä tietoinen myös.
Kyseessä on laihaseosmoottori, joten lambda-arvo heittelee "ihan jossain huitsin kuusessa" tyhjäkäynnillä - OBD-testerillä pitää tehdä joutokäynti, kuten kaikissa muissakin 2001 tai uudemmissa kulkineissa.
Putken päästä ei tule oikeaa tulosta, ei sitten millään.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Kuva

Ohessa tuloste mittauksesta. Lambda juuri n 1.4
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuossahan on vikana vain tuo "osajärjestelmätestejä suoritettu: ei". Ne pitää olla suoritettuna. Onko vikakoodeja? (koodeja, ei pelkkää valoa ko ei se välttämäti pala)

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Kävin juur paikallisella boschilla. Kyllä tuolla pitäis kuulemma leima saaha. Asetukset kuulemma väärin ammattikoululla.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Albertolli kirjoitti:http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf
Tämä lappunen kyseessä.
Tämä lappunenkaan ei mitenkään takaa katsastuksen hyväksymistä koska se on liian epämääräisesti muotoiltu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf
Tämä lappunen kyseessä.
Tämä lappunenkaan ei mitenkään takaa katsastuksen hyväksymistä koska se on liian epämääräisesti muotoiltu.
Katsastusasemalla toki pitää olla nykysäädösten vaatimat laitteet. Sitäkin nähty, ettei ole - jokuhan joutui löytämään konttorilla jonkun aataminaikaisen päästömittarin, jotta sai laput autosta, kun uusi hieno Bossilainen ei sitä osannut tehdä. Tai siis hyväksyä. Vaikka osatestit taisikin läpi mennä? =P

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

En ollut törmännytkään ko. hommaan. Minen kyllä mistään mitään tiedäkään.

Autoasilla kävin vuosi sitten päästöt ja obd:t mittaamassa ja tuolloin ei ollut puhettakaan aiheesta vaan tulosti vain kuitin. Olisikohan se tallessa vielä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Vastaa Viestiin