Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 5360
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Viallinen puola kyllä kykenee nypyttämään
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tiige
- Viestit: 2764
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja viallinen suutin myös. Itsellä yhden suuttimen tuotto oli vähän pienempi kuin muiden. Selvisi vasta kun käytin finjectorilla suuttimet testissä. Oireena oli vakkari päällä ajaessa pienen pieni humppaaminen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
puolat on uudet, se oli mullakin se eka arvaus. Pitää kyllä käyttää noi suuttimet Finjectorilla jahka tulee sopiva rako.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
ai niin, toinenkin yllätys tuli. Kävin pesussa, ja toinen takapuskurin parkkisensori meni puskurin sisään.
Onko ideoita, miten saa helpoimmiten pois ja takaisin kiinni?
Onko ideoita, miten saa helpoimmiten pois ja takaisin kiinni?
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voiko 159 2.4JTD jäähdyttimeen laittaa tiivistysainetta, jotta jäähdytinnesteen vuoto hidastuisi? Esim. Wurth jäähdyttimen tiivistysainetta. Jostain lohkon oikealta puolen hieman vuotaa, mutta en näillä kilometreillä (322tkm) ala koneremppaa teettämään. Ja saa muitakin vinkkejä antaa tuohon. Kiitos
- Maunu
- Viestit: 3403
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
EGR jäähdytin voisi aiheuttaa vuodon, jos tulee nestettä akun vierestä.
Tietty onhan siinä samassa kohtaa myös termostaatti.
Tietty onhan siinä samassa kohtaa myös termostaatti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jostain siitä akun viereltä se vuotaa, mutta on niin ahdas ettei ihan näe sinne. Voiko EGR jäähdyttimen tai termostaatin vuodon korjata kohtuudella itse? Tai voiko laajeta jotenkin pahemmaksi nopeasti?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voi korjata. Ota akku ja akun teline irti, ni tulee tilaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulla oli öljyvuoto ajansaatossa pehmittänyt termostaatille meneviä letkuja ja lisäksi yksi termostaatin letkulähdöistä murtui moottoritiellä, mikä johti sitten nesteiden ulostuloon ja matkan keskeytymiseen. Termostaatti ja pehmenneet letkut vaihdettiin, sekä jakopäärempan yhteydessä vaihdettiin vielä hieman vuotanut venttiilikannentiiviste.
Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Letkut näyttää olevan kunnossa, jostain sieltä metallien välistä ainakin märkänä. Tutkin huomenna vielä lisää. Hakisin tuolla jäähdyttimen tiivistysaineella muutaman kuukauden lisäaikaa, jotta keväämmllä voisi pihalla korjata. Onko tuossa mitään suodatinta jäähdyttimessä, joka estää tuon käytön?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nunii täällä taas. Vein auton katsastukseen. Sieltä läpi meni muutaman korjauskehotuksen kanssa.
Sanoi että vetoaksilan suojakumi oli rikki... noh nytten auto on pölkyllä ja ONNEKSI se ei ollut rikki vaan klemmari lähtenyt pois paikaltaan. uudet mömmöt sisään ja uusi klemmari paikalleen.
Koiran luista kommenttia. Ja lopuksi vielä sörkkäsi reiän sillä raudalla helmaan. Saapi kesällä hitsailla noita.
Sitten vikinään. Hommahahn näyttää selviävän. Eli ainakun on vetoa, auto vikisee/kitisee. Nyt kurkkasin hihnaan tarkemmin tuossa pölkyllä ja siellä on moottori ihan öljy roiskeissa pelkääjän puolelta. Kiristäjän alapuolelta hihnapyörän stefa vuotaa. Eperistä vielä kattelen numeroita. Vissiin se hihna siis luistaa sen takia kun siinä on öljyä. Ajattelin jo että on kulunut puhki tai sitten jopa toi altenaattorista mennyt laakerit.
Se saattaa myös olla syy miksi auton sisälle tulee käryä/hajua kun autolla pysähtyy. Se kun on roiskuttanut joka paikkaan sitä öljyä niin ei olisi yhtään kaukaa haettua että lentää pakoputkeen ja sitä kautta käryttää sisäilmaan.
Eperistä ei löytynyt muuta kuin tämä ruuvi 71739694 jonka takaa se tiiviste vuotaa. Sattuisko jollakin löytymään osanumero tuohon?
Otin kuvia jotka lisäilen myöhemmin.
Sanoi että vetoaksilan suojakumi oli rikki... noh nytten auto on pölkyllä ja ONNEKSI se ei ollut rikki vaan klemmari lähtenyt pois paikaltaan. uudet mömmöt sisään ja uusi klemmari paikalleen.
Koiran luista kommenttia. Ja lopuksi vielä sörkkäsi reiän sillä raudalla helmaan. Saapi kesällä hitsailla noita.
Sitten vikinään. Hommahahn näyttää selviävän. Eli ainakun on vetoa, auto vikisee/kitisee. Nyt kurkkasin hihnaan tarkemmin tuossa pölkyllä ja siellä on moottori ihan öljy roiskeissa pelkääjän puolelta. Kiristäjän alapuolelta hihnapyörän stefa vuotaa. Eperistä vielä kattelen numeroita. Vissiin se hihna siis luistaa sen takia kun siinä on öljyä. Ajattelin jo että on kulunut puhki tai sitten jopa toi altenaattorista mennyt laakerit.
Se saattaa myös olla syy miksi auton sisälle tulee käryä/hajua kun autolla pysähtyy. Se kun on roiskuttanut joka paikkaan sitä öljyä niin ei olisi yhtään kaukaa haettua että lentää pakoputkeen ja sitä kautta käryttää sisäilmaan.
Eperistä ei löytynyt muuta kuin tämä ruuvi 71739694 jonka takaa se tiiviste vuotaa. Sattuisko jollakin löytymään osanumero tuohon?
Otin kuvia jotka lisäilen myöhemmin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No heti lähti puhelin toimimaan kun nousi koneelta...
- Liitteet
-
- IMG-20230326-WA0001.jpg (66.5 KiB) Katsottu 3051 kertaa
-
- IMG-20230326-WA0000.jpg (88.82 KiB) Katsottu 3051 kertaa
-
- IMG-20230326-WA0002.jpg (69.78 KiB) Katsottu 3051 kertaa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 397
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
50048546 tai 71739386 katoin autodocista nuo että sillä varauksella.
Noita kyllä pitäisi löytyä suoraan rekisterinumerolla vaikka motonetistä.
Opelissa ja saabissa on sama osa
Noita kyllä pitäisi löytyä suoraan rekisterinumerolla vaikka motonetistä.
Opelissa ja saabissa on sama osa
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 14819
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hellurei.
2.4JTDm viisysi ja vesisensori polttoainesuodattimessa. Mikä kierre? Mulla vuotaa tuo ja uusi suodatin on vajaan 300km päässä, voisi ensihätään pultilla ja tiivisteellä fiksailla. Nähtävästi vuotanut jo hyvin pitkään...
2.4JTDm viisysi ja vesisensori polttoainesuodattimessa. Mikä kierre? Mulla vuotaa tuo ja uusi suodatin on vajaan 300km päässä, voisi ensihätään pultilla ja tiivisteellä fiksailla. Nähtävästi vuotanut jo hyvin pitkään...
- hjpp
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko se halki? Laita muutoin se uusi tiiviste vesianturin kaveriksi eikä mitään mutteriviritelmiä.
- Aquatica
- Viestit: 14819
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmeisesti anturi halki. En irrottanut vielä, niin en tiedä.
Nyt tarvii hätäfiksin, jotta voi myöhemmin korjata kunnolla. Tuolla on siis filtterin pohja, hammastanko, osa tulipellistä kosteana. Naftahan ei itseksiään pois lähde.
Nyt tarvii hätäfiksin, jotta voi myöhemmin korjata kunnolla. Tuolla on siis filtterin pohja, hammastanko, osa tulipellistä kosteana. Naftahan ei itseksiään pois lähde.
- hjpp
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Uuden filtterin mukana taitaa tulla joku pohjatulppa. Onko uutta hyllyssä tai vanhaa tyhjentämättömässä roskiksessa, jossa se voisi olla kiinni?
- mutt
- Viestit: 5187
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Laita siihen joku viritys ohjaamaan vuotava nafta auton alle, jos et vuotoa saa tukittua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 14819
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tää olikin yllättävää.
Kävin kylillä ja huomasin, että nyt vuotaa kunnolla. Parin kilsan päähän korjaamolle pikavisiitti, koska ei mulla mitään työkaluja mukana ole.
Filtteri vesiantureineen pöydälle ja kas, kaksi tiivistettä päällekkäin, toinen aivan rutussa. Ylimääräinen tiiviste pois, bräklillä huuhtelu ja putsaus ja nyt tuntuu pitävän. Samalla taisi helpottaa reilusti kuumana ollut pitkä vieteri, vaikka vielä ei voi varmaksi vannoa. On tämäkin.
Kierrettä ei mitattu, mutta silmämääräisesti M10, mut kotia kun pääsen niin selvitän uudesta filtteristä varmaksi. Yhdessä katalogissa mainittu M12x1.5 sekä M10 ainoiksi kierteiksi 8mm sisäkierteen kera, mutta ota noista nyt selvää.
Kävin kylillä ja huomasin, että nyt vuotaa kunnolla. Parin kilsan päähän korjaamolle pikavisiitti, koska ei mulla mitään työkaluja mukana ole.
Filtteri vesiantureineen pöydälle ja kas, kaksi tiivistettä päällekkäin, toinen aivan rutussa. Ylimääräinen tiiviste pois, bräklillä huuhtelu ja putsaus ja nyt tuntuu pitävän. Samalla taisi helpottaa reilusti kuumana ollut pitkä vieteri, vaikka vielä ei voi varmaksi vannoa. On tämäkin.
Kierrettä ei mitattu, mutta silmämääräisesti M10, mut kotia kun pääsen niin selvitän uudesta filtteristä varmaksi. Yhdessä katalogissa mainittu M12x1.5 sekä M10 ainoiksi kierteiksi 8mm sisäkierteen kera, mutta ota noista nyt selvää.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 05 Joulu 2018, 21:28
- Car(s): 159 2,4 JTDm Q-Tronic Sportwagon
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi!
Onko muilla ollut ongelmia 159 automaatin vaihdekepin takertelun kanssa?
Auto seisoi talven ja sen jäljiltä vaihdekepin vapautusnappi tuppasi aluksi juuttumaan pohjaan. Nyt olen kuukauden verran ajellut ja saanut sen herkisteltyä niin, ettei enää jumitu pohjaan. Eilen kuitenkin kävi toisenlainen jumittuminen. Käynnistettäessä virrat taisi käydä turhan alhaalla eikä vaihteisto toiminut normaalisti. Nyt se vapautinnuppi jumittuikin yläasentoon eli ei vapauta vaihteita. Suostuu liikkumaan vain vaihteilla N, D, + ja -. Sieltä keskikonsolin vasemmassa sivussa olevasta luukusta vedin vapautintappia ulos, mutta silti en saa keppiä vapaaksi enkä siten edes P:lle ja näin ollen en saa avaintakaan pois. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Onko muilla ollut ongelmia 159 automaatin vaihdekepin takertelun kanssa?
Auto seisoi talven ja sen jäljiltä vaihdekepin vapautusnappi tuppasi aluksi juuttumaan pohjaan. Nyt olen kuukauden verran ajellut ja saanut sen herkisteltyä niin, ettei enää jumitu pohjaan. Eilen kuitenkin kävi toisenlainen jumittuminen. Käynnistettäessä virrat taisi käydä turhan alhaalla eikä vaihteisto toiminut normaalisti. Nyt se vapautinnuppi jumittuikin yläasentoon eli ei vapauta vaihteita. Suostuu liikkumaan vain vaihteilla N, D, + ja -. Sieltä keskikonsolin vasemmassa sivussa olevasta luukusta vedin vapautintappia ulos, mutta silti en saa keppiä vapaaksi enkä siten edes P:lle ja näin ollen en saa avaintakaan pois. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisiko kepin ympärillä oleva kulissi mennyt jumiin? Semmoinen pehmike kun alkaa irtoilemaan ja menee estämään kulissin liukumisen urassaan? Nuppi irti ja päälilevy pois, niin pääsee tarkastamaan ongelman.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oon jo vuosia vaihtanut öljyt reilun puolen vuoden välein (nyt kolme edellistä kertaa ollut Liqui Moly top tec)
Mutta aina se vaan menee hyvin tummaksi ja likaiseksi
siinä jo tonnin jälkeen. Öljynsuodattimen irroitin ja tarkistin eilen niin on se jo paikoitellen mennyt myttyyn.
Ainakin mitä olen kuullut niin JTS koneet vaan tuppaa näin olemaan että öljy menee mustaksi nopeastikin.
Onko siis normaalia?
Mittatikku pysyy ainakin hyvin max tasossa näin puolen vuoden ajan mitä nyt vajaa 3000km tulee.
Mutta aina se vaan menee hyvin tummaksi ja likaiseksi
siinä jo tonnin jälkeen. Öljynsuodattimen irroitin ja tarkistin eilen niin on se jo paikoitellen mennyt myttyyn.
Ainakin mitä olen kuullut niin JTS koneet vaan tuppaa näin olemaan että öljy menee mustaksi nopeastikin.
Onko siis normaalia?
Mittatikku pysyy ainakin hyvin max tasossa näin puolen vuoden ajan mitä nyt vajaa 3000km tulee.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi kaikille.
Tosiaan uusi alfa omistaja ja tarttis fiksummilta apua. Ongelma potilas 159 3.2 Q4 ja ilmastoinnin paneelissa ei toiminut apparin jalkoihin säätönappi paneelista ja puhalsi muutenkin perhanan kuumaa koko ajan. Silloin antoi vikakoodia B1908. Nooo tilasin samalla numerolla purkaamolta paneelin, koska uusi oli joku 800€. No tuli vaihdettua paneeli niin nyt kyllä alkoi puhaltimen napit toimia ja pitää lämmön kabiinissa mukavan tasaisena. AINOA miinus mitä tämä toi tullessaan on ärsyttävä matkamittarin välkkyminen ja 2 lisäkoodia lämmityslaitteen muistissa. B1950 ja B1951
Eli tämä luultavasti olisi ihan koodattavissa pois?? En tiedä enkä enää osaa sanoa. Siksi kysyn teiltä arvon alfanistit osaisiko joku auttaa? Niin ja siis itse olen Jyväskylän alueella.
Kiitos jo etukäteen jos apuja saisi.
Tosiaan uusi alfa omistaja ja tarttis fiksummilta apua. Ongelma potilas 159 3.2 Q4 ja ilmastoinnin paneelissa ei toiminut apparin jalkoihin säätönappi paneelista ja puhalsi muutenkin perhanan kuumaa koko ajan. Silloin antoi vikakoodia B1908. Nooo tilasin samalla numerolla purkaamolta paneelin, koska uusi oli joku 800€. No tuli vaihdettua paneeli niin nyt kyllä alkoi puhaltimen napit toimia ja pitää lämmön kabiinissa mukavan tasaisena. AINOA miinus mitä tämä toi tullessaan on ärsyttävä matkamittarin välkkyminen ja 2 lisäkoodia lämmityslaitteen muistissa. B1950 ja B1951

Eli tämä luultavasti olisi ihan koodattavissa pois?? En tiedä enkä enää osaa sanoa. Siksi kysyn teiltä arvon alfanistit osaisiko joku auttaa? Niin ja siis itse olen Jyväskylän alueella.
Kiitos jo etukäteen jos apuja saisi.
- Aquatica
- Viestit: 14819
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pitää tehdä väylälle sopeutus testerillä ainakin.
Itse vikakoodeista en osaa sen enempiä sanoa, mutta tosiaan MES:llä proxy alignment saattais riittää.
Itse vikakoodeista en osaa sen enempiä sanoa, mutta tosiaan MES:llä proxy alignment saattais riittää.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näin vähän ajattelinkin. 18v tuli aikoinaan touhuttua henkilöautojen parissa ja silloin oli pelit ja pensselit, mutta ei enään
Vielä kun löytäisi jonkun joka voisi tämän suorittaa.
Kiitos sinulle vastauksesta
- Aquatica
- Viestit: 14819
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
viewtopic.php?f=13&t=21374
Tuossa esim. ketju vapaaehtoisista MES-käyttäjistä. Eiköhän sieltäpäin löydy myös joku

- Polforea
- Viestit: 10786
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja jos ei aiemmin löydy, niin loppukuusta on Jyväskylässä Piazza Are -tapahtuma, johon kokoontunee jonninmoinen määrä italoharrastajia muualtakin maasta, niin kannattaa sitkeästi kysellä olisiko joku tulossa paikan päälle.
Tuossa tapahtumainfoa: https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?p=297325#p297325
Tuossa tapahtumainfoa: https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?p=297325#p297325
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polforea kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 18:45Ja jos ei aiemmin löydy, niin loppukuusta on Jyväskylässä Piazza Are -tapahtuma, johon kokoontunee jonninmoinen määrä italoharrastajia muualtakin maasta, niin kannattaa sitkeästi kysellä olisiko joku tulossa paikan päälle.
Tuossa tapahtumainfoa: https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?p=297325#p297325
Juu lueskelin tuosta tapahtumasta. Toivottavasti löytyy joku taitaja sieltä joka kerkeisi auttaa.
-
- Viestit: 555
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oon tulossa ja ajattelinkin ottaa läppärin piuhoineen mukaan. Työviikot kuluu muutenkin Jyväskylässä; jos kaipaat apua aikaisemmin, voit ottaa yhteyttä yv:llä.zeppis kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 20:03Juu lueskelin tuosta tapahtumasta. Toivottavasti löytyy joku taitaja sieltä joka kerkeisi auttaa.Polforea kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 18:45Ja jos ei aiemmin löydy, niin loppukuusta on Jyväskylässä Piazza Are -tapahtuma, johon kokoontunee jonninmoinen määrä italoharrastajia muualtakin maasta, niin kannattaa sitkeästi kysellä olisiko joku tulossa paikan päälle.
Tuossa tapahtumainfoa: https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?p=297325#p297325
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nonii nyt heräsi kyssäreitä. Miten ihmeessä tuohon kiristimeen pitäisi päästä käsiksi? Kakkos kuvassa siis tuo missä on ruosteinen pultti
Pitääkö toisaan mennä yläkautta ja ottaa kaikki romppeet ja veheket pois tieltä?
ei saa myöskään mitään avainta sopimaan siihen, ei ole yksinkertaisesti tilaa?
edit: ajanut nyt 300km sen jälkeen kun paikansin tuon vuodon (viime kuvat löytö ajankohta). Se on vähän roiskuttanut lissää sitä öljyä, ei tosiankaan paljoa. Tikku näyttää että olisi vielä maximi tasossa mutta auton mittaristo näyttää että olisi yks palkki maximista.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko tuo cardiagn. comin repair manuaali ihan mistää tehty? Jos sieltä löytäisi ohjeet tähän hommaan?
- Polforea
- Viestit: 10786
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hihnan vaihtoon ei ihan kauheasti ole purettavaa listattuna:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... 939010704/
Mutta kuinka pitkälle viimeksi purit että sait tuon näkymän? Siinä kiristimen varressa näkyy 1/2" kara, josta vääntiöllä saa kiristintä käännettyä nin että hihnan saa pois. Kiristintähän sun ei tarvi irroittaa että pääset kampuran stefan vaihtamaan.
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... 939010704/
Mutta kuinka pitkälle viimeksi purit että sait tuon näkymän? Siinä kiristimen varressa näkyy 1/2" kara, josta vääntiöllä saa kiristintä käännettyä nin että hihnan saa pois. Kiristintähän sun ei tarvi irroittaa että pääset kampuran stefan vaihtamaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 397
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Bonezi
Se on näissä ihan perussettiä että se öljyn lämpö/tasoanturi on rikki.
Öljypohjan saa pois apurunkoa irroittamatta, jos sen anturin haluaa vaihtaa tai niistä kuulemma johdot katkeaa ja siihen tais saada jonkun korjaussarjankin.
Jollain lenkkiavaimella tms. sen kiristimen saa irroitettua. Mutta ei varmaankaan tarpeellista jos vain hihnapyörä on tarve irroittaa.
Kiristin on jousikuormitteinen ja sitä painamalla saa remmin löysälle.
Se on näissä ihan perussettiä että se öljyn lämpö/tasoanturi on rikki.
Öljypohjan saa pois apurunkoa irroittamatta, jos sen anturin haluaa vaihtaa tai niistä kuulemma johdot katkeaa ja siihen tais saada jonkun korjaussarjankin.
Jollain lenkkiavaimella tms. sen kiristimen saa irroitettua. Mutta ei varmaankaan tarpeellista jos vain hihnapyörä on tarve irroittaa.
Kiristin on jousikuormitteinen ja sitä painamalla saa remmin löysälle.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitenkäs tuon takakontin avausnapin saisi toimimaan 159 sedanissa? Kontin saan ainoastaan avattua kaukosäätimestä ja minulla ei ole sisällä avausnappia, vaan takaluukun merkissä on se avauskytkin.
Vaihdoin avauskytkimen/merkin jo, mutta mitään ei tapahdu. Ajattelin seuraavaksi sulakkeen vilkaista, koska autosta oli myös sumarit poistettu käytöstä ja hetken jouduttiin raapimaan päätä, että miksi uusilla umpioilla eivät sumarit toimi. Sieltä oli siis poistettu sulake, joten kun nappi luukussa on lakannut toimimasta, niin olisikohan edellinen omistaja poistanut siitäkin sulakkeen. Ongelmalliseksi tämän tekee se, että italia ei taivu käyttöohjekirjasta, joten mistähän päin lähtisin etsimään takakontin avausnapin sulaketta? Autohan on 159 2,4JTDm MY08.
Vaihdoin avauskytkimen/merkin jo, mutta mitään ei tapahdu. Ajattelin seuraavaksi sulakkeen vilkaista, koska autosta oli myös sumarit poistettu käytöstä ja hetken jouduttiin raapimaan päätä, että miksi uusilla umpioilla eivät sumarit toimi. Sieltä oli siis poistettu sulake, joten kun nappi luukussa on lakannut toimimasta, niin olisikohan edellinen omistaja poistanut siitäkin sulakkeen. Ongelmalliseksi tämän tekee se, että italia ei taivu käyttöohjekirjasta, joten mistähän päin lähtisin etsimään takakontin avausnapin sulaketta? Autohan on 159 2,4JTDm MY08.
Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
-
- Viestit: 555
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla oli jemmassa suomenkielinen käyttöohjekirja, lataa se täältä: https://ln5.sync.com/dl/31703ae70/gxs6y ... y-fy7ktzx3
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämähän on se maahantuojan sivuilta kopsattu?arv kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 08:52Mulla oli jemmassa suomenkielinen käyttöohjekirja, lataa se täältä: https://ln5.sync.com/dl/31703ae70/gxs6y ... y-fy7ktzx3
Satutko ottamaan myös muita talteen, ypsilonin ohjekirja Suomeksi kiinnostaisi, sekun on mennyt johonkin hukkaan.
Tai sitten sitä ei ollutkaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos! Täytyypä alkaa tutkia sitä ensimmäiseksi.arv kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 08:52Mulla oli jemmassa suomenkielinen käyttöohjekirja, lataa se täältä: https://ln5.sync.com/dl/31703ae70/gxs6y ... y-fy7ktzx3
Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuosta voi myös yrittää katella vaikka on pixeleitä vähänlaisesti
- Polforea
- Viestit: 10786
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Aattelin itekin linkata, mutta tuo on pre-faceliftin kaavio. Zetellä on facelift, jossa ei ole tuota sisäpuolen avausnappia G010 -konsolissa. Vastineeksi tuosta kaaviosta puuttuu se kontinlogon avausnappi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niinpä näyttäis olevan, meilläkin on kontinlogossa avausnappi joka kiukuttelee satunnaisesti.
- Polforea
- Viestit: 10786
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mutta aatosta kun jalostaa pidemmälle, niin eiköhän M001 Body Computer sen avausfunktion hoida faceliftissäkin. MESsillä voisi nähdä, mitä BC ajattelee napista. Onko vikakoodia ja näkyykö napin painallus BC:lle asti.
Äkkiseltään voisin veikata johtosarjavikaa jossain siinä kontinkanteen menevässä johtosarjaosuudessa. En muista viisysissä niiden vikoihin törmänneeni, mutta muuten automaailmassa aika yleinen vikapaikka.
Äkkiseltään voisin veikata johtosarjavikaa jossain siinä kontinkanteen menevässä johtosarjaosuudessa. En muista viisysissä niiden vikoihin törmänneeni, mutta muuten automaailmassa aika yleinen vikapaikka.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Johtosarjan korjauksesta löytyy sekä kuitti, että merkintä kirjassa. Toki ei välttämättä kerro mitään ja siitäkin on jo aikaa ja se on voinut mennä uudestaankin. Täytyy varmaan alfagurua pyytää MES:sillä tutkimaan asiaa.
Sulake löytyi tuosta ohjekirjasta, mutta se oli geneerisesti tavaratilan avaus F38.. Eli jos sulake olisi pimeä, niin eikai se kakestakaan toimisi? En siis vielä tänään jaksanut kömpiä autolle asti katsomaan sitä.
Sulake löytyi tuosta ohjekirjasta, mutta se oli geneerisesti tavaratilan avaus F38.. Eli jos sulake olisi pimeä, niin eikai se kakestakaan toimisi? En siis vielä tänään jaksanut kömpiä autolle asti katsomaan sitä.

Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
- jargon
- Viestit: 577
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^eihän ajotietokoneessa ole jotain valintaa tuolle takaluukun napin käytölle? Sille kattokonsolissa olevalle napille oli valinta jonka toiminta oli jotenkin epäloogista, piti ottaa pois päältä ja laittaa takaisin, välillä ehkä käyttää ovet lukossa tms
-
- Viestit: 555
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kattonappi ei ainakaan toiminut jos akku oli ollut irti. Ovet piti käyttää kauko-ohjaimella lukossa ja auki.
- Aquatica
- Viestit: 14819
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159:ssä on myös ajoarvauskoneessa setupissa "Indep. Boot", joka tekee jotain (tai on tekemättä), kontin avautumiseen liittyen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4767
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja johtosarjan korjaus on kovin lyhyt ikäinen jos se on tehty että korjausliitos jää alueelle joka taipuu luukkua käyttäessä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- palkus
- Viestit: 5360
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko uudemmassa tuo "indep. boot" -valinta ajoluulokoneessa? Tuollahan valitaan, että aukeaako vain kakesta vai molemmista.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 10786
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei kysymys, mutta vinkki. Ensivilkaisulla (avasin äsken paketin) INAn jakopääsatsi näyttää 3.2 JTS:ään sopivalta ja laadultaan asialliselta, sekä on ainakin Aeromotorsilla kohtuuhintainen (250€), eli tämä: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 065-10-ina
Ja kun yhteen Berlinaan tuli uusittua takaluukun kaasujouset, niin heti tekee mieli uusia kahteen seuraavaankin, kunhan seuraava tilaus lähtee. Törppäsin Kristallipalloon tämmöset Marellit, aukeaa kevyesti ja jarruttaa pehmeästi ylhäällä: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... ti-marelli
Ja kun yhteen Berlinaan tuli uusittua takaluukun kaasujouset, niin heti tekee mieli uusia kahteen seuraavaankin, kunhan seuraava tilaus lähtee. Törppäsin Kristallipalloon tämmöset Marellit, aukeaa kevyesti ja jarruttaa pehmeästi ylhäällä: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... ti-marelli
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.