Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Alfa ilmoitti liikkeellelähdön jälkeen "have engine checked" ennen sitä sanonut hetken aikaa "check engine oil" jonka ostaessa oletin johtuneen siitä että ei ole kuitattu. Apua?
Onko ajettava liikkeeseen suoraan vai uskaltaako edes ajaa? Voiko jakopää olla mennyt jos ilmoittaa tuollaista? Jakopään vaihto on nimittäin tulossa juuri. Auto on 1.9 jtdm

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuossa kun sanotaan "Check engine oil" niin tarkistitko öljyn tason?
VMP

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Dumbtrump kirjoitti:Alfa ilmoitti liikkeellelähdön jälkeen "have engine checked" ennen sitä sanonut hetken aikaa "check engine oil" jonka ostaessa oletin johtuneen siitä että ei ole kuitattu. Apua?
Onko ajettava liikkeeseen suoraan vai uskaltaako edes ajaa? Voiko jakopää olla mennyt jos ilmoittaa tuollaista? Jakopään vaihto on nimittäin tulossa juuri. Auto on 1.9 jtdm
Jumittava EGR taitaa olla yleisin syy have engine checked ilmoitukselle.

https://www.vectra-c.com/forum/showthre ... od)/page21
ohjeet solenoidin korjaamiselle, mikäli myyjäliike ei korjauta autoa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Dumbtrump kirjoitti:Alfa ilmoitti liikkeellelähdön jälkeen "have engine checked" ennen sitä sanonut hetken aikaa "check engine oil" jonka ostaessa oletin johtuneen siitä että ei ole kuitattu. Apua?
Onko ajettava liikkeeseen suoraan vai uskaltaako edes ajaa? Voiko jakopää olla mennyt jos ilmoittaa tuollaista? Jakopään vaihto on nimittäin tulossa juuri. Auto on 1.9 jtdm
Joo Egr-venttiili siellä jumittaa. Itsellä jumiutui vähän aikaa sitten ja vikavalo syttyi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mattijus kirjoitti:Tuossa kun sanotaan "Check engine oil" niin tarkistitko öljyn tason?
Tämä.

Auto pyytää tarkastamaan öljytason.

Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Tässä on maallikko nyt liikkeellä, tarkistin siis tikusta että riittävästi on öljyä, öljynvaihdon olen varannut keskiviikoksi 23.11, ajattelin että ehkä laadussa jotain sanomista, ei ihan varmaa milloin on viimeksi vaihdeltu. Huomenna menen liikkeeseen missä katsovat missä saavat nekin nollailtua. Tuo have engine checked tässä jotenkin enemmän jännittää, tehojen katoamiseen en osaa sanoa mitään, naapurissa olin mistä startatessa valo syttyi ja sieltä liruttelin kotipihaan. Mitäköhän ne tekee autolle jos egr on syynä, ja mitäköhän arviolta kustantaa?

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Minulla Egr/kaasuläppä mötikkä putsattiin ja olikin tosi likainen. Työssä meni tunti ja noin 100e
Ei kannata olla huolissaan, joku pikkujuttu siellä vaan takkuaa :)

Tukkoisuuden takia tehot varmaan kadoksissa (itselläkin oli pientä tehottomuutta ennenkuin putsaus tehtiin.)

Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Have engine checked johtui jostain anturiviasta, pikkujuttu. Ei egr:ssä mitään häikkää. Pieni nykiminen kahdessa tuhannessa kevyellä kaasulla kuulemma johtuu myös luultavimmin tästä. Laittavat jakohihnan vaihdon yhteydessä kuntoon. Huomenna uudet öljyt koneeseen ja vaihteistoon, suodattimet uusiksi ja nesteet samoin. Nollasivat vikakoodin ja auto toimii ok. Yllättävän hyvää palvelua satuin saamaan kun korjaajalla itselläänkin alfa ollut. Alfistit selkeästi pitävät yhtä, niin kuin täältäkin huomaan! Kiitos vastauksista! Vaikka tässä alussa ollut pientä säätöä niin ajaminen on hauskempaa kuin koskaan, en olisi uskonut vaikka kaveri kovasti puhui hyvää. Aina hymy korvissa kun saa kytkimen pohjaan. :)
Alfassa on vaan sitä jotain.

Avatar
ullewi
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ullewi »

Dumbtrump kirjoitti:Have engine checked johtui jostain anturiviasta, pikkujuttu. Ei egr:ssä mitään häikkää. Pieni nykiminen kahdessa tuhannessa kevyellä kaasulla kuulemma johtuu myös luultavimmin tästä. Laittavat jakohihnan vaihdon yhteydessä kuntoon.
Mulla tekee tuota pientä nykimistä kans 2000 kierroksen paikkeilla. Muistatko mistä anturista meinasivat sen johtuvan? Tai kun saat sen kuntoon ni viititkö heittää tuon anturin nimen? Sais omasta sitten mahollisesti sen nykimisen kans veke.

Tänks!

Dumbtrump
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2016, 00:37
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dumbtrump »

Nyt on sen verran amatööri liikkeellä että en enää muista mikä anturi se oli, mutta kun käytän auton tiistaina korjauksessa niin ilmottelen sitten hävisikö vika ja mikä anturi oli. Öljynvaihdon jälkeen hävisi nykiminen pariksi päiväksi, mutta alkoi taas joten hyvinkin voi johtua siitä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mulla pieni nykiminen häipyi Liqui Molyn Diesel Purgella, eli jossain oli vaan jotain kakkaa. Se tosin ei ilmennyt enää 2000 kierroksella, vaan vähän alempana.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pitäisi ehjätä ajovalojen korkeussäätö, mutta oikeanlaisen osan löytäminen käytettynä tuntuu haasteelliselta. Sopiiko brittimallin paneelista rullan osat euromallin paneeliin? Noita saisi ebaysta edukkaasti käytettynä. Yritin Saksan ebaysta hakea euroversiota osanumerolla ilman yhtään osumaa, mutta jos on vihjata hakusanaa millä sieltä löytyisi oikea osa, tai jostain muualta, niin auttaisi toki myös.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

^jos sulla on ainoastaan se pieni metalliklipsi siitä pyörästä hukassa, niin UK-malli sopii. Muuten tuohan on peilikuva ku ajavat siellä väärällä puolella :) Ite just tilasin koko panelin sieltä ja pöllin pelkästään sen pellinpalasen. Jos muuta tarvetta on, niin multa saa loput jos haluaa tutkittavaks. Nii ja xenon-mallinenkin löytyy ku kaiffari eka lähetti väärän :lol:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joo, pelkkä se kontaktiosa riittää, se kun on hukassa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Tältä kaverilta sit vaan tilaukseen. Tais ottaa £6 postikuluja päälle. Rehti myyjä oli

http://www.ebay.co.uk/itm/302129158323
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Naiko kirjoitti:
Tyytty kirjoitti:Aika varmaksi epäilen itsekin tuota askia. Sitten kun se on fiksattu, niin autoon on laitettu hammastanko, nokkaketju ja laatikon laakerit.Eli ainakin pahimmat tyyppiviat pitäisi olla takana.

Täytyy tosiaan käydä näyttämässä ammattilaisella, niin saa vähän tarkempaa arviota. Raportoin sitten tänne.

Kiitokset vastauksista kaikille. Uusi Alfan merkki täytyy nokalle tilata nyt ainakin ;)
Katsottua videosi epäilen nyt itsekin samaa vikaa ainakin ääni on kuin laahaava jarru tai kun ketju hinkkaa metallai vasten eli kuin metallia ravittaisiin.. Ääni on ajoittainen eikä aina läsnä esim. olen huomannut että kun auto on kylmä (myös siis laatikko) ääntä on vähemmän ja ääni alkaa auton lämmetessä.

Olisin kiitollinen jos kertoisit täällä jos / kun vika löytyy.



Moro vaan ja pahoittelut viivästyksestä vastauksessa.
Elikkäs kävi niin että auto meni lunastukseen :( ja en vikaa ehtinyt korjailemaan. Kuitenkin olen aika vakuuttunut että laatikkoon se liittyi, sillä ajettuani nyt toista vastaavaa totesin vaihdekepin liikkuneen aika paljonkin tuossa edellisessä verrattuna ehjälaatikkoiseen.Eli keppi nytkähti laittaessa vedon päälle/pois sekä tärisi moottorijarrutuksessa.

Nyt haussa siis uusi 159
2.4 tai 3.2 tai tbi
väri punainen,
tumma sisusta
miel sedan malli
jos löytyy niin yv :)
muutama jo kiikarissakin
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mitäs palikoita pitäs lähteä vaihtelemaan/mittailemaan. Pukkaa koodia p0420 p0430. tyhjäkäynti on hieman täristävä, mutta veto tuntuu kuitenkin olevan tallella.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Mitäs palikoita pitäs lähteä vaihtelemaan/mittailemaan. Pukkaa koodia p0420 p0430. tyhjäkäynti on hieman täristävä, mutta veto tuntuu kuitenkin olevan tallella.
eihän pakoputkistossa ole vuotoa? lambdat piirtääkö käppyrää? näyttääkö koneen lämmöt oikein MESillä?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuo diagnostiikkaohjelma näyttää kokolailla samoja kuin auton lämpömittari. Pakoputki kuulostaa ehjältä. Lambadan käppyröitä ei saa tuolla käytössä olevalla ohjelmalla esiin. Täytyypä kaivella joku toinen.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuo diagnostiikkaohjelma näyttää kokolailla samoja kuin auton lämpömittari. Pakoputki kuulostaa ehjältä. Lambadan käppyröitä ei saa tuolla käytössä olevalla ohjelmalla esiin. Täytyypä kaivella joku toinen.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jalamari kirjoitti:Mitäs palikoita pitäs lähteä vaihtelemaan/mittailemaan. Pukkaa koodia p0420 p0430. tyhjäkäynti on hieman täristävä, mutta veto tuntuu kuitenkin olevan tallella.
Jokos näitä rupeaa olemaan 159:seissäkin?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

A Bart kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:Mitäs palikoita pitäs lähteä vaihtelemaan/mittailemaan. Pukkaa koodia p0420 p0430. tyhjäkäynti on hieman täristävä, mutta veto tuntuu kuitenkin olevan tallella.
Jokos näitä rupeaa olemaan 159:seissäkin?
Oma 159 noita paukutti ja ykköskatti meni vaihtoon.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos putken päästä mittaamalla tulee kukkasia, niin turha sitä kattia on vaihtaa. Laittaa kakkoslambdan juureen pienen huijauskatalysaattorin niin ecu on taas tyytyväinen.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Kukkasten sijasta sieltä tuli jotain majavan näköistä otusta ja niin nokeentunutta oli että...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

159 ei kulje pyöränkulmiensäädön jälkeen metriäkään suoraan. Ei se vakaa ollut ennen suuntaustakaan, mutta joku siellä on nyt rajusti pielessä kun en ole ikinä ajanut noin levotonta autoa. Koitin tarkistaa karkeasti onko auraus sielläpäinkään. Nostin auton ilmaan, että mahduin alle ja että sain edes hieman korkeammalta mitattua. 16" vanne ja ulkokehältä pystysuunnannassa noin 14cm korkeudelta edestä ja takaa mitattuna vanteen takaosa noin 3-4mm leveämmällä. Eli Aurausta olis tuon mukaan rajusti. Vai meneekö auraus tosiaan noin paljon poskelleen pyörien roikkuessa vapaasti? Säätölapun mukaan pitäs olla haritusta kokonaisharitus -0.11

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:159 ei kulje pyöränkulmiensäädön jälkeen metriäkään suoraan. Ei se vakaa ollut ennen suuntaustakaan, mutta joku siellä on nyt rajusti pielessä kun en ole ikinä ajanut noin levotonta autoa. Koitin tarkistaa karkeasti onko auraus sielläpäinkään. Nostin auton ilmaan, että mahduin alle ja että sain edes hieman korkeammalta mitattua. 16" vanne ja ulkokehältä pystysuunnannassa noin 14cm korkeudelta edestä ja takaa mitattuna vanteen takaosa noin 3-4mm leveämmällä. Eli Aurausta olis tuon mukaan rajusti. Vai meneekö auraus tosiaan noin paljon poskelleen pyörien roikkuessa vapaasti? Säätölapun mukaan pitäs olla haritusta kokonaisharitus -0.11
Auraus vähenee kun keulaa nostetaan 159:ssa johtuen geometriasta väittäisin (kun on vakioalustainen eikä mikään tappimadallettu jossa lähtötilanteessa ohjausvarret sojottais yläviistoon). Elikäs pyörät maassa on tod. näk. enemmän kuin tuo mittaamasi 3-4mm :roll:

takana ei periaatteessa suurta muutosta tapahdu nostaessa?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

No niinpä tietennii. Täytyypä käydä toisella pajalla ja käydä Euromasterilta vinkumassa rahat takaisin.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Hommasin sopivat piuhat ja yhdistin nyt ensimmäisen kerran MESsillä 159:n ECU:un. Yksi vikakoodikin näytti olevan, ilmastoinnin painekytkimestä valittaa. Valitti jo viime viikolla, kun kävin luetuttamassa koodit Filarolla. Aineet vähissä vai jotain muuta vikaa? En ole huomannut vielä sirkkelimäistä ääntä, mutta täytyy tutustua vielä tarkemmin ja koittaa diagnosoida.

Varsinainen syy tutkia 159:n ECUa oli katsoa, koska viimeksi on DPF-poltto tapahtunut. En ole itse reilun kahden viikon omistuksen ja vajaan 2000km ajon aikana huomannut polttoa, vaikka olen kulutusmittariakin tiiraillut melko tarkasti. ECU ilmoitti DPF-regeneroinnin tapahtuneen viimeksi 19200km sitten.. Katsoin myös DPF vaihdosta kuluneen kilometrimäärän, oli tuota samaa 19200km luokkaa. DPF clogging näytti 1000 %, silti DPF status oli "not clogged". Tämä kaikki ilmeisesti viittaa siihen, että filtteri on tyhjätty? :mrgreen:

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Smiik kirjoitti:Hommasin sopivat piuhat ja yhdistin nyt ensimmäisen kerran MESsillä 159:n ECU:un. Yksi vikakoodikin näytti olevan, ilmastoinnin painekytkimestä valittaa. Valitti jo viime viikolla, kun kävin luetuttamassa koodit Filarolla. Aineet vähissä vai jotain muuta vikaa? En ole huomannut vielä sirkkelimäistä ääntä, mutta täytyy tutustua vielä tarkemmin ja koittaa diagnosoida.

Varsinainen syy tutkia 159:n ECUa oli katsoa, koska viimeksi on DPF-poltto tapahtunut. En ole itse reilun kahden viikon omistuksen ja vajaan 2000km ajon aikana huomannut polttoa, vaikka olen kulutusmittariakin tiiraillut melko tarkasti. ECU ilmoitti DPF-regeneroinnin tapahtuneen viimeksi 19200km sitten.. Katsoin myös DPF vaihdosta kuluneen kilometrimäärän, oli tuota samaa 19200km luokkaa. DPF clogging näytti 1000 %, silti DPF status oli "not clogged". Tämä kaikki ilmeisesti viittaa siihen, että filtteri on tyhjätty? :mrgreen:
Onko pakoutken päät noessa? Itsellä ne oli täysin kiiltävät ennenkuin filtteri tyhjättiin...

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Pakoputken päät eivät ole mitenkään erityisen nokiset (mitä nyt tuon kurakerroksen alta erottaa). Sisäpuolelta ovat tietysti mustat, mutta sitä tuskin pystyy välttämään. Enkä ole huomannut myöskään takaluukun suurempaa mustumista, mikä esim. -99 VW Golf 1.9 TDI:ssä oli tavallista, vaikka pakoputken päät osoittivat vielä maata kohti (molemmat autot farmarikorisia).

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onkos näissä kuinka yleistä lukkojen jäätyminen? Eilen kun pakkasin kersan autoon ja löin oven kiinni, niin sepä pomppasi takaisin, kun takaoven lukko oli jäässä. Kuumailmapuhaltimella elpyi.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Olen ruikkinut aseöljyä noihin, niin toimii pesunkin jälkeen pakkasilla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistä käsin sinne lukkoon saa aseöljyä ruiskittua?

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Ovi auki ja tuuttaat sinne lukkoon. Mielummin spray-versiota.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Hiukan veikkaan että ei se sitä kautta löydä tietään kovinkaan laajalle sinne sisäpuoliseen mekanismiin.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Eipä ole enää jääneet auki pesujen jälkeen.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Itsekin saanut välillä takaovien kanssa leikkiä :lol:
Toimiskohan Crc ku sitä löytys?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Vasemman takaoven ulkokahva jäätyy, muuten toimii kaik.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kesällä kun tiivistin ovet uudelleen, niin samalla öljysin vasemman takaoven mekanismin. Nyt on ovi toiminut moitteetta pakkasillakin. Ennen vasenta takaovea ei saanut missään nimessä avata pakkasella :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

h_lauri kirjoitti:Vasemman takaoven ulkokahva jäätyy, muuten toimii kaik.
Täällä samaa vikaa. Omituisesti vain tuo ovi oireilee.

Olisiko syypää tuossa ulkokahvan taustapuolella, siinä kuperassa osassa, oleva pehmeähkö poikittainen tiiviste.
Ainakin minun tapauksessa kahvan takaa irtoaa jotain kumimaista mujua ja sitä on tarttunut myös ovipeltiin.

Tiivisteen tarkoituksena lienee estää pölyn ym. pääseminen kahvan ja ovipellin väliin.

Veikkaisin että tiivisteen rikkoutuessa kosteus pääsee kahvan ja ovipellin väliin ja tämä aiheuttaa jäätymisen.

Mutta milläköhän materiaalilla tuon tiivisteen korvaisi?

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi. 159:stä takajousi poikki,mistä olette jousia hommanneet? Suomessa alkuperänen 150€, tuntuu kovalta hinnalta joten vinkkejä otetaan vastaan josko jostain halvemmalla. Onno hankala vaihtaa, auto siis 159 farkku.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sparetolta tilasin, siellä oli kohtuuhintainen. Tukikumien saatavuus on sitten aika heikkoa. Toisaalta Spareto kertoi alkusyksystä tehtaan ilmoittaneen toimitusajaksi marraskuun, eli jos on oikein optimisti niin tilanne voi olla parempi. Itse lopulta sain tukikumit Nimarkilta, mutta hekin poistivat koko tuotteen verkkokaupastaan tilauksen jälkeen. Sanoivat kyllä että voivat etsiä lisää jos on tarvista.

Alfisti.netistä taitaa ainakin saada heti hyllystä?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mulla on sedanin jouset ylimääräisenä, saa hakea pois jos on samat. Laita privaa
- Alfaholic -

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Jappe kirjoitti:Mulla on sedanin jouset ylimääräisenä, saa hakea pois jos on samat. Laita privaa
Moi, ei taida sedanin jouset sopia farkkuun. Kyselin deltasta ja olivatten sitä mieltä mutta kiitos tarjouksesta :-D

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

jalittam kirjoitti:Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.
Moi, noi vois toimiakkin, onko kuinka vanhat ja ilman ruostetta varsinkin alapää ku on tohon suolasohjoon niin alttiina. Minkä hintaset ne olis jos pari löytys? Uudet saan ebaysta 60 rahtien kanssa mut kestää tulla parisen viikkoo.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

FIALFE kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.
Moi, noi vois toimiakkin, onko kuinka vanhat ja ilman ruostetta varsinkin alapää ku on tohon suolasohjoon niin alttiina. Minkä hintaset ne olis jos pari löytys? Uudet saan ebaysta 60 rahtien kanssa mut kestää tulla parisen viikkoo.
Kesällä KYBin takajouset tuli paikalliseen varaosaliikkeeseen alle vuorokaudessa, parin hinta muistaakseni alle 90e...

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Jousia valitessa, pitää arvostaa auton suunnittelua. Minusta alkuperäiset jouset ovat tosi hyvät, ajatellen ajo-ominaisuuksia, ne ovat hyvä kompromissi mukavuuden ja jäykkyyden suhteen huomaa esim. hidasteissa, kaarreajossa myös ovat hyvät.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Voisiko joku elearnin omaava kertoa mihin momenttiin pitää kiristää etupäässä alatukivarren takimmaisen puslan kiinnikeen pultit? Entäpä ylätukivarren puslien läpi menevät pultit?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

jazma kirjoitti:Voisiko joku elearnin omaava kertoa mihin momenttiin pitää kiristää etupäässä alatukivarren takimmaisen puslan kiinnikeen pultit? Entäpä ylätukivarren puslien läpi menevät pultit?
Tuommoisia tarjoaa eelörni:

Front suspension upper track control arms Bolt (to be replaced) M12(bodyshell side) 5.4 - 6.6 + 45°daNm

Front suspension lower track control arm rear bush Bolt (to be replaced) M12 (chassis side) 10.8 - 13.2 + 90° daNm

Vastaa Viestiin