Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

liekki kirjoitti:Heikan nettisivuilla ei ollut tarjolla (koitin myös soittaa, muttei vastannut).
Taitaa toimivat yhteystiedot Jarkolle löytyä nykyään tuolta sivun alalaidasta:
http://www.autofilaro.fi/yhteystiedot

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

liekki kirjoitti:Tulee todennäköisesti aivan oikeaan ketjuun tämä kysymys, mutta antaa nyt mennä:

Mistä hitosta mä saan etujarrupalat 159 1.9JTDm:ään? :D Motonetissä tarjolla kahta eri palaa, joista kumpikaan ei käy. Autokeskus lupaa parin viikon toimitusajalla Euroopasta, Deltalla ei ole, Heikan nettisivuilla ei ollut tarjolla (koitin myös soittaa, muttei vastannut).
Pitäisi myös Marmorilta (Sveitsinportti) löytyä... Tosin hintakin voi olla marmorilla kuorrutettu :mrgreen:

nimark.fi ? Ja tuolta Autofilarolta varmastikin löytyy...

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Onko kukaan kokeillut näitä kuraläppiä http://www.motonet.fi/fi/tuote/401281/P ... at-Malli-1


Katalogin mukaan pitäisi sopia 159:iin

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

liekki kirjoitti:Tulee todennäköisesti aivan oikeaan ketjuun tämä kysymys, mutta antaa nyt mennä:

Mistä hitosta mä saan etujarrupalat 159 1.9JTDm:ään? :D Motonetissä tarjolla kahta eri palaa, joista kumpikaan ei käy. Autokeskus lupaa parin viikon toimitusajalla Euroopasta, Deltalla ei ole, Heikan nettisivuilla ei ollut tarjolla (koitin myös soittaa, muttei vastannut).
Heikalta, Autofilaro.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
LAX
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja LAX »

quppe kirjoitti:Onko kukaan kokeillut näitä kuraläppiä http://www.motonet.fi/fi/tuote/401281/P ... at-Malli-1


Katalogin mukaan pitäisi sopia 159:iin
Mulla on noi, hyvin on toiminut!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Hienoa, täytyy käydä hyllystä poistamassa :)

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

KauGoH kirjoitti:
liekki kirjoitti:Tulee todennäköisesti aivan oikeaan ketjuun tämä kysymys, mutta antaa nyt mennä:

Mistä hitosta mä saan etujarrupalat 159 1.9JTDm:ään? :D Motonetissä tarjolla kahta eri palaa, joista kumpikaan ei käy. Autokeskus lupaa parin viikon toimitusajalla Euroopasta, Deltalla ei ole, Heikan nettisivuilla ei ollut tarjolla (koitin myös soittaa, muttei vastannut).
Heikalta, Autofilaro.
Kannattaa ottaa huomioon, että 1,9 JTDm:ssä voi olla edessä pikkubrembot (omassa 10.2008-rekisteröidyssä on), jolloin palat ei välttämättä ole hyllykamaa oikein missään. Netistä tilaaminen vaatii eperin tutkiskelua ja vertailua noiden verkkokauppojen tarjontaan/osanumeroihin. Esim. mister-auto tarjosi väärää jarrupalaa.
TTi

Avatar
Polforea
Viestit: 11214
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuten Aquatica totesi, Sveitsinportin auto toimittaa. Ne osaa kyllä myös laskuttaa, mutta ne toimittaa. Ja toisin kuin AK:n elämäänsä kyllästynyt puhelinvastaajasetä, nuo osaa lukea Eperiä ja hinnastoansa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja liekki »

Siis Sveitsinporttiin soitin myös ja tarjosivat parin viikon toimitusaikaa. Palat tilattu Filarosta/Heikalta. Ei ollut varastossa, mutta lupaili 2-3 päivän toimitusaikaa. Oletettavasti tuossa on ne pikkubrembot, koska Motonetin tarjoamat palat eivät sinne sovi. Toivon mukaan sieltä on nyt oikeat tulossa. Ainakin mainitsin tästä vaikeudesta löytää oikeanlaisia paloja tilatessa ja jonkun aikaa näpytteli konetta ennen kuin sai hinnan. Motonetiin nähden suolainen, mutta eipä se haittaa kunhan on oikeat. :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11214
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, tilaustavara on toki tilaustavaraa ja ottaa sen oman aikansa, mutta nuo tosiaan tuntuu (tai tuntui) osaavan niitä osia tilata - ainakin mulle tuppasivat tilaamaan heti kerrasta sen mitä pitikin, eli ei tarttenut harjoitella. Toki jos ne palat on lopussa NYT, niin penseehän moisia on jäädä yli viikoksi odottamaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mikäs on sytytystulppien vaihtoväli 159:n 3.2 v6:ssa?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^120000km :shock:

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Hep, voiko 2.4jtdm:ään asentaa vaikkapa tuollaisen lohkolämppäriin liitettävän akkulaturin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/D ... 1204-4A12V ? Tai no voi tietysti, mutta aiheuttaako käytössä ongelmia auton sähköjärjestelmään? (Ohjekirjassa kun neuvotaan ottamaan miinuskenkä irti akkua ladatessa... :? )

EDIT: Onko jotain erityistä huomioitavaa tuon asennuksessa, esim maadoitusjohdon kytkennässä tms..?

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JTD »

munkkirinkeli kirjoitti:Hep, voiko 2.4jtdm:ään asentaa vaikkapa tuollaisen lohkolämppäriin liitettävän akkulaturin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/D ... 1204-4A12V ? Tai no voi tietysti, mutta aiheuttaako käytössä ongelmia auton sähköjärjestelmään? (Ohjekirjassa kun neuvotaan ottamaan miinuskenkä irti akkua ladatessa... :? )

EDIT: Onko jotain erityistä huomioitavaa tuon asennuksessa, esim maadoitusjohdon kytkennässä tms..?
Hyvin tuntuu toimivan...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tietääkö kukaan millanen tiiviste kuuluu laittaa 2.2 jts öljypropun kaveriksi?

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Mulla ainakin on kupari rikka en kyllä muista sen kokoa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^hmm ok. Fixus varaosa luettelossa puhuttiin jostain gm:n kumisesta ? Mutta aivan oikeanlaista ei löytynyt ja epäselväks jäi millanen sen pitää olla...

Tehoa
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Elo 2014, 13:10
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tehoa »

Moro.
Osaisiko joku kertoa missä 159:ssä on GPS-anturi? Katossa vai antenninjalassa vai tuulilasissa?

Autoni oli katon smart-fixauksessa ja tuttu ketä katon oikoi sanoi että oli koko kattoverhoilun joutunut irroittamaan.

Nyt on vaan ongelmana ettei navigaattori enää toimi. Ei saa yhteyttä sateelliitteihin. Kun lähdin liikkeelle korjauksen jälkeen antoi koordinaatit 00 ja 00 eli heitti päiväntasaajalle. 15min ajon jälkeen yht'äkkiä kertoi saaneensa 5 satelliittiin yhteyden ja navi toimi oikein. Sen jälkeen kun autolla on ajanut, niin ei ota yhteyttä satelliitteihin ja lähtee ihan mistä sattuu(kuitenkin 10km säteellä oikeasta paikasta).

Itse veikkaan että anturi on jossain kattoverhoilun alla ja nyt pistoke on ns. hilkulla, eli ei kunnolla kiinni.
Mutta ei tosiaan kiinnostaisi irroittaa koko kattoverhoilua uudestaan, niin tietäisikö sijaitseeko jomman kumman sisävalon alla vai missä?

Ja oikoja oli tuttu ja teki homman asevelihintaan, joten en ole menossa tuosta hänelle valittamaan.

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja marpet »

Kyllä siihen on ihan oma tiiviste, opeli ja saabissa löytyy samanlainen.

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palehti »

Kiitos aiemmista vinkeistä 2.2JTS:ssän hyökkäilyyn.
Kouvolasta ohi ajaessa kävin AutoKiltassa kysymässä päivitystä ja he tekevät sen tosiaan 65 eurolla. Päivityksen tekijä oli kys. hetkellä toisissa hommissa, eli en saanut häntä "syötöstä" töihin.
Äsken soittelin Autokeskukselle ja heillä päivitys maksaa 125,80 tjsp. Ihan asiallisesti kaveri suhtautui tarpeisiini, mutta seuraava vapaa olisi ollut joulun välipäivinä...eli katsotaan sitä päivitystä sitten joskus.

Kysymys:
Sateisilla / kosteilla keleillä auton jarrut kolahtavat liikkelle lähtiessä, eli ne ovat jumiutuneet kiinni. Tekee samaa myös autotallista lähtiessä. Jumiutuksen voimakkuus on sitä luokkaa, että kyllä huonoilla kitkoilla peilijäällä tulisi nahkoineen ekat 10 metriä...
Kerran kokeilin ajon jälkeen jarrulevyt ja ne olivat kaikki viileät, eli jos jarrut laahaavat, niin laahaavat tosi vähän.
Eihän tuo jarrujen jumiutuminen nyt mitään haittaa, mutta talvella voi haitata, kun jäätyvät kiinni!
Onko tällä jumiutumisella joku selvä syy, vai onko kyseessä ominaisuus ?
Auttaako herkistely ?
Tosiaan mitä märempi keli, sitä herkemmin ovat kiinni.
Autolla ajettu 94tkm ja huoltohistoriassa ei ole mainintaa levyjen, tai edes palojen vaihdosta.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ hinta noussu 45€ näköjään :o

Pesun ja seisomisen jälkeen itellä kolahtaa melko hurjasti ja taitaa olla aika yleinen juttu.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^^Mulla kolahti rikkinäisellä takalaakerilla. Vaihdon jälkeen ei pahemmin ole tapahtunut. Käsijarru kyllä taitaa vähän kalauttaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Olen huomannut että palojen laatu vaikuttaa, halvat tekee tuota enempi. Ehkä myös levyjen laatu? Ja varmaan myös palojen liikkuvuus, eli jos ovat tiukat liukupintoihinsa. Tuo saattaisi selittää laakerirempankin vaikutuksen, eli samalla palojen paikka hiukan putsaantui.
Asiakkaan skodaa sai repiä joka aamu ihan hulluna kytkimen kanssa, kauhee pamaus lähti. Veikkaan Motonetin palojen laatua syylliseksi. Oma 156 hiukan jumissa pesun jälkeisenä aamuna, ei muuten. Katos varmaan auttaa. Eli oletan että ruoste levyissä tekee tuon. Jotkut jarrulevythän on aina ruosteessa vaikka olisi illalla ajanut, toiset tuntuu kestävän viikonkin seisotuksen eivätkä ala ruostumaan.

Varmaan noilla kilometreillä olisi aiheellista jo perehtyä jarruihin, putsata, herkistää ja vaihtaa enemmän ruostuneet levyt uusiin. Pala ei pidä ruosteessa, sellaisessa tummassa joka ei enää putsaannut jarruttelemalla.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itsellä kolautteli tosiaan jumittava kässäri. Takaata lähti sitten palat ja levyt vaihtoon (jos niitä edes enää oli talven jäljeltä) ja samalla vaijerit uusiksi -> ei kolahtele enää ja joka kerta käkkäri on päällä seisoessa. Eli ne levyt/palat melko varmasti tuohon vaikuttaa.

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Tylsä työmatka sai vähän väriä, kun kunnon kolahduksen jälkeen ohjaus muuttui "leppoisan" raskaaksi & laturin valo syttyi. Hampaat irvessä sai väänneltyä vekottimen parkkiin, konepelti auki ja apulaitehihnaa ihmetteleen. Irtihän se oli. Tarkemmin kun pälyilin rullia ja muuta, tuli huomattua myös kolahduksen alkulähde. Kampiakselin? hihnapyörä (tai ainakin ulompi osa siitä) lepäili pohjamuovin päällä.

-->Mites ton pyörän vaihto onnistuu, rengas pois, lokasuojan kautta sisään ja rullan pultit irti ja uus tilalle? Vai vaatiiko jotain kikkoja/työkaluja?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Huomasin tossa kun pitkästä aikaakylmällä koneella kuuntelin tyhjäkäyntiä ettei kuulosta ihan normaalille. Kuuluu sekunnin pari välein semmosia kurnutus / "tukutut" ääniä . Samalla tuntui että moottori olisi vähän tärähtäny hennosti äänen kanssa kun kättä pidin siinä..

Videoo otin ja miten tuo kuulostaa ihan dieselille videolla :o Ihan videon alussa kuuluu ääni ensimmäisen kerran.

http://youtu.be/RcAc5zpeYz4

e: 2.2 JTS

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^Jotakuinkin noin. Oliko 6kpl pultteja pitämässä pyörää kines. Onks pali kmetrejä? Meän sitikas varotteli äänellä ennen irtoamista...

30mm avain hihnan kiristäjän liikutteluun, ainakin 2.4 riissellin. Tai iso jakari.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

quppe kirjoitti:Huomasin tossa kun pitkästä aikaakylmällä koneella kuuntelin tyhjäkäyntiä ettei kuulosta ihan normaalille. Kuuluu sekunnin pari välein semmosia kurnutus / "tukutut" ääniä . Samalla tuntui että moottori olisi vähän tärähtäny hennosti äänen kanssa kun kättä pidin siinä..

Videoo otin ja miten tuo kuulostaa ihan dieselille videolla :o Ihan videon alussa kuuluu ääni ensimmäisen kerran.

http://youtu.be/RcAc5zpeYz4

e: 2.2 JTS
Vaikuttaisi sytytyshäiriöltä, minun moottorissa oli lähes samanlainen käynti kylmänä ja tyhjäkäynti yleensä. Huollossa luettiin häiriöt ja todettiin että oli ollut sytytyskatkoksia 1 ja 2 sylinterissä. Vaihdoin sytytystulpat nyt Denso IK 16, ilmanputsarin Nyt K&N pestävä, moottorinohjaus ohjelman, Öljy merkin nyt Mobil 1 new life 0-40 ja käytän Shell V-power nitro bensaa, Forte lisäainetta bensassa. Nyt tyhjäkäynti on tasainen.
Sytytys tulpilla on suurin merkitys, voi olla että , on yksi puola heikko, johtimet heikot, kiinnitykset ?

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

jalittam: kiitokset. 180t ajeltuna. Piti pientä vikinää kylmänä jo jonkin aikaa, eilen kotimatkalla rupes pitään räminää, pihassa paikansin hihnaan. Hihna kireellä ja ehjän näkönen ja äänikin katos uudelleenkäynnistyksellä, aattelin selvitellä tarkemmin viikonloppuna, ei kestäny ihan sinne asti. Onks pultit jotain normaaleilla työkaluilla irrotettavaa vai jotain kummallisempaa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eiks nakutusanturi huomais noi katkolset ja syttyttäis valon? Mulla dnso ik16 tulpat ja kone kuulostaa samalt ku qupella, aina kuulostanu eikä ollu vaihtelua äänessä...

Mikäs on muuten denson ik16 tulppien vaihtoväli? Sama ku auton huolto-ohjelmas?

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^ribe. Lähtenee kuitenkin torxilla, oliko T40 tai jottain mikä sopii.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

jkk kirjoitti:Eiks nakutusanturi huomais noi katkolset ja syttyttäis valon? Mulla dnso ik16 tulpat ja kone kuulostaa samalt ku qupella, aina kuulostanu eikä ollu vaihtelua äänessä...

Mikäs on muuten denson ik16 tulppien vaihtoväli? Sama ku auton huolto-ohjelmas?
Kyllä moottorihäiriö hälytys tuli muutaman kerran. Denson iridium tulppaa on sanottu erittäin kestäväksi luulisin että ainakin 100000 km on vaihtoväli.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tänään tarkistin niin ei ainakaan sytytys häikkästä oo jääny mitään. Kuulitteko nyt varmasti ton ylimääräisen äänen videolta eli tukutuk, niinkuin edellisessä viestissä sanoin :D

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Pistetään ny ohjeistus, kun tuli tuskailun jälkeen hoidettua vaihto. Hihnan huoltoystävällinen sijainti varmistaa sen, että normaalisti varsin helppo homma vie aikaa ja/tai on vittumaista. Onneks ei lopu tekeminen heti kesken, oli etujousikin poikki, mitäs tän vaihtaminen vaatii...?

rullan & hihnan vaihto:
Repsikan puoli etupäästä ilmaan, rengas pois, (sisälokari pois, ei pakollista jos saa luukun moottorin suuntaan auki ilmankin eikä kaipaa pientä lisätilaa päälleen) ja moottoriin huoltolluukun muovi pois. Luukun takaa suoraan löytyy hihnapyörä (itsellä kahdessa osassa).

http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... w&id=11855
http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... w&id=11856

-T45 torx-hylsyllä (ja räikkällä) pultit lähtivät mukavasti (pelkällä torx-avaimella voi päästä poru).

Jos hihnapyörä vielä yhtenä kappaleena, hihnan poistoon pitää väännellä hihnan kiristintä. Nuolen osoittamassa suunnassa 30mm pää, jota vastapäivään kääntämällä kiristin löysenee (ja hihnan saa pois/paikalleen). Matala 30mm hylsy tai kiintoavain suositeltava. Kun hihna on pois, rullia kuntoa jne voi testailla, ettei tarvi tehdä samaa hommaa kohta uudestaan.

http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... w&id=11854

Toi kiristimen vääntökohta on perin v-mäisessä paikassa, ylhäältä siihen ei pääse käsiksi ja alhaalla niukasti tilaa. Hihna ja väännin vielä tappelevat samasta elintilasta... Jakarin kanssa tonne alhaalta päin tonne koloon kankeaminen ja vääntely erittäin viheliäistä hommaa, nosturin kanssa varmaan vähemmän ongelmia kun näkee mitä tekee. Hihnan laittaminen takaisin: hihna muuten paikalleen & urilleen, mutta kampiakselin rullalta pois paikaltaan. Sitten vaan vääntään kiristin löysäksi ja pujottamaan hihna kokonaan paikalleen. (ja toivomaan että vääntöväline pysyy paikallaan). Oma jakari liian paksu mahtuakseen kunnolla huoltokolon kautta asioita väänteleen, joten meni pari tuntia rattoisasti kiroillessa. Ku hihna on paikallaan, ni saattaa kannattaa pyöräytellä/käynnistää ajoneuvo ennen ku pistää kaiken kasaan ihan vaan varmuudeksi.
Liitteet
rullia.jpg
rullia.jpg (46.54 KiB) Katsottu 10215 kertaa
hihnapyoraa.jpg
hihnapyoraa.jpg (48.65 KiB) Katsottu 10215 kertaa
pyora_ulkokeha.jpg
pyora_ulkokeha.jpg (44.19 KiB) Katsottu 10215 kertaa

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

quppe kirjoitti:Tänään tarkistin niin ei ainakaan sytytys häikkästä oo jääny mitään. Kuulitteko nyt varmasti ton ylimääräisen äänen videolta eli tukutuk, niinkuin edellisessä viestissä sanoin :D
Mulla on ollut samaa 2.2 JTS kone. Kuuluu myös jos kone lämmin. Ainoastaan vaihde vapaalla, kytkin ylhäällä. Paina kytkin pohjaan niin pitäisi loppua. Kyselin tuosta samasta äänestä jokin aika takaperin, mutta harvinaista kyllä mitään kauhean valistunutta arviota ei arvon raadilta saatu. Äänen loppuminen kun painaa kytkimen pohjaan voisi viitata kaksoismassavauhtipyörään... :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ääni ei ehkä ihan sellainen ole, mutta kytkintä painettaessahan se voisi olla myös asetelma/laakeri? Muutamassa ihan tuliterässä autossa tullut vastaan viallinen laakeri, joka on ulvonut usein, mutta parissa omassa autossani lopussa ollut laakeri on naputtanut. Tai siis ainakin huollossa sanoivat, että laakeri lopussa - koko kytkinsettihän sinne meni, joten aika sama sinänsä.
Tietty jos kytkin toimii normaalisti eikä ongelmia ole tullut, niin se vähän sotisi tuota teoriaa vastaan... Ainakin, jos ääni kuuluu esim. 100tkm ajan :D

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Hmmm... Täytynee kysäistä kun seuraavan kerran vie huoltoon. Ketjuakaan tossa ei ole vielä vaihdettu (127tkm) ja ensi kesäksi pitäisi hommata uuden 19" kesänakit. Alkaa vaikuttamaan siltä, että työpaikka täytyy laittaa vaihtoon tai alkaa rapsuttelemaan arpoja jos meinaa koko potista selvitä. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tosiaan rikkinäistä vauhtiypörää en ole vielä koskaan päässyt (valitettavasti/onneksi) kuulemaan, joten en osaa sanoa siitäkään. Kertomusten mukaan se kuitenkin pitää sellaista ääntä, ettei yksinkertaisesti raaski ajaa. Kytkimen osalta tuttuja ääniä: naputus, roplotus, nakutus, ulina. Pösössä alkoi ulinalla siten, että kylmänä ulisi hieman (kuin luistava laturin hihna) ja lämmänä ei. Se paheni hiljaksiltaan, kunnes siihen tehtiin kytkinjumppa. Tässä vaiheessa ääntä piti laakeri/asetelma, koska levy oli kulunut niitteihin saakka. Siltikään en saanut sitä luistamaan kuin kerran tai kaksi, kun tosissani yrittämällä yritin. Kytkinjumpan jälkeen toki ulina tuli pian takaisin ja väittivät laatikkoa syylliseksi (kytkinjumpan tehnyt paja), joten auto meni vaihtoon :roll:
156:ssa taas alkoi nopeasti naputuksella, joka paheni ja vauhdilla. Myös irrotuskyky heikkeni selvästi, vaihteita oli paljon vaikeampi saada silmään tahi pois silmästä. Siitä tosin porsi laatikko ennen kytkintä.... Kertoivat, että melkein niiteille asti oli levy tästäkin kulunut.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tältä kuulostaa ainakin asetelema https://www.youtube.com/watch?v=ZkVK6KiVUVU (vanha 156) ..

Sori ku spämmäilen tänne näitä mun vika videota :D

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sirinää ei kuulu, mutta kylmänä menee 1-2 vaihteet kankeasti sisään. Se tosin taitaa olla (toivottavasti) enemmän öljyistä kiinni...

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Se auttoi varsinkin jos kylmällä on kankea.. tosin iime talvena vaihdoin ja taas oli jäykkyyttä havattavissa eikoilla vaihdoilla. Myös tangostot rasvautin niin tuntui auttavan vähän vaihteen siirtoon.. onhan noita :)

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Onkos kukaan, joka on vaihtanut nuo Eibachin prokitin vieterit alle, käynyt leimalla sen jälkeen ilman että olisi muutoskatsastanut? Olisi tuo edessä ja mietin että ottaako nuo punaiset vieterit katsurin silmään.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä ne vähän pakkaa ottamaan. Tuv-ja kulmiensäätölappu mukaan. Tais maksaa tuo muutos ~50 juuroo lisää.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

-Tomi- kirjoitti:Tuliko jo yläpään kumilaakerit vaihdettua. Loppuiko lumpsunta?
Unohdin näköjään vastata tähän. Loppuihan se. Olivat kylläkin aika kypsän oloiset.

Tosin löytyi vielä sellainenkin että pientä kopinaa, esim. mukulakivillä, tulee kun toinen takapönttö kopisee vetokoukun kiinnityspulttiin. Koukku lähtee hevonkuuseen, kunhan keksin jotain takapuskurin helmaan peittämään siihen leikatun kolon.

Mikähän aivopieru tuokin on Deltalta ollut laittaa moinen? En oikein nää tätä keksintöä vetämässä vaunua tai kärryä.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

stoichiometric kirjoitti:^kyllä ne vähän pakkaa ottamaan. Tuv-ja kulmiensäätölappu mukaan. Tais maksaa tuo muutos ~50 juuroo lisää.
Arvaa tuliko Alfistilta mitään lappua mukana? Aivan.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »


Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Löytyi, mutta se on korruptoitunut. Eka sivu on blankko, kun avaa selaimeen. Koneella ei avaa ollenkaan, valittaa tuosta korruptoitumisesta. Ei keneltäkään löytyis?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Hämis kirjoitti:Arvaa tuliko Alfistilta mitään lappua mukana? Aivan.
Minkäs takia sieltä ei sellasta tullu? Tuotekuvauksessa kuitenkin lukee "Incl. German TUEV-certificate". Vai eikö sakujen sertifikaatti kelpaa täällä?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^hörppää se siellä estaten kautta. :-D Joo, kyllä se klappu siellä jousilootassa on melkiiste ollu.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

No kerpele. Kiitos avusta!

Vastaa Viestiin