Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Osaatteko sanoa kuvassa olevan osan nimen? Löytyy auton takaosasta. Tulisiko oikean ja vasemman puolen olla samanlaisia keskenään? Lähinnä sillä, että vasen on mutkalla vajaan sentin ja oikea puoli on suora.
Edit: osan sijainti lisätty
Liitteet
InkedAlfaOsa2.jpg
InkedAlfaOsa2.jpg (72.01 KiB) Katsottu 4671 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^pitkittäinen tukivarsi tai keinuvarsi. Lontooksi swinging arm. Tuo rauta on pultattu siihen pitkittäiseen tukivarteen ja on siis osa sitä, ei myydä erikseen. Kuuluu olla suora ja siis samanmoinen molemmin puolin. Oletan, että on siis taipunut sivusuunnassa? Jotain pahaa on saanut, on se kumminkin jonkinmoista laattarautaa. Ohan joku valopää voinu vaikka tunkilla siittä nostaa :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Kiitos vastauksesta. Toissa viikolla kuorma-auto tönäisi autoa kulmasta. Kirjoittelinkin siitä avautumisketjussa. Ulkoista vauriota tuli puskuriin ja takalamppuun. Takaa alkoi kuulua nitinää sen jäljiltä. Vauriokorjaamon vahinkotarkastajan mukaan ei voinut aiheuttaa mitään nitinää aiheuttavaa ja eivät edes katsoneet auton alle. Pitää olla kuulemma näkyvä vaurio, jotta korvattaisiin. Tuossahan se vaurio on ja hyvin näkyy. Vastapuolen vakuutusyhtiön yhteydenottoa nyt odottellut, mutta pitänee odotellessa ilmoitella tämä löydös vauriokorjaamolle. Katsotaan mitä tapahtuu.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Werneri »

palkus kirjoitti:
23 Loka 2022, 20:32
^pitkittäinen tukivarsi tai keinuvarsi. Lontooksi swinging arm. Tuo rauta on pultattu siihen pitkittäiseen tukivarteen ja on siis osa sitä, ei myydä erikseen.
Eikös tuo nyt ole kuitenkin poikittainen alatukivarsi, pultattu kyllä pitkittäiseen. Joku niitä myy erikseen.

https://www.malls-16.xyz/products.aspx? ... sion&cid=2

Edit: vai tarkoitetaanko tuolla tuota bumerangia...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Muuttohaukka kirjoitti:
23 Loka 2022, 20:46
Kiitos vastauksesta. Toissa viikolla kuorma-auto tönäisi autoa kulmasta. Kirjoittelinkin siitä avautumisketjussa. Ulkoista vauriota tuli puskuriin ja takalamppuun. Takaa alkoi kuulua nitinää sen jäljiltä. Vauriokorjaamon vahinkotarkastajan mukaan ei voinut aiheuttaa mitään nitinää aiheuttavaa ja eivät edes katsoneet auton alle. Pitää olla kuulemma näkyvä vaurio, jotta korvattaisiin. Tuossahan se vaurio on ja hyvin näkyy. Vastapuolen vakuutusyhtiön yhteydenottoa nyt odottellut, mutta pitänee odotellessa ilmoitella tämä löydös vauriokorjaamolle. Katsotaan mitä tapahtuu.
Jaahas, luinkin nyt tuon avautumisen. Tulivatko keula edellä? Mun olettamus: pyörä on saanu kovan tällin ja tuo rauta vääntynyt. Kitisee koska pusla nyt vinossa. Vanne pitää ehdottomasti tarkistaa, voi olla vääntynyt. Myös takakelkka pitää tarkistaa ja kaikki muukin tuolla. Ei se laattarauta ihan pienestä väänny. Tunkkinoston voi nyt unohtaa ja varmaan kestääkin nostaa, jos auto tasasella ja tuo laatta pysyy pystysuorassa, eikä auto pääse liikkumaan. Ei muuta kuin uutta osaa tuonne.
Edit: tohon kuuluu nyt myös nelipyöräsuuntaus/ristimittaus. Noita vääntyneitä osia ei korjailla vaan uusi tuo pitkittäinen tukivarsi yms vaurioituneet osat.
Viimeksi muokannut palkus, 23 Loka 2022, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Werneri kirjoitti:
23 Loka 2022, 21:02
palkus kirjoitti:
23 Loka 2022, 20:32
^pitkittäinen tukivarsi tai keinuvarsi. Lontooksi swinging arm. Tuo rauta on pultattu siihen pitkittäiseen tukivarteen ja on siis osa sitä, ei myydä erikseen.
Eikös tuo nyt ole kuitenkin poikittainen alatukivarsi, pultattu kyllä pitkittäiseen. Joku niitä myy erikseen.

https://www.malls-16.xyz/products.aspx? ... sion&cid=2

Edit: vai tarkoitetaanko tuolla tuota bumerangia...
No ei ainakaan tuolta kannata pahemmin tilailla, mitään. Bumeranki on oma osansa, mutta tuo laattarauta on kyllä pitkittäistä tukivartta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mikäs se nyt olikaan The Litku / The Litkun speksi viisysin ohjaustehostimeen?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Neste ISO VG22 saa mun äänen.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
24 Loka 2022, 13:45
Mikäs se nyt olikaan The Litku / The Litkun speksi viisysin ohjaustehostimeen?
Tutela GI/R tai Pentosin CHF 11S
normit iso vg22 öljyt menee liian ohkasiksi kuumana
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

palkus kirjoitti:
24 Loka 2022, 16:18
Polforea kirjoitti:
24 Loka 2022, 13:45
Mikäs se nyt olikaan The Litku / The Litkun speksi viisysin ohjaustehostimeen?
Tutela GI/R tai Pentosin CHF 11S
normit iso vg22 öljyt menee liian ohkasiksi kuumana
Itseasiassa mullahan on myös edelliseen laitettu pentosinit, kun nesteen litkua ei saanut pienessä erässä. Korjaanpas viestiäni 8)

Itseasiassa olikin jotkut muut. Pitää selvitellä, kun kotia pääsee ja korjata sitten. Liqui Molyn CHF:t ilmeisesti meni (käytännössä samaa kamaa kuin Pentosin)

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Werneri »

palkus kirjoitti:
23 Loka 2022, 21:41
Werneri kirjoitti:
23 Loka 2022, 21:02
palkus kirjoitti:
23 Loka 2022, 20:32
^pitkittäinen tukivarsi tai keinuvarsi. Lontooksi swinging arm. Tuo rauta on pultattu siihen pitkittäiseen tukivarteen ja on siis osa sitä, ei myydä erikseen.
Eikös tuo nyt ole kuitenkin poikittainen alatukivarsi, pultattu kyllä pitkittäiseen. Joku niitä myy erikseen.

https://www.malls-16.xyz/products.aspx? ... sion&cid=2

Edit: vai tarkoitetaanko tuolla tuota bumerangia...
No ei ainakaan tuolta kannata pahemmin tilailla, mitään. Bumeranki on oma osansa, mutta tuo laattarauta on kyllä pitkittäistä tukivartta.
Se että kannattaako tuolta tilata mitään, en tiedä. Oli vaan esimerkki, että jostain voisi saada tuon poikittaisen. Lattarauta on siis osa pitkittäistä tukivartta, lienee sitten näkökulma onko poikittain vai pitkittäin. Minun silmään se on poikittain. Jos puhutaan alatukivarresta, siinä sitten saa olla tukia suuntaan jos toiseenkin.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^alatukivarsi voisi ollakin parempi nimitys tai sittten se keinuvarsi. Noh, yhtä palikkaa nyt kuitenkin.
"puhun niin totta kuin osaan"

rekordi
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Heinä 2020, 18:53
Car(s): 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja rekordi »

seppo kirjoitti:
21 Loka 2022, 15:55
"Rekordi", kumman sylinterin mukaan ajoitit, 1 vai 4?
Kampiakselin hahlo ylös, nokat klo 10 ja 2. Taitaa olla molemmat 1 ja 4 sillon ylhäällä. Tuohan on oikeasti aika kiva kone ajoittaa, kun saa tehdä ketjun merkkien mukaa.

Vika tasapainoakselin rattaassa oli tosiaan se, että pakopuoli ajastetaan 180 astetta pieleen. Oikein merkityllä rattaalla imu ja pako tasapainoakseli pyörii samaan tahtiin. Jakopää kootaan tp akselien painot alaspäin molemmissa akseleissa.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Mikähän mahtaisi olla vetoakselin pyöränpuoleisen suojakumin osanumero 159 2,4 JTDm? Eperissä oli tarjolla vain koko vetoakseli ja ulkolaisten varaosakauppojen valikoimasta ei saanut oikein tolkkua. Fixuksella oli tarjolla yksi Spidanin kumi: Sisäläpimitta 1: 27,6 mm Sisäläpimitta 2: 98,6 mm
Korkeus: 140,20 mm vain jos: 60688906. Liekkö sopiva. Tarvitsisi saada Alfa pikaisesti ajoon.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kun Eper käsillä, niin sieltä saat myös akselin irto-osat näkyviin. Osanumeron rivin perässä nuoliväkänen ja sieltä aukeaa ”räjäytyskuva”.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Kiitos! Tuo toiminto olikin päässyt unohtumaan.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -31565615/

TI:n istuimet.
Mun mielestä alkaa olla hinta kohillaan, tosin takapenkki vissiin myyty, mutta jollekin jolla on muutenki beige nahka sisustus.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Taidanpa tietää, mihin soitan huomenna ensimmäisen puhelun. Kiitos vinkistä.

Edit: takapenkki oli tosiaan jo myyty, nyt on etupenkitkin myyty :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Polforea kirjoitti:
24 Loka 2022, 13:45
Mikäs se nyt olikaan The Litku / The Litkun speksi viisysin ohjaustehostimeen?
Shitikan LDS?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Muuttohaukka kirjoitti:
23 Loka 2022, 20:46
Kiitos vastauksesta. Toissa viikolla kuorma-auto tönäisi autoa kulmasta. Kirjoittelinkin siitä avautumisketjussa. Ulkoista vauriota tuli puskuriin ja takalamppuun. Takaa alkoi kuulua nitinää sen jäljiltä. Vauriokorjaamon vahinkotarkastajan mukaan ei voinut aiheuttaa mitään nitinää aiheuttavaa ja eivät edes katsoneet auton alle. Pitää olla kuulemma näkyvä vaurio, jotta korvattaisiin. Tuossahan se vaurio on ja hyvin näkyy. Vastapuolen vakuutusyhtiön yhteydenottoa nyt odottellut, mutta pitänee odotellessa ilmoitella tämä löydös vauriokorjaamolle. Katsotaan mitä tapahtuu.
Jos toi "raidetanko" mutkalla, ni olka ja muut varret tarkkailuun myös. Olka köykämiiniä, voi taittua.
Takakelkka lie ruosteista peltiä, muodonmuutokset korvakkeissa lie havaittavissa.

Menikö ratti vinommaksi?

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jamper »

palkus kirjoitti:
24 Loka 2022, 16:18
Polforea kirjoitti:
24 Loka 2022, 13:45
Mikäs se nyt olikaan The Litku / The Litkun speksi viisysin ohjaustehostimeen?
Tutela GI/R tai Pentosin CHF 11S
normit iso vg22 öljyt menee liian ohkasiksi kuumana
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590310/ ... hostinoljy

Tuolla Commalla on aika samat tekniset arvot kuin GI/R

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minulla ollut tuo n.3v eikä valittamista. Terästin RVS aineella
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Yritin tänään asentaa bluetooth aux adapteria 159:siin.
Radio ei tunnu ymmärtävän laitetta tai sitten käyttäjä ei ymmärrä radiota.

Kyseessä on tuo Q4 jossa varusteena blue&me järjestelmä, joka ehkä sekoittaa homman jotenkin.
Yritin ensin asentaa adapterin keltaiseen liittimeen, mutta en saanut mistään aux asento päälle.
Tämän jälkeen asentelin adapterin siniseen liittimeen eikä tuokaan auttanut yhtään.

Jostain olin lukevinani että aux:in saa päälle painamalla cd nappulaa kun laitteessa ei ole cd:tä.
Voisiko olla, että tässä autossa on joku tyhmempi versio radiosta kun on tuo B&M?
Vai pitäisikö radio ohjelmoida uusiksi multiecuscanilla.

Seuraavaksi täytyy varmaan laittaa kiinan android mankka kiinni, mutta kun sekin on liian vanha päivittääkseen itseään ja on tosi hidas.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mankasta on kahta mallia. Vanhemmassa toimii, uudemmassa ei.
Olettaisin, että Blue&Men kanssa on uudempi. Ulkoisesti samanlainen kikotin, tyyppikilvestä eron näkee.

Ja eikö cd-nappia pidä painaa kaks kertaa, jotta kuvittelee olevan cd-vaihtaja eikä cd-soitin?

Ps, tää tieto on joltain adapteria myyneeltä eBay-kauppiaalta, joten lähde on mitä on.

devean
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Touko 2017, 22:25

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja devean »

Millä maalilla ootte maalannut (159) aupurungon? Takimmaiset tukivarret maalasin SikaGard-6060S:llä, ainakin sen perusteella tuntuisi olevan aika pehmeä ja helposti irtoava, mietin että miten tulee kestämään suomalaiset tielosuhteet.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulle maalikauppa möi jottai mustaa venemaalia käyttökohteen kuultuaan...

Nykytilaa aparista en tiä.

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

devean kirjoitti:
06 Marras 2022, 20:38
Millä maalilla ootte maalannut (159) aupurungon? Takimmaiset tukivarret maalasin SikaGard-6060S:llä, ainakin sen perusteella tuntuisi olevan aika pehmeä ja helposti irtoava, mietin että miten tulee kestämään suomalaiset tielosuhteet.
Käsittelin fosforihapolla, jonka pyyhin "kuivaks" tunnin kuluttua käsittelystä. Sit seuraavana päivänä, kun oli kunnolla kuivunut, tuo IKH:n Alkyton-maali kolmesti.

Kestävyydestä on vaikea kertoa, kun tein tän juuri. Mutta vaikuttaa hyvän kimmoisalta tuo maali, eikä koko lysti tullut kovin kalliiksi (Fosforihappo 46e, Alkyton maali 30e)

https://www.ikh.fi/fi/ruosteenestomaali ... tip246203s
https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001

Edit: Tarkoitus on vielä ruiskasta tuohon päälle ruiskulla alustamassa in situ.

devean
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Touko 2017, 22:25

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja devean »

Jo, käsittelin tukivarret myös fosforihapolla https://m.motonet.fi/fi/tuote/6003296/M ... po-Gel-1-l , toki huuhtelin itse vedellä.

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

devean kirjoitti:
06 Marras 2022, 23:02
Jo, käsittelin tukivarret myös fosforihapolla https://m.motonet.fi/fi/tuote/6003296/M ... po-Gel-1-l , toki huuhtelin itse vedellä.
Ka, sen olis saanu paljon halvemmalla :D

Käsittääkseni ei kannata huuhdella; se happo jättänee jonkinsortin ruostumattoman pinnan

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös noissa ole ihan oleelliset erot vahvuudessa. Muistelisin että Motox n.30%, siitä ei kokemusta mutta tuo 85% toimii.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikäs 2.4 kun tekee satunnaisesti hieman pitemmän starttauksen?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla on molemmat 210hp koneet tehneet välillä pitkää starttia. 200hp lähtee nopeammin käyntiin.
Olisikohan joku joskus saanut parannettua ongelman vaihtamalla jakohihnan kampiakselin hihnapyörän.
Kiila jotenkin niistä hajoaa.

Viisaammat kommentoikoot, jos olen totaalisen väärässä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se on yleensä ainainen ongelma, jos kiila pettänyt.

Terveisin:
Kuumalla koneella helvetin pitkä startti, mikä on ABC:n Smartilla nähtävästi lyhyempi (älkää kysykö, en ymmärrä.).
Mulla on nyt pitkäaikaistestissä tuo ABC:n lisäaineistama NEOT:n dieseli.

Lyhykäisyydessään:
Samoilla renkailla, nopeuksilla ja ajo-olosuhteilla & ajoprofiililla pumpulta mitattuna näyttää syövän reippaasti vähemmän, kuin muiden perusdieseleitä. Jopa niin paljon vähemmän, että jopa ilman bonuksia nykyhinnoin juuri ja juuri kannattavaa.
Kulutus laskenee ~sen verran, että tuo saa maksaa 10c/l enempi ja silti pääsee samoihin.
Ja ainakin mututuntumalla filtterin polttoväli noussut 80-100km harvemmaksi, mutta pitää jaksaa MES:llä tarkistaa tuo. Pelkästään tuo polttovälin pidentyminen selittäisi alentuneen kulutuksen.

Lisäetuna on se, että tuo toisinaan tolkuttoman pitkä startti ei ole tolkuttoman pitkä startti. Se pitkääkin pitempi startti on niin pitkä, että joskus automaagistartti jopa lopettaa starttaamisen, kun on liian pitkä yritys. Tolla ABC:n tavaralla pisin ollut jotain 7sekuntia, kun tuo startti taitaa automaagilla vetää max 15s?

Ja siis mulla on tehty:
4/5 suutinta vaihdettu (paransi hieman).
Jakopää tehty (paransi hieman lisää), samalla tuo kiilapyörä vaihdettu ja vanhakin todettu ehjäksi. Jako *oli* pielessä.
ECUn softa päivitetty (paransi myös hieman).

MAP/MAF on myös epäilyn alla, mutta niin on myös tuo vitosen suutin jota ei ole vaihdettu.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mulla on 95% välittömiä käynnistyksiä ja loput n.3s käynnistyksiä. Jää kyllä aina kerrasta käymään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Jaahas esimmäinen kampiakselin stefan vaihto suoritettu. Tarkistin tuloksen, öljyähän tuo päästää ulos. Vanhan poisto ja uuden asennus (kunnon rasvauksella) tapahtui mielestäni oikeaoppisesti. Poistettuani vanhan tiivisteen hivelin kampiakselia ja stefan kohdalla akselissa on ura. Lienee olemassa jo uutuuttaan. Tuli mieleen, että pitääköhän stefan sisähuuli asettua tuohon uraan? Ja jos stefa ei olekkaan oikeassa syvyydessä tai oikeassa asennossa niin huuli päästää öljyä mäelle.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Oliko "ura" syväki/leveeki?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
07 Marras 2022, 22:43
Mulla on 95% välittömiä käynnistyksiä ja loput n.3s käynnistyksiä. Jää kyllä aina kerrasta käymään.
Mulla vain kovemmil pakkasil pyöritti pitempään. 3s en ees muista...

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aateekoo teki tuplan.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Ura tuntui teräväreunaiselta, koneistetun oloiselta. Leveyttä ei tullut niin tarkkaan kokeiltua. Pitää tutkia tarkemmin kunhan puran jakopään taas viikonloppuna. En kyllä keksi, jos tuo olisi kulumaura, että mikä tuon olisi syönyt.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Stefa yleensä syö uran akseliin ajan oloon. Jossain vaiheessa alkaa sitten vuotamaan sen takia. Tämmöinen kulumaura on hyvin kapea ja voi olla teräväreunainenkin, mikä osaltaan voi vaikuttaa uuden stefan hajoamiseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Itsellä oli hidas starttimoottori 159:ssä jonka vaihdolla startit muuttuivat dramaattisesti..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse vedin nyt suoran maan akun ja moottorin väliin. Kuulostaisi että starttaa pirteämmin. Täytyy odotella miten pitemmällä kokemuksella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Cromahdus kirjoitti:
08 Marras 2022, 23:36
Ura tuntui teräväreunaiselta, koneistetun oloiselta. Leveyttä ei tullut niin tarkkaan kokeiltua. Pitää tutkia tarkemmin kunhan puran jakopään taas viikonloppuna. En kyllä keksi, jos tuo olisi kulumaura, että mikä tuon olisi syönyt.
Kannattaa pyöristää kulumisuran kulmat vesihiomapaperilla ennen uuden stefan asennusta, muuten se leikkaa huuleen jurmun asennettaessa. lisäksi Cortecon ruskea stefa (oikealla pyörimissunnalla) pelaa noissa meidän vanhuksissa, mikäliemerkkiset punaiset ja mustat jäi usein tihkuttamaan. Lisäksi tiivistys-, ja pölysuojahuulen väli täyteen rasvaa ettei heti pala kiinni.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Konsensus lienee, ettei kampuran päähän ole turhaa koneistettu uria...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikö ura ole syvemmällä kuin stefa? Olisi osa öljyn paluuta öljypohjaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olisiko mahdollisuutta stefan asemointiin? Tai onko saatavilla korjaus-stefaa, jossa siis on tiivistyshuuli eri offsetilla
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nyt kun ajeli taas Kristallipallolla, niin huomaa hyvin että Räyfä pompottaa paljon enemmän, Ei ole alusta uusinta uutta, ei. Meinasin kokeilla että jaksaisiko vakioalustalla ajella talven yli, mutta voi olla etten jaksa, kun ei se enää ihan iskussansa ole. Ja onhan tuo viisysi vakiona aika korkeekin, parin sentin pudotus ei haittaisi.

Joten, onko jengillä kokemuksia alustasarjoista?

-Novitecin coilit olisi Alfistilla kohtuuhintaiset. Toisaalta, kohtuuhintainen coilisarja herättää kysymyksen voiko se olla hyvä?. Stradale mallinimenä viittaa siihen, että jäykkyys voisi olla jotain käyttöautoon sopivaa, eli vakion ja rata-alustan välimaastosta. Korkeus on säädettävissä asiallisella välillä, onkohan tää niitä sarjoja missä jäykkyys muuttuu korkeuden mukana ja jos on, niin kumpaan suuntaan?

-Saman puljun valikoimista löytyisi kiinteänä Eibach+Bilstein -setti reilun satkun edellistä kalliimmalla. Karvan yli 900e kiintesäätöisestä alustasta kuulostaa uskottavammalta kuin alle 800€ coileista. Tätä samaa settiä löytää muualta netistä n. 950-1200e hintahaarukassa, eli Alfistin hinta on sinänsä kilpailukykyinen. Pudotusta pirteästä vakiokorkeudesta uhataan -35mm, sitä enempää ei ehkä tarttisikaan tippua.

-Kotimaassa race.fi kauppaisi BC Racingin coileja vähän yli tonnilla. Kieltämättä vähän voisi kivistää maksaa alustasta enemmän kuin itse autosta :D

-Konin Sport Kitiä (tosin 2.4, listalla ei ole 3.2:sta) löytyisi eBayn kautta Saksasta toimitettuna 800e nurkille. Tämä on kuitenkin mielestäni uskottavan valmistajan kasaama paketti, pudotusta pirteästä vakiokorkeudesta uhataan samaa -35mm kuin Eibachin Pro-Kit -jousilla.

Kokemuksia näistä? Kokemuksia muista? Muita potentiaalisia ajatuksia ylipäätään?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Nyt pitäisi jaksaa vääntäytyä purkuhommiin. Öljyjälkiä tiputtelee sen verran reippaasti, että heräsi epäilys että onko stefa ainut vuotopaikka. Eipä paljon riemastuta jos joutuu puuttumaan noihin öljynjäähdyttimen letkuihin tai itse jäähdyttimeen. Tuntuvat olevan jotain hypermateriaalia hinnasta päätellen. Muistaakseni foorumilla oli joku korvannut alkuperäiset modatulla versiolla. Käytin muuten Alfan pakollisella leimalla ja 159 sai nimityksen ympäristöhaitaksi korjauskehotuksen kera.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tässä oma versio uudesta lauhduttimesta. Osittain käytetty vanhaa putkistoa.
Liitteet
lauhdutin asennettuna.JPG
lauhdutin asennettuna.JPG (144.4 KiB) Katsottu 2741 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
11 Marras 2022, 23:17
Nyt kun ajeli taas Kristallipallolla, niin huomaa hyvin että Räyfä pompottaa paljon enemmän, Ei ole alusta uusinta uutta, ei. Meinasin kokeilla että jaksaisiko vakioalustalla ajella talven yli, mutta voi olla etten jaksa, kun ei se enää ihan iskussansa ole. Ja onhan tuo viisysi vakiona aika korkeekin, parin sentin pudotus ei haittaisi.

Joten, onko jengillä kokemuksia alustasarjoista?
Mulle ainakin on tuo talvihuolettomuus niin tärkeä, että olen skipannu näät -35mm sarjat. Tuo -35mm tarkoittaa noissa oikeasti pyörän keskeltä kaareen semmosta n.340-345mm mittaa ja turhan pientä maavaraa. Keulaylityskin korostuu. Ite olen nyt funtsinut keltasia koneja ja ti- jousia itelle/isojötsille joululahjaksi
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin