Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eicas »

harde kirjoitti:Melko normaaliltahan tuo kuulosti, lieneekö minun kuulossa vika..
Aquatica kirjoitti:Samaa ääntä tulee täältä, mutta oletko varma et on ohjaustehostin? Mulla epäilys menis linjalle laturi tai ilmastointi.
Kai se on sitten ominaisuus, pistää vaan korvaan tuollainen sivuääni. Ohjaustehostimeen viittaa, kun sirinän taajuus muuttuu rattia käännellessä ja ääriasennossa loppuu. Kuuluu myös kaikkein selvimmin tehostimen putkia pitkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Vilkaseppas ohjaustehostinnestesäiliöön, kun kone käynnissä. Jos näkyy pelkkää tasaista virtausta, OK, jos "pulppuaa" (ei pitäs tulla yli korkin reunalta tosiaankaan), niin sitten säiliö vaihtoon. Siinä on paluulinjassa sihti, jonka tehtävä on toimia myös kuristimena. Se irtoaa aina joskus - tai on pahasti tukossa - eikä kumpikaan ole tehostimelle ihan bestest of thingies.

Ja joo, kyllä se ohjaustehostin aina ääntä pitää jonkinverran, kun nesteet kiertää paineella järjestelmän läpi. Paljon ajettu autolla? Täällä vasta vajaa 230tkm.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eicas »

Ei näy mitään normaalista poikkeavaa säiliössä moottorin käydessä. 80tkm ajettu autolla.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KJS »

En nyt pikaisella haulla löytänyt, mutta kiinnostaisi 159 V6 Q4:n todellinen kulutus.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Matka-ajon saa siihen kympin nurkille, jääradalla keskikulutusmittari ei paljoa maksimista (25l/100km) tipu. Kaupungissa loogisesti siltä väliltä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

KJS, tuu hakemaan koeajoon vaikka viikonlopuksi, hintaan 25€/pv + bensat.
Ei ole pitkäkään matka :)

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10869171

tai

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10868174
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

eepeolni
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2019, 21:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eepeolni »

Oikea Ohjaustehostimen öljy 2008 rekisteröityyn 2,4 jtdm:n on...? Kuitenkin taitaa olla 2007 vuosikertaa ko. auto alustanumeron perusteella.

Opas sanoo GI/E (punainen neste), mutta jotkin lähteet suosittelevat käyttämään GI/R (vihreä neste) tuon alkuperäisen sijaan... Tuossa nyt on kuitenkin punainen neste eli GI/E.

Alkupään 159:ssähän oli vissiin joitain vääriä osia, kenties myös nesteitä...?

Sinänsä ohjaus pelittää ok, mutta neste on jo aika tummunutta, joten kun tuon vaihtaa niin pohdin mihinkä vaihtaa. Vähän aikaa (10s) pitää oletettavasti tehostin ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta mihinkään massiivisiin korjausinvestointeihin en ala ennen dramaattisia oireita, kun mitään ei vuoda ja ohjaus toimii hyvin.

Ps. Kiitos edellisestä vinkistä. Starttikitinä hävisi laturin hihnan vaihdolla.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Mikä siinä ohjaustehostimen säiliössä tukkeutuu/särkyy?
Omassakin piti tehostin nyt pakkas aamuina ääntä ja tutkiessa löytyi sihti kellumassa säiliöstä irrallaan (huoh…)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^No just se sihti. Uudemmissa säiliöissä on tiettävästi parannettu rakenne ettei se sihti irtoaisi.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Huonolla tuurilla särkee tehostimen pumpun? Saako säiliöitä varaosatoimittajilta vai meneekö Alffan marmorilla vierailulle?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

KimmoKo kirjoitti:Huonolla tuurilla särkee tehostimen pumpun? Saako säiliöitä varaosatoimittajilta vai meneekö Alffan marmorilla vierailulle?
Huonolla tuurilla voi hajota pumppu tai mahdollisesti edesauttaa hammastangon leviämistä.
eBaysta löytyy hyvin. Joku 50e maksanee uus säiliö, tosin siitä en tiedä et onko kyseessä päivitetty vai vanha versio. Eiköhän se vanhan versionkin säiliö auton oletetun loppuelämän kestä...
eepeolni kirjoitti:Oikea Ohjaustehostimen öljy 2008 rekisteröityyn 2,4 jtdm:n on...? Kuitenkin taitaa olla 2007 vuosikertaa ko. auto alustanumeron perusteella.

Opas sanoo GI/E (punainen neste), mutta jotkin lähteet suosittelevat käyttämään GI/R (vihreä neste) tuon alkuperäisen sijaan... Tuossa nyt on kuitenkin punainen neste eli GI/E.
Tuo onkin hyvä kyssäri. Jossain löytyy huoltotiedote, jossa jokaisessa autossa kuuluisi olla GI/R, mutta tästä on ollut vääntöä monta kertaa. Mulla oli '06 159 aikasemmin, jossa konehuoneessa oli merkintä GI/R, mutta tavara oli punaista. Vaihdoin tilalle Valvolinen SynPower Power Steering fluidit. Toimi. Nykyisessä on Liqui Molyn vastaavat (CHF111S tais olla), mitkä vaan makso ihan pirusti. Ja oli vaikea huuhdella systeemi. Pitäis vielä kerran varmaan vaihdella nuo litkut...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

onhan isojötsi aina varma valinta? olis tossa 80tkm ajettu tarjolla ja kauppojen syntyminen on tosi liki. Piretty vissiin, kuin kukkaa kämmenellä. Noh, kun näkee nii on viisaampi, mahdollinen vaalea sisusta voi vielä torpata homman :(
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

gi/r on se tehostimen neste
"puhun niin totta kuin osaan"

eepeolni
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2019, 21:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eepeolni »

palkus kirjoitti:gi/r on se tehostimen neste
Ok. Tuohon on sitten laitettu väärää nestettä aikanaan. Pitäisi siis saada huuhdeltua tuon vanha punainen litku kokonaan pois systeemistä, jos vaihtaa tuohon GI/R:n.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:onhan isojötsi aina varma valinta? olis tossa 80tkm ajettu tarjolla ja kauppojen syntyminen on tosi liki. Piretty vissiin, kuin kukkaa kämmenellä. Noh, kun näkee nii on viisaampi, mahdollinen vaalea sisusta voi vielä torpata homman :(
On varmaa, että se jakopää menee vaihtoon jossain vaiheessa, mutta ei se tekemätön paikka ole. Ja on varmaa että bensa maittaa. Muuten(kin) aika perus 939.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^on noita isolohkoja, joilla on päästy ainakin 150tkm samalla ketjulla. Öljynvaihtoväli ja öljy ovat ratkaisevassa roolissa, tietääkseni. Jos tuo jtässän syrjäyttää, niin kattava selenia/tutela-tilaus lähtee het, eli kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) öljyt/nesteet vaihtuu.
Vielä kun tietäis, että mistä noita saa tilattua :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Jos käyttää hyviä öljyjä, niin voi päästä pitkälle, ettei tule ongelmia kulumisen suhteen. Mnulla on 202000 km ajettu 2,2 L JTS ketju vaihdettu 50000 Km:ssa . Aloin käyttämään kun ostin auton 70000 km:ssa Mobil 1 0W-40 öljyä ja RVS lisäys n. 150000 km:ssa ja alkaen 180000 km:ssa 0,5 L Tribodyn 20W-50 Mobilin joukkoon. Moottori ei kuluta öljyä ja tehot ovat tallella.
Tribodyn öljyn paineenkesto on jopa 40 kertainen, verrattuna normaaleihin öljyihin, samoin raapaisujälki jää 1/10 osaan jos on kovia partikkelita naarmuttamassa.
Polttoaineen kulutuksen voi jopa puolittaa http://www.aquatune.com xtreme systeemillä.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

^^^^ Ei varmaan väärää öljyä ole laitettu, koska ennen al. 7200003 (6.2008) tehdas käytti "punaista" Tutela GI/E-öljyä, ja muutti öljyn tuosta alustanumerosta alkaen "vihreeseen" Tutela GI/R-öljyyn. Näitä öljyjä ei saa sekoittaa, vaan öljynvaihdossa järjestelmä on tyhjennettävä mahdollisimman hyvin! Uuden öljyn jähmepiste on huomattavasti parempi, jonka takia öljy vaihdettiin.
Öljysäiliöstä vielä sen verran, että 2.4 JTDm malliin öljysäiliö ei ole muuttunut, ainoastaan 1.9 JTDm 8v/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 V6 malleihin. Se ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta etteikö sekin voisi hajota 8) kuten tässä "Kimmo" kertoi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:^on noita isolohkoja, joilla on päästy ainakin 150tkm samalla ketjulla.
Joo, 150tkm on aivan mahdollinen lukema. Varsin tarkoituksellisesti en laittanut mitään matkamittarilukemaa, vaan nimenomaan jossain vaiheessa. Minä vaihdoin jakopään 273tkm kohdalla ja varmaa on, että en ollut ensimmäinen - on mahdotonta sanoa, olinko kuitenkin vasta toinen.
palkus kirjoitti:Öljynvaihtoväli ja öljy ovat ratkaisevassa roolissa, tietääkseni.
Rema kirjoitti:Jos käyttää hyviä öljyjä, niin voi päästä pitkälle, ettei tule ongelmia kulumisen suhteen.
Öljyllä ja voitelulla on taatusti vaikutuksensa, etenkin nimenomaan kulumiseen. Väitän kuitenkin, että etenkin remppaamisen jälkeen on merkittävästi isompi vaikutus sillä, mitä sinne ruuvasi paikoilleen (laatu eli materiaalit). Esim. omassani ei mikään osa ketjusta tai pyöristä vaikuttanut erityisen kuluneelta vaan etummainen yläketju oli selvästi venynyt.

Venymiseenkin öljy voi tietenkin vaikuttaa esim. lämmönsiirron puolesta ja kyllä hyvän voiteluaineiden käyttö on muutenkin ihan perusteltua. Mutta tyly totuus on, että ainakin alkuperäisillä ja yleisillä varaosamateriaaleilla mitoitus vaan on liian tiukalla ja GM-JTS:n kanssa tietää, että jossain kohtaa odottaa ajoitusvirhekoodi.

Mutta kuten sanottu, kyllä se jakopää ihan tehtävissä on. Ei kannata ressata, mutta kannattaa tiedostaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

seppo kirjoitti:^^^^ Ei varmaan väärää öljyä ole laitettu, koska ennen al. 7200003 (6.2008) tehdas käytti "punaista" Tutela GI/E-öljyä, ja muutti öljyn tuosta alustanumerosta alkaen "vihreeseen" Tutela GI/R-öljyyn. Näitä öljyjä ei saa sekoittaa, vaan öljynvaihdossa järjestelmä on tyhjennettävä mahdollisimman hyvin! Uuden öljyn jähmepiste on huomattavasti parempi, jonka takia öljy vaihdettiin.
Öljysäiliöstä vielä sen verran, että 2.4 JTDm malliin öljysäiliö ei ole muuttunut, ainoastaan 1.9 JTDm 8v/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 V6 malleihin. Se ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta etteikö sekin voisi hajota 8) kuten tässä "Kimmo" kertoi.
Täällä myös hajonnut 2.4JTDm:n säiliöstä sihti. Onneksi uusi säiliö tilalla. Ja uudet öljyt on Liqui Molya, CHF110S, vastaa GI/R:ää. Mutta nuo ajattelin vaihtaa Valvoline SynPower Power Steering fluidiin, mikä muistaakseni on paremmalla kylmänkestolla ym..

Ja huuhtelun tärkeyttä ei todellakaan voi unohtaa! 3 Litraa uutta öljyä hädin tuskin riitti huuhtelemaan järjestelmän, vaikka imin molemmat letkut niin tyhjäksi kuin alipaineella lähti. Ja sitä ennen rullailin ohjausta laidasta laitaan, että mahd. paljon öljystä palaisi säiliöön.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuosta ketjusta vielä: onko se niin aladoobia, että tosiaankin tapahtuu pysyvä muodonmuutos? Olen kyllä ajatellut, että saranoinnit kuluu, jolloin ketju "venyy". Näkyy myös laahaimia olevan vedon puolella, mites ne? Siis edelleen olen sitä mieltä, että voitelulla on osuutensa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Aikoinaan muutin Saabin tehtaan öljysuosituksia, niin että suosittelivat Mobil 0W-40 öljyä. Ajoin Saab 93:lla 200000 km öljynkulutus 0. Valitsin Alffaan samoin perustein Mobil 0W-40 Öljyn, ajatus oli että ohut öljy kylmänä menee ketjussa tapin ja holkin väliin ja kuölutusta ei tapahdu, ajatus oli oikein. Öljyn lisäaineet esim RVS ja Tribodyn öljyssä olevat tehostavat suojaa kulumiselta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuota itsekin mietin (ja juuri siihen viittasin, että öljy vaikuttaa kulumaan), mutta jos venymä tulisi "saranoista" siinä määrin, että kiristimestä loppuu vara, niin sen luulisi tuntuvan ketjussa jo ihan käsin (etenkin kun ne yläketjut ei ole kauheen pitkiä). Ei taida mulla enää olla vanhat ketjut hyllyssä, mutta ei ne minusta vaihtaessa ainakaan havaittavasti siltä tuntuneet. Laahaimissa mielestäni oli aika normaalit kulumat, ei niistähän lähellekään kiristimen vertaa oltu pois syöty.

Ei kai 9-3:n minkään muun moottoriversion kuin 2.8T kuulukaan porsia alle 200tkm...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Polforea kirjoitti:Tuota itsekin mietin (ja juuri siihen viittasin, että öljy vaikuttaa kulumaan), mutta jos venymä tulisi "saranoista" siinä määrin, että kiristimestä loppuu vara, niin sen luulisi tuntuvan ketjussa jo ihan käsin (etenkin kun ne yläketjut ei ole kauheen pitkiä). Ei taida mulla enää olla vanhat ketjut hyllyssä, mutta ei ne minusta vaihtaessa ainakaan havaittavasti siltä tuntuneet. Laahaimissa mielestäni oli aika normaalit kulumat, ei niistähän lähellekään kiristimen vertaa oltu pois syöty.

Ei kai 9-3:n minkään muun moottoriversion kuin 2.8T kuulukaan porsia alle 200tkm...

Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ).
Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .
Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .
Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

oidipus kirjoitti:Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ). Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .
Kiristimen kuuluu pitää ketju kireällä sieltä "takapuolelta". Voi olla, että jossain moottorikonstruktiossa kiristimen vara riittää siihen, että venymämatka kampuran ja nokan välillä (missä ketju on suht. suorana) riittää virheilmoituksiin, mutta näin ei välttämättä ole. Siinä kohtaa, kun kiristimestä loppuu vara ja ketju löystyy tarpeeksi, alkaa nokka-akselit "heilua", mikä näkyy aika selvästi ajoitusantureita seuraillessa.

En tiedä kauanko edellinen omistaja oli isojötsillä suhannut valo taulussa tehot pätkien, mutta etuyläketjussa oli n. sentti tyhjää, kun heilutteli sitä nokkien välissä.
oidipus kirjoitti: Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .
Jälleen riippuu moottorista, vikakoodin tullessa voi moottorinohjaus leikata tehoja, vaikka itse ajoitusvirhe ei vielä vaikuttaisikaan.
oidipus kirjoitti: Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .
Jälleen riippuu moottorista, että millainen konstruktio jakopäähän on toteutettu :). Kysyjän kysymässä isojötsissä (3.2 V6 JTS) kampuralta pyörivä alaketju pyörittää kahta välipyörää, jotka pyörittävät yläketjuja, jotka pyörittävät nokka-akseleita. Tasapainoakseleita tässä koneessa ei ole ja vesipumppu pyörii apulaitehihnalla. Mainitsemani venynyt yläketju oli tälläisessä moottorissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Polforea kirjoitti:
oidipus kirjoitti:Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ). Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .
Kiristimen kuuluu pitää ketju kireällä sieltä "takapuolelta". Voi olla, että jossain moottorikonstruktiossa kiristimen vara riittää siihen, että venymämatka kampuran ja nokan välillä (missä ketju on suht. suorana) riittää virheilmoituksiin, mutta näin ei välttämättä ole. Siinä kohtaa, kun kiristimestä loppuu vara ja ketju löystyy tarpeeksi, alkaa nokka-akselit "heilua", mikä näkyy aika selvästi ajoitusantureita seuraillessa.

En tiedä kauanko edellinen omistaja oli isojötsillä suhannut valo taulussa tehot pätkien, mutta etuyläketjussa oli n. sentti tyhjää, kun heilutteli sitä nokkien välissä.
oidipus kirjoitti: Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .
Jälleen riippuu moottorista, vikakoodin tullessa voi moottorinohjaus leikata tehoja, vaikka itse ajoitusvirhe ei vielä vaikuttaisikaan.
oidipus kirjoitti: Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .
Jälleen riippuu moottorista, että millainen konstruktio jakopäähän on toteutettu :). Kysyjän kysymässä isojötsissä (3.2 V6 JTS) kampuralta pyörivä alaketju pyörittää kahta välipyörää, jotka pyörittävät yläketjuja, jotka pyörittävät nokka-akseleita. Tasapainoakseleita tässä koneessa ei ole ja vesipumppu pyörii apulaitehihnalla. Mainitsemani venynyt yläketju oli tälläisessä moottorissa.
Hyvä vastaus , oikeasti !

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

palkus kirjoitti:tuosta ketjusta vielä: onko se niin aladoobia, että tosiaankin tapahtuu pysyvä muodonmuutos? Olen kyllä ajatellut, että saranoinnit kuluu, jolloin ketju "venyy". Näkyy myös laahaimia olevan vedon puolella, mites ne? Siis edelleen olen sitä mieltä, että voitelulla on osuutensa.
Tämä kiinnostaa minuakin. Olisi mielenkiintoista, jos joku tekisi tarkan vertailun mittauksineen vanhan ja uuden ketjun välillä ja selvittäisi, mistä pituuden muutos tulee.

Luka
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Marras 2019, 20:16

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Luka »

Uusi käyttäjä ilmoittautuu! Suunnitelmissa hankkia tuollainen 159 3.2 moottorilla ja autolla menty hieman yli 100 000km ja ketjuremppaa ei vielä tehty. Kysymys kuuluukin olisiko heittää jotain pyöreetä hinta-arviota tulevasta ketjurempasta teetettynä. Ja seuraava kysymys, alkaako kukaan edes tekemään? Kyseinen auto ja merkki itselle täysin tuntematon.

eepeolni
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2019, 21:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eepeolni »

Luka kirjoitti:Uusi käyttäjä ilmoittautuu! Suunnitelmissa hankkia tuollainen 159 3.2 moottorilla ja autolla menty hieman yli 100 000km ja ketjuremppaa ei vielä tehty. Kysymys kuuluukin olisiko heittää jotain pyöreetä hinta-arviota tulevasta ketjurempasta teetettynä. Ja seuraava kysymys, alkaako kukaan edes tekemään? Kyseinen auto ja merkki itselle täysin tuntematon.
Ei ole henkilökohtaista kokemusta ko. autosta, mutta jonkinlaisena hintareferenssinä löytyy tällainen korjaamo Tampereelta http://et-autotech.fi/palvelut/ . Käytin taannoin autoni tuolla huollossa, ja omistajalla on omakohtaista kokemusta alfoista. Taitaa omistaa muutaman.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Automaattinen sisäilmankierto ja AQS kylmällä kelillä. Mikä on oikea toimintalogiikka?
Nyt näyttää siltä, että kylmällä automatiikka on pois päältä oletuksena, saa toki napista takaisin. Lämpimillä keleillä automagiikka on päällä?
Onko normaalia, vai miten tuon pitäisi toimia?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Isojötsikaupat tuli tehtyä (saa onnitella :) ) Oliko niin, että alkuperäiset kuraläpät ovat kiven alla ? Tuossa kun on helmojen etureunat alkuperäisessä maalissa ja kunnossa, niin olis kiva suojata, ennenkuin alan paahtamaan suolabaanaa
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tervetuloa isojötsistien onnelliseen joukkoon! Autotalliketjua odotellessa..
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Xehpuk kirjoitti:Automaattinen sisäilmankierto ja AQS kylmällä kelillä. Mikä on oikea toimintalogiikka?
Nyt näyttää siltä, että kylmällä automatiikka on pois päältä oletuksena, saa toki napista takaisin. Lämpimillä keleillä automagiikka on päällä?
Onko normaalia, vai miten tuon pitäisi toimia?
Kylmällä automatiikka menee pois, koska ilmastointi ei toimi kylmällä. Sisäilmankierto haluaa käyttää ilmastointia ettei ikkunat huurtuisi.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Talvirenkaista... tämä nyt ei pelkästään 159 ketjuun kuulu mutta:

Talvirenkaita tässä pk-seudulla eilen vaihtelin ja yllätys yllätys, yksi pultti edessä sen verran pyöreä (kiukutellut jo aikaisemminkin) että ei suostunut aukeamaan.

1) onko noilla rengasliikkeillä parempia työkaluja / kikkoja tuollaisen avaamiseen?

2) mitäs edullista rengasliikettä tässä pk-seudulla suosittelette, pitäisi siis tuo yksi rengas saada vaihdettua, muut vaihdoin jo. Lähinnä siis renkaan irrotus, talvirengas tilalle ja varmaan joku tasapainotus... nyt jossain 50-60 km/h vauhdissa aivan hirveä ravistus ratissa, oikeen vitutti ajaa pitkästä aikaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä ainakin osalla rengasliikkeistä on konsteja aukoa niitä pultteja. Soita tai käy ja kysy, että onnistuuko. Käymällä voivat toki katsoa sitä kantaa ja kommentoida.

Kai se viimeinen kesäkumi on edessä? Ei välttis tartte ihmetellä sitä tärrää ratissa jos etuakselin kumit eroaa toisistaan liiaksi..
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja eicas »

palkus kirjoitti:Isojötsikaupat tuli tehtyä (saa onnitella :) ) Oliko niin, että alkuperäiset kuraläpät ovat kiven alla ? Tuossa kun on helmojen etureunat alkuperäisessä maalissa ja kunnossa, niin olis kiva suojata, ennenkuin alan paahtamaan suolabaanaa
Löytyy osanumerolla 50903092. Ebaysta löytyy monta myyjää. Ite tilasin briteistä, hintaa tuli posteineen n. 70e ja alustan massauksen yhteydessä laitettiin kiinni. Kiinnittyy klipseillä ja yhdellä ruuvilla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei ne Suomessa marmorillakaan tainneet kummasti enempää olla, itse tilasin sieltä.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Caijo-Romeo kirjoitti:Mahtaisko 2.4 jtdm vetarit olla samoja kuin 1.9jtdm automaatissa? Poorit vaikuttaisi olevan kataloogien mukaan samat. Veman nivel ei kestänyt ihan vuottakaan. Surkeaa laatua nykyään eikä kukaan ota vastuuta mistään.
Vastaus tähän on että ainakin vasemmalle sopii 2.4jtdm vetari. Melkoiset painumat oli vanhassa sisäpään "kupissa". Tripodi saattoi olla jopa ihan ok vielä. Melkoisen pehmeetä tavaraa kun ei vakio vääntöjä kestä edes vuotta. Saa nähdä miten hyvä tää GSP:n vetari on..
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Tapahtui tänään... nimimerkki ei enteile hyvää.

Kilometri ennen paikallista korjaamoa syttyi ”low oil pressure” valo näyttöön, ajattelin että joku sensori häiriö.

Auto siis 2007 vuosimallin 2,4 jtdm, kilometrejä noin 275000.

Köröttelin kilometrin korjaamolle ja pääsin heti sisään. Öljyä valui pihalla kävelyvauhdissa niin, että asfalttiin jäi valehtelematta musta viiva.

Konepelti auki ja öljyä joka puolella konehuonetta, enemmän kuitenkin eteenpäin katsoessa oikealla puolella.
Mitään räjähdystä tms poikkeavaa ei kuulunut. Ilman sitä häiriövaloa tuskin olisin edes huomannut mitään.

Mikä ihme tuossa voi tuollalailla posahtaa? Arvauksia?

Remonttimies sanoi, että hyvin todennäköistä että ”sen Alfan tarina oli sitten siinä!!!”?!?

Huomenna lupasi tutkia lisää, paikka oli juuri menossa kiinni.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Polforea kirjoitti:Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.
Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...

Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?

Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

RIP-Alfa kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.
Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...

Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?

Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.

Ei kannata vielä heittää "kirvestä kaivoon" ennenkuin vuotokohta selviää . Noin lyhyt matka ilman öljynpaineita ei välttämättä riko mitään varsinkaan jos mitään kolinaa ei kuulunut .

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

oidipus kirjoitti:
RIP-Alfa kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.
Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...

Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?

Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.

Ei kannata vielä heittää "kirvestä kaivoon" ennenkuin vuotokohta selviää . Noin lyhyt matka ilman öljynpaineita ei välttämättä riko mitään varsinkaan jos mitään kolinaa ei kuulunut .

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?

Ei kannata vielä heittää "kirvestä kaivoon" ennenkuin vuotokohta selviää . Noin lyhyt matka ilman öljynpaineita ei välttämättä riko mitään varsinkaan jos mitään kolinaa ei kuulunut .

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

RIP-Alfa kirjoitti:Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...
800m kuutosella, jolloin moottorin kierrokset on muistaakseni luokkaa 1500rpm@80km/h eli 90kr/h eli 90kr/80km eli 1125r/km eli 900 kierrosta ehtii kampura pyörähtää isoimmalla vaihteella. Pienemmällä vaihteella ehtii kampura pyöriä enemmän samalla matkalla.
RIP-Alfa kirjoitti: Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?
Liitoksen korjaus voi olla 5min homma. Jos laakeri on voitelun puitteessa ottanut itseensä, alakerran korjaus ei ole 5min eikä 5eur homma. Kannattaa se tottakai katsoa, mikä on tilanne. Ottaa vähän lisätyötä nypätä öljypohja pois, mutta kyllä minä tuossa kohtaa tuurilla vetämisen sijasta katsoisin alakerran laakeroinnin. Se siis voi olla vielä pelastettavissa ja toivottavasti onkin, mutta on myös mahdollista että tilanne aiheuttaa erinäisiä kirosanoja.
RIP-Alfa kirjoitti:Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.
Voisi olla lasahtanut jostain filtterin tienoosta ehkä, mutta purkamalla ja tutkimallahan se selviää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oikealla puolen menee öljyjäähdyttimen letkut alhaalla.
Selvinnee kuitenkin purkamalla enemmän.

Suosittelen käyttämään öljypohjan lattialla ja tarkastamaan alakerran laakerit. Jos ei ole luiskat päässeet pyörähtämän ja ruhjomaan kiertokankia tai lohkoa, ennuste on hyvä :)
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

RIP-Alfa
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RIP-Alfa »

Joo, aika mahdoton sanoa mikä ihme sille tuli.

Siis ei mitään poikkeavaa ääntä, ajoin jopa ilman radiota niin olisin aivan varmasti kuullut jos siellä olisi joku "RÄJÄHTÄNYT"!!!

Ilmoittelen sitten miten kävi... kyllä mä tuolla mielelläni olisin vielä ajellut.

Nyt täytyy katsella plan b) eli hakea auto ruotsista tai virosta. Nettiautossa näytti olevan 2 kpl 159:jä myynnissä ja niilläkin ajettu aivan helvetisti. Virosta tai Saksasta tuollainen CLS mercedes voisi olla myös aika pop.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oma veikkaus on turbon hajoaminen, jonka seurauksena öljyt on tullut pihalle. Omasta 2.4:sta meni viime vuonna turbo ja suurin osa öljyistä lensi ympäri konehuonetta. Suurin valuma jälki maahan tuli pelkääjän puolen ajovalon kohdalta. Tässä ei tosin ollut pohjamuovia paikoillaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi!

Eilen kännykällä naputin viestiä ja jouduin perustamaan uuden "käyttäjän" kun en muistanut salasanaa. RIP-Alfa = Waverunner.

Ok, soittivat korjaamolta. Siellä on kuulemma pettänyt kampiakselin stefa. Osa maksaa kuulemma maksaa ehkä jonkun kympin mutta ongelma oli kuulemma se, että sitä ei pääse vaihtamaan ilman että ottaa jakopään auki?

Onkohan näin? Vai onko olemassa joku toinen kikka?

Kiitos nopeista vastauksista...

Waverunner

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Waverunner kirjoitti:Moi!

Eilen kännykällä naputin viestiä ja jouduin perustamaan uuden "käyttäjän" kun en muistanut salasanaa. RIP-Alfa = Waverunner.

Ok, soittivat korjaamolta. Siellä on kuulemma pettänyt kampiakselin stefa. Osa maksaa kuulemma maksaa ehkä jonkun kympin mutta ongelma oli kuulemma se, että sitä ei pääse vaihtamaan ilman että ottaa jakopään auki?

Onkohan näin? Vai onko olemassa joku toinen kikka?

Kiitos nopeista vastauksista...

Waverunner
Jos jakopään puolelta pettänyt niin ei ole muuta mahdollisuutta. Jos taas vaihteiston puolelta pettänyt niin jakopäätä ei tarvi purkaa, mutta vaihteisto pitää irrottaa. Kumpi mieleisempi vaihtoehto? :mrgreen:

Vastaa Viestiin