Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

159 on on herjaillut rikkinäisestä kilpivalosta, vähästä pissisnesteestä, moottoriviasta, vedestä naftasuodattimessa, nyt jarrupalatkin pitäisi tarkastaa. Kaikki aiheellisia.
Onkos kenellä tiedossa kuinka monta/mistä vikailmoitusta on mahdollista saada.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Mitäs öljyä 159:n ohjaustehostimeen kannattaisi lisätä? Alkanut kuulua vinkuvaa ääntä konehuoneesta ja alarajassa oleva öljy on ilmakuplista vaahtoutunut.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pulputtaako pahasti kone käynnissä? Paluuputkessa on suodatin joka toimii samalla kuristimena - nämä voi hajota ja sitten ei ole tarpeeksi painetta (tai on liikaa virtausta).

Vaatii uuden säiliön käytännössä...

Nesteen hydrauliikkaöljyllä (ISO VG22?) on monet saanut hyväksi. Joutuu vaan kunnolla huutelemaan...

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ensin kyllä tutkisin vuodot, jos nesteen määrä alkaa vähentymään. Yleinen vuotokohta taitaa olla ikävästi laturin yläpuolella, joten kohta saa varautua lisäremonttiin, jos asialle ei ajoissa tee mitään.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Mitäs ihmettä? Nyt sekoilee Alfa. Puhallin puhaltaa itekseen vaikka auton virrat on sammutettu ja avain poissa virtalukosta. Akun napa irti ja päälle ja puhallin puhaltaa heti. Mikäs tämän sekoilun takana voisi olla? :crazyeyes:

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Mikael J kirjoitti:Mitäs ihmettä? Nyt sekoilee Alfa. Puhallin puhaltaa itekseen vaikka auton virrat on sammutettu ja avain poissa virtalukosta. Akun napa irti ja päälle ja puhallin puhaltaa heti. Mikäs tämän sekoilun takana voisi olla? :crazyeyes:
Olisko sama ongelma, kun volkkarissa. Eli esivastus paskana ni puhaltaa sillon aina.
@lfat...

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Tutkin eileen ilmastointin toiminta. Eli kuskinpuolella ei puhaltaa yhtään.
Ajoi kaikki actuators multiecuscan avulla, ja selvisi että mixing actuator ei toimi.
Onko kaikki actuators samanlaisia?

JTL
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Marras 2019, 20:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JTL »

-06 159 jtdm 2.4 ja laturin valo: mikä voi aiheuttaa sen että laturin valo jää palamaan joka toisen startin yhteydessä?
Ensimmäisellä startilla akun valo syttyy muutama sekunti startin jälkeen mutta kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, kaikki toimii kuten pitää. Ja jos toistaa niin taas ensin latausvalo, seuraavalla startilla ei. Auto lähtee käyntiin normaalisti, edellinen omistaja on kuittien mukaan pari vuotta sitten uusinut akun + laturin. Autokorjaamo lisäsi kokeeksi ylimääräisen maadoitusjohdon moottorin runkoon mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Latausjännite näyttää 13.8v. Pari kertaa starttaamisen jälkeen on herjannut rekisterikilven valoa joka kuitenkin palaa, nyttemmin tuostakaan ei tule ilmoitusta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Laturin hiilet voi alkaa olla loppu. Ei oikein kestä yli 150tkm 2.4:sen laturi.
Molempiin 159:hin olen vaihtanut laturit ja toiseen autoon jopa kolme kertaa. Edellinen vaihto johtui kyllä siitä, että ohjaustehostimen letku vuosi öljyä suoraan laturin päälle.
Tästä johtuen hiilet kuluivat muutamassa viikossa loppuun. Laturi oli vain kaksi vuotta vanha ja ehkä 30 tkm ajettu.

Voit tietty kokeilla painaa herätejohdon liitintä sivusuunnassa, jolloin yleensä hiilet alkavat ottaa taas kiiinni ja valo sammuu. Itse luulin että herätejohto olisi poikki, mutta sen vaihtaminen ei auttanut vaan koko laturi meni vaihtoon. Tämä tapahtui viimeisimmän vaihdon yhteydessä, kun uuden laturin hiilet olivat vialliset. Toinen hiilistä oli jumissa eikä laturi suostunut toimimaan kuin yli 2000rpm kierroksilla.

Pelkät hiilet aliexpressistä maksaa noin 5 euroa ja uuden laturin saa edullisesti spateto.fi sivustolta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »


Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Missäs se sulake on, jonka poistamalla valojenpesuri lakkaa veden ruikkimisen?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_225 Nov. 11 14.39.jpg
ScreenHunter_225 Nov. 11 14.39.jpg (4.33 KiB) Katsottu 7360 kertaa
Sulake F9 tai koko rele moottoritilan rasiasta!

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Tunnelmavalo.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

nipaka kirjoitti:Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
Ei tartte laittaa pimeällä mitään sisävaloja päälle ja silti näkee esim. säätää radiota. Aika kätevä.

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Radion säätimet ei ole tuulilasissa mihin ledit loistavat. Ja hyvin olen osannut pimeällä kanavan vaihtaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei noi kyl tässä autossa lasiin oo suunnattu, vaan kohti vaihdekeppiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Olen saanut sen käsityksen, että ne ovat ns. kartanlukuvalot. Punainen valo ei häikäise eikä huononna pimeänäköä, mutta siinä näkee kuitenkin esim. lukea valkoiselta paperilta tekstiä tai vaikka tosiaan ihan paperikarttaa.
alamajy kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
Ei tartte laittaa pimeällä mitään sisävaloja päälle ja silti näkee esim. säätää radiota. Aika kätevä.
Eikös radion ja ilmastoinnin yms. namiskat ole kuitenkin kaikki 159:ssäkin valaistuja, joten ne näkee pimeässä muutenkin ainakin auttavasti?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Smiik kirjoitti:Olen saanut sen käsityksen, että ne ovat ns. kartanlukuvalot. Punainen valo ei häikäise eikä huononna pimeänäköä, mutta siinä näkee kuitenkin esim. lukea valkoiselta paperilta tekstiä tai vaikka tosiaan ihan paperikarttaa.
alamajy kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Mikä ajatus on katon kytkinpaneelin 2 kpl eteenpäin valaisevilla punaisilla ledeillä?
Ei tartte laittaa pimeällä mitään sisävaloja päälle ja silti näkee esim. säätää radiota. Aika kätevä.
Eikös radion ja ilmastoinnin yms. namiskat ole kuitenkin kaikki 159:ssäkin valaistuja, joten ne näkee pimeässä muutenkin ainakin auttavasti?
No joo, radion napit tosiaan näkee. Mutta kartan luku tai kahvin kaataminen mukiin onnistuu paremmin kun näkee kupin ja oman käden hyvin ilman valoja. Eikä ne tosiaan ole suunnattua tuulilasiin vaan vaihdekeppiin päin.
Olen havainnut hyväksi varusteeksi.

TurboArtturi
Viestit: 70
Liittynyt: 11 Elo 2004, 19:06
Car(s): Alfa Romeo 75 1.8 Turbo 1986.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TurboArtturi »

Blaukkarin koodi hävöksissä. Tätä aihetta on käsitelty aiemmin, mutta minulle nyt ajankohtainen kun 159 kadotti sähköt pitkähkön seisonnan jälkeen. 159 on ensirekisteröity maailmalla, joten ei taida Delta auttaa. Foorumin linkin takainen tiedosto ei auennut. Tiedot otettu soittimen kyljestä. Vihjeet kelpaavat ja kokemukset netin avaussivustoista. Ebaynkin kautta näytti olevan tarjontaa.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Iltaa arvon herrasväki. Onkos muilla ollu ongelmia tuon 2,4 JTDm:män kytkimen kanssa?
Konerempan jälkeen kaikki muu toimii kuin kello, mutta kytkin kenkkuilee.
välillä jää poljin pohjaan ja välillä ei mee pykälät päälle. Eli ilmaa vissiin on järjestelmässä.
Työsylinteri/painelaakeri on uusi, pääsylinteri on uusittu ja koko kytkin vaihtui myös uuteen. alkaa loppumaan ideat. Ajatuksia??
@lfat...

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vaihdoin muutama kuukausi sitten kytkimen ja oireet on samat. Kerran on jäänyt poljin vähän alas.
Kytkin irrottaa myös tosi herkästi varsinkin kylmänä.

Ilmasin tuon jo kertaalleen uudelleen, joka vähän paransi kytkimen toimintaa. Täytyy varmaan vieläkin imeä nestettä systeemin läpi ja välillä polkea kytkintä.
eLearn varmaankin kertoisi miten tuo ilmataan, mutta en ole vielä jaksanut katsoa. Emännän auto kun on kyseessä :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

minäkin oon koittanu ilmailla kymmeniä kertoja, mutta aina sama lopputulos. siitä syystä vaihdoin sen pääsylinterinkin, mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta.
@lfat...

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ihan tyhmä kysymys, mutta onhan kytkintä ilmatessa säiliö koko ajan riittävän täynnä? Se nesteputki on kovin ylhäällä, jotta jarruille jää varmasti nestettä, jos kytkin alkaa vuotamaan. Kun ei ole 159 kytkintä tarvinnut tutkia (vielä), muuta ku nesteen vaihtanut, niin mites poljin? onko siellä joku ylös nostava jousi? Ilmatessa voisi myös laittaa polkimen alle jonkun tuen, ettei poljin pääse vajumaan, jos imee nipasta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

palkus kirjoitti:Ihan tyhmä kysymys, mutta onhan kytkintä ilmatessa säiliö koko ajan riittävän täynnä? Se nesteputki on kovin ylhäällä, jotta jarruille jää varmasti nestettä, jos kytkin alkaa vuotamaan.
juu, on ollu piripinnassa ja kaikki konstit on kokeiltu ja alhaalta ylöspäinkin työnnetty nestettä, mutta ei toimi. nyt löysin netin syövereistä vinkin, että pääsylinterin kiinnityksessä on pieni pelivara, jolla asentoa voi muuttaa. kuulemma kahnaa helposti jos sylinterin linja on vähänkin huonosti. samoin akselipultin kireys voi vaikuttaaasiaan. Täytyy tutkia asiaa huomenissa lisää.
@lfat...

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pyttyä pienemmässä oli myös ilmaus työlästä. Alhaalta imaisemallakaan ei onnistunut. Lopulta homma onnistui, kun otin letkun alhaalta irti ja taivutin sen j-mutkalle. Ihan vaan vapaa virtaus painovoimaisesti työnsi kuplat pois letkusta.

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Moi, 1.9Jtdm jakopään vaihto on ajankohtainen ja oikeastaan kaikki muut tarvikkeet ja työkalut alkaisi olla kasassa, mutta onko elearn:issa olevat työkalut 1b ja 1c (1870815000) ja (1870836000)miten pakollisia vai saako tuon hoidettua jollain yleismallisella työkalulla? Esim. tällä:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021307

Kuva

Kiitos avusta.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfa 33 QV kirjoitti:Moi, 1.9Jtdm jakopään vaihto on ajankohtainen ja oikeastaan kaikki muut tarvikkeet ja työkalut alkaisi olla kasassa, mutta onko elearn:issa olevat työkalut 1b ja 1c (1870815000) ja (1870836000)miten pakollisia vai saako tuon hoidettua jollain yleismallisella työkalulla? Esim. tällä:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021307

Kuva

Kiitos avusta.
Ei ole pakollisia, tai edes tarpeellisia ellet korkeapainepumppua irrota (imusarjan puhdistamiseksi/irrottamiseksi).

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Jep pumpun asennolla ei ole merkitystä jakopäähän.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

2.4 jtdm jakopää lyhyesti, (pätee varmaan osin 1.9)

Lukitse pakonokka lukitustyökalulla ( edessä vänkärin puolella edessä "venttiilikopassa"
Merkkaa kampiakselin hammaspyörä (kun merkkaat niin katso että hihna on suorana ei "notkollaan")
Pura romut pois

Kasaa käänteisessä järjestyksessä
Kiristäjässä on nuoli mikä pitää olla merkissä niin on oikealla kireydesä.

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

159 1.9 JTDm -08, koneremontti loppusuoralla imusarjan läppien nielasun takia, suuttimet kävi samalla täys remontissa, mites nuo nyt oikeaoppisesti ohjelmoidaan eculle? MESiä ei oo kun ei oo läppäriä, mut AlfaOBD täys versio löytyy ja sillä ainakin öljy laskurin on saanut resetoitua. Suuttimille löytyy "injector classification" jolla saa suuttimien koodin syötettyä, mutta sitten löytyy myös "replacement of injector 1,2,3,4&5" sekä "injector replacement (per bank)", mitä noilla tapahtuu?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Syöttelet vaan ne koodit sinne oikeaan järjestykseen. Ymmärtääkseni koodien olisi pitänyt vaihtua, kun suuttimet huolletaan.

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Juu koodit vaihtui kyllä, sanoi Boschin huolto ukko että tulee uudet koodit vaikka vain testi penkittää. Se on siis selvää että koodit sinne syötetään niinkuin ne asennetaan, mut mitä nuo muut suuttimen vaihtoon liittyvät tekee, ja pitääkö jompikumpi tehdä ensin vai tarviiko tuota toista edes?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei, ne on vaihtoehtoisia, jos suuttimia vaihdetaan yksitellen, niiden IMA-koodi syötetään testerillä ohjainlaitteeseen myös yksitellen, jos taas ne kaikki vaihdetaan, voidaan ne kirjata valmiiksi kaikki yhdessä. Näillä ei taida olla enää merkitystä, jos suutinhuolto on ropannut niitä! Niiden luokittelu kun tehdään Bosch'in toimesta paineiden ja virtauksien mukaan testeissä läpäisseille suuttimille. Vai antoiko huolto uudet 9-numeroiset koodit?

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Boschin huolto antoi uudet koodit kyllä
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

ELM:llä ei näköjään onnistunutkaan koodaus, pitää vissiin saada läppäri ja KKL kaapeli lainaan. Mut käyntiin sai kuiten kokeiltua, nyt ihmetyttää kun ei muista aikaisemmasta, pitääkö öljynpainevslon/öljykannun kuvan syttyä kun laittaa virrat päälle? Tässä ei syty, enkä saanut edes AlfaOBD testin kautta syttymään.. Flow shutter valvesta antaa myös vikakoodin ja tuota kaasuläppää kun läheltä kuuntelee niin "inisee" eikä reagoi OBD:n kautta tehtyyn testiin, ei taida auttaa kun hommata jostain, kenelläkään 1.9 150hp JTDm toimivaa kaasuläppää/sammutus venttiiliä ylimääräisenä?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkos nuo 2.4 syöneet imusarjan läppiä. Oma ei ole mutta nyt tuli säikähdys kun 1.9:seissä on tuollaista sattunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Harvemmin. Ilmeisesti se malli, jossa tankoon pääsee käsiksi yläkautta on parempi?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onko joku muu 1,9 hotkaissut läpät?

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

TBI:n omistajat mistä olette hankkineet jakopääremppaan tarvittavat kilkkeet ja mitä merkkiä kannattaa ostaa? Ei motonetin sivuilta löytyny tbi:hin jakopääosia. :shock:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Maunu kirjoitti:Vaihdoin muutama kuukausi sitten kytkimen ja oireet on samat. Kerran on jäänyt poljin vähän alas.
Kytkin irrottaa myös tosi herkästi varsinkin kylmänä.

Ilmasin tuon jo kertaalleen uudelleen, joka vähän paransi kytkimen toimintaa. Täytyy varmaan vieläkin imeä nestettä systeemin läpi ja välillä polkea kytkintä.
eLearn varmaankin kertoisi miten tuo ilmataan, mutta en ole vielä jaksanut katsoa. Emännän auto kun on kyseessä :-D
En minäkään ole ohjetta kattonu.

Mut oliko joku Alfa vai shitikka, kun ei ilmaantunu polkimella saati imemällä...
Loppujen lopuks tuuttasin isolla injektioruiskulla ilmausnipasta nestettä. Imasin säiliöstä välillä liikoja pois.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

KimmoKo kirjoitti:2.4 jtdm jakopää lyhyesti, (pätee varmaan osin 1.9)

Lukitse pakonokka lukitustyökalulla ( edessä vänkärin puolella edessä "venttiilikopassa"
Merkkaa kampiakselin hammaspyörä (kun merkkaat niin katso että hihna on suorana ei "notkollaan")
Pura romut pois

Kasaa käänteisessä järjestyksessä
Kiristäjässä on nuoli mikä pitää olla merkissä niin on oikealla kireydesä.
Lisäksi, hihnapyörissä on tehtaanlaiset merkit, sekä myös remmissä.

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onkos nuo 2.4 syöneet imusarjan läppiä. Oma ei ole mutta nyt tuli säikähdys kun 1.9:seissä on tuollaista sattunut.
Tää -08-> 1.9 taitaa olla pahin kun muovi imusarja ja metalli läpät, on näitä maailmalta vastaan tullu monia. 2.4 ja aiempi 1.9 alu imusarja ja muovi läpät niin ei tapahdu suurta vahinkoa vaikka nielaseekin. Ei tässäkään mitään täystuhoo tullu mut tuli rengastettua ja laakeroitua samalla jos menis pitkään nyt

Ei vaan meinaa päästä millään noita suuttimia koodaamaan, AlfaOBD + ELM toimii muuten hienosti mut sanoo et koodatessa pitäs olla OBDkey Mokkula. Eilen kokeiltiin MES + VAG KKL, ei päästä sisään, osaisko joku auttaa mikähän vois mättää, vaatiikin jonkun tietyn KKL version vai mitä? MESin testillä näyttää että piuha toimis OK. Scannaamallakaan ei löydä mitään purkkia
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites MES+ELM? Sillähän melkein kaikki pitää 159:ssä tehdä.

PS.
Äläkä käytä langatonta ELMiä. Ne on kuitenkin kiinanversioita kaikki mitkä halvalla irtoaa (=alle satasia) ja niissä jos on BT tai wlan, todnäk sama siru hoitaa emuloinnin :roll:
Aiheuttaa sitten sen, että ei yhteys kunnolla toimi kun sama alitehonen pömpeli tulkkaa datan auto - MES-välillä samalla kun hoitaa sinihampeloa tai langatonta verkkoa.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Dpf poisto katsastus

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Miten on muilla mennyt katsastuksesta lävitse dpf poistamisen jälkeen, koska tossa äsken kävin konttorilla ja antoivat tuomioksi hylätty päästöjen takia..

Keväällä poistatin dpf:n ja egr:n ja silloin kaikkialta lupailtiin että ei näy katastuksessa mitenkään. Viime vuonna ennen poistoa k-arvo oli 0.05 ja nyt näytti 5.54 vaikka kuinka polki.

Aiheuttaako noi muutokset ton vai onkohan noi katit sökönä lämmöstä kun ennen poistoo MultiEcuScannilla pakkopoltoa yrittäessä lämpes melkosen paljon (mallia käkkärin vaijerit suli tunnelin päältä)?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

5.54 kuulostaa kyllä siltä, että olisi vähän muutakin vikaa kuin roimasti yliampuva softa. Suuntaisin ensimmäisenä katseeni venttisiipiin (VNT), imusarjan pyörreläppiin sekä mahdollisiin ahtovuotoihin.

Millaisia kulutuslukemia tuolla tulee?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Polforea kirjoitti:5.54 kuulostaa kyllä siltä, että olisi vähän muutakin vikaa kuin roimasti yliampuva softa. Suuntaisin ensimmäisenä katseeni venttisiipiin (VNT), imusarjan pyörreläppiin sekä mahdollisiin ahtovuotoihin.

Millaisia kulutuslukemia tuolla tulee?
Keski kulutus on ollut sellaiset 7-8l/100km
Vaikka piuhan lyö kiinni niin ei sano mitään koodeja.
Silloin kun ohjelmoitiin niin asentaja sano että pieni vinkuna mikä kuuluu korkeilla kierroksilla turbosta johtuu luultavasti siivessä olevasta pienestä kolhusta.
Vuotoja ei tuntunut olevan ja turbo pelitti kuten piti.

Eli pdf/egr ei aiheuta tota k-arvoo? Entä onko tässä katalysaattorii joka vois olla hajalla.
Mites noi venttiilin siivet ja imusarjan pyörreläpät mistä tietää onko jotain häikkää?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Käys katsomassa mun projektitopikki 159:stä.

Konepelti auki, muovisuoja pois ja sitten fikkarin kanssa kattelet suutintukin ja lohkon väliin - en yhtään ihmettelisi, jos siellä olisi sama juttu kuin mulla, eli säätötanko irti...

Nimimerkillä: päästöt yli 5 ennen kuin sen korjasi. Ilman DPF:ää meni hienosti läpi sitten.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Turpokiisseli kirjoitti:Silloin kun ohjelmoitiin niin asentaja sano että pieni vinkuna mikä kuuluu korkeilla kierroksilla turbosta johtuu luultavasti siivessä olevasta pienestä kolhusta.
Vuotoja ei tuntunut olevan ja turbo pelitti kuten piti.
Jos se on keväällä softattu, niin ei silloinen tilanne kerro tämän hetken statusta vuodoille yms.
Turpokiisseli kirjoitti: Eli pdf/egr ei aiheuta tota k-arvoo? Entä onko tässä katalysaattorii joka vois olla hajalla.
Mites noi venttiilin siivet ja imusarjan pyörreläpät mistä tietää onko jotain häikkää?
EGR liittyy eri asiaan, se ei varsinaisesti aiheuta savua. Sen tukkeutuminen/jumittelu saattaa osaltaan aiheuttaa, mutta tuskin noin paljoa.

DPF ehjänä ja käytössä ollessaan syö savua, mutta sen poisto vakioautossakaan ei aiheuta tuollaista nousua K-arvossa. Kyllä vitosen lukemat indikoi ihan suoraan, että siellä on jotain ihan oikeata vikaa, jonka seurauksena pyttyyn päättyy reippaasti enemmän naftaa suhteessa ilmaan kuin pitäisi - joko ilmakanavia on tukossa tai ilmaa vuotaa rankasti MAF:n ja moottorin välistä pihalle.

Massiivinen ahtovuoto tuntuisi ajossa tehottomuutena, potentiaalisesti myös venttivaivat (ja nyt kun aattelen tarkemmin, en usko että venttivaiva näkyisi tuollaisena oireena), joten ekana tosiaan kannattanee katsella ne pyörreläpät tuon Aquatican ohjeen mukaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Aquatica kirjoitti:^
Käys katsomassa mun projektitopikki 159:stä.

Konepelti auki, muovisuoja pois ja sitten fikkarin kanssa kattelet suutintukin ja lohkon väliin - en yhtään ihmettelisi, jos siellä olisi sama juttu kuin mulla, eli säätötanko irti...

Nimimerkillä: päästöt yli 5 ennen kuin sen korjasi. Ilman DPF:ää meni hienosti läpi sitten.
Eli pitäisikö toi tanko olla noissa "nypyköissä" kiinni?
Liitteet
IMG_20201203_184303135.jpg
IMG_20201203_184303135.jpg (159.6 KiB) Katsottu 5582 kertaa

Vastaa Viestiin