Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Pöljä kysymys mutta jos nokat vaihdettu niin onhan oikea malli että pyörittää korkeapainepumppua? Ilmeisesti siis tankin pumppu työntää korkeapainepumpulle tavaraa mutta miten paine suuttimille?

Luulisi jos kipinä tulee niin että anturit olisi ok eikä niiden vika selitä miksi suuttimet ei toimi. Meniköhän suuttimien johtosarja kaasuläpän taakse moninapaliittimeen, voiisi koittaa irti ja kiinni sekä etsiä kaikki sulakkeet ja releet.
Pakonokan anturi kiersi jotenkin vaikeesti tehostinsäiliön alta imusarjan alla olevaan johtosarjaan joka menee viereiseen moninapaliittimeen..?

Ulkomuistista jostain 6 vuoden takaa, epävarmaa..

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Bensapumpun kuulee kun laittaa virrat päälle. (Alkuun ei kuullut, purettiin se ja saatiin hallitulla väkivallalla pyörimään) Tankkiin oli siis jäänyt venäjän bensaa, on nimittäin lisäaineissa eroa joten jumin ymmärtää.

"Nappasin" suuttimet irti ja kävivät pesulla/testissä/tiivisteiden vaihdos. 51/52ml tasainen testitulos kaikille. Ei ole vielä menossa paikalleen.
Sen verran pitkä oli ruokintaketju suuttimien pesulassa, että tarjous-työtilaus-toteutus-työnluovutus vaiheen jälkee ei osattu laskua antaessa sanoa että testattiinko ennen pesua vai pesun jälkeen. (Pöytäkirjassa oli täytetty ennen pesua sarake, pesun jälkeen tyhjä, vai oliko se huoltoasentaja rykässyt lukemat ensimmäiseen mahdolliseen sarakkeeseen ja äkkiä vlopun viettoon. En reklamoinut tästä, olisin voinut olla hankalakin :lol: .)
Mutta onpahan huollettu vastaisuuden varalta.
Ja ovat saattaneet aueta kolistelullakin.

Kun saan joskus paikalleen niin sitten taas viisaampi.

Tästä se suuttimien pesu ajatus lähti:
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=269673

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Missäs ne suuttimet katsottiin?

Joskus pitäisi omankin varttikutosen suuttimet käydä läpi. Löytyisi kahdeksan käytettyä joista siis neljä kiinni autossa. Uudet on aika arvokkaita..

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Tilanne: Huolletut suuttimet paikallaan (liittimet kiinni), kaikki muukin tarvittava takasin kiinni.
Ei käynnisty vieläkään. Mitkä anturit voi tappaa polttoaine saannin?
-Pakonokka-akselin asentotunnistin? Pitäskö antaa jotain ohmeja?
-YKK anturi vauhtipyörällä? Startin alla?

Aika kärsivää, eiku kärsivällistä hommaa ekaks Alfaksi, ei oo edes oma..

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toimiiko se siirtopumppu nyt varmasti?

Ja missäpäin vaikuttaa, koska MES:llä näkisi esim. polttoainepaineet, notta toimiiko kp-pumppu, sekä ylipäänsä vikakoodit.
Samalla olisi helppo katsoa, tuleeko kierrosdataa ja muita olennaisia.

Olikos se nyt niin, että jos kierroslukumittari nytkyttää edes vähän -> anturi on ainakin pääosin ehjä?

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Pumput toimii, tai ainakin sen verran että jotain sais tapahtua. Tankissa oleva surraa kun kääntää virrat ja pumppaa konehuoneeseen asti, testattu konehuoneen letku irrottamalla. Korkeapainepumpulta löysätty suutintukille lähtevää liitosta ja hyvin suihkii startatessa.

Enpäs muistanut tarinoita että, kokeilin eräänä iltana bluetooth obd lukijaa ja Torquella (lite) puhelimen kanssa sen verran että ei ollut vika koodeja muistissa.
Kaasuläpän asento, tuloilman ja koneen lämpötilat, kierrokset startatessa n.200rpm, sytytysennakkoa..
Näissä tuli arvoihin eloa startatessa.

Kun akku alkoi olemaan sahailujen jälkeen laiskalla tuli koodi P0606. Kuittasin ja myöhemmin ei tullut, akkua on pidetty älylaturilla kokoajan latingissa, välilä B2 kuntoinen akku hiipuu kun sahailee riittävän pitkään, oireet siitä?
En vielä panikoinut sen koodin kanssa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=20320

Tänään kylläkin kiinnitin huomiota, että se keltainen moottorihäiriövalo ei sammu missään vaiheessa kun virrat on kääntänyt päälle, pitäisikö merkkivalon sammua itsekseen? Yleensä on keskittynyt muutaman kerran virrat päälle, pois, päälle -> niin että ehtii pumppaamaan bensanpaineita ja sitten starttia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kertooko Torque tuosta railipainetta? Sehän sen kp-pumpunkin ihan suoraan vasikoisi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Moottori käynnistyy siirtopumpun paineella (4-5 bar), mutta ei ota kierroksia jos korkeapainepunppu ei nosta painetta n.50 bar.
Testeri kertoo tämän joutokäyntipaineen (siirtopumpun paine) kun virta käännetään päälle, ja toiminta paineen moottorin käydessä, joka vaihtelee 50-100 bar välillä riippuen moottorin kuormituksesta.
Eli käynnistyvyysongelma on muualla jos tämä 4,5 bar on siirtopumpun paine.
Jaa nyt huomasin tuon mainitsemasi vikakoodin, P0606! Se estää moottorin käynnistymisen, ongelma ohjainlaitteessa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Dementia iski. Kävikö 156 v6 sisemmäksi vetarikumiks joku audi 100(?) Mallin gummi vai muistanko omiani?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Samper kirjoitti:Pumput toimii, tai ainakin sen verran että jotain sais tapahtua. Tankissa oleva surraa kun kääntää virrat ja pumppaa konehuoneeseen asti, testattu konehuoneen letku irrottamalla. Korkeapainepumpulta löysätty suutintukille lähtevää liitosta ja hyvin suihkii startatessa.

Enpäs muistanut tarinoita että, kokeilin eräänä iltana bluetooth obd lukijaa ja Torquella (lite) puhelimen kanssa sen verran että ei ollut vika koodeja muistissa.
Kaasuläpän asento, tuloilman ja koneen lämpötilat, kierrokset startatessa n.200rpm, sytytysennakkoa..
Näissä tuli arvoihin eloa startatessa.

Kun akku alkoi olemaan sahailujen jälkeen laiskalla tuli koodi P0606. Kuittasin ja myöhemmin ei tullut, akkua on pidetty älylaturilla kokoajan latingissa, välilä B2 kuntoinen akku hiipuu kun sahailee riittävän pitkään, oireet siitä?
En vielä panikoinut sen koodin kanssa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=20320

Tänään kylläkin kiinnitin huomiota, että se keltainen moottorihäiriövalo ei sammu missään vaiheessa kun virrat on kääntänyt päälle, pitäisikö merkkivalon sammua itsekseen? Yleensä on keskittynyt muutaman kerran virrat päälle, pois, päälle -> niin että ehtii pumppaamaan bensanpaineita ja sitten starttia.
Omia kokemuksia kun 156V6 ei meinannut käynnistyä. Molemmissa tapauksissa keltainen moottorivian valo ei sammunut, joten sen on kyllä syytä sammua. Pitäisi sammua n. 1.5 sekunnin kuluessa kun laittaa virrat päälle.
1) Case 1
Joskus ei vaan tunnistanut avainta. Piti käyttää toista avainta. Avasin ongelmallisen avaimen ja sisällä oli se transponder liikkunut pois paikaltaan. Se oli ihan avaimen etureunassa poikittain normaaliin asentoon nähden. Laitoin transponderin oikeaan koloseen ja varmistin pysymisen palalla jesaria. => alkoi toimimaan. Ennen korjausta toimi satunnaisesti kun 5-10 kertaa otti avaimen pois ja laittoi takaisin.
2) Case 2
Arvi alkoi vaatia koko ajan useamman kerran avain paikalleen laiton ja pois oton ja taas kokeilemisen ennen kuin lähti käyntiin.
Korjaamoltakin soittivat, että auto on valmis muttei käynnisty. Tutkin tätä aika pitkään ja sitten huomasin, että akun edessä olevassa releiden telineessä yhteen releeseen menevä johto on melkein poikki. Ja kun tämän melkein poikki olevan johdon otti pois niin eipä auto käynnistynyt ja keltainen valo loimotti. Katkasin vähän johtoa ja laitoin uuden abikon. Sen saaminen releen alustaan oli perkeleellinen homma mutta lopulta onnistui. Tämän jälkeen avain on tunnistunut heti kun kääntää virrat päälle.
Tämä muuten oireili siten, että aina kun akku oli seinälaturissa, niin avain tunnistui heti. Kun taas auto seisoi viikon , ei meinannut millään tunnistaa avainta (jännite oli vähän laskenut- selkeä oire kun piuhassa enää muutama karvaa virtaa johtamassa).
Löysin vian heiluttaen akun edessä olevien releiden alla olevia johtoa. Kun heilutteli auton käydessä lähinnä akku olevaa relettä, tai siis siitä lähteviä/tulevia piuhoja niin auto sammui. Tämän takia aloin tutkia releitä enemmän ja vika löytyikin.

Summa summarum : olen sitä mieltä ettei autoa saa käyntiin ellei avainta ole tunnistettu ja silloin kyllä keltainen valoa sammuu.
Kannattaa kokeilla vara-avaimella ja avainta eri päin käyttäen. Ja akkulaturin ollessa paikoillaan. Ja heilutella releiden alla olevia johtoa virtojen ollessa päällä ja joku toinen on katsomassa keltaisen valon tapahtumia.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Ossiv kirjoitti:Dementia iski. Kävikö 156 v6 sisemmäksi vetarikumiks joku audi 100(?) Mallin gummi vai muistanko omiani?
Audin kumista en tiedä, mutta tilasin omaan 156 V6:seen viime vuonna kaikki vetarinkumit sellaisesta Suomalaisesta netti-varaosaliikkeestä, kuin NIMARK...ja kaikki olivat käypäsiä 8)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ossiv kirjoitti:Dementia iski. Kävikö 156 v6 sisemmäksi vetarikumiks joku audi 100(?) Mallin gummi vai muistanko omiani?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/173309/479390

Kumi käy, pultit ei.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Alfissimo kirjoitti:
Ossiv kirjoitti:Dementia iski. Kävikö 156 v6 sisemmäksi vetarikumiks joku audi 100(?) Mallin gummi vai muistanko omiani?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/173309/479390

Kumi käy, pultit ei.
Kiitän ! :)

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Tietääkös kukaan mistä tuonne helman pohjaan saa hommattua niitä kumitulppia, niitä ovaalinmuotoisia?

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kukaan laittanut 156:een 205/60-16 -talvirenkaita? tuommoiset olisivat tarjolla kovin edullisesti, nykyiset huonot ovat 205/55-16
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alkaa pyöräkotelosta käydä tila vähiin 60-rohviilisella.

E: ei siis omakokemusta, mutta yleisesti 205/60-16 muuttuu jo aika isoksi ja melko varmasti takana kaariin raapiminen lisääntyy heitoissa ja kuormaa kyydissä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

TimoKala
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Elo 2019, 12:05
Car(s): 159 Sedan 2.2 JTS, tumma harmaa metalli
156 SW FL 1.8TS Nero Metallico
ex-159 2.2 farkku, Romeon beige/hopea :)
ex-166 2.0TS Romeon punainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TimoKala »

Löytyykö Jakohihnasuosituksia 156 1.8 ts:ään? Äkkiä pongattuna netistä sarjat (hihna, rullat, vesipumppu) lähtee n 150€ nousten vajaaseen 400€?
Mitä merkkiä suostaan? GK näyttäs olevan halvin ja kallein Dayco. Onko väliä minkä laittaa, vai pitääkö karsastaa jotain merkkiä :shock: ?

t:timo

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Iskarikysymystä 156:sista....Eli onko 156:sen alkuperäiset iskarit olleet kaasu, vai Öljyiskarit?.....Vai onko ollut sekäettä.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^EIköhän nuo kaasut ole olleet. Aikanaan kun vaihdoin takalautasen antauduttua uudet konin punaiset tilalle niin ulkonäkö oli aivan sama.
Väri ei.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^156 alustarakenne ei ole mikään hinnat alkaen toteutus, joten kaasuiskarit aina.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

TimoKala kirjoitti:Löytyykö Jakohihnasuosituksia 156 1.8 ts:ään? Äkkiä pongattuna netistä sarjat (hihna, rullat, vesipumppu) lähtee n 150€ nousten vajaaseen 400€?
Mitä merkkiä suostaan? GK näyttäs olevan halvin ja kallein Dayco. Onko väliä minkä laittaa, vai pitääkö karsastaa jotain merkkiä :shock: ?

t:timo
Gatesia käyttänyt itse aina, ei ole ollut ongelmia.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

98 156 2.5 V6 Mitä kaikkea pitää purkaa että saa vaihdettua vänkärinpuolen vetoakselin sisemmän suojakumin ja mistä saisi kestävän kumin? Lisäksi on epäilys että jarrutehostin vuotaa vähän jostakin,onko näissä tyyppivikoja hapertuneiden letkujen lisäsi?

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Kuvaaja kirjoitti:98 156 2.5 V6 Mitä kaikkea pitää purkaa että saa vaihdettua vänkärinpuolen vetoakselin sisemmän suojakumin ja mistä saisi kestävän kumin? Lisäksi on epäilys että jarrutehostin vuotaa vähän jostakin,onko näissä tyyppivikoja hapertuneiden letkujen lisäsi?
Vaihdoin omaan samanlaiseen Alfaan just viime kesänä tuon sisemmä kumin.....Ei paha homma....Joutuu irroittamaan alatukivarren pallonivelen päästä, sekä vetoakselin iso mutteri otettava auki (vanteen keskeltä)...Ja sisemmän nivelen kiinnityspultit auki, jolloin se sisempi nivel irtoaa siitä akselista, joka tulee vaihdelaatikosta....Muistaakseni noin se meni :wink:

Lisäyksenä tuohon, että saatoin ottaa myös ylätukivarren irti ulkopäästään, jotta olka-akseli pääsi kääntymään ulospäin tarpeeksi. :?

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

Huomenta jts käy tyhjäkäyntiä heijaamalla ja 10min niin pakosarja ja katit hehkuu punaisena! mistä tämä tunnistaa sytytys ennakkonsa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onko ihan uusi vaiva ja sytyttääkö vikavaloa? Nokka- ja kampiakselin asentoantureilta asentotieto eculle ja kipinä ja bensa sen mukaan.

Tyhjäkäynnillähän JTS käy melko rumasti laihaseoksella röpöttämällä. Saattaa se pieneltä heijaukseltakin kuulostaa, mutta jos käytös on muuttunut yhtäkkiä, niin sehän ei tätä selitä mitenkään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

Vika löyty ei mennyt tieto moottorista koriin ( eculle kaasupolkimelle ym)! rinta pellissä ne 2 isoa liitintä hyvin hapettuneet!! nyt ne on putsattu ja kaikki viat mitä ollut lamda,ilmi ym pois liittimet putsaamalla.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Toomppa kirjoitti:Vika löyty ei mennyt tieto moottorista koriin ( eculle kaasupolkimelle ym)! rinta pellissä ne 2 isoa liitintä hyvin hapettuneet!! nyt ne on putsattu ja kaikki viat mitä ollut lamda,ilmi ym pois liittimet putsaamalla.
Onkohan V6 Koneisissa nämä samat liittimet rintapellissä? :roll: ....Ei muuten, mutta....Jos vaikka tarkistaisi omasta Alfasta ne, ennenkuin alkaa temppuilu :grab:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vanhemmissa V6:ssa korista tulevat liittimet imusarjan takana tulipellissä kiinni, mustan kannen sisällä. Ei ole ollut vastaavia ongelmia. JTS:n liittimet on imusarjan kyljessä pystyasennossa, joten teoriassa sinne voi vettä päästäkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfissimo kirjoitti:Vanhemmissa V6:ssa korista tulevat liittimet imusarjan takana tulipellissä kiinni, mustan kannen sisällä. Ei ole ollut vastaavia ongelmia. JTS:n liittimet on imusarjan kyljessä pystyasennossa, joten teoriassa sinne voi vettä päästäkin.
OK...Mulla on -99 mallinen 2,5 V6 Sedan....Ja siinä on sellanen musta muoviloota tulipellissä imusarjan takana....No hyvä kuitenkin tietää, että mistä ne liittimet löytyy, jos tarvetta tulee :? ....Kiitoksia!!!

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Laitan nyt kysymystä, kun en oikein haulla löytänyt vastausta....Eli nyt kun on ollut reilumpia sateita, niin Alfan repsikan jalkatilaan on ilmestynyt vettä...Ja kokolattiamatto on litimärkä repsikan puolelta....Tyhjensin kesällä oikein imurilla sieltä moottoritilan puolelta sen muoviritilän alta moskat pois....kun kesälläkin oli joku kerta tullut vettä repsikan jalkatilaan.....Onko nyt siis joku oikein perinteinen kohta, mistä se vesi valuu tuonne....sen verran asiaa tutkiskelin, että se vesinoro on tullut sieltä hanskalokeron takaa (ei kuitenkaan hanskalokeron sisälle)....Auto on Alfa Romeo 156 V6 Sedan -99.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Puhaltimen moottori on hanskalokeron takana oikeastaan ainoa, mistä vesi voi tulla. Edelleen paras epäily, että kaukalossa poistoputki/-putket on tukossa, vaikka kaukalo siivottu.

Ikävämpi vaihtoehto on, että kaukalossa olisi ruostereikä, mutta sen olisi varmasti huomannut putsatessa
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfissimo kirjoitti:Puhaltimen moottori on hanskalokeron takana oikeastaan ainoa, mistä vesi voi tulla. Edelleen paras epäily, että kaukalossa poistoputki/-putket on tukossa, vaikka kaukalo siivottu.

Ikävämpi vaihtoehto on, että kaukalossa olisi ruostereikä, mutta sen olisi varmasti huomannut putsatessa
Missäkohtaa ne poistoputket ovat?....Voi nimittäin olla, että en niitä ronkkinut silloin, kun kaukalon puhdistin :oops:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Puhaltimen ilmanottoreiän vieressä pohjalla kumitutti. Kyllä sen huomaa, kun avaa näkyville :) . Muistaakseni kuskin puolellakin on vastaava.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Ok...Täytyy tutkia....Kiitoksia 8)

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

centro style kirjoitti:
Kuvaaja kirjoitti:98 156 2.5 V6 Mitä kaikkea pitää purkaa että saa vaihdettua vänkärinpuolen vetoakselin sisemmän suojakumin ja mistä saisi kestävän kumin? Lisäksi on epäilys että jarrutehostin vuotaa vähän jostakin,onko näissä tyyppivikoja hapertuneiden letkujen lisäsi?
Vaihdoin omaan samanlaiseen Alfaan just viime kesänä tuon sisemmä kumin.....Ei paha homma....Joutuu irroittamaan alatukivarren pallonivelen päästä, sekä vetoakselin iso mutteri otettava auki (vanteen keskeltä)...Ja sisemmän nivelen kiinnityspultit auki, jolloin se sisempi nivel irtoaa siitä akselista, joka tulee vaihdelaatikosta....Muistaakseni noin se meni :wink:

Lisäyksenä tuohon, että saatoin ottaa myös ylätukivarren irti ulkopäästään, jotta olka-akseli pääsi kääntymään ulospäin tarpeeksi. :?
Mitenkä tuo moottorinpuoleinen nivel purkaantuu vai pitääkö vetää uusi kumi nivelen yli ?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Naputtele peltikansi irti, avaa seger ja vedä nivel irti vetoakselista

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

vesamaan kirjoitti:Naputtele peltikansi irti, avaa seger ja vedä nivel irti vetoakselista
Kiitokset neuvoista kaikille ,vielä kun tietäisi mistä saa suomesta kestävän kumin tuohon,näyttäisi olevan vähemmän tarjontaa tuolle sisemmälle kumille.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Kuvaaja kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:Naputtele peltikansi irti, avaa seger ja vedä nivel irti vetoakselista
Kiitokset neuvoista kaikille ,vielä kun tietäisi mistä saa suomesta kestävän kumin tuohon,näyttäisi olevan vähemmän tarjontaa tuolle sisemmälle kumille.
Itse tilasin sellaisesta nettikaupasta, kun NIMARK (Suomalainen nettikauppa)...Kaikki suojakumit (ulommat, ja sisemmät).....Ja hyvin on kestänyt se sisempi kumi 8)

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kuvaaja kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:Naputtele peltikansi irti, avaa seger ja vedä nivel irti vetoakselista
Kiitokset neuvoista kaikille ,vielä kun tietäisi mistä saa suomesta kestävän kumin tuohon,näyttäisi olevan vähemmän tarjontaa tuolle sisemmälle kumille.
Mää kävin ostamassa ihan paikallisesta varaosaliikkeestä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/173309/479390
Tämä menee V6 sisempään, kumi käy, pultit ei. Kestävyys sitten oma kysymyksensä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Ei oikein nukuttanut ja aikani sängyssä pyöriessä tuumin klo 3.15 että sama vaikka lähtee laittamaan vetarinkumin paikoilleen.Eilen purin vanhan ja kävin hakemassa Alfissimon vinkkaaman kumin motonetistä ,nyt laitoin auton kasaan ja samalla vaihdoin talvirenkaat alle.

Samper
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2016, 19:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts sportwagon vm2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Samper »

Tuo käynnistymätön JTS: Talvi lähenee ja johonkin se pitäs pihasta liikuttaa.
Auto on käytännössä Lappeenrannassa, tällä hetkellä Ylämaalla. Pitäisi saada testeriin.
Minkälaisia vaihtoehtoja on muilla harrastajilla käytössä?
Bensarahoja vastaan apuja?

Mietin, että teen Lpr:n isommille korjaamolle kysely kierroksen vika diagnosoinnista. Montaa sataa en sijoittaisi, mutta mielenrauha..

Viimeisin havainto: Moottorivikavalo ei sammu kun kääntää virrat päälle. (Ei muutes sammu kahdessa peugeotissakaan kun virrat kääntää päälle :wink: )
Kierroslukumittari mittaristossa ei värähdä startatessa.

Edit: Tässähän tämä onkin tubetettuna: https://youtu.be/tw4O6j-3Atc
PS. Jos jollain on myydä 2.0JTS bensapumppua varalle niin otetaan tarjouksia..

nonzero
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987, 156v6 1998
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Sähköhommista kysymyksiä.

1. Kun on vilkku päällä, niin lämppärin puhallin alkaa värähtelemään samaan tahtiin. Pitäisikö huolestua?
2. Lisäksi, kojelaudan sisältä tai konehuoneen puolelta kuuluu vaimeaa naksuttelua, ei tunnu liittyvän moottoriin tai pyöriin. Mikähän siellä pitää ääntä?
3. Mikä vaikuttaa kabiinin sisävalojen palamiseen, tai ei palamiseen oven avatessa? Ovikytkin vai joku muu? Takana syttyy, mutta edessä ei. Kytkimestä kyllä palaa.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^

1. Itsellä oli yhdessä 156:ssa tuo efekti erittäin vahvasti läsnä. Edes vaihdettu laturi ei vaikuttanut. Samoin maajohdot yms. tehty uusiksi. Jäi mysteeriksi
2. Tästä ei hajua; ettei olisi puhallin?
3. Ovikytkimet. Näissä taisi k.o härveli olla mukavasti lukkopesässä. Avaa ovi ja heiluttele ihan ekana oven saranan puolelta johtosarjaa; nämä ajanmyötä nirhautuu poikki ja lakkaa toimimasta

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

Samper kirjoitti:Tuo käynnistymätön JTS: Talvi lähenee ja johonkin se pitäs pihasta liikuttaa.
Auto on käytännössä Lappeenrannassa, tällä hetkellä Ylämaalla. Pitäisi saada testeriin.
Minkälaisia vaihtoehtoja on muilla harrastajilla käytössä?
Bensarahoja vastaan apuja?

Mietin, että teen Lpr:n isommille korjaamolle kysely kierroksen vika diagnosoinnista. Montaa sataa en sijoittaisi, mutta mielenrauha..

Viimeisin havainto: Moottorivikavalo ei sammu kun kääntää virrat päälle. (Ei muutes sammu kahdessa peugeotissakaan kun virrat kääntää päälle :wink: )
Kierroslukumittari mittaristossa ei värähdä startatessa.

Edit: Tässähän tämä onkin tubetettuna: https://youtu.be/tw4O6j-3Atc
PS. Jos jollain on myydä 2.0JTS bensapumppua varalle niin otetaan tarjouksia..
Huomenta tuota videotasi kuuntelin ja kuulosti että kone pyörii kuin ei olisi puristuksia kuin 1 pytyssä!

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Toomppa kirjoitti:
Samper kirjoitti:Tuo käynnistymätön JTS: Talvi lähenee ja johonkin se pitäs pihasta liikuttaa.
Auto on käytännössä Lappeenrannassa, tällä hetkellä Ylämaalla. Pitäisi saada testeriin.
Minkälaisia vaihtoehtoja on muilla harrastajilla käytössä?
Bensarahoja vastaan apuja?

Mietin, että teen Lpr:n isommille korjaamolle kysely kierroksen vika diagnosoinnista. Montaa sataa en sijoittaisi, mutta mielenrauha..

Viimeisin havainto: Moottorivikavalo ei sammu kun kääntää virrat päälle. (Ei muutes sammu kahdessa peugeotissakaan kun virrat kääntää päälle :wink: )
Kierroslukumittari mittaristossa ei värähdä startatessa.

Edit: Tässähän tämä onkin tubetettuna: https://youtu.be/tw4O6j-3Atc
PS. Jos jollain on myydä 2.0JTS bensapumppua varalle niin otetaan tarjouksia..
Huomenta tuota videotasi kuuntelin ja kuulosti että kone pyörii kuin ei olisi puristuksia kuin 1 pytyssä!
Siltä tuo itsestäkin kuulostaa. Mikäs tarina tuon vian takana on, miten alkoi?
Moottorin vikavalon ei kuulukkaan sammua ennen kuin auto on käynnissä.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Kuullostaa kyllä tuossa videolla, että ei olis oikein puristukset tallessa....eli kone pyörii niinkuin tavallaan "tyhjää", kun starttaa.....Onkos jakohihnan tilanne tarkistettu?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kahvimyllyltä kuulostaa, eli ääni hihnalle täältäkin.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

GTA alkoi naputtamaan kylmäkäynnistyksessä, naputus häviää hetken kuluttua, onko jokin venttilipainike tiensä päässä?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vastaava vaiva hävisi tavan V6:sta paininkuppien vaihdolla jakopääjumpan yhteydessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin