Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hihna pomppasi autoa sammuttaessa Mikähän tuo rulla/pyörä tuossa kuvassa on ja kuuluuko sen olla noin sileä? Sijainti on 2.4JTD:n vasemmalla moottorin hieman takana ennen vetonivelen kohtaa. Onko kokemusta korjausten kustannuksista?
- Liitteet
-
- 20230423_112327Alfa.jpg (42.03 KiB) Katsottu 6892 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 15092
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sulla kävi tuuria, kuten myös mulla edellisessä 2.4ssä.Muuttohaukka kirjoitti: ↑23 Huhti 2023, 12:04Hihna pomppasi autoa sammuttaessa Mikähän tuo rulla/pyörä tuossa kuvassa on ja kuuluuko sen olla noin sileä? Sijainti on 2.4JTD:n vasemmalla moottorin hieman takana ennen vetonivelen kohtaa. Onko kokemusta korjausten kustannuksista?
Vulkanointi näyttää pettäneen damperista, jolloin uraosuus irronnut. Löytynee todennäköisesti pohjamuovin päältä. Ajossa jos menee, apulaitehihna saattaa hypätä jakopään väliin...
Damperi maksaa jonkun 70e tms, vaihtotyö jotain. Alle kolmen sadan euron sain kiiretyönä kalliissa paikassa kaikkinensa, halvemmallakin saa tehtyä. Nykyiseen tuo vaihdettiin heikon kunnon takia ennakoivasti.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos. Mitähän tuo rulla pyörittää? Eli voiko olla isompikin remontti sen vuoksi vai menisiköhän vain hihnan ja damperin vaihdolla?
- Aquatica
- Viestit: 15092
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Apulaitteita, eli ohjaustehostin, laturi, ilmastointi.
Mun tapauksessa pystyi ajamaan muutaman kilometrin matkan korjaamolle, kunhan ensin kiskasin kaikki ylimääräiset tippuneet osat huitsin kuikkaan (eli vanhan remmin ja kampuran rullasta irronneet osat), saanee pois kun oikean etupyörän takaa ottaa huoltoluukun auki. Muutamalla ruuvilla se on kiinni.
Jos epäilyttää, niin hinauta suosiolla korjaamolle.
Mun tapauksessa pystyi ajamaan muutaman kilometrin matkan korjaamolle, kunhan ensin kiskasin kaikki ylimääräiset tippuneet osat huitsin kuikkaan (eli vanhan remmin ja kampuran rullasta irronneet osat), saanee pois kun oikean etupyörän takaa ottaa huoltoluukun auki. Muutamalla ruuvilla se on kiinni.
Jos epäilyttää, niin hinauta suosiolla korjaamolle.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 09 Maalis 2023, 08:49
- Car(s): 159 2.2 JTS sportwagon 2008.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 SW 2.2 JTS -08 hydrauliikkaletkuputki tiputtelee nestettä. Ja suoraan kuumalle pakoputkelle, joten palaneen muovin hajua ja välillä höyryäkin tulee ajon jälkeen.
Tuo orkkis-varaosa on melko kallis ja kysynkin arvon experteiltä oletteko onnistuneet fixaamaan sitä esim. hydrauliikkapajalla? Vuoto on tuossa loppupään pidemmässä paineletkussa metallisukan sisällä. Kyllä sillä kauppareissut vielä tekee ja aika vähän litkua tiputtaa, mutta kesän pidempiin ajoihin se pitää korjata. Samaa mieltä oli katsastajakin korjauskehoituksen kera. Vai otanko riskin ja lisään nestettä tarvittaessa vain? Stop Leakiakin olen vähän sekaan laittanut ja tuntuu jeesaavan. Helsinki/Vantaa alue.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 7&_sacat=0
Tuo orkkis-varaosa on melko kallis ja kysynkin arvon experteiltä oletteko onnistuneet fixaamaan sitä esim. hydrauliikkapajalla? Vuoto on tuossa loppupään pidemmässä paineletkussa metallisukan sisällä. Kyllä sillä kauppareissut vielä tekee ja aika vähän litkua tiputtaa, mutta kesän pidempiin ajoihin se pitää korjata. Samaa mieltä oli katsastajakin korjauskehoituksen kera. Vai otanko riskin ja lisään nestettä tarvittaessa vain? Stop Leakiakin olen vähän sekaan laittanut ja tuntuu jeesaavan. Helsinki/Vantaa alue.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 7&_sacat=0
- Liitteet
-
- s-l1600.jpg (36.96 KiB) Katsottu 6710 kertaa
- kovan onnen soturi
- Viestit: 408
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä sen saa hydrauliletkulla korjattua.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23 Loka 2021, 15:56
- Car(s): Giulia 2.2 2016
GTV 2.0 TS 1998
ex: Giulietta 1.4 T-jet 2013
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Koeajettu 2.4 JTDm täristää kovasti tyhjäkäynnillä. Tai ravistus olisi ehkä kuvaavampi sana. Muuten kone vetää ja kiihtyy hyvin, ja tasakaasulla meno on tasaista. Kytkin irrottaa mielestäni hiukan ylhäältä (stumppasin koneen risteyksessä ). Mittarissa vähän alle 200 tkm. Ajettu kuulemma etupäässä matka-ajoa. EGR, DPF, turbo, pyörreläpät ovat alkuperäiset/paikallaan. Kytkintäkään ei ilmeisesti ole rempattu. Jakopään aika alkaa olla täynnä. Apulaitehihnat näyttivät kelvollisilta, mutta vaihdettava toki samalla.
MES:llä voisi vielä tarkistaa suuttimien kunnon ja mahdolliset vikakoodit (EGR).
Mitä muita syitä tuohon tärinään voisi olla? DMF hajoamassa? Moottorin tukikumit? Ostohousut äkkiä kaappiin piiloon?
MES:llä voisi vielä tarkistaa suuttimien kunnon ja mahdolliset vikakoodit (EGR).
Mitä muita syitä tuohon tärinään voisi olla? DMF hajoamassa? Moottorin tukikumit? Ostohousut äkkiä kaappiin piiloon?
- hjpp
- Viestit: 1946
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Viispytty Brera täristää ja nelipytty 159 ei tärissyt yhtään. Olisiko tuo ihan ominaisuus?
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei kyllä kuulusi. Kyllä sen dieseliksi tunnistaa, mutta ei sen pitäsi mainittavasti ravistaa. Millä kierroksilla pyöri tyhjää?
Jos oli eka kerta 2.4 JTDm:n ratissa, niin vain yksi stumppi on ihan hyvä suoritus. Se kytkin on lähtöjänsä jyrkkä, eli luistoalue on lyhyt ja terävä ja auto on varsin helppo stumpata. Äkkiä siihen jalka oppii.Puro Cotone kirjoitti: ↑03 Touko 2023, 18:36Kytkin irrottaa mielestäni hiukan ylhäältä (stumppasin koneen risteyksessä ).
Viimosin 2.4 taisi rullata tehtaalta 2009? 14v ja 200tkm tekee karvan reilun 14tkm/v. Onko pitkiä seisonta-aikoja vai ollut tosi harvaa käyttöä, kun 14tkm/v ja pääsääntöinen matka-ajo ei yleensä kuulosta samaan lauseeseen osuvilta maininnoilta?Puro Cotone kirjoitti: ↑03 Touko 2023, 18:36Mittarissa vähän alle 200 tkm. Ajettu kuulemma etupäässä matka-ajoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23 Loka 2021, 15:56
- Car(s): Giulia 2.2 2016
GTV 2.0 TS 1998
ex: Giulietta 1.4 T-jet 2013
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tyhjäkäynti oli about 900 rpm. Ja oli tosiaan eka kerta 2.4 JTDm:llä. Auto on ollut pääasiassa kesäkäytössä. Kilometrit oli ihan linjassa auton muun kunnon kanssa.
Kyllä koko auto tärisi niin, että mieleen tuli epätasapainossa oleva pesukone. Ero Giulia 2.2:een oli huomattava.
Kyllä koko auto tärisi niin, että mieleen tuli epätasapainossa oleva pesukone. Ero Giulia 2.2:een oli huomattava.
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Äkkiseltään 900rpm on minusta ihan hyvin linjassa eikä pitäsi olla niin alhanen että siksi vapisisi.
Jos ei käy kaikilla, niin sitten muuten vapisee pahasti jo noilla varveilla.
Jos ei käy kaikilla, niin sitten muuten vapisee pahasti jo noilla varveilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Kamala
- Viestit: 41
- Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
- Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huomenna olisi tulossa pitkittäisen takatukivarren etupusla. Vanhat on jo irti(Laitoin nuotioon tunniks). Oliko tässä jotain kommervenkkejä asennuksen suhteen? Huonosti tuntuu löytyvän infoa.
Samalla menee vaihtoon noi alempien poikittaistukivarsien puslat. Mut ne näyttää ainaki suorasukaisilta..
Samalla menee vaihtoon noi alempien poikittaistukivarsien puslat. Mut ne näyttää ainaki suorasukaisilta..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hmm.. Kyllä minulla 2,4JTDm pyörii tyhjää lämpimänä mittariston 500 ja 1000rpm puolivälin tienoilla, eli onko se nyt sitten n. 750-800rpm?
Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, hyvin voi pyöriä vähän tuota 900rpm alempanakin. Pointtina se, että 900rpm on selvästi tarpeeksi korkea, ettei kone vapise siksi että pyörii liian hitaasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onkosta muut putsanneet 330mm brembot aina talven jälkeen? Isojötsin kun ostin, niin oli ensiasennus levyt&palat kaputt. Siehen sitten tuollaiset peruslaatuset kilkkeet tilalle ja vajaan parin vuoden jälkeen alko täristämään. Noh, täristys loppu pidemmän siivun jälkeen täysin. Hommasin kumminkin brembon parasta tilalle ja taas alko täristämään , runsaan puolen vuoden päästä. Otin nyt sitten palat pois ja putsasin ja vähän voidetta, eikä täristä. Mitä hittoa, palat eivöt olleet jumissa ja männät liikkuu hyvin. Aiemmat peruslevyt olivat kovasti kuluneet ja varsinkin sisäpuolelta urille, toki olisivat uusilla paloilla menneet vielä tovin. Bremboissakin näkyy jo orastavaa urautumista piilopinnalla, julkisivupuoli on nätti.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Mun ymmärtääkseni näiden yleisin takkuaminen on sisäpuolen palan jumahtaminen satulan liukualueeseen kiinni päistänsä, jonka seurauksena sisempi pala jää kanittamaan levyä vasten, oletettavasti hieman vinossa, jääden siitä laahaamaan ja kuluttamaan levyä ja palaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^näin se täytyy olla, satulan liukupinnat ovat kuitenkin hapettuneet ja kulahtaneet. Täristys on kyllä kuin levyt olisivat kierot. Joo, tulin siihen tulokseen, että talven jälkeen pitää putsata, jollei halua pilata levyjä.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin oli täällä aiemminkin puhetta tosta orggis NAV:n vaihtamisesta johonkin parempaan.
Tosiaan tuli niin tehtyä ja hyvin toimii - mutta se mittaritaulun näyttö ei ruvennut antamaan kuitenkaan täyttä menuvalikoimaa. Nyt kello ja päivämäärä on mitä sattuu eikä saa muutettua. Mitenköhän ton saisi ruotuun?
Tosiaan tuli niin tehtyä ja hyvin toimii - mutta se mittaritaulun näyttö ei ruvennut antamaan kuitenkaan täyttä menuvalikoimaa. Nyt kello ja päivämäärä on mitä sattuu eikä saa muutettua. Mitenköhän ton saisi ruotuun?
- Aquatica
- Viestit: 15092
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko haasteena nyt siis kojetaulun pikkunäyttö vai radio? Pikkunäyttö säädetään vasemman viiksen kautta.
Brembon ja Boschin levyt on jostain syystä herkkiä kieroutumaan ainakin 156ssa - näinköhän myös ysissä?
Mulla itellä suunnitelmissa myös uusia etupalat ja tapit, levyjä ei ollut tarkoitus mut alkanut ravistamaan hieman - ja onhan noi jo vähän kuluneet. Mulla palat EI ole jumissa, mutta kerran vuoteen suosittelen PPVK-toimenpiteen jarruille ylipäänsä.
Seuraavaksi kokeilen keraamista rasvaa....
Brembon ja Boschin levyt on jostain syystä herkkiä kieroutumaan ainakin 156ssa - näinköhän myös ysissä?
Mulla itellä suunnitelmissa myös uusia etupalat ja tapit, levyjä ei ollut tarkoitus mut alkanut ravistamaan hieman - ja onhan noi jo vähän kuluneet. Mulla palat EI ole jumissa, mutta kerran vuoteen suosittelen PPVK-toimenpiteen jarruille ylipäänsä.
Seuraavaksi kokeilen keraamista rasvaa....
- hjpp
- Viestit: 1946
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kieroja Bremboja ei ole vielä kohdalle osusnut. Onkos näissäkin tuotannossa kahden laadun tuotteita?
Palat sen sijaan taitaa olla hanakasti kuluvaa sorttia. Puoliso on posottanut Breran palat loppuun 20 tkm:n matkalla.
Palat sen sijaan taitaa olla hanakasti kuluvaa sorttia. Puoliso on posottanut Breran palat loppuun 20 tkm:n matkalla.
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muistaessa varmistus, että koetathan neppailla auto paikallaan? Tuo valikko ei heräile jos auto liikkuu.
Jos ei auto paikallaankaan toimi, niin sitten on jotain vikaa. Sen tosiaan pitäisi aktivoitua heti kun radio lähtee irti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3531
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tänään työmatkalla Q4:nen päätti sammua kesken ajon. Tiputin juuri nopeuden 100->80 jarrupoljinta hellästi koskemalla, jotta cruise meni pois päältä.
Tämän jälkeen huomasin, että kone sammui ja keltainen helikopteri ilmestyi. No sain rullattua sopivasti pienelle levikkeelle. Yritin startata, mutta ei lähtenyt käyntiin. Otin avaimen pois ja kirosin perässä ajaneelle työkaverille, että nyt tuo Alfa sitten kuoli.
No kokeilin uudestaan käynnistää koneen ja kappas ihan normaalisti lähti tulille. Sitten vaan kotiin vajaat 100km pienellä jännityksellä ohitellen useamman täysperävaunu yhdistelmän. Työkaveri tuli perässä ja totesi että hulluhan tuo on.
Kotona diagnostiikka laite kiinni ja helikopteria sammuttamaan. Syyksi auto ilmoitti pienen polttoainevuodon. No pelti auki ja katselemaan, että mistä vuotaa. No ei vuoda eikä herjaa enää vikaa. Nyt sitten ihmetellään uskaltaako tuolla lähteä 200km suuntaansa olevaa työmatkaa ajamaan.
Voisiko olla common rail paineanturi tai polttoainepumppu kuitenkin syyllinen tuohon häiriöön. Toki laiskana en jaksanut hakea MES konetta vaan käytin yleistesteriä vikakoodin lukemiseen. Enkä edes ottanut ylös koodia.
Tämän jälkeen huomasin, että kone sammui ja keltainen helikopteri ilmestyi. No sain rullattua sopivasti pienelle levikkeelle. Yritin startata, mutta ei lähtenyt käyntiin. Otin avaimen pois ja kirosin perässä ajaneelle työkaverille, että nyt tuo Alfa sitten kuoli.
No kokeilin uudestaan käynnistää koneen ja kappas ihan normaalisti lähti tulille. Sitten vaan kotiin vajaat 100km pienellä jännityksellä ohitellen useamman täysperävaunu yhdistelmän. Työkaveri tuli perässä ja totesi että hulluhan tuo on.
Kotona diagnostiikka laite kiinni ja helikopteria sammuttamaan. Syyksi auto ilmoitti pienen polttoainevuodon. No pelti auki ja katselemaan, että mistä vuotaa. No ei vuoda eikä herjaa enää vikaa. Nyt sitten ihmetellään uskaltaako tuolla lähteä 200km suuntaansa olevaa työmatkaa ajamaan.
Voisiko olla common rail paineanturi tai polttoainepumppu kuitenkin syyllinen tuohon häiriöön. Toki laiskana en jaksanut hakea MES konetta vaan käytin yleistesteriä vikakoodin lukemiseen. Enkä edes ottanut ylös koodia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- MKT
- Viestit: 685
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kerran teki täsmälleen samoin oma 159 JTDm. Kupsahti 130 km/h vauhdista motarilla. Muistaakseni tuolloin jäi kierroslukumittarin neulakin osoittamaan sitä kierroslukua mikä kuolonhetkellä oli. Lähti samoin käyntiin kun käytin avainta pois virtalukosta. Toimi normaalisti helikopterivalon turvin.
Vikakoodinluku kertoi että anturin mielestä hetkittäisesti railipaine oli käynyt jossain kymmenesosassa pyydetystä arvosta ja tuo sammutti koneen. Liittimien nitkutteluja lukuunottamatta mitään ei tullut tehtyä. Auto pelasi moitteettomasti 200 tkm tuon jälkeen.
Vikakoodinluku kertoi että anturin mielestä hetkittäisesti railipaine oli käynyt jossain kymmenesosassa pyydetystä arvosta ja tuo sammutti koneen. Liittimien nitkutteluja lukuunottamatta mitään ei tullut tehtyä. Auto pelasi moitteettomasti 200 tkm tuon jälkeen.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 408
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Bremboja on ainaki semmosia missä on keskiöt pinnoitettu jollain maalin tapasella ja semmosia missä on vain koneistusjäljellä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^no noit mun brembon levyt ovatten maalatut hi-carbon reikälevyt ja palaset hp2000. Eivät siis ihan hinnat alkaen kamaa. Kovasti täytyy noilla vaan jarrutella, jotteivat ala täristämään. Tänään olin leimalla ja jarruvoimaa anto noille 4,2 ja 4,3 kN.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jep. Tämän erottaa Brembon tuotenumeron lopusta. .10 loppuiset ovat ilman ruostesuojaa, ja .11 loppuiset ovat ruostesuojan kanssa.kovan onnen soturi kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 12:22Bremboja on ainaki semmosia missä on keskiöt pinnoitettu jollain maalin tapasella ja semmosia missä on vain koneistusjäljellä.
Jarrulevyjen asennuksessa on ensiarvoisen tärkeää, että napaosa auton päästä puhdistetaan huolellisesti kaikesta liasta ja ruosteesta. Todella paljon näkee kieroiksi raportoituja jarrulevyjä, joissa kuitenkin levyn sisäpintaa katsottaessa keskiö joka on pyörännapaa vasten on päässyt ruostumaan. Tällöin väliin muodostuva ruoste pursertaa levyä irti navasta, jolloin jarruttaessa syntyy tärinää koska levy ei ole enää suorassa. Helpoin tapa välttää em. tilanne, on se että puhdistaa navan huolellisesti ja laittaa esim. keraamista tahnaa pinnalle suojaamaan ruostumiselta.
Käyttöauto: 159 2,4JTDm -08
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
Kesäauto: 9-5 Aero -04 19T#7
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 09 Maalis 2023, 08:49
- Car(s): 159 2.2 JTS sportwagon 2008.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Fixattu. Hydrauliikkafirma vaihtoi letkunpätkän ja asennuksineen koko hoito maksoi vain 130 €. Siis alle puolet pelkän uuden letkuputken hinnasta!Telecaster kirjoitti: ↑26 Huhti 2023, 15:35159 SW 2.2 JTS -08 hydrauliikkaletkuputki tiputtelee nestettä. Ja suoraan kuumalle pakoputkelle, joten palaneen muovin hajua ja välillä höyryäkin tulee ajon jälkeen.
Tuo orkkis-varaosa on melko kallis ja kysynkin arvon experteiltä oletteko onnistuneet fixaamaan sitä esim. hydrauliikkapajalla? Vuoto on tuossa loppupään pidemmässä paineletkussa metallisukan sisällä. Kyllä sillä kauppareissut vielä tekee ja aika vähän litkua tiputtaa, mutta kesän pidempiin ajoihin se pitää korjata. Samaa mieltä oli katsastajakin korjauskehoituksen kera. Vai otanko riskin ja lisään nestettä tarvittaessa vain? Stop Leakiakin olen vähän sekaan laittanut ja tuntuu jeesaavan. Helsinki/Vantaa alue.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 7&_sacat=0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lähdin ohittamaan autoa ja iski kesken ohituksen limb modeen. Kiva siinä suoralla hetken aikaa körötellä rinnalla .
Noh ajoin nytkyttävää kyytiä perille ja tsekkasin vikakoodit. Antoi koodit P0017 ja P0336 . Autossa oli edelliseltä omistajan jäljiltä nokkasensorin koodi, oisko ollu toi P0017 juuri. Autolla ajettu nyt 212 tkm ja siihen on tehty ketjuremppa 187 tkm jolloin huoltokirjan mukaan vaihettu sensori. Oletin että koodia antanut kun on sensori juuri vaihdettu (ostin kun oli ajettu 193tkm). Google antaa eri diagnostiikkaa.
LOOSE CONNECTIONS AT THE POWERTRAIN CONTROL MODULE OR RPM SENSOR
POOR RPM SENSOR WIRING CONTINUITY
RPM SENSOR MISALIGNED
IMPROPER TOOTHED WHEEL CONFORMITY
RPM SENSOR
Annan nyt koneen jäähtyä ja alan sitä pian peukaloimaan, päivitystä tilanteesta illemalla. Onko teillä tullut kyseista ongelmaa vastaan ja mikä oli toimiva ratkaisu siihen? Ainakaan noi sensorit ei vaikuta pahan hintaisilta ainakaan.
Huomenna piti olla 600km reissu Lappiin mutta en tiedä uskaltaako tuolla nyt reissata tuollaisessa kunnossa.
muokkaus: Löysin tälläisen toisesta langasta.
P0336 - GM Type Powertrain - Ignition System or Misfire - ISO/SAE Controlled
Description
Crankshaft Reference 18X Circuit Conditions
Cause
Engine running with 3X REF signals present, then the PCM detected that it did not receive any 18X reference pulses in one engine cycle (720 degrees of crankshaft revolution)
Noh ajoin nytkyttävää kyytiä perille ja tsekkasin vikakoodit. Antoi koodit P0017 ja P0336 . Autossa oli edelliseltä omistajan jäljiltä nokkasensorin koodi, oisko ollu toi P0017 juuri. Autolla ajettu nyt 212 tkm ja siihen on tehty ketjuremppa 187 tkm jolloin huoltokirjan mukaan vaihettu sensori. Oletin että koodia antanut kun on sensori juuri vaihdettu (ostin kun oli ajettu 193tkm). Google antaa eri diagnostiikkaa.
LOOSE CONNECTIONS AT THE POWERTRAIN CONTROL MODULE OR RPM SENSOR
POOR RPM SENSOR WIRING CONTINUITY
RPM SENSOR MISALIGNED
IMPROPER TOOTHED WHEEL CONFORMITY
RPM SENSOR
Annan nyt koneen jäähtyä ja alan sitä pian peukaloimaan, päivitystä tilanteesta illemalla. Onko teillä tullut kyseista ongelmaa vastaan ja mikä oli toimiva ratkaisu siihen? Ainakaan noi sensorit ei vaikuta pahan hintaisilta ainakaan.
Huomenna piti olla 600km reissu Lappiin mutta en tiedä uskaltaako tuolla nyt reissata tuollaisessa kunnossa.
muokkaus: Löysin tälläisen toisesta langasta.
P0336 - GM Type Powertrain - Ignition System or Misfire - ISO/SAE Controlled
Description
Crankshaft Reference 18X Circuit Conditions
Cause
Engine running with 3X REF signals present, then the PCM detected that it did not receive any 18X reference pulses in one engine cycle (720 degrees of crankshaft revolution)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nonni, kävin ruikkimassa sensoriin contact cleaneria. Alkoi satamaan niin testailen huomenna aamulla että lähtiskö tolla pois.
Oletan että orkkis sensori on Boschin? Se nykyinen on nimittäin joku aftermarket harmaa sensori.
Oletan että orkkis sensori on Boschin? Se nykyinen on nimittäin joku aftermarket harmaa sensori.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 408
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Boscheja ne on.
Siinähän on kaks nokalla ja yks kampiakselilla.
Ne jotain ihan peruskamaa, ooppeleissakin samoja antureita.
Voi olla ajotuksenmuuntimen solenoideissakin vikaa
Siinähän on kaks nokalla ja yks kampiakselilla.
Ne jotain ihan peruskamaa, ooppeleissakin samoja antureita.
Voi olla ajotuksenmuuntimen solenoideissakin vikaa
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noh, eipä lähteny pelkällä puhdistuksella onkelma pois. Jännä et menny noin nopsaa toi, noh kokeillaan et meniskö pelkällä anturin vaihdolla.
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ennenkö vaihtelet antureita tuurilla niin kattele MESsillä että miten nokan toivottu asento suhtautuu nokan mitattuun asentoon. Ei siitä anturin vaihdosta ole iloa jos se antaa oikeaa dataa ja nokka vaan on väärässä asennossa - P0017 on kuitenkin ajoitusvirheen eikä anturivirheen koodi. P0336 taitaa sekin olla kampuran anturin koodi eikä nokan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mahtuuko irtonainen SW:n takaluukku SW:n kyytiin?
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tosiaan, tuohan siinä oli, eipä tullut mieleenkään että siinä on joku tommoinen esto.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alfa ilmoitti ajossa, että vaihda öljyt. Muuten ok, mutta öljyt ja suodatin vaihdettu 4tkm (2kk) sitten Voi olla, ettei huoltoväliä nollattu, mutta ei se sitä näytäkään, ei mittarissa tai valikossa. Öljyä on ja on kirkkaan väristä. Onko normaalia tämmöinen vaihtoväli?
- hjpp
- Viestit: 1946
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Öljynvaihto pitää näissä nollata erikseen. Jatkat vaan ajamista ja nollaat/nollautat, jos haluat.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polforea kirjoitti: ↑21 Touko 2023, 22:00Ennenkö vaihtelet antureita tuurilla niin kattele MESsillä että miten nokan toivottu asento suhtautuu nokan mitattuun asentoon. Ei siitä anturin vaihdosta ole iloa jos se antaa oikeaa dataa ja nokka vaan on väärässä asennossa - P0017 on kuitenkin ajoitusvirheen eikä anturivirheen koodi. P0336 taitaa sekin olla kampuran anturin koodi eikä nokan.
En oo varma luenko oikein tota laitetta mutta se ilmoittaa että on 15 astetta ennakkoa? sittenkun kone lämpiää niin se vähenee 8 asteeseen. Puhun siis kulma asteista.
edit: Mitä oireita sillä on jos nokka-akseli on etuajassa? Appiukko sanoo että voi olla vaikeuksia käynnistyä ja kulutus nousta. Mitkä siis tosiaan selittäisi miksi auto on näin käyttäytynyt.
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sieltä pitäisi saada näkyville sekä nokan toivottu asento (olikohan se desired camshaft position tms), että nokan mitattu asento (vastaavasti measured camshaft position tms) ja mitatun kuuluu seurata toivottua ihan inasen (ehkä jopa huomaamattoman inasen) jäljessä.
Jos niillä on jatkuva yhdensuuntainen heitto, kuulostaisi äkkiseltään siltä, että ajoitus on pielessä eikä VVT tajua (halua?) kompensoida sitä edes kykynsä mukaan, jos taas mitattu lukema hyppii eessuntaassun, saattasi ketju olla löysällä.
Jos niillä on jatkuva yhdensuuntainen heitto, kuulostaisi äkkiseltään siltä, että ajoitus on pielessä eikä VVT tajua (halua?) kompensoida sitä edes kykynsä mukaan, jos taas mitattu lukema hyppii eessuntaassun, saattasi ketju olla löysällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muistelisin, että tuo estää lopulta DPF regeneroinnin, jos öljylaskuria ei nollata. On toki jokunen vuosi mennyt, kun näiden kanssa enemmän touhunnut, mutta suht. varma olisin tuosta muistikuvasta. Tää muistikuva siis valmistajan materiaalista, todellisuus käytännössä voi toki olla toinen.
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Ainakin joku speksi noin tosiaan väittää. Minä joskus ajelin öljymuistutus taulussa kuitenkin ihan seuraavaan huoltoon asti (övv 15tkm, hv 30tkm) kun kukaan ei tuosta varoittanut, eikä se auto deppafilsusta mitään oireillut.
Toki saattaa olla esmes softaversioeroja, jolloin yksi auto toimii eri tavalla kuin toinen auto, joten varmuuden vuoksi se öljymuistutin on ihan hyvä idea nollata.
Toki saattaa olla esmes softaversioeroja, jolloin yksi auto toimii eri tavalla kuin toinen auto, joten varmuuden vuoksi se öljymuistutin on ihan hyvä idea nollata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Käyn nollaamassa, ettei jatkuvasti muistuttele taulussa. Ei vain ensimmäisessä huollossa onnistunut kiireessä, joten varattiin uusi aika ja katsotaan tarkemmin toisella softalla. Ei onneksi kustannuksia tullut ensimmäisestä kerrasta.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 09 Maalis 2023, 08:49
- Car(s): 159 2.2 JTS sportwagon 2008.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alfa 159 2.2 JTS alkoi täristämään tyhjäkäynnillä ja nyt tuli moottorivalokin näyttöön. Voima vähentynyt, mutta matka-ajossa tuntuu normaalilta. Nokkaketju vaihdettu alkuvuodesta. En ole täällä landella koodilukijan lähellä, mikä voisi aiheuttaa tuon selvästi tärinänä tuntuvan tahdistusvirheen joutokäynnillä?
Nimimerkki "Kotiinkin pitäisi Keuruulta vielä päästä"
Nimimerkki "Kotiinkin pitäisi Keuruulta vielä päästä"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En tunne 2.2 JTS lainkaan mutta onko näissä tasapainoakselia?Telecaster kirjoitti: ↑07 Kesä 2023, 14:53Alfa 159 2.2 JTS alkoi täristämään tyhjäkäynnillä ja nyt tuli moottorivalokin näyttöön. Voima vähentynyt, mutta matka-ajossa tuntuu normaalilta. Nokkaketju vaihdettu alkuvuodesta. En ole täällä landella koodilukijan lähellä, mikä voisi aiheuttaa tuon selvästi tärinänä tuntuvan tahdistusvirheen joutokäynnillä?
Nimimerkki "Kotiinkin pitäisi Keuruulta vielä päästä"
Anyway, jäsen "alfa156v6" asustelee Keuruulla ja jos hän sattuu olemaan maisemissa ja hänellä on aikaa niin apu voi löytyä sieltä. Ei ainakaan tallin varustuksesta ja alfa156v6 osaamisesta jää kiinni.
- pahakeisari
- Viestit: 107
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisiko jollakin tiedossa mistä saisi nelikkoon etujousia? Kärry 159 2.4 jtdm
Äkkiseltään tuntuu olevan kivenalla. Ja madallus jousia en haluaisi laittaa. Kiitos jo etukäteen.
Äkkiseltään tuntuu olevan kivenalla. Ja madallus jousia en haluaisi laittaa. Kiitos jo etukäteen.
- Mikkeller
- Viestit: 190
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Rouvalla katkesi 159:n bensatankinlunkka käteen. Ei ole tullut noita muovikorjauksia tehtyä, niin nyt kaipaisi vinkkiä millä liimalla tuon saa kerralla onnistumaan?
- Liitteet
-
- bensatankinlunkka1.jpg (74.22 KiB) Katsottu 4310 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikö tuo kannattaisi korjata hitsaamalla?
Sopivan kokoinen kolvi ja menoksi. Muovin hitsaaminen on yllättävän helppoa koska minäkin olen saanut sen onnistumaan. Ja liitoksesta saa vahvan.
https://www.youtube.com/shorts/0tGLp-Lnm4c
Tai sitten veistää muutaman muovilastun lastun jostakin näkymättömästä kohdasta ja liuottaa pieneen määrään asetonia niin saa hyvin liimana toimivaa "muovailuvahaa". Murtumapintoihin myös hieman asetonia niin ne sulavat pehmeiksi ja sitten vain "liimaamaan". Tuohan oli ABS:ää? Ihan kaikki muovit eivät sula asetonissa nätisti.
https://www.youtube.com/watch?v=E-YeceoUMBQ
En ole koskaan käyttänyt Permatexiä (https://www.motonet.fi/fi/tuote/602325/ ... tsaus-25ml) tai vastavaa mutta olen kuullut positiivista palautetta aineesta.
Sopivan kokoinen kolvi ja menoksi. Muovin hitsaaminen on yllättävän helppoa koska minäkin olen saanut sen onnistumaan. Ja liitoksesta saa vahvan.
https://www.youtube.com/shorts/0tGLp-Lnm4c
Tai sitten veistää muutaman muovilastun lastun jostakin näkymättömästä kohdasta ja liuottaa pieneen määrään asetonia niin saa hyvin liimana toimivaa "muovailuvahaa". Murtumapintoihin myös hieman asetonia niin ne sulavat pehmeiksi ja sitten vain "liimaamaan". Tuohan oli ABS:ää? Ihan kaikki muovit eivät sula asetonissa nätisti.
https://www.youtube.com/watch?v=E-YeceoUMBQ
En ole koskaan käyttänyt Permatexiä (https://www.motonet.fi/fi/tuote/602325/ ... tsaus-25ml) tai vastavaa mutta olen kuullut positiivista palautetta aineesta.
- Mikkeller
- Viestit: 190
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos vinkeistä, eiköhän se näillä onnistu.
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mimmonens toi rakenne taas olikaan, siis etupään veto isojötsissä. Siis apumiehen puolella näkyy stefa vähän falskaavan, joten onko olio lootaöljyä vai jakolaatikon? Ei ole roiku pisaraa, josta näkisi, että onko punasta.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11429
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lootaöljyä siellä on, tulee melko reippahasti ulos eli vaihtuu kätevästi lootaöljyt samalla.
Melkein oikeankokoiset tarvikestefat on hukkaan heitettyjä euroja. Alfan omaa numeroa en muista, mutta olettaen että tässä on samat releet kuin viispytyssä, niin Saabin orggisstefa numerolla 12755013 sopii ja toimii. Varmistelen, jos vaan löydän oikean stefan ePeristä.
Edit: Alfan stefan (3.2 manuaali) numero on 71734264, löytyy ePeristä polulla 21207/02 Transmission and differential unit casing and covers ja näyttäisi olevan tosiaan sama kuin 2.4:ssa.
Melkein oikeankokoiset tarvikestefat on hukkaan heitettyjä euroja. Alfan omaa numeroa en muista, mutta olettaen että tässä on samat releet kuin viispytyssä, niin Saabin orggisstefa numerolla 12755013 sopii ja toimii. Varmistelen, jos vaan löydän oikean stefan ePeristä.
Edit: Alfan stefan (3.2 manuaali) numero on 71734264, löytyy ePeristä polulla 21207/02 Transmission and differential unit casing and covers ja näyttäisi olevan tosiaan sama kuin 2.4:ssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5494
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tack, näin mökkiolosuhteissa kiva huomata vuotoja Meinasinkin, että tuolta tulee lootaöljyä, mikä on parempi. Vuoto on vielä kohtuu pieni, joten kerkiää tilaamaan orggis stefan.
"puhun niin totta kuin osaan"