Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Oliko tuossa jotain erikoista vai muuten vaan tavan yhteensopimaton? Mietin vaan, kun tänä talvena oma muovisuoja on ottanut sen vertaa osumaa että saattaa olla vaihto ajankohtainen...

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Shuttle kirjoitti:^Oliko tuossa jotain erikoista vai muuten vaan tavan yhteensopimaton? Mietin vaan, kun tänä talvena oma muovisuoja on ottanut sen vertaa osumaa että saattaa olla vaihto ajankohtainen...
Muovin reijät ei vaan sopineet yhteen pohjan reikien kanssa. Yritin porailla uusia reikiä ja sovitella, mutta en saanut sopimaan. Lisäksi päätin antaa olla koska ko. muovissa ei ollut sitä Q4:sen etuperän jäähdytyskanavaa/lämpöeristeitä. Tai oli siinä joku kolo, mutta ei läheskään kuten alkup.

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nisse »

Eli auto tuli nyt pariviikkoa sitten huollosta jossa vaihdettiin jakopää, vp , hihnat, laturi ja akku. Puskurin olivat ainakin onnistuneet jotenkin huonosti asentamaan paikoilleen kun irvistää toisesta reunasta, pitänee käydä sitä ainakin näyttämässä, mutta se itse kysymys että pitäisikö tuon laturin hihnan olla nyt kun kaikki on uutta niin kitisemättä? Vai onko se vaan tuo hihna sellainen että kylmänä kitisee aina sen ensimmäisen minuutin? Vai onko se nyt huonosti asennettu? Kuitenkin pienen ajon jälkeen täysin äänetön.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei pitäisi hihnan kitistä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Mikä ero on

Paineenmuuntaja, turboahdin

PIERBURG - Viite: 7.03003.01.0
28.64 €
ja



Paineenmuuntaja, turboahdin Tuotekoodi: 7.00607.02.0

Tuotekoodi: 7.00607.02.0

muu kuin hinta?
64,98 €

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mitä mäskiä noihin Powerflexin pusliin pitäs laittaa, jottei niin pahasti narisis? Eka oli orkkis kupritahna, sit tuubista kuparia ja kolmannella kerralla Aten jarrurasvaa, mikä kesti pisimpään. Taas narisee toinen puoli. Vai pitääkö vain sopeutua? Narinat tulee lähinnä nollakelin molemmin puolin.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

jkk kirjoitti:Mikähän mahtaa 2.2 jts:ää vaivata kun on ruvennu nykimään aamuisin kylmällä koneella nykäsee sen verta lujaa että tuntuu että keula pompahtaa? Ei varotusvaloja ei koodeja
Olen kirjoittanut tänne ammoin pitkän viestin aiheesta 2.2 JTS ongelmat. Kylmänä kuorman alla sammuminen korjaantui bensan sekaan nakattavalla pa-järjestelmän puhdistusaineella. Jatko-ongelmat eli kylmänä tempominen ja engine-varoittelu korjaantui lopulta maahantuojan asentamalla softapäivityksellä. Se piti siis erikseen kysyää sieltä Autokeskuksesta että ne tajusivat ja osasivat ja asensivat sen. Tuosta koneesta on muutenkin valiteltu kovasti, voi olla että vikasi on joku muu.
fodor kirjoitti:Onko joku tilannut 159:ään uuden pohjapanssarin/ muovisen suojan konehuoneen alle? Itselläni osittain rikki ja täytyisi kai hommata uusi. Kyselin mm. Autokeskukselta mutta on niin hemmetin suolainen hinta että jääpi kyllä tilaamatta!
Tilasin 3.2 V6:een alvadi.ee:stä pohjamuovin tammi/helmikuussa 2013 ja eräs AD asensi sen pikkurahalla paikoilleen. Täällä alfabbs:ssä on sen jälkeen valiteltu että alvadin muovi ei ole JTS:ään sopiva. En sitten tiedä onko muovi muuttunut vai mikä. Mutta minulla se toimi :mrgreen:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ni, onkos muilla vajaavetoisilla asennettuna lukkoperää? Kokemuksia? Mullahan on Quafen kikkare. Onks ko. laitteella edes Q2 statusta, kun en muuta järkevää nicci tietoihini keksiny laittaa...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

jalittam kirjoitti:Mullahan on Quafen kikkare. Onks ko. laitteella edes Q2 statusta, kun en muuta järkevää nicci tietoihini keksiny laittaa...
Torsen ja Quaife toimivat samalla periaatteella, valmistaja on vain eri.
Kyllä sillä mielestäni saa oikeutuksen laittaa q2 lätkän.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

jalittam kirjoitti:Mitä mäskiä noihin Powerflexin pusliin pitäs laittaa, jottei niin pahasti narisis? Eka oli orkkis kupritahna, sit tuubista kuparia ja kolmannella kerralla Aten jarrurasvaa, mikä kesti pisimpään. Taas narisee toinen puoli. Vai pitääkö vain sopeutua? Narinat tulee lähinnä nollakelin molemmin puolin.
Weldtite TF2 Lubricant Spray with Teflon, Käytetty esim. polkupyörän ketjuihin. Saa polkupyörä liikkeistä. Tämä öljy vei narinat Powerflex:n puslista, sen jälkeen kun se oli mennyt liukupintojen väliin. Puhdistin ensin puslat yläpuolelta, puslien rakokohdan ja sen jälkeen ruiskutin Weldtite TF2 öljyä pariin kertaan,väliä muutama päivä.

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

Mikähän mahtoi iskeä turboon tuossa päivemmällä? 159 1.9 JTDm 8v kyseessä.

Jouduin ajamaan lyhen pätkän kylmiltään ja asiat toimitettuani startissa pomppasi turbon viisari sojottamaan ensimmäiseen pykälään. Ajattelin, että hiukkaspoltto lävähti päälle ja ajelin kierrokset parissatonnissa semmoisen vartin verran ja kulutuslukemien perusteella se jotain siinä poltteli. Turbo vaan ei malttanut asettua. Jouduin kuitenkin sitten heittämään siltä erää asian sikseen ja painuin takaisin töihin.

Aamulla töihin mennessä viisari kyllä vielä käyttäyi ihan normaalisti.

Nyt kotimatkalla sitten seurailin kulutusta, ajotuntumaa ja turbon viisaria. Kulutus näytti olevan ok, auto kiihtyy kuin ennenkin, mutta viisari on vähän liian virkaintoinen. Tästä voi katsella kuvaa: http://i.imgur.com/8OzlTQq.jpg

Kuvan yläosassa on auto sammuksissa, avain vain virtalukossa ja virrat päällä. Alemmassa kuvassa on tulos reippaasta reilun parinkymmenen minuutin ajosta pienellä vaihteella ja korkeilla kierroksilla (ihan siltä varalta, jos se nyt olisi kuitenkin poltto ollut).

Mikäs moisen yli-innokkuuden voi aiheuttaa? Anturivika, maailmanennätysaikoja tavoitteleva hiukkaspoltto, vai onko omistajalla nyt vaan päässä vikaa?

Ei se ennen ole tolleen tehnyt (paitsi tietysti jos oikeasti on poltto ollut, mutta sen nyt huomaa muutenkin). Mitään vikavaloja ei pala.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Samassa asennossa täälläkin nykyisin sojottaa.
Edellisellä turbolla ihmettelin tuota samaa. Kun turbo sitten vaihtui uuteen ehkä 75 tkm:ä sitten, niin viisari näytti kiltisti nollaa. Jossain vaiheessa tuo on taas kiivennyt näyttämään omiaan.
Läppärillä vilkuilin, että pyydetyn ja mitatun ahtopaineen välillä on eroa 0,3 bar kaikissa tilanteissa.
Olisiko anturissa vikaa?

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Töötti on kadonnut ja sulake ehjä. Olisiko rattikontaktissa vika? Jos on, niin miten airbägin saa pois tieltä? Tai onko muita ehdotuksia?

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

hjpp kirjoitti:Samassa asennossa täälläkin nykyisin sojottaa.
Edellisellä turbolla ihmettelin tuota samaa. Kun turbo sitten vaihtui uuteen ehkä 75 tkm:ä sitten, niin viisari näytti kiltisti nollaa. Jossain vaiheessa tuo on taas kiivennyt näyttämään omiaan.
Läppärillä vilkuilin, että pyydetyn ja mitatun ahtopaineen välillä on eroa 0,3 bar kaikissa tilanteissa.
Olisiko anturissa vikaa?
Illan googlettelin tätä ilmiötä ja looginen selitys voisi olla anturivika. Joko sähköinen tai mekaaninen. Mekaanisen ongelman ilmeisesti voisi korjata ihan sillä, että ottaa anturin irti ja putsaa sen. Se vain, että karsta anturissa on vissiin aika kovasti kiinni ja tarvitsee tiukat liuoittimet. Ja juttujen perusteella ihan millä tahansa myrkyllä ei kannattaisi sitä kuitenkaan hangata. Sähkövika on sitten kai anturin vaihdon paikka.

Ilmeisesti tuosta anturista on ajotietokoneelle takaisinkytkentä, joka voi vaikuttaa aavistuksen polttoaineen kulutukseen joissain ajotilanteissa?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Löpöähän tuo mun kosla imee kuin vanha paku...

Jollain elektroniikan puhdistussuihkeella kerran olen tuon putsannut ja noki irtosi helposti. Havaittavaa vaikutusta ei tainnut olla. Joskus voisi hankkia uudenkin.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Roadkill kirjoitti:Töötti on kadonnut ja sulake ehjä. Olisiko rattikontaktissa vika? Jos on, niin miten airbägin saa pois tieltä? Tai onko muita ehdotuksia?
Oletko tarkistanut töötille menevät johdot? Saattaa välillä irrota se pieni klipsu.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

^ Enpä ole. Ilmeisesti pitää irrotella ratin takana olevia muoveja tms.?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Pystyykö 159:n ilmansuodattimen vaihtamaan yläkautta? Tai varmaan pystyy mutta kuinka paljon siitä joutuu purkamaan? Ei huvittaisi maata loskassa.
CARF0869

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kun kattoo niit rakenteita niin ei se ämpäri varmaan sieltä mahdu

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

hjpp kirjoitti:^ Löpöähän tuo mun kosla imee kuin vanha paku...
Jollain elektroniikan puhdistussuihkeella kerran olen tuon putsannut ja noki irtosi helposti. Havaittavaa vaikutusta ei tainnut olla. Joskus voisi hankkia uudenkin.
26€ postilaatikkoon toimitettuna: http://www.ebay.com/itm/MAP-Sensor-ALFA ... 1302053107
Itse putsasin oman mittarin ilmamassamittarin puhdistusaineella kun sitä oli hyllyssä. No kohta se lakkasi toimimasta kokonaan, laitoin uuden.

^Loskaan on mentävä jos ei halua lokasuojaa irrottaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Mikäköhän mahtais olla vikana, kun auton oikean eturenkaan luota kuuluu sellaista "kolinaa" mitä aikaisemmin ei ole kuulunut. Joku aika sitten ajoin johonkin kuoppaan ja varmaan sen jälkeen siellä sitten jotain hajosi. Nyt tosiaan tulee sellaista vaimeaa kolinaa... tuon huomaa helpoiten matalalla nopeudella kun tien pinta on muhkurainen.

Mitä siellä vois olla paskana?

Waverunner

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vaihtoehtoja on monia, mutta oliskos mennyt jousi poikki?

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

ylätukivarsi melko varmasti

Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

hedari kirjoitti:Ilmeisesti tuosta anturista on ajotietokoneelle takaisinkytkentä, joka voi vaikuttaa aavistuksen polttoaineen kulutukseen joissain ajotilanteissa?
Se MAP-anturi kertoo imusarjan paineen moottorinohjaukselle, joka sitten heiluttelee sitä viisaria vissiin lähinnä suhteessa mahdolliseen maksimipyyntiin (näin siis ainakin 2.4 ja sen verran läheistä sukua ovat, että eiköhän 1.9 toimi ihan samoin). Jos auto sammuksissa mutta sähköt päällä törppää reaaliaikaisen OBD-lukijan (torque, MES, mikä tahansa vastaava) kiinni, pitäisi sen näyttää n. 1000mbar. Jos näyttää jotain muuta, tulee tieto jo anturilta virheellisenä. Jos näyttää oikein ja viisari on muualla kuin nollilla, niin moottorinohjaus tietää kyllä itse missä mennään, mutta jostain syystä heiluttelee anturia miten sattuu tai vaihtoehtoisesti (ehkä jopa todennäköisemmin) mittarin signaali hajoilee moottorinohjauksen jälkeen.

Oma veikkaukseni menee kyllä sille MAP-anturille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Waverunnerille: todennäköisesti etuylätukivarsi. Itsellä oli samat oireet ja alkoivat ~140tkm kieppeillä. Kolisi mm. poikittaissaumoissa tosi pahasti. Molemmissa oli väljyyttä joten meni vaihtoon ja auto jälleen hiljainen.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Waverunner kirjoitti:Moi,

Mikäköhän mahtais olla vikana, kun auton oikean eturenkaan luota kuuluu sellaista "kolinaa" mitä aikaisemmin ei ole kuulunut. Joku aika sitten ajoin johonkin kuoppaan ja varmaan sen jälkeen siellä sitten jotain hajosi. Nyt tosiaan tulee sellaista vaimeaa kolinaa... tuon huomaa helpoiten matalalla nopeudella kun tien pinta on muhkurainen.

Mitä siellä vois olla paskana?

Waverunner


Voi olla että puuttuu jarrupalojen jousi, minun autossa aiheutti kolinaa.

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Onko teillä millainen maavara 159? Oma 2007 159 2,2JTS SW tuntuu ottavan pohjapanssarista kiinni milloin mihinkin nyppyyn tiessä. Aika rahinaa pitää - ja tuskin pidemmän päälle taloudellisesti viisastakaan. Olen auton omistanut nyt pari kuukautta, enkä huomannut katsoa 16" talvirenkaiden tarkempaa kokoa ennen postausta, mutta lähinnä kyselen kokemuksia. Ei myöskään tiedossa onko aikaisempi omistaja asentanut jonkin madallussarjan joka voisi tuoda tietä lähemmäs kuljettajaa :-)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Madallussarja -30mm, vakiorenkaat. Tupakkiaski saattaa mahtua pystyyn pohjamuovin alle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Miten päin? :wink:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ehkä pystyyn, kyljelleen nyt ainakin :)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^selälleen kun toppa mahtuis niin olis aika matala 8)

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Hoffa kirjoitti:Onko teillä millainen maavara 159? Oma 2007 159 2,2JTS SW tuntuu ottavan pohjapanssarista kiinni milloin mihinkin nyppyyn tiessä. Aika rahinaa pitää - ja tuskin pidemmän päälle taloudellisesti viisastakaan. Olen auton omistanut nyt pari kuukautta, enkä huomannut katsoa 16" talvirenkaiden tarkempaa kokoa ennen postausta, mutta lähinnä kyselen kokemuksia. Ei myöskään tiedossa onko aikaisempi omistaja asentanut jonkin madallussarjan joka voisi tuoda tietä lähemmäs kuljettajaa :-)
Kyllähän tuo varsinkin madalletuissa mielellään raapii. Ainakin omassa muovi roikkui 20-30mm keskeltä joka tietty pahensi tilannetta. Tuon voi vaikka hätäpäissään testata harjanvarrella yms jolla koittaa muovin peräpäätä nostaa ja katsoo onko välissä ilmaa. Tein pienen korvakkeen auton keskivaiheille johon laitoin muovin kiinni jotta sain sitä ylemmäs. Yksi huono kuva korvakkeesta löytyy projektiketjusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26757

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

jkk kirjoitti:^selälleen kun toppa mahtuis niin olis aika matala 8)
Pitäs olla umpijäykkä, kerran kesällä 60 rajoituksella raapaisi pohja asfalttiin, ei kuormaa 2 matkustajaa eikä roiku muovit mulla. Sellainen loiva painauma missä kuorma- autojen paripyörät teli ylhäällä jättää jälkiä :|
Talvella kun ajaa Oulusta Kuusamoon, melkein jokainen jäätynyt kökkäre osuu pohjaan, ilmeisesti talvella pohjoisessa 159 on matalimpia autoja liikkeellä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

En tiedä miten paljon Pack Sport 2 madaltaa, mutta jos esim. hiekkatie on karhuttu "oikein" eli jätetty keskeltä korkeammaksi, niin alkaa rahisemaan. Useimmat hidastetöyssyt myös, jos yrittää yli kahtakymppiä mennä yli.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tämä on yllättänyt minutkin. Oon nyt kuukauden ajellut 159:llä ja ei semmoista lumikokkaretta ole löytynyt ettei yli ajaessa ottaisi kiinni. TI-varustepaketissa lienee 20mm matalampi alusta?
Abarth 500 Esseesse

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Kiitos vastauksista - eli kyseessä on siis vain ja ainoastaan maksettu ominaisuus :-)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Millanen johto pitää olla että pääsee MES:llä vaihdelaatikoon käsiksi?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ELM

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Polforea kirjoitti: Jos auto sammuksissa mutta sähköt päällä törppää reaaliaikaisen OBD-lukijan (torque, MES, mikä tahansa vastaava) kiinni, pitäisi sen näyttää n. 1000mbar. Jos näyttää jotain muuta, tulee tieto jo anturilta virheellisenä.
Ilmanpaineeseen on sammutettuna näköjään 0,1 barin ero ja käynnistyksen jälkeen 0,3 bar. Ehtoolla tuo anturi siis lie.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Paljos muuten akun jännite kuuluu olla auto sammutettuna ja auto käynnissä?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Napajännite täydellä akulla noin 12,7V ja käydessä pyöritään siinä 14,4V kulmilla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, kiitos tiedosta!

Eli jos lukemat poikkeaa jonkun verran esim täysiä voltteja niin kannattais miettiä akun vaihtoa?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Käydessä jos ei nouse päälle 14v niin sitten voi olla vikaa muuallakin kuin akussa, huonokaan akku ei pitäisi vaikuttaa latausjännitteeseen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Closure »

Varmaan jossain ollutkin puhetta. Mistä halvalla ja helposti uus takaluukun badge?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ilmeiseti Heikalla ei ollu, joten tästä 2.vaihtoehto:
http://ricambi.alfisti.net/index.php?ca ... ments.html
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
rmk
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 17:54
Car(s): 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rmk »

Tervehdys,

Näitä forumeita tässä nyt toista viikkoa selannu, purasi ns. Alfa-kärpänen. :) Tuli tossa keskiviikkona sovittua kaupat 159 2.4 JTDm automaatista. -09 kovin mainosti, mutta ensirekisteröinti Suomessa lokakuussa 2008. Ensi viikolla pitäisi saada 159 ajoon. :)

Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?

Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?

Mites, ootteko webastoja asennellu näihin jälkkärinä? Tuleeko kuinka paljon hintaa, onko edes järkeä?

Tässä nyt alkuun pari kyssäriä jos jaksatte vastailla. Lisää varmasti tulee. :D Tuo vakkari tuntu tosi oudolta kyllä alkuun, ettei löydy off-nappia ollenkaan. Vaatinee hieman totuttelua. Onneksi löysi tuon suomenkielisen manuskan PDF:nä niin päässy etukäteen jo vähän tutustumaan autoon (ja italiaiseen logiikkaan).

P.S. sori jos näihin on selvät vastaukset jo olemassa, olen vasta sivulla 19 tätä threadia lukemassa.

Ja Closure: käsittääkseni toi Heikka ei paljoa pidä ns. omassa varastossa tavaraa, kantsii soitella sinne ja tiedustella saatavuutta jos vaikka tilaisi hänen kautta.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »


Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

rmk kirjoitti:Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?
Q2 on suhteellinen käsite - alunperin se on ihan fyysinen lukkoperä (tai no, torseni se taitaa olla), mutta 159:ssä otettiin jossain välissä termi käyttöön myös ESP/TCS:n tavalle leikkiä lukkoperää jarruilla. Jälkimmäisen autosi todennäköisesti osaa.
rmk kirjoitti: Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?
Joo, siinä logossa on tuntuva fyysinen kytkin, eli sen kyllä huomaa jos on kytkimellinen logo. Jälkiasennusohjeet löytyy foorumilta, pitää neppailla vähän sisustaa irti, vetää piuha edestä taakse ja vaihtaa se logo.

Komeampi Berlina vai vähemmän komea (silti komea) SW?

Jos logossa ei ole nappia, auto mitä todennäköisimmin ei ole MY09 vaan vanhempi versio. Mutta älä anna sen häiritä, Alfa se on silti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
rmk
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 17:54
Car(s): 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rmk »

Polforea kirjoitti:
rmk kirjoitti:Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?
Q2 on suhteellinen käsite - alunperin se on ihan fyysinen lukkoperä (tai no, torseni se taitaa olla), mutta 159:ssä otettiin jossain välissä termi käyttöön myös ESP/TCS:n tavalle leikkiä lukkoperää jarruilla. Jälkimmäisen autosi todennäköisesti osaa.
Kiitos selvennyksestä.
Polforea kirjoitti:
rmk kirjoitti: Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?
Joo, siinä logossa on tuntuva fyysinen kytkin, eli sen kyllä huomaa jos on kytkimellinen logo. Jälkiasennusohjeet löytyy foorumilta, pitää neppailla vähän sisustaa irti, vetää piuha edestä taakse ja vaihtaa se logo.

Komeampi Berlina vai vähemmän komea (silti komea) SW?

Jos logossa ei ole nappia, auto mitä todennäköisimmin ei ole MY09 vaan vanhempi versio. Mutta älä anna sen häiritä, Alfa se on silti.
Näin ajattelinkin. Ei kyllä naksunut, joten ei löydy omasta autosta. No eipä tuo varmaan kovin haittaa kunhan oppii käyttämään avainta peräkontin avaukseen. Ellei sitten tosiaan jälkiasenna tätä, pitääkin lueskella vähän forumeita lisää.

Hopeinen sedan. Musta ois ehkä ollut omaan silmään vielä hienompi, mutta hopeinen on kyllä siisti myös. Eikä näy lika niin pahasti hopeisessa. :)

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kyllä se kakka harmaassakin näkyy. Mulla lienee samanvärinen.
Ja "oikean" Q2:n voi jälkiasentaa - ainakin Qaifelta löytyy lukkoperä, mä laitoin moisen. Oli toisenkimerkkinen LSD tarjolla, joka mukamas siirtää 0% pidon - kalliimpi, Quaife muistaakseni 1%. Perän vaihto vaatii sit laatikon irroituksen = apurunkokin pois...

Vastaa Viestiin