Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

söde kirjoitti:Kyllä isojötsi imusarjan ja -kanavat karstaa ja on ollut keskusteluakin täällä sivuilla aiheesta.
Kaikki suoraruiskut sen tekee, kun ei ole bensa pesemässä huohotusöljyä sieltä pois.
Olisiko keräyslaatikossa ideaa, eli ei ruiskisi sitä huohotusöljyä enään imuputken kautta takaisin kiertoon??
Tässä pitää tietää että 2.0, 2.2 ja 3.2JTS moottoreissa on ns. sisäinen EGR. Tämä tarkoittaa että pakokaasun takaisinkierto tapahtuu työtahdin jälkeen sylinterin sisällä, viimeisiä poistuvia pakokaasuja ei päästetäkään karkuun vaan pakoventtiili menee kiinni aikaisin ja imuventtiili aukeaa aikaisin ja pakokaasun rippeet käy pyörähtämässä venttiililautasen takana sekoittumassa sisään virtaavaan ilmaan.
Tämän karstoittumisvaikutusta ei voi estää millään imulautasen kannalta. Toteutettu huonosti 2.0:ssa, ilmeisesti paremmin uudemmissa 2.2 ja 3.2 koneissa.
Huohotus imusarjaan saattaa yhdessä sisäisen ERG:n kanssa vaikuttaa imuventtiiliin karstoittumiseen, koska imulautaselle pyörähtävät kuumat pakokaasut saattaa paistaa öljyä kiinni.

Tämä on osoittain omaa päättelyä ja tietoa, mutta internal ERG on teknistä faktaa esim. "Main technical features" alta:
https://www.topspeed.com/cars/alfa-rome ... r3016.html

Mielestäni 2.0JTS liittyen tästä löytyy joku hieno animaatiokin miten sisäinen EGR pelaa.
Itsellä mitattiin dynossa 156 JTS:ssästä joku 130-140hp kun siellä olisi se n. 160 pitänyt olla, muistaakseni.

Edit: sen verran pitää lisätä että en ole varma onko 3.2:ssa samanlainen sisäinen EGR kuin muissa, mutta uskon niin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Just noin. MES pulssittaa oikeastaan kaikkia käyttölaitteita tuolla tavoin. Eli on/off/on/off. Taitaa jopa ihan siinä kuvauksessa kertoa sen, että aktuaattorit käytetään hetkittäin.
DaKyy kirjoitti:Mitenkä syylärin flektien tulisi toimia, kun MES:n kautta niitä ohjaa? Flektit kyllä lähtee päälle, mutta vain sekunnin parin ajaksi, sammuvat ja lähtevät taas uudestaan päälle. Jotenkin olettaisin että jos ne MES:n kautta päälle laittaa, ne päällä myös pysyvät. Releet kuumenee? Jos kone on käynnissä, MES ei suostu flektejä päälle ohjaamaan.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Ok, kiitos. Hyvä tietää että toimii normaalisti :)

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Aquatica kirjoitti:Just noin. MES pulssittaa oikeastaan kaikkia käyttölaitteita tuolla tavoin. Eli on/off/on/off. Taitaa jopa ihan siinä kuvauksessa kertoa sen, että aktuaattorit käytetään hetkittäin.
DaKyy kirjoitti:Mitenkä syylärin flektien tulisi toimia, kun MES:n kautta niitä ohjaa? Flektit kyllä lähtee päälle, mutta vain sekunnin parin ajaksi, sammuvat ja lähtevät taas uudestaan päälle. Jotenkin olettaisin että jos ne MES:n kautta päälle laittaa, ne päällä myös pysyvät. Releet kuumenee? Jos kone on käynnissä, MES ei suostu flektejä päälle ohjaamaan.
Idea siinä taitaa olla se että kuulee vetääkö rele/solenoidi naksutuksesta niin tietää että ainakin että ohjaus toimii oikein.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Taas näitä otsikkoon osuvia kysymyksiä. Onko näihin 305 mm etujarrulevyjä useampaa sorttia? Mutanet erittelee uudemmat ja vanhemmat, mutta Ate:n kataloogi tuntee vain yhden version. Pitäiskö tässä huomata jotain?

Vähän hankalaa välillä tilailla palasia 270 km päässä olevaan autoon.
Operating at the speed of dark

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

ne erot on siinä levyn keskitystapissa. samoin kun pyöränlaakereissa.. kaikki käy periaattessa ristiin.
mulla ois myydä sulle uutta vastaavat zimmermannit ja niihin ebc:n palat.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Okei, no siinä tapauksessa ei varmaan tartte jännittää, jos erona on vaan joku kohdistustapin reikä. Kiitti vaan tarjouksesta, mutta kyllä varmaan laitetaan varsin uutta kilkettä, ellet ihan muutamalla kympillä meinannut?
Operating at the speed of dark

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Mistäs mahtaisi johtua kolahtelu autoa kiihdytettäessä. Huomaa selvimmin 1-2-3 vaihteilla, vaihteen vaihdon yhteydessä. Kytkimestä se ei kuitenkaan tule, sillä tapahtuu myös jos nostaa kaasun ja kiihdyttää uudestaan. Ensin epäilin väljää vetoniveltä, mutta voisiko joku kulahtanut moottorin tai vaihdelaatikon tukikumi aiheuttaa moista?
Mielestäni kuuluu edestä kuskin puolelta.

Autohan oli 2.4 JTDm ja manuaaliaskilla.

Edit: alusta on muutoin hiljainen tien heitoissa ym.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4678
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^ Tuntuuko kolahdus ratissa? Joissain autoissa (ei välttämättä 159) "kuivunut" rattiakselin liukupinta aiheuttaa kolahduksen ja tämä tuntuu ratin kautta.
Giulia Super -69

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Mielestäni ei tunnu ratissa... Pistetään kuitenkin korvan taakse. Tänään ajellessa ei taas kuulunut mitään, eli tuskin on voimansiirrosta kyse, kun ei ole jatkuvaa kolahtelua.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Nyt on todettu, että kolahdus kuuluu vain kylmällä kelillä. Aamulla kun on kymmenisen astetta lämmintä, kuuluu kolahdus selvästi. Iltapäivästä kun lämpö vielä kipuaa yli 20 asteen, ei kolahdusta taas kuulu.

Olisiko kuitenkin vaihteistöljyistä kyse... En oikein muuta keksi, kun tuskin muualla lämpötila vaikuttaa niin radikaalisti...

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

DaKyy kirjoitti:Nyt on todettu, että kolahdus kuuluu vain kylmällä kelillä. Aamulla kun on kymmenisen astetta lämmintä, kuuluu kolahdus selvästi. Iltapäivästä kun lämpö vielä kipuaa yli 20 asteen, ei kolahdusta taas kuulu.

Olisiko kuitenkin vaihteistöljyistä kyse... En oikein muuta keksi, kun tuskin muualla lämpötila vaikuttaa niin radikaalisti...
Vaihteistoöljystä ei taatusti ole kyse . Jos moottorin lämpötila vaikuttaa asiaan voi kyse olla moottorin tuennasta . Tuennan metalliosat kumeineen voivat kuluneina ja kylmänä äännellä . Autokorjaamo paikallistanee äänenlähteen .

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Onko jollain teistä 159:n omistajista jälkiasennettu Novitecin tuplaputket? Jos vertaa ihan vain saundimaailmaa, niin onhan nuo alkuperäiset putket aikamoiset pölynimurit. :lol:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Niinno ei tarvi novitechia kun laittaa suoraa putkea mallia motonet. Vitonen murisee sopivasti ilman takavaimentimia.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Jos ei halua ruuvailla vakiopönttöjä takaisin aina leimaa varten niin tuninkipöntöt puolustaa kyllä paikkaansa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Paitsi että ei tarvi. Pykälien mukaan putkessa tarvitsee olla yksi vaimennin. Ilmeisesti viimeisen kahden vuoden aikana keskivaimennin/nokiloukku täytti tämän pykälän ja koska auto ei kuulostanut keskimääräistä GTI golffia kummemmalta normiajossa niin katsastajat ovat olleet tyytyväisiä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

2,4 jtdm kone. Öljypohjan jos ottaa irti niin onko pakko ottaa apurunko pois? Onko jotain jippaskonstia esim. moottorin kallistus? Kysyy epätietoinen, kuka haluaisi tarkastaa alakerran laakerit.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Paitsi että ei tarvi. Pykälien mukaan putkessa tarvitsee olla yksi vaimennin. Ilmeisesti viimeisen kahden vuoden aikana keskivaimennin/nokiloukku täytti tämän pykälän ja koska auto ei kuulostanut keskimääräistä GTI golffia kummemmalta normiajossa niin katsastajat ovat olleet tyytyväisiä.
Riippunee katsastajan kiinnostuksesta, mutta hylsyä sieltä on toisille tarjottu kun on suoria putkia käyty näyttämässä.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

onkos 159 sedaniin saanut alkuperäistä takalasin verhoa?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
söde
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 10:42
Car(s): AR 159 3.2 JTS Q4, -07
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja söde »

On ainakin mulla.
Ei se satu?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

159 2.4 jtdm 2008 sportwagoniin TI mallin takajouset hakusessa. 1 poikki ja leima pitäisi saada.

Nopeat vinkit olisi nyt tarpeen, ostetaan myös käytetty ehjä jos jostain nurkista löytyy!
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4304
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jyskyed kirjoitti:159 2.4 jtdm 2008 sportwagoniin TI mallin takajouset hakusessa. 1 poikki ja leima pitäisi saada.

Nopeat vinkit olisi nyt tarpeen, ostetaan myös käytetty ehjä jos jostain nurkista löytyy!
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=11525

Täältä joskus saanut alta viikon kotiin tavaran. Ei kyllä paivässä eikä kahdessa....
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Springs.shtml#

Description: Spring. REAR spring (yellow/brown/white) 4x2 Sportwagon (SPORT & TI models).

onko tuo sama?

Kappalehinta on aika suolainen tuolla Ricambilla.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Morjes, onko kellään käsitystä paljonko kampiakselin ja nokka-akselin hammaspyörillä voi ajaa ennen kuin alkaa vaikuttamaan jakohihnan kestävyyteen? Auto 159 2.0 JTDM-11.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

jyskyed kirjoitti:https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Springs.shtml#

Description: Spring. REAR spring (yellow/brown/white) 4x2 Sportwagon (SPORT & TI models).

onko tuo sama?

Kappalehinta on aika suolainen tuolla Ricambilla.
Ymmärtääkseni sama. Tuolta ajattelin itse tilata kun taakse pitäisi vaihtaa jouset, ei poikkinaisuuden vuoksi vaan kun edellinen omistaja on laittanut sitten ei-TI mallin jouset. Look on aika vahvasti -82 DX Corolla :-D

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

DaKyy kirjoitti:Mistäs mahtaisi johtua kolahtelu autoa kiihdytettäessä. Huomaa selvimmin 1-2-3 vaihteilla, vaihteen vaihdon yhteydessä. Kytkimestä se ei kuitenkaan tule, sillä tapahtuu myös jos nostaa kaasun ja kiihdyttää uudestaan. Ensin epäilin väljää vetoniveltä, mutta voisiko joku kulahtanut moottorin tai vaihdelaatikon tukikumi aiheuttaa moista?
Mielestäni kuuluu edestä kuskin puolelta.

Autohan oli 2.4 JTDm ja manuaaliaskilla.

Edit: alusta on muutoin hiljainen tien heitoissa ym.
Onko tästä tullut mitään selkoa?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Ruokoton kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Springs.shtml#

Description: Spring. REAR spring (yellow/brown/white) 4x2 Sportwagon (SPORT & TI models).

onko tuo sama?

Kappalehinta on aika suolainen tuolla Ricambilla.
Ymmärtääkseni sama. Tuolta ajattelin itse tilata kun taakse pitäisi vaihtaa jouset, ei poikkinaisuuden vuoksi vaan kun edellinen omistaja on laittanut sitten ei-TI mallin jouset. Look on aika vahvasti -82 DX Corolla :-D
paljonko sitten mahtaa olla eroa esim -30 eibacheilla ja ti jousilla?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

kovan onnen soturi kirjoitti: paljonko sitten mahtaa olla eroa esim -30 eibacheilla ja ti jousilla?
Muutoskatsastuksen verran, kun punaisena sieltä loimottavat katsurin silmään. :lol:
-20mm TI jouset käsittääkseni ovat vakioihin verrattuna, aivan 100% varma en ole. Saattavat jopa olla Eibachin valmistamat.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ruokoton kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti: paljonko sitten mahtaa olla eroa esim -30 eibacheilla ja ti jousilla?
Muutoskatsastuksen verran, kun punaisena sieltä loimottavat katsurin silmään. :lol:
-20mm TI jouset käsittääkseni ovat vakioihin verrattuna, aivan 100% varma en ole. Saattavat jopa olla Eibachin valmistamat.

Alkuperäiset ovat Eibachin valmistamat.

Jos madallus on sama niin menee läpi. Automilano myy ''vastaavia'' punasia eibacheja. Kysyin asiasta katsurilta, niin asiaan riittää todistus esimerkiksi Automilanolta jousien vastaavuudesta katsastuksen hyväksyntään.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Pölli
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2017, 18:07
Car(s): 159 TBI SW
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pölli »

Täällä ainakin maavara nousi noilla eibachin - 30 jousilla, verrattuna alkuperäisiin Ti-mallin jousiin. Tosin olivat ne voineet jo iän myötä löystyä sen vertaa, että oli matalampi kuin uusilla eibachin "madallus jousilla"??

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ti:n vieterit ovat Eibachin valmistamat. Eibachin Prokit on ulkomaisten foorumien mukaan aivan sama mutta on tosiaan punainen. Käyttäytyy aivan samoin kuin Ti:n jouset. Minullahan sattui kerran katsuri joka intti että jouset pitää muutoskatsastaa kun ne ovat punaiset. Näin oli lopulta tehtävä. Sama kaveri tosin tunki pari minuuttia kenkiään polkimien väliin koettaen todistaa että kenkä voi jäädä jumiin "lisävarustepoljinpintoihin". Koetin kohteliaasti sanoa että ne polkimet ovat olleet siellä tehtaalta lähtien. Ei tuo ulkoinen habitus pitäisi mitenkään teinituunaajaan viitata mutta sellaiseksi tuli profiloitua.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4678
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos se on vaan väristä kiinni niin kilikalipullo käteen ja jouset mustiksi ennen asennusta.
Giulia Super -69

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Luultavasti toimisi, mutta hoopolta tuntuisi tuollainen kikkailu jos tosiaan katsurin huolen hiljentävät paperit on saatavilla. Tästä en aiemmin tiennyt.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^ Hoopolta? Verrattuna vakiokorkuisen auton muutoskatsastukseen? :lol:
Operating at the speed of dark

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Verrattuna siihen että pyytää Auto-Milanolta värillisiin "tunink-jousiin" tarvittavan paperin, toki. Olettaisin vielä että tuo käy ihan sähköisesti sohvalta käsin. :D

Se ettei katsastusasemalla tiedetä vastaavuudesta ei yllätä vähääkään.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Millä tavalla pyöränlaakerin kulahtaminen oireilee? Q4 on jurissut melko kuuluvasti jo hyvän aikaa nopeuden noustessa yli 70 km/h. Jurina muistuttaa melkeinpä potkurikoneen ääntä eikä sen sijaintia oikein pysty paikantamaan. Kaartelu vauhdissa ei tunnu vaikuttavan ääneen eikä myöskään kytkimen painaminen tai kaasun lisääminen/vähentäminen. Kaartelun luulisi vaikuttavan ääneen, jos kyseessä olisi pyöränlaakeri? Tänään kotiin tullessa mittasin infrapunamittarilla lämpötilan navasta jarrulevyn juuresta ja huomasin, että kuskin puolen napa oli noin 5 astetta lämpimämpi kuin pelkääjän (42°C vs 37°C). Ero on aika pieni ja voi ehkä johtua jarrujen tasapainostakin (vaikka mitään kovaa jarrutusta ei tullutkaan tehtyä pihalle rullatessa), mutta pistää silti epäilemään. Keväällä tutkittaessa ei väljää laakereista löytynyt, nyt toki voisi tutkia uudelleen.
Toinen epäily äänen alkuperäksi on kardaanin tukilaakeri(t), mutta mites niitä pystyisi diagnosoimaan? :?

Avatar
söde
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 10:42
Car(s): AR 159 3.2 JTS Q4, -07
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja söde »

Pöyränlaakeri vian yleensä löytää helpoiten, kun nostaa kulman ylös, ottaa toisella kädellä jousesta kiinni ja pyörittää toisella kädellä rengasta, jos laakerissa vikaa, niin tuntuu jousessa tärinänä.
Ei se satu?!

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Ei tuo kaartelukaan aina kerro, onko pyörän laakerista kyse. Itsellä PSA-valmisteessa takalaakeri tuli valmiiksi reilun 200tkm:n jälkeen, oli mahdoton sanoa kummalta puolen ääni kuului eikä kaarrellessa ääni muuttunut mitenkään. Pörinä alkoi tietyssä nopeudessa, emäntä ei tietysti huomannut että autosta kuuluu ylimääräisiä ääniä. Tuolla jousen tunnustelulla homma selvisi melko nopeasti. Toinen takalaakeri kypsyi vasta 20tkm päästä, mutta oireet samat.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pitäisi laittaa Q4:seen xenonien asentoanturi taakse paikoilleen, mutta kun ei ole mitään hajua miten sen sinne saisi.

Onko jollain kuvaa Q4:sen anturista / vakaajaan tulevasta tangosta?

Etupään sain matkittua etuvedosta, mutta takapää on erilainen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vihjaa vähän että kummalla puolella sen pitäisi olla, niin on osviittaa kummalta puolen pitäisi ryömiä tutkimaan. Keula on ilmassa, joten takana ei kauheesti ylimäärästä tilaa ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kuskinpuoli, koiranluun vieressä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sieltähän se löytyi. Vähän kesti, kun piti välillä käydä Ahvenistolla :D

Tuo kokonaisuus on mulla tälläinen:
Kuva

Tuossa vielä toisesta kulmasta:
Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kiitoksia nyt voi taas palata sorvin ääreen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Takajousi on poikki. Kannattaako uusia samalla molemmat vai riittäkö sen rikkinäisen uusiminen?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pareittain pitää uusia. On se toinenkin siellä jo väsynyt. Taitaa olla yleisesti myös takuuehto, yhdellä jousella ei ole takuuta.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Ajattelin laittaa 159:n lisävalot. Tiedän, oletusarvoisesti varsin karmaiseva ajatus.
Ajattelin laittaa ne tuonne puskurin alaritilän taakse piiloon. Yksi suht. kapea led -valopaneeli kummallekkin puolelle, jos löytyy sopivalla referenssillä.
Onkohan se laillista? :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Savo kirjoitti:Takajousi on poikki. Kannattaako uusia samalla molemmat vai riittäkö sen rikkinäisen uusiminen?
Kuten Tuomas kertoi, pareittain.
Tarkasta/tarkastuta samalla TARKASTI iskarin alalautaset. Nimimerkillä täällä foorumilla just joku aika (viikko?) takaperin oli, että on takajousi poikki... Syyllinen olikin mädäntynyt iskari. On mielestäni heikompaa tekoa, kuin 156:n surullisen kuuluista takaiskarit.
Multakin meni.

Avatar
hjpp
Viestit: 1919
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Gommi kirjoitti:Ajattelin laittaa 159:n lisävalot. Tiedän, oletusarvoisesti varsin karmaiseva ajatus.
Höpöhöpö. Vanhemmiten alkuperäisillä tuikuilla ei kauas katsella, joten anna mennä vaan.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja kun lyhkäsille sais lailliset lisät...

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Otsikko: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jalittam kirjoitti:Ja kun lyhkäsille sais lailliset lisät...
Tällaiset tuli tänään vastaan ledi bareja ja muita vaihtoehtoja etsiessä:

http://www.ojanpera.net/verkkokauppa/fi ... 38522-117/

http://www.kudauk.ltd.uk/product/led-he ... e-approved

" Will these pass an MOT / Ministry check?

Absolutely! These kits carry all of the required E approvals and markings for UK and EU testing guidelines. You can use these kits legally on any road in Europe."[/quote]


Eli H7 ledi polttimot, jotka on hyväksytty tieliikennekäyttöön. Vielä, kun löytyisi kokemuksia moisista.

Halvoista H4 umpiosta hyvää ja huonoa nähnyt kirjoitettavan MP - puolella. Ainakin ne on kirkkaat.

Vastaa Viestiin