Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hmm.
Joillakin muilla merkeillä noita voinee säätää ihan ajoluulokoneen kautta - mahtaakohan 159:ssa onnistua?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

En ole onnistunut löytämään ajoarvauskoneesta. Ainoastaan follow me home toiminnon saa aktivoitua sammutuksen jälkeen 30sek pätkissä muutamaan minuuttiin asti. Se on kyllä ollut ihan kätsy feature siinä vaiheessa, kun on mökkeillyt sysipimeässä.

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

AnttiM kirjoitti:Saako 2,4 jtdm latausjännitteen mitattua helposti vai vaikeasti laturilta? Lumihanki ei ole jaksanut innostaa suurempaan tutkimiseen ulkosalla ja nettitaidotkin pettivät....

olettaisin että laturilla jännitteen tulisi olla jossain 14 -14,5 tietämillä? Entä mitä OBD lukijalla mitattuna pitäisi näkyä ?

Ctekillä akku ottaa varausta vastaan kylläkin. Toisaalta mikään varoitusvalo ei pala (lataus tai muut) normaalista, vain jos virta kadoksissa hehkut on pois pelistä.

Eli voinee olla jokin vuotovirta tjsp myös?

Jännitteestä

autonkäydessä: akun navoilta ~14 V yleismittarilla, OBD 13,3-13,5V samaan aikaan.
sammuksissa 12,8V navoilta
Vuotovirroista:
kun tökkää yleismittarin miinusnavan ja maajohdon väliin niin olisi noin 1 - 1,3 A vuotovirtaa . Tosin autonsammuttamisesta oli aika vähän aikaa joten tarvinnee tehdä uusi mittaus ja sitten ruveta nykimään sulakkaita (kaljaa) yksitellen veks

Tästäkö ne kuuluisat Alfan sähköominaisuudet alkaa paljastua pikkuhiljaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

AnttiM kirjoitti:
Jännitteestä

autonkäydessä: akun navoilta ~14 V yleismittarilla, OBD 13,3-13,5V samaan aikaan.
sammuksissa 12,8V navoilta
Vuotovirroista:
kun tökkää yleismittarin miinusnavan ja maajohdon väliin niin olisi noin 1 - 1,3 A vuotovirtaa . Tosin autonsammuttamisesta oli aika vähän aikaa joten tarvinnee tehdä uusi mittaus ja sitten ruveta nykimään sulakkaita (kaljaa) yksitellen veks

Tästäkö ne kuuluisat Alfan sähköominaisuudet alkaa paljastua pikkuhiljaa
Jännitteestä: Aivan normaalia, että OBD antaa yleismittarin kanssa hiukan eri lukemaa. Vuotovirroista: Virtaa kuluu hetken aikaa enemmän, kun laitat sen mittarin siihen väliin, eli kytket auton takaisin akun päähän mittarin välityksellä. Pihtivirtamittari olisi tuohon hommaan hitusen parempi.

Omat kokemukset vuotovirrasta: Jos autossa on jälkiasenteinen soitin, niin vika löytyy siitä 99% varmuudella.

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Jännitteestä: Aivan normaalia, että OBD antaa yleismittarin kanssa hiukan eri lukemaa. Vuotovirroista: Virtaa kuluu hetken aikaa enemmän, kun laitat sen mittarin siihen väliin, eli kytket auton takaisin akun päähän mittarin välityksellä. Pihtivirtamittari olisi tuohon hommaan hitusen parempi.

Omat kokemukset vuotovirrasta: Jos autossa on jälkiasenteinen soitin, niin vika löytyy siitä 99% varmuudella.
juu tietenkin eri paikkaa ketjua mitattuna jännitteet ovat eri, se nyt oli lähinnä vastaus itselleni. orggis kysymys tosin oli että mistä saadaan mitattua jännite _laturilta_ :P

Erittäin hyvä huomio toi akun takaisin kytkeytymisen tuoma virrankulutuksen piikki. Ei tullut tyhmälle ollenkaan mieleen. Pitänee joko mitata suuremman ajan yli tai sitten tosiaan ostaa virtapihdit (no lainata duunin säkäreiltä)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kun kytket piirin kasaan takaisin sillä mittarin ollessa välissä, niin menee ainakin puoli minuuttia ennen kuin väylä "sammuu". Koululla joskus eemelimersussa noita mittailtiin ja siinä meni liki 10min, ennen kuin väylä meni lepotilaan ja kuluts tippui yli 1.2A:sta alemmas. Mutta valitettavasti siitä laturilta mitattavasta en osaa sanoa 159:n kohdalla, olettaisin hankalaksi laturin sijoituksen takia?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

AnttiM kirjoitti:Erittäin hyvä huomio toi akun takaisin kytkeytymisen tuoma virrankulutuksen piikki. Ei tullut tyhmälle ollenkaan mieleen. Pitänee joko mitata suuremman ajan yli tai sitten tosiaan ostaa virtapihdit (no lainata duunin säkäreiltä)
Sama järjestelmien sammuminen pitää odottaa joka tapauksessa, mittasi sitten pihdillä tai shunttivastusmittarilla (= yleismittarilla). Luukut kiinni joko oikeasti tai tunnistinta hämäten, ovet lukkoon ja muutama minuutti odottelua. Thesiksessä meni muistaakseni kolme minuuttia ovien lukitsemisesta ennen kuin 3 A purkuvirta putosi milliampeeritasolle Connectin sammuttua.

Latausjännite riippuu sekä akun varaustilasta että lämpötilasta. Mittaamasi arvot viittaavat ihan terveeseen laturiin. Huoleen alkaa olla aihetta vasta selvästi 13 V alapuolella auton käydessä, ja sekin on normaalia jos akku on tyhjä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pihtarimittarilla ei vaan tarvitse odottaa kahteen kertaan "power latchia". Tai en ainakaan suosittele irroittamaan akunkenkää ennen kuin väylä on sammunut. Siinä mielessä siis parempi, eikä tarvitse irroitella kaapelia.

Latausjännite kuulostaa tosiaan ihan asianmukaiselta.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Onko muilla 159:n omistajilla auton logot (etu ja taka) haalistuneet? Mistä olette tilanneet uudet, mikäli menneet vaihtokuntoon? On muuten 159 melkoinen aura-auto näillä keleillä, matala kuin mikä! :-D

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Varmasti joka ikisessä 159:ssä ne ovat haalistuneet. Omaani tilasin uudet täältä http://ricambi.alfisti.net/

Keulamerkin päälle virittelin vielä Motonetistä ostamani 3M(?) kiveniskukalvon, jottei se alkaisi heti ensimmäisestä kiveniskusta mennä taas huonoksi. Oli muute v-mäinen homma irrottaa se logo. Kaikki kolme kiinnitystä jäivät muttereistaan pyörimään tyhjää, joten piti lopulta repiä merkki irti ja porata ruuvit konepellistä irti. Niin, ja takaluukun verhoilunapsuja irrottaessa niistä hajoaa noin 90%. Motonetista löytyi pussillinen niitäkin. Merkki on kiinni takapuoleltaan kahdella mutterilla, jotka ihme kyllä, irtosivat nätisti.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Kiitos vastauksesta!
Mitkä etu ja takalogot tilasit listalta, takalogo (takaluukun avauspainike) on listan mukaan Mitolle ja 159 SW:lle, itselläni sedan. Entäpä kumpi etulogo?

http://ricambi.alfisti.net/index.php?ca ... ments.html

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Eteen. http://ricambi.alfisti.net/product_info ... aube-.html

Itselläni ei ole avauspainiketta, joten tilasin merkin ilman sellaista. Luulisi että tuo avauspainikkeellinen käy myös sedaniin, mutta en voi vannoa. Kysy sieltä.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sedanille voi mennä ehkä hieman eri tavalla, mutta tästä näkee vähän kuvia tuosta takakontin logon vaihdosta.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26409

Jos se ei sulla aukea siitä logosta painamalla, niin sitten tilaa siihen kiinteä. (Joku voisi toki viritellä siihen sen painettavan version...)

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Mitä mieltä olette Selenia Sport Power 5W-40 öljystä ja sen sovetuvuudesta JTS 2,2 koneeseen.

Autoni oikean etukulman kolina selvisi , jarrupalojen kiinnitys jousi puuttui, olisiko huollossa unohtunut? Tuli maksamaan minulle jonkinverran. Laitettiin jousituksen yläpään kiinnitys osa, ylätukivarren puslat ja alatukivarren taaimmainen pusla.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

pääasia että on A3/Bx vai mitenkä se meni täyttyy, mutta Selenia StAR 5W40 on oikeaa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^5w40, a3, fiat xxxxxxxx- h2

Selenia star, liqui moly toptec 4100 on ainaskintuo h2 hyväksyntä

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi. Täällä "ehkä " tuleva alfisti kyselee sellasta et mitenkähän tuollainen 159 sw 2.0 170 hp hoitaa noi 1500 kg asuntovaunun vetohommat? Kestääkö laatikko,kytkin ja muut vermeet kuinka? Tällä hetkellä vetoautona Fiat Croma 150 hv automaatilla ja tulee kevyesti perässä. Ei ole croman kanssa tosiaan ollu ongelmaa vedon ja kestävyyden suhteen. Kiitos tiedosta etukäteen. 159:n ongelmista muuten en kysele kun tuntuu olevan juttuja niin paljon. Onko kyseinen auto jotenkin vikaherkempi kuin croma,jotenkin tuntuu siltä vai kuvittelenko vaan. :roll:

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Eiköhän tuo 159 170hv diesel manuaaliaskilla revi sitä vaunua ihan eri tavalla kuin automaagi croma veikkaisin sitä perinteistä eroa yö-päivä alfan eduksi. Itse noin 30 autoa omistaneena joista 2 159 alfaa voisi kai todeta, että alfafoorumin väki on aika avointa kirjoittelemaan ja neuvomaan kavereita ongelmista - ehkä siksi tuntuu, että vikaa on paljon. Toinen suht asiallinen ja auttavainen foorumi on kissankulma jagge miehille, joita on myös ollut pari(siis autoja pelaan A-joukkueessa). Omissa Alfoissa ei ole vielä ollut yhtään vikaa, joka olisi aiheuttanut matkan katkeamisen tms. vakavaa. Normi huoltojen yhteydessä on tehty jotain ennakkoon jos huoltomies on jotain huomannut. Cromia liikkuu ehkä vielä vähemmän kuin 159 alfoja ei varsinaisesti ole mikään suosikki/kulttiauto niin ei varmaan löydy netistäkään juuri mitään.
Välillä pitää avautua kun yleinen mielipide tuntuu olevan edelleen, että alfat on ruosteessa ja koko ajan pajalla ja ainakaan omalla kohdalla se ei pidä paikkaansa. Nyt juuri ei tosin ole alfaa, mutta eiköhän tuo Freelanderi kohta lähde vaihtoon kun vaan löytyy sopiva 159/Brera jostakin.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Vaikea kuvitella miksi 159 ei vetäisi siinä missä Cromakin. Vikaherkkyydestä en osaa sanoa, paitsi ettei kai 159 nyt niin huono ole. Tosin itsellä ollut vasta vajaan puoli vuotta.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ei tässä bensavehkeen parivuotisen omistamisen aikana ole oikeastaan ollut muuta kuin venynyt jakoketju. Muuten on selvitty aika pitkälti perushuolloilla + ylätukivarret & käkkärivaijerit. Nuokaan nyt mitään taloutta kaatavia ole olleet. Kalliimpi tämä 159 on ollut ylläpitää vrt. Punto, mutta onhan tässä autoakin melko paljon enemmän.

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

Mikä tuo varoitusvalo oikein on - rengaspainevaroitin vai joku muu?

Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jotain valoihin liittyvää? Ootko vilkassu ohjekirjaa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ettei olisi niinkin eksoottinen "vika", kuin palanut, tai siis nimenomaan palamaton jarruvalo. 164 tuollaisella valolla aiheesta muistutteli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ja mä kun luulin et siitä tulee se polttimon kuva tohon alalaitaan ja erikseen se sitten näyttää ajotietokoneessa et mistä valosta on kyse. Näin se on tehnyt parkkien ja rekkarivalojen kohdalla. Siisti feature.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Valoista tuli mieleen kun meinasin vaihtaa 59:n "lisäpitkät" uusiin ennakoivana huoltona. Homma jäi kesken kun yritin roplata kiinnikettä auki siinä onnistumatta. Tuonne koloon ei oikein näe, mutta sain napattua kuvan, joka aiheutti vaan lisää hämmennystä. Pitäiskö nuo klipsit vaan vääntää sivulle jotta lampun saa pois? Vai onko tuo ruuvi tuossa alhaalla joku jälkiviritys joka nyt pitää polttimoa (klipsejä) paikallaan?
lamppu.jpg
lamppu.jpg (109.81 KiB) Katsottu 10128 kertaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

*Naps* Edit: ...muistelin nyt varmaan ihan ihan eri autoa. :mrgreen: Nuo taisikin olla ihan vaan tollaset sivulle taivuteltavat.

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palehti »

Jarsan kirjoitti:Nuo taisikin olla ihan vaan tollaset sivulle taivuteltavat.
Juurikin näin. Eli runnoo ne vaan sivulle ja sitten lampunvaihdon jälkeen takaisin noille sijoille.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

palehti kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:Nuo taisikin olla ihan vaan tollaset sivulle taivuteltavat.
Juurikin näin. Eli runnoo ne vaan sivulle ja sitten lampunvaihdon jälkeen takaisin noille sijoille.
Tämä selvä, thx.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Sisäpuhaltimen johdossa on joku katkos. Välillä puhaltaa, välillä ei, ja tilanne yleensä muuttuu jos vähän vääntelee tuota puhaltimelle päin menevää johtoa tai pamauttaa matkustajan oven kiinni. Näyttää siltä että katkos on siinä johdon keskivaiheilla sähkömoottorin ja jonkun vaalean ohjainboxin välillä eikä esimerkiksi liittimissä.

Kysymys kuuluu että onko tuon korjaukseen ainut järkevä vaihtoehto koko johtosetin uusiminen korjaamolla? Ei oikein ole auton purkaminen hallussa.

Alunperin meinasin nimittäin vetää koko johdon haaroineen kaikkineen irti ja uusia johdot siltä vikaantuneelta väliltä, mutta näyttää siltä että tuo onkin melkoinen sumppu ( http://tinyurl.com/o3w87cw ) eli ilmeisesti irroitus ja kiinnitys on melkoinen homma. Seurasin yhtä haaraa ylöspäin ja ainakin sen kohdalta jäi selvittämättä se miten kaukana ja syvällä mahdollinen liitin on. Ja tuon kuvan perusteella vaikuttaa etten edes löytänyt kaikkia haaroja :evil:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Valtava homma vaihtaa koko johtosarja sisälle, se on kaikkein alimpana joka paikassa. Osaava autosähkö asentaja mittoo vikavälin välin ja laittaa hyppylankaa varsinkin kun kohta on jo tiedossa.

Mutta onko varma että moottori itse ja sen piuhat ei sittenkin ole syypää? Jos hiilet on loppu tai muuten ei vaan ota kontaktia, se voi pienestä tärähdyksestä johtoja väännellessä ottaa kontaktia ja pyörähtää. Puhaltimen moottoreita 159:kin syö siinä missä muutkin autot, kulutustavaraa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Äsken oli autossa kuskin, pelkääjän ja oikeanpuoleinen takaikkuna auki. Ovet eivät olleet lukossa, anoppilan pihassa kun oltiin. Olen aika varma, etteivät ikkunat olleet auki kun pihaan hurautettiin. Tunnin aikana olivat auenneet, nousivat takaisin kiltisti nappulasta. Ehdotuksia?

Edit: Vastaan itse itselleni. Avaimessa on ilmeisesti ominaisuus, jolla ikkunat aukeavat. Ehkä avain taskussa on tehnyt tepposet. Kts. http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... rning.html

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^2 sekkaa kun painaa avausnappia, niin ne kaikki akkunat avautuu. Kesäisin tulee käytettyä tota fiitseriä. Toimiiko sulla muuten normaalisti tuo ikkuna joka nyt oli kiinni?

Avatar
Wildf
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 08:34
Car(s): Range Rover 3,9EFI -90, Fiat Ducato Matkaaja -90, EX:Alfa Romeo 75TS -92, Alfa Romeo 156TS -99, Alfa Romeo 156 V6 -99, EX:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm -07, EX:Alfa Romeo 164 V6 -89, Ex:Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Nastola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Wildf »

Nytkö meni laatikosta laakerit? 80tkm pyörähti mittarii ja kahina alko...

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Valtava homma vaihtaa koko johtosarja sisälle, se on kaikkein alimpana joka paikassa. Osaava autosähkö asentaja mittoo vikavälin välin ja laittaa hyppylankaa varsinkin kun kohta on jo tiedossa.

Mutta onko varma että moottori itse ja sen piuhat ei sittenkin ole syypää? Jos hiilet on loppu tai muuten ei vaan ota kontaktia, se voi pienestä tärähdyksestä johtoja väännellessä ottaa kontaktia ja pyörähtää. Puhaltimen moottoreita 159:kin syö siinä missä muutkin autot, kulutustavaraa.
Aamulla herätessä oli tosiaan eka ajatus hyppylanka sille välille. Alkuillasta mittaillessa paikantelin sen ongelman kuitenkin etuvastuksen(?) liittimeen jossa ilmeisesti huono kosketus on aiheuttanut jo muovin sulamista. Pienikin liittimen hipaisu vaikuttaa katkoon. Alfaownersia lukiessa tämä vahvistui jo lähes tyyppiviaksi.

Suunnitelmani on nyt juottaa 12AWG pätkä suoraan vastusboksin liittimiin (kuva: http://tinyurl.com/kfssbc4 ) ja täyttää boksin liittimen kolon epoksilla ettei mikään varmasti enää irtoa tai ainakaan mene oikosulkuun. Lähteviin johtoihin laitan jonkun järkevän virtaa kestävän liittimen ja sitten vastaavan liitinpuoliskon sinne puhaltimelle päin menevälle johtoparille.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Shuttle kirjoitti:^2 sekkaa kun painaa avausnappia, niin ne kaikki akkunat avautuu. Kesäisin tulee käytettyä tota fiitseriä. Toimiiko sulla muuten normaalisti tuo ikkuna joka nyt oli kiinni?
Ei toimi, en muistanutkaan että siitä on moottori tms. sipannut. Eli taisi olla avain sylttytehdas tässä sähkö"viassa".

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

Mistä löytyy halvalla 159:iin kangasmatot eteen? eBay:stä toki mutta onko muita vinkkejä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mikähän mahtaa 2.2 jts:ää vaivata kun on ruvennu nykimään aamuisin kylmällä koneella nykäsee sen verta lujaa että tuntuu että keula pompahtaa? Ei varotusvaloja ei koodeja

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sepi_Vee kirjoitti:Mistä löytyy halvalla 159:iin kangasmatot eteen? eBay:stä toki mutta onko muita vinkkejä.
Mä tilasin täältä.

http://www.alfisti.net

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... 5_322.html
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

jkk kirjoitti:Mikähän mahtaa 2.2 jts:ää vaivata kun on ruvennu nykimään aamuisin kylmällä koneella nykäsee sen verta lujaa että tuntuu että keula pompahtaa? Ei varotusvaloja ei koodeja
Tyhmät kysymykset; milloin tulpat vaihdettu, tapahtuuko kierrosten hiipumista, vilkahtaako edes jokin valo mittaristossa? Punto teki tuota kylmänä, kun oli puola hajalla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tulpat tehty 30 tkm sit denso iridiumit on koneessa, ei välähdä mitään kierrokset muistaakseni nytkähtää myös

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Onko koneen tehdassofta päivitetty uusimpaan?

Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Sepi_Vee kirjoitti:Mistä löytyy halvalla 159:iin kangasmatot eteen? eBay:stä toki mutta onko muita vinkkejä.
Mattoja tilaillessa kantsii yrittää selvittää mille vuosimallille ovat tarkoitetut. Itse hommasin uudet matot ja ne tappien reiät oli väärissä paikoissa. Mattosarja (orkkis) oli ilmeisesti uudemmille (2008 jälkeisille) mitoitettu. No ne tapit kyllä lähti helposti pois ja on pärjännyt ilmankin.
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Marutei kirjoitti:Onko koneen tehdassofta päivitetty uusimpaan?

Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.
Ei ainakaan minunaikana. Tunnistin kyllä autoni kommentistasi ketju vaihdettu topicissa...ei menny yöunet ja rahallahan tosta selviää :roll: yöunet menee siitä kun joutuu olla alfasta erossa ja ajella vanhalla ooppelilla :lol:

Mietin vaan minne veis näytille auto milano tai ljungqvist...jälkimmäinen olis tosi lähellä.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Onko joku tilannut 159:ään uuden pohjapanssarin/ muovisen suojan konehuoneen alle? Itselläni osittain rikki ja täytyisi kai hommata uusi. Kyselin mm. Autokeskukselta mutta on niin hemmetin suolainen hinta että jääpi kyllä tilaamatta!

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Jkk: Mulla menee Automilanoon vaikka Ljundqvist olisi kai lähempänä. Ja se tehdassoftan päivitys ainakin minulla rauhoitti kengurumaista käytöstä. Edit: Taisi maksaa pari vuotta takaperin 85€ Olarin Autokeskuksessa.

Tietääkseni h-lauri taisi tuossa taannoin tilata Virosta tuon pohjapahvin? Olikohan spareto vai mikä putiikki?

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

lrela kirjoitti: Suunnitelmani on nyt juottaa 12AWG pätkä suoraan vastusboksin liittimiin (kuva: http://tinyurl.com/kfssbc4 ) ja täyttää boksin liittimen kolon epoksilla ettei mikään varmasti enää irtoa tai ainakaan mene oikosulkuun. Lähteviin johtoihin laitan jonkun järkevän virtaa kestävän liittimen ja sitten vastaavan liitinpuoliskon sinne puhaltimelle päin menevälle johtoparille.
Jätin toteuttamatta tuon epoksihulluuden :mrgreen: . Ihme ettei kukaan kommentoinut sitä. Avasin lämpövastusboksin, juotin liittimiin letkua ja juotin boxin ulkopuolelle XT60 liittimen.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

159 SW herjaa oikean takajarruvalon poltinta. Taitaa palaa oikealla puolella takajarruvalo koko ajan ajovalojen ollessa päällä eli vain vasen takajarruvalo toimii. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja missä vika? Pitäs nääs torstaina viedä auto katsastukseen :=)

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Tuossa 156 tessussa paloi jarruvalo kanssa kokoajan vaikkei polkimeen koskenut,jarruvalon katkaisija polkimen yläpäässä oli rikki.oiskohan 159:sä semmoinen katkasija polkimen yläpäässä.tessusta poistui vika katkaisijan vaihdolla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eikö lie oikosulku siellä valaisimen päässä tahi maavika. Jos vasen jarruvalo (ja lisäjarruvalo?) toimii oikein, toimii kyllä poljinkytkin oikein. Ihan ekana tarkistamaan (ja puhdistamaan) ne maadoitukset, maaviat saa aikaan jänniä efektejä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

fodor kirjoitti:Onko joku tilannut 159:ään uuden pohjapanssarin/ muovisen suojan konehuoneen alle? Itselläni osittain rikki ja täytyisi kai hommata uusi. Kyselin mm. Autokeskukselta mutta on niin hemmetin suolainen hinta että jääpi kyllä tilaamatta!
Itse tilasin ainakaan alvadilta (http://alvadi.ee/fi/) mutta kokemukset ei olleet kovin hyviä. Lärpäke tuli kyllä nopsasti mutta ainakaan tuohon v6:een se ei sopinut mitenkään. Jos haluat kokeilla niin voit ilmaiseksi hakea pois. Postittamaan en viitsi alkaa, eli hakea pitäis...

Vastaa Viestiin