Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Kiitoksia!
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Aquatica kirjoitti:^
Mutta vaan mitkähän on suositukset?
Jos suositukset harittaa, varmasti syö sisäkulmat.
Jos suositukset on ns. nolla-auraukselle, pitäisi kulua hyvinkin tasaisesti.

Väärät rengaspaineet yleensä syö (etenkin noita nykyisiä Nokialaisia) joko keskeltä tai reunoista. Liian paljon painetta ja renkaasta tulee "pallo", ja keskusta kuluu. Liian vähän painetta ja keskusta kohoaa irti ja olat hoitaa kantamistyön = olat kuluu.
Tai sit Nokian tapauksessa just toisinpäin, mutta joka tapauksessa *harvemmin* ilmanpaineet vaikuttaa siihen, että yksi syrjä kuluu yksinään... Ellei sitä sitten yhdistetä esimerkiksi isoihin cambereihin tai muuten jännään?
Tällaisilla arvoilla tehtiin viimekesänä. Huomasinpa juuri, että on käytetty 1.9 JTS templatea. Miten paljon eri mallien arvot mahtaa poiketa toisistaan?

Blackeissä on keskellä pintaa 5 mm, sisäkantit huomattavan kuluneet. Ulkokantitkin ovat kuluneemmat kuin keskeltä, mutta ei niin paljoa kuin sisemmät.
Liitteet
Kulmat1.jpg
Kulmat1.jpg (173.29 KiB) Katsottu 10914 kertaa

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

^ Camberithan tuossa näyttää olevan ohjearvojen ulkopuolella. Negatiivinen camber syö rengasta nimenomaan sisäreunasta. Jos ulkokantitkin kuluneet niin voipi olla, että myös rengaspaineet olleet pielessä.

Joku voi vahvistaa, mutta muistaakseni säätöarvoja on kahdenlaisia: normialustalle ja TI-sporttialustalle. Jossakin ketjussa tästä on jauhettu enemmänkin ja erilaisia teorioita hyvistä ja huonoista säädöistä on esitetty.

Olikos se niin, että ainakaan vakio-osilla camberia ei pystynyt säätämään?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ainoastaan aurausta pystyy säätämään.

Ja jos tosiaan on myös ulkoreunat kuluneet, niin rengaspaineet myös syyniin. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti liian alhaiset. Dunlop tosiaan suosittelee renkaan minimiksi (!) nimenomaa autovalmistajan suurinta suositusta, 156:n kohdalla siis 2.5bar. (Alfa sanoo, että 2.2-2.5bar).

Camber vaikuttaa, joo. Mutta väitän ainakin edessä tuon harituksen vaikuttavan paljon enemmän, vaikka ei tuo 12minuuttia mitenkään erityisen paljon ole. Mitä suorempaa auto kulkee (tai siis mitä suoremmassa renkaat on suhteessa menosuunta), sen vähemmän ne myös kuluu kun ei joudu turhaa sivutyötä tekemään. Vaikuttanee jonkin verran ajomukavuuteen ja ohjattavuuteen mutkapätkillä, itse ainakin totesin 156:ssa nollakulmat aika herkiksi uriin ja kallistuksiin.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Tässä TBi:ssä on uskoakseni sama alusta kuin TI versiossa (PackSport1 optio), eli ainakin matalampi kuin normaali. Nuo arvot ovat 1.9 JTS mallille, joten olisi kiinnostava tietää, mitkä TI alustan arvot ovat. Menikös se niin, että kun alustaa lasketaan, niin camber:it tuppaa kasvamaan?

Pitääpä nyt tälle kesälle laittaa reilusti paineita, manuaali sanoo 2,7 ja 2,5 tälle rengaskoolle, niin näillä ajaa vielä tämän kesän. Sinällään näitä Black:eja ei tule ikävä.

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Monza kirjoitti:Menikös se niin, että kun alustaa lasketaan, niin camber:it tuppaa kasvamaan?
Periaatteessa näin. Tai jos ollaan ihan tarkkoja niin kulma menee enemmän miinukselle eli pienenee, mutta rengas ja vanne menevät siis enemmän vinoon.

Oliko niin, että vain 3 rengasta oli sisäreunasta kuluneita? Jos näin niin missä kulmassa olevassa renkaassa ei ollut kulumaa?

Auraus (tai haritus) tosiaan on yleensä se, joka renkaita syö, mutta tuon suuntauslapun perusteella auraukset on niin tasaiset joka kulmassa, että ei selitä miksi yksi rengas on säästynyt paremmin. Veikkaan, että kyseinen rengasmalli on jotenkin herkkä rengaspaineille ja yhteen renkaaseen on tullut vähän enemmän kuin muihin.

Omaa kokemusta on sen verran, että edellisessä autossa oli halpa korkeussäädettävä alustasarja, jonka kanssa tuli pelattua ylös ja alas jatkuvasti ilman mitään suuntauksia. Renkaat kuluivat ihan tasaisesti vaikka camberia varmasti oli madalluksen jälkeen enemmän kuin missään ohjeissa. Auraukset yhdessä vaiheessa tarkastutin ja olivat ohjearvoissa. Renkaat oli kyllä suurta nopeusluokkaa ja muutenkin varsin kovaa seosta, mikä varmasti vaikutti kulumaan.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Purettu 159?

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Onko kellään tietoa puretusta 159:stä? Hakusessa lampunpesinten letkut.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »


Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Monza kirjoitti:Tässä TBi:ssä on uskoakseni sama alusta kuin TI versiossa (PackSport1 optio), eli ainakin matalampi kuin normaali. Nuo arvot ovat 1.9 JTS mallille, joten olisi kiinnostava tietää, mitkä TI alustan arvot ovat. Menikös se niin, että kun alustaa lasketaan, niin camber:it tuppaa kasvamaan?
Pitääpä nyt tälle kesälle laittaa reilusti paineita, manuaali sanoo 2,7 ja 2,5 tälle rengaskoolle, niin näillä ajaa vielä tämän kesän. Sinällään näitä Black:eja ei tule ikävä.
Mun mielestä auraukset on suht ok molemmissa päissä, tosin etuharitus voisi olla hieman pienempikin. -camperia on hieman liikaa kaikissa paitsi toisessa etummaisessa. Muistaakseni sport alustaisen 2vetosen raja-arvo oli etu ja takapäässä camperille ~-1°20'. Takapäässä on toki camperille säätö, joten se saa ihan vain säätämällä kuntoon. Ne, jotka ovat vaihtanneet allatukivarsia tai ollu koko etukelkka irti esim. jalittam, niin vois kertoa, että onko siellä kiinnityksissä jotain pelivaraa. Öölearnissa kun muistutellaan monessa kohtaa merkaamaan esim. alatukivarren kiinnitysten kohta ennen irroitusta. Casterit ovat tässäkin pielessä, tosin vaikutus rengaskulumaan pieni.
Joo, jotkut renkaat ovat hanakampia reunakulumalle kuin toiset paineista huolimatta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Nyt olisi hyvät vinkit tarpeen!

Ostin n. kk. sitten 159 2.4 jtdm alfan, josta ostohetkellä kuului kuskinpuolelta pompuissa sekä paikallaan kääntäessä rutinamainen ääni. Auto on ollu vakaa ajaa eikä ajaessa kaarteissa ole mitään ääniä kuulunut. Ajoittain tosiaan töyssyissä kuskinpuolelta kuulunut rutinamainen ääni sekä paikaltaa lähtiessä sama ääni rattia kääntäessä. Rattia kääntäessä ei kuitenkaan mitään nypytystä tunnu ratissa. Tänään ajaessa kotiin jotaina siellä sitten lopullisesti tapahtui. Ajaessa noin 50kmh ylöspäin alkaa kuulua kuskinpuolen renkaan luota tasainen tukuttava ääni sekä ohjaus on ehkä hieman levoton ajoittain. Jarruttaessa auto tärisee jonkin verran myös. Rutina edelleen kuuluu pompuissa. Mikähän on mahtanut sanoa sopimuksensa irti? Oma korjaustaito on rajoittunut lähinnä kaksipyöräisiin eli ihan käsi en ole mutta auton alustan korjaushommat on vielä aika tuntematon asia. Kiitos etukäteen vastauksista :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitäs ohjaustehostimen öljyn säiliön mittatikku kertoo? Ja onko minkä väristä (vihreää, punaista, likaista vai puhdasta?) neste? Ja tuossa 159:n tikussa sitten kaiketi sekä kylmän että lämpösen mitta-asteikko eri puolin, että tarkkana.

Nyt väsyneenä varmaan luin väärin, mutta hammastangon kanssahan viisysissä on aika paljon ollut ongelmia - oireet ei kyllä ihan perinteiset ole, kun ei nypytä?

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Pitää tarkistella, mutta tässä nyt asiaa tutkittuani niin kuulostaisi oireet vetonivelen probleemaan. Ääni on kuitenkin samassa tahdissa pyörien pyörimisen kanssa. Hammastangon ongelma ei varmaankaan ole kun nypytystä ei tunnu kääntäessä rattia.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Orkkis etualatukivarren takahelassa on pieni säätövara caster-säädölle. Eli ovaalinmalliset lävet kiinnityspulteille. Näin ainakin mun -06 koslassa oli.

Asian voi tarkistaa esim. irrottamalla yhden kiinnityspultin ja kurkata aparin lävestä helan köykämiinin läven muoto.

Aparissa lienee kiinnityksiltään pari milliä välystä. Sitä en vielä ole kokeillut, kuis pali sillä saa esim. camberia hierottua. Laitoin ite "keskelle" reikiä.

Nyt kesällä laittanen takapäähän powerflexit ja sen jälkeen taas säädätykseen - tälläkertaa tohon meän kylän pajalle joku viikonloppu. Uus ad huoltamo avattu ja saa pajottaja vähä harjotella. Tuolloin ajattelin hakea etukelkan symmetriaan, jot ylävarsien säädöillä sais camberit minimiin.
Eli hakea aparin/alavarren-/ylävarren puslien nollakohdat, jot saa camberit minimiin ja casterin järkeväksi. Ylävarren säätöpuslat vaikuttaa camberiin ja casteriin.
Takapäästäkin avaan uniballit ja putsaan ja rasvaan ne. Kuha ei tarttis vaihtaa olkaa - oik on viel orkkis. Etupään pallot vois kans voidella.

Eikös isommalla casterilla pitäs saada ohjauksen keskitystä terhakkaammaksi?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä se casteri olis hyvä ohjearvoissa olla. Pyörä on silloin suunnitellusti riittävän "vedettävä" ja Alfamaisesti kun vetäsee kurviin, niin lisää kurvissa tarvittavaa -camperia. Toi on ihan hieno juttu, että siellä on pelivaraa kiinnityksissä, on sitten varaa optimoida ja korjata mahdollisia osien mittavirheitä.
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ok. Alueella noi casterit on, mut ujolta vaikuttaa keskitys (en ees enää tiedä, mimmonen se normaalisti on/pitäisi olla...)
Noil säätöpuslilla saa lievästi madalletun camberit säädettyä liki maksimiin, eli tappiin pitää säädöt hakea. Siksi itellä kiinnostaa aparin välykset, jot saa käytettyä kummanki puolen kaik säätövarat. Ny on hieman toispuolel varaa pienentää camberia, mutku haluan symmetriaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^se symmetria onkin se juttu. Menee tosi hienosti kun niitä puolieroja ei ole. Korjattiin joskus yks meisseli, joka oli kahdessa paikassa todettu olevan v*tun hyvä. Joka nurkka oli yksistään ohjearvohaarukassa, mutta kohtuu selvät puolierot. Tasattiin erot poijes. Äijä kävi vielä erikseen kiittämässä ku auto oli ihan eri maailmasta. Eli jos vain pystyy, niin pyörävoimat samaksi per akseli ja joku tolkku etu ja takapään suhteessa myös.
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Näio.
Nytki liki symmetrinen, mut tiedän et etucambereista saanee viilattua jokusen minuutin pois. Toivottavasti. Perversiot meillä kaikilla...
Ja "unohtu" renkaanvaihdossa laittaa vakaajat tiukempaan moodiin.

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Mahtaakohan kenelläkään olla tietoa miksi matkamittarin lukema vilkkuu jatkuvasti? Ei siis trippi vaan ihan matkamittari .Ei pitäisi olla huolto- tai öljynvaihto tulossa vielä pitkään aikaan ja sillonhan tulee ilmeisesti erillinen varoitus

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^can-väylä virhe sanoisin

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Asentelin uuden soittimen vkl aikaan eli siitä siis johtunut. Pitääpä tarkastella uudelleen liitokset. Kaikki kyllä muuten pelaa mutta tuo rupesi ihmetyttämään. Kiitoksia vastauksesta :P

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kun uusi laite on asennettu verkkoon, pitää yhteensovitus tehdä testerillä Broxi-toiminnolla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jaa-a, ei mun ainakaan tarvinnut / tullut mitään robleemaa kun vaihdoin soittimen. Käytin toki kaikki asiaankuuluvat adapterit canbus etc ja akku oli irti asennuksen ajan.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Juu, jos laittaa toisen, samanlaisen radion kuin alkuperäinen autoon, pitää syöttää radion koodi, mutta tällöin ei km-näyttö vilku. Jos km-näyttö vilkkuu, on se merkki viasta hitaassa can-väylässä, jolloin jotain häikkää on verkossa. Radio on yksi verkon ohjan, ja jos se on vaihdettu muuhun kuin alkuperäiseen radioon, luulisi sen tarvitsevan broxi-toimenpiteen. Tietysti tarvikelaite tarvitsee myös can-yhteyden, muuten se tietysti herjaa vikaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tarttee tosiaan tehdä "Can proxy alignment", jos väylään törkkäillään uusia laitteita.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Edessä kuskinpuoleinen jarrusatula on aivan jumissa. Ei kuulemma liiku mihinkään. Helmikuussa yksi paja sitä jo yritti huoltaa, mutta ei auttanut. Nyt huollossa totesivat, että se on pakko vaihtaa. Lähipaja sanoi kuitenkin, että noita saa Suomessa vain Autokeskukselta ja hinta on noin 500€ + molemmat levyt + molemmat palat ja työ = €€. Onko jollain tietoa korjaako joku noita satuloita? Tai mistä saisi halvemmalla? Ja auto siis 1,9 JTDm.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^nimark.fi, autodoc.fi, autonvaraosat24, spareto.com yms. Mulle tarjottii takasatulaa marmori hinnalla 300 kpl nimarkilta 81, trw ja uusi osa ei kierrätetty

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

jkk kirjoitti:^nimark.fi, autodoc.fi, autonvaraosat24, spareto.com yms. Mulle tarjottii takasatulaa marmori hinnalla 300 kpl nimarkilta 81, trw ja uusi osa ei kierrätetty
Kiitos. Kaikissa ei ollut satuloita eteen myynnissä. Osassa taas oli montakin erilaista, mutta en löytänyt varaosanumeroa, jotta sopivuudesta olisi varmuus. Lisäksi puuttuu Alfa Romeo -teksti. :-D Pitää vielä metsästää, jos vaikka jonkun käytetyn löytäisi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VMP

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kuva on vähän huono, mutta onko kyseessä siis alkuperäinen joka näyttää toiselta puolelta tältä? Osakoodi 77364912.
Liitteet
77364912.jpg
77364912.jpg (28.23 KiB) Katsottu 9415 kertaa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jaa, onkos nuo nyt ne "pikkubrembot"

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ebayn kuva on sen verran selkeä, ettei siinä harmillisesti ole nelimäntäinen satula :(
VMP

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

jkk kirjoitti:^jaa, onkos nuo nyt ne "pikkubrembot"
Brembot kyllä.

Italian eBaysta pitää varmana hommata käytetty. Melkein 200 niillekin tulee hintaa posteineen. Alfisti.netistä olisi uusi 400 €.

Edittiä: Italiasta käytetty satula + postit 170 €, alfisti.netistä uudet Brembon levyt + Brembon palat + asennussarja satuloille 180 € + postit. Autokeskuksen osiin olisi mennyt 1100 €...

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Mikäs laatikko 159 2.0jtdm on?

Virtsu
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:13
Car(s): Alfa 159 2.0 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Virtsu »

Mun autossa vm. 2010 on F40, mutta ilmeisesti myös sitä kuuluisaa c635 laatikkoakin voi löytyä. Olikohan niin, että viimeisimmät versiot voi olla tuolla heikommalla vaihteistolla.

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maahinen »

DPF ongelmia... Löytyykö tietoa kuinka pitkään 2,4JTDm 159:ssä kestää alkuperäinen partikkelisuodatin? Omassa autossa nyt n.185tkm ja suodatin aivan totaalisen jumissa edes pakkopoltto ei lähde käyntiin liian suuren vastapaineen? vuoksi(diff. pressure)..

Omat vaihtoehdot tällä hetkellä:
Uusi suodatin tai DPF ja EGR poisto.
Näyttää hitaalta!

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

DPF:n kestoikä riippuu varmasti erittäin rankasti mm. ajoprofiilista sekä auton mahdollisista vioista (ainakin suutinongelmat, ahtovuodot ja termariviat vaikuttavat tähän), minkä vuoksi kestoikää kilometreissä tai vuosissa on todella haastava arvioida.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onhan paine-eroanturi kunnossa? Letkut/putket loukulle anturilta ok?
Mitä paineita atk näyttää esim kun auto ei käynnissä?

Mitä jos irrottaa loukun ja heittää sen vaik uppokylpyyn nokea liuottamaan ja sit reipasta huuhtelua ja kuivattelua...

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maahinen »

jalittam kirjoitti:Onhan paine-eroanturi kunnossa? Letkut/putket loukulle anturilta ok?
Mitä paineita atk näyttää esim kun auto ei käynnissä?

Mitä jos irrottaa loukun ja heittää sen vaik uppokylpyyn nokea liuottamaan ja sit reipasta huuhtelua ja kuivattelua...
Pariviikkoa sitten irrottelin nokiloukun ja liuotuksella sekä vesipesulla koitin ongelmaa ratkoa, tällä sainkin vastapaineet laskemaan alemmalle tasolle ja pakkopoltot tehtyä. Puhdistus onnistui siten, että auringonvaloa pääsi putkesta läpi, mutta suurinosa pilleistä jäi silti kivettyneen tuhkan tukkimaksi. Siihen ei omat painepesut auttaneet.

Tyhjäkäynnillä diff.pressure laski lähemmäs nollaa ja arvo kasvoi loogisenoloisesti kaasua painettaessa. Nyt reilut 1000km myöhemmin samat ongelmat palasivat, turhauttavaa. Autoon on edellinen omistaja asentanut Steinbauerin P-boxin, lieköhän tehonlisäyksellä kuinka suuri vaikutus tukkeutuneeseen nokiloukkuun?

Mutta, tarkistelen töiden jälkeen paineet ja informoin tänne tuloksista.
Näyttää hitaalta!

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Itse itselleni vastaten, regenerointi lähti kuin lähtikin käyntiin, maksimissaan diff.pressure arvo oli noin 500mbar, tyhjäkäynnillä 60mbar. Pakkopolton jälkeen tyhjäkäyntilukemaksi putosi arvoon 0mbar ja 80-120kmh kiihdytyksessä vastapaineen huippu oli noin 300mbar. Pakkopolton jälkeen FES kertoi nokiloukun tukkeutumisasteeksi 70%. Alaväännöt(<2000rpm) on edelleen hukassa.

Maallikkona en osaa sanoa osuuko nuo arvot sapluunaan? Sen verran voin kuitenkin veikata, että ilman lisätoimenpiteitä sama rumba on edessä todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin. :(

Lähitulevaisuudessa täytyy myös tutkia mahdollisia ahtovuotoja jne. sillä ripeämmissä kiihdytyksissä mustan "voimasavun" määrä alkaa olemaan varsin häiritsevä.
Näyttää hitaalta!

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Silloin kuin itsellä oli tuo pönttö vielä käytössä, niin muistan lukeeni ( olikohan jopa MultiEcuScan-ohjelmassa ) että tukkeutumisprosentti ei varsinaisesti ole looginen, vaan n. 200% vastaisi täysin tukossa olevaa hiukkasloukkua. Ilmeisesti tuo 70% on aika normaali?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Smacket kirjoitti:Silloin kuin itsellä oli tuo pönttö vielä käytössä, niin muistan lukeeni ( olikohan jopa MultiEcuScan-ohjelmassa ) että tukkeutumisprosentti ei varsinaisesti ole looginen, vaan n. 200% vastaisi täysin tukossa olevaa hiukkasloukkua. Ilmeisesti tuo 70% on aika normaali?
Tuo tukkeutumisprosentti lienee hyvinkin vahvasti viitteellinen arvo. Itsellä tuo arvo on vaihdellut kellonajasta ja kuunasennosta riippuen 0-150% välillä. :crazyeyes:
Näyttää hitaalta!

jimmu
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 15:22
Car(s): Alfa romeo 159 2.4 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jimmu »

Terve, ois tuulilasinpyyhin ongelmaa.... Eli tuulilasin pyyhkimenvarren kiinnikkeen jälkeen tulee sellainen muovinen osa josta toinen pää menee pyyhkimiä liikuttavaan tankoon ja toiseen päähän kiinnitetään pyyhkimen varsi. Tämä muoviosa mennyt poikki. Saako näitä osia mistään? Moottorin kyllä saa ostettua, mutta saako tanko tsydeemiä mistään? Pyyhkiän vivusto taitaa olla oikea nimi kyseiselle härpäkkeelle.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

maahinen kirjoitti:Itse itselleni vastaten, regenerointi lähti kuin lähtikin käyntiin, maksimissaan diff.pressure arvo oli noin 500mbar, tyhjäkäynnillä 60mbar. Pakkopolton jälkeen tyhjäkäyntilukemaksi putosi arvoon 0mbar ja 80-120kmh kiihdytyksessä vastapaineen huippu oli noin 300mbar. Pakkopolton jälkeen FES kertoi nokiloukun tukkeutumisasteeksi 70%. Alaväännöt(<2000rpm) on edelleen hukassa.

Maallikkona en osaa sanoa osuuko nuo arvot sapluunaan? Sen verran voin kuitenkin veikata, että ilman lisätoimenpiteitä sama rumba on edessä todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin. :(

Lähitulevaisuudessa täytyy myös tutkia mahdollisia ahtovuotoja jne. sillä ripeämmissä kiihdytyksissä mustan "voimasavun" määrä alkaa olemaan varsin häiritsevä.
Omaan kokemukseen perustuen sanoisin että puhdista tai vaihda egr ja tee vielä pakkopoltto.

Mulla syttyi myös vikavalo joka halusi DPF:n vaihdettavaksi (P1206 - Clean or replace particular filter), mutta en uskonut, vaan puhdistin egr:n, tein siihen kuristinlevyn ja tein pakkopolton. Edellisten toimenpiteiden jälkeen differential pressure arvot tyhjäkäynnillä 0-5 mBar ja ajossa 5-65 (max 120) mBar. Clogging arvo on pakkopolttojen jälkeen ollut 70 % nurkilla.
Nyt oon ajanut näköjään 2,5 vuotta ilman ongelmia (kop kop)... Mittarissa nyt ~240 tkm.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=386609#p386609

Eihän tuossa pitäisi kylläkään voimasavua näkyä jos hiukkassuodatin on kunnossa? Auringonvalon läpinäkymisestä hiukkasloukusta en osaa sanoa, mutta epäilen ettei kunnossa olevasta näy läpi, silloinhan ne näkymättömät hiukkasetkin pääsevät läpi. Olisko hiukkasloukku kuitenkin entinen?

Saattaahan olla, että ECU:un on tehty muutoksia egr:n ja polton suhteen.

Edit: lause jäi kesken :oops:
Viimeksi muokannut arv, 27 Huhti 2016, 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Näin juuri minunkin mielestä pitää olla, ei saa olla liian alhaiset (jolloin ohjelma luulee loukun olevan puhki), eikä yli 100 mbar joutokäynnillä, jolloin ohjelma luulisi sen olevan tukossa osittain. Alussa '06 kun ohjelma oli viallinen, ja poltot eivät käynnistyneet autoissa, jouduttiin kehittämään painepuolen putkeen (alussa oli kaksi putkea, ennen ja jälkeen loukun, uusimmissa on vain ennen loukkua) "ohivirtausputken" ohuesta kupariputkesta, josta yksi haara johti auton alle. Tällä saatiin painetta alennettua, niin kaikki pelasi ok ja poltto toimi suunnitellusti. mutta sen vuotoputken säätö oli aika haasteellinen, aukko kun piti olla juuri oikean kokoinen. Myöhemmin '06 tehdas sai toimitettua uuden ohjelman, jonka toiminta oli suunnitellun mukaista. Näitä putkia saattaa olla edelleen joissain autoissa paikoillaan. Jos minulla olisi autossani "maahisen" kuvailema ongelma, virittäisin tuon putkivirityksen autooni, koska nuo paineet ovat kyllä yläkanttiin.
Edit. tämä minultakin unhoittui, tehoihin vaikuttava ohjelma ensimmäisenä pois!
Viimeksi muokannut seppo, 27 Huhti 2016, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aurinko ei paista loukun läpi, jos keraamit paikallaan.
Jos sen tehoboxin nyppäis irti ja putsais eegeeärrän? Sit tarkkailis voimasavun määrää.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

maahinen kirjoitti:DPF ongelmia... Löytyykö tietoa kuinka pitkään 2,4JTDm 159:ssä kestää alkuperäinen partikkelisuodatin? Omassa autossa nyt n.185tkm
Löysin yhden tehtaan tiedotteen 2007 vuodelta, jossa sanotaan;
"Jokaisen regeneroinnin jälkeen osa nokihiukkasista jää aina palamatta, ja se määrää DPF-suodattimen iän. Yleisesti ottaen DPF-suodattimen kestoikä on noin 250 000 km, mutta se voi pienentyä asiakkaan ajotyylin, moottorin öljynkulutuksen ja regenerointimäärien mukaan."
Ja lopuksi vielä tehtaan huomautus, hiukkassuodattimen pesu painepesurilla tai muilla laitteilla on ehdottomasti kielletty. Jos suodatin tukkeutuu liikaa, eikä sen toimintaa voi palauttaa ennalleen pakotetulla regeneroinnilla, on se vaihdettava.

alfiini
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2015, 01:17
Car(s): 159 1.9 JTDm 2008 Q-tronic
156 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfiini »

Tuli käytyä hieromassa kauppoja 159:stä 2.2 jts moottorilla. Auto vaikutti koriltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan hyvältä, mutta koeajossa tuli esille selvä kolina moottorista. Matala, suhteellisen harva kolina kuului ainoastaan noin 2.5k kierroksilla paikallaan ja liikkeestä, eikä kytkimen painaminen vaikuttanut. Ketju on myyjän mukaan juuri vaihdettu automilanossa ja kuulemma oli alumiinisilppua tullut öljyjen joukosta (löysä ketju hangannut lohkoa?). No moottori oli huuhdeltu eikä vahinkoa kuulemma ollut kerinnyt syntyä.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että alapäästä laakerit sököt alumiinisilpun takia, mutta koska kone muuten kävi nätisti ja ääni ilmeni selvästi vain 2.5k kiekoilla ja kun moottoria ei kuormitettu, syypää voisi olla kaksoimassavauhtipyörä.

Videonäyte: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0VG4TcsmIdD7e

Kuuluu selvemmin videon loppupuolella. Kuulokkeilla kuulee hyvin. Mielipiteitä?
Viimeksi muokannut alfiini, 01 Touko 2016, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palehti »

alfiini kirjoitti:kuulemma oli alumiinisilppua tullut öljyjen joukosta. Mielipiteitä?
Siirry shoppailemaan seuraavaa yksilöä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

palehti kirjoitti:
alfiini kirjoitti:kuulemma oli alumiinisilppua tullut öljyjen joukosta. Mielipiteitä?
Siirry shoppailemaan seuraavaa yksilöä.
Just näin, ei lisättävää.

Ja juu, ei kuulu ainakaan mun pannusta tollasta kalkatusta

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itse ajellut omalla yksilöllä nyt n. 40tkm eli 122tkm - 161tkm ja tuollaista ääntä samassa motissa ei ole kuulunut. Ei ennen ketjun vaihtoa eikä ketjun vaihdon jälkeen. Enkä kyllä ole kuullut moista koeajamista muistakaan 2.2JTS yksilöistä, itse jättäisin suosiolla väliin.

Vastaa Viestiin