Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Kyllä ne tuollakin sinne tonnin nurkille menee osat. Työstäkin vielä pitää jollekin maksaa kun ei ole minkään valtakunnan tallia itsellä :roll:

Vecara
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vecara »

kovan onnen soturi kirjoitti:eibacheissa vaan on se ominaisuus että perä jää keulaa alemmas.
Ei ainakaan 3.2 Q4:ssa, aika hyvin vaaterissa. Keula ehkä jopa inan alempana. Kavereina jousilla Bilstein B8

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Vecara kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti:eibacheissa vaan on se ominaisuus että perä jää keulaa alemmas.
Ei ainakaan 3.2 Q4:ssa, aika hyvin vaaterissa. Keula ehkä jopa inan alempana. Kavereina jousilla Bilstein B8
2.4:nen oli kyllä ihan vaaterissa eibacheilla, liekö samat jouset kaikkiin, jolloin pienemmällä koneella olevat nostaa keulaa
https://imgur.com/gallery/8g3YV7L
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Raispe
Viestit: 65
Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raispe »

palkus kirjoitti:Mites paljo nelikko laskee prokitillä? Vakiona vähän korkian oloonen ja toisaalta ei saisi mennä tonttiin. 156 laski niin maan perkeleleesti, omaan makuun/käyttöön vähän liikaa. Ti- jouset olisi varmaankin varma vaihtoehto?
Oma 2.4jtdm Q4 on kyllä kauhia näky h&r jousilla. Auto tontissa ja vanteet yhtä keskellä autoa, kuin kardaani + pullakumet.. :lol:

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Saakohan Q4:seen korkeampaa jousitusta. Vakionakin kolisee vetokoukku pienessäkin kuopassa?
Ei viitsisi vaihtaa Stelvioon ihan vielä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Carabinieri-mallin takajousi on jäykempi kuin muut noin 10%. Joskun aikojen alussa 156-mallin alkuaikoina jouduttiin vaihtamaan tälläiset kun asiakas valitti takapään painumista kuormattuna, ja tulos oli aika hyvä! Ihan suoraan 4x4 malliin ei niitä löydy Carabinieri malliin, mutta vertailemalla 4x2 mallin carabinierin (LV11/LV12 tai uudempi malli LL4/LL9) varaosanumeroita niin näyttäisi olevan samat jouset takana molemmissa? Sotapoliisi-mallit oli kaiketi vain 4x2 malleja?
Esim. jousi 50515195 ja iskari 50515184 tuntuisi olevan käypänen??

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Ilmamassamittarin vaihto

Minulla hajosi tuossa kesällä turbo ja sen jälkeen auto ei uuden turbon vaihdonkaan jälkeen ollut oikein voimissaan. Ajelin autolla noin 1000 km, mutta sitten syttyi moottorin häiriövalo ja multiecusan näytti vikakoodiksi ilmamassamittaria. Vaihdoin ilmamassamittarin, syylärin päällä olevan ”paineentasaajan” ja ahtopaineen tunnistimet. Nyt auton voimat palasivat ja ahtaa ns tappiin asti. Ainoa murhe on moottorin virkavalinnat syttyminen heti ja herjaa edelleen ilmamassamittaria. Pitääkö tuo uusi ilmamassamittari jotenkin koodata autoon? Katsoin multiecusanilla ja huomasin, että yhdellä välilehdellä oli toiminto, jolla ilmamassamittarin vaihdon yhteydessä voi tehdä jonkin nollauksen. Yritin tuota nollausta, mutta ilmoitti, että ei onnistu. Minulla on Kkl vag-com kaapeli. Vaatiikohan ko homma jonkun toisenlaisen kaapelin?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mikäs se vikakoodi tarkalleen ottaen on? Siitä voisi sitten haarukoida mahdolliset vikapaikat. Adaptaatioiden nollaus tuskin tulee korjaamaan vikaa.

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Jarsan kirjoitti:Mikäs se vikakoodi tarkalleen ottaen on? Siitä voisi sitten haarukoida mahdolliset vikapaikat. Adaptaatioiden nollaus tuskin tulee korjaamaan vikaa.
Ennen ilmamassamittarin ym vaihtoja koodi oli P010F ja sitten nyt em osin vaihdon jälkeen P 0111

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vanha koodi on ristiriita ilmamassamittarissa ja jälkimmäinen lämpötilasignaalin virhe. Tässä täytyy huomioida että massamittari on digitaalinen ja 4-napainen. 1 on 12v, 2 on maa, 3 on lämpötilasignaali ja 4 on ilmamassasignaali. Lämpösignaali on PWM signaali 5v jännitteellä. Olisiko tässä Ja ecun välissä syy, ei ilmamassamittarissa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

P010F ei oletettavasti ole johtunut ilmamassamittarista lainkaan. Tuo vikakoodi laukaistaan, jos ahtopaineanturin ja ilmanpaineanturin ero on yli 0,15 baaria 10 sekunnin ajan, kun moottorin kierrosnopeus on alle 50 rpm. Eli käytännössä siis sammuksissa. Todennäköisesti tuon ahtopaineanturin uusinta korjasi tuon tilanteen. P0111 on imuilman lämpötilatunnistimen signaalista, joka tosiaan on ilmamassamittarissa. Pääsetkö näkemään parametreja mitä ilmuilman lämpötilatieto näyttää? Oikosulkutapauksissa käytetään ohjainlaitteella ilmamassan laskentaan hätäarvona +25°C astetta.

Edit: ^seppo ehtikin jo avata lämpötilasignaalia syvemmin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Minkämerkkinen MAF sinne meni? Kaikki tarvikkeet ei toimi kaikissa moottoreissa oikein. Onko vanha vielä tallella, jos kokeilisi sillä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Polforea kirjoitti:Minkämerkkinen MAF sinne meni? Kaikki tarvikkeet ei toimi kaikissa moottoreissa oikein. Onko vanha vielä tallella, jos kokeilisi sillä?
Uusi on magneetti marelli Ammq 19755 ja vanha on bosch F 00C 2G7 020. Laitoin tuon vanhan takaisin ja sain kuitattua vikakoodit pois. Auto ei siis herjaa mitään, mutta samalla katosivat voimat, eli ei enää ahda kunnolla, eli sama vika palasi. Tuolla Marellilla Air Temerature Maf näytti lukemaa eli, 1270,7 ja tuolla boschilla 11,86. Onkohan siis niin, että tuo Marelli on väärä osa vai olisiko se rikki? Molemmissa oli neljä napainen liitin.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kokemus on osoittanut että alfoissa ilmamassamittarin ja lambdojen suhteen kannattaa pysyä alkuperäisissä boschin osissa. Muilla tulee helposti ongelmia.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tehdas käyttää vain Bosch-ilmamassamittaria näissä dieseleissä. Ilmamassa-arvo pitää olla joutokäynnillä, egr suljettuna ja ilmamäärämittarin mittaama imuilma alle 35ast, 480mg.

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

[quote="seppo"]Tehdas käyttää vain Bosch-ilmamassamittaria näissä dieseleissä. Ilmamassa-arvo pitää olla joutokäynnillä, egr suljettuna ja ilmamäärämittarin mittaama imuilma alle 35ast, 480mg.[/

Kiitos kaikille hyviä neuvoja antaneille!
Putsasin tuon boschin ilmamassamittarin tätä varten tehdyllä aineella ja auto alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Edelleenkään ei ahda aivan tappiin asti, mutta nyt tuntuu jo ihan toimivalta. Onko kellään tietoa, mistä tuommoisen alkuperäisen Boschin ilmamassamittarin saisi hankittua? Ajattelin, että olisi varmaan viisasta vaihtaa kuitenkin uuteen. Tuo MAgnettiM anturi on varmaan valmiiksi rikki tai sitten vain sopimaton autoon.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Kiitos! Minulla lukee alkuperäisessä seuraavat tiedot Bosch F 00C 2G7 020. Onko siis tuo Bosch 0 281 006 048 (minister auton)sama tuote? En ole löytänyt tuolla minun numerollani suoraan vastaavaa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alkuperäinen varaosanumero on 51827033 (n.300e) tehtaan peruskunnostama 71794087 (n.200e). Boschin numero on 10-merkkinen numerosarja, ja se näkyy osassa jos se on alkuperäinen Bosch- osa. Se todennäköisesti on tuo 0 281 006 048, mutta varmista se vielä osasta.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuomas K kirjoitti:^Kyllä ne tuollakin sinne tonnin nurkille menee osat. Työstäkin vielä pitää jollekin maksaa kun ei ole minkään valtakunnan tallia itsellä :roll:
Osat lie etelästä 500-650€.
Asennus Tampereella noin 700€, ainaki foorumillakin vaikuttavan henkilön mukaan.
Kaverin ex paja olis velottanu työstä Treella 680€ sis kulmien säädön...
Eli tuo 700 lie lähtöhinta.
Samassa veneessä olen, paitsi mul olis talli/matalanostin, viittiikö ite tehä onki toinen juttu...

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

seppo kirjoitti:Alkuperäinen varaosanumero on 51827033 (n.300e) tehtaan peruskunnostama 71794087 (n.200e). Boschin numero on 10-merkkinen numerosarja, ja se näkyy osassa jos se on alkuperäinen Bosch- osa. Se todennäköisesti on tuo 0 281 006 048, mutta varmista se vielä osasta.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.
Kiitos! Eiköhän näillä löydy.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... eter.shtml

Entä tiiä kuinka kilpailukykyinen hinta mutta tuolla on ainakin orginal Boschia.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Ohranja kirjoitti:
seppo kirjoitti:Alkuperäinen varaosanumero on 51827033 (n.300e) tehtaan peruskunnostama 71794087 (n.200e). Boschin numero on 10-merkkinen numerosarja, ja se näkyy osassa jos se on alkuperäinen Bosch- osa. Se todennäköisesti on tuo 0 281 006 048, mutta varmista se vielä osasta.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.
Kiitos! Eiköhän näillä löydy.

63,86€ täällä:

https://aeromotors.ee/kataloog/search/0281006048

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Huh huh, vaikeaa uskoa, edes Jouluna, että uuden Bosch osan pystyy myymään tuohon hintaan :x-mas:

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

seppo kirjoitti:Huh huh, vaikeaa uskoa, edes Jouluna, että uuden Bosch osan pystyy myymään tuohon hintaan :x-mas:
Jep, muut varaosamyyjät Eestissä aika käärmeissään Aeromotorsin hinnoittelun takia... :lol:

Oman kokemuksen perusteella ainakin tähän asti ollut yksi luotettavimpia verkkokauppoja (toimitus ajallaan, tuotteet ihan oikeeta tavaraa ja kommunikointi verrattuna johonkin Autodocciin verrattuna aivan eri planeetalta).

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Jep, itsekin kaikenmaailman profiteilejen ja autodocien jälkeen päädyin aeromotorsiin vuosi-pari sitten ja nykyään tilailen aika lailla suorilta sieltä, vaikka joku nippeli voisi autodocilla olla halvempikin. Homma vain toimii aeromotorsilla.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Mitähän öljyä 06 2,4 159 dieselissä kuuluisi käyttää? Ilmeisesti DPF-malli (en ole vielä kerennyt auton alle tarkistamaan :-D ). Motonetin valikoimasta ilmeisesti Shell Helix Ultra 5W-30 C3 ja Castrol Edge FST-Ti Turbo diesel C4 5W40 on käypäsiä?

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Itse laitoin nyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2
On ainakin edullista ja pitäisi olla sopivaa. Kerran vuoteen kun vaihtaa eikä ajele mitään 30tkm samoilla öljyillä niin luulisi tuonkin menettelevän.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Mobil 1 Formula 5w-30 ESP - Alfan riisselit tykkää tästä, näillä menty omassa JTD:ssa kohta 250 tkm,
30 tkm vuodessa ja kaksi kertaa vuodessa vaihto. Öljy on moottorin "verta", ja sen laadussa ei kannata säästää.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Huoltokirjaa kun selaa niin alussa käytetty Seleniaa, toisen omistajan aikana tota 5w30 ESP:iä ja kolmannen aikana 5w30 Magnatecia.

Ulkomaalaisilla sivustoilla kovasti neuvotaan, että tärkeintä on C3-luokitus ja matala tuhkaantuminen. Castrolin öljyvalitsin ei suosittele tolle koneelle mitään, Mobilin 5w50-puuroa ja Comman 5w40 Syner-G:tä, joista muuten molemmista puuttuu toi C3-luokitus. Ota näistä nyt selvää :-D

Uskaltaako tämmöseen muuten tehdä täyden RVS-käsittelyn?

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Wiltsu kirjoitti:Huoltokirjaa kun selaa niin alussa käytetty Seleniaa, toisen omistajan aikana tota 5w30 ESP:iä ja kolmannen aikana 5w30 Magnatecia.

Ulkomaalaisilla sivustoilla kovasti neuvotaan, että tärkeintä on C3-luokitus ja matala tuhkaantuminen. Castrolin öljyvalitsin ei suosittele tolle koneelle mitään, Mobilin 5w50-puuroa ja Comman 5w40 Syner-G:tä, joista muuten molemmista puuttuu toi C3-luokitus. Ota näistä nyt selvää :-D

Uskaltaako tämmöseen muuten tehdä täyden RVS-käsittelyn?

RVS käsittely on vaaraton , tosin hyötyä ei ole voitu todentaa mutta ei siitä haittaakaan ole .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oidipus kirjoitti:tosin hyötyä ei ole voitu todentaa mutta ei siitä haittaakaan ole .
Tämä kaipaisi pientä tarkennusta, kun hyötyhän on todennettu monet kerrat. Mistä siis moinen väite ettei olisi voitu todentaa?

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Lähinnä kuullut itse kauhutarinoita paljon ajetuista dieseleistä johon tungettu näitä puhdistusaineita ja se on pistänyt niin pahat sakkaumat liikenteeseen, että paikkoja on mennyt tukkoon tai särkynyt.

Seuraava tyhmä kysymys: miten yleistä nämä näiden 2,4-koneiden öljypumpun särkyminen on? Oma yksilö tosiaan rullattu 305tkm, kannattaako näillä kilsoilla jo todeta että oman koneen pumppu on luotettava, vai kannattaisiko tuo vaihtaa varmuuden vuoksi uuteen? Jatkokysymyksenä, että minkälainen homma tuon vaihto on, ja pyöriikö se hihnalla vai jollakin motin sisäisellä ketjulla?
Partslinkin Alfan räjäytyskuvista yritin selvitellä, mutten oikeen saanut selvää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Wiltsu kirjoitti:Lähinnä kuullut itse kauhutarinoita paljon ajetuista dieseleistä johon tungettu näitä puhdistusaineita ja se on pistänyt niin pahat sakkaumat liikenteeseen, että paikkoja on mennyt tukkoon tai särkynyt.
Kauhutarinoita kuuluu huomattavasti enemmän kuin todennettuja moottoririkkoja. Itse asiassa en muista kuulleeni tai lukeneeni yhdestäkään todellisesta tapauksesta. Ei ajallaan huolletussa moottorissa sellaisia sakkautumia ole että ne muodostuisivat vaaraksi. RVS ei myöskään ole pesuaine.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Eihän se suoraan ole, mutta ensimmäinen käsittelykertahan tehdään puhdistusta varten. Yhteen 250tkm ajettuun GTD Golffiin tehtiin käsittely, ja kun näin ne ensimmäisen käsittelyn jälkeen ulos lasketut öljyt, oli ne täynnä sakkaumaa ja metallihilettä.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Wiltsu kirjoitti: ja metallihilettä.
tuohan tarkoitta joko paalia tai vaihtomoottoria :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Työkaveri just viikolla kertoi että laittoi Muijansa Golfiin moottorinpesuaineet. Ja senjälkeen alkoi öljyvalo vilkkumaan. Lopputulema oli että pumpun sihti oli aivan tukossa. Olisi kuulemma pitänyt öljypohja putsata pesunjälkeen. ?
Samaa vikaa olen kuullut muissakin Vag autoissa joissa noudatetaan sitä 30tkm huoltoväliä. Tiiä sitten onko Essonbaarin juttuja?

Edit: Jollei ihan aiheesta eksytä niin onko kellään takapaksissa sitä originaalia? Blaupuktin CD 10 levyn vaihtajaa. Meinaan kun mulla on mutta eipä pelaa. Soitin kyllä löytää sen mutta ejectistä ei anakaan tapahdu mitään jotta sais levyjä ladattua sisään? Onko noissa kenties joku manuaalinäppäin ejectille?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^

Ei moottorit normaalisti valmistajan speksien mukaisilla laatuöljyillä huollettuna mitään ihmeaineita tarvitse, IMO.

Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä :wink:
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joissain VAG:n moottorimalleissa öljysihti tukkeutuu LL-hoidolla ilman puhdistusaineitakin, joten mainittu golffi olisi voinut olla aiheesta jo elämänsä ehtoopuolella muutenkin. Sama ongelma vaivaa mm. Saabin ns. T7 -moottoreita, eli ei ole yksin VAG-ongelma. Minusta tälläisen moottorivaurion sattuessa puhdistusaineiden jälkeen olisi aiheellista selvittää ko. moottorityypin mahdollinen luontainen taipumus öljysihdin tukkimiseen sekä yksilön huoltohistoria. Jos moottorityyppi on likaantumisherkkä eikä tilannetta ole tarkastettu, en syyttäisi ainakaan yksistään puhdistusainetta.

Stiletto, mulla on hyllyssä ylijäämäinen vaihtaja, jos haluat kokeilla toista vaihtajaa. En ole tuota koskaan kokeillut, joten en voi luvata toimivuutta, mutta kokeilla toki saa ja omaksikin vaikka parillakympillä, jos auttaa ongelmaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jiitee kirjoitti:Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä :wink:
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Kyllä se kuluneissa vehkeissä auttaa monenlaiseen ja ehjemmissäkin suojaa ja pienentää kitkaa. Harvemmin moottorit tuota erityisesti tarvitsee, mutta kyllä sillä vehkeille saa lisää elinikää.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Onko RVS:tä mitään puolueettoman asiantuntevan testaajan tuloksia?
Kommentit lienevät firman itsensä tuottamia: "käsittelyn jälkeen moottori on kuin uusi, teho parani58% ja polttoainekulutus väheni 48%, ihmeaine".
Jos litku olisi niin hyvä, miksei kehittäjät ole tehneet kunnon tiliä ja purkin kyljessä olisi suuren öljynvalmistajan logo.

Onhan näitä hirvipillejä ja polttoainemgneetteja ollut.
Tuomas K kirjoitti:
oidipus kirjoitti:tosin hyötyä ei ole voitu todentaa mutta ei siitä haittaakaan ole .
Tämä kaipaisi pientä tarkennusta, kun hyötyhän on todennettu monet kerrat. Mistä siis moinen väite ettei olisi voitu todentaa?
Kuka on hyödyn todentanut? Oletko itse todistanut?
Ainahan kaverin sukulaisen naapurin serkulla on homma onnistunut.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:Onko RVS:tä mitään puolueettoman asiantuntevan testaajan tuloksia?
On.
nipaka kirjoitti:Jos litku olisi niin hyvä, miksei kehittäjät ole tehneet kunnon tiliä ja purkin kyljessä olisi suuren öljynvalmistajan logo.
Höpö höpö.
nipaka kirjoitti:Onhan näitä hirvipillejä ja polttoainemgneetteja ollut.
Kertoo vain, että et jaksa perehtyä aiheeseen enempää, kuin tekemällä olettamuksen käärmeöljystä.
nipaka kirjoitti:Kuka on hyödyn todentanut? Oletko itse todistanut?
Olen.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:On.
Sitten linkkejä julki.
Tuomas K kirjoitti:Höpö höpö.
Olipas helppo vastaus. Kyllä noinkin hyvä aine kansainvälisiä firmoja kiinnostaa. Varmasti hyvästä maksavat.
Tuomas K kirjoitti:Kertoo vain, että et jaksa perehtyä aiheeseen enempää, kuin tekemällä olettamuksen käärmeöljystä.
En lähtökohtaisesti luota ihmeaineisiin. Hopeavedenkin olen jättänyt väliin. Eikä korvakynttilätkään innosta. Todistustaakka on sinulla.
Tuomas K kirjoitti:Olen.
Tämän vakuuttavan todistuksen jälkeen kaikki uskovat litkun toimivan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä :wink:
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Kyllä se kuluneissa vehkeissä auttaa monenlaiseen ja ehjemmissäkin suojaa ja pienentää kitkaa. Harvemmin moottorit tuota erityisesti tarvitsee, mutta kyllä sillä vehkeille saa lisää elinikää.
Milläköhän se pienentynyt kitka on mitattu ja millä on voitu todistaa että moottori on saanut "lisäaikaa " .
Aineen väitetään täyttävän hiusnaarmut kosketuspinnoissa ja siten pidentävän esim. laakereiden elinaikaa mutta edelleen , miten todentaa ??
Tosin olen itse käyttänyt moottorissa ( 2.2 JTS ) ja vaihteistossa RVS lisäainetta km lukemasta 200000 alkaen ja nyt on mittarissa 310000 , öljyt vaihdettu moottorissa kympitonnin välein ja RVS aine laitettu 30000 km välein . Vaihteistossa yksi öljynvaihto ja kaksi lisäaineistusta .
Moottorin päästöt ok ja vaihteisto toimii normaalisti mutta voisihan tilanne olla sama ilman RVS ainettakin .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:On.
Sitten linkkejä julki.
Miksi? Löytyy kyllä ihan helposti jos asia kiinnostaa. Et vaikuta kiinnostuneelta.
nipaka kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Höpö höpö.
Olipas helppo vastaus. Kyllä noinkin hyvä aine kansainvälisiä firmoja kiinnostaa. Varmasti hyvästä maksavat.
Miksi öljyfirmaa kiinnostaisi? Jos ajatustasi vähän laajennetaan, niin ostavatko isot firmat maailmassa kaikki toimivat tuotteet itselleen? Vai voisiko olla mahdollista, että pienempikin firma saattaa voida myydä toimivia tuotteita?
nipaka kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Kertoo vain, että et jaksa perehtyä aiheeseen enempää, kuin tekemällä olettamuksen käärmeöljystä.
En lähtökohtaisesti luota ihmeaineisiin. Hopeavedenkin olen jättänyt väliin. Eikä korvakynttilätkään innosta.
Kuten jo totesin, olet täysin asiaan perehtymättä määritellyt aineen käärmeöljyksi. Älyllisesti aika epärehellistä.
nipaka kirjoitti:Todistustaakka on sinulla.
Ei ole, vaan valmistajalla tai myyjällä.
nipaka kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Olen.
Tämän vakuuttavan todistuksen jälkeen kaikki uskovat litkun toimivan.
Ihan sama uskovatko vai ei. Tässä motivaationa vain se, että ilman parempaa tietoa esitettiin väite, että aineen tehosta ei olisi näyttöä, mikä ei pidä paikkaansa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oidipus kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä :wink:
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Kyllä se kuluneissa vehkeissä auttaa monenlaiseen ja ehjemmissäkin suojaa ja pienentää kitkaa. Harvemmin moottorit tuota erityisesti tarvitsee, mutta kyllä sillä vehkeille saa lisää elinikää.
Milläköhän se pienentynyt kitka on mitattu ja millä on voitu todistaa että moottori on saanut "lisäaikaa " .
Aineen väitetään täyttävän hiusnaarmut kosketuspinnoissa ja siten pidentävän esim. laakereiden elinaikaa mutta edelleen , miten todentaa ??
On tuo todennettu ihan mittauksin. Mm. TÜV-mittausraportti löytyy ja siinä on mitattu ja todennettu naarmujen täyttyminen. Joissain tapauksissa pinta on jopa silmällä nähtävissä. Rautaruukki taas tutki mömmön toimivuutta hammaspyörävaihteistossa ja kitka pieneni, lämpötila laski ja tärinä väheni.
oidipus kirjoitti:Moottorin päästöt ok ja vaihteisto toimii normaalisti mutta voisihan tilanne olla sama ilman RVS ainettakin .
Todennäköisesti olisikin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:
nipaka kirjoitti: Sitten linkkejä julki.
Miksi? Löytyy kyllä ihan helposti jos asia kiinnostaa. Et vaikuta kiinnostuneelta.
Olisihan se muillekin kiva klikkailla suoraan linkit auki aiheesta, jos yksi on niitä vaivautunut hakemaan. Eli näin julkisessa keskustelussa olisi ihan kohteliasta ja muille kivaa, jos viitsit linkata ne tutkimukset, jotka itse olet jo kaivellut. Samalla saa varmuuden, että tulee luettua samoja tuloksia.

Viitsisitkö?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:Olisihan se muillekin kiva klikkailla suoraan linkit auki aiheesta, jos yksi on niitä vaivautunut hakemaan. Eli näin julkisessa keskustelussa olisi ihan kohteliasta ja muille kivaa, jos viitsit linkata ne tutkimukset, jotka itse olet jo kaivellut. Samalla saa varmuuden, että tulee luettua samoja tuloksia.
Toki, olen ihan samaa mieltä. Ei vaan jaksa vastauksena käärmeöljyhuutelijoille, joilla ei selkeästi ole kiinnostusta asiaan.

Rautaruukin testi https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2 ... autaru.pdf

Mainitsemaani TÜV:n tutkimusta ei ihan äkkiä löytynyt, täytyy koittaa myöhemmin etsiä josko se vielä jossain olisi saatavilla.

Ovako Steel kokeili ainetta isossa vaihteistossa: https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2 ... ko-ENG.pdf

Itse ottamani kuva Opelin tasauspyörästöstä, jolla on ajettu 15 tkm RVS-lisäyksen jälkeen. Kuva on otettu iPhone 3GS:llä joten perunallakin olisi tullut parempaa jälkeä, mutta kuvasta on RVS-pinta kuitenkin nähtävissä:
Kuva

Käyttökokemuksia on useasta autosta. Jos auto on ehjä ja hyväkuntoinen ei käytöksessä välttämättä huomaa mitään eroa. Jos on kulumaa tai muuta vikaa, voi vaikutus olla isokin.

75:ssä on hitsatut nokat, jotka on kuluneet ja pitävät ääntä. RVS-käsittelyn jälkeen säädin Megasquirttia läppäri konepellillä, kun rupesin ihmettelemään moottorin ääntä. Nokkien rouske oli vaimentunut huomattavasti.

Saabilla on ajettu 520 tkm. Tein moottoriin RVS-käsittelyn, ja veli huomasi eron äänessä vaikka en ollut hänelle käsittelystä kertonut. Satkun vaihteistokin on nykymittapuulla varsin äänekäs eikä kilometrit sitä ainakaan ole hiljentäneet, sekin hiljeni selvästi käsittelyllä.

159:n pykältävä ohjaustehostin lopetti pykältämisen.

Edit:
Muistelin, että se oli TÜV kun mittasi sylinterien pinnanlaatua ennen ja jälkeen käsittelyn, mutta se olikin Fraunhofer. Testikin löytyy:
https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2 ... ish-lr.pdf

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Nyt Tuomas_K linkkejä tutkimuksista (joita piti olla paljon mutta ei löytynyt) kehiin. Omat kuvat :lol: :lol: ja tarinat ovat todisteena litkun tehosta täysin turhia. Aineella voi olla hetkellistä apua. Mutta kun metalli on kulunut, ei sitä millään ihmeaineella korjata
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:Nyt Tuomas_K linkkejä tutkimuksista (joita piti olla paljon mutta ei löytynyt) kehiin.
Johan niitä linkkejä tuossa on kolmeen tutkimukseen. Onko sulla jotain kritiikkiä mainittuja esimerkkejä kohtaan?
nipaka kirjoitti:Omat kuvat :lol: :lol:
No lol vaan sinnekin. Onko jotain syytä epäillä oman kuvan aitoutta?
nipaka kirjoitti:ja tarinat ovat todisteena litkun tehosta täysin turhia.
Anekdootteja toki, mutta miksi olisivat täysin turhia? Kerroinpa vaan omia kokemuksia enkä niitä todisteeksi varsinaisesti mihinkään tarjoa.
nipaka kirjoitti:Aineella voi olla hetkellistä apua. Mutta kun metalli on kulunut, ei sitä millään ihmeaineella korjata
Kun siitä todistustaakasta niin puhuit, niin jos esität aineesta väitteitä, niin olettaisin sulla olevan jotain näyttöä väitteidesi tueksi. Oma harras usko ei ihan riitä.

Vastaa Viestiin