Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

seppo
Viestit: 1232
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_228 Feb. 02 07.38.jpg
ScreenHunter_228 Feb. 02 07.38.jpg (15.35 KiB) Katsottu 3534 kertaa
Haarukan alapultille on kaikenlaisia speksejä, koska se on GM:n ns. kertakäyttöinen murtolujuuspultti, mutta tälle yläpultille ei mitään muuta, kuin että sen pitää juuttua hyvin kevytmetalliin ja olla ruostuvaa terästä :) Samaa terästä siis kuin 147-156-166 malleissa! Toisaalta sillä on erikoinen ominaisuus, jos saa leikattua mutterin pois, se irtoaa lähes itsestään joistain yksilöistä.

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oulrait!

Minulla on selvästi se yksilö, josta pultti ei irtoa itsestään.Pultin katkettua se loppupätkä kyllä tuli pihalle kun ruuvasi mutteria kireämmälle, mutta alkupätkä tarttee vielä porata pois.

Helevetin pitkän kuulonen kyllä tuo 137mm, kun eilen mitan kanssa sohin että 70-80mm olisi sopiva mitta. Mutta hyvä siis, palvelevasta pulttikaupasta kymppiysiä kyytiin vaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

seppo
Viestit: 1232
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin nuo speksit on sille haarukan alapultille, jolla se kiinnitetään alatukivarteen! Se pultti joka lukitsee iskarin haarukkaan on varmaan sen 7-8 cm pituinen.

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ahhhh aivan joo.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4854
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkosta muuten isolohkoissa menny paljo puolia? Helikopteri ilmesty ja aattelin heti kettinkiä, mutta pyytääkin uutta nelosen puolaa. Siis sytytyshäiriö nelosessa ja tais tulla melko pian käynnistyksen jälkeen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 404
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): Brera 3,2 -06. ex 156 SW JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Breran huoltokirjaan näkyy merkityn kolme puolaa vaihdetuiksi,kaksi 102500 km huitteissa, yksi 107500:ssa, ja itse vaihdoin yhden 110000 kilometrin paikkeilla. Siis menee noita. Viimeisin oireili viileällä koneellä kiihdytettäessa sytyttäen helikopterin, moottorin lämmettyä pelasi normaalisti ja valokin sammui.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tiige
Viestit: 2414
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

palkus kirjoitti:
06 Helmi 2021, 13:11
Onkosta muuten isolohkoissa menny paljo puolia? Helikopteri ilmesty ja aattelin heti kettinkiä, mutta pyytääkin uutta nelosen puolaa. Siis sytytyshäiriö nelosessa ja tais tulla melko pian käynnistyksen jälkeen.
Onhan niitä mennyt. Puola vaihtoon ja jos ei tokene niin suuttimet testipenkkiin.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
palkus
Viestit: 4854
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ok, mennee siis samaan tahtiin puolia, kuin 2.0 jts.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 404
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): Brera 3,2 -06. ex 156 SW JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:
07 Helmi 2021, 20:37
Ok, mennee siis samaan tahtiin puolia, kuin 2.0 jts.
Itse asiassa minun sataviiskutosessa mennyt harvemmin, mutta vähemmänhän niitä siinä onkin :D
Nelos- vitos- ja kutospyttyjen puolat ja tulpat ovat ihan mieleniintoiset vaihdettavat. Seuraavaan operaatioon varaan kaikea tarpeeksi.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 4854
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikö ne 1, 3 ja 5 pyttyjen puolat ja tulpat ole ne työläämmät?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jep. Parilliset menee helpolla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
dnapekko
Viestit: 404
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): Brera 3,2 -06. ex 156 SW JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Eikun joo, en muistanut järjestystä, mutta ne kuskia lähempävä olevat ovat mielenkiintoisempia. Tai siis enemmän työtä vain.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
dnapekko
Viestit: 404
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): Brera 3,2 -06. ex 156 SW JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Millaisia ovat nuo Euroopassa paljon tarjolla olevat sataviisysit 1,9.koneella, onko kokemuksia? Kesällä pitäisi talviauto vaihtaa, ja neloskoneiset 159, vähänajettu 166FL tai jopa Thesis olisivat mielenkiinnon kohteina. Tuota sataviisysiä 1,9 koneella on aika paljon tarjolla, mutta onko se ihan lussu nykyiseen talviajokkiin (156 JTS) verrattuna?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
hjpp
Viestit: 1614
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Useampia tehoversioitahan noita on. 110 kW:n malli kyllä sutii talvella kaikilla vaihteilla, kiskoo asuntovaunua ahdistumatta ja on kulkenut lisämaksullista nopeuttakin joskus, joten ei se lussu ole. Paitsi jonkun mielestä on varmasti. Cruisella ajaessahan kakki tuntuukin sitten aivan samalta.

Avatar
Elefant
Viestit: 94
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

dnapekko kirjoitti:
11 Helmi 2021, 07:29
Millaisia ovat nuo Euroopassa paljon tarjolla olevat sataviisysit 1,9.koneella, onko kokemuksia? Kesällä pitäisi talviauto vaihtaa, ja neloskoneiset 159, vähänajettu 166FL tai jopa Thesis olisivat mielenkiinnon kohteina. Tuota sataviisysiä 1,9 koneella on aika paljon tarjolla, mutta onko se ihan lussu nykyiseen talviajokkiin (156 JTS) verrattuna?
Bensakoneisesta tais olla kysely, mutta dieseli AW-laatikolla on ainakin erinomainen yhdistelmä käyttöautoksi.

Avatar
hjpp
Viestit: 1614
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tosiaan, niitähän oli bensanakin tuolla tilavuudella. Eipä juolahtanut mieleen, kun juuri kukaan ei sellaista ole tunnustanut haluavansa. :lol:

Avatar
dnapekko
Viestit: 404
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): Brera 3,2 -06. ex 156 SW JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Niin, bensakoneista kokemuksia kyselen, kun meikäläisen ajokilometreillä ei dieselillä kannnata ajella. Näkyy olevan myös 1,8-litraisia vapaastihengittäviä versioita tarjolla.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

170000.JPG
170000.JPG (18.15 KiB) Katsottu 2794 kertaa
110000 oli mittakissa, kun lähettiin taivaltamaan 2,5 vuotaa sitten. Minkähän verran tällä vielä pääsee? Aattelin vielä 2 - 3 vuotta pitää. Vaihdelaatikkoremppa ja apurungon kunnostus on ainakin edessä.

oidipus
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Itse ajelin sillä ( 159 2.2 JTS ) heikoimmalla M32 laatikolla 340000 km ja apurunkokin läpäisi katsastuksen kunnes meni lunastukseen .

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Toimiko muuten ilman isoja ongelmia tuohon lukemaan saakka?

oidipus
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Ala- ja ylätukivarren ( pallonivelet) vaihdot pari kertaa 130000 km:n taipaleen aikana . Jakoketju oli vaihdettu ( 180000 km ) edellisen omistajan toimesta . Moottori ja vaihteisto toimivat moitteetta .

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 367
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

dnapekko kirjoitti:
14 Helmi 2021, 18:36
Niin, bensakoneista kokemuksia kyselen, kun meikäläisen ajokilometreillä ei dieselillä kannnata ajella. Näkyy olevan myös 1,8-litraisia vapaastihengittäviä versioita tarjolla.
1.8 vaparia ei koskaan tuotu suomeen maahantuojan kautta, mutta se kai näistä edullisin pidettävä on.
Koska moottori on sama mitä käytettiin esim h. astrassa ja vectrassa ja laatikko 5-lovinen opel tekele. Luja sekin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 367
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

ebaystä kait parilla sataa saa laatulaakerit.
2008 vuosimallissa vaihtuu se kytkinakselin paksuus mutta en nyt justiin muista kumminpäin
Kandee samalla uusia 1.2.3 syncrot, niitä saa vaikka opel varaosa myynnistä.
Viimeksi muokannut kovan onnen soturi, 16 Helmi 2021, 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4626
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mistä voisi saada 159 sisustan, penkkien värikoodin? On perusnahka vaalea beige.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4626
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Nähtävästi sain kaivettua eperistä koodin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
smppa
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Loka 2020, 21:41
Car(s): 159 2.2 JTS Berlina
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja smppa »

Savo kirjoitti:
16 Helmi 2021, 18:47
Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
Mulla on kans laatikkoremontti suunnitteilla. Laakereita kattelin autodocilta https://www.autodoc.fi/luk/13648474

Kyllähän tohon laatikkoon saa Quaifen suomestakin hiukan halvemmalla: https://www.race.fi/en/product/31978a/q ... 4-4273/all

Tai sitten tuollainen: https://racingdiffs.com/products/opel-p ... 4216108194

Pientä lisäystä: Lukilla on useampaa versiota riippuen valmistusajankohdasta. Tuo ko tuote sopii mun autoon, Savon autoon saattaa sopia eri paketti.

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Tuo racingdiffs.com ei liene Torsen-tyyppinen vaan "lukkiutuva"?

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kaks ekaa on torseneita, racingdiffs:n tuote on lukko. Minä suosisin kääntyvälle akselille torsenia, lukko voi helposti yllätellä ikävästi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 101
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

^^^E39:n avoimiin periin saa tota saman tyyppistä "kitkalukkoo", mutta mitä olen kokemuksia noista seurannut, niin ne kitkalevyt on aika onnettoman kokoset ja lukko pitää noin puoli talvea, jonka jälkeen se pyörii tyhjää. Kesällä tommonen ei taida pitää ollenkaan.

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Savo »

Polforea kirjoitti:
21 Helmi 2021, 18:31
Joo, kaks ekaa on torseneita, racingdiffs:n tuote on lukko. Minä suosisin kääntyvälle akselille torsenia, lukko voi helposti yllätellä ikävästi.
Jep, torsen just on mielessä.

jamper
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jamper »

Savo kirjoitti:
16 Helmi 2021, 18:47
Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
Motonetin valikoimista löytyy kanssa laakerisarjat:
laatikon valmistusajankohta ->10.10 https://www.motonet.fi/fi/tuote/185036/ ... aiht--1010
laatikon valmistusajankohta 11.10-02.12 https://www.motonet.fi/fi/tuote/185035/ ... aiht-1110-
laatikon valmistusajankohta 02.12-> https://www.motonet.fi/fi/tuote/185030/ ... to-6-vaiht

Kaikkia näyttää olevan keskusvarastolla

Avatar
Mikkeller
Viestit: 92
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Onko 1750 TBi ranttu bensan vanhenemiselle? Jätin lokakuussa auton talliin melkein täydellä tankillisella Nesteen ysivitosta.
En rehellisesti sanottuna odota kohtaavani mitään ongelmia, kun toukokuun korvalla ajokausi alkaa, mutta sekuvain pohiskelin...

Avatar
hattoori
Viestit: 236
Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hattoori »

smppa kirjoitti:
20 Helmi 2021, 18:00
Savo kirjoitti:
16 Helmi 2021, 18:47
Keskusteltiin tänään vaihdelaatikkorempasta (M32) luottokorjaamon kanssa. Samalla vois laittaa Torsen Limited Slip Differential For Gearbox M32. Sellainen on tarjolla ainakin https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en . Onkos muita hankintapaikkoja tullut eteen. Entäs mistä laatikon remonttiosat kannattaa hankkia?
Mulla on kans laatikkoremontti suunnitteilla. Laakereita kattelin autodocilta https://www.autodoc.fi/luk/13648474

Kyllähän tohon laatikkoon saa Quaifen suomestakin hiukan halvemmalla: https://www.race.fi/en/product/31978a/q ... 4-4273/all

Tai sitten tuollainen: https://racingdiffs.com/products/opel-p ... 4216108194

Pientä lisäystä: Lukilla on useampaa versiota riippuen valmistusajankohdasta. Tuo ko tuote sopii mun autoon, Savon autoon saattaa sopia eri paketti.
Täällä kans Breran M32 vaihdelaatikko laakeroitu, kytkin ja vauhtipyörä menossa paikoilleen. Alakönni Jyväskylässä hoitaa remontin alusta loppuun. Vauhtipyörä meni kuulemma tehdastoimitukseen. Sitä odoteltiin melkein 2 viikkoa. Eiköhän tuo ensi viikolla pääse taas liikenteeseen. Kaikki laakerit oli finito ja ulinaa ilmeni joka vaihteella.

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mikä muka vikana, ku mittaris loimottaa ratti/avain valo?
Tarttasin vanhan työjuhdan ja toi o mulle uus herja. Ajoneuvon suojaus vika, vapaasti suomennettuna.

Koslasta oli akku jäätyny ja ed startista vissiin noin puol vuotta. 156 akkua lainasin, käynnisty ok ja laittomasti myös kulki ok tiellä.

seppo
Viestit: 1232
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ohjauskukko ei toimi, kannattaa korjata, ettei mene päälle ajossa ?

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mun auto heittelee joskus tuota jos akku käy irti ja antaa vikakoodin avainlukijasta. Siitä vielä ihana, että jostain syystä MESsiä ei sovi sulkea piuha kiinni vaan ekana pitää nypätä OBD-johto irti, että myös pysyy poissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Rema
Viestit: 277
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Takaikkunan nostovaierien vaihto korjaus, onko vaikea tehdä itse ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rema kirjoitti:
05 Maalis 2021, 06:53
Takaikkunan nostovaierien vaihto korjaus, onko vaikea tehdä itse ?
Lämpimässä n. 20min, jos työkalut pysyy käsissä. Kylmässä tunti tai kaksi, kun kaikki lukitukset napsuu poikki.
viewtopic.php?p=643979#p643979

Tuon vaihto on tosiaan tosi iisi homma, uusi osakin maksoi sen parikymppiä :o

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 327
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

1.9JTDm:ään on tarjolla monen pituista apulaitehihnaa: 1722, 1725, 1733, 1735. Taustatyötä tehty sen verran, että apulaitehihnan kampiakselipyörä olis Q1/2007 aikana vaihtunut niin tällä varmaan vaikutusta asiaan. 6PK1735:sta sanotaan alfaworkshopin sivulla että "up to 15/5/2007" ja sit siitä eteenpäin jotain muuta, todennäköisesti lyhyempää.

Mahtaako tuo kampuran pyörä olla tässä hihnan pyörimismatkalla ainoa muuttunut osa? Uusiksi mulla menis sekä hihna että tuo pyörä (koska nykyisesta vulkanointi menossa just), niin tärkeintä että hihna & pyörä ovat samaa aikakautta? Eli laturi, ohjaustehostimen pumpun pyörä tai ilmastoinnin kompuran pyörä ovat pysyneet samana koko ajan? Taustatietona vielä että kiinni oleva motti on -07 ja tilalle tuleva paketti -08 autosta. Laturi, ohjaustehostinpumppu sekä kompura säilyvät -07-paketista. Hihnapyörät näissä oli hieman eri malliset, 07-paketissa oli Boschin 1725-pituinen hihna ja 08-paketista se puuttui niin ei verrokkia.

Ja hihnan valinnassa SKF/Dayco etusijalla ja Contitech hyvin kaukaisella takasijalla?
Liitteet
hihnapyorat.jpg
hihnapyorat.jpg (82.53 KiB) Katsottu 1681 kertaa
Money well spent? Well, money spent...

Rema
Viestit: 277
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Aquatica kirjoitti:
05 Maalis 2021, 10:54
Rema kirjoitti:
05 Maalis 2021, 06:53
Takaikkunan nostovaierien vaihto korjaus, onko vaikea tehdä itse ?
Lämpimässä n. 20min, jos työkalut pysyy käsissä. Kylmässä tunti tai kaksi, kun kaikki lukitukset napsuu poikki.
viewtopic.php?p=643979#p643979

Tuon vaihto on tosiaan tosi iisi homma, uusi osakin maksoi sen parikymppiä :
Kiitos tilasin osan Sparetolta rahteineen hinta 36,84€.

Rema
Viestit: 277
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Nyt kysyn akunvaihto ohjeta, akku on hommattu. Tila on hyvin ahdas, pitäisikö irroittaa jokin osa akun ympäriltä? Samoin kiristyshihna ja sen irroitus ja kiristys uudelle akulle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pitkä räikän varsi (vaikka 1/4") ja siihen 12 tai 13mm hylsy, en muista kumpi on. Helppoa kuin heinän teko se remmin irroitus. Kun johdot pois, niin pitäisi kyllä nostamalla lähteä kiltisti.
JTS:stä ei ole varmaa fiilistä, mutta muistikuva on vahva sen olevan hyvinkin samanlainen mitä JTDm.

Avatar
smppa
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Loka 2020, 21:41
Car(s): 159 2.2 JTS Berlina
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja smppa »

Päällä oleva sähkörasia on yhdella pienellä ruuvilla kiinni. Tulee sellaisella "propulla" akussa olevaan reikään. Kiinnityshihna on koneen puolella kiinni yhdellä 13mm kannalla olevalla pultilla, niinkuin jo mainittiin. Pitkä varsi vaan avuksi. Muita osia ei tarvi irrottaa, akku sitten vaan nostamalla pois.

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Virrattomana käynnin äjlkeen pitää ovet käyttää lukossa että peräkontti toimii ja ainakin virallisesti pitäisi VDC kalibroida. Jälkimmäiselle en ole itse huomannut kaipuuta, mutta noin luki ainakin MESsin ohjeistuksessa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1726
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2, 740 penari
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jättää ratin suoraan ennen akun irroitusta.

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja laittaa akun kiinni niin, että auto on vaaterissa olevalla, tasaisella lattialla alustansa varassa ajokorkeudessa. Ainakin jollain teoriatasolla silloin pitäisi alkuarvojen vastata sitä, mitkä kalibroinnissa menee (sekin tehdään noilla spekseillä).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6305
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eka akun vaihto menikin autotallissa, mutta toinen ihan pihalla eikä missään vaaterissa. :eggface:

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii. Niinkuin sanoin, en ole itse huomannut tuota kaipaavani, mutta ohjeet sanoo noin. Väärä kalibraatio* saattaa aiheuttaa sen, että VDC toimii epätasapainoisesti eri suuntiin, kun kiihtyvyys-/asentoantureiden lukemat heittää reaalimaailmasta.

*) Joku voisi nussuttaa tähän siitä, että kalibrointi tarkoittaa virheen mittausta ja dokumentointia eikä säätöä. Toisaalta, voi olla että auton softa vain mittaa tuossa virhemäärät jotta osaa ottaa ne laskuissaan huomioon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Rema
Viestit: 277
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Akku on vaihdettu, auto käynnistyi ongelmitta, lasin nostin saapui, mutta en ole vielä vaihtanut sitä. Takapaksin lukko ei avaudu, paininnapista eikä avaimesta painamalla.

Vastaa Viestiin