Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

TeroL kirjoitti:Huomasin tuossa, että kun jarruttaa täysillä hätävilkut aktivoituu. On muut huomannut samaa? Saisikohan tuon poistettua käytöstä?
Kuuluu asiaan

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

TeroL kirjoitti:Huomasin tuossa, että kun jarruttaa täysillä hätävilkut aktivoituu. On muut huomannut samaa? Saisikohan tuon poistettua käytöstä?
Niin vilkkuu. Meinas päästä hätäkakka, kun kävi ekan kerran. Vm. 2010

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TeroL kirjoitti:Huomasin tuossa, että kun jarruttaa täysillä hätävilkut aktivoituu. On muut huomannut samaa? Saisikohan tuon poistettua käytöstä?
Toivottavasti ei. Kyseessä on turvavaruste, joka ilmoittaa muille että nyt jarrutetaan oikeasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

MrDelirium kirjoitti:Mulla on 159 2.4JdtM:ään asennettuna 1500w TT ja toimii ihan helvetin hienosti. Kauden alussa imaisee vähän enemmän jäähdytysnestettä, muuten moottori on 50-60C noin 45min lämmityksellä talvellakin.
Onpa hieno homma että sen saa toimimaan näissäkin! Onko se sulla asennettuna lämppärinkennon letkuun vai johonkin toiseen letkuun?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onko kukaan onnistunut hankkimaan taakse puslia? Haussa olisi eperin kuvan pultin numero 4 reikään kuuluva pusla. Nuo kaksi muuta ovat erilaisia ja sellaisia kyllä löytyy vaan ei tarvitse.
Merkkiliike myy vain koko olkaa.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=3

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

hjpp kirjoitti:Onko kukaan onnistunut hankkimaan taakse puslia? Haussa olisi eperin kuvan pultin numero 4 reikään kuuluva pusla. Nuo kaksi muuta ovat erilaisia ja sellaisia kyllä löytyy vaan ei tarvitse.
Merkkiliike myy vain koko olkaa.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=3
Itsekin voisin tarvita tällaisia puslia, tuo säätöpultti on hitsattu kiinni eikä lähtenyt ihan herkästi irti, joutunee antamaan reilusti lämpöä tms..

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^muistan jonkun esineen aiemminkin tuota pikaa, oli vissiin hankalaa. Ei sattuisi joltain powerflexiltä tms löytyvän sopivaa jos originaali on kiven alla?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kokeilin pulttia irrottaa jo, mutta tiukassa tuntui olevan. Pyörii toki, mutta ei liikahdakaan lekan avustuksella. Lämpöä sinne voi olla vaikea saada.
Ei löydy Poweria tuohon. 166:ssa on ilmeisesti lähes samanlainen, mutta ei kuitenkaan sopiva.

Aatu
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 11:24

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aatu »

Terve ! Mitenkäs alfistit ovat vaihtaneet 159:n pitkien polttimoja ? Ovat niin ahtaassa tilassa, että näyttää menevän purkuhommiksi mutta onko tähän jollain jotain parempaa kikkaa ?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Aatu kirjoitti:Terve ! Mitenkäs alfistit ovat vaihtaneet 159:n pitkien polttimoja ? Ovat niin ahtaassa tilassa, että näyttää menevän purkuhommiksi mutta onko tähän jollain jotain parempaa kikkaa ?
Jos ei omat sormet mahdu tekemään hommaa, niin ei auta kuin löytää pienempi käsi tai purkaa umpio autosta. Kyllä sen pitäisi onnistua umpio paikallaan, mutta ainakin itsellä nousi vitutus aika nopeasti :lol:

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omiin 2.4 JTDm:iin vaihdoin pitkät umpioiden ollessa irti. Muuten on kyllä todella hankala vaihtaa pelkääjän puolta kun ohjaustehostimen pumppu peittää kaiken. Tietty pumppu on muutamalla ruuvilla kiinni, jonka irrottamisen jälkeen homma helpottuu huomattavasti.

Kuskinpuolelta täytyy irrottaa ecu ja mahdollisesti akku.

Puskuri toisaalta irtoaa about 5 minuutissa (ei kannata irrottaa kuitenkaan pakkasessa), joten helpompi tapa taitaa olla puskuri ja umpiot pois.

Bensa vehkeistä en tiedä onko yhtä hankalaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Pelkääjän puolen ikkunan avausnappi kuskin ovessa sekoilee. Nappia ylöspäin vetäesssä toimii väärinpäin ja avaa ikkunan.
Mutta pelkääjän puolen oven nappi toimii normaalisti ja tuo sekoileva kuskin oven nappikin yleensä jonkin hetken päästä ehjäytyy itsekseen.

Tarviiiko ovi purkaa että pääsee noita ikkunanappien piuhoja ihmettelemään vai onko helpompaa tapaa? Ei taida jättää kuitenkaan can-väylän vikakoodeja tuon sortin häröily?
Il nero era bellissimo

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

hjpp kirjoitti:Onko kukaan onnistunut hankkimaan taakse puslia? Haussa olisi eperin kuvan pultin numero 4 reikään kuuluva pusla. Nuo kaksi muuta ovat erilaisia ja sellaisia kyllä löytyy vaan ei tarvitse.
Merkkiliike myy vain koko olkaa.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=3
Eli siis se uniball...

Kummalle puolel tarvis olis?
Mullois muistaakseni oikean puolen olka, mis uniballis inan välystä. Pitkittäis sellaista. Tuntee, ku yrittää heiluttaa - en kyennyt mittaamaan kui pali. Sekä muistaakseni irtiprässätty (kierosta vas olasta, vaskylkikolaroidusta kotosin) nikare, mis lie samanlainen välys (tai sit se o edelleen olas kiinni). Liekkö pikkuvälys kaikis vähänki ajetuissa.

Mul oli vas puolen unipalli yhtäpuuta pultin kans. Oli ruostunu sisältä ja päältä. Woimalla lähti, samas irtos tukivarresta epäkeskon vastapeluri pistehitseistään (toki nykyään jo korjattu, wanhat varret varastossa). Olin uusimas tukivarsia - samal joutusin uusimaan sit olankin, kun pallista ei ollu enää eläjäksi. Ei siis välttis kestä moukarointia, saati korroosiota, lämpö tuhoaa suojakumet ja rasvat. Toho olkaan harjottelin prässäystä. Ja muistaakseni otin suojakumet talteen.

Toi remppa siis tukivarsi irti, mis hengaili jymähtäny olka. Loppupeleis rälläkällä pultti poikki unipallin vierestä, kun moukaroidessa tukivarsi levisty rälläkän terän leveyttä enempi. Eli kiinni oli. Irtonivelestä sai sit hakattua pultin jämän irti alasinta vasten, kuha kokeilin.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Uniball taitaa juu olla kyseessä ja vasemmalle puolelle. Nykyisen välys on luokkaa maksimi eli joka suuntaan ja reilusti. Kokeilen lämpöhoitoa ensin, kun ei tuonne taida oikein sopia puukkosahan teräkään väliinkatkaisemaan pulttia. Ja se pulttikin pitäisi hommata...
No ensin toki tuo saattohoitopotilas tarvitsisi sen uniballin. Kaikki ehdotukset kiinnostavat.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Taiski olla puukkosaha, mil pultin poikkasin. No se mahtu ku mäivinnän jälkeen varsi oli jo vähä levistyny.
Ookko purkanu oikeaa puolta, notta mimmone välys siellä?

Multa joutanee tarvittaessa toi kiero olka tai sen unipalli riippuen joko se o irti. En muista, löytyykö pulttikin. Voinen lonia romulaatikoita jahka löydän ne.

Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Olisin ostamassa 159 1.9 jtdm 2006. Ongelmana on vaan että autoon on tietojen mukaan vaihdettu jakohihna 5 vuotta ja 20 000km sitten.. Uskaltaako ostaa vai meneekö suoraan jakohihnaremppaan. Mitä olen lueskellut niin taitaa olla 120 000 km tai 5 vuotta tuo vaihtoväli... Paljonkohan kyseiseen peliin maksaa jakohihnan vaihto? Onko kellään mitään käryä tai ajatuksia...? Kovasti tekis vaan mieli päästä alfan puikkoihin. :crazyeyes:

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuossa autossa on yksi helpoimmin vaihdettavista jakohihnoista ja osien hintakin on vain muutamia satasia. Korjaamot veloittaa töistä ehkä 300e.
Hinnassa jos tuo on jotenkin huomioitu, niin mielestäni on parempi ajaa uudella hihnalla kuin vaikkapa kolme vuotta vanhalla.

Samalla kertaa kun vielä vaihtaa öljyt ja suodattimet niin autolla ajaa hyvillä mielin pitkään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Näyttäs olevan auto muuten tosi siisti ja hyvin pidetty. Kiitos vastauksesta!
Taidan vielä maanantaina soitella merkkihuoltoon ennen auton hakua niin osaa myyjän kanssa vaikka vähän yrittää tinkasta.
Onkohan tuossa autossa muuta mitä kannattaa tarkastaa ennen ostoa?!?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

jalittam kirjoitti:Taiski olla puukkosaha, mil pultin poikkasin. No se mahtu ku mäivinnän jälkeen varsi oli jo vähä levistyny.
Ookko purkanu oikeaa puolta, notta mimmone välys siellä?

Multa joutanee tarvittaessa toi kiero olka tai sen unipalli riippuen joko se o irti. En muista, löytyykö pulttikin. Voinen lonia romulaatikoita jahka löydän ne.
Oikealla ei ole välystä, enkä sinne aio kajota. Tuo vasen pitäisi laittaa, sanoi katsastaja ja onhan auto myös ihan järjettömän kamala ajettava vaihtelevalla kitkalla tällä hetkellä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Dumbtrump kirjoitti:Näyttäs olevan auto muuten tosi siisti ja hyvin pidetty. Kiitos vastauksesta!
Taidan vielä maanantaina soitella merkkihuoltoon ennen auton hakua niin osaa myyjän kanssa vaikka vähän yrittää tinkasta.
Onkohan tuossa autossa muuta mitä kannattaa tarkastaa ennen ostoa?!?
Kannattaa ainakin ottaa molemmista eturenkaista kiinni ja kokeilla välykset. Raidetangon välys tuntuu helposti rengasta sivusuunnassa heiluttamalla ja yläpallonivelen renkaan yläreunasta heiluttamalla.
Raidetangon päät maksaa kaikki yhteensä noin 100 euroa, mutta vaihtamisen jälkeen täytyy vielä käyttää auto nelipyöräsuuntauksessa.
Ylätukivarsi taitaa myös olla noin 100 euron hintainen.
Nämä osat on suhteellisen helppo vaihtaa.

Ruskeahko ohjaustehostimen neste yleensä kertoo tiensä päässä olevasta ohjausvaihteesta. Tämä osa maksaa about 300 euroa ja on vähän työläämpi vaihtaa.

Joku vajaa pyttyisen dieselin omistaja osaa varmastikin sanoa oliko 1.9:sin vaihdelaatikko kestävää mallia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

1.9:n vaihdelaatikko on M32, eli ei kestävä.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

hjpp kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Taiski olla puukkosaha, mil pultin poikkasin. No se mahtu ku mäivinnän jälkeen varsi oli jo vähä levistyny.
Ookko purkanu oikeaa puolta, notta mimmone välys siellä?

Multa joutanee tarvittaessa toi kiero olka tai sen unipalli riippuen joko se o irti. En muista, löytyykö pulttikin. Voinen lonia romulaatikoita jahka löydän ne.
Oikealla ei ole välystä, enkä sinne aio kajota. Tuo vasen pitäisi laittaa, sanoi katsastaja ja onhan auto myös ihan järjettömän kamala ajettava vaihtelevalla kitkalla tällä hetkellä.
Toi mainitsemani pikku välys o semmone, mitä kukaan katsastustäti tai setä ei huomaa, vaikka pyytäisikin. Kun olka on kädes, ni pääsee fiilistelemään sitä ns klappia. Kannattanee kuites kokeilla, pyöriikö oik puolen pultti, enneku säädätykseen menee. Ja camberpultitkin kannattanee kokeilla.

Eiksoo jännä tunne, ku takapää ohjaa mielivaltaisesti, lähinnä vastaantulevien kaistaa kohti?

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Mistä etubremboihin yksi uusi mäntä?

Turha kuvitella vaihtavansa vain levyt ja palat. Toisesta etusatulasta yksi mäntä kuorinut pintansa pois. Pölysuoja oli ihan ehjä, mutta jotenkin se on päässyt hapettumaan. On pelannut kun on kuluneilla osilla ollut suht ulkona, mutta kun nyt pitäisi sisään saada niin ei mitään toivoa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Kunhan tajusi etsiä, niin http://shop.alfisti.net/ löytyy näihin näemmä täydet huoltosarjat ja ihan sopuhintaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Tuoretta Tekniikan Maailmaa lukeneena rupesin miettimään 159:n bi-ksenoneiden valotehoja. Osasiko joku vinkata jonkun linkin tai kuvan mistä selviäisi esim kaukovalojen kantamat?

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Ksenonit on ainakin ne tehokkaammat 35 W, juuri vaihdoin uudet Osramin nightbrakerit.. Pitkät vissiin H7, ne näyttää nyt vähän keltaisilta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Lisäpitkät on h7. Xenon polttimo vaihtaa asentoa kun laittaa pitkät päälle.
Eli tupla pitkät on 159:sissä silloin kun on alkuperäiset xenonit.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei kai sentään, alunperin ne pitkät oli vain kaukovalovilkkua varten koska xenonit vie aikansa syttyäkseen jos on tarvetta vilkauttaa pitkiä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyy tutkia miten nuo valot toimii. Mielestäni joskus kokeilin pistää hanskan h7 eteen, jotta huomasin toimiiko xenonin vaihto lyhyeltä pitkäksi.

Jos eivät pala samaan aikaan niin sitten täytyy muuttaa johdotusta niin, että palavat samaan aikaan.

Edit: Suomessahan xenonit palaa kokoajan, joten turhaa olisi vilauttaa h7:lla. Tietty jos valokuvion muuttomekanismi on liian hidas, niin ehkä sitten.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
DRL:t käytössähän Xenonit on sammuksissa.
Silloin pitkiä jos käyttää, pitäisi mennä vain H7:lla - koska ne reagoi "heti". Olettaisin tämän olevan se juttu?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Paitti että 159ssä ei ole päiväajovaloja koskaan ollutkaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei se tarkoita, etteikö se tekniikka olisi rakennettu sillä ideologialla. Ihan vaan heitin ajattelua ilmoille - onhan sitä ennenkin tehty asioita miettimällä potentiaalisia toteutuksia, joita ei koskaan tullut?

EDIT:
Tosin sekin on, että joka maassa ei ajeta valot päällä päivällä. Esim. Italiassa...?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Paremminkin toisinpäin, päivällä ei ajeta valot päällä missään muualla kuin pohjolassa :? Kaukovalovilkku xenoneilla ei toimisi kovin näppärästi ajettaessa ilman valoja, ensin se tekisi itsediagnoosin ja sitten alkaisi sytytellä valoja, ennen kuin valot olisivat normaalissa toiminnassa, tilanne olisi jo mennyt ohi. Tätä ajoin takaa alkujaan.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Joo näyttää pitkillä palavan sekä Xenonit että H7. Hyvä niin, varsin hyvät valot tässä..

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Joo niin mullakin.. Mutta löytyiskö mistään mittaustulosta että kuinka kauas ne 159:n pitkät oikeasti näyttää? Uudessa TM:ssä siis vertailtiin uusien autojen ja vanhojen mallien pitkien valojen tehoeroja, jotka joissakin merkeissä oli aika isoja. Ja pääsääntöisesti uusien mallien kaukovalot (LED) olivat tehottomampia kuin vanhat halogeenit ja xenonit...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Anthon kirjoitti:Joo niin mullakin.. Mutta löytyiskö mistään mittaustulosta että kuinka kauas ne 159:n pitkät oikeasti näyttää? Uudessa TM:ssä siis vertailtiin uusien autojen ja vanhojen mallien pitkien valojen tehoeroja, jotka joissakin merkeissä oli aika isoja. Ja pääsääntöisesti uusien mallien kaukovalot (LED) olivat tehottomampia kuin vanhat halogeenit ja xenonit...
Ottamatta kantaa itse 159:n valoihin, jotka omassa olivat perushalogeenit ja jotka olivat mielestäni ihan hiton hyvät, tuo kommentti non niin totta. Esim. Astran uudet ledi"pitkät" näyttää about yhtä pitkälle pimeällä kuin 159:n lyhyet. Sama pätee Seatiin yms. Auriksen ledit on ihan jees lyhyissä, mutta onko siinä pitkissä halogeenit erikseen? Siinä oli ok valot.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Tallessa tuo 09/2006 TM:n 2.4 testi pdf:nä. Siinä piirretyt valokuviot yltää pitkät reilu 160 m ja lyhkäset 60 m. Testiautossa H7:t, xenoneiden kuvioista ei ollut juttua.
Il nero era bellissimo

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Jame kirjoitti:Pelkääjän puolen ikkunan avausnappi kuskin ovessa sekoilee. Nappia ylöspäin vetäesssä toimii väärinpäin ja avaa ikkunan.
Mutta pelkääjän puolen oven nappi toimii normaalisti ja tuo sekoileva kuskin oven nappikin yleensä jonkin hetken päästä ehjäytyy itsekseen.

Tarviiiko ovi purkaa että pääsee noita ikkunanappien piuhoja ihmettelemään vai onko helpompaa tapaa? Ei taida jättää kuitenkaan can-väylän vikakoodeja tuon sortin häröily?
Tuo olikin yllättävän helppo paikka purkaa. Koko nappula hässäkkä lähtee irti, yhdelle pultilla kiinni ja toisessa päässä kolme klipsua.
Purkautui melkein itsestään atomeiksi, putsasin pölyt ja nappuloiden kontaktit. Kasaan ja toimii. Tai ei siis ainakaan vielä ole sekoillut.
Il nero era bellissimo

Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Osaako joku kertoa mistä johtuu kun alfa herjaa "change engine oil". Kurkattiin konepellin alle niin siellä on öljyä riittämiin ja mielestäni huoltokaan ei ole vielä ajankohtainen. Auto 159 1.9 diesel ja vuosi 2006. Onko edellisellähuollolla jäänyt jotenkin korjaamolla jotenkin kirjaamatta se ajotietokoneeseen? Vai voiko olla jotain hälyttävää....?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Dumbtrump kirjoitti:Osaako joku kertoa mistä johtuu kun alfa herjaa "change engine oil". Kurkattiin konepellin alle niin siellä on öljyä riittämiin ja mielestäni huoltokaan ei ole vielä ajankohtainen. Auto 159 1.9 diesel ja vuosi 2006. Onko edellisellähuollolla jäänyt jotenkin korjaamolla jotenkin kirjaamatta se ajotietokoneeseen? Vai voiko olla jotain hälyttävää....?
Öljy voi olla likaista, kuittaus jäänyt tekemättä tms. Vaihdata öljyt niin ei tarvitse murehtia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, öljynvaihtoa se pyytää. Voihan sen pelkän uinutuksenkin nollata, mutta ei kai se maailmaa kaataisi vaihtaa ne öljyt samalla, niin saisi huoltotieturin ajan tasalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kuittaus on jäänyt väliin. Kone pohtii vain aikaa ja ajettua matkaa, ei öljyn kuntoa.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Takakontin luukun huonohko istuvuus suhteessa koriin meinaa kevyesti ärsyttää.. :roll:

Nimittäin luukku oli ostettaessa niin vinksallaan, että takalasin alanurkan tiiviste oli jo nirhannut maalin pois korista siitä kohdasta.
Tuollaisenaan luukku ei voi mennä minkään tehtaan laadunvalvonnasta läpi. Eikä oikein voi laittaa italialaisuuden piikkiinkään.. :-D
Pienen heiton kyllä, mutta ei tässä määrin.

Mutta kun luukkua säätelee, niin parhaaseen lopputulokseen pääsen silloin, kun toisen puolen jousitettu stoppari on lähes maksimissaan ja toinen minimissään.
Tuon lisäksi kontin luukun kiinnityskoukkua joutuu säätämään vähän oikealle. Jolloin se ei istu siihen jousitettuun muovilipareeseen kunnolla.
Vaan ei kai sitä noinkaan kuuluisi säätää? Luukku ei jaksa yhden stopparin voimin ponkaista auki.
Saranoiden kiinnityspultteihin en ole vielä koskenut.

Viittiskö joku sportwagonin omistaja napata kuvan niistä jousitetuista stoppareista, että missä asennossa ne kuuluisivat olla mikäli säätöihin ei ole koskettu?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Täällä irvistää myös takakontin luukku, eikä vaikuta siltä että sitä olisi mahdollista saada millään säädöllä kohdalleen. Liekö joku paikka vääntynyt. Sain sen säädettyä kyllä paremmin kuin se oli ostaessa, mutta suoraan sitä ei saa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sedanissa olen huomannut, että luukku ottaa takalasin tiivisteeseen kiinni avattaessa. SW:n luukku toimii kohtuullisesti (huonot kaasujouset) , mutta toisaalta se on kerran oikaistu kolarin jälkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Voisi olla kokeilemisen arvoista ottaa ne stopparit ja lukituskoukku irti. Sitten kun mallaillee kohdalleen, niin näkee aiheutuuko heitto saranoista.

Aika monessa farkussa luukku näyttää istuvan kuten alla. Puskurin yläreunaa ei taida saada luukun kanssa samaan linjaan, koska sitten takalasin alareuna ei istu hyvin.

Kuva

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

hjpp kirjoitti:Kuittaus on jäänyt väliin. Kone pohtii vain aikaa ja ajettua matkaa, ei öljyn kuntoa.
Eikös kyse ollut dieselistä, siinä tapauksessa ecu ottaa kyllä huomioon ainakin poltot ja niiden onnistumisen laskiessaan 'Oil degradation indicator' prosenttia.
Heti öljynvaihdon kuittaamisen jälkeen tuo arvo on 100 ja rupeaa siitä siten tippumaan.

Viime tammikuussa kun oli se kova pakkasviikko olin juuri käynyt öljynvaihdossa maanantaina ja seuraavana päivänä alkoi dpf sekoilemaan ja yrtti polttaa vähän väliä. Luultavasti dpf:n paine-ero tunnistin oli jäässä, kun ehjääntyi itsekseen pakkasten loputtua.
Tuon sekoilun aikana ehti kuitenkin ecu pudottaa tuon öljynlaatu prosenttia 12 pykälää, eli 100 prosentista 88 prosenttiin. Ja mittariin ei tuolla aikavälillä ehtinyt tulla kuin 264 km, kun annoin mahdollisuuksien mukaan auton huilata pahimmat pakkaset.
Olen ruuvannut öljynvaihtoväliksi hulppeat 50 000 km niin tuo 12 pykälää vastaisi 6000 km:n ajoa!
Il nero era bellissimo

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ No joo, polttoja myös, mutta öljyn kuntoa ei varsinaisesti mitata.

Uniball-taistelu kääntyi voitoksi. Suuret kiitokset jalittam osasta. Projektiosioon tullee tarkempi sotanovelli.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Anthon kirjoitti:Tuoretta Tekniikan Maailmaa lukeneena rupesin miettimään 159:n bi-ksenoneiden valotehoja. Osasiko joku vinkata jonkun linkin tai kuvan mistä selviäisi esim kaukovalojen kantamat?
Tekniikan Maailma nro 10/2010, sieltä löytyy 159 Tbi:n koeajo jonka yhteydessä mittaustulokset sekä perus-h7 että tuplaksenonien osalta.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

TTo
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Helmi 2014, 12:34
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 vm 2003.
Ex- Alfa Romeo 156 Sw 1.8 m 2004.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTo »

Tervehdys,

159 päätti maanantain kunniaksi ilahduttaa seuraavilla vikakoodeilla:

Lower beam automatism not available

Windshield wiper automatism not available

Onko kellään käryä mistä johtuu? Sulake?
Liitteet
alfa1 (Mobile).jpg
alfa1 (Mobile).jpg (21.68 KiB) Katsottu 7154 kertaa
alfa2 (Mobile).jpg
alfa2 (Mobile).jpg (21.99 KiB) Katsottu 7154 kertaa

Vastaa Viestiin