Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 402
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
Saiko niitä tulperoita jostain uusia? Kävin kysymässä vetteriltä mutteivät löytäneet varaosanumeroa niille.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

arv
Viestit: 591
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

kovan onnen soturi kirjoitti:
DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
Saiko niitä tulperoita jostain uusia? Kävin kysymässä vetteriltä mutteivät löytäneet varaosanumeroa niille.
Tuosta

KuvaPlugs

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kuinka usein olette dieseliin vaihtaneet polttoainesuodattimen ja onko teillä talvella ollut sen kanssa ongelmia? Eka talvi tulossa diesel-autolla ja ei ole mitään tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Mietin tässä, josko sen vaihtaisi varmuuden vuoksi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Perussääntönä on huolto-ohjelma 156:ssa, että 2v/40tkm. Se ei ole kallis, eikä varmasti haittaa mitään vaikka vaihtaa joka syksy.
Mulla jää tältä syksyltä välistä, mutta EHKÄ ennen joulua vaihdan, jos rahat antaa periksi. Vedenerottimen valo ei vilkuta, ettei siellä paljoa vettäkään vielä ole mut...
Se on kalliimpaa sitten hinauttaa auto motarin varresta jäätyneen suodattimen takia, kuin vaihdattaa suodatin pajalla. Koska kuitenkin kun se jäähän menee, se täytyy vaihtaa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11220
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Cloverleaf kirjoitti:Kuinka usein olette dieseliin vaihtaneet polttoainesuodattimen ja onko teillä talvella ollut sen kanssa ongelmia?
Mä vaihtelin huolto-ohjelman mukaan. 159 2.4:ssa taisi olla joka huollossa (30tkm välein) ja 9-3 1.9:ssä oli joka toisessa huollossa (60tkm välein).
Cloverleaf kirjoitti:Eka talvi tulossa diesel-autolla ja ei ole mitään tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Mietin tässä, josko sen vaihtaisi varmuuden vuoksi.
Jos ei huolloista ole dokumentaatiota, niin anna mennä vaan. Maksaa toki hintansa, mutta eipähän tartte miettiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Huolto-ohjelman mukaan, eli 1v/30kkm. Tuolloin vaihdetaan kaik suodattimet ja moottoriöljyt. Jarrunesteet 2v välein. Väliolionvaihto km riippuvainen. Jäähdytysnesteet vaihtunevat vähintään 4v välein remminvaihdon yhteydessä. Laatikko ja tehostin oliot omantunnon mukaan.

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jaa... Mulla lukee 1,9:ssä 60 tkm. Yhtään ainakaan aikaisemmin ei ole tullut vaihdettuakaan, eikä ongelmia ole ollut.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kumitulpista tuli mieleen,että mulla oli sellaset tarrat 156:n pohjassa tehdasmassan alla, reikiä peittämässä, jotkaolivat tietty ajan saatossa alkaneet irvistää.

Sopivat tulpat tilasin täältä: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... _1144_1149
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

jalittam kirjoitti:
ukibugi kirjoitti:Delta auton mies sanoi ajoituksen tarkistuksen olevan semmoinen homma että samalla vaivalla vaihtaa vaikka koko jakopään.
Eikös deltan ukoilla ole käytössä lukitusvermeitä kansiremonttia varten? Hifistellen tarkastus siten, et hakee ykk:n noin. Kattoo tai käyttää nokan lukituskalua vaik pakopuolelle (venakopan tulppa irti). Aparihihna ja kampuran apuhihnapyörä irti ja sovittaa kampuran lukitustyökalua paikalleen. Hampaan heiton kyl huomaa kai tuolloin. Vai oliko jopa kampuralla (hihnapyörällä) ykk merkkikin, jolloin pärjännee ilman kalujakin.
No huomenna näkee miten homma etenee, kun auto menee Enzolle ainakin kampparin anturin vaihtoon.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Pystyisikö joku foorumilainen auttamaan ratin airbagin irroituksessa???

jmi
Viestit: 1489
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jmi »

1. Turn the steering wheel to 90 degrees left or right.
2. Remove the negative battery terminal for at least 15 mins. This is to ensure the air bag doesn't go "bang"!
3. Remove the steering column cover.
4. Using a flat blade screw driver (there is s special tool for the job, but a screwdriver works, as big as will fit in the hole) insert from behind the steering wheel. The holes can be seen on the picture below. You will need to turn/twist the screwdriver until the clip pops up. The clips are simple plastic slot in ones, you are using the screwdriver to twist them away.
5. Turn the steering wheel the opposite way to access the other hole. Repeat the unclipping process. This can take some time, mine was trial and error, don't be afraid to give it a good shove!
6. When both clips are undone, carefully slide the airbag module out, they are heavy.
7. Unclip the horn and air bag power cables.
8. Place the air bag module carefully away from you.
9. Refitting is the reverse, just clip it back in after you have attached the cables.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

jmi kirjoitti:1. Turn the steering wheel to 90 degrees left or right.
2. Remove the negative battery terminal for at least 15 mins. This is to ensure the air bag doesn't go "bang"!
3. Remove the steering column cover.
4. Using a flat blade screw driver (there is s special tool for the job, but a screwdriver works, as big as will fit in the hole) insert from behind the steering wheel. The holes can be seen on the picture below. You will need to turn/twist the screwdriver until the clip pops up. The clips are simple plastic slot in ones, you are using the screwdriver to twist them away.
5. Turn the steering wheel the opposite way to access the other hole. Repeat the unclipping process. This can take some time, mine was trial and error, don't be afraid to give it a good shove!
6. When both clips are undone, carefully slide the airbag module out, they are heavy.
7. Unclip the horn and air bag power cables.
8. Place the air bag module carefully away from you.
9. Refitting is the reverse, just clip it back in after you have attached the cables.
Joo yritetty ohjeen mukaan mutta ne muovi kiinnikkeet ei aukea. Todennäköisesti taidon puutetta

jmi
Viestit: 1489
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö tarkoitus ollut ottaa pois vaan ratin suojus?

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

jmi kirjoitti:Eikö tarkoitus ollut ottaa pois vaan ratin suojus?

Siis se koristepaneli mikä ratissa on

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

Pitänee ihan huollon sähkömieheltä vielä kysyä virallista selitystä, mutta heitänpä tänne kanssa, jos joku osaisi lohduttaa...

Huomasin tuossa nyt säiden viilennyttyä, että tämä rakas 159 1.9 JTDm 8v pitää moottorin lämpöjä huonosti. Tai niin se väittää. En ole aiempina talvina huomannut vastaavaa ilmiötä, joten oletan nyt iskeneen itse riivaajan (taas) johonkin anturiin. Tai sitten termostaatti on menossa.

Saan paahtaa vaikka 120 lasissa pari tuntia ja varmasti on 90 astetta lämmöt, mutta heti kun pysähdyn kaltevalle paikalle nokka jonkin verran alaspäin, näkee lämpömittarin viisarista, miten lämmöt muka laskee muutamia asteita. Kun auto tulee tasaiselle, palautuu viisari taas sinne 90 asteen viivalle. Olen nyt mielestäni toistanut tämän ilmiön useamman kerran erilaisissa ympäristöissä ja ainoa yhdistävä tekijä on se, että viisari vaipuu alaspäin vain jos pysähdyn eteenpäin viettävälle pinnalle.

Nesteet pitäisi olla ok ja riittäviä määriä (hihna vaihtui tuossa kuukausi takaperin) ja kurkkasin juuri pellin alle, että ei ole vajausta jäähdytysnesteessä tai öljyissä.

Ideoita, missä päässä on vikaa? Anturissa, termostaatissa vai jotain mystisempää? Ei kai hihnan ja vesipumpun vaihto voi tällaista aiheuttaa?

En ole vielä kerinnyt tietokoneelta suoraan lukemaan, mitä anturi sanoo. Pitää se tarkistaa vielä.

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Kuinkas tehokkaita 159:n penkinlämmittimet on silloin kun ne toimii oikein? Tuntuu siltä, että omassa autossa kuskin penkki ei ainakaan lämpiä ollenkaan, paitsi sen mitä omasta kehosta siirtyy penkkiin. Apparin puoli tuntui käteen ainakin vähän lämpöiseltä sekä istuinosasta että selkänojasta lyhyen käytön jälkeen, mutta en viitsinyt pidempään testailla kun ei siinä kukaan istunut. Kyseessä siis kangaspenkit.

Auto on hiljattain autoliikkeestä hankittu, eli onko järkeä lähteä tästä myyjän kanssa kinaamaan vai saako 10 vuotta vanhassa olla jo tällaisia vikoja? Ilmoituksessa kuitenkin mainostettiin lämmitettäviä penkkejä, joten on kai asiakkaan puolelta kohtuullista olettaa, että ne myös toimivat, vai?

Sulakkeen olen katsonut ja se oli ok. Jotain diagnosointiohjeitakin löysin googlella, mutta eipä innostanut vielä alkaa räpläämään.

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

Tuli tuosta penkinlämmittimestä mieleen kaverini vastaava vaiva. Pystytkö tarkistamaan, onko se kytkin ehjä? Esim. yleismittarilla?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^^Itse olen huomannut ettei yhdessäkään koeajamistani 159 malleista ole ikinä toiminut tuo kuskin penkinlämmitin. Kai ne on yhtä lujaa tekoa kuin Fiateissa ja hajoaa sen parin vuoden jälkeen. :roll:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

On se mulla toiminu koko ajan. Ei tosin hehkuta kovin korkealle, muija kylläkin. :mrgreen:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Eipä toimi enää täälläkään. ensimmäisen talven pelasi, olisihan se ihan kiva - saisikohan tuon tosiaan vielä henkiin... :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mä oon varmaankin sitten antikraistus. Perustelut: Abit KT-7 ja Windows ME toimivat, mun fiatit ovat olleet täysin huolettomia eli varmoja ja mun viisysissä toimii hanurigrilli jo kuudetta vuotta.

Taidan mennä :drinking:

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ihan kohtalaisen nopea ja tehokas tuo 159:n penkinlämppäri on kunhan toimii.
Omasta 159:stä oli mennyt vastuslanka poikki istuinosan elementistä.
Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.

Selkänojan ja istuinosan lämmittimet on ilmeisesti sarjaan kytketty, eli toisen hajotessa jää koko jakkara kylmäksi.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Kyllähän toi hanurigrilli on ilmeisen tehokas, vänkärillä se toimii ja lämpeää nopsaan ja hyvin. Ei tuota tule tosin käytettyä kuin sen pari minsaa ja auto muutenkin tallissa ja lämmityksessä jos liikkeelle lähtee... jaksanut itse nähdä yhtään vaivaa tuon eteen. :roll:
Vainio kirjoitti:Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.
Tuota vaivaa ei kyllä missään kerrostalon pihalla ruveta korjailemaan turhakkeen vuoksi :lol:
Viimeksi muokannut Shuttle, 22 Loka 2015, 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

h_lauri vissiin siis osaa istahtaa penkille niin kuin Luigi on suunnitellut, jos hanurigrilli vieläkin toimii...

Itselläni 156:ssa myös toimi kaikissa, missä moinen ollut, toisin kuin kuulemani mukaan monella :P

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Shuttle kirjoitti:Kyllähän toi hanurigrilli on ilmeisen tehokas, vänkärillä se toimii ja lämpeää nopsaan ja hyvin. Ei tuota tule tosin käytettyä kuin sen pari minsaa ja auto muutenkin tallissa ja lämmityksessä jos liikkeelle lähtee... jaksanut itse nähdä yhtään vaivaa tuon eteen. :roll:
Vainio kirjoitti:Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.
Tuota vaivaa ei kyllä missään kerrostalon pihalla ruveta korjailemaan turhakkeen vuoksi :lol:
Kun oli nättinä kesäpäivänä jo repinyt sisätilan matot irti ja nostanut ne pyykkinarulle kuivumaan niin kuivumista odotellessa oli hyvää aikaa näperrellä tuokin kuntoon :wink:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aquatica kirjoitti:h_lauri vissiin siis osaa istahtaa penkille niin kuin Luigi on suunnitellut, jos hanurigrilli vieläkin toimii...

Itselläni 156:ssa myös toimi kaikissa, missä moinen ollut, toisin kuin kuulemani mukaan monella :P
No, sikäli kuin kukaan on huomannut, peruutan sisään rapumaisesti eli kevyesti kuin gaselli. :-D

Lisäksi koetan välttää olemasta polvillain etupenkeillä tai nojaamasta kyynärpäillä niiden istuinosiin. Pitäneekin käydä tänään katsomassa, lähtikö mustista denim-housuistani tarttunut tummahko vivahdus jakkarasta. Käytin Meguiarsin Carpet Cleaneria, kun löysin vajaan pullollisen sitä. Kuskin oven kahvaan olen kahdesti laittanut, siinä oli teknikon jättämää sormenjälkeä sen verran. Vuosi sitten kehuin, ettei se lähde millään, mutta tuo siihen on vaikuttanut vaalentavasti.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

ukibugi kirjoitti:
No huomenna näkee miten homma etenee, kun auto menee Enzolle ainakin kampparin anturin vaihtoon.
Ei poistunut ongelma kampiakselin anturin vaihdollakaan.
Eli sama vika vieläkin, kun painaa starttinappulaa niin auto hörähtää hetkeksi käyntiin mutta sammuu samantien ja antaa vikakoodin P0016 . Myös nokka-akselin anturi on vaihdettu.
No nyt joutuu sitten tekemään jakopään vaihdon oman mielenrauhan vuoksi.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuo vikakoodi P0016 on juuri kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, eli jakopään ajoituksesta sen vian pitäisi löytyä. Jos hihnanvaihdosta on kulunut nyt n. 70tkm, se menee samalla vaihtoon. Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?

Avatar
mattijus
Viestit: 5260
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

seppo kirjoitti:Tuo vikakoodi P0016 on juuri kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, eli jakopään ajoituksesta sen vian pitäisi löytyä. Jos hihnanvaihdosta on kulunut nyt n. 70tkm, se menee samalla vaihtoon. Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?

Samaa itsekin ihmetellyt :)
VMP

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

seppo kirjoitti: Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?
Joo noi anturit vaihdettu koska en ole uskonut että jako olisi pielessä, koska ajossa ei tunnu tehottomuutta tai mitään muutakaan oiretta.
Jos esim. nokan anturi on rikki niin eikös se antaisi tuon saman vikakoodin?
Mut nyt se jaon tarkistus ja hihnanvaihto tehdään kuitenkin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

ukibugi kirjoitti:Jos esim. nokan anturi on rikki niin eikös se antaisi tuon saman vikakoodin?
Ei. Tuolloin vikakoodi olisi P034X, esim P0345.

Tuo aiemmin kuvailemasi oire sopii täysin ajoitusvikaan. Eli hörähtää, mutta ei käy.

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

hedari kirjoitti:Tuli tuosta penkinlämmittimestä mieleen kaverini vastaava vaiva. Pystytkö tarkistamaan, onko se kytkin ehjä? Esim. yleismittarilla?
Tarkoitatko kytkimellä sitä penkin sivussa olevaa säädintä, jolla lämpötila valitaan vai sitä suojakytkintä, joka estää vastuksia lämpenemästä liikaa?

Näyttää olevan enemmänkin noita mahdollisia vikakohteita, jos joku haluaa penkkejään tarkemmin tutkia: Penkinlämmittimen diagnosointiohje Alfaownerilla

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

OuZei kirjoitti:Tarkoitatko kytkimellä sitä penkin sivussa olevaa säädintä, jolla lämpötila valitaan vai sitä suojakytkintä, joka estää vastuksia lämpenemästä liikaa?

Näyttää olevan enemmänkin noita mahdollisia vikakohteita, jos joku haluaa penkkejään tarkemmin tutkia: Penkinlämmittimen diagnosointiohje Alfaownerilla
Kaverilla oli ihan se penkin painonappi rikki. Kuulemma arvokas osa. Sen kytkimen tarkistaminen luulisi olevan suht kivuton temppu tarkistaa, ennen kuin kaivautuu syvemmälle penkin sisuksiin.

Edit: Pitänee tarkentaa sen verran, että itselläni ei tuossa 159:ssä ole lämmitintä ollenkaan, joten olen vähän pihalla, millainen se katkaisija/säädinratkaisu on, mutta se nyt on semmoinen ilmeinen liikkuva osa, joka vissiin hajoaa helposti.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mikä on Alfa 159:n (2,4 jtdm) jakopäänhihnan vaihtoväli?

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Waverunner kirjoitti:Mikä on Alfa 159:n (2,4 jtdm) jakopäänhihnan vaihtoväli?
4v tai 120t km.

E: Kirjan mukaan siis. Suosittelen kyllä vähän tiiviimpää vaihtoväliä. \o/ Ensimmäinen neuvoa antava postaus ja sekin ihan ympäripyöreä :lol:

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

hedari kirjoitti:Kuulemma arvokas osa.
120e näyttävät pitävän hintaa eli ihan vaan kokeilumielessä ei tosiaan raaski vaihtaa... ePERin perusteella näyttäisi kuitenkin olevan sama osa molemmilla puolilla, joten taidan lähteä sillä liikkeelle, että vaihdan kytkimet penkeistä päikseen ja katson mitä tapahtuu.

Avatar
Enzo
Viestit: 866
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Paikkakunta: Hamina

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Enzo »

seppo kirjoitti:Tuo vikakoodi P0016 on juuri kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, eli jakopään ajoituksesta sen vian pitäisi löytyä. Jos hihnanvaihdosta on kulunut nyt n. 70tkm, se menee samalla vaihtoon. Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?
¨

Melkoinen virtuaalinen Esson baari se näyttää tämäkin foorumi olevan :evil:

Causes
Possible causes of OBD code P0016
Timing chain stretched, or timing belt skipped a tooth due to wear Misalignment of timing belt/chain Tone ring on crankshaft slipped/broken Tone ring on camshaft slipped/broken Bad crank sensor Bad cam sensor Damaged wiring to crank/cam sensor Timing belt/chain tensioner damaged

Jos lontoo sujuu niin tästä "broken Bad crank sensor Bad cam sensor Damaged wiring to crank/cam sensor "

http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx

voihan se toki olla hypännytkin tai jos hiuksia lähdetään halkomaan voi vika olla teoriassa vauhtipyörässäkin.
Koodin mukaan mahdollista olisi ollut anturitkin tai vain niiden liitokset.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Melkoista virpomista siis.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

h_lauri kirjoitti:Melkoista virpomista siis.

Ja pääsiäiseenkin on vielä aikaa. Se tuntuu aina pahalta kun tekee väärän diagnoosin ja vielä vaihtaa turhia osia.

Codice Bosch P0016 Sincronizzazione fase/giri

Avatar
Enzo
Viestit: 866
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Paikkakunta: Hamina

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Enzo »

:agrue:
Viimeksi muokannut Enzo, 24 Loka 2015, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Enzo. Teekkö sä ko jakoremmin vaihdon? Oliks sulla lukituskaluja? Sais vaik kuvan, jonk perusteella sais verrattua tohon mun settiin - mis mulla kampuran kalu lie johki toiseen mosaan.

Päässeekö tuo konstruktio hyppäämään hampaan verran vaik kiristäjä olis "irti"? En tutkinu ku viimeks remmitin. Helpoin remmin"säätö"/asennus, mitä kokenu. Oheistoimet siihen vaan työläämmät.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:Kuinka usein olette dieseliin vaihtaneet polttoainesuodattimen ja onko teillä talvella ollut sen kanssa ongelmia? Eka talvi tulossa diesel-autolla ja ei ole mitään tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Mietin tässä, josko sen vaihtaisi varmuuden vuoksi.
Kiitos kaikille vastauksista. Meneekö tuo diesel-suodattimen vaihto tämän ohjeen mukaisesti vai pitääkö tuossa tehdä jotain kikka-kolmosia asennusta ennen tai sen jälkeen? Eli onko tuo toimenpide niin yksinkertainen kuin vanha osa pois, uusi laatikosta tilalle ja auto on valmis?

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

On.

Avatar
Polforea
Viestit: 11220
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei se paha rasti ole. Varmista uutta asentaessa, että liittimet loksahtaa kunnolla paikoilleen. Ympäriinsä roiskuva diesel on vittumaista siivottavaa.

Ai mistäkö tiedän... :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

samu_m
Viestit: 74
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja samu_m »

jalittam kirjoitti: Sais vaik kuvan, jonk perusteella sais verrattua tohon mun settiin - mis mulla kampuran kalu lie johki toiseen mosaan.
Päässeekö tuo konstruktio hyppäämään hampaan verran vaik kiristäjä olis "irti"?
Jumppasin tossa eilen jakohihnan 2.4jtdm, tämmösellä lukituskalusarjalla. Hyvin sopi mitä nyt kampuran kalun reiät oli aavistuksen ahtaat. Melko napakka tuo hihna on ilman kiristäjääkin mut kyl se näyttää siltä et pystyy hyppäämään jos kiristäjä on löysällä. Kampuran pyörä päässee sutasemaan tyhjää.
Liitteet
IMG_1149.JPG
IMG_1149.JPG (104.34 KiB) Katsottu 5911 kertaa

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

arv kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti:
DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
Saiko niitä tulperoita jostain uusia? Kävin kysymässä vetteriltä mutteivät löytäneet varaosanumeroa niille.
Tuosta

KuvaPlugs
Tyhmä kysymys, mistä näitä saa tilattua? 1 uupuu. Mystinen Vetter ei sano nyypälle mitään :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Taitaa olla marmori?

eBay tietysti toimii kans =D

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 402
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Laitoin omaani pyöreitä yleismallin tulppia halk.20mm 2kpl peräkkäin niihin ovaali reikiin.
Onnistu ihan hyvin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Aquatica kirjoitti:^
Taitaa olla marmori?

eBay tietysti toimii kans =D
Ainakaan mun skillzeillä ei Ebay taivu löytämään.
Tämän löysin, mutta ajaako saman asian?

http://www.ebay.ie/itm/51816695-PLUG-DO ... xy2FZSRBFo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitoista en osaa sanoa. Jos mitat on samat, kai se sinne käy?
Mutta marmorilla yleensä tykkäävät kyllä myydä ihan kiltisti, jos valmiin osanumeron kanssa menee. Tuo osa #7 taitaa olla oikea? eBay ei löytänyt yhtään, mutta sehän ei mitään tietenkään kerro.

Vastaa Viestiin