Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Kun MES:llä lukee vikakoodeja (AR 156 2.0 JTS vm.2005), onko vikakoodit tapahtumajärjestyksessä vai sattumanvaraisessa järjestyksessä.
Meinaan vaan, kun joskus kiihdytettäessä alkaa "rötäämään", helpottaa, kun vähän nostaa kaasua, moottorin kuva syttyy ja toimii taas suht.normaalisti.
Aivankuin ensiksi tulisi sytytyshäiriöitä ja sen jälkeen on lambda ja katti-koodeja. Vai kiukutteleeko suutin ja sitäkautta heittelee sytytyshäiriötä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kovasti puolavialta kuulostaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Dario
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dario »

Noniin, laitetaas nyt sit eka tyhmä kysymys tänne...

Yritin leikkiä tänään ritaria ja käydä antaa Alfasta (156 Busso) virtaa eräälle Toyotalle, mutta menikin sormi suuhun, kun tossa akun plusnavassa on kiinni tollanen boxi missä on jotain sulakkeita. Eihän siihen napaan mahtunut mitenkään kiinni normaali käynnistyskaapeli, koska se boxi oli tiellä ja ilmeisesti kiinteä osa akkukenkää(?) Noh, Toyotaan saatiin virtaa toisesta autosta tällä kertaa, mutta mitenkäs vastaisuuden varalle jos tarvii antaa virtaa tai jos itse tarviin, niin miten pitäisi toimia? Missasinko jotain oleellista vai tarviiko ettiä sirommat käynnistyskaapelit?

Ja onko tossa joku syvällisempi syy miksi se boxi on just siinä? Oon monenlaista autoa omistanut, mutta ikinä ei oo tommosta ratkaisua ollut.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paras paikka pääsulakerasialle, suojaamaton syöttö jää niin lyhyeksi kuin mahdollista.

Muistaakseni 156:ssakin apukaapelin saa akunkenkään kiinni vaakatasossa sen boksin alta, ellei ihan kauhean leveä leuka ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Lisäetuna se boksi ehkäisee vahinko-oikosulkuja varsin tehokkaasti.

Kyllä siihen apukaapelin kiinni saa kunhan ei kovin isot leuat ole, mutta ei kyllä niin tukevasti kuin vapaana olevaan napaan. Tuon sommittelu on tietysti mukampi harjoitella omissa oloissaan kuin siinä tilanne päällä vieraan ihmisen kanssa :D
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Siinä rasiassa on kyllä apuvirtaominaisuus ihan huomioitunakin. Kansi auki rasian etureunassa n. 45 asteen kulmassa on lirpake, johon leuan saa ilman mitään tuskaa, kunhan vaan on kiinni asti purevat leuat kaapelissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Aina sitä uutta oppii. Olen sen lirpakkeen toki siinä nähnyt mutta ei koskaan ole tullut mieleen että sillä joku käyttötarkoituskin olisi :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Dario
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dario »

Alfissimo kirjoitti:
10 Elo 2023, 17:38
Siinä rasiassa on kyllä apuvirtaominaisuus ihan huomioitunakin. Kansi auki rasian etureunassa n. 45 asteen kulmassa on lirpake, johon leuan saa ilman mitään tuskaa, kunhan vaan on kiinni asti purevat leuat kaapelissa.
Noni, tommonen lirpake siinä tosiaan on. Kiitoksia avusta!
Liitteet
apuvirtalirpake.jpg
apuvirtalirpake.jpg (59.46 KiB) Katsottu 6266 kertaa

Timbal
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Syys 2007, 17:08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Timbal »

Vaimo käynnisteli Alfaa (2,0 JTS) kolmen viikon seisomisen jälkeen. Kuului kova mekaaninen ääni, jyrinä tai paukahdus tms. Tuli mieleen minulle jakohihnan katkeaminen. Auto ei ole sen jälkeen käynnistynyt. Miten selvitän helpoiten onko syy jakohihna? Ei ole kykyjä purkaa konetta sen enempää. Eikä huvita hinauttaa korjaamolle jos oikea osoite on ehkä romuttamo.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Timbal kirjoitti:
15 Elo 2023, 16:49
Vaimo käynnisteli Alfaa (2,0 JTS) kolmen viikon seisomisen jälkeen. Kuului kova mekaaninen ääni, jyrinä tai paukahdus tms. Tuli mieleen minulle jakohihnan katkeaminen. Auto ei ole sen jälkeen käynnistynyt. Miten selvitän helpoiten onko syy jakohihna? Ei ole kykyjä purkaa konetta sen enempää. Eikä huvita hinauttaa korjaamolle jos oikea osoite on ehkä romuttamo.
Öljykorkki auki ja katsoo siitä pyöriikö nokat startatessa. "Rikkihän se on jo valmiiksi"

Edit: Katsoo siis siitä öljyn täyttöaukosta, ei korkista :lol:
VMP

Timbal
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Syys 2007, 17:08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Timbal »

Tänks, tsekkaamme kaverin kanssa heti huomenissa. Eli siis meneekö Alfa korjaamolle vai paaliin.

Nikladz
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Loka 2016, 20:18
Car(s): Alfa Romeo 156 1.8

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nikladz »

Missä lienee vika kun ABS ja käsijarrun merkkivalo palaa yhtäaikaa, abs-anturiko lienee hajonnut?

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Vikakoodit ulos vaan ABS-modulista niin sitten on viisaampi.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Käsijarrun valohan on lähtöisesti huomiovalo, joka syttyy kaikkien jarruhäiriöiden yhteydessä, mutta toimii kätevästi myös käsijarrun ilmoittajana :-D . Esim. syttyessään ”ilman syytä” ja muita varoituksia, on vahvin ehdokas tyhjä jarrunestesäiliö.

Kuten Turre totesi, töpselillä kysymään, niin tietää mikä ABS-anturioletettu haluaa itsensä uusittavan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Jos tilaa autoon jarrupalat nettikaupasta, niin tuleeko ne yleensä 4 kpl paketissa, eli 1 kpl tilaus riittää, kun tilaa vain takajarruille?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

155156 kirjoitti:
12 Syys 2023, 19:11
Jos tilaa autoon jarrupalat nettikaupasta, niin tuleeko ne yleensä 4 kpl paketissa, eli 1 kpl tilaus riittää, kun tilaa vain takajarruille?
Ainakin shop.alfisti.net toimittaa 4 jarrupalaa tilaamalla yhden setin. Lukee kyllä tuotteen kuvauksessa tuossa kaupassa.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Jarrupalat tulevat aina neljän sarjoina, eli yhdelle akselille kaikki palat.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu ja levyt myydään yksittäin. Kuinkakohan usein muuten vaihdetaan vain toinen jarrulevy? Aika usein ovat myös pakattu pareittain.
"puhun niin totta kuin osaan"

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Vihdoin sain se kauan odotettu 156 2.0 TS!

projekti auto missä on paljon pienvikat, pohjaruostetta ynm. mutta tyytyäinen on, maalipinta erittäin hyvässä kunnossa ja ajettu vain 170tkm.

Ensinmäinen oire mitä tulee korjatavaa, ei otaa kieroksia yli 1500rpm ja nykii kun huluuna.
kytkin MAF pois, ei autanut.
MES antaa vikakoodit mikä liityy MAF, lamda ja ilmalämpötilaan anturi.
Imusarjan molemat kumiputket on murtuneet, eli ne on pakko uusia.

Voiko tuo hirveä nykimisen ja kierokksen häiriö liityä MAFin ja ilmavuodot?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^No vikakoodien perusteellahan siellä temppuilee melkein kaikki moottorinohjaukseen vaikuttavat anturit, että väkisinkinhän moottori käy silloin huonosti. Luultavasti korjaamalla nuo neljä vikaa paranee käytös jo ihan oleellisesti ja sitten on helpompaa selvittää mahdolliset loput ongelmat.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ensin kannattaa tilkitä ilmavuodot ja jos oireet jatkuvat, vasta sitten ryhtyä ihmettelemään muita mahdollisia vikakohteita.
Hiihtäjä kirjoitti:
28 Syys 2023, 00:45
Voiko tuo hirveä nykimisen ja kierokksen häiriö liityä MAFin ja ilmavuodot?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos ja kun moottori horii ilmaa MAFin ohi, on seos väistämättä poskellaan. Laihalla, ellei sitten lambdasäätö kampea sitä tarpeekso toiseen suuntaan. Se taas ei ole käytössä kylmällä moottorilla, ja lambdan vikakoodi kertoo ettei se syystä tai toisesta luultavasti toimi muutenkaan oikein. Antureita ei ole kovin mielekästä ihmetellä niin kauan kuin oikea mekaaninen vika estää niitä mittaamasta oikeaa asiaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 471
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Kun kävin viime vuonna Rata-JTS:llä Apparalla hiekoilla, niin kotiin ajellessa ei millään tahtonut ottaa kierroksia kuin vaivoin "kolmeen tonniin" max. Ennen tätä ulkoilua kiersi normaalisti. Ilmeisesti MAF sai siipeensä hiekoilla käynnistä. Kotona MAFfin vaihto toiseen (ehjä käytetty) palautti tehopuolen normaaliksi, joten oma ääni ilmamassamittarin vaihdolle (toki reiätkin kannattaa tilkitä kuten yllä neuvottu).
Money well spent? Well, money spent...

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Kytkin setti hakusessa:

2.0 JTS (932BXA)
ZAR93200001368786
05/08/2004
937 A1.000

VALEO 834002 vai VALEO 834034, onko näissä mitä käytännön eroa?
Muita hyviä ja edullisia ja päteviä settejä vaihtoehtoina?
Paikallaan ollut kytkin irroitettu, jos vaihtaisi pääsylinterin samoilla vaivoin.

Erään toimijan kommentti:
😁

"Hey!
I didn't find the difference. Both will work for your car.
Best Regards
Igor"
Liitteet
Screenshot_20231029-231731~2.png
Screenshot_20231029-231731~2.png (63.05 KiB) Katsottu 3465 kertaa
Screenshot_20231029-231852~2.png
Screenshot_20231029-231852~2.png (55.66 KiB) Katsottu 3465 kertaa

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jamper »

Samper kirjoitti:
30 Loka 2023, 20:01
Kytkin setti hakusessa:

2.0 JTS (932BXA)
ZAR93200001368786
05/08/2004
937 A1.000

VALEO 834002 vai VALEO 834034, onko näissä mitä käytännön eroa?
Muita hyviä ja edullisia ja päteviä settejä vaihtoehtoina?
Paikallaan ollut kytkin irroitettu, jos vaihtaisi pääsylinterin samoilla vaivoin.

Erään toimijan kommentti:
😁

"Hey!
I didn't find the difference. Both will work for your car.
Best Regards
Igor"
834034 on oikea sun autoon. Ero on kytkimen työsylinterin letkuliitoksessa.

arkka
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

AR 156 vm. 2005, onko paha rasti vaihtaa raidetanko vasen, sisempi nivel väljä? Saako vaihdettua kelkkaa irroittamatta?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

arkka kirjoitti:
20 Marras 2023, 13:21
AR 156 vm. 2005, onko paha rasti vaihtaa raidetanko vasen, sisempi nivel väljä? Saako vaihdettua kelkkaa irroittamatta?
Ainakin vanhempaan 156:olmoseen onnistui helposti.
VMP

renault
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Loka 2023, 10:22
Car(s): 147 1.6 T.S.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja renault »

Potilas 147 1.6 T.S.

Onko noissa käytetty mahdollisesti useampaa erilaista kiristysrullaa?

Kyseessä siis tämän näköinen osa: https://www.autodoc.fi/stark/8039528

Uudella kiristimellä huutaa kuin pieni eläin, auto on nipussa ja ajokuntoinen, kun vanha kiristin paikallaan ja sillä toimii (vielä) hyvin. Ainoa silminnäkyvä ero oli vanhan ja uuden välillä jousen pituudessa. Vanhassa oli merkinnät Litens 1.4L ja uusi Dolz. Onko Dolz vaan paska ja uusi tilaukseen vai pitäisikö osata huomioida jotain muutakin? P.S. Näitä valmiiksi rikkinäisiä uusia osia on tullut vastaan muunmerkkisissä

renault
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Loka 2023, 10:22
Car(s): 147 1.6 T.S.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja renault »

Potilas 147 1.6 T.S.

Onko noissa käytetty mahdollisesti useampaa erilaista kiristysrullaa?

Kyseessä siis tämän näköinen osa: https://www.autodoc.fi/stark/8039528

Uudella kiristimellä huutaa kuin pieni eläin, auto on nipussa ja ajokuntoinen, kun vanha kiristin paikallaan ja sillä toimii (vielä) hyvin. Ainoa silminnäkyvä ero oli vanhan ja uuden välillä jousen pituudessa. Vanhassa oli merkinnät Litens 1.4L ja uusi Dolz. Onko Dolz vaan paska ja uusi tilaukseen vai pitäisikö osata huomioida jotain muutakin? P.S. Näitä valmiiksi rikkinäisiä uusia osia on tullut vastaan muunmerkkisissä

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eiköhän nuo kaikki halpispaskeet (Doltsit, Starkit, Fortunelinet) ole just sitä itseään.

Jakopään rojuihin en kyllä menis mitään kuraa laittamaan ylipäänsä, jos tarjolla on oikeita valmistajia. Sama toki koskee apulaitepäätä.

Siihen en osaa vastata, että onko noita erilaisia kirroja.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin jos siinä lukee stark, niin ihmettelen että sulla on vielä toimiva kone :lol:
Mutta juu, tuohon kiristimeen en kyllä myöskään ole itse laittanut sitä halvinta koskaan, varsinkin kun on muutama pakkasaste niin pruukaavat huutamaan hetken.
Yleensä kertoo että laakeri on kuiva tai väljä mikä ei ole hyvä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kiristimiä taitaa olla (ainakin) kolmea erilaista. Mustalla muovisella hammaspyörällä, valkoisella muovisella hammaspyörällä sekä metallisella hammaspyörällä.
VMP

Dario
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dario »

Jaahas, Alfa tarjos "Motor control system failure"-valoa. Mun vikakoodin lukija sanoo:
"P1153
State: None
Lambda 2 signal above Catalyst (deviated)"

Nollasin ton koodin ja heitin muutaman kilometrin lenkin. Ei syttynyt sen aikana uudestaan. Moottori käy nätisti ja aina kun tuolta jäisten teiden seasta sattuu löytämään sulaa asfalttia, niin auto tuntus kiihtyvänkin normaalisti.

Joten olisiko tässä kohtaa lääkkenä vaan kovaa ajoa ja kattelee sitten tilannetta uudestaan jos alkaa vikavalo syttyä useamminkin? Vai pitääkö heti kiikuttaa huoltoon?

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Satunnaiset lambda-herjat on tyypillisesti ongelmia sähkönkulussa ja tyypillisesti liittimissä, liitokset väsyy ja sinne kertyy kosteutta näillä keleillä.

Jos alkaa tiheämmin oireilla niin ota liitin auki, kuivaa vaikka tukankuivaajalla ja putsaa varovasti mekaanisesti, kiinni/auki-liikuttelukin voi auttaa. Mitään CRC/WD-40 mömmöjä ei lambdan liittimiin saa laittaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Dario
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2023, 15:23
Car(s): 156 Sportwagon 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dario »

Nonni, uskalsin lähtee näillä vinkeillä 600 km:n joulureissuun Alfalla! :-D Hyvinhän tuo toimi tämänkin reissun, eikä vikavalo syttynyt kertaakaan.

Mutta nyt ku vauhtiin pääsin kyselemisessä, niin mistäköhän mahtas johtua, että auton peräpää tuntus liukkaalla tiellä vaeltavan puolelta toiselle tosi herkästi yli 80 km/h vauhdissa ainakin tuulisella kelillä lumipyryssä. Farkku Busso on siis kyseessä. Moottoritiellä perä vaelteli sen verran paljon, että en ees uskaltanu ajaa 100 km/h, vaan köröttelin nolona 80 km/h kun porukka paineli ohi pitkin lumista ohituskaistaa. Alla on Pirellin kitkat (jotkut Ice Zerot, tommoset 195/65 R15 ilmapallot), mutta nehän pitäis kai olla ihan hyvät renkaat Suomenkin olosuhteisiin(?) Autossa on ilmeisesti jotkut madallusjouset asennettu, että voisko ne vaikuttaa noin talviajo-ominaisuuksiin? Tai olisko sitten tukivarsien ja/tai puslien vaihto tarpeen taakse? Toiselle puolelle tossa olikin tukivarsia hiljattain vaihdettu, niin ehkä nyt sitten olis toisen puolen vuoro.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Semmonen perinteinen vaihe voi olla kohdalla, että ensin kannattaa ravistella kaikki väljät puslat esiin ja uusiksi, jonka jälkeen auto nelipyöräsuuntaukseen. Väljää on vähän turhauttavaa suunnata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Nelipyöräsuuntauksella alottaisin. Madallussarja vaikuttaa geometriaan muutenkin, ja jos siellä vielä on toispuoleisesti tukivarsia vaihdeltu niin tuntuu että siihen yhtälöön aika usein "säästetty" myös niin että on jätetty suuntaus tekemättä. Siinä yhteydessä katsovat kyllä onko väljää.

Laahaava käsijarru voi tehdä myös takapään liukkaalla levottomaksi, tosin tuntuu sitten tod.näk. muussakin menossa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Katsovat kyllä ja todennäköisesti kieltäytyvät säätämästä väljän takia jos sitä on. Itse tykkään penkoa väljiä pois mahdollisimman hyvin ennen suuntausta, että siinä pääsisi sitten itse asiaan.

Jaa niin, näistä on kai saatu tukivarsia taiteltua nostamalla niistä tms, kannattaa siis nekin katsoa että ovat oikeassa muodossaan. Joka tapauksessa väärässä asennossa oleva tai liikkumaan väljästä pääsevä pyörä aiheuttaa jänniä ohjausefektejä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

156 takapään väljät on suht helppo etsiä. Joo, takapään pielessä oleva auraus tekee juurikin tuollaista. Camberiin ei ole säätöä, eikä silmämääräisesti symmetrisesti pystykulmiltaan olevat takapyörät tuollaista tee.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Tnii, toki ne väljät kannattaa selvittää ja korjata etukäteen jos itse pystyy tekemään. Jos pajalle joutuu joka tapauksessa niin siinähän ne sitten selviää korjaustarpeetkin.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Dario kirjoitti:
27 Joulu 2023, 14:39
Mutta nyt ku vauhtiin pääsin kyselemisessä, niin mistäköhän mahtas johtua, että auton peräpää tuntus liukkaalla tiellä vaeltavan puolelta toiselle tosi herkästi yli 80 km/h vauhdissa ainakin tuulisella kelillä lumipyryssä. Farkku Busso on siis kyseessä. Moottoritiellä perä vaelteli sen verran paljon, että en ees uskaltanu ajaa 100 km/h, vaan köröttelin nolona 80 km/h kun porukka paineli ohi pitkin lumista ohituskaistaa. Alla on Pirellin kitkat (jotkut Ice Zerot, tommoset 195/65 R15 ilmapallot), mutta nehän pitäis kai olla ihan hyvät renkaat Suomenkin olosuhteisiin(?) Autossa on ilmeisesti jotkut madallusjouset asennettu, että voisko ne vaikuttaa noin talviajo-ominaisuuksiin? Tai olisko sitten tukivarsien ja/tai puslien vaihto tarpeen taakse? Toiselle puolelle tossa olikin tukivarsia hiljattain vaihdettu, niin ehkä nyt sitten olis toisen puolen vuoro.
Ai että kun tulikin kaipuu 156 herkkyydelle, isojötsi kun on kuitenkin verrattuna vähän panssarivaunu :-D Jos tukivarsien puslien vulkanoinnit ovat kiinni (pieni repsotus puslan reunassa ei haittaa mitään) ja kulmat asianmukaiset, niin 156 sallii liiankin kovat liukkaan kelin nopeudet. Madallus ei tätä ominaisuutta pilaa mitenkään. Koska madallettuna camberit ovat siellä luokkaa 2-2.5 astetta negatiivisella, tehden pyörävoimia, niin aurauksissa ei kannata liioitella. Takapäähän sporttialustan ohjearvoilla auraus lähelle minimiä ja eteen minimi haritus. Jotkut säätöpajat laittavat liikaa aurausta, kompeisoidakseen camperia, mutta tällöin syntyy voimia, jotka liukkaalla heikentävät pyöräpitoa.

Edit: tuo 195/65 15 renkastus on kuvottava ja löysä. Ei tee tuota vaeltamista kylläkään, mutta tekee väistöliikkeistä yms. rasittavia. 205/55r16 on maukas talvikoko. 156 ei ole ikinä myyty koolla 195/65r15
"puhun niin totta kuin osaan"

Oyster
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Tammi 2024, 08:57
Car(s): Alfa Romeo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Oyster »

Yritän etsiä muistamaani juttua 156-lämmittimen venttiilimoottorista, mutta en löydä sitä.

Ongelma on siis se, että kun auto on ollut muutaman vuoden parkissa, tuulilasin puhallus ei enää toimi. Onko steppermotor vioittunut tai läppäventtiili jumissa vai mikä siinä yleensä on vikana?
STEPPERMOTOR.FR on laaja valikoima moottoreita, nyt saatavilla Nema 11 askelmoottori.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ensimmäistä kertaa koskaan JIX eli 156 2.5 V6 tiputtaa öljyä. Öljy on punertavaa ja päättelin että se on kotoisin ohjaustehostimesta, joka on viime viikkoina ollut kovilla. Kunnon pakkasilla pitkä valittava ääni startin jälkeen, kunnes tilanne rauhoittuu minuutin-parin tyhjäkäynnin myötä.

Mikä on todennäköisin hitaan vuodon paikka ohjaustehostimen öljylle?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

155156 kirjoitti:
13 Helmi 2024, 16:50
Ensimmäistä kertaa koskaan JIX eli 156 2.5 V6 tiputtaa öljyä. Öljy on punertavaa
Mikä on todennäköisin hitaan vuodon paikka ohjaustehostimen öljylle?
Mistä päin keulaa valuu alas?

-Kaikki liitokset, jossa letku muuttuu metalliputkeksi
-Puskurin alla poikittain menevä putki voi olla hankautunut puhki kannakke(id)en kohdalta. Myös muut putket voi olla hankautunu puhki kannakkeen kohdalta
-Hammastangon suojakumien sisältä voi tulla hitaasti ja silloin tanko vuotaa kumin sisään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Alfa 156 2.0 JTS, välimallin facelift. Onko tuossa moottorilla vielä kaasuvaijeri vai joko on sähköohjattu kaasuläppä? Ajoin tuollaisella äskettäin ja tuntui vastaavan kaasuun tosi terhakasti. Olikos näissä moottoreissa mitä murheita? Kyseessä on kuitenkin kai ihan eri konstruktio kuin 939-sarjan JTS-moottorit?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pahamaineisia syömään nokkia, etenkin väärillä öljyillä. Ja tykkää myös syödä yleisesti vähän öl jyä, toki oon kuullut täällä foorumilla tarinaa sellaisitakin yksilöistä, jotka ei öljyä syö.

Ja ei, koneella ei ole oikeastaan mitään yhteistä 939:n koneiden kanssa - juuri ja juuri tuo JTS-merkintä. Ja se nyt tarkoittaa melkosen lailla laihaseoskonetta, eli onhan ne saman moottorityypin koneita.

Lisäksi remminvaihdon aikatauluista en uskaltaisi luistaa (yhtään) ja vesipumppu joka kerta. Suuremmat ongelmat 156:n kohdalla tulee kuitenkin jo siitä, ettei ne ole ruosteettomia. Erään foorumilaisen sanoin: ruosteetonta 156:sta ei ole olemassakaan :lol:

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 471
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Yllä kerrottuun asiaan voisi vielä "muutaman" JTS 2.0:n kokemuksella lisätä seuraavat:

- öljyhistorian tosiaan olisi syytä olla 10W-60, kohtuu hurjan näköisiä nokkia jo alle 150tkm ajetuistakin JTS:stä bongannut
- öljyä kuluu ja tikkua saa seurata rutiininomaisesti. Paljonko kuluu on monen asian summa, esim. kuinka karstoittuneet ovat öljymännänrenkaat ja millaista ajoa on. Pari konetta olen remontoinut männänrenkaisiin asti ja niilläkin sitten puolta litraa tonnilla tahtoi kadota. Vähäruokaisempiakin yksilöitä todistetusti on ja RVS-käsittelyllä tuota käyttis-farkkuani sain ihan kohtuullisesti vähäruokaisemmaksi (1,3l /1tkm -> 0,7 /1tkm)
- sytytyspuolia silloin tällöin kyykähtää -> kone alkaa "rykimään" kiihdyttäessä tai kokonaan ja vikavalo vilkkuu. Orkkis Bosch ja myös NGK puolat havaittu toimiviksi, muut tekeleet ei niinkään.
- toinen huonoa käyntiä aiheuttavat ovat suuttimet, ikävän syvällä imusarjan alla vaihtaa ja uudet melkein ~200e/kpl
- imupuoli karstoittuu ajan mittaan, mutta tämähän on suorasuihkukoneiden ominaisuus, ei JTS-spesifinen

Jos sinulla on kiikarissa koeajonkin perusteella pirteän tuntuinen yksilö, niin se on jo oikein hyvä lähtökohta. Toimiessaan tosi kiva kone ajaa ja toimivaksi saattamisesta saa myös kivan harrastuksen näin halutessaan. Vielä jos koneen ympärillä kori ja alusta siedettävässä kunnossa, niin ei muuta kuin kättä taskuun ja kaupoille 8) Jos kiikarissa olevan yksilön hintataso yhtään nykytrendiä seuraa, niin korkealta ei pääse putoamaan.
Money well spent? Well, money spent...

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
^^
Kiitos tiedoista, opittiin taas lisää. Mut mites se kaasuläpän ohjaus noissa, onko se sähköllä vai vaijerilla toteutettu?

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 471
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Sähköllä komennettava läppä näissä.
Money well spent? Well, money spent...

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Onkohan tuon jötsin öljynkulutus ollut suurta ihan uudesta lähtien?
30 tkm öljynvaihtoväli on aika pitkä merkille kuin merkille ja se saattaa edesauttaa nopeempaa koneenn kulumista.
Ylitarkalla pidolla olleesta JTS jossa suositettu vaihtoväli puolitettu olisi mukava kuulla kommenttia - meneekö ölppää samalla mitalla

Vastaa Viestiin