Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuomas K kirjoitti:^^Vuoto ei tule varsinaisista ovitiivisteistä, vaan oven sisäpellin tiivisteestä ovipahvin alta.
Juuri näin. Epäselvä sanavalintani. Helppo kuitenkin korjata ovipahvien purku ja välipellin tiivistys saumoista.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Täytyisi jarruremonttiin aktivoitua ja aloin osiaa katsella. Tuli vaan heti ropleema:

1,9 JTDM STW -08/-09 ja Brembon 305 mm jarrut.

Motonettiä kun katsoo, niin tarjoaa eri levyjä alustanumeron mukaan, eli pre tai post 7026206. Onko tuo nyt ATE/Brembo vai mitä?

Muualta mitä yritin kurkkia, niin ei oikein monenlaisia levyjä löytynyt jos halkaisija täsmäsi.

Elikäs mitkä levyt tähän nyt pitäisi ottaa ja uskaltaako tilata noita "yleismallin" levyjä? Ei ny tollut tarkoitus mitään hirmu ratajarruja laittaa, ihan vaan laadukasta tarviketta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

TBi:n akun lepojännite senkun laskee, josko proaktiivisesti vaihtaisi tuon ennen talvea.

Oliko tässä mitään erityistä proceduuria? Kannattaako jännitteitä pitää yllä jollain 12V jännitteensyöttöviritelmällä? Vai nappaanko vaan maan irti, plussan irti ja laitan uuden? Pitikö tässä pitää sitten joku tuumaustauko ennen uuden akun laittoa, että esim. ecu resetoituu? Entä oliko radiossa koodia, en ainakaan mistään ole mitään lappua löytänyt.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Itse vaihdoin viime kevättalvesta akun varman päälle, eli toinen akku oli kaapeleilla kiinni vaihdon ajan. Ainakin tuolla tempulla meni ihan kivutta.

Tosin kyllähän tuolla vanhalla akulla kävi jännitteet hyvinkin alhaalla muutaman kerran, eikä sekään mitään suurempaa ohjelmaa tehnyt :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

^^ Kyllä radiokoodi-lappu (kuten ajoneston koodi-korttikin) pitäisi olla auton mukana, tosin sitä ei tarvitse kuin silloin kun radion vaihtaa toiseen autoon. Koodi on siis tallentunut keskusohjainlaitteeseen. Akun irroituksessa ei tapahdu mitään korvaamatonta, lämmityslaite menee 20 ast, ja ajotietokone nollautuu. Autossa ei ole onneksi mitään turhia kotkotuksia.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

seppo kirjoitti:^^ Kyllä radiokoodi-lappu (kuten ajoneston koodi-korttikin) pitäisi olla auton mukana, tosin sitä ei tarvitse kuin silloin kun radion vaihtaa toiseen autoon. Koodi on siis tallentunut keskusohjainlaitteeseen. Akun irroituksessa ei tapahdu mitään korvaamatonta, lämmityslaite menee 20 ast, ja ajotietokone nollautuu. Autossa ei ole onneksi mitään turhia kotkotuksia.
Mites BlueMe, häviääkö nämä? En mielellään koske mihinkään bluetooth vermeeseen, jos sen kerran on saanut toimimaan :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sattuuko kukaan muistamaan ulkoa tai muuten tietämään 2.4 JTDm:n öljypropun tiivisteen kokoa ja laatua? Samoin F40-salkun tyhjennys- ja täyttöproput, onko niillä tiivisteitä?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuomas K kirjoitti:Sattuuko kukaan muistamaan ulkoa tai muuten tietämään 2.4 JTDm:n öljypropun tiivisteen kokoa ja laatua? Samoin F40-salkun tyhjennys- ja täyttöproput, onko niillä tiivisteitä?
Motonet tarjoo tuollaista:

Tuotenumero: 27-3377
Tuote: Öljytulpan tiiviste Corteco 005569S (2 kpl)
Tuotekuvaus: Materiaali: Kupari Sisä-Ø 18,0 mm Ulko-Ø 26,0 mm Paksuus 1,5 mm
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Monza kirjoitti: Mites BlueMe, häviääkö nämä? En mielellään koske mihinkään bluetooth vermeeseen, jos sen kerran on saanut toimimaan :mrgreen:
Kuten Seppo kirjoitti: Ei mitään ihmeellistä tapahdu sillekään.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Takapyörän laakeri, käykö yksi ja sama myös Q4:än ettei sille ole jotain omaa jota ei saa mistään?

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Q4:ssa on samat laakerit joka kulmassa. Eli siihen vaan taaksekin etupyöränlaakeria kehiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Katos perkele, hyvä että tuli kysyttyä. Kiitos.

Avatar
lehtokal
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 09:51
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: HKI

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lehtokal »

Hei! Voi olla että asiaa on puitu aikaisemminkin, mutten nyt äkkiseltään löytänyt tietoja foorumilta.. Alustan muutoskatsastusta varten kävin äsken mittauttamassa ohjauskulmat Vianorilla, Etu camberissa on kuitenkin yli sallitun heittoa. Mikä on helpoin/nopein tapa saada noi ruotuun? Katsastus menossa kohta umpeen :drinking: Kiitos jo etukäteen :)

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 155TS »

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6438.html

Tuolla sarjalla saisi camberit kuntoon...
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Leimalla kulmien ei tarvitse mennä tehtaan ohjearvoihin madalletussa autossa. Niiden täytyy kuitenkin olla symmetriset ja ylipäätään järkevissä rajoissa.

Ei sillä etteikö niiden kulmien saattaminen kohdalleen olisi kuitenkin hyvä ajatus :)

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Jtdm:n lämpeäminen mietityttää. Löysin searchilla keskustelua, jossa lämpeämistä kehuttiin.

Yleisellä tasolla dieselin sanotaan lämpenevän bensa-autoa hitaammin, mutta ensimmäisellä dieselillä autoilevana kiinnostaisi tietää, että kuinka hidas lämpeäminen on vielä auton normaalia toimintaa vai alkaako esim. termostaatti olla vaihtokunnossa.

Työmatka on 8 km, josta puolet on keskustassa ajoa ja puolet taajama-ajoa. Tällä matkalla vielä +3 asteessa lämpötila ehtii viisarin mukaan nousta 90 asteeseen viimeisen kilometrin aikana.
-4 asteessa viisari jää 70 asteeseen. Pikkupakkasella viisari hieman notkahtaa alaspäin tyhjäkäynnillä.

Lämpöä tulee hyttiin varsin hyvin sähkövastuksesta riippumatta, kun eikö sekin sammu jossain vaiheessa.
Paluumatkalla päivän lämmettyä +5-10 asteeseen, viisari nousee 90 asteeseen ja pysyy siinä.

Kuulostaako kärry lämpeävän niinkuin pitäisi?

Avatar
lehtokal
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 09:51
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: HKI

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lehtokal »

Tuomas K kirjoitti:^^Leimalla kulmien ei tarvitse mennä tehtaan ohjearvoihin madalletussa autossa. Niiden täytyy kuitenkin olla symmetriset ja ylipäätään järkevissä rajoissa.

Ei sillä etteikö niiden kulmien saattaminen kohdalleen olisi kuitenkin hyvä ajatus :)

Eroa vasurin ja oikean puolella on 0,3astetta yli sallitun :silly: mietin vaan että onkohan noin pientä heittoa mahollista korjata ilman uusia puslia? Takana oli ihan mallikkaasti jo ilman säätöjäkin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eipä siellä edessä hirveästi ole muuta säätömahdollisuutta kuin puslat. Jos kulmat on epäsymmetriset, niin se ei varsinaisesti johdu siitä madalluksesta, mutta madallus voi toki pahentaa asiaa.

Mitenkäs näissä muuten on ollut etupenkkien istuinosan kallistussäätöä? Tuossa omassa kun on fiksusti matkustajan puolella kallistussäätö, mutta kuskin puolella ei ole. Noin sitä tuskin on suunniteltu, eli jompi kumpi etujakkara lienee joskus vaihdettu.

Persparila ei myöskään toimi ainakaan kuskin puolella. Onko ne yhtä paskoja kuin 156:ssa? Vai voiko näissä olla jotain akuankkavikoja, jotka korjaantuisi helpommin kuin elementit vaihtamalla?

Avatar
lehtokal
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 09:51
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: HKI

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lehtokal »

Tuomas K kirjoitti:Persparila ei myöskään toimi ainakaan kuskin puolella. Onko ne yhtä paskoja kuin 156:ssa? Vai voiko näissä olla jotain akuankkavikoja, jotka korjaantuisi helpommin kuin elementit vaihtamalla?
Säädöistä en tiedä kun itse aina kuskin penkillä, mutta penkinlämmittimistä grillaa vain toinen kerrallaan, eli kummankin jakkaran lämmitykset ei pelaa samanaikaisesti :lol: en ole jaksanut tälle ominaisuudelle mitään tehdä kun itseä se ei häiritse ;)

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

jazma kirjoitti:Jtdm:n lämpeäminen mietityttää. Löysin searchilla keskustelua, jossa lämpeämistä kehuttiin.

Yleisellä tasolla dieselin sanotaan lämpenevän bensa-autoa hitaammin, mutta ensimmäisellä dieselillä autoilevana kiinnostaisi tietää, että kuinka hidas lämpeäminen on vielä auton normaalia toimintaa vai alkaako esim. termostaatti olla vaihtokunnossa.

Työmatka on 8 km, josta puolet on keskustassa ajoa ja puolet taajama-ajoa. Tällä matkalla vielä +3 asteessa lämpötila ehtii viisarin mukaan nousta 90 asteeseen viimeisen kilometrin aikana.
-4 asteessa viisari jää 70 asteeseen. Pikkupakkasella viisari hieman notkahtaa alaspäin tyhjäkäynnillä.

Lämpöä tulee hyttiin varsin hyvin sähkövastuksesta riippumatta, kun eikö sekin sammu jossain vaiheessa.
Paluumatkalla päivän lämmettyä +5-10 asteeseen, viisari nousee 90 asteeseen ja pysyy siinä.

Kuulostaako kärry lämpeävän niinkuin pitäisi?
Diisseleistä en mitään tiedä, mutta kyllä minusta noissa ulkolämpötiloissa auton sietäisi lämmetä nopeammin sinne mittarin ysikymppiin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Gasket kirjoitti:Täytyisi jarruremonttiin aktivoitua ja aloin osiaa katsella. Tuli vaan heti ropleema:

1,9 JTDM STW -08/-09 ja Brembon 305 mm jarrut.

Motonettiä kun katsoo, niin tarjoaa eri levyjä alustanumeron mukaan, eli pre tai post 7026206. Onko tuo nyt ATE/Brembo vai mitä?

Muualta mitä yritin kurkkia, niin ei oikein monenlaisia levyjä löytynyt jos halkaisija täsmäsi.

Elikäs mitkä levyt tähän nyt pitäisi ottaa ja uskaltaako tilata noita "yleismallin" levyjä? Ei ny tollut tarkoitus mitään hirmu ratajarruja laittaa, ihan vaan laadukasta tarviketta.
Itse tilasin täältä nuo 305 mm levyt keväällä: alfisti.net. Sopivat ainakin omaani -08 1,9 JTDm, jossa harmaat Brembon nelimäntäiset satulat.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Cloverleaf kirjoitti:
Gasket kirjoitti:Täytyisi jarruremonttiin aktivoitua ja aloin osiaa katsella. Tuli vaan heti ropleema:

1,9 JTDM STW -08/-09 ja Brembon 305 mm jarrut.

Motonettiä kun katsoo, niin tarjoaa eri levyjä alustanumeron mukaan, eli pre tai post 7026206. Onko tuo nyt ATE/Brembo vai mitä?

Muualta mitä yritin kurkkia, niin ei oikein monenlaisia levyjä löytynyt jos halkaisija täsmäsi.

Elikäs mitkä levyt tähän nyt pitäisi ottaa ja uskaltaako tilata noita "yleismallin" levyjä? Ei ny tollut tarkoitus mitään hirmu ratajarruja laittaa, ihan vaan laadukasta tarviketta.
Itse tilasin täältä nuo 305 mm levyt keväällä: alfisti.net. Sopivat ainakin omaani -08 1,9 JTDm, jossa harmaat Brembon nelimäntäiset satulat.
omaan 2.2 jts:sään kun piti tehä jarruremppaa, niin tutkiskelin noita itsekin. ero näyttäisi olevan levyn kiinnityksessä napaan, tarkemmin taisi liittyä kiinnitysruuvin syvennykseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:^^Leimalla kulmien ei tarvitse mennä tehtaan ohjearvoihin madalletussa autossa. Niiden täytyy kuitenkin olla symmetriset ja ylipäätään järkevissä rajoissa.

Ei sillä etteikö niiden kulmien saattaminen kohdalleen olisi kuitenkin hyvä ajatus :)
Tästä alustasarjan muutoskatsastuksestahan on se toinenkin ketju.
Siellä todettu melko lailla 50:50 katsastuspaikoista, että pitää olla kaikki arvot vihreällä tai no dice.

Eli ei voi sanoa läpihuutojutuksi, vaikka olisi kaikki arvot täysin järjellisissä rajoissa... Jos on yli, on yli ja paha paha juttu!

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

jkk kirjoitti:
Cloverleaf kirjoitti:
Gasket kirjoitti:Täytyisi jarruremonttiin aktivoitua ja aloin osiaa katsella. Tuli vaan heti ropleema:

1,9 JTDM STW -08/-09 ja Brembon 305 mm jarrut.

Motonettiä kun katsoo, niin tarjoaa eri levyjä alustanumeron mukaan, eli pre tai post 7026206. Onko tuo nyt ATE/Brembo vai mitä?

Muualta mitä yritin kurkkia, niin ei oikein monenlaisia levyjä löytynyt jos halkaisija täsmäsi.

Elikäs mitkä levyt tähän nyt pitäisi ottaa ja uskaltaako tilata noita "yleismallin" levyjä? Ei ny tollut tarkoitus mitään hirmu ratajarruja laittaa, ihan vaan laadukasta tarviketta.
Itse tilasin täältä nuo 305 mm levyt keväällä: alfisti.net. Sopivat ainakin omaani -08 1,9 JTDm, jossa harmaat Brembon nelimäntäiset satulat.
omaan 2.2 jts:sään kun piti tehä jarruremppaa, niin tutkiskelin noita itsekin. ero näyttäisi olevan levyn kiinnityksessä napaan, tarkemmin taisi liittyä kiinnitysruuvin syvennykseen.
Juuri jarrupalat ja levyt vaihtaneena (2.4jtdm): Itselle meni tilalle erilaisella syvennyksellä varustettu (alkuperäisessä viistottu uusissa tasareunainen). Ainakin alkuperäisvanteissa on koloa kuusiokolopultin paikan kohdalla, joten ei haittaa vaikka jää vähän koholle pinnasta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^^Leimalla kulmien ei tarvitse mennä tehtaan ohjearvoihin madalletussa autossa. Niiden täytyy kuitenkin olla symmetriset ja ylipäätään järkevissä rajoissa.

Ei sillä etteikö niiden kulmien saattaminen kohdalleen olisi kuitenkin hyvä ajatus :)
Tästä alustasarjan muutoskatsastuksestahan on se toinenkin ketju.
Siellä todettu melko lailla 50:50 katsastuspaikoista, että pitää olla kaikki arvot vihreällä tai no dice.

Eli ei voi sanoa läpihuutojutuksi, vaikka olisi kaikki arvot täysin järjellisissä rajoissa... Jos on yli, on yli ja paha paha juttu!
Ihan virallinen ohje sanoo, ettei arvojen tarvise mennä valmistajan ohjearvoihin. Jos pelkkien viitearvojen takia tulee hylsy, niin katsastaja tekee virheen.

Unique
Viestit: 326
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Unique »

jazma kirjoitti: Työmatka on 8 km, josta puolet on keskustassa ajoa ja puolet taajama-ajoa. Tällä matkalla vielä +3 asteessa lämpötila ehtii viisarin mukaan nousta 90 asteeseen viimeisen kilometrin aikana.
-4 asteessa viisari jää 70 asteeseen. Pikkupakkasella viisari hieman notkahtaa alaspäin tyhjäkäynnillä.

Lämpöä tulee hyttiin varsin hyvin sähkövastuksesta riippumatta, kun eikö sekin sammu jossain vaiheessa.
Paluumatkalla päivän lämmettyä +5-10 asteeseen, viisari nousee 90 asteeseen ja pysyy siinä.

Kuulostaako kärry lämpeävän niinkuin pitäisi?
Itselläni on 2.4 JTDm ja työmatka vajaat 10 km. Pakkasella lämpötila ei koskaan ehdi tuolla matkalla nousta 90 asteeseen.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Ellei ole tyhjennetty, niin luulisi hiukkausuodattimen menevän tukkoon suht nopeasti, kun ei poltot ehdi käynnistyä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Liekö ollut jo esillä? 159:n Training Manualin voi ladata ilmaiseksi PDF:nä täältä: https://www.manualslib.com/manual/11104 ... o-159.html
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kiitokset jarruasiaa valaisseille. On jotkin TRW:n levyt tulossa. Eiköhän nuo sitten käy. Tuollaiset nyt sattui sopivasti löytymään.


Tuomas K kirjoitti:^^Leimalla kulmien ei tarvitse mennä tehtaan ohjearvoihin madalletussa autossa. Niiden täytyy kuitenkin olla symmetriset ja ylipäätään järkevissä rajoissa.

Ei sillä etteikö niiden kulmien saattaminen kohdalleen olisi kuitenkin hyvä ajatus :)
Nyt tiistaina viimeksi sanottiin mulle, että pitää olla kaikki valmistajan arvoissa tai ei kelpaa. Inssi oli sitä mieltä, että vaikka hän hyväksyisi ja laittaisi eteenpäin, niin bumerangi tulee. Vissiin Trafilla on konttoreille vähän tarkemmat ohjeet mitä me tavan tallaajat saadaan lukea. Itsekin yritän noita ohjeita seurailla, mutta inssin kanssa muutoskatsastuksen yhteydessä jutellessa oli aika paljon enempi ja tarkempaa tietoa mitä ainakaan itse olen missään nähnyt.

Olisihan se kivaa kun olisi selkeät ja reilut pelisäännöt. Nimimerkillä kikkatolpat rakentaneena, että keulaan saatiin riittävästi positiivista camberia.. Mittaaja/säätäjä kiroili, että eihän uusissakaan saa noita kulmia tehtaan arvoihin kun koritunkilla jos tämä tällaiseksi menee.

Edit. Soittelimpa vielä Trafille ja sieltä tuli tuo sama, että katsastajien ohje on, että pitää olla valmistajan tai osanvalmistajan ohjearvossa. Kuulemma tuo ohje löytyisi: http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... sen_ohjeet
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

alfa 156 v6 kirjoitti:
seppo kirjoitti:Juuri näin, ainakin alkupään autoissa oli koneistuslastun muruja kannen öljykanavissa, jotka aiheuttivat solenoidien juuttumista. Solenoidissa on verkkosuodatin, joka on syytä puhdistaa aina kun ko. vika esiintyy. Nykyisin noilla on jo ajettu sen verran paljon, että ketju on kyllä todennäköisempi vaihtoehto. Ei niitä tarvitse testata erikseen, vianhaku hoitaa sen kyllä :?
Jaahas, tämäkin on ihan yleinen/tunnettu ongelma siis. Omasta löytyi tuollasia lastuja verkkosuodattimesta, ja melko paljon!

Ongelma kuitenkin oli ketju omassa vaikka alle 100tkm ajettu.

Ja juu, solenoidi kyllä voinee aiheuttaa P0016:n, anturin vikaantuminen käsittääkseni ei vai kuin?
Haa! Eilen syttyi taas vikavalo koodilla P0016. Tänään ajattelin sitten tutkia asiaa vähän tarkemmin ja irrotinpa ne solenoidit. Heilutellessahan niistä kuului sellainen ääni, että jokin siellä sisällä liikkuu, mutta jähmeästi. Varsinkin pakopuolen solenoidi tuntui mulla olevan lähes jumissa. Liuottelin molempia käteen ekana sattuneella WD40:llä ja puhaltelin paineilmalla kuivaksi ja puhtaaksi. Ravistaessa kuuluva ääni muuttui molemmissa ihan erilaiseksi, sellaiseksi metalliseksi helinäksi. Tökkäsin solenoidit paikalleen ja päräytin auton käyntiin. Kas kummaa: Vikavalo poistui välittömästi ja koeajo osoitti, että hevosia oli ollut kadoksissa melkoinen määrä. Keskialueen epäröinti katosi kokonaan ja koko kierrosalueella tuntuu olevan ihan eri meininki kuin koskaan mun omistuksessa ollessaan. Vaikuttaa hyvältä ja taidan taas vähän tykätä tosta autosta! :happy:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

http://www.nimark.fi/buy/BLIC_5510000111900P_254/

Kuinkahan tuollainen 159n uusi puskuri pitäisi oikeaoppisesti pohjustaa. Tuossa väitetään, että on pohjustettu, mutta minusta tuo näyttää ja tuntuu ihan paljaalta muovipinnalta. Tarvitteeko muuta kuin karhentaa?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

159 parkit. Mitä polttimoita olette laittaneet etupään parkkeihin? Vähän häiritsee, kun omassa parkit näyttää niin keltaisilta päävaloihin verrattuna. Pitääkö siihen asentaa jotkut blue-versiot, jotta väriero tasoittuu?

Ajovaloina siis ihan normaaliväriset H7:t.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Kokeilin muutamat can-väylä ledit ja palasin lasikantapolttimoihin. Näyttivät hyvältä, mutta eivät kestäneet yhtään. Kuumenevat vissiin niin että alkavat vilkuttamaan pari-kolmen kuukauden jälkeen.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Päivitetään tänne vielä tuota vaimon 159 mysteeriääntä. Vetoakselin kannatinlaakeri oli täysin vaihtokunnossa ja se vaihdettiin mutta ääni vain puolittu. Tämän lisäksi siellä on jakolaatikossa vikaa ja aski on nyt jossain huoltoliikkeen kontaktin luona korjattavana, kustannusarviota odotellessa. Olisi jäänyt kyllä auto liikkeeseen mikäli tämän olisi tiennyt. Ei siinä muuten mitään mutta liikehän laittoi heti kättelyssä lakimiehen asialle reklamoitaessa asiasta ja heidän mukaansa auto on vastannut sovittua ja on täysin normaalia että 130t ajetussa autossa on kulumaa laakereissa eikä huutava laakeri ole edes mikään vika ja laatikkoremontti on kuulemma auton ennaltaehkäisevää parantelua, samoin kun kannatinlaakerikin ;) Hommahan menee sitten kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn ja täytynee myös varoitella mahdollisimman laajasti ettei kukaan haksahda tästä liikkeestä autoa ostamaan vaikka olisi hieno ja huollettukin yksilö kyseessä.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Hämis kirjoitti:Kokeilin muutamat can-väylä ledit ja palasin lasikantapolttimoihin. Näyttivät hyvältä, mutta eivät kestäneet yhtään. Kuumenevat vissiin niin että alkavat vilkuttamaan pari-kolmen kuukauden jälkeen.
Vinkkinä tähän, jos haluat kestävät ledit vakioumpioon jäähdytystä parantamatta: Osta himmeimmät mahdolliset niiden miljoonalla Smd-ledillä varustettujen sijaan. Esim tämä malli kestää aivan tuhottoman pitkään, on korvattu ihan muutamat rekisterikilven valot ja parkit. En tosin ole lainkaan varma onko näissä riittävä vastus ettei herjaa ajotietokoneessa. Alfassa (159, gt) kun on niin hienosti keksitty priorisoida rekkarikilven valo ajovalojen yli ;)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/432994/L ... KENTEESEEN

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Kokeilin näitä mutta vinkui heti polttimoista. Ei ne silti hukkaan menneet, pelaa ja näyttää hyvältä Hyrslerissä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

miten irrotetaan ehjänä kuvan vasemmanpuolimmaisin polttoaineputken pikaliitin? kaikissa 159:ssä lienee samanlainen. oikeanpuoleinen irtosi helposti mutta vasen vastustaa.

Kuva

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Monza kirjoitti:TBi:n akun lepojännite senkun laskee, josko proaktiivisesti vaihtaisi tuon ennen talvea.

Oliko tässä mitään erityistä proceduuria? Kannattaako jännitteitä pitää yllä jollain 12V jännitteensyöttöviritelmällä? Vai nappaanko vaan maan irti, plussan irti ja laitan uuden? Pitikö tässä pitää sitten joku tuumaustauko ennen uuden akun laittoa, että esim. ecu resetoituu? Entä oliko radiossa koodia, en ainakaan mistään ole mitään lappua löytänyt.
Kollegalla oli CTEK joka oli varustettu supply modella. Minulla taas oli valmiiksi CTEKin pikaliitin kiinni akkukengissä, joten akun vaihto sujui näppärästi CTEK:in syötöllä jännitteitä katkaisematta.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Ei ehkä suoraan autoon liittyen, vaan MES:n

159, 2.4 diesel..

MES 3.2 ja ELM327 1.3+ kaapeli. Proxy alignmenttia ei pääse tekemään.

Eli pääsen kyllä ko. moduuliin kiinni ja adjustments valikosta muuttamaan asioita, mutta proxi alignment procedure puuttuu ko. valikosta.. ideoita?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voisikohan tuo proxy homma johtua elm johdossa olevasta vastuksesta. Ongelmia on ollut useammalla kiinalaisella johdolla. MES forumilta voisi löytyä apuja.

Itseäni taas kiinnostaa näkeekö mes:sillä onko autoon tehty chippaus, egr poisto tai dpf poisto?
Projekti Alfan historiasta kun ei ole mitään tietoa, mutta kun siihen on laitettu alustasarja ja erikoisemmat jarrulevyt / -palat, voi sieltä paljastua muutakin plussaa/miinusta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mul ainaki samaa 2007 softaa näyttää vaik onki päivitetty.

Ja mul löytyy tyhjätty loukku katilla jos jollakulla tarvis. Ilman lämpöanturia ja kahdella painemittayhteellä.

Egr disaplointi näkynee livedatan avausprosentista?

Loukun tyhjyys selvinnee rystysillä kopauttamalla sen kylkeen...

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Lisää tyhmiä kysymyksiä:

Eli 159:sin parkkitutkan ohjausyksikkö on valeon valmistama ja vw konserni käyttää samaa boksia.
Voikohan tuon vw:n boksin ohjelmoida 159:siin?
Hinta ero on jo kuitenkin jonkunlainen kun Alfan kahdeksan anturin boksista pyydetään 80-120e käytettynä ja vw:n saisi kiinasta 30e.
Ohjelmiston pystyy varmaankin kopioimaan Alfan boksista, jos niissä on jotain eroa.

Projektiautossa näytti olevan parkkitutkien johdot valmiina ainakin edessä ja ajattelin laittaa tutkat paikoilleen. Takapuskuria en ole ottanut irti, joten en tiedä löytyykö johdot sieltäkin.
Etupuskurissa on jopa reikien paikat merkittynä valmiiksi, joten helppo homma porata reikä ja asentaa anturin pidike.

Jos tuo vw:n boksi toimii ja johdot ovat valmiina, parkkitutkan hinnaksi tulee noin 150e. Hintaan on laskettu 8 tutkaa, 8 pidikettä, 2 kaiutinta ja vw:n boksi. Tietty tutkat pitää maalata auton värisiksi esim spraylla joka maksaa varmaan 10-20e vielä lisää.

https://www.aliexpress.com/item/VW-Pass ... 8f1405c982
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Vee-Kuusi pian reipas kymmenvuotias, ja hyvin pidetty.

Edestä kuuluu ehkä 15-25 km/h ajossa toistuvaa kitinää. Kitkuti .... skvii.............siiik. ...............ssviiiiiik. Erityisesti kun on menossa kaarros oikealle. Tuntuu, että kitinä tulee kuljettajan puolelta?

Erikoista että tuntuu kuuluvan vain lämpimänä, eli kylmiltään lähtiessä hiljaista mutta ajon tai autotallipäivän jälkeen skviikkaus alkaa taas.
Kitinä korreloi nopeuteen. Siellä yli 40 km/h nopeuksissa ei skviikkiä enää kuulu. JA hitaammin mennessä oikealle kaartaessa kitisee enemmän.

Pois suljettu:
- Ohjaustehostin: Se se tuskin on, koska ei kitise kääntäessä. Nestepinta on myös ok.
- Jarrut kitisee aina. Kävin tekemässä suht rajuja jarrutuksia eteen- ja taakse mutta tilanne ei muuttunut.

Pyörän laakeri, onko? Ja miten kauan tällä mennään vai käynkö vaihtamassa? Suositelkaa korjaamoa, AK on out, Deltan hinnat on nykyään mukavat. Kehtaako Automilanoon mennä, siellä tuntuu olevan vähän hälläväliä-olo? Mahtaako Mkah olla enää halpa?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itselläni 156:ssa kitisi edessä epämääräisesti, hirmunen metsästys oli. Syynä oli ihan aavistuksen vääntynyt jarrukilpi (jos sitä nyt kilveksi voi kutsua edessä :silly: ), joka sitten vähän lämmettyään alkoi kitisemään. Ruuvimeisselillä vähän väänsin aukipäin ja meteli kaikkosi.

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Ilmansuodattimen resonaattorikotelon tukikumi osaa pitää helvetillistä ääntä näillä keleillä kun moottori liikkuu... aivan kuin joku nivelistä vetelisi viimeistään.
Lämpötila vaikuttaa selvästi koska kesällä ei mitään ääntä ja näilläkin keleillä moottorin lämpö poisti infernaalisen vinkunan aina kun alkoi metsästämään.
Suihkaus silikonia ja that is it.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

lrela kirjoitti:Vee-Kuusi pian reipas kymmenvuotias, ja hyvin pidetty.

Edestä kuuluu ehkä 15-25 km/h ajossa toistuvaa kitinää. Kitkuti .... skvii.............siiik. ...............ssviiiiiik. Erityisesti kun on menossa kaarros oikealle. Tuntuu, että kitinä tulee kuljettajan puolelta?
Vastaava kitkutus kuulunut tuosta omasta autosta ja vain sopivan hitaalla vauhdilla ajaessa.
Silloin kun tuo kitkutus kuului niin käsijarrun tai jarrupedaalin kevyt kosketus sai sen loppumaan. Heti kun jarrut löysäsi niin sama ääni jatkui. Hioin takajarrulevyistä ruosteet pois sen jarrupalan jättämän uran reunoilta ja nyt on ääni pysynyt toistaiseksi poissa.
132 Coupe kirjoitti:Ilmansuodattimen resonaattorikotelon tukikumi osaa pitää helvetillistä ääntä näillä keleillä kun moottori liikkuu... aivan kuin joku nivelistä vetelisi viimeistään.
Minkälainen ääni tuo oikein on?? Mun autosta kuulunut semmoinen jännä hydraulipumpun ääntä muistuttava vinkuna iät ajat kun kaartaa vasemmalle vähän reilummin. Tai sitten kun kiihdyttää reilummin. Ääni muuttuu moottorin kierrosten mukana kun esim. kurvatessa laittaa kytkimen pohjaan ja polkee kaasua. Tästä oon päätellyt, että ääni liittyy jotenkin moottorin liikahteluun mutta mitään selitystä ei vaan löydy äänelle. Saman äänen kanssa on ajeltu jo 300tkm eikä se mihinkään muutu. Eli ajamalla ei meinaa vika löytyä. Oiskohan tuo imuilmatorven umpisuoli syyllinen ääneen?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ääni muistuttaa jossain määrin 156:n ylätukivarsien narinaa. Siitä en tiedä onko se ääni tuttu sulle? :-D 132 Coupen kuvaama infernaalinen vinkuna on kyllä hyvin kuvaava sana tuolle.

Resonaattorihan kiinnittyy siihen oikean iskaritolpan kupeeseen, eli varsin helppo fixata rasvaamalla.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^No juu. Tuo vertaus 156 tukivarsiin valaisi asiaa. Sellaisen omistaneena tiedän kyllä mistä puhutaan :lol:
Mutta tuo 159 ulina on kyllä jotain muuta. Se muuttuu ihan tarkkaan moottorien kierrosten mukaan. Epäilisin OT pumppua tai laturia tms. osaa tuolta hihnakäyttöjen suunnalta. Mut kun ei vaan ymmärrä miksi se kuuluu vain vasemmalle kääntyessä ja kiihdytyksessä. Hemmetti pitääkö tolla ajaa puoli miljoonaa täyteen ennen kuin äänilähde löytyy.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Kertokaas tyhmälle että mistä löytyisi varaosina 159:n oven rajoittimet? En vaan löydä mistään varaosapalvelusta, enkö osaa ettiä oikealla nimellä vai mistä kiikastaa? :crazyeyes:

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Vastaa Viestiin