Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Noniin ja kun sain paineletkun vaihdettua ja uudet öljyt sisään, niin kauhea huuto pumpusta, ohjaus tökkii ja kaikki öljyt pihalle entistä nopeammin :roll:

Eli taitaa mennä ohjausvaihde/hammastanko vaihtoon?

1200km ehdin ajamaan tällä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Uh.
Joo, jos se vaihde vuotaa pahasti niin vaihtoonhan se menöö.

Mites muuten OT-säiliö, kupliiko/suihkuaako siellä neste kone käynnissä vai pysyykö pinta täysin vakaana?

Sen siis pitäisi pysyä täysin vakaana kone käynnissä. Jos ei pysy, on sihti lähtenyt matkoihin ja siitäkin on aika paljon stooria, että ei ole hyvä kun vaahtouttaa yms.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Öljynlämpötilamittari välillä tippuu nollaan. Täysin satunnaista. Jokin sensori paskana. Onko helposti vaihdettavissa?

Onko jollain käsitys miten nää alfat on maalattu? Omastani lähti ihan kivojakin paloja ja suikaleita irti kun painepesurilla ja mikrokuituliinoilla pesasin auton viime viikonloppuna. Pitää maalata koko auto kun alkaa olla niin hirveän näköinen maalipinta jo.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kamala kirjoitti:
05 Elo 2022, 14:39
Noniin ja kun sain paineletkun vaihdettua ja uudet öljyt sisään, niin kauhea huuto pumpusta, ohjaus tökkii ja kaikki öljyt pihalle entistä nopeammin :roll:

Eli taitaa mennä ohjausvaihde/hammastanko vaihtoon?

1200km ehdin ajamaan tällä.
Jos hammastanko vuotaa niin vaihto lienee ainoa järkevä vaihtoehto. Pystyy kai sinne tiivisteetkin vaihtamaan mutta olen ymmärtänyt että se on aika vaikeaa.

En tiedä mikä letku on vaihdettu mutta muistaakseni jossain 159 ohjaustehostimen paineletkussa on kuristin letkun sisällä. Jos se on ranetettu pois niin aiheuttaa varmaan ongelmia.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan, jos kuristimen sisältävä letku on vaihdettu ei-kuristimilliseen, niin siitä tulee jossain vaiheessa melkovarmasti ongemia.

Toinen mikä kuristaa virtausta vähän, on sihti mikä on säiliön pohjassa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mistä se öljy tulee pihalle?
viewtopic.php?f=4&t=36353

Tuossa omaa taistelua
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Bonezii kirjoitti:
05 Elo 2022, 19:24
Öljynlämpötilamittari välillä tippuu nollaan. Täysin satunnaista. Jokin sensori paskana. Onko helposti vaihdettavissa?

Onko jollain käsitys miten nää alfat on maalattu? Omastani lähti ihan kivojakin paloja ja suikaleita irti kun painepesurilla ja mikrokuituliinoilla pesasin auton viime viikonloppuna. Pitää maalata koko auto kun alkaa olla niin hirveän näköinen maalipinta jo.
Ekaan en tiedä vastausta.

Minkä värinen auto? Mulla punainen ja lakka alkaa irtoilla etupuskurista. Rosso 130 -punaisesta Alfasta alkaa kyllä iän myötä lakka irtoilla. Toisessa -07 vuosimallin Alfassani on jo lähtenyt konepellistä suikale lakkaa pois.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Otsikon mukainen kysymys: onkosta jollain berlinassa hattuhyllyn alapinnassa verhoilu? En kyllä eperistä löytänyt, mutta mutta... Verhoiluliikkeestä varmaan löytyisi sopivaa materiaalia? Siel pellissä on ihan selvät kiinnittimien reijät. Joo, suuret ovat murheet :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
06 Elo 2022, 00:32
Mistä se öljy tulee pihalle?
viewtopic.php?f=4&t=36353

Tuossa omaa taistelua
Samasta letkusta jonka tuossa korjasit, mutta sieltä moottorin takana, hammastangon päällä olevasta letkunpätkästä. Se on nyt vaihdettu hydrauliletkuun... Huomasin että vaihdetussa hydrauliletkussa oli toinen helmiliitos jätetty kiristämättä :roll: Pian uusi kokeilu.

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Aquatica kirjoitti:
05 Elo 2022, 23:11
Tosiaan, jos kuristimen sisältävä letku on vaihdettu ei-kuristimilliseen, niin siitä tulee jossain vaiheessa melkovarmasti ongemia.

Toinen mikä kuristaa virtausta vähän, on sihti mikä on säiliön pohjassa.
Osaisitko sanoa, onko siellä moottorin takana sijaitsevan, pidemmän letkunpätkän sisällä myös kuristin? Jos oli, ei ole enään..

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:
06 Elo 2022, 10:51
Otsikon mukainen kysymys: onkosta jollain berlinassa hattuhyllyn alapinnassa verhoilu? En kyllä eperistä löytänyt, mutta mutta... Verhoiluliikkeestä varmaan löytyisi sopivaa materiaalia? Siel pellissä on ihan selvät kiinnittimien reijät. Joo, suuret ovat murheet :-D
Lonkalta väitän että mulla aikoinaan diisselissä oli, ainakin osittainen. Meinaan ku siinä bosen vahvarin kiinnitys vikisi, niin piti nykiä enste irti vehoilupala että sai vahvarin esille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Kamala kirjoitti:
06 Elo 2022, 11:52
Aquatica kirjoitti:
05 Elo 2022, 23:11
Tosiaan, jos kuristimen sisältävä letku on vaihdettu ei-kuristimilliseen, niin siitä tulee jossain vaiheessa melkovarmasti ongemia.

Toinen mikä kuristaa virtausta vähän, on sihti mikä on säiliön pohjassa.
Osaisitko sanoa, onko siellä moottorin takana sijaitsevan, pidemmän letkunpätkän sisällä myös kuristin? Jos oli, ei ole enään..
Sekaannun tähän; on siellä kaksikin.
Näyttökuva 2022-8-6 kello 12.46.36.png
Näyttökuva 2022-8-6 kello 12.46.36.png (361.93 KiB) Katsottu 5561 kertaa
Liitteet
Näyttökuva 2022-8-6 kello 12.46.23.png
Näyttökuva 2022-8-6 kello 12.46.23.png (339.51 KiB) Katsottu 5561 kertaa

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

arv kirjoitti:
06 Elo 2022, 12:49
Kamala kirjoitti:
06 Elo 2022, 11:52
Aquatica kirjoitti:
05 Elo 2022, 23:11
Tosiaan, jos kuristimen sisältävä letku on vaihdettu ei-kuristimilliseen, niin siitä tulee jossain vaiheessa melkovarmasti ongemia.

Toinen mikä kuristaa virtausta vähän, on sihti mikä on säiliön pohjassa.
Osaisitko sanoa, onko siellä moottorin takana sijaitsevan, pidemmän letkunpätkän sisällä myös kuristin? Jos oli, ei ole enään..
Sekaannun tähän; on siellä kaksikin.

Näyttökuva 2022-8-6 kello 12.46.36.png
:-| Noniin. Pitääpä ottaa yhteyttä siihen liikkeeseen maanantaina. Jos tuo vuoto nyt oli vaan tuossa, niin sitten menee taas pari litraa Liqui Molya hukkaan..

Kiitos!

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
06 Elo 2022, 12:15
palkus kirjoitti:
06 Elo 2022, 10:51
Otsikon mukainen kysymys: onkosta jollain berlinassa hattuhyllyn alapinnassa verhoilu? En kyllä eperistä löytänyt, mutta mutta... Verhoiluliikkeestä varmaan löytyisi sopivaa materiaalia? Siel pellissä on ihan selvät kiinnittimien reijät. Joo, suuret ovat murheet :-D
Lonkalta väitän että mulla aikoinaan diisselissä oli, ainakin osittainen. Meinaan ku siinä bosen vahvarin kiinnitys vikisi, niin piti nykiä enste irti vehoilupala että sai vahvarin esille.
Jaahans, täytyypä tutkiskella. Tuli jonkummoinen shokki, kun huomasin paljaat pinnat.
"puhun niin totta kuin osaan"

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Savo kirjoitti:
06 Elo 2022, 09:09

Ekaan en tiedä vastausta.

Minkä värinen auto? Mulla punainen ja lakka alkaa irtoilla etupuskurista. Rosso 130 -punaisesta Alfasta alkaa kyllä iän myötä lakka irtoilla. Toisessa -07 vuosimallin Alfassani on jo lähtenyt konepellistä suikale lakkaa pois.
Alfan Punainen auto kyseessä. Luin jostain että 2000-luvun alussa, tuli jonkinlaisia ympäristölakeja maaleihin liitten ja se vaikutti eniten punaiseen väriin. Googlauksen perusteella minun auto voi hyvinkin olla tuo Rosso 130, ehkä hieman tummempi.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Bonezii kirjoitti:
06 Elo 2022, 21:50
Savo kirjoitti:
06 Elo 2022, 09:09

Ekaan en tiedä vastausta.

Minkä värinen auto? Mulla punainen ja lakka alkaa irtoilla etupuskurista. Rosso 130 -punaisesta Alfasta alkaa kyllä iän myötä lakka irtoilla. Toisessa -07 vuosimallin Alfassani on jo lähtenyt konepellistä suikale lakkaa pois.
Alfan Punainen auto kyseessä. Luin jostain että 2000-luvun alussa, tuli jonkinlaisia ympäristölakeja maaleihin liitten ja se vaikutti eniten punaiseen väriin. Googlauksen perusteella minun auto voi hyvinkin olla tuo Rosso 130, ehkä hieman tummempi.
Rosso 130 väriä on sitten kolmella eri sävytteellä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkohan 159:n kartassa ollut 130:a. New Rosso Alfa 289A on ainakin yksi normipunaisen koodi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Alfissimo kirjoitti:
07 Elo 2022, 13:49
Onkohan 159:n kartassa ollut 130:a. New Rosso Alfa 289A on ainakin yksi normipunaisen koodi.
En muista hollilta. Veikkaan että ei🤔. Pitää tarkistaa. 156:ia nyt maalaillu tuolla 130:llä ja siitä tuli tuo sävyasia mieleen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

156/147/GT on juu 130 kaikissa sävyissään. Maalattu tai ei :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

arv kirjoitti:
03 Elo 2022, 03:42
Kiisselilinko kirjoitti:
02 Elo 2022, 16:15
matti_vuorio kirjoitti:
02 Elo 2022, 08:23
Luultavasti huohottimen putket ovat menneet väärin ja kampikammion paine ei pääse pois, joten se karkaa sieltä mikä paikka ensiksi antaa periksi. Ota öljykorkki pois ja kaasuttele paikoillaan, että onko siellä alipaine vaiko ylipaine.
Osaisitjo neuvoa tyhmää että missä nämä huohottimen letkut menevät? En tiedä muutakun jäähdyttimen huohotinletkun paikan😅
Tuossa kuvia. Ylemmässä kuvassa imuputkelta lähtevä osa nro 6 on oikeasti pidempi metalliputki kumiletkuin, menee moottorin yli (alin kuva).
Alemman kuvan osa 1 on huohotussäiliö, joka voi myös olla viallinen.


https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=23 ... _NUM=3%7C0

emaps.jpeg

https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=1& ... _NUM=4%7C0
emaps-2.jpeg
Näyttökuva 2022-8-3 kello 3.19.43.jpg

Tuli kaikki letkut ja säiliö irrotettua ja puhalleltua lävitte, ei tukosta tai mitään siihen viittaavaa. Säiliön vertailukohteeksi otin toisesta moottorista missä ongelmaa ei ole ollut säiliön irti ja samanlaisilta nuo vaikuttaa. Mikä hel**tti siellä oikeen on jos kerran paine pääsee pois mutta silti pullahtaa sefa ulos🙄

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Kiisselilinko kirjoitti:
07 Elo 2022, 19:26
Tuli kaikki letkut ja säiliö irrotettua ja puhalleltua lävitte, ei tukosta tai mitään siihen viittaavaa. Säiliön vertailukohteeksi otin toisesta moottorista missä ongelmaa ei ole ollut säiliön irti ja samanlaisilta nuo vaikuttaa. Mikä hel**tti siellä oikeen on jos kerran paine pääsee pois mutta silti pullahtaa sefa ulos🙄
Jospa säiliö täyttyy öljystä ja huohotusilma ei pääse imuputkeen esteettä?
Tarkistitko myös öljyputken (joka valuttaa säiliöstä ölyn pois)? Tai moottorissa on liikaa öljyä ettei huohotussäiliöön kerääntynyt öljy pääse valumaan tarpeeksi nopeasti kampikammioon?

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

arv kirjoitti:
07 Elo 2022, 23:42
Kiisselilinko kirjoitti:
07 Elo 2022, 19:26
Tuli kaikki letkut ja säiliö irrotettua ja puhalleltua lävitte, ei tukosta tai mitään siihen viittaavaa. Säiliön vertailukohteeksi otin toisesta moottorista missä ongelmaa ei ole ollut säiliön irti ja samanlaisilta nuo vaikuttaa. Mikä hel**tti siellä oikeen on jos kerran paine pääsee pois mutta silti pullahtaa sefa ulos🙄
Jospa säiliö täyttyy öljystä ja huohotusilma ei pääse imuputkeen esteettä?
Tarkistitko myös öljyputken (joka valuttaa säiliöstä ölyn pois)? Tai moottorissa on liikaa öljyä ettei huohotussäiliöön kerääntynyt öljy pääse valumaan tarpeeksi nopeasti kampikammioon?
Kaikki letkut mitä säiliöstä lähti tuli irrotettia ja kokeiltua että ei mitään tukossa. Liikaa öljyä ei ole kun viimeksi kaadoin desin kerrallaan ollakseni 100% varma että öljyä ei ole liikaa. Säiliöntäyttymisestä ei ollut merkkejä,ainakaan kun valolla yritin ylä- ja alaletkun kohdilta katsoa. Noh nyt taas uusi stefa paikalla ja kone jakopää kasatti uudella hinalla. Huomenna lyön käyntiin ja yritän saada tälle jotain tolkkua. Tosiaan nyt toisenkerran vaihtanu kampiakselin stefan ja jakohihnan 1000km sisään🙄 jospa löytyisi se vika ennekuin kolmannenkerran pääsee jakojumpan tekemään😅.
Ja tosiaan kuten aiemmin mainitsin kun autolla ajenut alle 3000kierrosta ei ole ongelmaa ollut. Muutama rivakas ohitus yli 3k kierroksilla ja stefa pullahtaa ulos🤔 mitäkaikkea kannataa nyt katsoa kun auton lyö käyntiin?
Öljyn täyttökorkki pois ja tekeekö painetta. Irrottaa tuon huohotussäiliöltä tulevan letkun imuputkesta ja katsoa tuleeko paine oikeasti pois. Tuleeko muuta mieleen muilla🫢?

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Kamala kirjoitti:
06 Elo 2022, 13:19
arv kirjoitti:
06 Elo 2022, 12:49
Kamala kirjoitti:
06 Elo 2022, 11:52


Osaisitko sanoa, onko siellä moottorin takana sijaitsevan, pidemmän letkunpätkän sisällä myös kuristin? Jos oli, ei ole enään..
Sekaannun tähän; on siellä kaksikin.

Näyttökuva 2022-8-6 kello 12.46.36.png
:-| Noniin. Pitääpä ottaa yhteyttä siihen liikkeeseen maanantaina. Jos tuo vuoto nyt oli vaan tuossa, niin sitten menee taas pari litraa Liqui Molya hukkaan..

Kiitos!
Vuoto selvisi; oli uudesta letkunpätkästä jäänyt helmiliitos löysälle :roll:

Kaikki toimii nyt mutta vähintäänkin kuvittelen että oikealle kääntäessä tehostin tehostaa vähemmän, kun vasemmalle kääntäessä. Jos ei ajan kanssa korjaannu(ilmavaiva) niin pitänee jostain etsiä alkuperäinen paineletku myöhemmin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
06 Elo 2022, 12:15
Lonkalta väitän että mulla aikoinaan diisselissä oli, ainakin osittainen. Meinaan ku siinä bosen vahvarin kiinnitys vikisi, niin piti nykiä enste irti vehoilupala että sai vahvarin esille.
Saattaa olla että muistikuva on liiankin hekumallinen. Vilkaisin tänään neidon bosellisen 159:n konttiin ja siinä on tuo verhoilukotelo Bosen vahvaria peittämässä, mutta muuten paljas hylly.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^On kieltämättä sen näköinen, ettei sieltä verhoilua puutu eikä kannata ährätäkään tuonne mitään
Liitteet
20220806_182413.jpg
20220806_182413.jpg (50.15 KiB) Katsottu 4928 kertaa

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Onko tietoa tai omakohtaista kokemusta miten paljon m32 laatikolla varustelulla 159:llä on voinut ajaa ilman minkäänlaista laatikko remonttia?
Onko paljon yli 200.000km kellään?
Tuli vaihdettua tässä laatikko öljyt (Fucs Titan 75W-80)
nyt toista kertaa historiassa ja laatikko pelittää vielä "kuin uusi" Kilometrejä 163500.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja karila »

250.000 km ilman vaihteistoöljyn vaihtoa. Ei ongelmia. Sen jälkeen meni auto vaihtoon.
- Kari

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

karila kirjoitti:
12 Elo 2022, 20:14
250.000 km ilman vaihteistoöljyn vaihtoa. Ei ongelmia. Sen jälkeen meni auto vaihtoon.
Aika hyvin👍🏻
Onhan näitä joillakin porsinut jo 100.000 km tienoilla.
Mikähän lie.
No odotan kestävän niin kauan kuin autokin kestää 🙏🏻

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Suunnilleen 360 tkm ja laakereiden vaihdolla ainakin 200 tkm lisää.

IlleX
Viestit: 63
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Moro.

Viittiskö joku tsekata että onku nuo 159:iin sopivat luiskat: https://www.skruvat.fi/Kumimatto-sisati ... rTEALw_wcB . Tuo kuskin matto näyttää hassulta omaan silmään, repsikan matto näyttää kyllä samalta kuin tuo mikä tällä hetkellä omastakin autosta löytyy. Kuskin ja molemmat takamatot siis tällä hetkellä jotain puukolla veisteltyjä lerpukkeita...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mikael J kirjoitti:
12 Elo 2022, 19:40
Onko tietoa tai omakohtaista kokemusta miten paljon m32 laatikolla varustelulla 159:llä on voinut ajaa ilman minkäänlaista laatikko remonttia?
Onko paljon yli 200.000km kellään?
Tuli vaihdettua tässä laatikko öljyt (Fucs Titan 75W-80)
nyt toista kertaa historiassa ja laatikko pelittää vielä "kuin uusi" Kilometrejä 163500.
Ehkä 190 tkm ilman vaihtoa, auto vaihtui kiuluun. En ole voittanut lotossa vieläkään, ehkä tuuri meni tuon M32:n kanssa. Mutta tänään löysin yhden tölkin, pantti 0,15 €.

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Uskaltaakohan tuota 2.4jtdm jakohihnaa lähteä vaihtamaan ilman apurunkoa? Kone jäis vaan yhden lokarin kiinnikkeen ja tunkin varaan.. keikkaakohan?

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pitikös ylätuki irrottaa jakohihnaa vaihtaessa? En muista. Jos piti ja epäilyttää tunkin varassa keikkuminen, niin voihan sen laittaa ylhäältäkin roikkumaan.

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

hjpp kirjoitti:
17 Elo 2022, 19:51
Pitikös ylätuki irrottaa jakohihnaa vaihtaessa? En muista. Jos piti ja epäilyttää tunkin varassa keikkuminen, niin voihan sen laittaa ylhäältäkin roikkumaan.
Joo pitää. Eikä ole ennalta kuvaa siitä että miten iloisesti se siellä heilus yhden kannakkeen varassa

JA:

Onko täällä kellään kokemuksia noiden imusarjan läppien auki pakottamisesta? Poistaminen olisi turhan iso remppa juuri nyt, niin ainakin kuvittelin että olisi moottorille hyväksi jos ne vaan pakottaisi auki moottorin päältä ja ottaisi servon tangon irti. Oliskohan näin helppoa?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ihme jos on vielä vapaana? Juuri kuvailemallasi tavalla ne on lukittu, yhdystangossa on pieni reikä siellä puolivälissä, johon saa ruuvin lukitteeksi aukiasentoon. Ja käyttölaitteen vipu irti pallotapista.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Polforea kirjoitti:
12 Heinä 2022, 16:28
Paisarin paluuletkun liitäntä on ainakin helposti murtuva kaveri, toinen potentiaalinen on se paisarin poikkisauma. Molemmat korjaantuu paisarin vaihdolla, osanumero on 50516508.
Paisari vaihdettu, tässä oli tosiaan toi paluuletkun liitäntä murtunut. Asentaja äkkinäinen oli laittanut sinne pätkän ohutta kupariputkea sisään, mikä tietty ei auttanut ollenkaan.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Eero »

HessuS kirjoitti:
19 Elo 2022, 19:07
Polforea kirjoitti:
12 Heinä 2022, 16:28
Paisarin paluuletkun liitäntä on ainakin helposti murtuva kaveri, toinen potentiaalinen on se paisarin poikkisauma. Molemmat korjaantuu paisarin vaihdolla, osanumero on 50516508.
Paisari vaihdettu, tässä oli tosiaan toi paluuletkun liitäntä murtunut. Asentaja äkkinäinen oli laittanut sinne pätkän ohutta kupariputkea sisään, mikä tietty ei auttanut ollenkaan.
Ohutta kupariputkea taitaa olla ihan alun perinkin orkkis paisareissa?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Eero kirjoitti:
21 Elo 2022, 17:03
HessuS kirjoitti:
19 Elo 2022, 19:07
Polforea kirjoitti:
12 Heinä 2022, 16:28
Paisarin paluuletkun liitäntä on ainakin helposti murtuva kaveri, toinen potentiaalinen on se paisarin poikkisauma. Molemmat korjaantuu paisarin vaihdolla, osanumero on 50516508.
Paisari vaihdettu, tässä oli tosiaan toi paluuletkun liitäntä murtunut. Asentaja äkkinäinen oli laittanut sinne pätkän ohutta kupariputkea sisään, mikä tietty ei auttanut ollenkaan.
Ohutta kupariputkea taitaa olla ihan alun perinkin orkkis paisareissa?
Alkuperäisissä on, ainakaan siinä tarvikkeessa jonka ostin, ei sitten ollut.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, mutta se orggispaisarin kuparitynkä on niin lyhyt, ettei tue enää sieltä juuresta, mistä se nippa murtuu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:
21 Elo 2022, 21:35
Joo, mutta se orggispaisarin kuparitynkä on niin lyhyt, ettei tue enää sieltä juuresta, mistä se nippa murtuu.
Niin, juurikin sen holkin vierestä oli Brerassakin poikki.....
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Onko muilla näkynyt moista jakopään suojakotelossa, 2.4JTDM:n jakohihnan vaihdon yhteydessä? :-D
WhatsApp Image 2022-08-22 at 4.18.32 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-08-22 at 4.18.32 PM.jpeg (43.94 KiB) Katsottu 3774 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuota viiltoa meinaat?

Uus kotelo vaan, niin pysyy irti rullista. Muutama vuosi sitten tommoinen makso jonkun 50e marmorilla (piti tarkastaa, kun jossain muualla kyselty).
Tuo siis kiertyy mutkalle ja hihna/hihnapyörä alkaa hankaamaan.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

dnapekko kirjoitti:
22 Elo 2022, 08:44
Polforea kirjoitti:
21 Elo 2022, 21:35
Joo, mutta se orggispaisarin kuparitynkä on niin lyhyt, ettei tue enää sieltä juuresta, mistä se nippa murtuu.
Niin, juurikin sen holkin vierestä oli Brerassakin poikki.....
Jaa että se on orggis? Ei kyllä auta lujuuteen siinä kitkuttaessa noin momenttien kannalta. Ehkä se tarvike muoviverme on jopa lujempi?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Sen holkin tarkoitus on pitää puristusliitos tiiviinä. Pelkkään muoviputkeen tulloopi muodonmuutoksia tai halkeamia aikaa myöten. Siellä onpi paineenvaihtelurasitus koko ajan päällänsä, joten kyllä se holkki siellä on paree olla. Muualla vesijärjestelmässä on vahvemmat ja suuremmat liitoskohdat eri muovilaadulla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jknracing
Viestit: 3074
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jknracing »

1750 TBI tykkää syödä öljyä ja pölläyttelee sillointällöin sinistä. Mikähän vois olla syynä? Huohotin sökö?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Xehpuk kirjoitti:
20 Kesä 2022, 09:52
Xehpuk kirjoitti:
13 Touko 2022, 09:54
h_lauri kirjoitti:
13 Touko 2022, 09:14


Mulla oli TBissä, että Turkuun ajettaessa esim. Radio City saattoi jäädä matkalle eikä kohteessa ilmestynyt ihan heti takaisin, mutta yleensä yön yli nukuttua soi taas. Giuliahan hukkaa Helmi-radion silloin tällöin, erityisesti Kantvikiin ajettaessa tai sieltä palatessa. Uudemmassa on kanavien palautuminen nopeampaa eli saattaa tulla jo kymmenessä minuutissa takaisin.

Vai tarkoitatko, että katoaa pikavalinnoista?
Kuuluvuutta nimenomaan. Pikavalinnat pysyy OK. Ilmeisesti ihan ominaisuus sitten :lol:
Rarion toiminta ei meinaa palautua enää, eiköhän tuo ole entinen laite. Onko jollain orkkis-rammaria nurkissa ylimääräisenä tai vinkkiä, mistä saa sopuhintaan DIN-adapterin (nopsa googletus antoi n. 45eur hintoja 1DIN muoville)?
Radion ymmärsin ehjäksi, kun ajelin kesällä vähän pitempiä matkoja. Sen sijaan vikakohta löytyi antennivahvistimesta, joka on piilossa antenninjalassa.
Sain tänään aikaiseksi vaihtaa sen. Vaihtoon tarvitaan 22mm hylsy, mutteri on sellaisessa kuopassa, ettei siiihen pääse esim. kiintoavaimella oikein käsiksi.
Muuten meni ihan kivasti, mutta edessä olleen verhoilulevyn muoviklipsuista meni rikki vain 3/4 :drinking:

Tältä se vanha osa näytti:
IMG_4125.JPEG
IMG_4125.JPEG (84.34 KiB) Katsottu 3333 kertaa
IMG_4126.JPEG
IMG_4126.JPEG (80.99 KiB) Katsottu 3333 kertaa
IMG_4128.JPEG
IMG_4128.JPEG (35.59 KiB) Katsottu 3333 kertaa
ihmekös tuo, ettei merisää enää kuulunut :roll:

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Edelliseen liittyen, osaisiko joku löytää varaosanumeron noille nastoille?
Screenshot_20220904_111933.png
Screenshot_20220904_111933.png (207.98 KiB) Katsottu 3297 kertaa
Nro 5 on vastakappale, se on 51735966.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Xehpuk kirjoitti:
03 Syys 2022, 21:38
ihmekös tuo, ettei merisää enää kuulunut :roll:
Come on, tuollahan merisää antennivahvistimen sisällä. Hyvin pitäisi kuulua juuri tuon lähetteen! :silly:

Avatar
Mikkeller
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Xehpuk kirjoitti:
03 Syys 2022, 21:38
Xehpuk kirjoitti:
20 Kesä 2022, 09:52
Xehpuk kirjoitti:
13 Touko 2022, 09:54

Kuuluvuutta nimenomaan. Pikavalinnat pysyy OK. Ilmeisesti ihan ominaisuus sitten :lol:
Rarion toiminta ei meinaa palautua enää, eiköhän tuo ole entinen laite. Onko jollain orkkis-rammaria nurkissa ylimääräisenä tai vinkkiä, mistä saa sopuhintaan DIN-adapterin (nopsa googletus antoi n. 45eur hintoja 1DIN muoville)?
Radion ymmärsin ehjäksi, kun ajelin kesällä vähän pitempiä matkoja. Sen sijaan vikakohta löytyi antennivahvistimesta, joka on piilossa antenninjalassa.
Sain tänään aikaiseksi vaihtaa sen. Vaihtoon tarvitaan 22mm hylsy, mutteri on sellaisessa kuopassa, ettei siiihen pääse esim. kiintoavaimella oikein käsiksi.
Muuten meni ihan kivasti, mutta edessä olleen verhoilulevyn muoviklipsuista meni rikki vain 3/4 :drinking:

Tältä se vanha osa näytti:

IMG_4125.JPEG

IMG_4126.JPEG

IMG_4128.JPEG

ihmekös tuo, ettei merisää enää kuulunut :roll:
Kiitos tästä vinkistä. Oma radio on tehnyt auton ostosta lähtien samaa, mutta en ole saanut tehtyä asialle mitään. Nyt tietää mitä tehdä.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Thesiksessä on samannäköinen antenninjalka, tosin vahvistin on erillinen. Vettä se päästää läpi kattolampun sisään ja siitä takapenkille. Olen kokeillut eri metodeja tiivistää sitä, saas nähdä kuin käy. Töissä elektroniikkapirkko kunnostaa parhaillaan kattovalon piirilevyä....
Positiivista on se, ettei vesi valu kattoverhoiluun.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Vastaa Viestiin