Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Aquatica kirjoitti:Mitoista en osaa sanoa. Jos mitat on samat, kai se sinne käy?
Mutta marmorilla yleensä tykkäävät kyllä myydä ihan kiltisti, jos valmiin osanumeron kanssa menee. Tuo osa #7 taitaa olla oikea? eBay ei löytänyt yhtään, mutta sehän ei mitään tietenkään kerro.
Ok, kiitän. Poikkeen Autokeskuksessa :)

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

MrDelirium kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Mitoista en osaa sanoa. Jos mitat on samat, kai se sinne käy?
Mutta marmorilla yleensä tykkäävät kyllä myydä ihan kiltisti, jos valmiin osanumeron kanssa menee. Tuo osa #7 taitaa olla oikea? eBay ei löytänyt yhtään, mutta sehän ei mitään tietenkään kerro.
Ok, kiitän. Poikkeen Autokeskuksessa :)
Määrästä päätellen #1 taitaa tarkottaa helmakoteloihin tulevia.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jaajoo. Missasin ihan kokonaan koko ykkösen, tosin eipä tuo 12kpl olis meikäläiseen osunut silti. Mieleen olis tullut, että olis lokasuojissa ja ovien alla tms....

No, ei silläkään numerolla tietty mitään löytynyt heti :D

@MrD
Joo, eiköhän ne halua siellä AK:lla myydä. Varsinkin kun sanoo, et "osanumero tämä, auto on siis 159 alfa, niin monta ja näin paljon".

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Aquatica kirjoitti:^
Jaajoo. Missasin ihan kokonaan koko ykkösen, tosin eipä tuo 12kpl olis meikäläiseen osunut silti. Mieleen olis tullut, että olis lokasuojissa ja ovien alla tms....

No, ei silläkään numerolla tietty mitään löytynyt heti :D

@MrD
Joo, eiköhän ne halua siellä AK:lla myydä. Varsinkin kun sanoo, et "osanumero tämä, auto on siis 159 alfa, niin monta ja näin paljon".
"Säkillinen." Kyl ne mulle turbon tiivisteet myi ihan asiantuntevasti, sain jopa Alfa Clubin alennukset, vaikka en ole vielä edes jäsen 8)

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Polforea kirjoitti:Joo, ei se paha rasti ole. Varmista uutta asentaessa, että liittimet loksahtaa kunnolla paikoilleen. Ympäriinsä roiskuva diesel on vittumaista siivottavaa.

Ai mistäkö tiedän... :silly:
Hyvä tietää. :)

Lisää tyhmiä kysymyksiä, kun en ole ennen vaihtanut, mutta eikö tuosta uudesta suodattimesta pidä poistaa jotenkin ilmat / täyttää se dieselillä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onkohan tuossa hirveästi eroa 156:een?
Siinä tein niin, että vanha suodatin pois -> kaadoin suodattimen sisällön uuteen -> kiinni ja käyntiin.
Monessa muussa autossa on suodattimessa tai suodattimen vieressä pumppu, jota pitänyt puristella tai painella ennen kuin ilmaus on tehty, eikä lähde käyntiin muuten - tietenkään, kun kone ei sitä naftaa saa. Joissakin pitää vaan siirtopumpulla ilmata (virrat päälle, pois, päälle... kunnes starttiyrityksellä käynnistyy), mutta on niitä sellaisiakin joissa järjestelmä on täysin itseilmaava ja ei muuta kuin käyntiin suodatinvaihdon jälkeen.

EDIT:
Vanhan suodattimen sisältönä voi olla myös sitä vettä, vaikka jossain määrin epätodennäköistä. Vedenerottimen avaaminen ja niin kauan valuttaminen, kunnes tulee pelkkää naftaa läpi, kuulemma toimii.
Tuohan kelluu veden päällä, kun on öljyä. Vedenerotin lienee tuossakin suodattimen pohjassa oleva muovinen pömpeli, jota ei kannata kovin tiukkaan (liian) laittaa kiinni, kun muuten kierteet voipi pettää...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Cloverleaf kirjoitti:Lisää tyhmiä kysymyksiä, kun en ole ennen vaihtanut, mutta eikö tuosta uudesta suodattimesta pidä poistaa jotenkin ilmat / täyttää se dieselillä?
Tämän konsernin tuotteissa on onneksi tankeissa siirtopumput, eli virtoja vaan päälle niin täyttää kyllä suodattimen. Toki voi täyttää uutta suodatinta valmiiksi, mutta ei se välttämätöntä ole.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Naftasuodattimessahan on se ilmausproppu kannessa. Jos nyt haluaa ylimääräistä mielenrauhaa, niin virrat päälle ja menee avaamaan sitä proppua ja vetää heti kiinni kun tulee muuta kuin ilmaa.
Mutta eipä tosiaan tunnu olevan tarpeellista tämäkään. Saattaa jonkun rykäisyn säästää ekalla käynnistyksellä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vinkkejä turbon irrotukseen. Jos kohtapuolin olionvaihtohuollon yhteydes käyttäs turbon irti ja putsais sen.
Elearn kehottaa irroittamaan pakosarjoineen. Onko pakollista, ts eikö muka mahdu muutoin poisto? (juurinytenmuista konstruktiota)
Mitä osia tarttee?
Osaako joku fiilistellä liiat klapit sun muut, et kannnattako vaihtaa koko kikare vai voiko nuo "huoltaa"?
Muuta, mitä?

Kysees siis -06 2.4 riisseli. Ikänä pidelly turboa kädes. Mut ottais neitsyyden siitäkin. Mikäs malli tos onkaan?
Tyhmiä kyselen laiskana miehenä...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuossa tietoa ahtimesta: http://www.invasionautoproducts.com/04alrobvtu53.html
Itse vaihtaisin vain sisäpaketin jossa laakerit ja tiivisteet: http://m.ebay.co.uk/itm/Turbocharger-CH ... 1221937535
Myös kääntyvät vnt johteet saa vaihdettua pakettina.

En jännittäis tuota hommaa, tosin en ole vnt turboa aukaissut vain "tavallisen", mutta ei tuossa pitäs ihmeellistä olla kun varoo siipiä. Uskoisin että alakautta lähtee ilman pakosarjaa, olen pakosarjan pultit kerran kiristänyt kun vihelsi välistä. Lämpösuoja on vähän hankala.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

ukibugi kirjoitti: Mut nyt se jaon tarkistus ja hihnanvaihto tehdään kuitenkin.
Nyt on autoon vaihdettu jakohihna + muut hilpeet ja ajoitus laitettu kohdalleen lukitustyökaluilla. Jako oli kuitenkin hieman pielessä.
Nyt auto taas toimii 8). Samalla tuli myös vaihdettua myös kaikki suotimet ja öljyt koneeseen.
Iso kiitos ongelman selvittelyyn täällä osallistuneille ja Enzolle myös töiden toteutuksesta.

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Mitäs öljyä olette M32-laatikoihinne laittaneet? Ohjekirjan suosittama 75W-85 tuntuu olevan vähän kiven alla, Motonet tarjoaa Castrol Syntransia tai Mobil Mobilube 1 SHC:tä, molemmat 75W-90. Kokemuksia/näkemyksiä kummastakaan öljystä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tutelaa tuokin ehkä varmaan haluaa?
Autofilaro on ainakin kiltisti sitä tarjonnut tarvittaessa (Tutelaa siis), en tiä mitä tuohon M32:een.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Mistä sen kojelaudan keskellä olevan kaiuttimen saa helpoiten hengiltä? Vai olenko ainoa jota se häiritsee?

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

OuZei kirjoitti:Mitäs öljyä olette M32-laatikoihinne laittaneet? Ohjekirjan suosittama 75W-85 tuntuu olevan vähän kiven alla, Motonet tarjoaa Castrol Syntransia tai Mobil Mobilube 1 SHC:tä, molemmat 75W-90. Kokemuksia/näkemyksiä kummastakaan öljystä?
Kouvolan Autosalvasta sain autooni valmistajan suosittelemaa öljyä, vaihdettiin kun kilometrejä oli noin 80000, nyt on vähän päälle 120000 km. Vaihdelaatikko on toiminut hyvin, poislukien kun on ollut pakkasta enemmän, on autoa vähän liikautettava, mikä vaihde helpoimmin menee päälle, esim. 1 , 2 tai pakki. On oltava varovainen ,ettei murjo vaihteita päälle väkisin. Liikauttamisen jälkeen vaihteet on vaihtuneet hyvin.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ghost kirjoitti:Mistä sen kojelaudan keskellä olevan kaiuttimen saa helpoiten hengiltä? Vai olenko ainoa jota se häiritsee?
Kojelaudan keskellä oleva tuuletusritilä, kiinni kahdella ruuvilla ja muutamalla muoviklipsulla. Sen otat irti ja keskikaiuttimen liitin pois pelistä ni homma on selvä. Sen saa kahdella ristipääruuvilla kokonaan sen jälkeen pois. Vaikein operaatio on sen muoviritilän poistaminen siitä.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

OuZei kirjoitti:Mitäs öljyä olette M32-laatikoihinne laittaneet? Ohjekirjan suosittama 75W-85 tuntuu olevan vähän kiven alla, Motonet tarjoaa Castrol Syntransia tai Mobil Mobilube 1 SHC:tä, molemmat 75W-90. Kokemuksia/näkemyksiä kummastakaan öljystä?
Kokemukset F40 lootasta, jossa kiertänyt RedLinet, Mobilubet ja viimeisenä Castrolin Syntans Transaxlet. Tällä kokemuksella uskallan suositella Castrolia. Lisälöpinää löytyy mm: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 7&start=50

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Aquatica kirjoitti:Tutelaa tuokin ehkä varmaan haluaa?
Autofilaro on ainakin kiltisti sitä tarjonnut tarvittaessa (Tutelaa siis), en tiä mitä tuohon M32:een.
Rema kirjoitti:Kouvolan Autosalvasta sain autooni valmistajan suosittelemaa öljyä, vaihdettiin kun kilometrejä oli noin 80000, nyt on vähän päälle 120000 km. Vaihdelaatikko on toiminut hyvin, poislukien kun on ollut pakkasta enemmän, on autoa vähän liikautettava, mikä vaihde helpoimmin menee päälle, esim. 1 , 2 tai pakki. On oltava varovainen ,ettei murjo vaihteita päälle väkisin. Liikauttamisen jälkeen vaihteet on vaihtuneet hyvin.
Antijape kirjoitti:Kokemukset F40 lootasta, jossa kiertänyt RedLinet, Mobilubet ja viimeisenä Castrolin Syntans Transaxlet. Tällä kokemuksella uskallan suositella Castrolia. Lisälöpinää löytyy mm: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 7&start=50
Kiitokset kommenteista!

Taidanpa tuota Castrolia nyt sitten koittaa. Ei tuossa laatikossa (vielä) mitään vikaa tunnu olevan, mutta 100tkm jälkeen varmaan on jo paras terä öljyistä mennyt...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Toi m32 lodju on ouppelin lodju. Se mitään nimenomaan tutelaa tarvi. Castrolia laitettiin toissavuonna mun autoon, talvella oli kylmänä vähän jäykähkö. Nyt on redline ja loota imasee vaihteet sisäänsä kuin *************** 8)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Toverit,

miten olette asentaneet sisätilanlämppärin kabiiniin? ostin defan slim mallisen lämppärin ja mietin mites sen asentaisi mahdollisimman diskreetisti. Hirveästi ei innstaisi ruvta rei'jittämään konsolia, joten saakohan tuohon tehtyä jonkun mallisen aluslevyn tms?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Calixin vehkeisiin saa "kahvan", millä sen voi laittaa suoraan lattialle. Se on siis silloin vain oman painonsa varassa siinä, eikä tuettu muuten kuin johonkin ~30 asteen kulmaan ylöspäin.
Saisikohan Defalle kanssa? Ongelmahan tuossa on se, että se ei olis kiinteä.
Mites viisysissä menee verhoilu, että onko alhaalla se kangasmatto ja pieni rako ja sitten muovit? Teoriassahan siitä pienestä raosta olisi ehkä mahdollista saada tukirauta tm. läpi ja kiinnitetyksi sinne piiloon, ja vasta siihen rautaan sitten lämppärin kiinnike?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itse hienoperseenä pistän sen vaan pystyyn nojaamaan siihen keskikonsoliin. Jotain rautavirityksiä nähnyt vänkärin jalkatilassa ja slim-mallisten kanssa toimiikin.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

jkk kirjoitti:Toverit,

miten olette asentaneet sisätilanlämppärin kabiiniin? ostin defan slim mallisen lämppärin ja mietin mites sen asentaisi mahdollisimman diskreetisti. Hirveästi ei innstaisi ruvta rei'jittämään konsolia, joten saakohan tuohon tehtyä jonkun mallisen aluslevyn tms?
Tämän ketjun http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3 ... in#p153265 oppeja soveltaen asensin oman slim defan tuolla bilteman takiasteipillä ja pysyy verhoilussa kiinni kuin hmm. takiainen. Siis asennustelineen ruuvasin lyhyillä ruuveilla sopivan kokoiseksi leikattuun vanerinpalaan ja takiasnauhan kaistaleet teippasin sitten siihen vanerin takapuolelle. Takaisnauhan verhoilussa pysyvyydessä ei ole ollut ongelmia, mutta se teippi rupesi irvistelemäään jonkin ajan päästä siitä vanerista. Modasin tuota vielä ampumalla naittajalla takiasnauhan vaneriin kiinni niin hyvin on nyt kestänyt pari talvea.

Ja kesän ajaksihan tuo on helppo nykästä irti, eikä jää jälkiä.
Il nero era bellissimo

Julli
Viestit: 231
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Julli »

Minulla oli alfan oma varashälytin ja se ei tykännyt kun sisätilalämppäri hönki kuumaa. Alkoi huutamaan hädissään. Sitten löysin ohjeen miten varashälyttimen sisäilman tunnistimen sai pois.
Eikä huutanut kuin ne mttamat kerrat, join unohdin kytkeä pois.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

Polforea kirjoitti:Joo, ei se paha rasti ole. Varmista uutta asentaessa, että liittimet loksahtaa kunnolla paikoilleen. Ympäriinsä roiskuva diesel on vittumaista siivottavaa.

Ai mistäkö tiedän... :silly:
Joopa,

Keltainen liitin (tuloletku?) ei ensin meinannut irrota, sitten kun irtosi, oli vaikeuksia saada pysymään kiinni. Apuna kokenut asentajakaveri, joka myös ennakkoon totesi olevan piece of cake. Eka koekäytto keskeytyi nopeasti, kun diesel suihkusi konehuoneeseen ja tallin lattialle. Ohuen meisselin kärjellä liittimen lukituksen varovainen herkistely pelasti tilanteen, ainakin toistaiseksi :silent:

Aika rimpulat nuo liittimet mielestäni, kun putkissa ja letkuissa painetta kuitenkin jotain 2000 baaria. Huollellinen on syytä olla niin irrottaessa kuin paikalleen laittaessa.

Ja samaan nippuun tehdyn öljynvaihdon kruunasi aiemmissa huolloissa (Auto-Milano ja sitä ennen Delta) pilalle rusikoitu öljypohjantulppa. Kevyellä lämmittämisellä, taltalla ja vasaralla aiemmin hakattuun kohtaan lyömällä tuo lähti sitten yllättävänkin helposti. Mutta jäin kyllä pohtimaan, vaihtuivatko öljyt edelliskerralla Milanossa yläkautta, vai jäivätkö vaihtumatta kokonaan. Tulpan ulkönäöstä pystyi nimittäin päättelemään, että voimaa oli tuolloin vuosi sitten käytetty, mutta avattua tuota ei ollut saatu :evil:
TTi

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eihän sitä painetta siellä kohti ole vielä juurikaan yhtään... Filtterin jälkeen vasta korkeapainepumpulle mennään, jossa se paine luodaan ;)

Mutta kyllä itsekin on ihmetellyt, että minkä hemmetin takia autoissa nuo naftafilttereiden letkuliittimet on mallia "surkea, surkeampi, surkein" - ?!

A J S
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 13:58

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A J S »

Aquatica kirjoitti:Mutta kyllä itsekin on ihmetellyt, että minkä hemmetin takia autoissa nuo naftafilttereiden letkuliittimet on mallia "surkea, surkeampi, surkein" - ?!
Koska yhdenkään autotehtaan ensisijaisena tavoitteena ei ole valmistaa hyviä, kestäviä ja helppohuoltoisia autoja, vaan tuottaa omistajilleen voittoa.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

No eipä taida tosiaan olla :oops: pelkkä siirtopumpun paine...
TTi

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kiitos lämppäriasennusvinkeistä. Taidan päätyä tarratoteutukseen

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Vaihdoin viikoloppuna vaihteistoöljyt castrol syntrans multivehicleksi, 75w-90. Edelliset litkut oli tumman punaiset(redlinekö?).
Vaihteisto toimii 1 ja 2- vaihteilla aiempaa paremmin mutta kylmänä saa heruttaa edelleen jotta pykälä menisi silmään. Yllättävän dorkasti laitettu se täyttöaukko, pelotti että muljahtaa kuusiokolo soiroksi kun joutui pikku vipuvarrella vääntämään tulpan auki. Voi suositella ko.öljyä mutta ei tuo edelleenkään noiden pienten pykälien osalta jouheva ole.

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nisse »

Vainio kirjoitti:Tuli tänään otettua vielä etupyörät irti ja ihmeteltyä jouset ja iskarit läpi. Ei niissä mitään vammoja näkynyt.
Tallissa on onneksi yhdet paljon vähemmän ajetut iskarit ja jouset lojumassa. Täytyy viikonloppuna vaihtaa ne alle ja katsoa kuinka käy.

Tommonen 45 asteen viiste oli kesän aikana ilmestynyt eturenkaiden nurkkiin. Yllättävän reunasta noi renkaat pystyy kulumaan :-D


Sama ilmiö oli täällä kun vaihdettiin renkaat. Ehtivät kesän olla uudet kumit alla ja näköjään keväällä saa ostaa taas uudet. Kokona 245/35r19 ylätukivarret vaihdettu samalla kun kesäkiekot laitettiin alle.
Eli oliko hyviä vinkkejä mitä kannattaa mennä kulmiensäätäjälle sanomaan? Ei perse kestä joka kevät uusia kumeja ostaa :)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^Mulla sama vika.... nyt säädettiin kulmat nollille..... katotaan miten käy.....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mulla ei syönyt vakioalustalla ja sen säädöillä, mutta kun laitoin alle Eibachin vieterit ja TI:n kulmat niin voihan vee. Nyt on vedetty kanssa nollille ja katsellaan miten äijän käy.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Joo, mulla oli tosiaankin hävinnyt maavaraa vakioalustasta. Vanhat jouset olivat ihan ehjät, mutta jostain syystä keula oli alempana kuin ohjemitassa kerrotaan.
Vieterien vaihdolla maavara palautui ja kävin mittauttamassa kulmat ko. operaation jälkeen. Näytti olevan kulmat ihan ok jos mittauksiin vaan voi luottaa.
Nyt ei voi muuta kuin toivoa parasta...

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Nyt alkanut kuulumaan noin 10-20 km/h nopeuksilla ja noin 1000 rpm semmoista matalaa/kumisevaa/aaltoilevaa ääntä konehuoneen suunnilta. Ei kuulu paikallaan ollessa, kun nostaa kierroksia vaihde vapaalla. Eikä kovemmilla nopeuksillakaan ääni kuulu ainakaan ohjaamoon saakka. Mikähän siellä oikein voisi pitää ääntä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mää vetäsin kokeeksi etupään 15' auraukselle. Talvirenkaalla en huomannut kovinkaan suurta eroa ajettavuudessa aikaisempaan 20' haritukseen. Ainakin ovat nyt rengasystävällisemmät kulmat madallusjousten kanssa.

Ege
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ege »

Omasta autosta alkanut kuulumaan rohisevaa ääntä. Esiintyy useimmiten 2 ja 3- vaihteilla kiihdyttäessä ja moottorrijarrutuksessa. Ääni on kuitenkin tullut myös vaihde vapaalla, eikä kytkimen asennollakaan tunnu olevan vaikutusta. Laakeriremppa on tehty vaihteistoon ja olen käynyt koeajatuttamassa kys. pajalla ongelman ilmettyä, olivat sitä mieltä että ääni ei kuulu vaihteistosta. Lähiaikoina pääsen varmaankin tutkimaan autoa nosturille.
Sitä odotellessa otan mielelläni vastaan valistuneita veikkauksia ja vinkkejä siihen, mikä tuon äänen aiheuttaisi.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Nyt on pakko kysäistä; paljon ihmisillä on maksanut tuo maalausoperaatio takaovien ja lokarien kohdalta, johon vuosien saatossa on tullut kivisuihkua? Itselläni Grigio Titaniossa on kymmenen vuoden jälkeen aika heikossa hapessa maali noilta osin, joten ajattelin josko sen maalattavaksi veisi jossain Turun seudulla. Tietty jos tietää Varsinais-Suomi/Satakunta akselilla laadukasta jälkeä tekevää automaalaria, saa myös vinkata. Laadusta voi maksaa mielellään.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kuuluuko 159:n kaasupolkimessa olla "välistoppi"? Kun kaasu on painettu mielestäni pohjaan ja painaa vähän kovemmin, niin kuuluu mekaaninen ääni ja poljin liikkuu vielä vähän enemmän pohjaan. Ajossa testasin ja kierrokset nousivat, mutta mielestäni teho ei välittynyt pyörille. En nyt enää uskalla testata, kun ei kovin normaalilta tuntunut. Viisaat varmaan tietävät onko kaasupolkimessa yms. jotain rikki?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Cloverleaf kirjoitti:Kuuluuko 159:n kaasupolkimessa olla "välistoppi"? Kun kaasu on painettu mielestäni pohjaan ja painaa vähän kovemmin, niin kuuluu mekaaninen ääni ja poljin liikkuu vielä vähän enemmän pohjaan. Ajossa testasin ja kierrokset nousivat, mutta mielestäni teho ei välittynyt pyörille. En nyt enää uskalla testata, kun ei kovin normaalilta tuntunut. Viisaat varmaan tietävät onko kaasupolkimessa yms. jotain rikki?
profiilin automaatti kyseessä? kickdown? normaali pykälä siis ja heittää pienemmälle vaihteelle jos pienempää (järkevää) vaihdetta löytyy. Oma bmw ainakin vetää liiankin pienelle kickdownilla ja tuntuu että menee paremmin kun ei käytä koko toimintoa...

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Cloverleaf kirjoitti:Kuuluuko 159:n kaasupolkimessa olla "välistoppi"? Kun kaasu on painettu mielestäni pohjaan ja painaa vähän kovemmin, niin kuuluu mekaaninen ääni ja poljin liikkuu vielä vähän enemmän pohjaan. Ajossa testasin ja kierrokset nousivat, mutta mielestäni teho ei välittynyt pyörille. En nyt enää uskalla testata, kun ei kovin normaalilta tuntunut. Viisaat varmaan tietävät onko kaasupolkimessa yms. jotain rikki?
profiilin automaatti kyseessä? kickdown? normaali pykälä siis ja heittää pienemmälle vaihteelle jos pienempää (järkevää) vaihdetta löytyy. Oma bmw ainakin vetää liiankin pienelle kickdownilla ja tuntuu että menee paremmin kun ei käytä koko toimintoa...
Juu, automaatti kyseessä. Ensimmäinen sellaiseni, joten aina oppii uutta. :-D Omasta mielestäni kulki kanssa paremmin ilman tuota ominaisuutta, sen takia tuo fiilis ettei teho välittynyt pyörille.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Onko kellään ideaa mistä vois johtua "hydraulinen / robottimainen" 1 sec äännähtely kun kierrokset on 1000 ja 1200 välissä? Ääni toistuu myös kun pyöräyttää rattia ja esiintyy myös sykleissä kylmäkäynnistyksen yhteydessä "iii-iii-iii... Ääni muistuttaa 156 ohjaustehostimen äänähtelyä...Vai onko samaa kun 156, eli ohjaustehostimen nesteet kylmällä?

kalliopuska
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kalliopuska »

Shuttle kirjoitti:Nyt on pakko kysäistä; paljon ihmisillä on maksanut tuo maalausoperaatio takaovien ja lokarien kohdalta, johon vuosien saatossa on tullut kivisuihkua? Itselläni Grigio Titaniossa on kymmenen vuoden jälkeen aika heikossa hapessa maali noilta osin, joten ajattelin josko sen maalattavaksi veisi jossain Turun seudulla. Tietty jos tietää Varsinais-Suomi/Satakunta akselilla laadukasta jälkeä tekevää automaalaria, saa myös vinkata. Laadusta voi maksaa mielellään.
Etu- ja takaovet, takaneljännekset ja takaluukun maalautin viime talvena ja 700-800€ korvilla oli itse purettuna/kasattuna.
Maalasivat kattopalkinkin kun tarkoitus oli häivyttää c-pilariin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Takaovet pokkauksesta alaspäin, helmaa ja takasivupaneelit 900€ - juurikin tuon kivisuihku efektin takia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Nyt tulee jäätävä OT, mutta Konalan teltta olisi veloittanut 500 tuossa x vuotta sitten. Vein Stilon sinne ja ne pirut kusetti mua! Maalasivat kiveniskemät takuutyönä.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Mikähän mahtaa olla syynä tavallista reilumpaan kulutukseen, alle kympin on nykyisin vaikea päästä. Auto siis Tbi. :o:

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aika kaiken näköinen. Jos ei tule mitään vikakoodeja, niin veikataampa näitä:

Jarru/käsijarru laahaa (kokeile ajon jälkeen, tuntuuko jonkun vanteen keskusta kuumalta)
Koneen saaman ilmamäärän mittaus ei toimi (vai voikos tämä aiheuttaa kulutuksen lisääntymistä)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Laahaavat jarrut, kuten Garmund mainitsi. Renkaista johtuva vierintävastus. Ilmansuodatin tukossa tai seos muista syistä hiukan pielessä, ei kuitenkaan niin paljoa että tulis koodia. Tai nämä kaikki yhdessä?

Tai sitten se yleisin eli ajotapa muuttunut "ripeämmäksi". :D

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Voiko esim huonosti asennettu ilmansuodin aiheuttaa tuota jos kotelon kansi on huonosti kiinni ja suodin pääsee kastumaan kunnolla. Pari karun näköstä kuvaa muhineesta suodattimesta löytyy foorumilta....

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla oli dieselissä juurikin näin :( "vähän" vettynyt ja homeessa..
Liitteet
img20151206_153336.jpg
img20151206_153336.jpg (43.95 KiB) Katsottu 5939 kertaa
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin