Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

^^ Noihin optimointeihin liittyen. Se miten huonosti pidetyksi auto on tässä minun omistusaikanani paljastunut, niin en todellakaan ihmettelisi, että dpf on hajonnut ja se on ihan säästösyistä tyhjätty ja ohjelmointiakaan on tuskin käyty teetättämässä millään kaikista rautaisimmalla ammattilaisella. Vein auton mm. takajousien vaihtoon ja korjaamo soitti, että eivät käytännössä uskalla päästää mua liikenteeseen ilman, että autoon vaihdetaan myös takaiskarit, koska vanhat ovat hengenvaaralliset. Toki saattoi olla myös hiukan korjaamolisää, mutta tiesin kyllä, että iskarit ovat suht heikossa hapessa.

Veljeltä pitäisi löytyä yleismittari ja on muutenkin huomattavasti minua kätevämpi näissä jutuissa niin voisi vaikka viikonloppuna pyytää mittailemaan noita hehkujen antamia lukemia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mutta kuten sanoin:
En todellakaan usko, että ongelma on hehkuissa.

Hehkuja omastakin syytti aika moni taho. Ei niissä ollut yhtään mitään vikaa - mulla on ihan hyvät Boschilaiset jos kaipaat :lol: (ovat käytetyt, eikä enää täydessä tehossaan, mutta toimivat kyllä vallan mainiosti).

Mutta edelleen: jos on vaihdettu jakotukin regulaattori (mutta ei ANTURIA), niin siinä voi olla syytä. Tai sitten se KORKEAPAINEPUMPUN regu, sikäli kun se on olemassa.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ensi vuonna noista "optimoinneista" kiinni jääminen tietää yksityishenkilölle 1000-2000€ laskua ja yritykselle 25000-30000€. Siis jos on dpf:iä tyhjennelty tai egr:iä tukittu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Aquatica kirjoitti:
13 Joulu 2023, 10:12
Isola kirjoitti:
12 Joulu 2023, 15:27
En usko siellä olevan kahta säädintä, koska siinä ei olisi oikein järkeä.
Alfan tapauksessa...

Voi hyvinkin olla kaksi! :lol:
Näiden värkkien kanssa korjauskäsikirjojen ja varaosakuvien tutkimiseen pätee se sama, mitä kirjoitin taannoin QP kolmosesta:
Isola kirjoitti:
31 Heinä 2019, 21:59
Tämähän on täyttä eksegetiikkaa. Alkukieltä on osattava ainakin alkeiden verran, ja lisäksi on ymmärrettävä se kulttuurinen ja teknologinen ympäristö, jossa teksti on kirjoitettu :) (Lasi Baroloa saattaa myös olla hyödyksi).
Alkoi sen verran kiinnostaa, että kurkkasin Thesikseni kuvia. Tämähän on toukokuussa 2003 tehty JTD 20 v (129 kW), viimeisiä yksilöitä ilman DPF:ää. Lancia joo, mutta käsittääkseni moottorissa ei pitäisi olla merkittävää eroa Alfaan. Suutintukin toisessa päässä on paineanturi, toisessa sulkutulppa. Paineensäädin on siis kp-pumpussa. Kiinnostaisi tietää missä malleissa ja miksi säätimen paikka on vaihtunut. Ja jos jossain todella on kaksi säädintä, niin siitä erityisesti!
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Tässä tuo Aqun pyytämä kuva konehuoneesta.

Hehkut mitattiin tänään. Yksi oli sen verran hankalassa paikassa että ei oikeen sormet mahtunut mutta 4/5 mitattu ja kaikista hyvät lukemat. Melkoista tuuria olisi jos tuo ainoa mittaamatta jäänyt olisi nyt ollut sitten aivan sökönä.

Tänään kun lämpötila oli lähempänä nollaa, -3 niin auto lähti suht normaalisti.
Liitteet
IMG_20231215_204143.jpg
IMG_20231215_204143.jpg (110.99 KiB) Katsottu 2492 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiitos.

Sinulla on todistettavasti anturi polttoainetukissa :D

Näkyy kuvassa vasemmalla. Oikeassa päässä sitten on se paineanturi, jonka itse vaihdoin.

Näinköhän tuo sama johto yltäisi KP-pumpulle asti, eli on joko/tai?

Avatar
Tonza
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro,

Olen koittanut selailla foorumia, niin kotimaan, kuin ulkomaisiakin vikakoodien suhteen, mutta tietovyöry sekoittaa jo päätä. Alfa antoi jouluvalon kotipihassa, kun löin käyntiin illalla. Aikaisemmin päivällä ajeltu ihan normaalisti ja kaikki toiminut hyvin. Ilman moottorin vikavaloa ei osaisi nytkään auton toiminnasta sanoa, että mitään olisi vialla eli käy normaalisti jne. Mutta valo tuli joten otin läppärin käteen...

Oheiset koodit tuli MES:illä tauluun, päivää aikaisemmin auto käytetty leimalla ja koodeja ei ollut lainkaan. Eli väistämättä kaikki koodit liittyvät jotenkin toisiinsa tai tähän samaan käynnistystapahtumaan, mikä koodit löi?

Osaisiko joku fiksumpi tulkita näitä ja auttaa selvittämään tilannetta? Kyseessä 159 3.2 JTS Q4, vm. 2006. Kolmeen omistusvuoteen tämä yksilö ei ole vielä koodin koodia ennen tätä antanut. Kiitos jo etukäteen!!

P0013
P0023
P0010
P0020
P0191
P0443
P0564
P0100
P0135
P0155
P1190
Liitteet
2023-12-20 21.40.38 kopio.jpg
2023-12-20 21.40.38 kopio.jpg (115.5 KiB) Katsottu 2401 kertaa
2023-12-20 21.40.43 kopio.jpg
2023-12-20 21.40.43 kopio.jpg (111.65 KiB) Katsottu 2401 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On sen verran laajavaikutteinen häiriö, että ihan ekana tuuppaisin pahan silmäni mulkoilemaan akun kuntoa ja varaustilaa.

Minkä ikäinen akku ja onko ajoprofiili lyhyttä vai pitkää siivua?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Akun kunto tosiaan ensin.
Seuraavaksi epäilisin 5V referenssijännitteen puuttumista kaikilta antureilta eli jossain vois olla johto hinkkautunut puhki ja ottaa kiinni moottoriin tai muuhun maapotentiaaliin.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Sulakkeet myös tutkimaan, tuosta jonkunmoinen nippu voi olla saman sulakkeen takana. Tai releen, eli niitäkin tutkimaan.

Lybra teki vähän samanlaista oiretta, ja se ei edes polttanut sulaketta. Viaksi paljastui silloin lambda-anturin hajonnut lämmitysvastus, joka välillä meni sen verran oikosulkuun, että jännite notkahti ja sai aikaan vikakoodeja, mutta sulake ei kuitenkaan palanut. Vianhausta teki hauskaa se, että yleensä vikakoodeissa ei ollut mitään lambdaan viittavaa, vaan ensin pillastui jännitearvolle herkemmät piirit, kuten ilmamassamittari, ja tietysti saattoi välillä mennä jonkun aikaa, ettei mitään vikakoodeja tullut.

Sopivasti vikaantunut laturikin voi tehdä jänniteheilahteluja, jotka kiusaa auton omadiagnostiikkaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Shutoff-Valven jännite reilusti alle 11v kuvassa. Katsos mikä siellä on tuo jänniteväli. Sitten toinen on 13,56V niin se viittaisi tilanteeseen, jossa akku kaipaa latinkia ja sitä ladataan isohkolla teholla.

Ja kokeiles huviksesi konehuoneen puolelta, että jääkö kumpikaan akun kaapeleista käteen kiskastessa, katsuri on voinut niihin sörkkiä ja jos pikaliitin on löysä/antautunut, se voi irrottaa kengän akusta ja aiheuttaa sitämyöten outoja jännitepiikkejä.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Nytpä myrkyn lykkäsi, isojötsin ollessa lukossa kaikki ikkunat aukeavat itsestään kokonaan. Tapahtunut jo 2 kertaa, molemmilla kerroilla kun vein auton ulkoa kylmästä lämpimään talliin. En tiedä kuinka kauan kesti, mutta toisella kerralla tulin n. tunnin päästä autolle takaisin ja auki olivat.

Onko ideoita mistä tommoinen voisi johtua? Nyt otin ikkunannostimien sulakkeet irti, toi on täysi katastrofi sopivissa olosuhteissa....

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pysyykö ovet lukossa vai aukeaako lukotkin? Ai niin, sitä ei muuten välttämättä tiedä jos ei ovia avaa, kun auto vetää ne takaisin lukkoon.

Yleisin ikkunahäröilijä 159:ssä on kuitenkin kuskin oven nappulapaneeli, joten sitä vilkaisisin ekana vaikkei oire täysin tuttu olekaan. Toinen mikä tulee mieleen, jos myös ovet aukeaa lukosta, että keskuslukitus luulee avausnappia painettavan pitkään. En tiedä aukooko 159 ikkunoita jos kääntää kuskin oven lukosta aukipäin pitkään, mutta se voisi olla yksi potentiaalinen ehdokas, jos avaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onko kaken nappi normaali? Se aivan typerä pitkän painalluksen ikkunoiden avaus on pirun keksintö. Messillä koitin joskus etsiä asetusta tuon toiminnan poistamiseksi, mutta en löytänyt
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Ovet pysyy joo lukossa, ja se ledi ovessa jatkaa vilkkumistaan. Avaako kaken pitkä painallus pelkät ikkunan niin että se pysyy muuten lukossa? Meinaan jo se nappi on vaikka rikki? Tosin en kuvittelisi että se kake kuuluisi noin kauas, mutta mistäs sitä tietää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla oli täysin sama ongelma.

Ostin uuden lukkomoduulin kuskin oveen (nimittäin ovipaneelin irrottaminen sähköistä EI vaikuttanut). Sen jälkeen ei ole temppuillut, vaikka varaosaa en ole vaihtanutkaan :lol:

Mutta helppo testaus: irrota kuskin ovesta ikkunakytkin. On 2 öh, 6mm kuusiokoloa ja yhden pikalukituksen avaus, eli todella helppo homma.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Lukkomoduli? Onko se joku boksi? Tuo selittyisi helposti sillä että johonkin boksiin pääsee kosteutta. Semmoisen voisi purkaa, kuivata ja silikonoida uudestaan tiiviiksi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se on siis se mekaaninen härveli, joka hoitaa lukkotoiminnan.

Mulla teki tuon siis varmaan 3 tai 4 kertaa (irrotin jo akun miinusta tässä vaiheessa, ettei ole ongelma). Sit kun varaosa saapui hyllyyn, ei ole temppuillut kertaakaan nyt n. vuoteen :lol:.

Tuo kuskin oven ikkunakytkinpaneeli on monesti oikea syypää, mutta mulla ei sen irroittaminen vaikuttanut mitenkään.
Kokeilin myös niin, että molemmista avaimista otin pariston irti, jotta ei varmasti kaukosäädin tee asioita. Mut toistaiseksi syyllinen ei ole selvillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siinä kuskin oven lukkomoduulissa, jossa on myös auton avainpesä, on mikrokytkin tunnistamassa sen, että avain käännetään auki-asentoon.

JOS 159 avaa ikkunat kun pitää avainta käännettynä auki-asennossa (jotkut autot tekee näin, jotkut ei, en ole viisysistä kokeillut) selittää kosteus ja tahma ko. mikrokytkimessä tuon ilmiön, kun auto luulee että avainta pidetään siinä avausasennossa. Siksi tuota aiemmassa viestissä mietin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo muuten voisi selittää myös omassa autossa oireen poistumisen, koska lukkoa tuli sitten käytettyä mekaanisella avaimella.

Tässä muuten hyvä muistutus ylipäänsä: pitää joskus käyttää sitä mekaanista avainta. Siis tietämättä, onko tämä syytä tai seurausta, mutta näin vaihtoehtohan sekin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

palkus kirjoitti:
21 Joulu 2023, 21:49
Onko kaken nappi normaali? Se aivan typerä pitkän painalluksen ikkunoiden avaus on pirun keksintö. Messillä koitin joskus etsiä asetusta tuon toiminnan poistamiseksi, mutta en löytänyt
Samaa tuli kesällä yritettyä kun onnistuin saamaan toiminnon pois Stelviosta. Stelvion proxy valikosta pystyi muuttamaan ikkunoiden toiminnon, mutta vastaavaa kohtaa en löytänyt 159:stä. Voisi olla hyvinkin mahdollista saada toiminto pois, jos kyselee MESsin tekijältä Yanilta asiasta.

Omassa 159:ssä kun on vielä tuo turhake katossa, joka aukeaa samalla täysin auki. Sateella auto kastuu sisältä kunnolla. Talveksi olen ottanut kattoluukun sulakkeen irti, ettei tarvitse lumilapiolla autoa siivota.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tonza
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Tonza kirjoitti:
21 Joulu 2023, 11:49
Moro,

Olen koittanut selailla foorumia, niin kotimaan, kuin ulkomaisiakin vikakoodien suhteen, mutta tietovyöry sekoittaa jo päätä. Alfa antoi jouluvalon kotipihassa, kun löin käyntiin illalla. Aikaisemmin päivällä ajeltu ihan normaalisti ja kaikki toiminut hyvin. Ilman moottorin vikavaloa ei osaisi nytkään auton toiminnasta sanoa, että mitään olisi vialla eli käy normaalisti jne. Mutta valo tuli joten otin läppärin käteen...

Oheiset koodit tuli MES:illä tauluun, päivää aikaisemmin auto käytetty leimalla ja koodeja ei ollut lainkaan. Eli väistämättä kaikki koodit liittyvät jotenkin toisiinsa tai tähän samaan käynnistystapahtumaan, mikä koodit löi?

Osaisiko joku fiksumpi tulkita näitä ja auttaa selvittämään tilannetta? Kyseessä 159 3.2 JTS Q4, vm. 2006. Kolmeen omistusvuoteen tämä yksilö ei ole vielä koodin koodia ennen tätä antanut. Kiitos jo etukäteen!!

P0013
P0023
P0010
P0020
P0191
P0443
P0564
P0100
P0135
P0155
P1190
Kiitos kaikille avusta tähän asti.

Akku tosiaan on vikaantunut melko yhtäkkisesti ja todennäköisesti poltti jotain sulakkeita tai releitä mennessään. Tämän päättelin siitä, että vaihdoin akun toiseen, niin osa vikakoodeista hävisi. Samalla hävisi myös luistoneston ja mäkilähtöavustimen "errorit" käynnistyksen yhteydestä. Lakkasi myös mittaristo sekoilemasta. Eli akussa ainakin oli selvästi jotakin vikaantumista.

Auto ei käy tällä hetkellä enää kovin hyvin, eli rykii ja on epätasainen, kun oli akku irti jne. Tämä johtunee varmaan siitä, että nuo sensorit, jotka oheisia koodeja antaa, ei varmaankaan nyt saa virtaa oikealla tavalla jos edelleen jossain sulaketta tai relettä rikki?

Osa koodeista jo poistui siis, mutta nämä jäivät:

P0443
P0013
P0023
P0010
P0020
P0191
P0135
P0155

Onko kellään tarkemmin tietoa tuon 3.2JTS koneen sulakkeista ja releistä, että mistähän lähtisi mahdollisesti vikaa etsimään. Kuten joku aiemmin totesikin, voi anturit olla saman sulakkeen tai releen takana?

Näissä sähköhommissa en ole mitenkään turhan etevä, joten apua saa antaa. :-D Kiitos!!

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Maunu kirjoitti:
22 Joulu 2023, 09:46
Omassa 159:ssä kun on vielä tuo turhake katossa, joka aukeaa samalla täysin auki. Sateella auto kastuu sisältä kunnolla. Talveksi olen ottanut kattoluukun sulakkeen irti, ettei tarvitse lumilapiolla autoa siivota.
No on kyllä vimosen päälle :lol:
Jos vielä kaken patteri on iskussa, niin aika kaukaa onnistuu riittävän pitkä taskupainallus. Noit kaken napit sais kyllä olla syvemmällä, aina silloin tällöin takakansi auki.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tonza kirjoitti:
22 Joulu 2023, 16:53
Onko kellään tarkemmin tietoa tuon 3.2JTS koneen sulakkeista ja releistä, että mistähän lähtisi mahdollisesti vikaa etsimään. Kuten joku aiemmin totesikin, voi anturit olla saman sulakkeen tai releen takana?
Kattohan pokkana läpitte ainakin kaikki ne isot sulakkeet ainakin akun päältä/vierestä. Niiden järjestys ja numerointi on epälooginen, joten jos seurailet karttoja tms niin kattot helposti väärää sulaketta. Parempi käydä kaikki läpi kerralla. Jos ei niistä löyty uhriutujaa, niin sitten vastaavasti pienten kimppuun. Sulla on juur ollut akku irti, joten mistään sähköjen irtikäyttö ei harmitakaan.

Pikaisesti katsoen kaikki nuo koodit näyttää tulevan vehmeiltä, jotka on moottorin johtosarjan kyydissä, joten voi hyvinkin olla yhteistä master-syöttöä niillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tonza
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2023, 19:18
Pikaisesti katsoen kaikki nuo koodit näyttää tulevan vehmeiltä, jotka on moottorin johtosarjan kyydissä, joten voi hyvinkin olla yhteistä master-syöttöä niillä.
Tuli tutkittua ja kävin täsmänä muutamat sulakkeet läpi. Kaavioiden mukaan F11 paikan sulake hoitaa sytytyksen/ajoituksen elektroniikkaa. Sieltä löytyi ensimmäinen palanut sulake, 15A.

Kävin sen jälkeen varman päälle kaikki päärasian sulakkeet läpi. Toinen heikkokuntoinen oli 20A sulake, ei kuitenkaan poikki, mutta heikon näköinen. En tosin löytänyt netin kaaviosta kyseiselle sulakkeelle mitään selitettä, että mitä se hoitaa. Epäilisin, että tuo olisi ilmastoinnin kompuralle, mutta Googlesta ekana vastaantulleet kaaviot eivät varsin täsmänneet omaan autooni joka kohdalta.

No, vaihdoin kuitenkin nämä kaksi, nollasin koodit ja kaikki käy ja kukkuu taas normaalisti!

Kiitos kaikille avusta ja mukavaa uuden vuoden odotusta! :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös Breran taka-akselisto mene suoraan 159:iin?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jep, eroja en ole havainnut. Jouset on sedanin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Menee pian nosturille. Jakopää yms niin miten tuo EGR tulppaus (jos ei ole jo sitten tehty) sytyttääkö häiriövalon?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vakiosoftalla ja umpitulpalla sytyttää. Sopivasti vuotavalla tulpalla ei tiettävästi sytytä, tarvittavan vuodon mittoja en tosin osaa antaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ok. Täytyy kurkata. Ehkä sitten vain putsaus. Softauksesta ei mitään tietoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ota MES tai mikä tahansa muu OBD-logittaja päälle, johon saat EGR:n prosentuaalisen avausmäärän näkösälle ja lähde lenkille. Kauas ei tartte ajaa, kilsa riittää kertomaan - jos EGR:n avausmäärä heiluu 0-100% välillä, niin auto on sen osalta vakio. Jos se on jatkuvasti vajaan 4%, niin auto on softattu.

Softauksessa pitää lisäksi poistaa käytöstä EGR:n virtausfysiikkamallinnus jotta vikavaloa ei umpilapulla tulisi, joten tuo kiinteä n. 4% ei vielä kerro varmaksi sitä, jättääkö vikavalo syttymättä umpilapulla. Sen sijaan se vaihteleva arvo kertoo varmasti, että umpilappu sytyttää vikavalon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kiitos. Saako paikallaan käyttäessä? Tuo vanha XP läppäri ja mes siinä on jatkuvan virran tarvitseva.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kokeile, taitaa kyllä näkyä jo paikallaankin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Polforea kirjoitti:
04 Tammi 2024, 14:25
Vakiosoftalla ja umpitulpalla sytyttää. Sopivasti vuotavalla tulpalla ei tiettävästi sytytä, tarvittavan vuodon mittoja en tosin osaa antaa.
Omaani tein aikoinaan 8 mm reiällä olevan sulkulevyn, sillä vikavalo syttyi. Sitten porasin 2 kpl 5 mm reikää lisäksi ja sillä toimi koko omistusajan n. 10 vuotta.

Olisiko noissa kaupallisissa 3 kpl 6 mm reikää?
Kuva

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ja jos sen valon loimotus ei haittaa, niin laita vaan umpilätkä, kun se kuitenkin on parempi. Vikatilaan se ei mene ja katsastuksesta selviää, kun vain koodin kuittaa pois. Valo syttyy vasta muutaman startin jälkeen.

Avatar
Elefant
Viestit: 218
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Minä laitoin kaksi reikälevyä nyt 290 tkm ajettuun vakio 1.9 jtdm:n. En kyllä muista minkälaisia ja mihin EGR:n putken osaan. Yhtäkään kertaa ei vajaan 100tkm:n aikana ole temppuillut ja DPF polttelee harvakseltaan. Läpät on poistettu. Auto toimii tältä osin kuin veneen vessa.

Japinaatio
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Tammi 2024, 15:25
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 jts

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Japinaatio »

159 2.2 jts ei lähe kunnolla pakkasilla käyntiin.

Kaikki alkoi siitä kun ajoin töistä kotio ja no ei ollut sillon rahaa tankata ja pääsin just pihaan. Sitten auto seisoi vajaan viikon (oli myös 20’C pakkasta silloin). Sitten hain pensiiniä ~11l ja koitin startata. Lupailee lupailee mutta ei. No sitten hinattiin kaverin talliin ja sulatettiin niin johan lähti.. Siitä viikko eteenpäin oli kovat pakkaset (-27) ma-ke lähti hienosti käyntiin sitten torstaina teki saman, lupaili lupaili. No kelit lauhtui plus asteisiin ja kokeilin sitten aamusta käyntiin ja kappas niin vaan lähti. Toki kävi vähän aikaa kolmella… No tänään töistä päästyäni pakkanen oli kiristynyt huimaan -10’C ja sitten taas lupaili lupaili. Ja kyllä nyt oli pensaakin jopa tankissa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joko tankkasit täyteen asti, vai vieläkö on saman vajauksen jäljillä?

Sytytteleekö vikavaloa?

Toisessa ketjussa yksi 2.2 jätti hiljan käynnistymättä kun tulpat oli nokiset ja entiset, jos näillä on olosuhderiippuvainen taipumus noeta tai kastella tulppia, niin ne kannattaa kanssa tsekata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Japinaatio
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Tammi 2024, 15:25
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 jts

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Japinaatio »

^ Kyllä tankattu. Pitää tänään katsoa tulpat ens alkuun, ja joo sytyttelee vikavaloa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jesh, eli bensavajeongelmat on suljettu jo pois.

Vikavalon sytyttely kertoo siitä, että auto itsekin tietää että sillä on hätä ja voi auttaa jäljille pääsemisessä, joten vikakoodeja ja livedataa tulkkaamalla helpottaa pääsyä eteenpäin. Jos ei itsellä ole vermeitä, niin tuosta voi vilkaista lähintä ilmoittautunutta foorumilaista auttamaan: viewtopic.php?f=13&t=21374
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Osaakos joku sanoa miten murtohälyttimen saa pois päältä eli disabloitua kokonaan?

Tällä hetkellä tilanne on se, että ovet lukkoon niin 5s ja hälytys alkaa joka ikinen kerta. Eikä se edes osaa kertoa mikä luukku on se ongelma.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

MES:sillä saa pois. Olisikohan ollut proxy asetuksista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Jee, löytyihän.

Body Computer->Adjustments->Alarm Region -> Disabled. Se auton mukana tullut electronic code card tarvitaan. Jos haluaa hälyn päälle mutta keskuslukon piipitys jurppii niin voi laittaa kuulemma asennoksi Holland.

Yritin etsiä sitä ihmeen ikkunoiden alasajo-ohjaustakin mutta eipä osunut mitään silmään. Nythän voisi oikeastaan ottaa lukosta mikrokytkimen piuhan irti kun ei ole enää hälyä.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
31 Loka 2023, 10:49
Tuntuu että ohjaukseen tullut pieni välys. Rakkaat vaihdoin eikä suoraan tuntunut välystä. Lisäksi ulommat ja sisemmät raidepäät ei ole ollut kauaa. Onko jotain eksoottisempaa paikkaa?
Pitkään en ole täällä ollut/lukenut/kommentoinu.
Oma 159 lähti jo reilu 3-4v sitten...

Mut ohjausvälys. Jos ei rt nivelissä tahi rattiakselin nivelissä, ni ohjausvaihde, voi ns. löystyä. Jos ei siis ylä/alavarsissa väljää.
Mä tästä joskus 2010-2011/jottain jo kertoilin.
Konstruktio paskahko, jos tuuri käy.

Voi entrata, jos vain rattiakselin hampirattaan painaja raidetankoa vasten juminu. Ku se o alu-alu mäntä/sylinteri jousikuormituksella...
Jos leikkaa (siis jumii, isompi täräys/jtms), ni mäntä ei paina raidetankoa rattiakselin hampiratasta vasten kunnolla.
Se korkki, mikä painaa jousta, mikä painaa mäntää, on meistillä lukittu. Korkissa oleva avainväli (17mm, muistaakseni) on matala, poterossa. Bonuksena lie kartiohko. Eli laadukkaampi avain neitsyydenottoon siitä on jees.
Vas puolella ei ole ohjausvaihteessa tukiholkkia raidetangon ympäril estämässä ylimäärä pystyliikettä.
Toki jos kosteutta ja kuivaan menny sisään, mätäongelma voinee kans haitata.
Mulla ongelma tuli 4v autoon, reilu 80k ajettuna. Sekä uuteen osaan, jonka jälkeen liki het uuteen takuuvaihto-osaan.
Oli kuivahko, terävillä reunoilla se mäntä.

Hipasin paperilla männän reunoja, tein erikoistyökalut ja työohjeet sen männän irrotukseen ohjausvaihteen ollessa paikoillaan autossa. Vakaaja edessä, mikä piti semi irrottaa.

Oireena oli siis levottomuus, ratissa mukamas tuntu tyhjää. Jossei muuta ku blaseboa, ni ton mäännän räknäämine autto.

Kun vika tuli ekakerran 2010, kaskummaa, olin pohjosen reissulla. Norjan mutkatiet vuoristossa eivät olleet niin mukavia sillo.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kiitos. Pitää tutkia tuo.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulla lie hyllys "ehjä" ohjausvaihde. Ilman rt-niveliä...
Ollu jo pitkään. Omaa jäämistöä.

159 siis lähti jottai 4v sitten.
Tilal tuli hipo c5 shitikka ja sit kohta vuoden pääst öky 740 keliveto penari.

Kaivannu alfan nopeempaa ohjausta. Penarillaki pitää lypsää loivempiki risteys, mikä men alfalla yhellä otteella...

Avatar
Tonza
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Tonza kirjoitti:
26 Joulu 2023, 20:56
Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2023, 19:18
Pikaisesti katsoen kaikki nuo koodit näyttää tulevan vehmeiltä, jotka on moottorin johtosarjan kyydissä, joten voi hyvinkin olla yhteistä master-syöttöä niillä.
Tuli tutkittua ja kävin täsmänä muutamat sulakkeet läpi. Kaavioiden mukaan F11 paikan sulake hoitaa sytytyksen/ajoituksen elektroniikkaa. Sieltä löytyi ensimmäinen palanut sulake, 15A.
Eipä päästy kerralla ihan pälkähästä tämän homman kanssa. Nyt kävi niin, että Jötsi poltti toistamiseen tuon 15A sulakkeen (Moottoritilassa 11 paikka, 15A Injection system, secondary services sukake). Heitti 160km ajon jälkeen ensin kolme vikakoodia:

P0159 Lambda 2 signal below catalyser (slow)
P0161 Preheating resistance 2 below catalyser
P1161 Preheating resistance 2 below catalyser

Katsottiin kaverin (ymmärtää näistä paremmin kuin minä) kanssa Mesillä, että hänenkin mielestään lambdat antaa kuitenkin järkeviä arvoja jne. Auto toimii normaalisti ja käy hyvin, ei mitään merkkejä vioista paitsi nuo koodit, joten putsattiin ne pois. Eivät tulleet uudelleen enää, mutta 30km päästä palaa tuo 15A sulake ja matka tyssää siihen. Sitten taas liuta koodeja mutta sulakkeen vaihdon jälkeen ne kaikki hävisivät. Nyt ei taas tule mitään koodeja ja auto käy normaalisti, mutta en luota tilanteeseen kun silti viimeksikin paloi tuo sulake.

Onko viisaammilla tietoa, mitä kaikkea tuon 15A sulakkeen takana todellisuudessa on? Ja voiko esim. olla niin, että Lambda on viallinen kuitenkin ja aiheuttaisi kokonaan tuon sulakkeen palamista?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sähkökaavion perusteella siellä on lambdat (K015, K016, K017, K018) lämmityksensä osalta, MAF (K041), bensaregu (N077), EVAP (L010) sekä VVT-solenoidit (N186, N187, N188, N189): https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939004904

Sulakkeen palaminenhan tarkoittaa sitä, että joku hörppää liikaa virtaa, Lambdojen lämmitykseen en oikein haluaisi uskoa kun kerran sulake palaa lämpimänä ajossa, koska niitähän lämmitetään nimenomaan kylmällä koneella. MAF, bensaregu tai VVT-solenoidi saattaisi päästä oikosulun alueelle jossain tietyssä ajotilanteessa, ja vissiin myös EVAP -venttiili.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vois tutkia johdutukset noihin ettei ole hankaumaa ja välillä osumaa maahan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taitaa lambdojen lämmitys olla kuitenkin koko ajan päällä, ainakin Lybrassa näin oli, koska jännitteen notkahduksista tuli ilmoituksia pidemmänkin ajon aikana. Lopulta irroitin katin jälkeisen lambdan ja sehän oli muuttunut helistimeksi. Uusi anturi lopetti ongelmat, eli tuo vanha meni ajoittain oikosulkuun, muttei polttanut sulaketta, aiheutti vain jännitteen notkahtamisen saman sulakkeen takana olevissa laitteissa. Eli tässä tapauksessa viallinen lambda-anturi on vahva ehdokas.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin