Q4 Torsen ja katsastus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja MKT »

Mielenkiintoinen debatti katsastusmiehen kanssa. Otetaanpa lisää mielipiteitä: Voiko 159 Q4:sen taluttaa jarrutestiin normaaleille rummuille ilman että jotain hajoaa? Katsastaja oli sitä mieltä että jos sytytysvirta ei ole päällä niin voi huoletta testailla. Päteehän tuo varmasti kyllä haldexilla mutta miten torsen-c?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mulla katsastusmies testasi 3.2 Q4:n jarrut oma-alotteisesti koeajolla.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Suba »

Älkää ikinä päästäkö noita nelikoita jarrurummuille. Aina jarrutesti pihamaalla.
Jos jotain särkyy rummuilla nelivedosta niin melkoinen kädenvääntö on valmis kuka korvaa.
Aikanaan kun mm. Breraa, imprezaa, foresteria ja Defeä katsastin niin varmistin aina ettei ajeta rummuille. Joka kerta oli vastaus ettei noita saa siihen ajaa.
Vaihtakaa ennemmin asemaa.
One life, live it!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Eräs katsuri meinasi, että oman Ryslerini voisi ajaa jotenkin rullilla. Sainoin tyynesti, että se on sitten sinun vastuulla, jos voimalinjasta hajoaa jotain ja se voi alkaa maksamaan... Katsuri mutisi vittuuntuneena jotain ja lähti pihalle jarruttelemaan :lol:

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Mites muuten kun volkkareissa no tuo 4Motion, saako sillä tesatata rummuilla?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja PePe »

MKT kirjoitti:Mielenkiintoinen debatti katsastusmiehen kanssa. Otetaanpa lisää mielipiteitä: Voiko 159 Q4:sen taluttaa jarrutestiin normaaleille rummuille ilman että jotain hajoaa? Katsastaja oli sitä mieltä että jos sytytysvirta ei ole päällä niin voi huoletta testailla. Päteehän tuo varmasti kyllä haldexilla mutta miten torsen-c?
Kuinka tuo sytytysvirran päällä olo asiaan vaikuttaa? Torsen on mekaaninen järjestelmä. Haldex on sähköisesti ohjattu, joten sen osalta tuon voi ymmärtää. Omaani ei kukaan ole yrittänytkään viedä rummuille.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

Jos autossa on kytkettävä neliveto voidaan testata jarrudynossa ja autossa on jatkuva neliveto niin sitä ei voi testata jarrudynossa eli kaikki Q4 mallit.
Jarrutesti pihamaalla
Haldex voidaan testata auton moottorin olleessa sammuksissa ja virrat pois päältä.
4motionille sama kuin haldexille.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja michael »

Pitkittäiskoneinen 4motion on Torsen kans.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja MKT »

PePe kirjoitti:Kuinka tuo sytytysvirran päällä olo asiaan vaikuttaa? Torsen on mekaaninen järjestelmä. Haldex on sähköisesti ohjattu, joten sen osalta tuon voi ymmärtää. Omaani ei kukaan ole yrittänytkään viedä rummuille.
No niinpä niin, tämä on just se argumentti mitä katsastusmiehelle koetin sanoa! Mielenkiintoinen jatko tässä on odotettavissa, nimittäin se ikävä juttu on että häiskä ehti viedä auton rullille ennen kuin ehdin edes päivää sanoa tai nähdä koko äijää. Kun ehdin jalkaisin paikalle niin eka kommentti että iskarit ja jarrut on tosi hyvässä kunnossa. Minun rekyyli oli että etkö jukolauta tajunnut että se on neliveto?!?!? Sanoi että kaikki nelivedot voidaan testata rummuilla ja minä olin tietty aivan eri mieltä. Siitäpä se kädenvääntö sitten alkoi. Auto tuntuu toimivan kyllä aivan normaalisti mutta mitähän mahtoi tapahtua??

Tämäpä on taas just tätä....

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Subaru on joskus ollut jarrutestissä katsastuksessa. Ei oikein onnistunut kun auto tuppasi tulemaan pois rullilta. Sen jälkeen ei ole kokeiltu vaan katsastusmies on aina käynyt testilenkillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Harvemminhan tuo torsenin jarrupenkissä käyttäminen sitä rikkoo, mutta kuluttaa enemmän tai vähemmän. Nelikkojarrupenkkejäkin löytyy asemilta, kuten Koivuhaalla Vantaalla ainakin oli nelikkopenkki kun siellä pari vuotta sitten Audin käytin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Vanhasta Transportterista (T2) otettiin aina kardaani irti laatikosta jos ajettiin rullille :-D

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja tsav »

Viime kesänä meidän A4 Quattro testattiin dynolla. Katsuri kyllä kysyi haluanko dynolla vai pihalla jarruttamalla. Tällä asemalla oli dyno jossa pystyi nelivetoja testaamaan. Testi ajettiin pyörä kerrallaan, jolloin saman akselin toisen puolen rengas pyörii vastakkaiseen suuntaan vapaasti. Eipä tuossa mitään särkynyt, tai en ainakaan ole huomannut tämän reilun 10tkm aikana.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja BB »

Mulla on aina possu ajettu rullille vaikka on neliveto, sanovat vaan että on ok kun niillä on ne rullat jotka pyörii eri suuntiin.
Se on vaan huvittavaa kun possun systeemissä on liikkeelle lähtiessä oletuksena 95% vedosta takapyörillä, ni se ei meinaa tulla siitä rullien päältä pois milään. Sitä ne siellä jaksaa kummastella joka kerta. 4MOTIONIA en oo viel katsastanut, sehän on juu Haldex. Eli sitäkö ei voi ajaa edes noille vastakkaisiin suuntiin pyöriville rullille?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei saa ajaa 159 Q4 mallia normaalidynolle..!

Nelivetodynamo erikseen, Tampereella löytyy A-Katsastus Hervannasta esim löytyy sellanen. Suurin ero on että pyörittää vasenta ja oikeaa pyörää eri suuntiin.

Ei se välttämättä silti rikki mene normaalillakaan mutta ei hyvääkään tee, vaikuttaa paljon kuinka nopeasti rullat pyörii jos 3 km/h niin voi mennä hyvin mutta suuri osa on nopeampia.

Jarrutustilanteessa, ajaessa etu-ja takajarru ei voi lukkiutua samaan aikaan, takapää kevyempänä muuten kääntäisi auton poikittain...

Sitten taas esim pitkittäismoottoriset Audit A4, A5, A6 esim saa ajaa ihan normaalisti ja A8 Quattro jos manuaaliaski.
A3 Quattro sammutettuna.

Vanhemmat Quattrot vaihtelevasti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt on pakko kysyä... Onko noita "perus"dynoja muka jossain vielä?! Täällä ainakin Keravan A-Katsastus, Tuusulan Autokatsastus ja Tuusulan A-Katsastuksessa kaikissa ollut aina tommoset erisuuntiin pyörivät. Luulin, että ne on aina ja ikuisesti tommosia!
Lisäksi Kehän autokatsastuksessa samanlainen.... Mutta hyvä tietää, jos joskus nelikko tulee alle. Onko nyt siis niin, että eri suuntiin pyörivät rullat = OK kaikille nelikoille, riippumatta tekniikasta?

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ Tuusula autokatsastus ei aja dynolle jatkuvalla nelivedolla olevia autoja.
Eivät kuulemma ota mitään riskiä. Siellä olen omani katsastanut.
One life, live it!

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tavallisillakin voi joillakin pyörittää yhtä pyörää kerrallaan, mutta sillä ei sitten oikein kuinka tasoin voimat vasemmalla ja oikealla nousee keskenään suhteessa poljinvoimaan...

Nelivetomalli pyörittää samaan aikaan mutta eri suuntiin, joissakin rumpujarrullissa rumpu itsetehostaa hieman eri lailla eri suuntiin..*.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Integralea katsastaessa katsuri pyysi joka kerran ottamaan nelivedon pois päältä. Kun sanoin, etten viitsis alkaa kardaania irrottamaan, päädyttiin aina pihalle jarruttelemaan.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja rausku »

Oma Alfa testattiin koeajolenkillä. Sanoi, että nelivetoa ei viedä rullille.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ viimekesäisessä Crossin rekisteröintikatsastuksessa sama. Subaruista en enää muista.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ Ei Subbejakaan viedä rullille. Niissä piireissä on ollut muutamia nelivedon rikkoutumisia kun on rullille ajettu.
One life, live it!

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tätä tässä hieman selvitellyt joten kiitoksia kommenteista ja niihin jatkoksi hieman tilannepäivitystä.

Maahantuojalla juttelin muutaman hepun kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä että ei saa testata. Välttämättä mitään ei todellakaan hajoa jos nopeusero on pieni ja testi nopea jottei pääse kuumenemaan. Mutta kuitenkin testi kuluttaa tarpeettomasti pyörästöä. Pariin merkkiliikkeeseen soitin myös, toisessa sanottiin ettei saa missään nimessä testata, toisessa taas oltiin sitä mieltä että kyllä se sen kestää. No tästä jälkimmäisestä otettiin myöhemmin yhteyttä ja tarkennettiin että kestää silloin kun on nelivetoautoille sopiva dyno kuten ylempänä viestiketjussa pariin otteeseen todettiinkin.

Eli Q4 ja tavallinen jarrudyno on ehdottomasti kielletty yhdistelmä.

Soitin sitten katsastusasemalle josta pienellä viiveellä autoa katsastanut kaveri soitti takaisin. Muisti tapahtuneen ja myönsi testauksen dynolla jota ei ole tarkoitettu nelivedolle. Perusteena oli ensin se että kaikki testataan ja ei sieltä mitään hajoa, pyysi vielä minua täsmentämään mikä voisi hajota. Asiakkaan siis kerrottava auton tekniikasta ja mitä hajosi - no eihän se näin voi olla. Pienen keskustelun jälkeen kysyin miksi sitten sammutit auton jos olet varma ettei torsen hajoa testatessa - taisit siis kuvitella että tässä on sähköisesti kytkeytyvä neliveto. Uskomaton vastaus: "Niin luulin kun nämä uudet ovat melkein kaikki niitä".

Eli siis asiakkaan autoa ja omaisuutta testataan luuloihin perustuen. Loistavaa. Tuo sinäkin autosi rikottavaksi voisi olla mainoslauseena.

Katsastusmieheltä pyysin kirjallisen version tapahtuneesta. Harkitsen vielä erillisen kirjallisen reklamaation tekemistä hieman ylemmäs katsastuskonttorin hierarkiassa. Hyvä olla olemassa jos auto muuttuukin jossain kriittisessä tilanteessa kaksivetoiseksi ja kuljettaja perheineen päätyy laulukuoroon tai saattaa jonkun ulkopuolisen kansalaisen sinne.

Positiivista on että autohan toimii varmaankin normaalisti. Tosiaan varmaankin, sillä tuollaisen jälkeen tietty koko ajan on epäilys että hetkinen, vetääkö tämä nyt liikaa etupäällä - vai onko kaikki voima nyt kummallisesti takana... Kiitoksia vaan katsastuskonttorille tästä epävarmuuden luomisesta, vastuuseen tapahtuneesta tulette kuitenkin joutumaan.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja michael »

"Niin luulin kun nämä uudet ovat melkein kaikki niitä"

Ei voi olla todellista? Tätäkö voi olla katsastusmiehen ammattitaito? Missä on ammattiylpeys?

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja mml »

:shock: Uskomatonta touhua.


Oma kävi kanssa syksyllä rullilla mutta oli tällainen uudenmallinen dyno kyseessä. Katsurikin oli ainakin olevinaan tehtäviensä tasalla ja kertoi että heillä on mallikohtainen lista autoista joita ei kyseiseen dynoon voi ajaa.

Hiljaa se dyno auton pyöriä pyöritti, eikä mitään soraääniä kuulunut eikä venkoilua mihinkään suuntaan tapahtunut. Ei se silti kivalta tuntunut.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Q4 Torsen ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Eilen kävin katsastuksessa ja olin varautunut kaikenlaisiin selityksiin tuosta nelivedosta.
Totesin katsastusmihelle, että auto on neliveto. Vastasi suoraan, että testataan jarrut vaan tuossa koejaolenkillä. Piti asiaa mielestäni ihan itsestäänselvyytenä.
Lähdin kuitenkin epäilevänä miehenä kyytiin. En kyllä varsinaisesti huomannut, missä kohdassa sitä 25 metrin koejaolenkkiä niitä jarruja testattiin. Melko kevyesti jarrutti. Ehkä sille riitti tieto, että edellisenä päivänä oli vaihdettu levyt ja palat joka nurkkaan.
Asemana Espoon K-1.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Vastaa Viestiin