Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Mulla sirittää näin viileämmillä säillä ilmeisesti sisätilan puhaltimen laakeri kunnes se moottori vähän lämpiää.

Jännästi kuuluu yleensä vain jarruttaessa. Ihan kevyestikin kun jarruttaa niin jo siritys alkaa kuulua. Puhaltimen kun laittaa offille niin ei kuulu mitään.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

jkk kirjoitti:Onko kukaan pannut merkille autoissaan että kun kääntyy mutkissa niin välillä kuuluu kojelaudan sisältä pelkääjän puolelta ikään kuin heinäsirkan sirinää? :roll: ja mitä tuo vois olla? Ääntä vois verrata 156:sen lämppärin siritykseen mutta on vaimeampaa eikä varmasti tule alustasta.
Näin tuo tekee kylmänä sen pari minuuttia. En hiveästi jaksanut vaivaa nähdä et mikä mahtanee olla.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mullakin alkanu lämppärin puhallin vikiseen, pikkukierroksilla joskus.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Sit se tyhmä kysymys. Täälläkin framilla ollut mankkadilemma, mulla vaan päinvastainen. Ostin foorumilaiselta orkkis mankan, oiskos ollu mallia -11, jossa ämpeg ja linjasisääntulo (nykysessä ei tommosia hienouksia). No eipä tunnistanu boseja, eli soi ykköselläkin lujaa ja huonosti, equt käytettävissä. Kytkyt samat, paitsi vanhassa nimetty bose det ja uudemmassa booster det. Vielä data in/out ristissä vanhaan nähden, mut noihin ei tuu edes piuhoja. Eli, mikä vois olla vikana?

Mankan myyneellä ja mulla boset. Fuk.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

arv kirjoitti:
lrela kirjoitti:Pari juttua jarruista:

1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
Eper sanoo minimipaksuudeksi 26 mm.
OK, eli vastauksista päätellen mitataan levyt. 26mm on kyllä tosi paksu, katsoin viikolla sieltä vanteen läpi niin mahtoiko olla edes kymmentä milliä? Katsastus meni läpi joskus 4000 km sitten ihan ok, mut siellähän ei levyjä ja paloja katsella ja koska on kyseessä Q4 niin ukkeli vaan vetää lyhyet rinksat takapihalla ja tempoo jarrua.

EDIT: seuraava omistaja saa tästä kyllä ihan huikean yksikön. Näiden myyntiarvo on tippunu johonki 14k tasolle ja minä vaan vaihtelen täällä pää märkänä jarruja ja ties mitä. Toivottavasti näämukana tulleet X-Ice kitkat nyt sentään riittää omistajuuden loppuun asti :evil:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllähän ne levyt katsoo, kuten myös palat pikaisesti. Olet katsonut väärin. Ehkä pelkästään toisen puoliskon jäähdytetystä levystä - tai sitten arvioinut pahasti pieleen (helppo tehdä, itsekin joskus katsellut noin...)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

lrela kirjoitti:Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
Jarrulevyjen paksuudet mitatataan jarrulevyjen mittaamiseen tarkoitetulla työntömitalla ennen uusintaa, riippumatta siitä kuuluuko tehtävään huoltoon silmämääräisesti vai mitalla tehtävä tarkistus. Täytyy toki huomioida se, että jarruosilla täytyy päästä ajamaan turvallisesti seuraavaan huoltoon saakka.

Käyttökuntoisten levyjen tilalle uusien myyminen olisi aika lyhytkatseista touhua, eikä kovinkaan järkevää bisneksen kannalta. :)

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja koska »

lrela kirjoitti:
arv kirjoitti:
lrela kirjoitti:Pari juttua jarruista:

1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
Eper sanoo minimipaksuudeksi 26 mm.
OK, eli vastauksista päätellen mitataan levyt. 26mm on kyllä tosi paksu, katsoin viikolla sieltä vanteen läpi niin mahtoiko olla edes kymmentä milliä? Katsastus meni läpi joskus 4000 km sitten ihan ok, mut siellähän ei levyjä ja paloja katsella ja koska on kyseessä Q4 niin ukkeli vaan vetää lyhyet rinksat takapihalla ja tempoo jarrua.

EDIT: seuraava omistaja saa tästä kyllä ihan huikean yksikön. Näiden myyntiarvo on tippunu johonki 14k tasolle ja minä vaan vaihtelen täällä pää märkänä jarruja ja ties mitä. Toivottavasti näämukana tulleet X-Ice kitkat nyt sentään riittää omistajuuden loppuun asti :evil:
Se levynpaksuus on koko levyn paksuus... nuohan ovat jäähdytetyt ja niissä on jäähdytysholet keskellä. Eli levyjen paksuus on se koko hela hoidon paksuus, ei ns. Yksittäisen kiekon (näyttää siltä kuin siinä olisi kaksi levyä rinnakkain, mutta ovat kyllä ihan yhtä puuta). Tuo koko paksuus pitäisi olla sen 26 mm... voi mitata ihan tavallisella tönärilläkin, jos levyissä ei ole kovin isoa kynnystä ulkoreunalla. Pienen kynnyksenkin normaali tönäri, jossa on pienet "kevennykset" juureessa, sallii...

Edit: ja noitahan löytyy netin kautta esim mister-auto, spareto jne. HIEMAN halvemmalla kuin merkkiliikkeestä.

T. Juuri etu- ja takalevyt vaihtanut ja bremboa koko kiekka...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

jalittam kirjoitti:Mullakin alkanu lämppärin puhallin vikiseen, pikkukierroksilla joskus.
Tätä kun tuntui olevan melko monella niin laitetaanpa tähän että vikinästä pääsee kotikonstein eroon jos ei kiinnosta tähän(kin) uutta osaa ostaa.
Itsellä vikisi toissa vuonna, ajattelin rasvata laakerin, liukulaakerithan näissä yleensä. No moottori on sen verran kertakäyttöisesti kasattu että purkaminen ei tuntunut onnistuvan millään eikä jäykkää vaseliinia saa kunnolla laakereille. Mutta sitten kun valuttelin akselia myöten vähän notkeampaa öljyä ja moottorin hiilien päästäkin se onnistuu ohuella tikulla niin nyt on ollut toista vuotta hiljaa.
Ilmeisesti ohuehko öljykin näyttäisi auttavan, saattaa elävöittää vaseliininkin menemään takaisin oikeaan väliin.
Moottorihan lähtee muutamassa minuutissa irti jalkatilan verhouksen alta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

^^, ^^^, ^^^^ joo huomasin. Ähelsin vanteen välistä viivaimella ja totesin että mahdoton todeta onko se 26 vai 28 mm. Huomenna uusiks ilman pyörää.

Mr-autosta tuli mieleen että onko kokemuksia näistä "Bölk"-(halpa)merkkisistä osista? Ilmeisesti merkkiä ei oikeastaan ole, vaan se Bölk tarkoittaa tuossa kaupassa sitä että tilalle tulee joku halpa mikä nyt vain sillä hetkellä eniten kiinnostaa myydä pois.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Helpointa mitata tavallisella työntömitalla käyttämällä kahta kolikkoa tönärin leukojen välissä jarrulevyn reunan kynnyksen ylittämiseen. Lopuksi vähennetään tuloksesta kolikoiden paksuus. Digitönärilla onnistuu ilman laskutoimituksia, kun nollaa mitan kolikot sen leukojen välissä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tietysti ostamalla jarrulevytönärin, eliminoidaan tuo ongelma suoraan. Tai sitten on jo niin paljon kaulusta, että levyt pitää joka tapauksessa vaihtaa...

Bölkistä en osaa sanoa, mutta etulevyiksi en ehkä laittaisi halivinta randomia mitä löytyy. Takalevyillä ei niin väliä. That said, ABE on toiminut ihan OK, vaikka eivät ihan suorimmat tai äänettömimmät (kitinävapaat) jarrut olekaan tuossa 156:ssa, mutta ehkä toimivat ihan yhtä hyvin (halvalla) muuallakin?
Itse laittaisin Boschia etulevyiksis ja palaksi jotkut merkkipalat, Ferodo/Bilstein/ATE/TRW tms. jos olisi sitä rahaa ns. ylimääräistä yhtään...

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

No sieltä "bölkistä" voi hyvinkin tulla oikesti se TRW tai Bilstein, miksei Brembo. Hintaero ei ole kummoinen. Pitäisi kysyä että onko jokin merkki joka ei kelpaisi? Hieman tässä epäilen että mahtaako oikeasti olla mitään Pjongjangin tehdasta joka tekisi kelvottomia jarrukomponentteja joita eurooppalaiset putkat myisi.

OK, no ehkä jos niissä lukisi Biltema niin voisivat lähtä takaisin jarrukauppaan. 8)

Taidampa riskillä tilata ton bölkin. Jos se on soikea, se lähtee takaisin.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Ok täytyy miettiä puhaltimen rasvausta jos jaksais ottaa työn alle.

tänä aamuna alfa teki kummia, käynnistin normaalisti, kaikki ok. Peruutin ruudusta ja sen jälkeen ykköstä päälle ja vahingossa meinasin stumpata. Sitten auto meni sekasin, tyhjäkäynti pomppi 1000-1500 välissä, auto tärähteli ja tuntui ihan kuin kävis kolmella ja pikkuhiljaa rauhottui. Löhin liikkeelle ja kaikki ok eikä varotusvaloja palanut.

Kellään ideoita? Ketjun lopun alkua tällä kertaa?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tarkistapa yks liitin konepellin alta. Sen kun avaat ja katot suoraan edestä, siinä menee (ei siis se törmäysliitin mikä ihan ekana näkyy muovien päällä) vaan hieman taempana oleva sellainen klipsuliitin. Näyttää pieneltä ja viattomalta. Itse kerran sen sohaisin irti vahingossa ja pistin huonosti takaisin -> kuvatunlaiset oireet oli. Seilaili tyhjäkäynti, moottori täristi yms.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, täytyy yrittää löytää tuo liitin jos ennalta ehkäisis seuraavan yllätyksen :D

mittarissa on nyt 134 tkm joten siksi jakopää mielessä...

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Mitenköhän onnistuu dieselin polttoainefiltterin tyhjentäminen? Vilauttelee water in fuelfilter valoa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

KauGoH kirjoitti:Mitenköhän onnistuu dieselin polttoainefiltterin tyhjentäminen? Vilauttelee water in fuelfilter valoa.
Täällä ainakin jotain tietoa: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Antijape kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Mitenköhän onnistuu dieselin polttoainefiltterin tyhjentäminen? Vilauttelee water in fuelfilter valoa.
Täällä ainakin jotain tietoa: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml
Lähinnä tuo takaisinlaitto kiinnostaa. Löysin kyllä tuon linkin mutta siinä ei ole mainintaa ilmauksesta. Meneekö ihan niin että letkut kiinni ja virrat päälle, aparaatti täyttää pöntön itsestään?
Life is too short to drive boring cars.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Laitat letkut kiinni ja avaat sen päällä olevan ilmausnipan. Virrat päälle jolloin pumppu alkaa täyttää linjaa ja suodatinta. Sitten kun nipasta tulee naftaa eikä ilmakuplia niin nippa kiinni ja se oli siinä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Okei. Näin arvelinkin. Englanninpojat oli foorumilleen kirjoitellut ettei tarvitse avata vaan virrat päälle n.30 sekuntia ja toistaa tämä muutamaan kertaan. Taitaa olla fikuin tosiaan ilmata siitä nipasta.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Filsu irti, vesianturi irti, ehkä ilmausruuvi auki ja tyhjäksi. Toisaalta, ei kai sitä olisi paha vaihtaa suoraan uuteen, jos historiasta ei ole tietoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Shuttle kirjoitti:Tarkistapa yks liitin konepellin alta. Sen kun avaat ja katot suoraan edestä, siinä menee (ei siis se törmäysliitin mikä ihan ekana näkyy muovien päällä) vaan hieman taempana oleva sellainen klipsuliitin. Näyttää pieneltä ja viattomalta. Itse kerran sen sohaisin irti vahingossa ja pistin huonosti takaisin -> kuvatunlaiset oireet oli. Seilaili tyhjäkäynti, moottori täristi yms.
Olikos tarkempaa paikkaa tälle liittimellä ja minkähän vehkeen elämä siinä kulkee? Itsellä ollut satunnaisesti samoja käyntiongelmia, yleensä kun lämpötila on lähellä nollaa ja kostea keli aiheuttaa nuo. Heti kun kone lämpeää ei ole murheita vain heti liikkeelle lähtiessä.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Polforea kirjoitti:^^Filsu irti, vesianturi irti, ehkä ilmausruuvi auki ja tyhjäksi. Toisaalta, ei kai sitä olisi paha vaihtaa suoraan uuteen, jos historiasta ei ole tietoa.
Niinpä. Hyvä vaihtaa ennen talvea. Mitäpä sitä tyhjentelemään. Kuten jo aiemminkin sanoin etten ole koskaan ilmannut ja viime viikolla oli huollot ja vaihoin. Laitoin vaan kiinni ja käyntiin

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Äksjiiärrä kirjoitti:Olikos tarkempaa paikkaa tälle liittimellä ja minkähän vehkeen elämä siinä kulkee? Itsellä ollut satunnaisesti samoja käyntiongelmia, yleensä kun lämpötila on lähellä nollaa ja kostea keli aiheuttaa nuo. Heti kun kone lämpeää ei ole murheita vain heti liikkeelle lähtiessä.
Käyn ottamassa kuvan tänään tuosta, kieltämättä sanallinen selitys on epämääräinen. Se mitä tuo liitin tarkalleen tekee on minulla hieman hämärän peitossa (tai jos ollaan rehellisiä, niin laiskuutta kun ei jaksa ottaa selvää).

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Hämis kirjoitti:Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
Tuliko jo yläpään kumilaakerit vaihdettua. Loppuiko lumpsunta?

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

DHL:n mukaan kamat on vielä Hampurissa. Päivitän tilanteen kun saan pultattua ne alle.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Janne kirjoitti:Onko muilla 1750 TBi:n omistajilla käynyt koskaan niin, että n.2000-2500 rpm tienoilla, kaasua painettaessa, auto on ikäänkuin uupunut ja turbo ei ole antanut tehoja lainkaan? Ahdot nousee vähän, mutta junnaa paikalleen. Jos nostat jalan kaasulta ja painat uudestaan, kaikki toimii.
Parisen viikkoa sitten minulla kävi non ekan kerran ja taas eilen. Kaiken kaikkiaan veemäinen vaiva jos se alkaa nyt tuollastakin harrastaan. Voin kuvitella miltä tuntuu jossain kiperässä kiihdytystilanteessa:(

Brittifoorumilla vaiva on ollut aika yleinen TBI:ssa. En silti oikein saanut selkoa, että mikä niissä on loppujen lopuksi ollu vialla. Joissain autoissa vaiva on yhdistetty bensasuodattimeen ja -paineeseen, päivitetty softaa, joihinkin on vaihdettu lambdan johto (omassa autossa joku lambdajohdotus on jo vaihdettu n.1000km ajon jälkeen). Linkki http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... oblems.htm
Ennen johtojen vaihtoa syttyi moottorinvikavalo, nyt tuo uuvahtaminen ei sytytä mitään vikavaloja.

edit. lisätty linkki
Onko tämä oire ilmaantunut uudelleen?

Mulla kävi myös kesällä pari kertaa niin, että kesken kiihdytyksen ikäänkuin paine olisi hävinnyt turbosta, pffffff ja meno kyykkäsi. Uudella monotuksella lähti taas menemään. Ei ole ilmaantunut sittemmin uudestaan, mutta olisi kiinnostava tietää mitä tässä voi olla takana.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
En ole huomannut, mutta en ole autolla viime aikoina kengittänytkään, saati ajellut.
Mutta työpaikan 3000km ajettu diiseli vuokrabemmi teki ihan samaa Oulu-Kuusamo-Oulu välillä. Laitoin lappuihin palautetta.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

Huomattu on tuo sama uupuminen kesken kaiken, talla pohjassa ja yhtäkkiä veto loppuu kokonaan. Vaihteen vaihto ja uudelleen kaasua ja kaikki toimii. Tuntuu siltä kuin jokin rajoitin tulisi peliin. Tämä tapahtunut neljän vuoden ehkä 5-10 kertaa, onneksi ei koskaan kun olisi ohittamassa tms.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Kirjoittelin tuosta vastaavasta uupumisesta viime talvena ja keväällä. MES löysi silloin vikakoodin ilmamassamittarin virheellisestä signaalista aina tuollaisen jälkeen. Silloin mietin että onko se nyt tulossa tiensä päähän.

Keväisen suodattimien vaihdon jälkeen on pysytellyt poissa, josta tulikin mieleeni mennä niitä taas tänään vaihtelemaan.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tosiaan, autoon vaihdettiin suodatin loppukesällä ja sen jälkeen en ole tuota uupumista havainnut hmmm.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Siis ilmansuodatin? Vaihdetaanko tuo 70 tkm huollossa, ei muista.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Riisselissä kaik suodattimet vaihdetaan kertavuoteen/km-täyttyessä. Öljynsuodatin toki väliöljynvaihdossa lisäksi.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mä vaihdan ilmanputsarin aina öljynvaihdon yhteydessä, eli 15 tkm:n välein.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Vuosihuollossa minulle ilmansuodatin vaihdettiiin. Tapana on muutenkin huollattaa auto vuosittain öljyjen, suodattimien ja ilmastoinnin osalta, vaikkei kilsoja tule vuodessa juuri mitään.
Alfa Romeo 155 V6 1992

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Onkos tbi:ta saatavilla automaattivaihteistolla? Entä 2,4 jtdm:aa automaattia ja nelivetona? Molemmat kombinaatiot kiinnostaisivat kovasti

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TBi:stä en tiedä, JTDm-Q4 on aina manuaali.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Wikissä näkyi TBitä vain manuaalina.

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

No hemmetti, dieseli jää kyllä sitten kauppaan. Käsin ei huvittaisi veivata, varsinkaan traktorin moottoria. Yhtään tbi automaattia ei mobilesta löytynyt, joten tuskin niitä on.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TBi:ssä kelpais etuveto, dieselissä ei? Etuvetodieseleitähän kyllä on automaageina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Joo. Etupainoisen mörkömoottorin kaveriksi halusin nelivetoa, mutta ainakin useiden arvosteluiden mukaan tbi on huomattavasti kevyempi etupäästä, eikä ollenkaan niin herkkä puskemaan. Etuveto siis menisi kevyemmällä koneella. Jostain muistan lukeneeni, että painoeroa noilla koneilla oli yli 100kg.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, niin niillä varmaan onkin, se viispyttydiesel ei tosiaan mikään kevyt ole. Ja ihan samalla linjalla olen itsekin, en ottaisi isodieseliä etuvetona, kun siitä kerran on neliveto tarjolla - lähinnä varmistin, että ymmärsin tilanteen/mielipiteen oikein.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Tuli hankittua viime viikolla 159 1.9 JtdM Q-Tronic. Auto on kaikin puolin hieno ja nautittava ajaa. Alfa ei ole läheskään uusi vaan vm. -08 ja ajettukin jo n. 157.000km.
Autossa on kulumia siellä täällä, varsinkin maalipinta on saanut naarmuja osakseen. Ehkä ikävin juttu on kuitenkin pohjassa ja eturoiskeläppien takana oleva ruoste. Alfalla oli ehditty ilmeisesti ajaa pitkään ilman roiskeläppiä ja maali on irronnut helmoista hieman. Lisäksi takana oikealla on lokasuojassa lommo ja maali on siitä kohti rikkoontunut.

Mitä arvelette, kannattaako auto ruostesuojata + maalauttaa helmat ja jos kyllä niin onko kellään tiedossa järkevänhintaisia vaihtoehtoja korjauspaikaksi PK-seudulla? Kyselin eräästä liikkeestä hinta-arviota ja se meni puolentoista tonnin puolelle...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^missä kohtaa pohjassa oli ruostetta?

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Ripotellen siellä täällä.. esim. paikassa josta auto on tapana nostaa tunkilla ylös (sivut pitkittäissuunnassa)

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja arv »

sledgehammer kirjoitti:Joo. Etupainoisen mörkömoottorin kaveriksi halusin nelivetoa, mutta ainakin useiden arvosteluiden mukaan tbi on huomattavasti kevyempi etupäästä, eikä ollenkaan niin herkkä puskemaan. Etuveto siis menisi kevyemmällä koneella. Jostain muistan lukeneeni, että painoeroa noilla koneilla oli yli 100kg.
Nämä vanhemmathan kevenevät itsestään etupäästä kun apurungosta hilseilee isoja ruostekohtia irti :-D , nimim. juuri harjasin ja maalasin uutta laturia odotellessa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=460244#p460244

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja willez »

Ilmeisesti 2008 --> on säästetty 45kg painoa alumiiniosien ansiosta. Ja muitakin päivityksiä tullut samaan pakettiin. Ihmetyttää tuo kun tuota 1,75 TBItä on tehty ainoastaan pari vuotta. Tuleeko noista sitten aikanaan "välimalleja" jota vältellään ? Sais jo pikkuhiljaa tulla seuraajaa, kolme vuotta sitten loppui 159 tuotanto wikin mukaan.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Uppia.

Kellään ideoita tuohon mun mankkadilemmaan? :roll:
Pari sivua taaksepäin...

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Tämä ei ole kysymys, mutta sopii lienee parhaiten tähän 159-ketjuun. Nimittäin takaluukun kaasujouset. Ainakin sedanissa niiden heikko kohta tuntuu olevan jousen muovinen yläkiinnike, joka hajotessaan irrottaa nousen kyseisestä päästä. Kun toinen hajoaa, niin pian on vuorossa suuremmalle rasitukselle joutuva jousi toiselta puolelta. Kun jouset on irti, luukku pääsee osumaan takalasiin. Kuka tietää, pahimmillaan luukku voi vaikka halkaista lasin siihen osuessaan.

Brittifoorumilta bongasin parempilaatuiset jouset SGS:ltä. http://www.sgs-engineering.com/car-boot ... loon/2007/ Kaiketi ihan laadukkaissa jousissa on metalliset holkit alkuperäisten muovisten sijaan, joten nuo saattavat kestää käyttöä paremmin. Toimitus kesti noin viikon ja pari maksoi rahteineen 50€.
Liitteet
IMG_3246.jpg
IMG_3246.jpg (75.45 KiB) Katsottu 9114 kertaa

Vastaa Viestiin