Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5502
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ylipaineen pitäisi poistua hiilipöntön suuntaan, letku tukossa, venttiili jumissa, hiilipönttö tukossa?

Kraunator
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2020, 21:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kraunator »

TeroV. kirjoitti:
Kraunator kirjoitti:Tikkua kyllä tuli katsottua ja märkä se oli ja tänään maanantaina oli tarkoitus öljyvaihtoon viedä kaiken varmuudeksi, muttakun päivässä jo rupesi kilkattaan, niin minkäs teet :drinking:
Ei tuolla kannata enää ajella yhtään, vaan laittaa pukille, ottaa pakoputki ja öljypohja pois ja vaihtaa kiertokangen laakerisarja. Laakerit ei paljoa maksa, esim:

https://www.nimark.fi/buy/glyco_7141574std/

Liuskoja saa tilattua mihin tahansa varaosaliikkeeseen. Itse olen TS:iin vaihtanut heti oston jälkeen kiertokangen laakerit ilman mitään oireita, koska yleensä huoltohistoria on niissä ollut hyvinkin epämääräinen. Aina on jostain liuskasta löytynyt sanomista, vaikkei mitään kolinaa vielä ole kuulunutkaan. Onpa sitten samalla tullut puhdistettua mämmit pois öljypohjasta.
Ei ole ajeltu tippakaan sen jälkeen kun pihaan saakka tapahtumapaikalta tuo jouduttiin ajamaan (bout 5km)

Oishan se kiva jos pelkillä liuskojen vaihdolla pääsis, mutta eikös vastaavissa tilainteissa yleensä räjähtäneen (eiden) liuskojen kohdilta ole kampurakin urilla/naarmuilla, että hoonattavaks pitäs koko paska repiä?

Avatar
TeroV.
Viestit: 447
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kraunator kirjoitti:
TeroV. kirjoitti:Oishan se kiva jos pelikillä liuskojen vaihdolla pääsis, mutta eikös vastaavissa tilainteissa yleensä räjähtäneen (eiden) liuskojen kohdilta ole kampurakin urilla/naarmuilla, että hoonattavaks pitäs koko paska repiä?
Voi tietysti olla, että kampuran kaula on mennyt soikeaksi, mutta ei sitä voi tietää ennen kuin tarkistaa tilanteen. Kerran on lievästi naputtanut TS tullut pelkällä liuskojen vaihdolla kuntoon, kun silloinen omistaja oli tajunnut lopettaa ajamisen ajoissa. Liuskojen vaihdon jälkeen ajelin sillä yli 20 tkm ongelmitta. Toinen yksilö taas ei tullut kuntoon, mutta sillä oli ajeltu naputuksen alettua kilometrikaupalla.

Avatar
willez
Viestit: 5238
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325CiA
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Mimmosia kilometrilukemia kyseisissä yksilöissä on ollut ?

Kraunator
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2020, 21:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kraunator »

willez kirjoitti:Mimmosia kilometrilukemia kyseisissä yksilöissä on ollut ?
Jos minulta kysyit, niin 218tkm tuossa näkyisi.

Avatar
TeroV.
Viestit: 447
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:Mimmosia kilometrilukemia kyseisissä yksilöissä on ollut ?
Noissa minulla olleissa (4 kpl) TS:ssissä on mittarilukemat olleet liuskojen vaihdon yhteydessä 130-250 tkm välillä. Heikoimmassa hapessa liuskat olivat eniten ajetussa yksilössä, mutta ei kilometreistä suoraan voi päätellä millaisessa kunnossa moottorin alakerta on. Kyllä liuskat saa pilalle vähänkin ajetusta yksilöstä, jos vähillä öljyillä ajellaan. Itse en ole näissä vanhoissa vehkeissä kierrättänyt moottoria punarajalle. Kyllähän kone sen kunnossa olevana kestää, mutta jos alkavaa vikaa laakerissa on, voi se hajota lopullisesti kovassa kierrätyksessä.

A Bart
Viestit: 1698
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Themasta loppui öljy ja kk laakeri veti jumiin niin ettei kampura pyörinyt edes startilla.
Liuska oli jämähtänyt/sulanut kiinni kaulaan niin että kun sen sai pois niin kaulassa oli laakerinjäämiä.
Toimenpide oli, hienoa hiomapaeria ja öljyä kaulaan=> lähti laakerinjämät pois jolloin näki että kaula on muuten virheetön.
Uudet liuskat ja ajoon.
Muutama vuosi tuolla vielä mentiin, ja hylkyyn se ei mennyt siksi että koneessa olisi ollut vikaa.

Avatar
willez
Viestit: 5238
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325CiA
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Onkohan näissä yksilöissä joskus remmi katkennut ja alakerta saanut kovan tällin ? Vaikea uskoa, että tämän ikäisissä autoissa kiertokankien laakerit pettää :silly: Jos ei, niin laatu on kyllä todella kyseenalaista :crazyeyes:

seppo
Viestit: 1232
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei se vaadi kuin ölynpuutteen, monesti pitää lisäta 1000 km välein fiatin koneissa!

centro style
Viestit: 130
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Joo, ja sitten vielä yksi tärkeä juttu......Niitä öljyjä+suodattimia pitää myös vaihdellakkin, eikä vaan ajaa ja lisäillä....Itse vaihdan tuohon omaan 156 v6:seen moottoriöljyt+suodattimen aina 5000km:n välein....

Avatar
willez
Viestit: 5238
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325CiA
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Suomen maanteillä kulkee satoja tuhansia VAG konsernin autoja, jotka polttavat litran tonnilla öljyä taivaan tuuliin. Joka toinen näistä ajelee kuivalla koneella, ja silti ei laakerit petä..

Kuvaaja
Viestit: 136
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

willez kirjoitti:Suomen maanteillä kulkee satoja tuhansia VAG konsernin autoja, jotka polttavat litran tonnilla öljyä taivaan tuuliin. Joka toinen näistä ajelee kuivalla koneella, ja silti ei laakerit petä..
Taitaa olla niitä harvoja asioita jotka on mitoitettu oikein.Eikä kaikki Vag koneet polta öljyä,esim vaimon 1.6 08 bensa skoda ei tarvinnut öljyn lisäystä 10tkm vaihtovälillä ennen kuin 300 tkm tuli täyteen,nyt joutuu kerran lisäämään.Mutta taas sähköjohdot on ympäristö ystävällistä bio hajoavaa paskaa,n.kymmenen kertaa on jo pitänyt parsia hapertuvia johtoja sieltä ja täältä.Omaan 07 Kiaan ei ole tarvinnut yhtään johtoa korjata.
Harraste 156 V6 2.5 270 tkm joutuu lisäämään puolisen litraa öljyä tuhannella kilometrillä.

Avatar
JMC
Viestit: 1103
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

willez kirjoitti:Suomen maanteillä kulkee satoja tuhansia VAG konsernin autoja, jotka polttavat litran tonnilla öljyä taivaan tuuliin. Joka toinen näistä ajelee kuivalla koneella, ja silti ei laakerit petä..
Mun mielestä kuulostaa suhteellisen pöljältä sanoa että laakerien tulee kestää ilman öljyä :lol:
Jos sen vertaa ei viitseliäisyyttä löydy että öljyn jaksaisi tarkistaa niin vag on oikea peli.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3548
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JMC kirjoitti:
willez kirjoitti:Suomen maanteillä kulkee satoja tuhansia VAG konsernin autoja, jotka polttavat litran tonnilla öljyä taivaan tuuliin. Joka toinen näistä ajelee kuivalla koneella, ja silti ei laakerit petä..
Mun mielestä kuulostaa suhteellisen pöljältä sanoa että laakerien tulee kestää ilman öljyä :lol:
Jos sen vertaa ei viitseliäisyyttä löydy että öljyn jaksaisi tarkistaa niin vag on oikea peli.
Ei kun Toyota... :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
JMC kirjoitti: Jos sen vertaa ei viitseliäisyyttä löydy että öljyn jaksaisi tarkistaa niin vag on oikea peli.
Ei kun Toyota... :wink:
Ei kun Tesla.

(Sorry, jatkoin OT:tä riippukeinusta)

Alfred Romero
Viestit: 553
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

156 2.0ts -01.
Emännällä alkoi loimottaa taulussa airbag valo.
Keltaletkuiset liittimet penkkien alta irroiteetu puhdistettu
ja heiluteltu. Onko liittimiä jossain muualla. Ei oo SW.
Onko jotain kikka kakkosta? Valoa en ryhdy peittelemään.
Voiko lisenssi MES kuitata valon? Halpa lukija ei löydä vikakoodeja. Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

LisenssiMES auttaa sekä diagnosoinnissa että kuittauksessa, etsi sellainen avuksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Alfred Romero
Viestit: 553
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Näin teen. Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yksi yleisimpiä paikkoja etupenkkien lisäksi on takakontissa oleva liitin.
Se, mikä on oikealla puolella verhoilun takana, siellä on pieni muovinen "luukku" jonka takaa löytyy liitin. Tuo on ollut ainakin viidessä eri 156:ssa ongelman syy, mistä itse bongannut tuon.
Yhdessä kiristettiin liitintä, jossain oli johdot kolvattu yhteen ja liitos murtunut ja tätä rataa.

Alfred Romero
Viestit: 553
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ei ole mitään luukkua hotslarissa.
Verhoilut on auki.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

TS:ssä pitäisi olla sellainen tulitikkuaskin kokoinen luukku oikealla TAI vasemmalla (en tiedä, mistä erot johtuvat). Toki tää tais vaatia myös verhotyynyt? Mutta sieltä keltainen johto ja sen liitin kuitenkin.

Avatar
Eero
Viestit: 2617
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

156 2.4JTD:ssäni on melko herkkä kaasupoljin. Liikkeelle lähtö tahtoo tästä syystä olla aika haastavaa, tahtoo auto pomppia kuin olisi "kenguru-bensaa" tankissa. Onko vastaavia kokemuksia tai korjausvinkkiä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eikai diisselissä kaasua tarvita liikkellelähtöön? Samaa muistikuvaa kyllä on omasta 156:sta myös. En koskaan kokenut tuota viaksi...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kannattaa kokeilla vielä ilmausta, mutta muistijälki olisi, että kytkin voi olla vähän äkkinäinen, ennenkun jalka oppii siinä kynnyksellä hieman pidättämään nostoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Eero
Viestit: 2617
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Voi olla molempia. Täytyy kokeilla lähteä liikkeelle ilman luistatusta ja kaasua :roll: Eipä olisi ensimmäinen kerta kun kyseessä on käyttäjäperäinen "vika". Tuo vaan tahtoo olla sen verran pomppivaista laatua, että en ole uskaltanut antaa autoa rouvan käsiin ollenkaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei sen kyllä pitäisi nykäystä enempiä pomppia, jos pienellä kaasulla laittaa rauhaksiin liikkeelle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Alfred Romero
Viestit: 553
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro.
Ei päässyt lisenssi MES airbagiin.
Pyytää punaista liitintä. Osaisiko joku kertoa
tarkemmin, millaisesta adapterista on kyse,
että osaisin tilata oikean.
Hyppylanka viritykset ei toimineet.
Antoi kyllä airbag puolella oikeat valikot, mutta
punaista huuteli.
Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

vesamaan
Viestit: 1742
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

https://www.ebay.com/itm/MultiECUScan-G ... SwrhBZAdt8
tommoista punaista kyselee. varmasti löytyy halvemmallakin, toi on eka mikä osu kohdalle

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja se huutelee sitä adapteria myös sen ollessa kytketty, eli hyppylanka toimii siinä missä adapteri. Kunhan on oikein kytketty. Se on vaan varoitus, että ei vahingossa yritä väärällä yhdistää.

Alfred Romero
Viestit: 553
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Kiitos linkistä. Sarja tilattu. Kyllä tuo hyppylanka
viritys oli ihan oikein. Tekijänä mies, joka on rakennellut
40v autoja audeista porscheihin.
Tunnettu on sanonta "Muilla on google, meillä on Matti".
Löysi bägi versioiden listan, mutta sitten alkoi tuo punainen/2 ja 3s pinni huutelu. Netistä löytyi pinnit 3 bägi, 16 virta, 4/5 maa. 7 koneen pinni. Ohjeet 7->3 ja ilman 7.
No success.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, se tosiaan huutaa siitä ettei vahingossa ilman mene. Ja tekee sen siis myös silloin kun oikea adapteri on kiinni (vielä varmistan, jos edellisestä viestistä ymmärsi väärin).

Avatar
155156
Viestit: 1794
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tuomas K kirjoitti:^Ylipaineen pitäisi poistua hiilipöntön suuntaan, letku tukossa, venttiili jumissa, hiilipönttö tukossa?
Viite: Alfa Romeo 156 2.5 V6 bensatankin ylipaine
Kysymys: Missä tämä "hiilipönttö" sijaitsee mainitussa autossa, joka on vuosimallia 2001?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5502
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Oikean etulokasuojan sisällä.

https://www.alfaowner.com/attachments/v ... df.891387/
https://www.alfaowner.com/attachments/r ... df.891389/

Linkkien takaa löytyy vähän dokumentaatiota.

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

Missä kipua? 2.0 jts hukkaa äöjyn paineet kun moottori lämpenee siihen 60asteeseen?

Avatar
JMC
Viestit: 1103
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Alakerta väljänä?

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

Homma alko kun ö-painavalo alko vilkkumaan kun mootori on kuumaksi ajettu. Alakerta avattu ja uudet kk ja runkolaakerit vaihdettu ja kampiakselin kaulat ok. Nyt kylmänä ei mitään kolinoita kone käy nätisti mutta kun lämpenee alkaa kolinat ja nostajatkin alkaa rallattaa öljynä 5w/50w

Avatar
alamajy
Viestit: 1996
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^vaihda heti 10W60 öljyihin. Ajoituksen muunnin saattaa olla syyllinen, vaikka yleensä se oireilee siten, että kylmänä käy kuin diesel, mutta sitten aika nopeasti korjaantuu (kun öljynpaineet nousee).

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5502
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onko näissä ollut öljypumpun paineenrajoitinventtiilissä vikoja? Jos se jumittaa auki selittäisi se paineiden katoamista lämpimänä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1708
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Yksi JTS tullut vastaan vastaavilla oireilla ja syynä oli löystyneet öljypumpun ruuvit :shock:
"No smoke => no power => no hope"

arkka
Viestit: 30
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Moro, onko kenelläkään Vaasanseudulla Multiecuscannia käytössä. Itellä on ebaysta tilattu KKL-VAG-kaapeli dippareilla,
mutta en saa toimivaa yhteyttä. ELM 327-Bluetooth-dongelilla saan moottorin vikakoodit luettua ja kuitattua, mutta muihin
valikkoihin ei pääse. Ongelmana on tuikuttava ABS-valo ja liian korkeat päästöt. Vuosi sitten päästöt oli ok, sen jälkeen
ajettu n.15000 km, syö öljyä niinkuin kanssaveljensä (niin 2.0 JTS vm 2005, mittarilukema 125000km). Ideana olisi kokeilla
jonkun toimivaan MES:iin mun kaapelia ja että pääsin katsomaan ton ABS-vian, tietäis mistä aloittaa korjaamaan.

Terv. Ari Viertola, Vaasa 0500-562140

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

Ihmettelin kun öljyn paineet karkaa lämpimänä niin vika löyty kampiakseli murtunut 3 kiertokangen kaulalta.

Avatar
Ossiv
Viestit: 360
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Isolohko ranskanmersu Martti
vakkilainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Toomppa kirjoitti:Ihmettelin kun öljyn paineet karkaa lämpimänä niin vika löyty kampiakseli murtunut 3 kiertokangen kaulalta.
ei saa pelotella, just vaihdoin uuden anturin ja tein valmiiksi adapterin, jotta saa ihan mittarin pelkän valon sijaan tulevaisuudessa.. nimim. toivottavasti vaan anturivika.

Avatar
Ossiv
Viestit: 360
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Isolohko ranskanmersu Martti
vakkilainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

ideoita ja hyviä protipsejä ö-paine kytkimen vaihtoon kutoseen?
Ennenku rälläköin 24mm avaimen ja teen siihen omat työkalut.. Nimim. Hylsyt ei mahdu :-D

arkka
Viestit: 30
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Hylkyä pukkaa katsastuksessa, päästöt liian korkealla. Auto 156 JTS vm.2005, mittarilukema 127 tkm. Mitatut arvot kierroksilla: CO% 0,58 (0,2 max), HC ppm 178 (100 max), O2 0,9 (alle 0,7),
Lambda 1,020 (0,97 - 1,03). MES näyttää kierroksilla Lambda 1 Pre-Cat 1,523 V, Lambda 2 Pre-Cat 1,514V, Lambda 1 After-Cat 0,128V, Lambda 2 After-Cat 0,787 V. Onko kakkoskatissa vika?
Nyt tehty moottorille RVS-käsittely kahteen kertaan, ennen käsittelyä kulutti öljyä niinkuin muutkin JTS:t.Ei vielä käsitystä, vaikuttiko öljyn kulutukseen mitään, mutta onpa käsitelty.
Tähänmennessä tehty; puristukset mitattu>ok, tulpat ok, ilmanputsari ok, ei havaittuja ilmavuotoja, ilmamassamittarin anturi puhdistettu. Hajustapäätellen käy mielestäni rikkaalla?
Itse en mittaustuloksista sen enempää ymmärrä, onko ne vähän vai paljon pielessä? Kuinkapaljon pitää kuluttaa öljyä, että sotkee mittaustulokset? Tai tuhoaa katin? Ootteko joutuneet vaihtamaan
katteja? Ja ei tule mitään vikakoodia, parikertaa vuoden aikana olen katalysaattorin vikakoodin poistanut, nyt ei kuitenkaan mitään koodia ole näkynyt. Auto lähtee ja kulkee todella reippaasti,
ei minkäänlaisia käyntihäiriöitä, lähtee todella nöyrästi vetämään pieniltäkin kierroksilta.

Harmittaa, muuten hyvä ja ruosteeton kulkupeli uhkaa jäädä telakalle.

Toomppa
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Kesä 2019, 18:57
Car(s): Alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Toomppa »

arkka kirjoitti:Hylkyä pukkaa katsastuksessa, päästöt liian korkealla. Auto 156 JTS vm.2005, mittarilukema 127 tkm. Mitatut arvot kierroksilla: CO% 0,58 (0,2 max), HC ppm 178 (100 max), O2 0,9 (alle 0,7),
Lambda 1,020 (0,97 - 1,03). MES näyttää kierroksilla Lambda 1 Pre-Cat 1,523 V, Lambda 2 Pre-Cat 1,514V, Lambda 1 After-Cat 0,128V, Lambda 2 After-Cat 0,787 V. Onko kakkoskatissa vika?
Nyt tehty moottorille RVS-käsittely kahteen kertaan, ennen käsittelyä kulutti öljyä niinkuin muutkin JTS:t.Ei vielä käsitystä, vaikuttiko öljyn kulutukseen mitään, mutta onpa käsitelty.
Tähänmennessä tehty; puristukset mitattu>ok, tulpat ok, ilmanputsari ok, ei havaittuja ilmavuotoja, ilmamassamittarin anturi puhdistettu. Hajustapäätellen käy mielestäni rikkaalla?
Itse en mittaustuloksista sen enempää ymmärrä, onko ne vähän vai paljon pielessä? Kuinkapaljon pitää kuluttaa öljyä, että sotkee mittaustulokset? Tai tuhoaa katin? Ootteko joutuneet vaihtamaan
katteja? Ja ei tule mitään vikakoodia, parikertaa vuoden aikana olen katalysaattorin vikakoodin poistanut, nyt ei kuitenkaan mitään koodia ole näkynyt. Auto lähtee ja kulkee todella reippaasti,
ei minkäänlaisia käyntihäiriöitä, lähtee todella nöyrästi vetämään pieniltäkin kierroksilta.

Harmittaa, muuten hyvä ja ruosteeton kulkupeli uhkaa jäädä telakalle.
Terve vaikuttas että putki vuotaa jostakin ja kylmät katit! Tarkista vuodot ja aja kone kuumaksi ja älä sammuta kun jonotat konttorille et ei jäähdy.

arkka
Viestit: 30
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arkka »

Katsastusmies polki kun hullu tulpatonta mopoa, luulen olleen kyllä kuuma, ainakin kone. Kummako putken epäilet vuotavan, imu- vai pakoputken? Kuinka noi kattien järjestys on, kumpiko 1. ka 2.

Avatar
Ossiv
Viestit: 360
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Isolohko ranskanmersu Martti
vakkilainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Puhdistin ja irroitin sen ilmamassamittarin. Sisältä löytyi geelimäistä punaista nestettä/öljyä?) Anturista..
Imuputki ja suodatin itsessään on ok, sieltä ei kyseistä 'geeliä' löytynyt

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8372
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onko, tai onko ollut, öljyttävä vaparisuodin?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ossiv
Viestit: 360
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Isolohko ranskanmersu Martti
vakkilainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Alfissimo kirjoitti:Onko, tai onko ollut, öljyttävä vaparisuodin?
uu ollut siitä lähtien kun ostin! Olisi hankintalistalla alkuperäinen suodatin kotelo..

centro style
Viestit: 130
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Onko 156:sessa käsijarruvaijerille säätöä, jos on niin missäkohtaa vaijerin säätö sijaitsee?...Auto on -99 2.5 V6 sedan.

Vastaa Viestiin