Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ ja ^^

Jos päivitykseen käytetään Fiatin examineria, voi aikaa mennä oikeasti yli koko päivä. Esimerkki:
Testeri käyntiin - 1min.
Testerillä yhteys ECUun - 5min...
Testeri tarkistaa version ECUlta - 5min...
Testeri tarkistaa päivitysversion saatavuuden netistä - 30min...
Testeri lataa päivitysversion (jos saatavilla) - 5min - 4tuntia (olettaen, että ylipäänsä saa yhteyttä siinä vaiheessa mihinkään).

Pahimman keissin mitä olen kuullut, on juurikin yllämainittu tilanne ja siihen vielä n+1 boottia, tappelua, taistelua, akunnavan irrottelua, ECUresettiä ja luoja ties mitä poppaskonsteja, ennen kuin suostui ylipäänsä edes YRITTÄMÄÄN päivitystä. Tämä keissi on vuosien takaa, mutta puheista päätellen asia ei ole parantunut laisinkaan eikä yhtään :silly:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Koitin tuossa vaihtaa vasenta sivu vilkkua, kun on väärän värinen (valkoinen). Onko tuo kupu kuinka tiukassa, koska en ainakaan tällä aamusella motivaatiolla saanut liikkumaan ohjekirjan ohjeiden mukaan sitä yhtään mihinkään. Tuntui vaan että olisi haljennut. Enpä kyllä muista muutenkaan että olisin joutunut sivu vilkkuja koskaan vaihtamaan :roll:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kumitiiviste on varmaan liimaantunut kiinni peltiin, itse laittaisin hiukan vaikkapa CRC:tä tiivisteen ja pellin väliin että irtoaisi.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Onkohan tälläiset iskarit mistään kotoisin? Merkki ei ainakaan ole tuttu.

http://www.mister-auto.fi/fi/takaiskunv ... 41702.html

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^ Tuolta löytyy muutama kuva aiheesta KLIKS .

Miten olis tommoset Bilstein B4

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ No nuohan näyttää hinnaltaan ainakin hyviltä. Kuinkahan nopeasti tuolta tavara liikkuu tähän suuntaan? Vois jotain muutakin tilailla samalla :D

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

qupelle siellä oli muutama kuva takapään iskarijutskista.
Mutta saat säkin niitä kuvia katella. :mrgreen:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Evoluxione kirjoitti:No sitähän minäkin :-D On vissii sun vehkeestä kuvat? Mistäs nuo vanteet on ja minkä kokoset?
Ei oo mun vehkeet, ne on sen pissapoijan Naruskasta KLIKS :mrgreen:

Kaikennäkösiä kuvatuksia lähinnä omista, mut on siel muutama muukin foorumilainen.
Jos vanteita meinasit ni ne on 17" orkkikset, olikohan ne 7,5" leveet. Kumit vaan puuttuu viel.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

17" a raggi, di serie su Distinctive e su Progression con motorizzazione 2.4 JTDm e 3.2 JTS Q4, cod. 432
60690480/50501581, euro 502.21, peso 13100 gr
Siis Alfan vanne n:o 432 ja oisko tämä varaosa n:o 60690480/50501581. Paino 13,1 kg.

http://alfavirtualclub.it/forum/viewtopic.php?p=1353440
Il nero era bellissimo

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Nyt on tyhmä kysymys, mutta mikä on tämän auton alustaosien elinikä vuosissa ja kilometreissä? Ei tässä muuten, mutta oli auto nosturilla yksi päivä ja katsoin jouset, nivelet, iskarit ja muut läpi ja en huomannut niissä yhtään mitään välyksiä tai väsymyksen merkkejä. Kävin koeajamassa yhtä TBi vehjettäkin ja samalla tavalla se käyttäytyi kuin tuo oma -06 JTS vehjekin. Tolla on nyt kuitenkin rullattu jo hippasen vajaa 140tkm ja originelliosat takajousia lukuunottamatta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jossain 150tkm tietämissä meni etuylätukivarret uusiksi, kun yläpallot väljeni. Muiden osien vaihdosta ei historiassa ole mitään merkintää mua edeltävältä ajalta enkä minä ole muuta vaihtanut. Ostohetkellä mittarissa oli 91tkm, nyt 172tkm, joten lonkalta kehtaan sanoa alustan eliniän olevan luokkaa "ihan ok".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ Mulla on vuotanut nesteet pihalle vasemmasta takaiskarista ~150tkm kohdalla. eikä katsuri löytänyt väljää ripustuksistakaan vaikka sanoinkin että kattoo nyt kunnolla kaikki. Parempaa laatua kuin edeltäjänsä tässä asiassa :wink:

Raidetangon sisäpää vaihdettiin jossain 140tkm kohdilla.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Sitä epäilinkin. Katsuri tosiaan viime vuoden lopulla kaiken mahdollisen kävi läpi ja mistään ei mitään löydetty. Iskaritestit ja muut meni heittämällä läpi (eikä ees ollut liian matalaa painetta renkaissa), joten siksi asiaa ihmettelen. Varsinkin tuo 156 kun tuntuu olevan aina rikki jostain kulmasta, on tämä 159 siihen verrattaessa oikea kestoeläin vaikka painoa onkin aika paljoa enempi. Ja on muuten takajousitus tässä aika vänkä, vähän kuten koko takarakennekin. En moista ole missään muussa tavan perhautossa vielä nähnyt.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Jame kirjoitti:
17" a raggi, di serie su Distinctive e su Progression con motorizzazione 2.4 JTDm e 3.2 JTS Q4, cod. 432
60690480/50501581, euro 502.21, peso 13100 gr
Siis Alfan vanne n:o 432 ja oisko tämä varaosa n:o 60690480/50501581. Paino 13,1 kg.

http://alfavirtualclub.it/forum/viewtopic.php?p=1353440
12,3kg paino nuo mun vanteet kappale.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Mahtaakohan V6:n moottoriöljyä pystyä imemään pois öljytikkureiän kautta? V6:n tikku on pikemminkin latta joka tuntumasta päätellen vielä kiertyy painaessa jotenkin, joka siis vois vihjata että sinne reikään on turha mitään pumpun ohutta letkua (http://motonet.fi/fi/tuote/803090/Oljynvaihtopumppu-12V) edes tunkea.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Sellaista ois nyt mielenpäällä että auto on viimeaikoina alkanut sammuilemaan ajosta, välillä sytyttää moottorivikavalon ja välillä ei, eilen luettu vikakoodit ja herjas polttoaineen paineita. Kesäkuussa -13 vaihdettu paineensäädin. Eli, onko muilla ollut vastaavaa ja mitä voisi olla vikana? Auto viety huoltoon ja vaihdetaan suodattimia ja kokeillaan onko vaikutusta. Ei varmaan ekana kannata lähteä siitä vasta vaihdetusta anturista liikkeelle :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pumppu?

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

^ ja ^^ Pumppukin kävi mielessä, teki aluksi vain silloin tällöin (ehkä kerran kuussa) Sen jälkeen muistelisin että olisin laittanut polttoaineen mukaan suuttimien puhdistus aineen, jonka jälkeen lisääntyi tuo sammuilu. Tuli mieleen että oisko polttoainelinjasta irronnut likaa suodattimeen joka aiheuttais lisääntynyttä sammuilua? Mutta sitten taas kun auto sammuu, lähtee kyllä heti käyntiin kun käyttää avaimia pois, mutta jos koittaa käynnistää suoriltaan niin pyörittää vaan mutta ei käynnisty ennenkun käyttää virtoja pois, joka taas voisi liittyä ehkä pumppuun?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos vähääkään epäilyttää polttoaineen saanti, niin obd-lukija kiinni ja railipaineet ruudulle. Ehjä ja vakio kaksnelkku ilmoittaa railipaineiden nousevan kuormitettuna aina tuonne 1600bar tienooseen asti, mikä on vähän pirullinen paine saavuttaa jos polttoaineensyötössä on häikkää. Eli jos pumppu prakaa, suodatin on tukossa tms niin railipaine ei saavuta tavoitetta. Tuolla voi myös saada selville sen, jos anturin signaali pätkii (ihan yhtäkkiä se paine ei vaan putoa kilobaarista nollille, vaikka nopeasti reagoikin), mistä tulee myös mieleen että onhan railipaineanturin piuhat tarkistettu?

Suurinpiirtein tältä railipaineen (vasen Y-akseli) pitäisi näyttää suhteessa kierroslukuun (myös vasen Y-akseli), ahtopaineeseen (oikea Y-akseli), moottorin kuormitusasteeseen (oikea Y-akseli) ja ilmamassaan (oikea Y-akseli):
Kuva

Edit: prkl, tuo railipaineen viiva jäi näköjään taka-alalle. Koetin tuoda sitä LibreOfficessa edemmäs, mutta vaikka sen nostaa päällimmäiseksi, ei se näy etummaisena. No, se kuitenkin seuraa ilmamassaa aika huolellisesti, joten noista voi koettaa päätellä tilannetta (jääkö railipaine kuormalla tavoitteesta vai tipahtaako anturi linjalta vai mitä käy).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mitä raati sanoo vannekysymykseen:

mulla on 159 sedani vakioalustalla ja mielessä uudet vanteet, eli kumpi olis parempi mukavuudellisesti ja ulkonäöllisesti vai onko väliä 17 vai 18 tuumaset?
toimiiko 18 normaalisti ja kuinkahan paljon auton maavara nousee?

millasta et lukua 17 tumaseen ja millasta 18 etenkin jos kyseessä ns"huulivanteet"

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

18" tulossa näillä näkymin keskiviikkona, voin laittaa kuvaa kun saan alle, kuvat viimeistään viikonloppuna jos sää sallii huviajelun :wink:

17" kattelin alunpitäen, mutta tuli vaan sopivahko diili eteen niin taas mentiin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, millanen et niissä oli? :)

kauhee vannetilausvimma iski kun eksyin wheelbasealloysin sivuille :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En ole ihan satavarma, onko Q4:n vakioalusta samankorkuinen, mutta tuossa pari esimerkkifotoa vakiokorkuisesta Q4:sta:

8*17" ET35, 225/50R17:
http://gallery.zbxt.net/k/288
http://gallery.zbxt.net/k/295

18" vakiovanne (8"? ET... ~40?), 235/45R18:
http://gallery.zbxt.net/k/4007
http://gallery.zbxt.net/k/5618
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kiitos kuvista, havainnollisti hyvin, kyllä 18 sopii paremmin! :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jkk kirjoitti:^ok, millanen et niissä oli? :)

kauhee vannetilausvimma iski kun eksyin wheelbasealloysin sivuille :D
35, nykysissä tais olla 34, joten eroa ei käytännössä ole.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ja täälläkin natisee, nosta penkkiä pykälän verran.

Daviega, ok, tälläset lähti tilaukseen:

http://www.wheelbasealloys.com/alloy-wh ... ed/18-inch

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Tänään tuli pajalla tuomio että molempien etupyörien ja oikean takapyörän laakeri joutaisi vaihtaa. Tulipahan mieleen että oisko fiksua vaiko turhaa jos vaihtaisi sitten kerralla kaikki neljä? Yhtä monta kierrrostahan ne kaikki tod. näk. ovat elämänsä aikana ehtineet pyörähtää. Vai onko autoon tehtaalla laitettujen laakerien joukossa vaan osa ollut maanantaikappaleita ja on sitten tuurista kiinni kestääkä ne sen yhden vai kaksi sataa tuhatta ajoa?
Il nero era bellissimo

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Check engine valo on palanut jonkun aikaa, virhekoodit luettu ja syy DPF vai mikä sen hiukkasloukun nimi nyt on.
Auto kyllä käy ja kukkuu normaalisti mutta homma vaatinee huoltoa ennenkuin Italokuljetin päättää siirtyä safe tilaan.

Ensiapuna annetaan nyt DPF cleaneria mutten laita paljoakaan sen varaan.
Kysymys kuuluukin, mikä kannattaa:

-Vanhan osan puhdistus, miten iso homma ja onnistuuko normi pajalla?
-Uusi osa, paljonkohan kustantaa ja onko iso homma vaihtaa?
-Unohdetaan loukku ja laitetaan uutta koodia koneeseen, pitääkö loukku tukkia vai voiko sen vain unohtaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vastataas tännekin, kulutusketjuun jo ehdin.

-Vaihtoehto 1, pakkopoltto ja reipas lenkki perään - auttaa jos auttaa, jos filsu on jo oikeasti tiensä päässä, ei enää auta.
-Vaihtoehto 2, tuo puhdistus - näitä on kuulemma pesty eli pönttö irti ja vastavirtaan pesuainetta ja vettä, ehkä jopa paineella. Auttaa aikansa, mutta kuulunut negatiivista palautetta auttamisen kestoajasta.
-Vaihtoehto 3, uusi pönttö, hinnat taitaa vaihdella 250 eurosta (kunnostettu Euroopasta) ~tonniin (orggis, saattaa olla kalliimpikin). Vaihto on nopea (auto ylös, loukku irti, uusi kiinni, auto alas), joten työveloitus lie luokkaa tunti. Jos hankit osan itse, varmista että tulee oikea versio (2.4 viisysissä näitä on ainakin kahta mallia).
-Vaihtoehto 4, huolellinen mekaaninen puhdistus ja auton softaus. Käytännössä pönttö irti ja auki ja vasaralla/taltalla/tms kenno murskaksi ja pihalle. Pönttö hitsaten takaisin kiinni ja alle ja softaa sisään. Softaushinnat lie 500-700e tontilla ja tyhjennys 1-2h työ, mutta joka paja ei varmasti suostu sitä tekemään. Ainakin osassa pöntöistä on sekä DPF että katti eli 2 erillistä kennoa.

Pönttö on siis pakoputken välissä ja ikääntyessään alkaa olla tukossa. Missään nimessä sitä ei siis voi vain unohtaa, koska se on tulppana siellä putkessa eikä mikään mystinen sivuhaara.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Kiitos vastauksesta!

Näyttäisi toi uuden vaihto olevan helpoin vaihtoehto, jos ei paja osaa/suostu pesemään tota vanhaa kokeilumielessä.
Tosin kilsoja on jo 175KKm mittarissa joten keno taitaapi olla tiensä lopussa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kilsat ei sinällään vielä takaa mitään. DPF tukkeutuu vähitellen ja tukkeutumisen nopeus suhteessa sekä aikaan että matkaan riippuu niin rankasti ajoprofiilista, että 175tkm kohdalla pönttö voi olla tai olla olematta matkansa päässä.

Uusi pönttö on helpoin ja nopein varma tapa saada auto toimimaan oikein sen osalta.

Niin joo, kannattaa myös varmistaa DPF:n paineanturi. Jos se antaa huuhaadataa, voi auto väittää pöntön olevan tukossa vaikkei se olisikaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Teoriassahan sen pitäisi kyllä kestää pidempään kuin 175tkm. Aja pajalle ja tee pakkopoltto siellä. Saat tukkeutumisprosentin tietoon. Sen jälkeen tietää onko se mahdollisesti tiensä päässä vai ei. Tuo pakkopolton tekeminen ei kuitenkaan montaa kymppiä maksa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

^Check, teenpä sen nyt heti ip kun käyn hakemassa DPF cleanerin.

Millä prosenttiluvuilla DPF on tiensä päässä?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Itselläni samoja ongelmia viime syksynä DPF:n kanssa. Tilasin 6 kannua DPF Cleaneria
ja käytin yhden. Sen jälkeen ei ole ikinä moottorinohjausvalo palanut.

Laittakaa yksityisviestiä, jos olette kiinnostuneita ostamaan tuota -75 % kaupan hinnoista?

Waverunner

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

No nyt cleaneria tankissa.
Huomenna suvikumit, uudet öljyt ja pakotettu poltto.
Mistä kohdasra ohjelmaa paja saa polton päälle, ja pitääkö poltto tehdä pajalla vai ihan norm ajamalla...loppuu siis itsestään?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Pakkopoltto tehdään pajalla (ulkona, ei palavalla alustalla!), mutta se ei taida Alfassakaan olla ihan täydellinen, joten perään reipas lenkki (se JiiTeen mainitsema 30km on varmaan ihan kelpo mitta) maantienopeuksilla (=80+km/h).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

jkk kirjoitti:mitä raati sanoo vannekysymykseen:

mulla on 159 sedani vakioalustalla ja mielessä uudet vanteet, eli kumpi olis parempi mukavuudellisesti ja ulkonäöllisesti vai onko väliä 17 vai 18 tuumaset?
toimiiko 18 normaalisti ja kuinkahan paljon auton maavara nousee?

millasta et lukua 17 tumaseen ja millasta 18 etenkin jos kyseessä ns"huulivanteet"
18" näyttää huomattavasti paremmalta 159:ssä. teit hyvän valinnan. Maavaran ei kuulu kasvaa, kun vierintäkehän on tarkoitus pysyä vakiona.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

samaa mieltä tuon vannekoon suhteen, täytyy laittaa kuvia kun vanteet tulee...jos ne nyt vaan tulis jo :D

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mulla on avatar -kuvassa 18 turbinat ja vakiorattorialusta.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Janne kirjoitti:Mulla on avatar -kuvassa 18 turbinat ja vakiorattorialusta.
Mistähän nuo turbinat saisi, tuntuu olevan kiven alla ulkomaillakin. Aivan upeat ovat!

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Polforea kirjoitti:Jos vähääkään epäilyttää polttoaineen saanti, niin obd-lukija kiinni ja railipaineet ruudulle. Ehjä ja vakio kaksnelkku ilmoittaa railipaineiden nousevan kuormitettuna aina tuonne 1600bar tienooseen asti, mikä on vähän pirullinen paine saavuttaa jos polttoaineensyötössä on häikkää. Eli jos pumppu prakaa, suodatin on tukossa tms niin railipaine ei saavuta tavoitetta. Tuolla voi myös saada selville sen, jos anturin signaali pätkii (ihan yhtäkkiä se paine ei vaan putoa kilobaarista nollille, vaikka nopeasti reagoikin), mistä tulee myös mieleen että onhan railipaineanturin piuhat tarkistettu?

Suurinpiirtein tältä railipaineen (vasen Y-akseli) pitäisi näyttää suhteessa kierroslukuun (myös vasen Y-akseli), ahtopaineeseen (oikea Y-akseli), moottorin kuormitusasteeseen (oikea Y-akseli) ja ilmamassaan (oikea Y-akseli):
Kuva

Edit: prkl, tuo railipaineen viiva jäi näköjään taka-alalle. Koetin tuoda sitä LibreOfficessa edemmäs, mutta vaikka sen nostaa päällimmäiseksi, ei se näy etummaisena. No, se kuitenkin seuraa ilmamassaa aika huolellisesti, joten noista voi koettaa päätellä tilannetta (jääkö railipaine kuormalla tavoitteesta vai tipahtaako anturi linjalta vai mitä käy).

Kiitos! Tämä hyödyttää kovasti jossei ongelmat nyt ala poistumaan. Mistä tänä railipaineanturi löytyy? :roll:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Pitäisikö meidän tsekata vielä uudemman kerran MESillä railpaineet? :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jälleen kerran linkkaan avuliaaseen Smacketin projektiketjuun, jossa railipaineanturi näkyy.

Edit: prkl, piti lainata tästä viestistä sälää ja vahingossa painoin edittiä quoten sijasta. Käänsin siis vähän takaisinpäin...
Viimeksi muokannut Polforea, 12 Huhti 2014, 20:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Smacket kirjoitti:Pitäisikö meidän tsekata vielä uudemman kerran MESillä railpaineet? :)
Heh, Tässä mietin jo et josset pahakses laita niin ei siitä varmaan haittaa olis! :-D

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Polforea kirjoitti:
Reino_ kirjoitti:Kiitos! Tämä hyödyttää kovasti jossei ongelmat nyt ala poistumaan. Mistä tänä railipaineanturi löytyy? :roll:
Jälleen kerran linkkaan avuliaaseen Smacketin projektiketjuun. Ellen täysin erehdy, tuo RaceChip tulee nimenomaan railipaineanturin piuhan väliin. Samassa kuvassa näkyy tosin railin toisessakin päässä piuhalla varustettu mötikkä, eli periaatteessa voisi olla sekin.
Smacket kirjoitti:Pitäisikö meidän tsekata vielä uudemman kerran MESillä railpaineet? :)
Logittakaa niitä ihmeessä. Ihan näin meikäläisen järjellä ajateltuna tosiaan jos pumppu on laiska tai linjastossa on töhnää, jää paine isompien pyyntien kohdalla jälkeen ja jos anturin piuha pätkii, tipahtaa todennäköisesti paine mukamas kerrasta nollaan (ja ecu vetää auton sammuksiin failsafena).

Pitääpäs käydä nekin läpi! No näin se kyllä kävisi järkeen.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Polforea kirjoitti:^Pakkopoltto tehdään pajalla (ulkona, ei palavalla alustalla!), mutta se ei taida Alfassakaan olla ihan täydellinen, joten perään reipas lenkki (se JiiTeen mainitsema 30km on varmaan ihan kelpo mitta) maantienopeuksilla (=80+km/h).
Oliko tähän pakkopolton tekemiseen mitään ohjetta missään? Vai onko se vaan, että auto palamattomalle alustalle ja MES:llä poltto käyntiin?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Paras ohje taitaa olla siinä MES:in ikkunassa. Ei siinä mitään ihmeempiä ole.
Kone pitää olla kunnolla lämmin, mielellään suoraan normaalin ajon jälkeen pakkopoltto käyntiin ja tankissa kannattaa olla sen verran löpöä ettei ainakaan polttoaineen merkkivalo pala.

Palamaton alusta ja pois suuren yleisön näkyvistä ettei kukaan soita palokuntaa paikalle :-D
Haju ja savu on kohtuullisen karmea, mutta kuuluu asiaan.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Lämmöt piti olla muistaakseni 80-asteessa, saattaa käydä niinkin että tyhjäkäynnillä pitää antaa moottorille vähän lämpöä ennen kuin tuon testin voi suorittaa. MES:illä in kätevä tarkkailla tuota lämpötilaa tarkalleen ja suorittaa testi kun lämmöt on kohdillaan. :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tänään pärähti pitkästä aikaa moottorin vikavalo tauluun. Tommosen koodin sain ulos ja nollattua.. Imupuolen solenoidista luin jostain. Jako taas hypännyt? Alkanut pikkaisen nykimään kun esim. moottoritiellä helittää kaasua ja varsinkin kun ottaa pois.

P0013: "B" Camshaft Position - Actuator Circuit/Open (Bank 1) (Powertrain, Generic)
Calculated engine load: 29.4 %
Engine Coolant Temperature: 93 °C
Short Term Fuel Trim - Bank 1: -1.6 %
Long Term Fuel Trim - Bank 1: 0.8 %
Short Term Fuel Trim - Bank 2: 0.0 %
Long Term Fuel Trim - Bank 2: -0.8 %
Engine RPM: 2280 RPM
Vehicle Speed Sensor: 75 km/h
Fuel Rail Pressure: 4990 kPa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Onks mulla voorumin ainoa penkki, joka ei natise. :shock:
Ja se ?=)(&% ilmastointi vikisee taas.


^Käytikkö Olarissa?

Vastaa Viestiin