Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

lrela kirjoitti:[suuntaan vaikka roikotin 87kg ruhoa siinä metrisen varren päällä. Pyörien vaihto olisi edessä ja tässä olen miettinyt että olisiko uudet pultit mitä.

:
Oon laittanut ristikkoavaimeen kaksi jatkovartta, vastakkaisiin puoliin. Eli toisella nostan ja toista painan jalalla. Tulee "tuplasti momenttia" :lol: mutta selkeesti helpommin rapsahtanut auki pultit kuin yhtä jatkoa käyttäen.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

alfista kirjoitti:[

Näin tuon renkaan ja se oli kulunut kyllä erikoisesti. Vain kuljettajan puoleinen eturengas ja sisäreunasta. Kuluma oli kuitenkin niin sivussa/kyljessä, että onkohan pelkästään ohjauskulmista johtuvaa? Onko mahdollista, että jokin metalliosa pääsee ottamaan renkaan sisäkulmaan kiinni ja kuluttamaan rengasta?
Itellä oli sama. Huomasin, että se pyörän edessä oleva lippa oli hieman murtunut ja osa siitä taipui ajoviimasta hankaamaan rengasta. Jännä, että olikin just keskiuran kohdalta ja sisäpuoli millin matalampi kuin ulkoreuna. Hetken aikaa ihmettelin, että mitä helkuttia ei pyöräkulmat näin selkeetä kynnystä tee.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

rausku kirjoitti:
lrela kirjoitti:[suuntaan vaikka roikotin 87kg ruhoa siinä metrisen varren päällä. Pyörien vaihto olisi edessä ja tässä olen miettinyt että olisiko uudet pultit mitä.

:
Oon laittanut ristikkoavaimeen kaksi jatkovartta, vastakkaisiin puoliin. Eli toisella nostan ja toista painan jalalla. Tulee "tuplasti momenttia" :lol: mutta selkeesti helpommin rapsahtanut auki pultit kuin yhtä jatkoa käyttäen.

Täytyy olla kovaa vedetty kiinni :shock:
Mä laitan kuparirasvaa pultteihin ja momenttiavaimella kiinni. Oon pyytänyt rouvaa kokeilemaan ja sekin saa oikeaan momenttiin vedetyt pultit auki auton omalla avaimella.
Mä oon joskus miettiny että mites jos menee rengas keskellä yötä "korvessa" ja on pultit noin tiukalla ja puhelimestakin akku loppu...

arv
Viestit: 591
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Mitenkäs tuo kuparirasva aiheuttaa korroosiota teräkselle ja etenkin alumiinille? Itse en laittaisi mihinkään tiesuolalle alttiisiin osiin (jarrupaloihin tai pyöränpultteihin) kuparirasvaa. Alumiinirasvaakin löytyy mutta terva on aivan ykkönen :-D. Käsinkierrettäessä joutuu tosin käyttämään suurempaa voimaa, pultti ei kierry enää ristikkoavaimen liike-enegialla jos pulteissa on tervaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tätä kuparijuttua olen itsekin miettinyt jo vuosia sitten. Päädyinkin jarruissa/muissa käyttämään metallitonta ennytmuista merkkistä jarrurasvaa. Onhan se jässäkämpää ja en tiedä liekkö sen parempaa. Ainahan noi metallit hapettuu, ts. turpoo, vaik mukamas niitä yrittää rasvailla. Ja pultit nihkeempiä kiertää tolla metallittomalla.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... OJA_HT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Toi tuntuu pysyvän jarrujen liukupinnoissa tosi hyvin, eikä sotke joka paikkaa niin kuin terva tekee
Viimeksi muokannut DaViega, 18 Loka 2013, 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Ite laittanu kans tervaa, mutta hyvin maltillisesti. Välillä rengasliikkeet vetää pultit kyllä niin tiukkaan et jatkovarsia tarvitaan. Jos kierre on vielä kuiva ja ruosteinen, niin ei kai niitä edes momenttiin saa, kun momentti menee kierteen kitkan voittamiseen eikä pintoja vielä välttämättä edes yhteen paineta kunnolla.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

arv kirjoitti:Mitenkäs tuo kuparirasva aiheuttaa korroosiota teräkselle ja etenkin alumiinille? Itse en laittaisi mihinkään tiesuolalle alttiisiin osiin (jarrupaloihin tai pyöränpultteihin) kuparirasvaa. Alumiinirasvaakin löytyy mutta terva on aivan ykkönen :-D. Käsinkierrettäessä joutuu tosin käyttämään suurempaa voimaa, pultti ei kierry enää ristikkoavaimen liike-enegialla jos pulteissa on tervaa.
Joo, tästä on ollut paljon juttua mutta mä tutustuin kuparirasvaan jo 70 luvulla ja olen sitä omissa värkeissä käyttänyt runsaasti :-D Pisin kokemus on harrastepelistä joka oli mulla 18 vuotta ja siinä joutu aukomaan paikkoja joita itse oli aiemmin laittanu kiinni ja tuli kiiteltyä kupariasvaa aikas usein. Mitään korroosio ongelmaa en ole havainnu. Alfankin pyöränpultit on joka kevät ja syksy saaneet puhdistuksen ja maltillisen kerroksen kuparirasvaa jo vuodesta 2004 ja aluvanteetkin on alkuperäiset ja mitään merkkiä korroosiosta ei ole vanteissa eikä muissakaan osissa. Ja kaikki alustan kierteet ja monet muutkin mihin olen joutunut koskemaan on saaneet maistaa kuparirasvaa.
Mun kokemusten mukaan kuparirasvan vahvuus on siinä että se pysyy erittäin pitkään kierteissä, jopa pakoputkien liitokset on avutunut ongelmitta vuosien jälkeen. Joku perusöljyn suihkaus tai vaseliini asennuksen yhteydessä kierteisiin katoaa varsinkin auton alustan osista uskomattoman nopeasti.

giuliaano
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Joulu 2009, 17:02
Paikkakunta: tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja giuliaano »

Mites tommonen vesi vaseliini. Myydään hyvin valtuutetuissa Mercyury ym.
vene alan liikkeissä. Paksua kamaa, hylkii vettä ja varmasti parempaa kun terva ym.
giuliaano

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

puuha kirjoitti: M14 on pultin paksuus
1,5 on kierteen nousu
19/51 on kartio-osan korkeus/ pultin kokonaispituus
Noniin hienoa, selkis tämäkin. Entä pitääkö nuo pituudet (kierre / kokonais) olla just nappiin vai saako olla jotain heittoa?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ei se varmaan millin päälle ole ainakaan kierteet. Kunhan katsoo että menee riittävästi kierteeseen sisään ja taas toisaalta ettei tule liian pitkälle läpi. Silloin on mahdollisuus ett ottaa kiinni johonkin.

"Bolts are M14 x 1.5 pitch, 60 degree taper with 17 or 19mm head, 30mm thread unless you have spacers."

Katselin äkkiseltää bilteeman luetteloo ja siellä on juuri sopivat, osanumero 333311

En kyllä ostaisi nutta tarkoitan vaan ettei ne mitään erikoispultteja ole vaan ihan normitavaraa.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

giuliaano kirjoitti:Mites tommonen vesi vaseliini. Myydään hyvin valtuutetuissa Mercyury ym.
vene alan liikkeissä. Paksua kamaa, hylkii vettä ja varmasti parempaa kun terva ym.
Alustan pultteihin yms. olen merivaseliinia laittanut ja esim. koiranluiden esiin jääviin kierteisiin ja niiden 6-koloavaimen reikiin.
Paketti muuttunut, tuote varmaan samaa:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/603087/V ... 53g-purkki" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Kertokaapas onko etulokasuojan irrotus paha homma? Katselin että se on ainakin seitsemällä torx-ruuvilla kiinni, joista yksi on hieman kinkkisessä paikassa konepellin takakulmalla. Onnistuuko homma konepeltiä irroittamatta? Entä kiinnitykset puskuriin? Rakennekuva auttaisi paljon.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Etupuskuri menee paikalleen lokasuojan päälle kiinnikkeisiin, joten sen ainakin joutuu ensin irrottamaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:
jkk kirjoitti:saanko tällä minkä tahansa jälkiasenteisen mankan 159:iin liitettyä:

http://www.ebay.it/itm/RADIO-ADAPTER-KA ... 4610e90dfe" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyrkkä ehkä. Huomioi kuitenkin, että 159:n radioliitäntä ilmeisesti vaihtui melko alussa, kun ainakin Alpine myy siihen kahta eri adapteria. Vanhemmalla adapterilla ei tule herätevirta radiolle uudemmassa autossa.
ok, entä tälläsellä adapterilla:

http://www.autoviihde.com/alfa-romeo-15 ... -2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ja se tyhmä kysymys: autoni on 2006 ja siinä on ratissa radionapit ja ne toimii. tarkoittaako tämä siis sitä et sinne on asennettu jo tollanen adapteri? ja saako sillä jonkin muun head unitin kiinni silleen "plug n play" meiningil?

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Edelleen ehkä :D. Onko sulla kiinni orggisradio vai joku muu soitin? Orggisradiohan on tuohon autoon tehty ja juttelee rattinapeille luonnostaan, jälkiasennusmankka tarttee sopivan adapterin. Jos epäilyttää, kannattaa varmistaa kauppiaalta kertoen mitä haluat ja mihin autoon, niin vaihto voi onnistua jos ensin tulee väärä palikka. Ainakin Powerset ja Audio Hellman olivat varsin yhteistyöhaluisia, kun mulle tuli ensin väärä adapteri.

Alpine listaa sen mulle väärän adapterin 2007-> ja oikean 2005-2011, joten enpä lonkalta sano vuosimallirajasta oikein mitään. Ilmeisesti kuitenkin tuo jälkimmäinen sopii autoihin, joissa orggissoittimen valmistaja on Blaupunkt.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo mulla on orggis mankka kiinni ja se on "ei näytöllinen". vähän hankalan tuntunen juttu, haluais näytöllisen soittimen tuohon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juuh, ei siellä mitään havaittavaa adapteria sitten välissä ole. Eti semmonen soitin minkä haluat ja laita vaikka Powersetille tarkentavaa kysymystä - tuntuvat tosiaan olevan aika palveluhaluinen firma.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^juu ok. taitaa olla helpointa ju laittaa postia soittimesta ja pyytää laittaa pakettiin kamat jolla saa autoon kiinni. itte en meinaan hiffaa noist :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, sillei se menee aika vaivattomasti. Ite asennus on sitten melko helppo juttu, vähän ruuvaamista ja piuhojen kiinni tökkimistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

JKK, Autoviihde.com myy -06 sopivaa adapteria:
http://www.autoviihde.com/alfa-romeo-15 ... -2013.html
Tuota käytettiin minulla kiinni ja toimi napit ratissa, hintakaan ei ole paha jos googlaat mitä noista yleensä pyydetään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Onko muilla ollut sellaista oiretta, kun yks äkkiä rattia kääntelin, niin tuntuu kun jokin muljahtaisi jonkin "tason" yli..? Taitaa mennä vaihtoon ainakin noi nesteet asap.

Enne unta näin viime yönä, kun alfa hajoili joka paikasta ja räjähti atomeiksi suunnilleen.. :twisted: Seuraavalla kerralla tietää hyppää HSL:n kyytiin :)

e: Rattilukko avautui kolahduksella aamulla, mutta näytti menevän päälle. Tapahtuuko muilla samalla tavalla välillä jos ratti on jäänyt vähän vinoon / tiettyyn asentoon?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Jame kirjoitti:Tänään aamulla töihin ajellessa ohitin rauhallisesti pitkällä suoralla kuorkin ja sen perässä laahustaneen pikkuauton. Auton ulkolämpömittari näytti +3 astetta ja vauhtia oli ohittaessa ehkä vähän reilu satanen. Palatessani omalle kaistalle huomasin että monitoiminäytössä tuo ulkolämpötilan lukema vilkkuu ja näyttöön oli pläjähtänyt varoitusteksti "Possible ice on the road". Eilisellä duunimatkalla näytti lämmöksi -2 astetta ja tein myös reippaampia ohituksia ilman mitään vaitustekstejä tai vilkkumisia näytössä.
Tuolla suoralla on kyllä uusi asvaltti ja alla on vielä kesärenkaat, mutta minkäänlaista liukkautta en itse huomannut ja keli oli kuiva. Ja se ohitus oli harvinaisen pitkä ja rauhallinen. Se lumihiutaleen näköinen keltainen symboli taitaa ilmaantua näyttöön ihan vaan lämpötilan mukaan, mutta mistä se tuon kyseisen lisävaroituksen keksi antaa?
Jatkoa vielä tähän aiheeseen: tänä aamuna Riksussa oli töihin lähtiesä n. 5 astetta pakkasta. Auton kun oli ollut yön tallissa niin lähtiessä auton ulkolämpömittari näytti +5. Muistin tämän jutun ja rupesin vahtimaan näyttöä kun lämpötilalukema siinä ajaessa rupesi laskemaan pakkasen puolelle. Hiutale kyllä ilmaantui mutta ei tuota jää-varoitusta. Kahdeksaakymppiä kun ajelin niin tuli mieleen että jos varoitus ilmaantuu vasta kun on myös enempi vauhtia. Nostin vauhdin sataseen ja sitten vielä sataan kahteenkymppiin, mutta en saanut tuota varoitusta näyttöön ilmestymään. Kuiva asvaltti, ei ohituksia ja samat kesärenkaat vielä alla. Taitaa se sittenkin haistella jotenkin pitoa kun tuon varoitustekstin läväyttää näytölle.
Il nero era bellissimo

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

quppe kirjoitti:
e: Rattilukko avautui kolahduksella aamulla, mutta näytti menevän päälle. Tapahtuuko muilla samalla tavalla välillä jos ratti on jäänyt vähän vinoon / tiettyyn asentoon?
Joo snadin kolauksen toisinaan pitää. Samoin itse yhdistänyt hieman vinoon jätettyihin renkaisiin. Reilummalla kulmalla ja suoraan ratin ollessa ei kolahdusta ole tullut.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jame kirjoitti:Possible Ice on Road -keskustelua
Itsellä tulee se heti, kun auton starttaa. Ekaksi öljytaso, ilmoitus vakkarin päälläolosta ja lopuksi varoitusteksti PIOR ruutuun, kun auton starttaa. Eli ei ota kiinni mistään pidosta tms. vaan aina kun lämpötila laskee alta +3 asteen, tulee tuo teksti ja lumihiutale. Lieneekö esim. -7 vuosimallissa jo tuo Q2? Se selittäisi ilmoituksen, kun huomaa ettei renkaat pyörähtele ihan tasaiseen.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

JiiTeeÄssä kirjoitti:JKK, Autoviihde.com myy -06 sopivaa adapteria:
http://www.autoviihde.com/alfa-romeo-15 ... -2013.html
Tuota käytettiin minulla kiinni ja toimi napit ratissa, hintakaan ei ole paha jos googlaat mitä noista yleensä pyydetään.
juu, tuota kans kattelin. saitko tuolla sarjalla myös jonku aftermarket soittimen pelittään suoraan autossa vai pelkästään rattinapit?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kyllä ne rattinapit toimi tuota ennenkin siihen asti kunnes kärväytin alkuperäisen soittimen ja joo kiinni oli hetken aikaa jokin halpis soitin jolla vaan kokeiltiin että auton puolella kaikki toimii. Eli siis soitin toimi täysin yhteen auton kanssa tuolla adapterilla.
Pro-vinkki: ilmastointikennon puhdistusvaahtoa ei kannata ruutata keskisuuttimista soittimen päälle, vaan ihan sinne kennolle asti...
No nyt toimii kuitenkin alkuperäiset poppikoneet taas.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

fahlsjy kirjoitti: Joo, tästä on ollut paljon juttua mutta mä tutustuin kuparirasvaan jo 70 luvulla ja olen sitä omissa värkeissä käyttänyt runsaasti :-D Pisin kokemus on harrastepelistä joka oli mulla 18 vuotta ja siinä joutu aukomaan paikkoja joita itse oli aiemmin laittanu kiinni ja tuli kiiteltyä kupariasvaa aikas usein. Mitään korroosio ongelmaa en ole havainnu. Alfankin pyöränpultit on joka kevät ja syksy saaneet puhdistuksen ja maltillisen kerroksen kuparirasvaa jo vuodesta 2004 ja aluvanteetkin on alkuperäiset ja mitään merkkiä korroosiosta ei ole vanteissa eikä muissakaan osissa. Ja kaikki alustan kierteet ja monet muutkin mihin olen joutunut koskemaan on saaneet maistaa kuparirasvaa.
Mun kokemusten mukaan kuparirasvan vahvuus on siinä että se pysyy erittäin pitkään kierteissä, jopa pakoputkien liitokset on avutunut ongelmitta vuosien jälkeen. Joku perusöljyn suihkaus tai vaseliini asennuksen yhteydessä kierteisiin katoaa varsinkin auton alustan osista uskomattoman nopeasti.
Täysin sama kokemus, kylläkin vasta -80 luvun alusta. Aina ollut pyöränpultit snadisti kuparitahnassa eikä koskaan havaittavaa korroosiota. Lähtee hyvin auki kunhan muistaa sipaista tahnaa pultin/mutterin kartioon. Kartio niissä leikkaa kiinni eikä kierre. 12mm pultille 100Nm momentti, jälkikiristys ja puolen vuoden päästä aukeaa suunnilleen samalla momentilla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olikos joku vaihtanut Berlinaan kiinteän peräkontin logon tilalle avausnappimallisen niin, että avaus toimii niinkuin pitäisi? Ja jos oli, niin millainen operaatio se oli - logo vaihtoon ja piuha kiinni, vai pitikö taikoa enempikin? Suoraan solenoidia ei tuosta viitsi johdottaa, ettei luukku aukea logosta kun auto on lukossa :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Maunuhan oli samaisen askartelun suorittanut farkkuun ja vieläpä kirjoittanut ohjeenkin siitä. Itseäkin vähän kiinnostaisi :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muistelinkin että joku on jumpannut, mutta iltajärki ei keksinyt oikeata hakusanaa, kiitos.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Puhallin ei yllättäin enää toimi, näyttöön tulee lisää lisää palkkeja ja voi muista naksahduksista päätellä että ohjaussysteemit pelais mutta puhatimen moottori ei käy. Sulakkeen tarkastin ja näyttää ehjältä. Any ideas? Moottori sökö (luulis olevan harvinaista), joku piuha irti jostain? Eikä siis mitään muitakaan sähköongelmia ole.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tyhmä kysymys: katossa oleva muovinen paneeli, missä on mm. valojen napit ja takapaksin avausnappi resonoi kierroksilla 4k - 7k ja välillä resonoi n. 120km/h vauhdissa. Onko tuossa jotain tiettyä kiinnityskohtaa, joka moisen aiheuttaisi vai pitääkö tuo jotenkin silikoonata tms. sinne?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Onk varma, et aurinkoklasikotelos ei o mitän?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

siinä on vaan kynnet, jotka pitää sen paikalla, ota irti ja laita jotain pehmikettä niiden kynsien kohdalle. Irrottaminen kannattaa tehdä varovasti, se on kuitenkin kiinni tosi tiukasti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^^Kokeiltu lasien kanssa ja ilman. ^Eli viikonloppuna jotain tekemistä. Taitaa tulla taas asiaa Cittarin parkkihalliin aka. TE-halliin.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Ai! Mä luulin olevani ainoa, jonka aurinkolasit mahtuu sinne. :-D

Pitäsköhän toi kotelon pienuus lisätä tyyppivikalistaan?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

ei se kotelo ole pieni, sinne mahtuu täydellisesti raybanin lentäjänlasit ja vieläpä se vanha kunnn isompi malli!

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jooh, ei itsekään ymmärrä tätä kitinää (jarrujen lisäksi) näistä aurinkolasikoteloista. Siellä on lasit aina, jos aurinkolasit on päässä niin tavalliset on siellä. Hyvin mahtunut kaikki Guccit ja Armanit sinne vaikka olivat miten isoja tahansa. Muijankin lasit menee iloisesti niin tarvittaessa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mullakin sopii aurinkolasit sinne ihan hyvin. Ainoa ärsyttävä osuus on, että jos ne lasit on siellä, ne helposti tärisee ja siitä kuuluu semmonen ärsyttävä särinä, mutta se nyt ei varsinaisesti ole auton vika.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

mulla noita laseja on melko paljon (Halpiksia) ja muutama korkeampi malli ei mene sinne ja jotkut vain tietyssä asennossa. Tommoset ns. Keket menee helposti kun on niin litteät. Semmoset naisten amppari mallit ei taida mahtua taas mitenkään.. :lol:

Nyt kun taas sataa, niin huomasin että apukuskin maton päällä on vettä. Tuntuu yläpuoli kuivalta, niin mistähän mahtaa vesi tulla sisään..

159 on ainakin siinä mielessä turvallinen auto jos mereen päätyy ajaa. Täyttyy nopeasti vedellä koska joka vähän joka nurkasta pääsee vettä sisälle..(Paineet tasaantuu ja pääsee pois ovesta = Eiku uimaan :mrgreen: )

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

quppe kirjoitti: Nyt kun taas sataa, niin huomasin että apukuskin maton päällä on vettä. Tuntuu yläpuoli kuivalta, niin mistähän mahtaa vesi tulla sisään..

:mrgreen: )
Sivuttaistörmäyssuojantiiviste laskee veden väärälle puolelle.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26258" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja puuha »

Shuttle kirjoitti:Jooh, ei itsekään ymmärrä tätä kitinää (jarrujen lisäksi)
Tämä jarru kitinä on helppo ratkaista. Puhdista kunnolla ja kokoa uudelleen.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

quppe kirjoitti: 159 on ainakin siinä mielessä turvallinen auto jos mereen päätyy ajaa. Täyttyy nopeasti vedellä koska joka vähän joka nurkasta pääsee vettä sisälle..(Paineet tasaantuu ja pääsee pois ovesta = Eiku uimaan :mrgreen: )
Liivit ja räpylät hankintalistalle? :mrgreen:

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Tuota 159:n ulinaa on tullut nyt pohdittua hieman enemmän ajatuksella. Turboahan tässä on tullut eniten epäiltyä kilometrien lähestyessä 140tkm, mutta mutta...

Eli ulina kovimmillaan 60kmh vauhdissa, hiljenee vaihdin noustessa, mutta tuossa vaudissa todella kovaa ulina/humina. Kun nostaa kaasun pois, niin loppuu samoin tein. Toisaalta jos vaihdat vapaalle ja kierrätät konetta ihan urakalla, niin mitään ei kuulu. Kaikki vaihteet vaihtaa hienosti ja ulina kuuluu vaihteesta riippumatta niin 2, 3, 4 ja 5-vaihteilla. Laakeriulinalta se ei kuulosta ja pyörannavat ei lämpene.

Jotenkin maalaisjärki liittäisi tuon enemmän voimansiirtoon/nelivetojärjestelmään, koska vapaalla ääntä siis ei kuulu vaikka kuinka kaasua antaisi ja ahtopainemittarin mukaan ahdotkin nousee. Lisäksi 60 kympin vaihdissa ahdot melko vähäiset...

Ideoita? Kaverilla oli kardaanin kannatinlaakeri pitänyt vastaavankuuloista ulinaa/kolinaa freelanderissa aikoinaan...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Jaa! Mulla taas ulina jatkuu, vaikka heitän vapaalle ja pidän kytkimen pohjassa. Äänen voimakkuus nousee nopeuden noustessa, muttei muutu hälyttävän kovaksi, kunhan jää taustalle kaihertamaan. Satasessa se hukkuu rengasmeluun. Navat ei lämpene mullakaan.

Oon kyl vaihtamassa palloja varmaan jonain päivänä, jos silloin koittaisi sitä laakeriasiaa sen jousihomman avulla tutkia. Poika pitää ottaa mukaan, sen handut studaa vähemmän. :D

Pitäskö muuten hajoavan laatikon ulista, jos vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa? Merkonomilogiikallahan laatikossa ei silloin pitäisi paljoa liikettä olla.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ottimo kirjoitti:Puhallin ei yllättäin enää toimi, näyttöön tulee lisää lisää palkkeja ja voi muista naksahduksista päätellä että ohjaussysteemit pelais mutta puhatimen moottori ei käy. Sulakkeen tarkastin ja näyttää ehjältä. Any ideas? Moottori sökö (luulis olevan harvinaista), joku piuha irti jostain? Eikä siis mitään muitakaan sähköongelmia ole.
Tämähän lähtee purkautumaan niin että apparin jalkatilasta hanskalokeron alta etureunasta pari isoa muoviruuvia irti ja verhouspala lähtee pois. Puhaltimen moottori on siinä sitten tarjolla keskellä ja sen voi irrottaa helposti. Liitin irti ja yksi n. 6mm kuusiokannalla oleva ruuvi irti, tämän jälkeen moottori pääsee kääntymään ja tippuu alas. Se muovinen "kärsä" jonka läpi ruuvi meni pitää kääntää vähän alas että moottori pääsee kääntymään.
Sitten voi mitata liittimelle tulevan virran onko vika auton puolella ja mitata puhaltimen moottorin vastuksen nastoista (ei saa näyttää ääretöntä = käämi poikki) tai sitten antaa ihan 12V nastoihin jolloin puhaltimen pitäisi lähteä vimmatusti pyörimään pitkin tallin lattiaa. Siivotaan kaatuneet oluet.

Jos vika puhaltimen puolella, korjaus on helppo, koska moottoria ei voi huoltaa vaan pitää ostaa uusi. Jos vika auton puolella, kannattaa vaihtaa asennuskalja väkevämpään ja mennä baariin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Moro!

Itsellä olis hinku vaihtaa 159:iin, mutta parempi puolisko on epäileväinen muka kuvissa pieniltä näyttävien sisätilojen takia. Ennen kuin vien katsomaan livenä kysyisin vertailukokemuksia täältä 156:n ja 159;n sisätilojen välillä.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Molempien takapenkille mahtuu 159 cm 49 kg, 163 cm 51 kg ja mä, 182 cm, 90 kg, kun etupenkit on säädetty mua varten. Kummassakaan en kyllä takapenkillä istuisi Hangosta Petsamoon, korkeintaan Jyväskylään, ilman taukoja. Sivusuunnassa tulee ennemmin ahdasta kuin pituus, uudemmassa tietenkin vähemmän ahdasta.

159:ssä kääntyy takaselkänojat, niin että se on vähän monikäyttöisempi. Kontti riittää molemmissa maltilliseen pakkaukseen.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^159 on mun mielestä paljon tilavampi kuin 156, ittellä ainoo ongelma on et selkä ei pian enään mahdu selkänojaan. pituutta ittellä o 174 joten tilat on just passelit edes ja takana. takakontti ihan ok, ei mikään erikoinen. näin sedanis.

Vastaa Viestiin