159 madallus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Toivottavasti ei tarvitse laskea autoa alas, mutta täytyy kokeilla löysätä lisää iskareita.
Kovuus on säädetty pehmeimmälle. Edellinen omistaja oli laittanut tämänkin kovimmalle mahdollisimmalle. Ei meinannut paikat hampaissa pysyä kun ajoin autoa ensimmäisen kerran.

Mutta tosiaan autoa ei ole tarkoitus laskea yhtään tai jos aivan pakko on niin alle 10mm. Muussa tapauksessa revitään nuo vieterit pois ja laitetaan alkuperäistä tilalle. Harmi kun sw:n takaiskarit ei sovi sedaniin, muuten olisi jo vaihtunut purkuautosta alusta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tiige
Viestit: 2849
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Siinä tapauksessa kannattaa suosiolla purkaa se alusta pois. Jos se on suunniteltu 25-50mm madallukselle niin sitä korkeammalla säädöllä on ihan liikaa esijännitystä jousissa. Kierrettähän noissa paljon yli "sallitun" alueen molempiin suuntiin. Alaspäin ylimääräisen kierteen ymmärtää koska se on aika kätevää tolppaa kasatessa kun ei tarvitse jousipuristimia. Ruuvailee vaan alalautasen tarpeeksi alas.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Katselin tuossa Eperistä, että tosiaan sw:n iskarit ja jouset on eri varaosanumerolla, mutta kun katsoo vaikka ebaystä takajousia kaikki tarjoavat samaa jousta myös sedaniin. Sama juttu myös iskareiden kanssa.

No kokeillaan nyt ensin kuinka korkealle tuon oikeasti voisi jättää. Ei tekisi mieli laittaa purkuauton alustaa, kun ei tiedä onko se vielä alkuperäinen ja ajettu 271tkm.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Vanhat jouset sanoi poks, joten tilalle tuli Eibach Pro Kit. Ensituntuma on hyvä. Ei tuo yhtään liian matala ole.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja jkk »

Miten madallusjouset toimii orggisiskareiden kanssa vai tuliko nekin uudet?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ihan alkuperäiset iskarit. Valmistajan mukaan sopii käytettäväksi niiden kanssa.

Kuvassa lopputulos.

Kuva

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:Vanhat jouset sanoi poks, joten tilalle tuli Eibach Pro Kit. Ensituntuma on hyvä. Ei tuo yhtään liian matala ole.
Alusta saatiin muutoskatsastettua. Nyt kun tuolla on saanut vähän enemmän ajettua, niin ehkä paikoin kaipaa takaisin vakiojousia. :lol: Onhan tuo hyvännäköinen, mutta turhan herkästi pohjapanssari raapii paikkoihin ja välillä jopa ihan pohjassa joku rungon pohjapalkki yms. jysähtää hidastetöyssyihin. Tampereen Sokoksen parkkihallissa meinasi päästä itku, kun pohja kolahteli maahan jokaisen nousun jälkeen vaikka kuinka hitaasti yritti mennä.

Avatar
atti
Viestit: 597
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja atti »

Tiige kirjoitti:Tuolta: http://www.kwsuspensions.net/kw-coilove ... ?typ=17384
Kattelet noista pdf:stä säätöohjeet. Siellä on annettu se väli jolle alustan voi säätää niin että se toimii kuten suunniteltu. Käytännössä se tarkoittaa vähintään 20mm madallusta kuten tuolla lukee. Jos se on liian ylhäällä tai alhaalla niin eihän se toimi. Kun se kerran on noin päin persettä säädetty niin kannattaa katsoa mihin jäykkyyteen iskaritkin on säädetty. Oikein säädettynä ei nitise eikä pauku. Saa jopa yllättävän mukavaksi säätämällä iskareista ulosjouston vaimennusta. Lähtökohtaisesti jouset pitää kuitenkin olla säädetty oikealle alueelle!
Meillä on Brerassa KW Variant3 alusta ja olen siihen järjettömän tyytyväinen. Auto ei keiku, ei niiaa mutta ei ole myöskään kova alustaltaan. Natinoita ei kuulu mutta joskus hyvin harvoin kuuluu pieni kolaus jousesta (syystä x). Alustaa on kuitenkin madallettu hieman, eli nyt on korkeus TI-tasolla, ei sen alempana. Eli yhdyn yllä olevaan spekulaatioon..

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sääsin omaa kw variant 2 alustaa ohjeiden mukaan. Nitisee ja paukkuu aivan saakelisti edelleen. Autokin madaltui sen verran ettei enää pystynyt ajamaan pesulaan sisään ilman kolinaa.
Alusta on toistaiseksi vielä kiinni autossa, mutta jos ostaja ehdokas näkee siitä vaivaa niin vaihdan kyllä alkuperäiset jouset/iskarit alle.

Tuo KW:n säätö on aivan susi kun on tehty muovista, joka ei kestä mitään. Pienikin lika kierteessä estää lautasta pyörimästä ja silloin lentää palanen muovia irti, jonka jälkeen säätö hankaloituu huomattavan paljon. Isoilla siirtoleuka pihdeillä joutui säätämään lopuksi.

Taitaa olla itsellä liikaa ikää kun ei voi ymmärtää mitä järkeä näissä madalluksissa edes on.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Huvittuneena olen seurannut tätä keskustelua, onhan se fakta että tehtaat kuluttaa isoja määriä euroja ja resursseja että auton jousitus toimisi kaikissa olosuhteissa johdonmukaisesti ja turvallisesti. En kerta kaikkiaan usko että joku tuningfirman teettämät madallusjouset olisi edes lähellä alkuperäistasoa, näin on. Tuossa aikoinaan kokeilin JR jousia 164:een, ei toiminut ei, mitä 159:iin tulee niin tuo etuylitys on sitä luokkaa että ongelmia tulee jos madaltaa auton. Takajousituksen jouduin vaihtamaan kun oikea jousilautanen petti, hankin sitten alkuperäiset iskarit ja jouset (jouset/iskarit olivat tehtaan päivitetyt versiot Q4:lle). Tälläkin vakio "setupilla" pitää olla todella tarkkana hidastetöysyissä ettei apurunko kolahda asvalttiin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
atti
Viestit: 597
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja atti »

Ricambi kirjoitti:Huvittuneena olen seurannut tätä keskustelua, onhan se fakta että tehtaat kuluttaa isoja määriä euroja ja resursseja että auton jousitus toimisi kaikissa olosuhteissa johdonmukaisesti ja turvallisesti. En kerta kaikkiaan usko että joku tuningfirman teettämät madallusjouset olisi edes lähellä alkuperäistasoa, näin on. Tuossa aikoinaan kokeilin JR jousia 164:een, ei toiminut ei, mitä 159:iin tulee niin tuo etuylitys on sitä luokkaa että ongelmia tulee jos madaltaa auton. Takajousituksen jouduin vaihtamaan kun oikea jousilautanen petti, hankin sitten alkuperäiset iskarit ja jouset (jouset/iskarit olivat tehtaan päivitetyt versiot Q4:lle). Tälläkin vakio "setupilla" pitää olla todella tarkkana hidastetöysyissä ettei apurunko kolahda asvalttiin.
Tuo 159:in keulaylitys on kyllä sitä luokkaa että autoa ei kauheasti voi madaltaa. Oman auton hyvin varovainen madallus (tavoitteena oli pudottaa TI / S-mallin korkeuteen) on jo aiheuttanut sen että muutamissa parkkitaloissa joutuu olemaan varovainen. Hidastetöyssyt eivät aiheuta ongelmaa.

Siinä olen kyllä eri mieltä että valmistajat alkuperäisosat ovat aina parasta mitä autoon on mahdollista rahalla saada. Valmistajien pitää ottaa kuitenkin huomioon valmistuskustannukset sekä tehdä kompromissi keskimääräisen asiakkaan mieltymyksiin. Esimerkiksi 159:n/Breran tehtaan vanteita ei voi kyllä mainostaa teknisiltä ominaisuuksilta parhaiksi mahdollisiksi (painaa aivan tolkuttomasti). Vanteiden ulkonäkö on sitten eri asia, enkä siihen ota tässä kantaa. Oma kokemukseni ja aika monen autotestaajankin mielestä esim. Brera S:n jousitus tekee tuosta autosta sellaisen kuin sen olisi alunperin pitänyt olla (vahdettu siis tarvikealusta Prodriven toimesta). Itselläni vähän sama fiilis. En pätkääkään kadu että tuli tungettua hieman rahaa tuohon alustaan.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

On tainnut maksaa yli 1000€ minunkin sedanin alusta sarja ja siihen vielä asennus päälle, tosin sen on varmaan joku tehnyt koti pihassa kun aivan päin v:tä oli jousien kireydet.
Eihän kukaan edes halua myöntää tuolla hinnalla, että autosta olisi tullut huonompi.

Huonommalla en tarkoita tässä tapauksessa ajettavuutta, joka varmasti paranee silloin kun haetaan jäykempää alustaa. Käyttömukavuushan noissa sen jälkeen kärsii eli kun mennään pois valtateiltä ja asfaltti alkaa olla enemmänkin vitsi, niin kova alusta ei ole enää mitenkään mukava. Ja sitten on tietty nuo ylimääräiset boing ja niks naks äänet mitä tuollainen säädettävä alusta pitää.

Joskus minulla oli 156 v6:ssa Konin kovuus säädettävät iskarit ja Eibachin madallus jouset. Ne toimivat paljon paremmin kuin KW:t, mutta niissä ei ollut mitään pikku jousia takapäässä eikä säädettäviä muovilautasia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11221
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ricambi kirjoitti:Huvittuneena olen seurannut tätä keskustelua, onhan se fakta että tehtaat kuluttaa isoja määriä euroja ja resursseja että auton jousitus toimisi kaikissa olosuhteissa johdonmukaisesti ja turvallisesti.
Taikasana korostettuna. Koska autonvalmistaja joutuu tosiaan miettimään kaikkia asiakkaitaan, tarvii alustakin tähdätä jonkinasteiseksi kompromissiksi suunnitellun asiakasprofiilin sisällä. Vakioalustalla pitäisi päästä yli pahimmistakin hidastetöyssyistä niitä ajattelematta ja jopa useimpia mökkiteitä melko huoletta.

Kun sitten yksittäinen omistaja tietää ajoprofiilinsa ja mieltymyksensä paremmin, voi sitä vakioalustaa onnistua parantamaan merkittävästikin. Ratapäivillä näkyy selvästi, miten pääosin asfalttiteillä pysyvät ja radalla viihtyvät kaverit hakkaavat kierrosajasta sekunteja pois alustan säädöillä. Vastaavasti maasturiväki paremmin safarilla pärjätäkseen melko poikkeuksetta korottaa autojansa (en kyllä yhtään ihmettele, jos joku haluaa nostaa 159:iäkin pari senttiä ylemmäksi). Tehtaan ratkaisu on kuitenkin aina (normaaliautoissa isolle) asiakasmassalle suunniteltu kompromissi.

Tämän päälle voin myös todeta, että kaikki muutokset eivät välttämättä mene toivottuun suuntaan eikä varmasti kaikki alustasarjat ole alkuperäistä alustaa parempia. Vaatii etenkin harkintaa, jos erikseen hankittavia jousia ja iskunvaimentimia parittelee omin voimin. Niiden pitää kuitenkin toimia yhteen, että alusta kokonaisuutena toimii.

Btw, kai teillä on 159:ssä vähintään vakiokokoiset renkaat? Muistaakseni valmistaja oli omaani speksannut 225/50R17 ja ainakin kesäkoko 235/45R18 löytyi otteesta ja spekseistä. Noillahan pyörännavan keskipiste istuu n. 33cm korkeudella tienpinnasta ja vaihto yleisempiin ja sitämyöten halvempiin 225/45R17 / 225/40R18 -kokoihin tipahtaa pyörännavan keskustan alle 32cm päähän maantiestä, eli jo tuolla muutoksella auto kulkee reilun sentin lähempänä tietä kuin valmistaja on ajatellut. Alkaa jo tuntua sen dippikeulan kanssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Polforea kirjoitti: Btw, kai teillä on 159:ssä vähintään vakiokokoiset renkaat? Muistaakseni valmistaja oli omaani speksannut 225/50R17 ja ainakin kesäkoko 235/45R18 löytyi otteesta ja spekseistä. Noillahan pyörännavan keskipiste istuu n. 33cm korkeudella tienpinnasta ja vaihto yleisempiin ja sitämyöten halvempiin 225/45R17 / 225/40R18 -kokoihin tipahtaa pyörännavan keskustan alle 32cm päähän maantiestä, eli jo tuolla muutoksella auto kulkee reilun sentin lähempänä tietä kuin valmistaja on ajatellut. Alkaa jo tuntua sen dippikeulan kanssa.
Itsellä on 205/55R16 renkaat. Onko tuolla hirveästi korkeuseroa noihin 225/50R17 renkaisiin?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Halkaisijassa eroa noin 25 mm. Eli pyörännapa laskee tuosta puolet. Tuo riippuu toki renkaasta paljon. Eri valmistajien välillä kun on kokoeroja aika isosti, vaikka myydään samalla kokomerkinnällä.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja TTi »

Cloverleaf kirjoitti:
Polforea kirjoitti: Btw, kai teillä on 159:ssä vähintään vakiokokoiset renkaat? Muistaakseni valmistaja oli omaani speksannut 225/50R17 ja ainakin kesäkoko 235/45R18 löytyi otteesta ja spekseistä. Noillahan pyörännavan keskipiste istuu n. 33cm korkeudella tienpinnasta ja vaihto yleisempiin ja sitämyöten halvempiin 225/45R17 / 225/40R18 -kokoihin tipahtaa pyörännavan keskustan alle 32cm päähän maantiestä, eli jo tuolla muutoksella auto kulkee reilun sentin lähempänä tietä kuin valmistaja on ajatellut. Alkaa jo tuntua sen dippikeulan kanssa.
Itsellä on 205/55R16 renkaat. Onko tuolla hirveästi korkeuseroa noihin 225/50R17 renkaisiin?
159:n 16-tuumaisiin vanteisiin kuuluu mielestäni 215/55-profiilinen rengas. On toki huomattavasti kalliimpi vaihtoehto, mutta tuossa 205:ssa jää jo ilmatilakin aika pieneksi.

Omaan 159:iin tuli juuri uudet vakiopituiset etujouset ja Konin Sport -vaimentimet sekä uudet ylätukivarret. Nuupahtanut etupää sai uutta ryhtiä ja meno on mukavan tukevaa.
TTi

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: 159 madallus?

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Itsellä eibah/bielstein yhdistelmä alla ja toimii pikitiellä niin kuin pitääkin, ouninpohjaan en ole ajatellut lähteä.

Vastaa Viestiin