Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt on kampuran anturin johto laitettu nätisti. Laitan myöhemmin kuvat ja ohjeet omaan ketjuunsa. Nyt kun tietää miten homma hoidetaan, ei se enää paha paikka ole. Laturin johto oli pakko vääntää paljon sivuun, että mahtui yhtään.

Lisäksi oleellinen huomio anturin vaihdosta: se klipsi, johon liitin tulee, kannattaa avata. Ja kasaamisessa muistaa, että klipsi kietoutuu ANTURIN pään liittimen ympärille EIKÄ moottorin puoleisen liittimen ympärille. Tässä meni todella paljon aikaa hukkaan ihmetellessä

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^Oletko koittanut ristiinvaihtoa tuon kakkosen puolan kanssa?

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Alfa on ollut telakalla 12.4.2012 lähtien, eli on seisonut kylmässä tallissa siitä saakka. Jo 2012 oli sen 16" teledial-vanteilla olevat Pirelli P7:t ihan järjettömän kovaääniset ja liukkaat sateella. Tuskin ne on paremmiksi muuttuneet oltuaan nyt 3 vuotta kylmässä säilytyksessä. Pintaahan renkaissa olisi vielä ihan hyvin (4-5mm) mutta omasta mielestäni kumiseos on mennyt pilalle eli kivettynyt tms, joka tapauksessa muuttunut helkutin kovaääniseksi.

Olisiko esittää järkeviä ehdotuksia kohtuurenkaiksi koolle 205/55 R16? Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia 15" (205/60 R15-kokoisista Marangoni Versoista, joita on tullut käytettyä 2 sarjaa, ihan mahtavia renkaita ovat olleet. Mulla ei ole kokemuksia isommalla tuumakoolla olevista Marangoneista.
Noita olen nyt ostomielessä katsellut: http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... -91v-34071
Toi 91V on kait ihan ok 156:een jossa 2.4JTD-kone? Vanhat Pirellit on muistaakseni -88, eikä nekään miltään löysiltä tuntuneet.

Mutta olisiko antaa jotain vinkkejä vielä edullisimmista ja paremmista renkaista kuin noi Marangonit, tai saako noita ostettua jostain edullisemmin?
EdIt: korjattu koko oikeaksi
Viimeksi muokannut Sautio, 19 Huhti 2015, 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^noista halpisrenkaista oikein osaa sanoa, mutta miten olis ensin oikea koko 205/55r16. Tottakai tuon 205/50 voi laittaa, mikäli haluat esim ulkonäkö tai muista syistä matalemman renkaan.

Jaajuu, linkissä olikin jo oikean kokoinen. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Maragonit ei sano mitään, mut eikös näitä Nankangin NS-20:iä ole täällä foorumilla kehuttu?
http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... -94v-53183

Ei olisi edes pahan hintaiset, pari euroa per rengas lisää.

Itse todnäk ostaisin nämä, vaikka ovatkin kovaääniset niin pitoakin löytyy (omien kokemusten perusteella) jos pitää ns. edullista rengasta ostaa kaupasta;
http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 91w-249993

Mutta jokainen tehkööt mitä lystää renkaiden kanssa, itselläni on nastarenkaat halvimmat kiinakorealaiset mitä löytyy ja ei enää ikinä alle. Meteli on liian kova mulle :(

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Noita Nankangeja on alla joka toisessa BMW:ssä, tuskin ovat kovin huonoja nekään. Mutta eikö italialaisessa autossa kuulu olla italialaiset laaturenkaat? :-D
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Nankangeja on ollut mulla, mutta vain 18" ja 19" koossa. Ihan hyvin ovat asiansa ajaneet, eivät edes sen meluisampia omaan korvaan kuin laatumerkit. Aitokiinalaisista (Nankangit ovat Taiwanista) en ole kuullut muuta hyvää kuin halpa hinta. Marangoneja on ollut pari sarjaa vuosia sitten ja ne möykkäsi kyllä, mutta kyllähän silläkin saralla kehitystä on tapahtunut.
Abarth 500 Esseesse

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Kiva! Motor Engine System Failure - Go To Dealer. Mitään muuta ilmoitusta ei tullut, auto käy ja kulkee normaalisti. Kai tällä kärsii ajella kun perusjutut on kunnossa. Olisko täällä Kangasalla - Tampereella kellään lukulaitetta, ja joka voisi lukaista koneen. Tässä on nyt palanut aivan liikaa merkkihuolloissa rahaa. Ei sen puoleen hienoa palvelua on saatu.
Taoi onko Tampere-Kangasalan välillä huoltopaikkaa jossa vois luetuttaa tuon ilmoituksen?

Pikaista apuva kaivataan

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Bussoissa on samalaiset nakutusanturit (+monissa Fiateissa ja Lancian malleissa)
Voiko noiden ehjyyden mitata ja mitä pitäisi näyttää?
Ei viitsisi risoja laittaa, kun ovat aika maukkaassa paikkassa vaihtaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Sopiiko sedanin takapuskuri farkkuun? prefl.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

On niissä jotain eroa oltava kun ovat erihintaisia ainakin Ricambilla. Ja kuvissa näyttäis farkussa olevan kolo luukulle?


http://ricambi.alfisti.net/index.php?ca ... ories.html
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

No näinpä onkin. Tack.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

sämpy kirjoitti: Oma 2002 JTS antaa edelleen koodeja 0300 generic misfire ja 0301, 0303 ja 0304 eli cylinder 1,3,4 satunnaisesti mitä sylinteriä milloinkin. MES väittää että seosongelma, mutta eihän tuo lambdan perusteella tietäisi sylinteriä joten kai tuo on kuiten puolalta tulevaa tietoa? Turha lienee vaihdella puolaa kun nytkin ensin 3 ja seuraavana päivänä 1-sylinteri. Ainoastaan 2:nen ei ole vielä tuote tehnyt.

Siis aina kun ajaa kylmänä 200 metriä ja jättää sitten tyhjäkäynnille, vikavalo syttyy heti ja sammuu kun jatkaa ajoa. Jos jatkaa ajoa pysähtymättä ei sytytä vikavaloa. Tai jos lämmittää moottorin Webastolla.

Tuleeko mieleen mitään korjattavaa, vai pitääkö vaan koittaa saada katsastukseen ilman vikakoodeja ja elää tuon kassa. Tulpathan on uudet ja kansiremppa suunnitteilla, olisi hyvä tietää siihen mennessä josko pitäisi suuttimia vaihtaa tms. Ajettu 190tkm.
Meitin TS oireili tuon tyyppisesti, satunnaista 0300 ja 0302-0304 (mutta ei 0301):tä mutta sillä erolla että niitä tuli paljon ja pitkin matkaa. Käyntiin ei vaikuttanut kuitenkaan, ja läheskään niistä kymmenistä MSCF:istä ei vikakoodia jäänyt.

Ilmiö poistui (ja on nyt n. 3kk pysynyt poissa) kun irrottelin ja putsasin puolat, tulpat ja tulpankolot ja suihkuttelin CRC:tä liittimiin. Eli jos haluaa jotain kokeilla niin tuo operaatio ei maksa muuta kuin vähän vaivaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tänks, jotain tuon suuntaista on suunnitteilla, kunhan kerkiää. Pitäisi kai konttorillekin ehtiä..

Huomasin sellaisen, että kun tekee ekan 100m ajelun koskematta lainkaan kaasuun pelkästään JTS:n musertavalla väännöllä, niin ei sytytä vikavaloa, mutta jos kerrankin polkaisee niin sitten valo syttyy tyhjäkäynnillä. Menee varmaan jollekin eri kartalle, joka tuo sytytysviat esiin.

Muutenkin lämpöisenä toisinaan heittää tyhjäkäynnillä semmoseen tilaan, että kuulostaa kuin olisi tullut pakoputkeen reikä. Pörinät kovenee selvästi. Sitten taas kierrokset vähän muuttuu ja äänet hiljenee. Lienee kanssa ominaisuus, tuosta ei mitään vikavaloja syty?

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Miten noihin bensasuuttimiin pääsee käsiks? Onnistuuko yläkautta? On pieni imuvuoto, joka nostaa happiarvoja tyhjäkäynnillä.

Ilmamassamittariin ja sen kaasuläpän välissä ei vuotoa ole...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oletko varma, että vuotaa?
JTS:ssä pitääkin happiarvot olla päin seiniä tyhjäkäynnillä - kyseessä on laihaseoskone. Eli Lambda voi hyvinkin huidella hyvinkin "laittoman" puolella tyhjäkäynnillä.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Typeriä kysymyksiä: kuinka käsijarru säädetään oikeaoppisesti 156:ssa? Olen vaihtamassa taakse jarrulevyt, palat ja käsijarruvaijerit (sitä kahvalta lähtevää vaijeria ei onneksi tarvitse vaihtaa). Ensin tietty nesteiden laskeminen ulos joka satulasta, uudet nesteet sisään ja ilmaus joka kulmasta. Mutta kuis toi käsijarrun säätö, takasatuloissa ei näyttäisi kait olevan mitään esisäätöä kuten Saab 9000:n satuloissa on?
Käsijarruvaijerin säätökö ensin kahvalta löyhäksi, sitten jarrupolkimella pumpaten jarruista välykset pois, ja sitten kiriä vaijeri sopivaksi? Siis keskittääkö se käsijarruvaijerit yhdistävä osa noi käsijarrut?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sautio kirjoitti:Typeriä kysymyksiä: kuinka käsijarru säädetään oikeaoppisesti 156:ssa?
Käsijarruvaijerin säätökö ensin kahvalta löyhäksi, sitten jarrupolkimella pumpaten jarruista välykset pois, ja sitten kiriä vaijeri sopivaksi? Siis keskittääkö se käsijarruvaijerit yhdistävä osa noi käsijarrut?
Juuri noin, mutta ensin tietysti pitää kiertää männät sisään, eikä missään nimessä saa koskea käsijarruun ennen kuin on pumpattu polkimella palat lähelle (välykset pois), muuten loppuu käsijarrusta liikematka.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^Kiitos infosta! Eli ihan sama sitten on asentaa uudet käsijarruvaijerit vasta nesteenvaihdon / ilmauksen jälkeen? Onhan asentajaystävälliset käsijarrusysteemit jossei tosiaan ole säätöjä satuloissa :-D
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toki se 13mm pultti ensin löysäksi kahvan kulissista, jotta vanhat vaijerit saa pois. Sitten kun on muuten jarrutyöt tehty ja vaijerit paikallaan, otetaan pulttia vääntämällä vain löysät pois. Itse jättänyt 1 napsun "tyhjän". Sitten kiskotaan sitä kahvaa moneen kertaan, jotta automaagisäätö menee kohdilleen ja toimii. Pitäis toimia sillä =P

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^Ok. Itse en löysännyt kahvan vaijerinsäätöä vaan väänsin satuloiden jäsijarruvipuja löyhäksi ja irrotin vaijerit. Omassani oli vaijerinkuoret alapäistään rikki niin siksi oli vaijeritkin aika löysällä.
Näköjään kuriiri toi LPR:n käsijarruvaijerit, onko noista kokemusta? Ainakin niissä lukee Made in Italy joka voisi olla ihan positiivinen juttu?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aloitteleva holisti
Viestit: 59
Liittynyt: 17 Marras 2014, 00:05
Car(s): Nyt: Fillari ja kuukausilippu paikallisliikenteeseen
EX: 156 SW 2.0 JTS
EX: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aloitteleva holisti »

Ehkä vähän turha kysymys, mutta millä ootte öjynnyt noita ovenkahvoja, että sitä nappia ei tarvitse jokakerta avaimenkanssa nykiä pois, tai vaihtoehtoisesti pestä käsiä oven avauksen jälkeen?
Life's too short to drive boring cars!

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^Itse laitoin aseöljyä kun apparinpuoleinen painonappi alkoi jumittelemaan.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^vaseliinia sisääsn niin ei jää nappula jumiin :lol:

eli avaa lukko tsydeemi, putsaa ja rasvaa hyvin. pitäs auttaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Se on siellä kyllä, hieman piilossa. Kahva pystyyn ja melkein kahvan varren suuntaisesti on se - todella "loogisesti" näkyvillä. Sehän on ainoa säädettävä säätö koko systeemissä.
Muista sitten tarkastaa, ettei satuloiden käsijarrumekanismi jää jännitetyksi kun kahva on alhaalla, uusien vaijereiden vaihdon jälkeen. Se ei ole hyvästä...

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^Eli kirjoittamasi "yksi naksaus tyhjää tms" sen vuoksi ettei jää jännitystä mekanismiin? Kait noi kaikki tarvikevaijerit ottaa parissa vuodessa kosteutta sisäänsä joten turha kait sinne on mitään öljyä koettaa sisään laittaa, pahimmillaan vaan turvottaa vaijeripunoksen päällä olevan suojamuovin irti punoksista?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Katotaan parin vuoden päästä aihetta kun testi on suoritettu.. mä uitin nääs niihin monta viikkoa sprayrasvaa sisään roikottamalla ja vatkaamalla. Tuli hiukan tahmeat mutta oleellistahan onkin ettei ruostu tai jäädy, liikematka kun ei ole pitkä eikä liike nopea.

Vaan on niin helpot vaihtaa, että samapa tuo. Kun rasvaa kiinnityspultit hyvin ennen takaisinasennusta, niin seuraavalla kerralla onnistuu 5 minuutissa. Ja jos nyt katkoo kiinnityspultit niin nytten menee hiukan kauemmin.. Tankin alla oleva muoviklipsi on mun autosta jo rikottu, mutta sai siihen vielä nipparilla kii.

Ja noista happiarvoista täällähän oli jollain linkattuna maahantuojalta saatu lappu noista jts tyhmäkäyntipäästöistä? Ilman sitä ei kannata mennä konttorille. Vaikka jollain ei ole onnistunut kai sen kanssakaan..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tänä päivänä ei *PITÄISI* olla ongelmaa, kun niiden pöllöjen täytyis tajuta noissa joka tapauksessa, että OBD:lla mennään. OBD-mittauksessa kun sattumoisin tyhjäkäyntiarvot otetaan ECUlta suoraan, eikä putken päästä.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Eipä ole multa kertaakaan mitään mainittu saati todistuksia kyselty JTS:n päästöistä, kuusi kertaa on leimalla ehtinyt sen käyttää kolmessa eri konttorissa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Omassa JTD:ssä on orkkislisävaruste eli 12V:n lisälämmitin siellä rintapellin vieressä apparin puolella alhaalla. Ilmeisesti siinä on kuitenkin jotain eloa kun ainakin sille (tai sen releelle, en tiedä) lähtevän paksun punaisen monisäikeisen johdon kuori alkaa sulamaan ja nousee käryä, ja johto on ihan veltto lämmetessään.
Kuorin johdosta muovisuojaa pois 3-4cm:n matkalta mutta johdon säikeet vaikuttavat ehjiltä. Tuollaisen ylikuumentumisen ymmärtäisin jos olisi vaikka liki kaikki säikeet poikki liittimen vierestä, mutta tässä tapauksessa ne on ehjiä. Osaako tuollainen lämmitin mennä oikkariin, ja jos osaa niin miksei 50A:n sulake osaa sitten hajota?
Täytyy kait napata sulake pois ja selvittää mikä on vikana, ettei koko auto pala. Onko kokemuksia tuollaisesta lisälämmittimestä ja sen oikkuiluista?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saiskos siitä pömpelistä kuvaa?
Ja jos lämmitin alkaa olla lopussa, se vastustaa kovasti paljon, mutta ehkä tarpeeksi hitaasti jolloinka sulake ei osaa palaa? Vähän arvailua kun autosähköistä puhe, mutta ainakin saman tyylisiin tapauksiin törmännyt - tosin letku/lohkolämppärien lämmityselementtien kanssa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^Ei hitto vie saa kuvaa aikaiseksi kun on jo toi moottorisuojakin tiellä, kuvassa näkyy vaan moottorinsuojaa ja rintapellin eristettä ja hieman letkuja jotka menee sille lämppärille.
Kuitenkin siis kyseessä alumiininen (?) mötikkä johon tulee kaksi vesiletkua (siis jäähdytysaineletkua) ja siinä on kaksi sytytystulppaa jotka lämmittävät vettä. Sen yläpuolella rintapellissä on samannäköinen relemötikkä kuin mikä on hehkuja varten, tätä relettä en ole vielä tutkinut kun sen vasta "löysin".
Tuon lisälämppärin kun on aikanaan varustelistalta ruksinut, niin ymmärtääkseni sen lisäksi autoon on tullut tehokkaampi 140A:n laturi?
Ihme homma vaan sen suhteen koska mielestäni toi lisälämmitin ei ole antanut mitään elonmerkkejä itsestään kuin vasta tänään, jolloin alkoi johtojakin sulattamaan. Ei se kait ole voinut toimia aiemmin, sen verran hitaasti auto on lämmennyt, eikä tosiaan ole mitään käryjä tullut konehuoneesta aiemmin.

Edit: lisälämmittimen ¨5mm2 syöttöjohdossa oli mutka jossa johtimet tuntuivat olevan poikki. Lyhensin johtoa 6-7cm ja juotin liittimen uudestaan kiinni. Nyt johto ei enää lämpene, mutten tiedä toimiikokaan koko lämmitin enää kun ei ole tietoa kuinka sen kuuluu pelata ja missä lämpötiloissa, jne.
Onneksi johdossa olisi varaa vielä kertaalleen lyhentämiselle.
Tsekkasin sen lisälämppärin releenkin, se oli silmämääräisesti ok, isot juotokset oli kait ihan kunnosa (pitäisi olla mikroskooppi jotta niitä juotossaumoja näkisi kunnolla) , ja kun mittasin molempien lämmittimen "sytytystulppien" johdot niin kummastakin tuli samantapaisia vastusarvoja, eli molemmat lienevät kunnossa.
Eikö mukamasti kenelläkään muulla ole samanlaista 12V lisälämmitintä Alfassa, olisi hyödyllistä saada tietoa sen toiminnasta?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Taitaa olla samanmoinenn volvoissa oli. Se lämmittää sisälle menevää ilmaa että sisällä olisi lämmintä.
Nyky riisselit lämpiää hitaasti ja tuottaa niin heikosti hukkalämpöä.
Huomasin ton kun työautona oli v50 volvo, siinä oli polttoainelämmitin koko ajan päällä pakkasella ja silti se oli ihan jiäkuappi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noiden lisälämppärien idea on juurikin lämmittää sisätilaan kulkevaa ilmaa, jotta kylmällä säällä saadaan sisusta lämpöiseksi.
Tällä säällä, eli nyt +3, kun lähden liikkeelle joudun ajamaan 4km about ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Aloitteleva holisti kirjoitti:Ehkä vähän turha kysymys, mutta millä ootte öjynnyt noita ovenkahvoja, että sitä nappia ei tarvitse jokakerta avaimenkanssa nykiä pois, tai vaihtoehtoisesti pestä käsiä oven avauksen jälkeen?
Oven välistä torx-pultti irti ja painepulloon pakattua aseöljyä sisuksiin. Jos ainetta suihkaa suoraan avaimenreiästä, lopputulos on hyvin pitkälti sama, mutta tulee helposti sotkua enemmän.

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Mitenkäs tohon keskuslukituksen "avaimeen" saa patterit vaihdettua, tai siis en tiedä onko vika edes paristoissa. Mut eikös niitä pysty jotenki koodaamaanki, niin mitenköhä.. :shock:
...niin ja mitkä paristot sinne edes menee..?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikä avain? Versioita kun on monia. On erillisiä kaukosäätimiä (yleensä hälyjen kera), sitten on Stiletti-avainta ym..

Stiletissä lähtee helposti, eli avain auki napista (avainosa näkyville) ja sieltä kolosta pieni lukkoklipsi käännetään auki, jonka jälkeen muovihässäkkä jossa patteri on, nousee ylös.
Patterin mallia en ulkomuistista osaa sanoa, mutta löytyy ihan tavarataloista noita mallin kera.

Koodauksen olen tuohon omaan tehnyt stiletti-avaimella ihan viemällä avaimen auton viereen (ovet lukossa) ja pitänyt avausnappia pohjassa jonkun aikaa, muistaakseni se ledi alkoi vilkkumaan eri tahdissa tai jotain, kun koodaus tehty. Sitten vaan ovet auki ja kiinni-testi.

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Siis erillinen kaukosäädin, jossa kaks nappulaa; auki ja kiinni. On vaa aika kulunu ja kärsinyt niin en tiedä saisko jostai hommattua kokonaa vaik uutta, voi olla sit aika monimutkanen juttu. :shock:

Aquatica kirjoitti:Mikä avain? Versioita kun on monia. On erillisiä kaukosäätimiä (yleensä hälyjen kera), sitten on Stiletti-avainta ym..

Stiletissä lähtee helposti, eli avain auki napista (avainosa näkyville) ja sieltä kolosta pieni lukkoklipsi käännetään auki, jonka jälkeen muovihässäkkä jossa patteri on, nousee ylös.
Patterin mallia en ulkomuistista osaa sanoa, mutta löytyy ihan tavarataloista noita mallin kera.

Koodauksen olen tuohon omaan tehnyt stiletti-avaimella ihan viemällä avaimen auton viereen (ovet lukossa) ja pitänyt avausnappia pohjassa jonkun aikaa, muistaakseni se ledi alkoi vilkkumaan eri tahdissa tai jotain, kun koodaus tehty. Sitten vaan ovet auki ja kiinni-testi.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Se on sit joku jälkiasennus-kake. Mutta kai senkin nyt halkaistua saa ja sisältä löytynee iso nappi. Mutta niitäkin on niin monta vaihtoehtoa ettei varmaksi pysty näin sanomaan.

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/sahko ... piparistot
Viimeksi muokannut m.sa, 23 Huhti 2015, 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Finest kirjoitti:Bussoissa on samalaiset nakutusanturit (+monissa Fiateissa ja Lancian malleissa)
Voiko noiden ehjyyden mitata ja mitä pitäisi näyttää?
Ei viitsisi risoja laittaa, kun ovat aika maukkaassa paikkassa vaihtaa.
Kukaan käryllä asiasta?

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Juu auki sain ja paristo löyty mut turha sitä enää kunnostaa, ei siittä enää peliä tule ! Sen verran on ottanu osumaa :shock: Pärjään ilmankin kyllä. :-D

m.sa kirjoitti:Se on sit joku jälkiasennus-kake. Mutta kai senkin nyt halkaistua saa ja sisältä löytynee iso nappi. Mutta niitäkin on niin monta vaihtoehtoa ettei varmaksi pysty näin sanomaan.

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/sahko ... piparistot

Avatar
Aloitteleva holisti
Viestit: 59
Liittynyt: 17 Marras 2014, 00:05
Car(s): Nyt: Fillari ja kuukausilippu paikallisliikenteeseen
EX: 156 SW 2.0 JTS
EX: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aloitteleva holisti »

JaRoDD kirjoitti:
Aloitteleva holisti kirjoitti:Ehkä vähän turha kysymys, mutta millä ootte öjynnyt noita ovenkahvoja, että sitä nappia ei tarvitse jokakerta avaimenkanssa nykiä pois, tai vaihtoehtoisesti pestä käsiä oven avauksen jälkeen?
Oven välistä torx-pultti irti ja painepulloon pakattua aseöljyä sisuksiin. Jos ainetta suihkaa suoraan avaimenreiästä, lopputulos on hyvin pitkälti sama, mutta tulee helposti sotkua enemmän.
Kiitoksia, koitan aseölyä!
Life's too short to drive boring cars!

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Aquatica kirjoitti:Oletko varma, että vuotaa?
JTS:ssä pitääkin happiarvot olla päin seiniä tyhjäkäynnillä - kyseessä on laihaseoskone. Eli Lambda voi hyvinkin huidella hyvinkin "laittoman" puolella tyhjäkäynnillä.
Juu ne mitattiin ja oli jonkun viiden paikkeilla. En nyt sitä lappua löytänyt jossa ne normiarvot arvot oli... Kierroksia kun antaa, niin ongelma poistuu.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Niin, mitattaessa ne on päin seiniä tyhjäkäynnillä laihaseostoiminnon takia. Ehjä se todennäköisesti on.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Millanen homma on vaihtaa vanhanmalliseen takasatulaan pölysuojakumi? Oli mäntä sen verran tartuksissa että sitä piti jumpata käsijarruvivulla mäntää ulos ja kiertää sisään kymmeniä kertoja ennenkuin alkoi pelaamaan, ja tietysti lopuksi rälläkän laikka-avain lipesi ja pölysuojakumiin vekki :(
Mäntä ulos, pölysuojakumi vaihtoon (muita tiivisteitä ei olisi tarkoitus vaihtaa), mutta millä sen saa kasattua takaisin, saako männän menemään sisään kuinka helposti tai vaikeasti vai pitääkö alkaa etsimään suosiolla vaihtosatulaa? Tietty kun männän ottaa ulos niin sen tiivisterenkaat turpoavat niin ettei saa takaisin kasaan, ja sitten jotuu käyttämään tarviketiivisteitä jotka ovat aina vääränkokoisia, eikä satula toimi enää kunnolla.
Väärämerkkisien kanssa olen taistellut tarvikekumien kanssa juuri noin :)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja katiska »

Sautio kirjoitti:Millanen homma on vaihtaa vanhanmalliseen takasatulaan pölysuojakumi?
Mäntä ulos, uusi pölysuojakumi mäntään niin että suojakumin saa vietyä satulan kiinnitysuraan ennen kuin männän syöttää sisään.
Jarrunestettä vähän suojakumiin niin mäntä pääsee pyörimään repimättä kumia pois.
Itse olen käyttänyt tuohon hommaan tehtyä pyöritettävää puristintyökalua joka mahtuu paikalleen kunhan männän on saattanut aluksi sisään kierteilleen.

Viimeksi piti tehdä kahteen otteeseen kun tarvikemännäntiiviste antautui viikon sisällä. Toinen on kestänyt toistaiseksi.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^kiitos neuvoista. Toivottavasti ei tarvitsisi vaihtaa kuin pelkkä pölysuoja kun noi tarviketiivisteet on vähän mitä sattuu.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Jarrukumirasvaa olen laittanut liukasteeksi.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ Pahus ei tullut sellaista ostettua kun hain suojakumisarjan. Eikö jarruneste riitä männän kumitiivsteen ja pölysuojan voiteluaineeksi sen ajan jotta saa männän kierrettyä sisään?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Vastaa Viestiin