Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Meinaatko, että ovi aukeaa, muttei pysy kiinni? Ovipahvi irti, mekanismin putsaus, merivaseliini? Hauskaa, että vuonna 1990 havaittu ongelma on edelleen päällä. :?

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Tekee pakkasella vaan, muuten pelaa OK. Pitänee availla ja putsailla. Onko Alfan oven purussa jotain erikois muistetavaa/tiedettävää?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jossain muussa ketjussahan, oliko ovien tiivistyssemmoisessa, saattaa olla purkuvinkkejä. Tosiaan toi jäätymishässäkkä oli Unossa ja ku manasin pomolle sitä, se lohdutti, et "no mun seiskafemman ostohinta oli jotain 170 tonnia ja siin on sama vika". Vehon jamppa väitti, et luigit laittaa Suavee sin mekanismiin eikä se sovellu Suomen olosuhteisiin edes tukkarasvaks. Sanoivat laittavansa sinne uudet mömmöt.

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Juujuu. Pitänee kattoa ohjeita pikaseen läpi, ettei hajota mitään. Täytyy pitää lukkosula-sprayta kuskin ovitaskussa ja voi sillä ruikkia tilanteen tullessa. Ei ole nyt mitään paikkaa availla noita, joten saa siis jonkin aikaa odotella. Kiitoksia vinkeistä!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

mittarin valaistuksen tieto tulee siitä keskellä kojelautaa, etureunassa olevasta 'nännistä'. Muistanko ihan väärin, se sääti mittarivalaistuksen tasoa vain jos se on säädetty kirkkaimalle?

Joku tutka on todennäkösesti rikki jos tutkat ei ole peittyneet tai jäätyneet. melkein väittäisin, että se on tuo jälkimmäinen, mikä aiheuttaa sen, että huutaa kokoajan, yleensä rikkinäiset tutkat ei huuda ollenkaan, tulee vaan joku merkki piippaus joka kertoo, että tutka(t) on rikki. onks alkuperäinen tutka?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

DaViega kirjoitti: Joku tutka on todennäkösesti rikki jos tutkat ei ole peittyneet tai jäätyneet. melkein väittäisin, että se on tuo jälkimmäinen, mikä aiheuttaa sen, että huutaa kokoajan, yleensä rikkinäiset tutkat ei huuda ollenkaan, tulee vaan joku merkki piippaus joka kertoo, että tutka(t) on rikki. onks alkuperäinen tutka?
Näin minä olen saman ilmiön omassani tulkinnut että tutka on näkevinään että jotain on edessä, jos on siis jäässä.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Sama vika oli täälläkin kahdessa 159 joissa molemmissa tarvike tutkat. Huuti ja mölys kuin syötävä jos oli lunta/jäätä päällä.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Pakkasella/lumikelillä nimenomaan prenkkaa toi tutka. Orkkisvarusteena tutka ruksattu. Eli ominaisuus enemmin kuin vika, lämpimillä keleillä pelailee nou problem.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tutkasta samat huomiot. On tosta tosin yks anturi jo takaoikealle vaihdettu. Siinäkin meni AK:lla yliaikaa, kun eivät tienneet, että ne ovat korinväriset.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Minulla se tutka on pahastunut talven, lumen ja jään lisäksi mm. liian kirkkaasta auringonpaisteesta. Tai ainakin kesällä se näytti sekoilevan päivisin paljon enemmän kuin syksyllä.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Saturnus kirjoitti:Juujuu. Pitänee kattoa ohjeita pikaseen läpi, ettei hajota mitään. Täytyy pitää lukkosula-sprayta kuskin ovitaskussa ja voi sillä ruikkia tilanteen tullessa. Ei ole nyt mitään paikkaa availla noita, joten saa siis jonkin aikaa odotella. Kiitoksia vinkeistä!
Lukkosula kannattaa pitää kuskin takintaskussa, ei ovitaskussa. :wink:
Ride on!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ihan sama missä taskussa se lukkosula on, kunhan sitä ei vie lähellekään autoa käyttötarkoituksessa. Jos ongelma on olemassa, lukkosula vain pahentaa sitä seuraavalla kerralla. Edelleen, yksi sana, aseöljy.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Alfissimo sanoi sen, mitä mä en uskaltanut. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11263
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aseöljy on hyvä pikahelpote, Ainoa Oikea(tm) korjaus lukkojen jäätymisongelmiin on lähes poikkeuksetta ns. ppvk -huolto (Pura, Putsaa, Voitele, Kasaa).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Päijät-Hämeen etsityin henkilö :mrgreen: repi verkkarinsa vähän turhan hätäisesti.
Autoon pitäisi päästä sisään myös talvella. Jos lukko on jäässä, eikä tulentekovälineitä tai kuumavesipussia lähettyvillä, lukkosula helpottaa kummasti. Vain silloin, kun se on takintaskussa otettavaksi käyttöön.
Tämän jälkeen on syytä suorittaa Polfon ohjeiden mukainen toimenpide. Ja kuten Late kirjoittaa, ongelma johtuu huonosti suunnitellusta lukosta.

Talven yli pärjää kun voitelee lukot aseöljyllä, pesee ja vahaa Korrekilla ja käyttää lumiharjaa. Alfoihin vielä mukaan kaapelit ja hinausköysi, niin avot.
Ride on!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Pikku vikaa taas.. Mistähän vikaa voisi hakea, kun pakkasilla ei keskuslukitus toimi. Avaimella kun avaa, niin se jälkeen herää ja toimii avaimen napista, mutta kuski puolen takaovi ei anna mitään ääntä, kun avaa /sulkee ja kahva ei avaa, muutaku sisäpuolelta. Ovi alkaa toimimaan sitten kun on jonkun verran ajellu ja plussa kelillä ei mitään ongelmaa.. tämä on toistunut niin monta kertaa, kun on tänä talvena pakkasia ollut. Ja aamulla varsinkin. esim monen tunnin seisomisen jälkeen päivällä lukitus on toiminut normaalisti :silly: Olikohan täällä jossan jonkunlainen kertomus miten pääsee käsiksi keskuslukkoon oven sisällä?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

jaaha, taitaa olla ohjaustehostimen nesteen vaihto pikkuhiljaa ajankotaista sillä tuo nykynen neste on varmaan ollut joskus punasta mutta nyt lähempänä ruskeaa.

eli voiko tonne laittaa jotain tavallist dexron/atf öljyy ja onnistuuko vaihto samanlailla kun 156 eli imemällä vanhoja ulos-uutta sisään-pyörien kääntelyä ja taas alusta?

Quppe, selviskö mysteeri liitin? kurkkasin äsken konehuoneeseen ja mietin josko se sun johdotonliitin/anturi vois olla nakuanturi?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ tolla imu / kääntö tekniikalla mulle ainakin vaihdettiin. En sitten tiedä oliko oikea tekniikka. :)

Liitin juttu selvis. Näytin sitä masentajalle huollon yhteydessä ja hänkin luuli alkuun että olis jonkunlainen "tyhjä holkki" vaan, mutta sitten repäsi irti ja yllättyi itsekkin kun kaapeli meni alakautta. Sitä ei huomannu ylhääl kun katsoi :) Näin ainakin mun autossa. Eli olihan siellä kaikki kunnossa ja näyttöön olis jotain viestiäkin pitänyt jo tulla.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

quppe kirjoitti:Pikku vikaa taas.. Mistähän vikaa voisi hakea, kun pakkasilla ei keskuslukitus toimi. Avaimella kun avaa, niin se jälkeen herää ja toimii avaimen napista, mutta kuski puolen takaovi ei anna mitään ääntä, kun avaa /sulkee ja kahva ei avaa, muutaku sisäpuolelta. Ovi alkaa toimimaan sitten kun on jonkun verran ajellu ja plussa kelillä ei mitään ongelmaa.. tämä on toistunut niin monta kertaa, kun on tänä talvena pakkasia ollut. Ja aamulla varsinkin. esim monen tunnin seisomisen jälkeen päivällä lukitus on toiminut normaalisti :silly: Olikohan täällä jossan jonkunlainen kertomus miten pääsee käsiksi keskuslukkoon oven sisällä?
Minulla oli 3.2 sama ongelma pakkasilla ettei toiminut napista keskuslukko. Se ei tosin tehnyt sitä kuin yli 15 asteen pakkasella, ja silloinkin riitti että aamulla kerran avaimella ovet auki, kilometrin matka töihin ja taas toimii nappulasta, ja sen jälkeen toimi taas koko päivän.

Toi oli kyllä ihmeellinen ominaisuus.
Life is too short to drive boring cars.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja newport »

eiköhän noi lukkojen jäätymiset ole ihan normaalia...sen verran sit sulaa ku ajelee auton lämpöiseksi...

Avatar
Tommi
Viestit: 642
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itselläkin jäi eilen toinen takaovi avautumatta. Sisältä aukesi kyllä.
Se sisältä avaaminenhan aukaisee lukituksen ja oven. Ulkoa vaan kahva teki tyhjää liikettä ja ovi pysyi kiinni (ja lukossa).
Pienen ajon jälkeen aukesi myös ulkoa.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Hämis kirjoitti:Tuohon laturinhihnaan vielä palatakseni. Onko teillä muilla kanssakärsijöillä ollut noita laturin- tai apulaitehihnan poikki napsumisia ja voiko jakopään remmin JTDm:ssä vaihtaa niin ettei koske ainakaan laturinhihnaan? Entäs apulaitehihnaan?
Jos tuon jakopään voi rempata ilman ainakin tuota laturinhihnan vaihtoa, heräsi epäilys että edellisessä jakopään rempassa on hieman oikaistu.
marpet kirjoitti:Laturin vapakytkin onko kunnossa, ei voi tehdä.
Onko Marpetin mielestä joku syy että laturin hihna pitää irrottaa? Sen mitä itse olen katsellut niin ei tarvisi, apulaitehihna kyllä tietysti. Ens kesän hommia itselläkin hihnanvaihto.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ uudet laatikkoöljyt saattaa auttaa vaihteiston tahmeuteen. Mulla tuntuu että alkanu toimimaan sulavammin pakkasella :)

Mitä tohon lukko hommaan tulee, niin näköjään "yleistä". Täytyypi ehkä tutkia mikä tuota ovea jumittaa pakkasella. Nyt on ihan jäässä koko kahvakin.. Joku sanoi että on hyvä talviauto :D kojelauta rämisee ja paukkuu töyssyissä, takajarrut jumittaa kun piti käyttää kässäriä mäkiparkissa, lämpenee hitaasti tappiin (??)..

En valita.

E: + säteily lämmitin ei tuntunu paljoa lämmittävän tänä aamuna. Mites muilla -10 ->?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

^ vesi kun valuu oven sisään tuuppa jäädyttämään vaijerit ja kaiken mihin koskee :D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ joo varmasti näin on asia.. Eipä näillä keleillä pysty alkaa purkamaan kun ei oo tällä hetkellä lämmintä tallia. Kässäri ongelma taitaa olla aika yleinen ja tyydyn siihen etten sitä käytä :)

^ virallista ei ole,mutta joku sanoo 40tkm joku 100 ja kolmas 150.. Neljäs ei koskaan :wink:

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15054
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Eihän tuossa ole lainkaan huolto-ohjelmassa laatikkoöljyjen VAIHTOA? Ainoastaan tarkistukset (jos sitäkään viitsitään tehdä).
Moni sanoo hyväksi vaihtoväliksi 60tkm, toiset 80 ja jotkut 100 tai 120tkm.
Itse ajattelen niin, että aina jakopään yhteydessä laatikkoöljyt voipi vaihdella siinä "samalla"... Eli 156 TS:n kohdalla 3v/60tkm :)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

159:n manulootassa on ns. longlife öljyt ja laatikolle ei oo huolto-ohjelmaa. eli öljyjen muka pitäs kestää sen mitä auto muutenkin...itse vaihdatin 116 tkm kohdalla.

kannattaa vaihtaa ne öljyt, vähentää harmeja tulevaisuudes...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Omassa yksilössä meni vaihtoon 122tkm kohdalla. Oli ihan hyvännäköistä tavaraa vielä ulos tullessaankin, suurin ero oli tahmaisuuden häviäminen kylmänä, eli kai se johonkin auttoi.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Vaihdatin öljyt laatikkoon 103 tkm:n kohdalla. Käytössä ei lämpimällä huomannut juurikaan eroa, mutta nyt pakkasilla ero on selvä. Jähmeys on kadonnut. 1. ja 2. kytkeytymiseen ei ratkaisua tullut, helpostusta kuitenkin. Tuntuu kuin ne synkrot vaatisivat turhan paljon aikaa kierrosten tasaamiseen. En osaa sanoa onko toi rakenteellinen juttu vai voiko siihen vaikuttaa öljyillä kuinka paljon ylipäätään. Kakkoselta eteenpäin vaihdot ovat nopeita.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Autoni ei pidä pakkasesta, edes pienehköstä (-8 C). Oire 1: vikailmoituksia ABS, VDC, hillholder ja oliko vielä joku muukin kirjainyhdistelmä, nopeusmittari ei toimi ja auto ei reagoi kun yrittää sammuttaa moottorin! Painoin sitten toistuvasti ja lopulta pidin pohjassa nappia monta sekuntia ja sitten sammui. tässä vaiheessa olin ajanut noin 10 min. Uudelleen käynnistyksen jälkeen kaikki oli normaalia. Tämä aamuinen häiriö oli toinen kerta, eihän noita pakkasia ole aiemmin juuri vielä ollut.

Oire 2) Kuuluu aika voimakasta vinkunaa joka seuraa moottorin kierroksia, ei siis ole kyse ohjaustehostimen äännähtelystä koska sehän ei muistaakseni liity kierroksiin millään lailla. Tätä ääntä riitti noin 15 min ennekuin meni ohi.
En tiedä liittyvätkö nämä kaks oiretta toisiinsa, ajattelisin että ei välttämättä. Mistähän tässä vois olla kyse?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Aikasempaan valitteluun liittyen taitaa olla termari väsähtänyt, kun vasta 45 min moottori / ruuhka / kaupunki ajon lämpesi tappiin.. eniten kesti että taisteli lämpötilan viimeisestä viivasta ennen keskiväliä ja jopa tippui seilaili pikkasen edes takaisin. kuulostaa termarilta?

Tämä taas kuulostaa epäilyttävän halvalta http://motonet.fi/fi/varaosatuote/30-6390?ajoneuvo=9 . Onkohan se tässä mallissa helppo vaihtaa itse?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^ 1) Onko akku minkä ikäinen?
2) Olisiko luistava laturin hihna? Pakkasilla saatta vinkua sellainenkin hihna, joka ei lämpimämmällä säällä vingu.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Albertolli kirjoitti:^^ 1) Onko akku minkä ikäinen?
2) Olisiko luistava laturin hihna? Pakkasilla saatta vinkua sellainenkin hihna, joka ei lämpimämmällä säällä vingu.
Hyviä ehdotuksia, itsekin tässä aloin tuota akkua epäilemään, meillä on sitä paitsi usein paljon sellaista pätkäajoa eikä tule kunnon latauksia. Ja laturin hihna kannattaa tietysti myös tarkastaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^entä ohjaustehostimen pumppu tai nesteet?

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

jkk kirjoitti:^entä ohjaustehostimen pumppu tai nesteet?
Mistäs tuo pumppu käyttövoimansa saa? No se kai silti joka tapauksessa kierrosten mukaan pyörii joten vois kai periaatteessa olla syyllinen. Nesteistä en tiedä onko niitä vaihdettu paremmin pakkasta kestäviksi mutta yleensähän se ohjaustehostimen pakkasvalitus esiintyy vasta kovemmilla pakkasilla ja ei mielestäni seuraa moottorin kierroksia. Mitäs laatua ne ohjaustehostimen nesteet pitäis muuten olla täällä pohjolassa?

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja marpet »

No ainut syy on että saman tien vaihtaa senkin, ei muuta syytä.
Voi sen sinne jättää ja vaihtaa sen sitten myöhemmin. :-D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

quppe kirjoitti:Aikasempaan valitteluun liittyen taitaa olla termari väsähtänyt, kun vasta 45 min moottori / ruuhka / kaupunki ajon lämpesi tappiin.. eniten kesti että taisteli lämpötilan viimeisestä viivasta ennen keskiväliä ja jopa tippui seilaili pikkasen edes takaisin. kuulostaa termarilta?

Tämä taas kuulostaa epäilyttävän halvalta http://motonet.fi/fi/varaosatuote/30-6390?ajoneuvo=9 . Onkohan se tässä mallissa helppo vaihtaa itse?
Missä toi termari oikein sijaitsee.. jossain ahtaassa ja piilossa varmaan, kun en ite löytäny

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ottimo kirjoitti:Autoni ei pidä pakkasesta, edes pienehköstä (-8 C). Oire 1: vikailmoituksia ABS, VDC, hillholder ja oliko vielä joku muukin kirjainyhdistelmä, nopeusmittari ei toimi ja auto ei reagoi kun yrittää sammuttaa moottorin! Painoin sitten toistuvasti ja lopulta pidin pohjassa nappia monta sekuntia ja sitten sammui. tässä vaiheessa olin ajanut noin 10 min. Uudelleen käynnistyksen jälkeen kaikki oli normaalia. Tämä aamuinen häiriö oli toinen kerta, eihän noita pakkasia ole aiemmin juuri vielä ollut.
Tuollainen Torino by Day -efekti yleensä kertoo akun iästä ja kunnosta. Uutta akkua kehiin rohkeasti.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

newport kirjoitti:eiköhän noi lukkojen jäätymiset ole ihan normaalia...sen verran sit sulaa ku ajelee auton lämpöiseksi...
Kyse ei ole lukkojen jäätymisestä vaan keskuslukituksesta, jostain sähköhäiriöstä tai muusta. Auto ei kyllä kilometrin ajon aikana lämpiä niin paljoa että vaikuttaisi -25 asteen pakkasella. Se ja sama oliko puihassa vai ei.
Life is too short to drive boring cars.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

KauGoH kirjoitti:
newport kirjoitti:eiköhän noi lukkojen jäätymiset ole ihan normaalia...sen verran sit sulaa ku ajelee auton lämpöiseksi...
Kyse ei ole lukkojen jäätymisestä vaan keskuslukituksesta, jostain sähköhäiriöstä tai muusta. Auto ei kyllä kilometrin ajon aikana lämpiä niin paljoa että vaikuttaisi -25 asteen pakkasella. Se ja sama oliko puihassa vai ei.
Ja ei selitä sitä miksi alkaa muut ovet sitten toimimaan, kun on mekaanista avainta antanut. Tuo toimimaton ovi tykkää kyllä lämmöstä, mutta ei sen pitäisi häiritä muita ovia avautumasta tai ylipäätään keskuslukitusta. noh.. ihme juttu. :new-alien:

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja newport »

joka oven lukossa on mikrokytkin joka ajan myötä jumii kaikesta paskasta ja pakkasesta...
ja pistää keskuslukituksen aivan sekaisin.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

okei. vaihdoin ohjaustehostimeen öljyt ja viimeisel täytöllä meni ehk vähän liikaa. eli lämpimäl koneen nestetaso peittää mittatikussa 90 asteen puolella MAX kirjaimet. haittaako vai kannattaako suosiol ottaa vähän veks?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ohjaustehostimen taso pitää mitata kylmänä. Korjatkaa jos väärässä

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Sattui tuossa eilen hassusti Saarijärven kohdalla matkalla Kokkolaan että auto sytytti moottorihäiriö valon, hyytyi tienvarteen ja sammu, käyntiin auto lähti heti niinkuin ennenkin mutta moottorin vikavalo jäi palamaan, ajelin jokusen kilometrin rauhallisesti seuraavalle huoltoasemalle ja käynnistelin auton pari kertaa ja sainkin valon siitä sammumaan. Kysymys kuuluukin että mikä tälläsen voisi aiheuttaa? Vetelin kärryä perässä, kävi mielessä että voisiko aiheutua joku häiriö jos ajelee D asennolla kärryn kanssa, onhan se 6 vaihde aika iso.. Uskaltauduin kuitenkin jatkamaan matkaa kokkolaan ja ajelin loppu ajan max.5 vaihteella.

EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta 8)

Avatar
Polforea
Viestit: 11263
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Lukija kiinni ja vikakoodit ulos, niin lähtee juttu selviämään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Reino_ kirjoitti:Sattui tuossa eilen hassusti Saarijärven kohdalla matkalla Kokkolaan että auto sytytti moottorihäiriö valon, hyytyi tienvarteen ja sammu, käyntiin auto lähti heti niinkuin ennenkin mutta moottorin vikavalo jäi palamaan, ajelin jokusen kilometrin rauhallisesti seuraavalle huoltoasemalle ja käynnistelin auton pari kertaa ja sainkin valon siitä sammumaan. Kysymys kuuluukin että mikä tälläsen voisi aiheuttaa? Vetelin kärryä perässä, kävi mielessä että voisiko aiheutua joku häiriö jos ajelee D asennolla kärryn kanssa, onhan se 6 vaihde aika iso.. Uskaltauduin kuitenkin jatkamaan matkaa kokkolaan ja ajelin loppu ajan max.5 vaihteella.

EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta 8)
Kuulostaa oire vähän siltä,että on/on ollut vettä polttoaineessa.
Mutta ei muuta kuin vikakoodia lukemaan niin helpompi arvailla. Jos on jotain "fuel pressure..." viittaavaa niin sitten vaan naftasuodatin ekaks vaihtoon.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

159 2,2 JTS ei käynnisty -15 C-ast. pyörittää hyvin ,muutama sytytys mutta ei käynnisty, bensa haisee, mikä mahdollinen syy ?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Oletko tarkistanut tulpat?

Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

quppe kirjoitti:^ Oletko tarkistanut tulpat?

Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.
Kiitos vastauksesta. Mitä tulppaa käytät ? Oli kesällä sytytyshäiriö 1 ja 2.s sylinterissä,en tehnyt mitään( todettiin kun luettin vika historia ohjelmasta huollossa) sen jälkeen ei ole ollut häiriötä, kunnes keskiviikkona ei käynnistynyt.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Rema kirjoitti:
quppe kirjoitti:^ Oletko tarkistanut tulpat?

Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.
Kiitos vastauksesta. Mitä tulppaa käytät ? Oli kesällä sytytyshäiriö 1 ja 2.s sylinterissä,en tehnyt mitään( todettiin kun luettin vika historia ohjelmasta huollossa) sen jälkeen ei ole ollut häiriötä, kunnes keskiviikkona ei käynnistynyt.
Densot tai NKG taisin laittaa. Boschit jätin väliin

Vastaa Viestiin