Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

palkus kirjoitti:
13 Elo 2023, 10:57
Peltiseppä taasen oli sanonut, että oli viimiset helmojen päät, mitkä tekee tähän malliin pitkästä tavarasta :lol:
Kokemuspohjalla juuri siksi minä ne valmiit palat linkkasin :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, ja minä kysyin autoa viedessä, että hommaanko helmat, joista voi sitten leikellä. Olivat sitten itsekin netistä ettineet, mutta eivät olleet löytäneet :lol: No nyt ne on sinkitystä tehty.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

palkus kirjoitti:
13 Elo 2023, 10:57
Kyselen vielä kerran tästä ovien vesivuodosta :-D Maalari halusi ovenkahvat irti, ei saa muuten kuulemma maalauksesta hjuvaa. Eli oli purkanut ovet kokonaan. Kävin kattomassa niitä välipeltejä. Siel on tehtaalta semmonen pursotettu tiiviste. Maalari ei millään meinannut uskoa, että vesi tulisi sitä kautta. Miten kun olette tiivistäneet, niin oletteko purkaneet sen koko pellin pois, vai jotenkin vain löysäämällä ja tunkemalla tiivistettä väliin.
Paras ja siistein tapa lienee purkaa pelti pois. Rapsutella vanha tiivistenauha pois ja korvaavaa tilalle. Laiska purkaa vaan ovipahvin ja vetää massaa peltien saumaan. Saa sitten mattopuukolla leikattua auki jos tarvitsee.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se sisäpelti on nimenomaan se, minkä liitos oven runkoon pitää tiivistää.

Kapillaari-ilmiö. Ilmeisesti esim. ranskalaisissa ratkaistu ongelma sillä, että ovirungon yläpuolella on yksinkertaisesti ränni, mikä ohjaa veden pois sauman alueelta suoraan alas -> ei tarvihe tiivistellä. Saksalaiset ja Italialaiset tehnyt sitten Alfa-tyylisen ratkaisun ja tosiaan se tiiviste hapertuu jossai nvaiheessa ja vedet tulee sitten oven alta kynnyskotelon sisäpuolelle, josta tottakai valuu vedet sitten lattialle/maton alle...

Avatar
Mikkeller
Viestit: 167
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Oletteko teettäneet 159:iin uusia avaimia? Missä ja mihin hintaan? Haluaisin mieluiten 100% originaalin ja OEM:n nykkelin.
Auton seisoessa viime talven olen onnistunut laittamaan toisen avaimen paikkaan X, joka ei ole koko kesänä paljastunut.

Telecaster
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Maalis 2023, 08:49
Car(s): 159 2.2 JTS sportwagon 2008.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Telecaster »

Alfa 159 2.2 JTS -08. Ohjaus on alkanut käännettäessä "ulista" ja "narista" aina silloin tällöin ja on hiljaisella nopeudella jotenkin karhea,tuo on siis kai jonkilainen tyyppivika. Ennen kuin alan tutkia ohjausvaihdetta, pumppua ja jousitusta kysymys: mikä on oikea ja virallinen neste tuohon systeemiin? Siellä on viimeiset 15 vuotta ollut punaista ja nyt olen monessakin forumijuttelussa lukenut, että pitääkin olla vihreää. Jos, niin mikä on asiantuntijoiden suositus? Nesteet vaihdettu ja ilmattu alkukeväästä, punaista Comma PSF-öljyä.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

No ite oon käyttäny 9-vuotta atf dexron3 öljyä.
Muistaakseni huoltokirjassa lukee että se on sallittua.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tästä on epäselvyyksiä ollut aina. Jossain vaiheessa tullut jokin huoltotiedote, jossa tietyt vuosimallit laitettu väärällä öljyllä (ATF:llä), kun pitänyt olla toista.
Tutela GI/R on hydraulineste, jolla korvattu Tutela GI/E (ATF). Itse jokaisessa viisysissä, johon nesteet vaihtanut, oon vaihtanut ihan oikeat hydrauliikkaöljyt ATF:n tilalle. Toimivuus parantunut, potentiaalinen ulvonta poistunut ja epämääräinen "nypytys" lakannut. Toistaiseksi yhdessäkään ei ole hajonnut mitään tuon seurauksena.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla on ollut kaikissa 159:seissä ISO VG 22 hydrauliöljyt ohjaustehostimessa. Hyvin toimii kesällä ja talvella. Nesteen ja Teppoöljyn tuotteita on käytettyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mä rapsuttelin vanhan tiivisteen pois ja tilalle D-mallin tarralla ollut tiiviste.
Lisäsin tippanokaks prikkoja kaiuttimen/rungon/tukien- hässäkän väliin.

Muistaakseni.

Siit kaiuttimen kiinnityshässäkästä pääsee valumaan vettä ovirungon ja sisäpellin väliin sen tiivisteen päälle...
Vähä pällistelee konstruktiota, ni hoksaa epikriisin.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mikäs on hyvä vaihtoväli (km/aika) 1,8 Tbi -moottorille?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kai sekin kone kohtuullisesti huollettuna sen 300-500tkm vetää.




...sori, oli pakko. Jakohihnan vaihtoväli puolestaan taisi olla jossain 100tkm liepeessä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Juuh elikkäs. Vihdoinki saapui OBD2->USB adapteri ja kun olin menossa käynnistämään autoa niin ei inahdakkaan. Klikkaa kyllä. Muutenkin vaikuttaa että sähköt olisi sekaisin. Sulakkeet näyttäisi olevan ok. Mistä lähteä seuraavaksi purkamaan ongelmaa? Bensaa on, ja akkukin ladattu. Auto seissyt pari kk.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Millä tavalla sähköt muuten vaikuttaa olevan sekaisin?

Koetitko ottaa akkua irti kotvaksi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
26 Elo 2023, 12:59
Millä tavalla sähköt muuten vaikuttaa olevan sekaisin?

Koetitko ottaa akkua irti kotvaksi?
Vaikka otan avaimen irti lukkopesästä niin yleensä virta katkeaa, kuitenkin sisävalot jääneet toimimaan. Nyt jää kaikki päälle ja pystyy silti painamaan starttia ja klikkailu jatkuu.

Otin akun irti. Palailen pian kertomaan tuloksesta.

Edit: Elikkäs ei muutoksia tapahtumiin. Keskuslukitus lähti toimimaan akun irrotuksen jälkeen.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Polforea kirjoitti:
26 Elo 2023, 10:03
Kai sekin kone kohtuullisesti huollettuna sen 300-500tkm vetää.




...sori, oli pakko. Jakohihnan vaihtoväli puolestaan taisi olla jossain 100tkm liepeessä?
Osui ja upposi. Mulle on ehdotettu hihnan vaihtoväliksi 40 tkm/2 v. Oliskohan kuitenkin turhan tiuha vaihtoväli?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Akku lataukseen. Tarkista akun jännite kun käynnistät, pitäisi pysyä yli 10V. Mittaa akun maan ja moottorin rungon välillä jännite. Pitäisi pysyä alle 1V kun starttaat.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Osa usb obd piuhoista ei toimi 159:ssä kunnolla. Estää koneen käynnistymisen.

Multiecuscannin sivuilla juttua enemmän. Jotain vastuksia täytyy tinata adapteriin ennen kuin toimii.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Savo kirjoitti:
27 Elo 2023, 07:50
Polforea kirjoitti:
26 Elo 2023, 10:03
Kai sekin kone kohtuullisesti huollettuna sen 300-500tkm vetää.




...sori, oli pakko. Jakohihnan vaihtoväli puolestaan taisi olla jossain 100tkm liepeessä?
Osui ja upposi. Mulle on ehdotettu hihnan vaihtoväliksi 40 tkm/2 v. Oliskohan kuitenkin turhan tiuha vaihtoväli?
Eikai TBi niin herkkä ole? Ainakaan, jos vesipumppu vaihdetaan hihnan yhteydessä.

Se valkoinen 159 TBi, jota havittelin Vantaalta, oli muistaakseni 80-90tkm välein vaihdeltu remmiä ja 317tkm oli jo mittarissa.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Missäs lukemissa muilla huitelee dieseleiden lämmöt? Itsellä ei paljon aiemmin dieseleitä ole ollut, mutta maantiellä 15-20 asteen keleillä 60-70 asteessa seilaavat lämmöt tuntuvat kyllä liian matalilta ja siltä, että talvella saattaa tulla vilu. Kaupunkiajossa nousevat kyllä sinne 80-90 asteen tuntumaan. Voisikohan korjaantua ihan vain termostaatin vaihdolla?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Savo kirjoitti:
27 Elo 2023, 07:50
Polforea kirjoitti:
26 Elo 2023, 10:03
Kai sekin kone kohtuullisesti huollettuna sen 300-500tkm vetää.




...sori, oli pakko. Jakohihnan vaihtoväli puolestaan taisi olla jossain 100tkm liepeessä?
Osui ja upposi. Mulle on ehdotettu hihnan vaihtoväliksi 40 tkm/2 v. Oliskohan kuitenkin turhan tiuha vaihtoväli?
On liian tiuha vaikka ainahan auto huollosta tykkää. Giulietta QV:ssä on 60 tkm/4 vuotta (uudemmissa versioissa missä on 4C:n moottori). Muistikuva on että vanhemmassa 1750-koneessa, joka siis on periaatteessa sama kuin 159:ssä, olisi ollut ainakin Keski-Euroopassa 100 tkm/4 vuotta. Suomen Alfoissa toki melkein kaikkien hihnavetoisten bensakoneiden vaihtoväli on ollut 60 tkm.

Varmaan käyttöohjekirjasesta selviää jos sellainen on tallessa ja on suomiversio?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ranttall kirjoitti:
29 Elo 2023, 07:50
Missäs lukemissa muilla huitelee dieseleiden lämmöt? Itsellä ei paljon aiemmin dieseleitä ole ollut, mutta maantiellä 15-20 asteen keleillä 60-70 asteessa seilaavat lämmöt tuntuvat kyllä liian matalilta ja siltä, että talvella saattaa tulla vilu. Kaupunkiajossa nousevat kyllä sinne 80-90 asteen tuntumaan. Voisikohan korjaantua ihan vain termostaatin vaihdolla?
Vaaterissa pitäisi viisarin olla. Termostaatit näissä väsähtää ennemmin tai myöhemmin, joten vaihtoon vaan.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Termari vaihdettiin ja nyt nousee lämmöt ysikymppiin ja pysyy siinä. 8)

Mutta uutta ongelmaa pukkaa. Kovassa kiihdytyksessä huomannut, että kierrosten noustessa yli 3000 rpm katoaa kovimmat vedot ja moottorin ääni muuttuu ns. "heijaavaksi". Kiihtyy kyllä mutta ei läheskään kuten pitäisi ja tosiaan noin kolmeen tonniin asti vetää kuten pitääkin. Todella vaikeaa valitettavasti kuvailla tuota ääntä varsinkin näin kirjoittamalla, mutta tosiaan sellainen heijaava vetää - ei vedä - vetää- ei vedä. DPF putsattiin kun oli aivan täynnä paskaa ja puski melkoisen paksua mustaa savua täyskiihdytyksessä, mutta ei suuresti auttanut kumpaankaan ongelmaan. Musta savu toki tiettyyn pisteeseen asti varmaan ihan tuollaisen vanhemman dieselin ominaisuuskin.

Melkoista hakuammuntaa voi olla kysellä neuvoja näillä tiedoin, mutta valistuneita arvauksia otetaan vastaan. :-D Auto tosiaan 2.4 JTDm Q-Tronic.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pyörreläppien tanko?

Vai oliko tästä jo läpät saaneet kyytiä...

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

^
Tuollaisesta en ole kuullutkaan. :shock: Voisi olla kyllä kokeilemisen arvoinen juttu, kun pikaisen Googlaamisen perusteella ei näyttäisi olevan edes kovin kallis osa. 8)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Helppo tsekata. Suojamuovin kun ottaa pois, näkee aika hyvin.

viewtopic.php?p=644005#p644005

Cromahdus
Viestit: 63
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Ja jos läppien laakerointi imusarjaan on kulunut niin imusarja irti puhdistus, läpät pois ja reikien tulppaus. Laakerien väljyys näkyy mustana töhnänä läppien akselien kohdalla. Tuonne voi myös ruikkia Fairyvettä niin vuoto näkyy kuplimisena. Turbon tuottama paine menee osaksi harakoille.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Oliko nämä yllä mainitut nyt varmasti pyörreläppien nimellä? Soitin tänään nimittäin eräälle Fiat/Alfapajalle ja he kysyivät vain, että tarkoitanko imusarjan läppiä ja tälle työlle tuntiarvio oli 8h, koska jakopäätäkin pitää kuulemma avata. :shock: Ihan niin paljoa se savutus ja koneen hyytyminen ei ainakaan vielä häiritse, että ihan tonnia alkaisin rempasta maksamaan. :drinking:

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
21 Touko 2023, 22:00
Ennenkö vaihtelet antureita tuurilla niin kattele MESsillä että miten nokan toivottu asento suhtautuu nokan mitattuun asentoon. Ei siitä anturin vaihdosta ole iloa jos se antaa oikeaa dataa ja nokka vaan on väärässä asennossa - P0017 on kuitenkin ajoitusvirheen eikä anturivirheen koodi. P0336 taitaa sekin olla kampuran anturin koodi eikä nokan.
https://imgur.com/a/r7hD7iv

Akku oli mennyt seistessä paskaksi ja nyt sai vara akun tilalle ja pääsin katsomaan tuota vihdoinkin.

https://imgur.com/a/r7hD7iv

Taitaa olla aika vinksallaan? :) Injection timing ei vaihtunut juuri laisinkaan vaikka polkaisi kaasua tai oli painamatta.

Vai olisiko siis jotain muuta pitänyt kanssa tarkkailla? Muut arvot näyttivät olevan ok. Toki selvisi että lambda anturi katin jälkeen on auki jostain kohtaan (johto paskana?).
Liitteet
spark.png
spark.png (124.55 KiB) Katsottu 7853 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuossa on valittuna moottorin nopeus ja sytytys- sekä ruiskuajoitukset, mutta koska vikakoodi on nenäkepin asennosta, niin pitäisi kaivella sen nenäkepin asento. Listaa etiäppäin selaamalla sieltä löytyy (tajusin vasta äsken, että voin tarkistaa nämä simulaatiomoodilla):
-Phase variator control (intake)
-Intake phase variator position
-Desired intake phase variator position
-Phase variator control (exhaust)
-Exhaust phase variator position
-Desired exhaust phase variator position


Valitse noista ainakin nuo lihavoidut, eli nokka-akselien halutut ja mitatut asennot.
Kuva

Sitten kun olet valinnut nuo, tökkää ylhäältä Graph -välilehteä ja oikeasta alakulmasta Start, niin MES piirtää tuloksista seurantakäppyrää (simulaatiomoodissa tulee näköjään kauheeta sotkua, ihan tuollasta siksakkia ei pitäisi näkyä):
Kuva

Kun tuosta käppyräruudulta painaa Stop ja perään Export, pääsee login tallentamaan tiedostoon. Voit halutessasi tuupata tiedostoa vaikka tännepäin, niin tulkinnassa voi auttaa etänäkin.

Kummankin nokan haluttu ja mitattu asento pitäisi siis olla lähellä toisiaan ja toteuman seurata pyyntiä, eli Intake phase variator position pitäisi seurata Desired intake phase variator positionia. Vastaavasti pakopuolella Exhaust phase variator positionin pitäisi seurata Desired exhaust phase variator positionia. Siellä on fyysiset hitaudet läsnä, joten toteuman pitäisi aina seurata pyyntiä pienellä viiveellä eikä välttämättä osu mittaustarkkuuden rajoissa täysin samalle asteelle, mutta pitäisi olla samalla tontilla. Tasaisella tyhjäkäynnissä ero näkyy yleensä selvästi, kun pyynnin pitäisi pysyä melko paikallaan. Antamalla kaasua - jopa ilman kuormaa - näet miten pyynti (Desired...) muuttuu ja toteuma sen perässä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ranttall kirjoitti:
11 Syys 2023, 18:15
Oliko nämä yllä mainitut nyt varmasti pyörreläppien nimellä? Soitin tänään nimittäin eräälle Fiat/Alfapajalle ja he kysyivät vain, että tarkoitanko imusarjan läppiä ja tälle työlle tuntiarvio oli 8h, koska jakopäätäkin pitää kuulemma avata. :shock: Ihan niin paljoa se savutus ja koneen hyytyminen ei ainakaan vielä häiritse, että ihan tonnia alkaisin rempasta maksamaan. :drinking:
Imukanavissa ne pyörreläpät on. Se tanko on suoraan suutinkiskon alla, ahtaassa kolossa mut näkyy kyllä ihan ilman säätöä.

Jos läpät haluaa pois, pitää imusarja irrottaa. Mulla ollut jo kaksi 2.4-koneellista 159 Q4sta, johon tuon tangon puslat pitänyt vaihtaa :D

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Eli pitäisi onnistua niin, että vaihtaa tuon pelkän pyörreläppien tangon ja ongelma korjaantuisi sillä? Eikä pitäisi maksaa tuhansia? 😅

Onko suosituksia pajasta, joka tuon tekisi Etelä-Suomessa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ylipäätään ekana kurkkaa sinne tangolle että onko se kiinni, kääntyykö se MESsillä huudellessa ja näkyykö siellä niitä nokijälkiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
11 Syys 2023, 21:20
^Ylipäätään ekana kurkkaa sinne tangolle että onko se kiinni, kääntyykö se MESsillä huudellessa ja näkyykö siellä niitä nokijälkiä.
Kuten tässä sanottiin. Katso, miltä näyttää. Katso mun linkkaama projektiketju ja kuvat, josta näet mitä etsiä ja miten sen *ei* kuulu olla.
Jos tanko on irti, valtaosa ongelmasta poistuu puslien vaihdolla.
Tuon jobin teet parkkipaikalla räntäsateessa (tehty, x2), huonommillakin työkaluilla. Suurin ongelma on löytää puslat. eBay kyllä palvelee, mutta 4-pyttyiseen löytyy helpommin ja halvempia. Ratkaisu: osta kaksi 4-pyttyisen sarjaa, se on siltikin 1/10 yhden 5-pyttysen sarjan hinnasta.

Ja älä mieti tangon uusimista, siinä ei ole järjen hiventäkään. Etenkin 5-pyttyiseen se maksaa melkolailla 100-kertaisesti kahden puslasarjan hinnan. Ja puslien vaihto on oikeasti todella triviaali homma - tarvitset lähinnä vahvat pihdit ja ristipäisen ruuvimeisselin (tai torx-kärjen, riippuen puslasarjasta). Huonolla tuurilla muutaman millin poranterän, mutta mikä tahansa naulakin kelpaa tässä.

Ei kannata teettää, maksaa maltaita ja mansikoita. Ja *jos* tuo tanko on irti, ongelmat sen takaisinlaitossa ei tilannetta myöskään pahenna :silly:

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Okei, kiitokset kaikista neuvoista. Täytyy joku viikonloppu ottaa muutama olut viereen ja alkaa askartelemaan :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuohon katsomiseen menee aikaa noin minuutti.

Konepelti auki. Moottorin suojamuovi pois. Katsoo vähän silmillä (ja valolla). Ennen kuin tietää mikä on tilanne, ei edes kannata pohtia mitä tehdä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olettekos muuten oikeasti vaihtaneet etukelkan ja ohjausvaihteen pultit, kun ovat irti olleet?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Niin, virallisesti kai olisi pitänyt, mutta jäi uusimatta. Muistaakseni kaksi kertaa kävivät irti.

FinPat
Viestit: 7313
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hjpp kirjoitti:
13 Syys 2023, 14:27
Niin, virallisesti kai olisi pitänyt, mutta jäi uusimatta. Muistaakseni kaksi kertaa kävivät irti.
En ole ikinä vaihtanut yhtään pulttia 159:n mutta olen uudelleenkäyttänyt "kertakäyttöisiä" pultteja muutaman kerran ja ainakin kerran tämä "säästö" on purrut persuksiin ja niin lujaa että nykyään aika tarkkaan vaihdan kyllä uudet (olettevasti) venyvät pultit jos speksissä niin lukee.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ 156 oli vielä rehellinen. Ei suottas mitään venypultteja ja rehelliset momentit. 159 on merkillinen, perkuleesti kertakäyttösiä venuruuveja ja momentit asteilla. Esim. etuiskarin haarukan kiinnitys alatukivarteen on kertakäyttö ruuvilla. Rakenne on aivan samanlainen kuin 156 vastaava. 156 pultti on m12 ja 120Nm eikä kertakäyttö. 159 taasen omaa m14 pultin ja astekiristyksellä kertakäyttönen. Menee vähän usko.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

159:si ei päässyt läpi katsastuksesta kun päästöt olivat about 2.5.

Rail paine anturin ajattelin vaihtaa aitoon boschiin kunhan paketti saapuu.

Tänään vaihdoin ilmanputsarin ja ajattelin vähän katsoa mitä arvoja MES näyttää.
Muuten kaikki näytti mielestäni kohtuu hyvältä, mutta jostain syystä imuilman määrä näyttää olevan jotenkin sekaisin.
Vaihdoin ilmamassamittarinkin toiseen käytettyyn, mutta arvot pysyivät samana. Molemmat mittaritkin voivat olla rikki.

Millaiset arvot tuossa pitäisi tyhjäkäynnillä olla? Todellinen määrä nousee kaasuttaessa jonkin verran, haluttuun ei juurikaan muutosta tule.
Liitteet
ilma.JPG
ilma.JPG (152.34 KiB) Katsottu 7637 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Se desired on se mitä pitäisi niissä olosuhteissa mennä. MESissä yksikkönä on kätevästi mg/kierros, ja sehän on iskutilavuus jaettuna kahdella (imutahti joka toisella kampuran pyörähdyksellä) kertaa ahtopaine. Ilma painaa karkeasti kilon kuutiolta, joten 2,4 litraa / 2 * 1 g/l = 1,2 g/kierros, kun ahtoa ei tyhjäkäynnillä käytännössä ole. Tästä pitää sitten osakuormalla vähentää se mitä otetaan EGR-venttiilin kautta. Desired intake air quantity on siis hyvinkin järkevä arvo kun EGR-venttiili on kiinni eikä ahtopainetta ole.

Mites se EGR-venttiili? Sen jumitus selittäisi tuollaisen eron helposti. Jos ei se, niin sitten imuvuoto ilmamassamittarin jälkeen. Olisi vaikea uskoa kahden ilmamassamittarin näyttävän yhtä paljon väärin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tuo lukema muuten saadaan käsittääkseni MAP-anturillakin (+jollain älymagialla) osapuilleen tontilleen.
Itse kun kokeilin niin, että irrotin ensin MAP-anturin ja sitten takasin kiinne ja ilmi irti, niin luvut tuli silti. Isommalla viiveellä ja selkeästi epätarkemmin, mutta tuli. Muuttuuko jos ilmin jättää irti?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Laita toki kuntoon. Ja seuraavaan mittaukseen Mydiesel.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyy tutkia nuo mahdolliset vuodot ilmin jälkeen ja tarkastaa tuo map anturi myös.
Samalla voisi tarkastaa vielä suuttimien kuparitiivisteiden vuodot.

Rail-paineanturi saapui eilen Poriin, mutta en huomannut sitä tarpeeksi ajoissa, nyt joutuu odottamaan maanantaille, että saa paketin haettua terminaalista tai sitten odotellaan vielä iltapäivään kuriiria.

Mydieseliä on aina tankissa kun katsastus lähestyy :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Maunu kirjoitti:
15 Syys 2023, 14:56
Todellinen määrä nousee kaasuttaessa jonkin verran, haluttuun ei juurikaan muutosta tule.
Haluttuun ei paljon pitäisikään tulla muutosta kierrosten mukana, koska se on ilmamäärä per kierros. Pientä muutosta tulee ahtimen heräillessä tai EGR-luistin liikkuessa.

Todellisen eli mitatun määrän kasvu voisi kertoa siitä, että mitä enemmän ilman virtausta on, sen suurempi osa siitä tulee helpointa reittiä ilmamassamittarin läpi. Kuulostaisi siinä mielessä imuvuodolta tai EGR-jumilta. Se vain ihmetyttää jos auto ei tunnu tehottomalta. ECU kun annostelee polttoainetta sen mitatun ilmamäärän mukaan ja jos se on kovin pieni, niin polttoainettakin tarjoillaan vähemmän. Ehkä mahdollinen vuoto on sen verran pieni, että se vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnillä. Toinen vaihtoehto on, että ECU korjaa mitattua ilmamäärää MAP-anturin perusteella silloin kun ahdin tuottaa painetta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään sain vähän tutkittua autoa lisää.
Vaihdoin MAP anturin -> ei vaikutusta arvoihin eikä käyntiin.
Ilmamassamittarin liittimen irrotin -> Arvot näyttävät samaa kuin aikaisemminkin. Voisiko siis olla, että molemmat ilmit olisivat rikki. Ainoa ero oli se, että vikakoodit ilmin lämpötilasta ja anturista ilmaantuivat.

Lisähuomiona totesin paisuntasäiliön pikkuputken liitoksen irronneen eli tuo perinteinen hajoaminen oli tapahtunut.
Täytyy katsoa saisiko tuon jotenkin ranetettua ehjäksi. Uutta paisaria ei juuri nyt kiinnostaisi ostaa tähän autoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Millaisia arvoja saat ilmi kiinni ja map irti?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Elefant
Viestit: 218
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

[quote=Maunu
159:si ei päässyt läpi katsastuksesta kun päästöt olivat about 2.5.

Rail paine anturin ajattelin vaihtaa aitoon boschiin kunhan paketti saapuu.

Tänään vaihdoin ilmanputsarin ja ajattelin vähän katsoa mitä arvoja MES näyttää.
Muuten kaikki näytti mielestäni kohtuu hyvältä, mutta jostain syystä imuilman määrä näyttää olevan jotenkin sekaisin.
Vaihdoin ilmamassamittarinkin toiseen käytettyyn, mutta arvot pysyivät samana. Molemmat mittaritkin voivat olla rikki.

Millaiset arvot tuossa pitäisi tyhjäkäynnillä olla? Todellinen määrä nousee kaasuttaessa jonkin verran, haluttuun ei juurikaan muutosta tule.
[/quote]

Meidän 1,9 Jtdm (läpät poistettu, EGR tulpattu reikälevyillä) savut oli katsastuksessa 0,5. Minusta tuo toivottu ilmamäärä on jotenkin pielessä, koska meillä se on joutokäynnillä 250-300 yksikköä. Toteutuneet on 300-470 mg/i riippuen EGR:n asennosta. EGR-venttiili menee kiinni n.40 sek. joutokäynnin jälkeen ja se näkyy toteutuneessa ilmamäärässä. Sanoisin että toteutuneet on jotakuinkin linjassaan mutta pyynti on jostakin syystä tuplasti liikaa. Onkoha imusarja miten karstassa ja toimiiko kaasuläppä oikein. Tässä tarvittaisiin ehkä nimim. Sepon asiantuntemusta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Maunu kirjoitti:
16 Syys 2023, 16:22
Voisiko siis olla, että molemmat ilmit olisivat rikki. Ainoa ero oli se, että vikakoodit ilmin lämpötilasta ja anturista ilmaantuivat.
Missäs kunnossa tässä autossa muuten oli imusarjan läpät? Oliko ne poistettu jo tästä?
Jos ei ole poistettu, niin mitä sanoo läppien tanko... nimimerkillä edellinen Q4 tarjoili 3.5 savuja ilman puupölkkyä polkimen alla leimalle, kunnes tajusin tuon tangon fiksata.

Vastaa Viestiin