Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AAW »

Jame kirjoitti:Tuo eper.jacekowski.org saitti kun ei ole enää vähään aikaan toiminut ja fiat forumin eper kaiketi 2005 vuodelta, niin löytyykö mistään tuoreempaa versiota, josta löytyisi tuon 2.4:n 154 kW versionkin osat?
2009:
http://srv2.carecat.net:7084/navi?KEY=STARTUP

Tuore kun löytyy jo Giuliakin:
http://langer-et.no-ip.org:7080/navi?FO ... K=R&MAKE=R

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Kiitokset, tarjotaanpa vaikka kaffet Mustialassa jahka sinne vaan toivottavasti kerkiän :-D
Il nero era bellissimo

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AAW »

^toivottavasti kerkeet, olis kivaa vaihtaa kuulumisia.

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Kangasmattoja olen vailla, mutta mistäs niitä kannattaa hankkia? Nykyiset edellisen omistajan hankkimat matot on varmaan jotain kiinakamaa ebaystä kun muoto on vähän mitä sattuu eikä ole kiinnikkeitä että saisi lattiaan kiinni.

Minulla siis se vanhanmallinen kiinnitys lattiassa joka vain painetaan kiinni. Käytännössä kaikki hyvännäköiset setit mitä olen löytänyt näyttävät kuvien perusteella olevan uudemmanmallisella kiinnityksellä, jossa on käännettävä "lukitus".

ebaystä löysin tällaisia: http://www.ebay.ie/itm/ALFA-ROMEO-147-1 ... 1829880714
Nämä näyttää aikalailla samoilta mitä alkuperäisessä matossa on (auton mukana tuli vaan yks kappale :crazyeyes: )

Sit niitä tyhmiä kysymyksiä:
Saako suoraan sopivia mattoja jostain muualta kuin marmorilta?
Mitä suunnilleen maksaa marmorilla?
Sopiiko noi mun linkkaamat nippelit 159iin? ePeristä yritin katella, mutta osanumerolla antoi vain 166.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^ Itse ostin matot Filarosta. Maksoi 65,- setti (2013). Tuli kylläkin vahingossa 2008 mallin matot, auto kun on 2008 rekisteröity, mutta oikeesti 2007 mallivuotta. 2008 keväällä kaiketi tuli nuo uuden malliset penkit, niin varmaan samalla matotkin vähän muuttuneet.
Siirtämällä lattiaverhoukseen skruuvattujen muovitappien paikkoja sain ne istumaan.
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mä tilasin ebaysta myyjältä nimellä jwspecials. tilasin 147 ja 159 matot a 56 e kotiin kannettuna saksasta. ja kiinnikkeet erikseen kiinasta a 1,5 e pari. olin tyytyväinen. ainoa miinus tokan tilauksen kohdalla oli lähes 3 vkon toimitusaika

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Alfisti.netin matot on perinteisesti ollut laadukasta materiaalia ja hyvin istuvat.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

Kiitokset vastanneille!
Jame kirjoitti:^ Itse ostin matot Filarosta. Maksoi 65,- setti (2013). Tuli kylläkin vahingossa 2008 mallin matot, auto kun on 2008 rekisteröity, mutta oikeesti 2007 mallivuotta. 2008 keväällä kaiketi tuli nuo uuden malliset penkit, niin varmaan samalla matotkin vähän muuttuneet.
Siirtämällä lattiaverhoukseen skruuvattujen muovitappien paikkoja sain ne istumaan.
Kiitokset infosta. Pistetään harkintaan.
Jkk kirjoitti:^mä tilasin ebaysta myyjältä nimellä jwspecials. tilasin 147 ja 159 matot a 56 e kotiin kannettuna saksasta. ja kiinnikkeet erikseen kiinasta a 1,5 e pari. olin tyytyväinen. ainoa miinus tokan tilauksen kohdalla oli lähes 3 vkon toimitusaika
Onko tarkempaa osoitetta noille kiinnikkeille?
Tiige kirjoitti:Alfisti.netin matot on perinteisesti ollut laadukasta materiaalia ja hyvin istuvat.
Juu tuolta olen katsellut mutta kuvien perusteella on uudemman mallin kiinnitys. Lähteeköhän nuo tapit tuolta auton lattiasta helposti irti jos laittaa uudempaa tilalle?

OuZei
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Heinä 2015, 20:11
Car(s): 159 2.2JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OuZei »

OuZei kirjoitti:Juu tuolta olen katsellut mutta kuvien perusteella on uudemman mallin kiinnitys. Lähteeköhän nuo tapit tuolta auton lattiasta helposti irti jos laittaa uudempaa tilalle?
Itse itselleni vastaten, kyllähän ne lähtee kun vaan vastapäivää kiertää (Jamehan sen jo sanoikin, en vain osannut sitä heti tulkita oikein :silly: ). Taidanpa laittaa Alfistille tilausta.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Laitetaan tänne ylös ilmastoinnin täyttömäärä, jos joku hyötyisi myös asiasta. Tarra konepellissä 460. Kone oli päättänyt 436g täytöstä ja sillä myös sirkat hävisivät.

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Taas meikäläinen apuja huutelemassa täällä palstalla.. No eipä voi mitään kun ei itse löydä. Onkos muilla esiintynyt tällaista vaivaa, eli kun vasemmalle kääntyessä kääntää tappiin asti, kuuluu oikealta edestä ikäänkuin laahaavaa ääntä? Ääni on metallinen ja tuntuu kuuluvan vain yhdellä alueella renkaan kierrosta, eli ei jatkuvaa laahausta. Tätä jatkunut nyt jo pitemmän aikaa, mutta itse vikaa ei ole vielä paikallistettu. Saman puolen takapäästä myös aikamoista kolinaa pienissä terävissä möykyissä, mikä mahtaisi olla yleisin piste johon vian etsintä kannattaisi keskittää? Kiitos taas etukäteen jo vastauksista.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Etupyörän laakeri?
Abarth 500 Esseesse

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Laakeri menossa oikealta, vanteesta ottaa paino kiinni jarrusatulaan tietyssä kohtaa renkaan kierrosta?

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

nsrmies kirjoitti: Saman puolen takapäästä myös aikamoista kolinaa pienissä terävissä möykyissä, mikä mahtaisi olla yleisin piste johon vian etsintä kannattaisi keskittää? Kiitos taas etukäteen jo vastauksista.
Jos tämä ei leviä tästä laajemmalle, niin voin kuiskaten kertoa ratkaisseeni omasta vastaavan ongelman kiristämällä kaikki pyöränmutterit :oops:

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Itse kun olen isokätinen ja paksusorminen, ihmettelen miten kaukovalopoltin pitäisi vaihttaa! Siis se keskimmäinen vasemmalla puolella. Pitääkö oikein etupuskuri irrottaa, jotta koko lyhty-yhdistelmän saa irti. Vaikeuksia on ollut ed omistajallakin, kun polttimo ili irti.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mun piti ottaa ecu pois edestä jotta tassun sai sinne väliin.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Ok, tarkoitin oikeanpuolimmaista vasemmalla, en keskimmäistä lyhdyssä. Purkutöihin siis!

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Olisko helpompaa js mukavempaa pyytää jotain pienikätisempää hoitaa homma tai viedä pikahuoltoon? :D

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

:wink:

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Onko ohjeita vaihdekepin suojuksen vaihtamiseksi. Alkuperäinen näyttää reikiintyvän. Tuli joskus tilattua nahkainen versio, mutta on vaan jäänyt vaihtamatta..peukalo vissiin väärässä kohtaa..

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^isoin vika mullakin.

Vecara
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vecara »

harde kirjoitti:Onko ohjeita vaihdekepin suojuksen vaihtamiseksi. Alkuperäinen näyttää reikiintyvän. Tuli joskus tilattua nahkainen versio, mutta on vaan jäänyt vaihtamatta..peukalo vissiin väärässä kohtaa..
Paina pussi niin alas kuin menee, sormet molemmin puolin pussin kautta reunojen alle ja reipas nykäisy ylöspäin.

Lähtee kehikoineen (se yleensä hopean värinen, missä mukana hätävilkku ym nappeja), sitten kaksi liitintä irti ja vaihtamaan pussi vaikka keittiön pöydälle.

Pussi puristettu muovikehikolla (muoviklipsit, varovasti irti ettei mene rikki) kiinni, lisäksi useita reikiä jolla pussi saadaan kohdilleen.

Varmista takaisin laittaessa että kaikki kiinnikkeet ovat paikoillaan, itse hukkasin yhden..

Helppo puolen tunnin homma :)

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Se muovisuojus jossa on itse pussi kiinni, lähtee helposti kun avittaa talttapäisellä ruuvarillä siitä nappien alapuolelta. Neljällä kiinni ja kaksi saa ruuvarilla auki kampealla, ei tartte nykiä jos pelottaa :).

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Arvon 159 omistajat. Missä kunnossa teillä on lokareiden kaarien maalit? Elikkä kun se lokarin metalliosa taittuu siinä kaaressa, niin siinä kohtaan. Huomasin et itellä on takalokarista lähtenyt palanen maalia irti ja nyt huomasin et samassa kunnossa on toinen takalokari ja toinen etulokari. Oikee etulokari taas ihan priimaa, mut nuo kolme on sellaisia et maali lähtisi varmaan irti jos vähän nakuttelisi tms. Toki autolla ikää 10+ vuotta ja esteettisesti haitta liki olematon mutta silti...

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Mulla kans lähtenyt paloja irti -06 vuoden 159;stä, juuri nyt korjaan noita takakaaria. Koko taitettu reuna lähti irti ihan puukolla, ei ollut maali enään missään kiinni, vaik maali oli paikoillaan ja alla oli jo ruostetta.
20160728_080221.jpg
20160728_080221.jpg (90.34 KiB) Katsottu 7454 kertaa
Noin paljon jouduin putsaan, ennekuin kaikki irtonainen oli pois. Jostain syystä maali ei ollut kiinni kunnolla pellissä, isoja lepeitä irtos kun rupesin puhdistaan, olisiko syy tuon pellin sinkkauksessa et maali irtoo paloina.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Nelipyöräsuuntauksessa käyty ja meno ei oikein vakuuta, aika uraherkkää suoralla sekä varsinkin jarrutuksissa, alla on uudet renkaat.

Liitteenä kuva kulmista.
Liitteet
Kulmat.jpg
Kulmat.jpg (146.07 KiB) Katsottu 7395 kertaa

Virtsu
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:13
Car(s): Alfa 159 2.0 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Virtsu »

Minun auto ei meinaa mennä suoraan, vaan hakee vähän koko ajan eli suuntavakavuus puuttuu. En sanoisi sitä uraherkäksi. Suuntaukset kunnossa, takana haritusta vaikka käyttöohjekirjan mukaan pitäisi olla aurausta. Tiedä sit, onko sillä vaikutusta meikäläisen ongelmaan.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Raikkoo kirjoitti:Nelipyöräsuuntauksessa käyty ja meno ei oikein vakuuta, aika uraherkkää suoralla sekä varsinkin jarrutuksissa, alla on uudet renkaat.
Nelipyörä ja nelipyörä... ei ole takapäähän koskettukaan. Etupään voisi säätää aivan ohjearvon reunalle (-0,4 mm), jolloin suuntavakaus paranisi hieman. Junaahan siitä ei sittenkään tule.
Virtsu kirjoitti:Minun auto ei meinaa mennä suoraan, vaan hakee vähän koko ajan eli suuntavakavuus puuttuu. En sanoisi sitä uraherkäksi. Suuntaukset kunnossa, takana haritusta vaikka käyttöohjekirjan mukaan pitäisi olla aurausta. Tiedä sit, onko sillä vaikutusta meikäläisen ongelmaan.
Voisin väittää, että varmasti vaikuttaa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Onko porukka etupään aurausta nollaan laittanut, tai ainakin hyvin lähelle?

Soitin juuri suuntauksen tehneeseen firmaan ja lupasivat uuden veloituksetta. Onko takapäätä syytä pitää noin kovalla aurauksella?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Juuri säädätin Virossa etupään nollaan ja oikein hyvin kulkee. Aiempaan verrattuna tietysti myös paremmin, mutta takapään säädöt vaikuttavat toki kokonaisuuteen.
Raju auraus takana on kokemusteni mukaan tehnyt ajamisen vaihtelevalla kitkalla erittäin ikäväksi.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Elikkäs taidan laittaa etupään nolla auraukselle ja takapään auraus minimiarvoon 1,2mm.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kokemusteni/ymmärtääkseni haritus takapäässä on kuin kusisi housuun pakkasella.
Eli kannattaa välttä Suomen asfaltti/sora/öljysorateillä.

Euroopassa saattaa toimia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Raikkoo kirjoitti:Elikkäs taidan laittaa etupään nolla auraukselle ja takapään auraus minimiarvoon 1,2mm.
Suositeltavaa myös rengaskulumaa ajatellen.
Haritusta edessä ja 159:ssä erityisesti = lähes varmasti syö sisäreunat. Noi kun voi "täysin ehjänäkin" syödä niitä, vaikka olis melkolailla nollassa auraus.

Oma kestosuosikki: nollat edessä ja lievä auraus takana, autosta riippumatta (etuvetoisia vain) - ei vielä ole tullut vastaan autoa, jossa ei toimis...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

banditbusa kirjoitti:^ Mulla kans lähtenyt paloja irti -06 vuoden 159;stä, juuri nyt korjaan noita takakaaria. Koko taitettu reuna lähti irti ihan puukolla, ei ollut maali enään missään kiinni, vaik maali oli paikoillaan ja alla oli jo ruostetta.

Noin paljon jouduin putsaan, ennekuin kaikki irtonainen oli pois. Jostain syystä maali ei ollut kiinni kunnolla pellissä, isoja lepeitä irtos kun rupesin puhdistaan, olisiko syy tuon pellin sinkkauksessa et maali irtoo paloina.
Eli sama homma itellä edessä. No hittoako tässä, autosta pitää joka tapauksessa pitää huoli. Vähän tässä kismittää kun noi ei ollut alkuvuodesta tuossa kunnossa, muutenhan ne ois menneet takaovien kanssa samaan aikaan.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Joo, helpomalla pääsee kun korjaa ajoissa. Mulla meni kans tosi nopeesti huonoon kuntoon, kun ekat palat irtos. Jos autoo meinaa pitää pitkään niin kannattaa korjata.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Raikkoo kirjoitti:Elikkäs taidan laittaa etupään nolla auraukselle ja takapään auraus minimiarvoon 1,2mm.
Mulla etuveto, mutta nyt tyytyväinen ajoon.
auraus/haritus astetta
edessä -0.05
takana 0.20

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kuinkas paljon vakioalustaisessa pitäis olla renkaan keskeltä lokarinkaareen?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^ Kävinpä tallissa mittaamassa: vasen etu 37,5, vasen taka 38, oikea etu 38, oikea taka 39.
Orkkis jouset ja iskarit, 160 tkm mittarissa. Vasen takajousi poikki, jännä että se on kuitenkin korkein nurkka.

Just viikonloppuna vaihdettiin -04 focus farkkuun etupään jouset ja iskarit, harmi ettei tullut otettua noita mittoja ennen hommiin ryhtymistä, mutta kyllä nuo mitat useamman sentin kasvoi uusilla osilla. Toki varmaan vähän tippuu alemmas jonkin matkaa kun kerkiää sillä ajamaan.

Nyt kun on ensin vorttilla tuota hommmaa treenattu pitäs vaihtaa (ainakin taakse) myös 159:n iskarit ja jouset. Nuo iskareiden yläpään "top mountit" vaan kun n. 50,- kpl, niin voiskohan ne jättää vaihtamatta vai säästääkö väärässä paikassa? Bilsteinin B3 jouset ja B4 iskarit tarkoitus laittaa, vai onko parempia ideoita ei-madaltavissa jousissa? Mielellään ottais samalta valmistajalta molemmat, vai onko sen niin väliä?
Il nero era bellissimo

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Jaa, olisiko ne pitänyt vaihtaa myös? Vai pelkät mutterit vain?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Farkussa ei takalasinpyyhkijä pelaa, vaan sojottaa pystyssä mykkänä. Onko näistä tapana että moottori hajoaa, vai onko jotain halvempia vikapaikkoja mistä hakea vikaa?

ladyalfa
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Kesä 2013, 12:47
Car(s): ex 159 3.2 Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ladyalfa »

Takalasin pyyhkijän moottori oli minulla

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Useimmiten taitaa nalkata akseli läpivientiputkeensa kuten kaikissa muunmerkkisissäkin farkuissa. Tähän mennessä olen saanut kaikki pelaamaan CRC liotuksella, purku/kasaus-operaatiolla ja herkistelyllä. Kertaakaan ei oo viel itse moottori hajonnut. Se on sit eri juttu vaihtaako mieluummin koko murikan vai alkaako purkamaan ja kunnostamaan.

Mutta noin olen sen kunnostanut ainakin neljään VAG kulkineeseen ja tähän crosswagoniin.

kridersson
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Heinä 2016, 01:25

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kridersson »

Iltaa!

Onko tullut muilla 2,4jtdm manuaali vaihteisen omistajalla vastaan, tai miksei muillakin, että kun painaa kytkintä n.2-5cm kuuluu melko metallinen rohina ja rahina? Sittenkun painaa kytkimen ihan pohjaan asti niin ääni katoaa. Ajossa oli mikä vaihde tahansa niin ääntä ei kuulu. Ainoastaan kun sitä poljinta hivenen painaa. Ehkä pieni ylimääräinen ääni kuuluu jos oikein haluaa kuulla kun moottorijarrulla 6. vaihde silmässä jonnekkin alamäkeen valuttaa mutta siitä en huolissani ole.

Ääntä on kuulunut nyt viimeiset 2tkm ja ääni ei ole pahentunut. Kaiken järjen mukaan jos se on painelaakeri niin sen luulisi melko nopeasti pahenevan niinkuin laakeri viat yleensäkkin ja myös äänen olevan pahimmillaan kun kytkin on aivan pohjassa. Vedättäessä ei myöskään kuulu ääniä ei ravistuksia niin sen mukaan kaksoismassakin pitäisi olla kunnossa. Kytkimen toiminta, liikerata ja purenta on ihan normaalia eikä kytkin luista vaikka väännättäisikin.

Jotainhan sille pitää tehdä, ja vika varmaan selviää kun kirstun pudottaa alas mutta olisi kiva kuulla jos jollain ollut vastaavia oireita että mitä sieltä on rikki ollut. Tietää sitten vähän varustautua paremmin riittävällä määrällä varaosia :lol:

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Hmm, kuuluukos näissä olla varoituskolmiokin jossain? Vai lieneekö nykyään edes pakollinen varuste autossa. Omastani en hoksannut mitään paikkaa missä se järkevästi matkustaisi. Kyseessä SW.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä se on edelleen pakollinen varuste.

Ei ollut takakontin lattiaverhoilun alla?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tuomas K kirjoitti:Farkussa ei takalasinpyyhkijä pelaa, vaan sojottaa pystyssä mykkänä. Onko näistä tapana että moottori hajoaa, vai onko jotain halvempia vikapaikkoja mistä hakea vikaa?
Omastani otin sulakkeen pois kun en tykännyt että se käynnistyi automaattisesti pakittaessa jos oli pyyhkijät käynnissä (lasi on aina liki aina kurainen ja turhaa sitä on naarmuttaa). Ton automatiikan ehkä vois ottaa softalla pois. Eli ootko tsekannu sulakkeen?
Abarth 500 Esseesse

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jame kirjoitti:^ Kävinpä tallissa mittaamassa: vasen etu 37,5, vasen taka 38, oikea etu 38, oikea taka 39.
Orkkis jouset ja iskarit, 160 tkm mittarissa. Vasen takajousi poikki, jännä että se on kuitenkin korkein nurkka.

Just viikonloppuna vaihdettiin -04 focus farkkuun etupään jouset ja iskarit, harmi ettei tullut otettua noita mittoja ennen hommiin ryhtymistä, mutta kyllä nuo mitat useamman sentin kasvoi uusilla osilla. Toki varmaan vähän tippuu alemmas jonkin matkaa kun kerkiää sillä ajamaan.

Nyt kun on ensin vorttilla tuota hommmaa treenattu pitäs vaihtaa (ainakin taakse) myös 159:n iskarit ja jouset. Nuo iskareiden yläpään "top mountit" vaan kun n. 50,- kpl, niin voiskohan ne jättää vaihtamatta vai säästääkö väärässä paikassa? Bilsteinin B3 jouset ja B4 iskarit tarkoitus laittaa, vai onko parempia ideoita ei-madaltavissa jousissa? Mielellään ottais samalta valmistajalta molemmat, vai onko sen niin väliä?
Just vaihdoin yhden takajousen ja siinä oli aivan priimat yläpäät (autolla menty 170tkm). Eli tuskin kannattaa varuiksi ostaa jos ovat noin kalliita.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Itse vaihtaisin nuo yläpäät jos tuohon touhuun lähtisin. Ne on kuitenkin helposti uusittavissa tässä vaiheessa ja onko 50/ puoli se deal breakeri?

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Tein juuri itse tuon jousien ja iskareitten vaihto homman, ja kyllä ne yläpään kumit kannattaa vaihtaa.Päällepäin mullakin näytti hyviltä mut kun irroitti ne niin kahteen osaan olivat revenneet. Ne yläkumit febit 42 euroo kpl ja swag 36 euroo kpl.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^ Eipä näytä noita tukilaakereita tarvikkeina tähän hätään saavan, kyselin Heikalta, Sparetosta ja Topautosta. No pitänee ottaa sitten orkkikset alfisti.netistä samalla kun tilaan nuo bilsteinin b4:t sieltä. Noita osia kun tässä tutkinut, niin jännä että Sachsilla on eri jouset automaattiin ja manuaalin. Ainoa ero mitä noissa huomasin oli että automaattiin on 14,35 mm vahvuus ja manuaaaliin 14,40 mm. Eri koodilla ne taitaa olla kyllä orkkisjousetkin. Esim. Lesjöforssilla on vain tuota 14,40 mm vahvana. Ne Bilsteinin B3 jouset ovat kuulemma poistuneet jo 2 - 3 vuotta sitten eli se niistä sitten.
Il nero era bellissimo

Vastaa Viestiin