Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Rema kirjoitti:Jousia valitessa, pitää arvostaa auton suunnittelua. Minusta alkuperäiset jouset ovat tosi hyvät, ajatellen ajo-ominaisuuksia, ne ovat hyvä kompromissi mukavuuden ja jäykkyyden suhteen huomaa esim. hidasteissa, kaarreajossa myös ovat hyvät.
Itse en ole huomannut mitään negatiivista alkuperäisiin verrattuna, yhtälailla hyvä kompromissi mukavuutta ja sporttia.

Albertto
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Kesä 2012, 07:53
Car(s): Alfa 156 JTS
Alfa 159 JTDM
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertto »

Alfaan 159 2,4 diesel tankattu bensiiniä,kysymys kuuluu voiko tankin tyhjentää tankin suuaukon kautta.
Jos jollakulla foorumilaisella olisi vinkkejä ottaisin kiiruusti ja kiittäen vastaan.
T:Aarre

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Pystyyköhän ajovalojen pesulaitetta ohjelmoimaan siten, että se toimisi esim. joka viidennellä painalluksella?
Suhteellisen runsasta tuo pesunesteen kulutus näillä keleillä! Ei ole edes kauaa kun lisäsin kolme litraa lasolia.
Ja taas merkkivalo palaa.. :roll:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ajovalonpesimille löytyy oma sulake akun vieressä olevasta rasiasta. Sulake F09 20A.

Koitas mitä tapahtuu kun sen nyppää irti.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

valot pois päältä ruuttauksen ajaksi, menee sivullisille normaalina sähköhärönä :mrgreen:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

puuha kirjoitti:Ajovalonpesimille löytyy oma sulake akun vieressä olevasta rasiasta. Sulake F09 20A.

Koitas mitä tapahtuu kun sen nyppää irti.
Tämä vähensi omalla kohdallani kulutusta eli voin suositella. Näillä keleillä ajovalot menevät kyllä aikamoisen suolavellin peittoon, niin on pitänyt välillä pestä käsin ajovalot.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Itse poistin ajovalopesurien sulakkeen juuri tuon nesteenkulutuksen takia. Eihän se suihku edes kunnolla pese niitä valoja, ellei valojen laseja ole käsitelty jollain vahalla tai vastaavalla, ettei suolakuravelli tartu niin tiukkaan. Pahimmillaan pesureista suihkun jälkeen tihkuva neste kerää vielä lisää ryönää jo muutenkin likaiseen autoon. :mrgreen:
Sinänsä pesurit ovat ihan fiksut, kun ei ole liikkuvia osia näkyvillä. Entisestä Bravostani pompsahti toinen puskurista nouseva pesuri ulos noin viiden sentin verran ja jumahti siihen jostain syystä. Purkamalla pesurin sain sen vetäytymään takaisin, mutta joka pesulla ongelma toistui.. Lopulta nappasin siitäkin pesurin sulakkeen pois ja jatkoin tyytyväisenä ajelua. :roll:

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Varmasti tuolla keinolla pesunesteen kulutus tippuu murto-osaan nykyisestä.
Mutta oikein huonolla säällä olisi ihan kiva tarvittaessa pystyä pesemään ajovaloja.

On/off-kytkin pesurin moottorille? :-D Halpa ratkaisu ja toimisi just silloin kun pesurille on tarvetta.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^teoriassa olisi kiva pystyä pesemään niitä ajossa. Käytännössä Noi pesurin ei vaan pese yhtään mitään. Samea kalvo paskaa niihin valoihin jää jokatapauksessa. Lisäksi puolet nesteestä valuu pitkin auton kylkiä keräten lisää likaa ja aiheuttamalla pinttyneet raidat....

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja sen kalvon syntymistä tehostaa myös se, että niitä valoja pestään niin harvoin, eikä (kiitos Murphy) oikeastaan koskaan siinä kohtaa kun valoille lävähtää ryönäkasa. Saisi olla viiksessä toinen pykälä, että ensimmäisellä pesee lasin, toisella lasin+valot, niin voisi helposti ruikkia lamppujakin puhtaammaksi heti kun likaryöppy tulee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mistä sitten huomaa ryöpyn? Ainakin tähän mennessä tasaisesti likaantuvat ajossa. Voihan sitä kokeilla tuulilasiin kuinka hyvin pesee pelkkä kusipojansuihku....

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ryöpyn huomaa siitä, kun tuulilasillekin rävähtää kasa loskaa ja moskaa kerralla. Vastaantulevan raskassarjalaisen pyörän alta, motarilla siltä pässiltä joka ohituksen lopuksi kiilaa suoraan eteen jne. Noissa tilanteissa siitä painehuuhtoimesta valoille on hyötyä, jos sen saa heti ruiskimaan loskamoskan hiiteen - mutta käytännössä ne on ruiskaisseet juuri edellisellä lasinpesulla (kiitos Murphy) ja valot ehtii polttaa moskat kiinni tuikkuihin ennenkö seuraavan kerran roiskitaan vettä hukkaan. Juuri siksi lampunpesu pitäisi olla pakotettavissa vetämällä viikseä kovemmin tms, että kuskilla on aivot huomata nuo tilanteet, autolla ei.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

...ja räntäsateella saa töräytettyä kertynyttä loskaa vähemmäksi. Vaik iha yksinään tietä taivaltaa. Kohtuu hyvin halogeenitkin muurautuu loskasta sopivalla kelillä.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

FIALFE kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.
Moi, noi vois toimiakkin, onko kuinka vanhat ja ilman ruostetta varsinkin alapää ku on tohon suolasohjoon niin alttiina. Minkä hintaset ne olis jos pari löytys? Uudet saan ebaysta 60 rahtien kanssa mut kestää tulla parisen viikkoo.
Tämäki menny ohi, ku en oo interwepissä roikkunu.
Jos uudet 60/pari ni ne sitte, varsinki jos työn teettää.
Ei nuo pintaruostetta kaipaa katketakseen, muutoin vaan väsyvät.
En oo käyny dyykkaamas vielä (pm odottelin tarvittaessa...), 120 vaikko 140 ajetusta (en muista enää) ovatte. Misäpäin Suomea oli tarve?
Jos viel tarvis, ni omantunnon mukaan tommoset maksetaan.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

jalittam kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Mul pitäs olla takajousi tai pari 2.4 farkku diisselistä kotosin. Oliko jopa toinen iskarikin. Ja ehjähköjä tukikumeja (sinne takayläpäähän). Jos siis käytetty kelpaa.
Moi, noi vois toimiakkin, onko kuinka vanhat ja ilman ruostetta varsinkin alapää ku on tohon suolasohjoon niin alttiina. Minkä hintaset ne olis jos pari löytys? Uudet saan ebaysta 60 rahtien kanssa mut kestää tulla parisen viikkoo.
Tämäki menny ohi, ku en oo interwepissä roikkunu.
Jos uudet 60/pari ni ne sitte, varsinki jos työn teettää.
Ei nuo pintaruostetta kaipaa katketakseen, muutoin vaan väsyvät.
En oo käyny dyykkaamas vielä (pm odottelin tarvittaessa...), 120 vaikko 140 ajetusta (en muista enää) ovatte. Misäpäin Suomea oli tarve?
Jos viel tarvis, ni omantunnon mukaan tommoset maksetaan.
Moi, oon jousen jo saanu ja allakin on bilsteinit ja hyvin sopi vaikka vähä epäilyttikin et mitä sieltä tulee..kiitos tarjouksesta mut näillä mennään..

hetoni
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 13:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hetoni »

Löytyisiköhän foorumilta ketään, joka osaisi ohjelmoida dpf:n pois 2.4 jtdm 159:stä ?

sähköorava
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 22:46

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sähköorava »

Ajatuksia kaivataan. Ajoin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni Alfa Romeota, mallina 159 1,9 JTDm. Yksi asia kävi kyllä selväksi, seuraava autoni on Alfa. Kyseisessä yksilössä jäi kuitenkin hieman vaivaamaan yksi seikka. Pienen kruisailun jälkeen moottori alkoi "aivastelemaan" pintakaasulla. Veto ei kuitenkaan ollut kateissa, päin vastoin kone tuntui hyvinkin halukkaalta menemään. Pienet nykäisyt kuitenkin näkyivät ahtopainemittarissa ja tuntuivat ajossa. Vika ei oikein vaikuttanut tyypilliseltä EGR-vialta oireineen. Voisiko kyse olla kondenssivedestä polttoaineessa tai välijäähdyttimessä, vai jostain vakavammasta? Laitos on ilmeisesti seissyt ulkona jonkun aikaa, ja kuten totesin, jopa ongelman ollessa päällä, kaasua painaessa vetoa kyllä löytyi.

Ideoita? Uskaltaako tuon ostaa, vaihtohinta kun olisi vähintäänkin kohdallaan?

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

Sähköoravalle kommenttina: itse hakisin kyllä syyn tuohon aivasteluun. Onko vikakoodeja luettu? Omassa yksilössä ei ainakaan ole ollut vastaavaa vikaa, tukkeutunut EGR vei puhdit alakierroksilta tykkänään, ja ohjelmoinnin jälkeen toiminut hienosti. Muuten, 1,9 JTDm:ssä on sitten manuaaliversioissa se kuuluisa M32-vaihteisto...

Paljonko Pohjalaisen autossa on mittarissa? Omassa 1,9:ssä olen huomannut etuiskareiden hieman väsyneen vuosien varrella (vm -08), mutta ei kait etujouset kovin kuoleennu? Jos vaihdat jousia ja myös iskareita, olisi mukava kuulla kokemuksia. Noin yleensä tällä foorumilla löytyy varmaan Alfan madaltamiseen paremmat neuvot kuin maavaran kohentamiseen.
TTi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

pohjalainen kirjoitti:Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
Ei niitä vietereitä oikein pysty ilmoitettujen arvojen perusteella vertailemaan. Pelkkä langan paksuus ja jousen pituus eivät kerro edes jousen jäykkyyttä, saati sitten sitä kuinka progressiivinen se jousi on.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mikähän lie, kun ei starttaa buttonista? Naks, naks ja kohta lähtee sitten pyörittämään ja käynnistyy normaalisti, kun jaksaa nappia räplätä ja pitää pohjassa riittävän kauan.

Lämpimänä ei mitään ongelmia...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla teki diesel välillä noin ja siinä sen aiheutti se kytkinpolkimen mikrokytkin. Ei siis tunnistanut että kytkin oli painettu pohjaan.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Hellurei.

Pitäs jostain löytää 159 JTDm -07 2.4 fuel temperature sensor. Antaa siis vikakoodia P0180. Ebaysta koitin tonkia mut en osannut etsiä. Samaan syssyyn lienee paikallaan vaihtaa tuo polttoainesuodatinkin.

Kiitäs jos joku onnistuu neuvomaan mistä moisen saisi.
Life is too short to drive boring cars.

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

@TTi ja Tuomas K; oma 1,9 jtdm on -08 ja 160tkm takana. Nykyjouset eivät ole madalletut, vaan selvästi väsähtäneet. Taakse on asennettu uudet normijouset (valmistajaa en tiedä), ja ne nostavat perää terhakkaasti ja samalla laskevat keulaa. Palstoilla puhutaan kyllä Eibacheista, mutta en löytänyt kokemuksia normaalijousista. Normi-iskareiksi AO:ssakin suositeltiin Bilsteinin B4.
Kokemuksia lisää?

Kloppi
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 22:17
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kloppi »

Alfassa vaihdettu jakopäänketju huoltokirjan mukaan noin 67 tuhannen kohdalla ja nyt antaa 95 tuhannen kohdalla siihen viittaavaa vikakoodia P0016 Kampiakselin asento - Nokka-akselin asennon korrelaatio (lohko 1, tunnistin A). Voiko tosiaan olla että ei kestä sen enempää. Vai voisiko johtua jostain muusta? Kokemuksia? :|

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kestää kestää, mutta jos on ratasten uusinnassa säästely niin ei tietenkään kestä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuomas K kirjoitti:
pohjalainen kirjoitti:Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
Ei niitä vietereitä oikein pysty ilmoitettujen arvojen perusteella vertailemaan. Pelkkä langan paksuus ja jousen pituus eivät kerro edes jousen jäykkyyttä, saati sitten sitä kuinka progressiivinen se jousi on.
Mahtaako 159 normijouset olla progressiiviset?
Noin niinku yleensäkin aidosti progressiiviset rautajouset (kierre, vääntö, lehti) ovat varsinkin ensiasennuksena kohtuu harvinaiset. Ilmajouset onkin sitten heti progressiviset automaagisesti. Jossain mopoissa tehdään vipuvarren muutoksella takajousituksesta progressiivinen.
"puhun niin totta kuin osaan"

sähköorava
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 22:46

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sähköorava »

TTi kirjoitti:Sähköoravalle kommenttina: itse hakisin kyllä syyn tuohon aivasteluun. Onko vikakoodeja luettu? Omassa yksilössä ei ainakaan ole ollut vastaavaa vikaa, tukkeutunut EGR vei puhdit alakierroksilta tykkänään, ja ohjelmoinnin jälkeen toiminut hienosti. Muuten, 1,9 JTDm:ssä on sitten manuaaliversioissa se kuuluisa M32-vaihteisto...
No, tuo M32-aski oli jo tiedossa. Ja kaikesta huolimatta tuossa pihassa nököttää nyt yksi farkku-159... Mikä siinä on, että aina kun käyn koeajamassa italialaisen kulkineen, se seuraa mua kotio..? Viimeksi yksi Ducati teki saman...

Tuo nykiminen on tosiaan vähän hassua. Ei tee tuota koko aikaa, ja kun antaa saapasta, niin homma loppuu. Tapahtuu yleensä parin tonnin kieppeillä. Mistähän uudellamaalla saisi tuon EGR:n pois ohjelmoinnin, jos niikseen tulee? Ja vikakoodeja ei ole luettu. Lukija kyllä löytyy, jos portti on mallia standardi-OBD... Mistähän sen sataviisysissä löytää..?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

OBD-tökkeli on vasemman polven kulmilta löytyvän luukun takana, tarttet avaamiseen ristipääruuvarin (PZ2, jos oikein muistan). Vertaa OBD-lukijan näyttämää MAP -arvoa ahtopainemittarin heittelyyn ja kun toteat niiden pomppivan samalla tapaa, tarkista (tai vaihda) MAP-anturi (sekä ehkä johdotuksensa).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kirkinen kirjoitti:Mikähän lie, kun ei starttaa buttonista? Naks, naks ja kohta lähtee sitten pyörittämään ja käynnistyy normaalisti, kun jaksaa nappia räplätä ja pitää pohjassa riittävän kauan.

Lämpimänä ei mitään ongelmia...
Omassa teki tuota samaa. Loppua kohden aina vaan useammin. Eikä tuo lämpötilakaan enää vaikuttanut.
Starttimoottori meni vaihtoon. Vika toki voi myös olla sähkön kulkeutumisessa sinne moottorille tai sen "maadoituksessa".

Sen kytkinpolkimen anturivian voi kai todentaa/ohittaa painamalla jarrua. Eikös tuossa riitä, että jompaa kumpaa painaa.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Nyt kun tässä haaveilin virittäväni tätä 1.9 JTS:ssää 2.2:sen tuplaputkilla niin törmäsin semmoseen ongelmaan, että tuo takapuskurissa oleva oikean puoleisen pakoputken aukon suojalätkän alla oleva reikä ei ollutkaan samanlainen kun vasemmalla.
Kysymys kuuluukin onko näissä tuplaputkisissa jokun irroitettava pala oikean puolen läpiviennissä, vai pitäääkö tässä lähteä vielä
puskurikauppaan?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Puskuri on sama, mutta 2.2 puskurissa on erillinen kaulus.
Tälle osalle ei taida olla omaa varaosanumeroa.

Vanhasta takapuskurista myin jo omani foorumilaiselle.
Liitteet
kaulus.JPG
kaulus.JPG (179.97 KiB) Katsottu 9265 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kiitos vatauksesta :-D
Voi kissanmunat jos tuolle ei tosiaan ole varaosanumeroa.
Saattaa olla hankala löytää mistään. :|
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Osan numero on 60688694, Protection, puolan hinta n.40e, meillä varmaan 60e? Ei muuta kuin tilaukseen :)

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kuva

tuo taitaa kumminkin olla eri osa?
Kait joku lämpösuoja mikä tulee puskuriin sisäpuolelle.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

palkus kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
pohjalainen kirjoitti:Kysymys tällä kertaa 159 1,9 jtdm:n etujousista, kun olen kyllästynyt kyntämään keulalla maantietä, eli uudet pitäisi löytää. Alkuperäiset ovat minusta turhan kalliit. Netissä esim Kyb-jousia saa edullisemmin. En etsi madallettuja vaan miellyttäviä/pintapehmeitä mutta samalla jämäköitä, niin millainen jousen pituus ja paksuus olisi hyvä? Näyttää olevan eroja eri valmistajilla. Vai onko tämä turhaa näpertelyä? Millaisia olette pikkudieseliin vaihtaneet?
Ei niitä vietereitä oikein pysty ilmoitettujen arvojen perusteella vertailemaan. Pelkkä langan paksuus ja jousen pituus eivät kerro edes jousen jäykkyyttä, saati sitten sitä kuinka progressiivinen se jousi on.
Mahtaako 159 normijouset olla progressiiviset?
Noin niinku yleensäkin aidosti progressiiviset rautajouset (kierre, vääntö, lehti) ovat varsinkin ensiasennuksena kohtuu harvinaiset. Ilmajouset onkin sitten heti progressiviset automaagisesti. Jossain mopoissa tehdään vipuvarren muutoksella takajousituksesta progressiivinen.
Mikä on "aito" progressiivinen jousi? Kyllä progressiiviset jouset on ihan arkipäivää tavisautoissa. "Ratajousien" veikkaisin olevan lähempänä lineaarisia kuin progressiivisia.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, kyllä niitä tietysti on, mutta jostain syystä puhutaan progressiivisistä turhan helposti. Kierrejousen muutamien kierteiden täytyy pohjata jotta jousi jäykistyisi. Eibachin pro- jousia mainostetaan progressiivisiksi ja usein varsinkin takajouset ovatkin sellaiset. Esim 156 orggis takajousi on ihan lineaari, mutta pro- jousessa on tiheämpää kierrettä, joka sitten pohjaa. Esim. tämän 159 1.9 jtdm tapauksessa eibachin pro- jouset ovat tuvin mukaan ihan lieaariset, molemmissa päissä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

seppo kirjoitti:Osan numero on 60688694, Protection, puolan hinta n.40e, meillä varmaan 60e? Ei muuta kuin tilaukseen :)
Minunkin mielestä osa näyttää puskurissa kiinni olevalta lämpösuojalta. Seppo on kyllä yleensä oikeassa varaosanumeroiden kanssa, joten voin olla tietty itse väärässä.
Muutaman 159 puskurin kanssa on itse tullut touhuiltua ja onhan niissä useampikin muoviosa, jota ei saa kuin ostamalla koko puskurin.
Uusimmasta 159:stä oli kolarin jäljiltä etupuskuri palasina. Uudessa puskurissa ei ollut reikiä lampun pesimille, joten ajattelin vain porata reiät ja asentaa pesurit, mutta pesurien kiinnikkeet olivat vanhassa puskurissa osittain rikki eikä uusia löytynyt helposti mistään. Otin pesurit sitten pois käytöstä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Progejouset voinevat olla myös toisesta päästään ohkasempaa lankaa.

Nykähtelyt hoisin turbon vaihdolla. Siis semmoset alta 2krpm ajottaiset - riippuen pedaalin asennosta. Liekkö vnt-siivet jumahtelumoodissa?
Ite paskotin turbon siipeä eka avausyrityksessä muka pesua varten.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

jalittam kirjoitti:Progejouset voinevat olla myös toisesta päästään ohkasempaa lankaa.
JuuJuu, toi on yks tapa. Ohkanen osa menee lyttyyn ja sitten jäykkenee.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Onko kuinka yleistä, että 159 antaa yön yli seisottuaan ovet auki vain lukosta avaimella kääntäen ja tämän jälkeen sitten loppupäivän toimii kaukosäätimestä normaalisti? Kaukarin vastaanotin on kai "virtalukon" kanssa samassa, sielläköhän vika piilee, vai...?

Osaisiko muuten kukaan suositella edullista, mutta toimivaa vikakoodinlukijaa 159:n kanssa temuamiseen?

Edit: Juuri tulleen tiedon mukaan, eipä toimikaan aina aamustartin jälkeenkään. Aina menee napista lukkoon, mutta tänään aukesi vain 25% tapauksista.
Operating at the speed of dark

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Kaken paristo lopussa?

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kun se tekee samaa kahdella avaimella. Ja lukkoon päin on tähän asti toiminut joka kerta. Siitä vois tietysti alottaa, eihän tuon kokeilu oikein mitään maksa. Pitääkö avainta jotenkin koodata patterinvaihdon jälkeen?
Operating at the speed of dark

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Eipä auennut minullakaan lukot kaukosäätimellä eilen, pakkasesta johtuva juttu. Jostain brittiforumilta luin että just "virtalukossa" olisi vikaa ja sen vaihtamalla paranisi. Mukava avata ovet mekaanisella avaimella kun samalla ikkunat yrittää aueta..

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Onkohan jtdm:lle normaalia käytöstä, kun tyhjäkäynti on joskus 1000 rpm? Syksyllä nollakelillä kävi sama muutaman kerran, eli startista suunnilleen koneen lämmettyä 75 asteeseen tyhjäkäynti oli korkeampi. Nyt viime päivinä kovilla pakkasilla sama tilanne jokaisessa startissa. Paitsi että kone ei ole kerennyt lämmetä kuin 70 asteeseen. Parkkihallista lähdettäessä (jossa n. +10 astetta) tyhjäkäynti on normaalilla tasolla. Ecun kylmän kelin säädöt kenties?

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Kyllä mulla 2.4Jtd pakkasella pitää kierroksia vähän korkeammalla ja sit palaa "normaaliin" hetken päästä.
Egr venttiilin puhdistus oli positiivinen juttu. Lähtee kylmänäkin kovilla pakkasilla aika mukavasti käyntiin 8)

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Manu kirjoitti:Kyllä mulla 2.4Jtd pakkasella pitää kierroksia vähän korkeammalla ja sit palaa "normaaliin" hetken päästä.
Egr venttiilin puhdistus oli positiivinen juttu. Lähtee kylmänäkin kovilla pakkasilla aika mukavasti käyntiin 8)
No niinpä tietenkin, tuo on muutenkin ollut aikomuksena puhdistaa. Nämä lienee jumittelevan egr-venttilin ensioireita? Käyntiin kyllä lähtee hienosti. Itse asiassa tämä selittäisi noin viidenkympin vauhdissa ilmenevan hetkellisen puutumisen, joka on käynyt pari kertaa. Ikäänkuin tehoista häviäisi puolet sekunnin kymmenesosaksi mutta sitten vetää normaalisti.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Jotain probleemaa mulla nyt 1.9 jtdm:n kanssa. Alkoi tuossa kovimmilla pakkasilla. En sen jälkeen uskaltanut kuin koeajaa lyhyesti tänään. Pakokaasut haisevat kitkerälle. Ei samalle kuin hiukkasloukun poltto vaan paljon voimakkaammin palaneelle, kitkerälle. Ehkä savutustakin.

Ei oo sytyttänyt vikavaloja eikä löytynyt vikakoodeja. Käynti normaali, ahdot nousee normaalisti. Turbo ei vingu. Ajaessa ei huomaisi mitään, mutta ulos mennessä huomaa heti hajun. Öljyä menny 1 pykälä, mutta ajettukin nyt vaihtoväli eli 15 000 sitten edellisen vaihdon.

Onko raadilla heittää arvauksia. Voiko liittyä EGR, suutin, vedenerotin vai meneekö tyyrimmälle linjalle turbo, kannentiiviste, männänrengas?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Äänestäisin jäätyvää huohotinta. Moottorin edessä oleva pieni letku on aika kylmässä paikassa ja ilman eristystä saattaa jäätyä tukkoon.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jäätynyt huohotin näkynee valkoisessa pilvessä, mikä seuraa autoa.

Letku ei tukkeennu, vaan imuputken D6mm yhdyntäreikä huohotinletkuun. Eli hh-letkun kiinnitystumpin läpi umpeentuu kastehelmestä tai parista.
Ja sit öljyä saattaa kuluakkin reilusti.

Vastaa Viestiin