Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vilkaseppas ihan huviksesi: pelkääjän jalkatilan vasen paneeli irti ja siellä on kaksi isoa liitintä, missä samanväriset kappaleet.
Katso, että ne on molemmat kytketty.

Jos on, kytke ne ristiin. Kuuluuko takakaiuttimista ääntä? Jos kuuluu, niin hyvä. Jos ei, vika on muualla.

Tossa menee se ohjaus jotenkin oudosti, että virta mm. subbarille tulee toisen liittimen kautta, sitten kaiutinlähdöt toisen kautta. Mutta ristiinkytkemällä vain edessä olevat toimii.

Jaa, että mistäkö tiedän :lol:

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Sama kuin vesamaanilla. Eteen uudet tukivarret puslineen vaihdoin keväällä ja 1000km mentiin ilman ääniä kunnes alkoi taas narina. Narinan saa pois mobil tms rasvaa laittamalla puslien väliin kuten polforea ohjeisti. Nyt noista kuuluu enää kolahdus liikkeelle lähdettäessä. En aio enää vaivautua ellei katsuri niistä keuli.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Aquatica kirjoitti:
01 Heinä 2022, 19:05
Vilkaseppas ihan huviksesi: pelkääjän jalkatilan vasen paneeli irti ja siellä on kaksi isoa liitintä, missä samanväriset kappaleet.
Katso, että ne on molemmat kytketty.

Jos on, kytke ne ristiin. Kuuluuko takakaiuttimista ääntä? Jos kuuluu, niin hyvä. Jos ei, vika on muualla.

Tossa menee se ohjaus jotenkin oudosti, että virta mm. subbarille tulee toisen liittimen kautta, sitten kaiutinlähdöt toisen kautta. Mutta ristiinkytkemällä vain edessä olevat toimii.

Jaa, että mistäkö tiedän :lol:
https://i.postimg.cc/htRWY5QM/20220703-192315.jpg

Ollaanko oikeilla jäljillä? Vai ihan tuota vasenta mattoaki tuosta ottamaa irti?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Bonezii kirjoitti:
03 Heinä 2022, 19:37
Aquatica kirjoitti:
01 Heinä 2022, 19:05
Vilkaseppas ihan huviksesi: pelkääjän jalkatilan vasen paneeli irti ja siellä on kaksi isoa liitintä, missä samanväriset kappaleet.
Katso, että ne on molemmat kytketty.

Jos on, kytke ne ristiin. Kuuluuko takakaiuttimista ääntä? Jos kuuluu, niin hyvä. Jos ei, vika on muualla.

Tossa menee se ohjaus jotenkin oudosti, että virta mm. subbarille tulee toisen liittimen kautta, sitten kaiutinlähdöt toisen kautta. Mutta ristiinkytkemällä vain edessä olevat toimii.

Jaa, että mistäkö tiedän :lol:
https://i.postimg.cc/htRWY5QM/20220703-192315.jpg

Ollaanko oikeilla jäljillä? Vai ihan tuota vasenta mattoaki tuosta ottamaa irti?
Keskikonsolin oikean puoleinen alamuovi. Liittimet on joko konsolin rungossa tai maton reunan alla.

About tässä kohtaa on liittimet:
Kuva

Tässä vielä kuva, kun kaivoin liittimet ex-Q4:stä esille:
Kuva

Tuolla näkyy toinen sini/musta-kombo, joka on identtinen liitin. Molemmat liittimet radioon kuuluvia.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Aquatica kirjoitti:
03 Heinä 2022, 19:44
Bonezii kirjoitti:
03 Heinä 2022, 19:37
Aquatica kirjoitti:
01 Heinä 2022, 19:05
Vilkaseppas ihan huviksesi: pelkääjän jalkatilan vasen paneeli irti ja siellä on kaksi isoa liitintä, missä samanväriset kappaleet.
Katso, että ne on molemmat kytketty.

Jos on, kytke ne ristiin. Kuuluuko takakaiuttimista ääntä? Jos kuuluu, niin hyvä. Jos ei, vika on muualla.

Tossa menee se ohjaus jotenkin oudosti, että virta mm. subbarille tulee toisen liittimen kautta, sitten kaiutinlähdöt toisen kautta. Mutta ristiinkytkemällä vain edessä olevat toimii.

Jaa, että mistäkö tiedän :lol:
https://i.postimg.cc/htRWY5QM/20220703-192315.jpg

Ollaanko oikeilla jäljillä? Vai ihan tuota vasenta mattoaki tuosta ottamaa irti?
Keskikonsolin oikean puoleinen alamuovi. Liittimet on joko konsolin rungossa tai maton reunan alla.

About tässä kohtaa on liittimet:
Kuva

Tässä vielä kuva, kun kaivoin liittimet ex-Q4:stä esille:
Kuva

Tuolla näkyy toinen sini/musta-kombo, joka on identtinen liitin. Molemmat liittimet radioon kuuluvia.
https://i.postimg.cc/g09b6kWY/20220703-200145.jpg

Jahas, tulikin jo edittiä :D. Kiitoksia. kokeillaas vaihtaa noita palikoita.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itseasiassa tuo pienempi liitin mikä mullakin on, oli joku muu soittimeen liittyvä. Nyt kun oikeasti miettii, niin mullahan oli se toinen liitin selvästi syvemmällä, maton alla.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Aquatica kirjoitti:
03 Heinä 2022, 20:09
Itseasiassa tuo pienempi liitin mikä mullakin on, oli joku muu soittimeen liittyvä. Nyt kun oikeasti miettii, niin mullahan oli se toinen liitin selvästi syvemmällä, maton alla.
Juu noi on ihan erikokoisia. Perkele ku edellinen omistaja ruuvannut jotain mattoon kiinni nii ne ruuvin päät raapivat ihoa auki... ihme ettei ole raapinut johtoja. Vois teipata nuo päät.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Bonezii kirjoitti:
03 Heinä 2022, 20:14
Aquatica kirjoitti:
03 Heinä 2022, 20:09
Itseasiassa tuo pienempi liitin mikä mullakin on, oli joku muu soittimeen liittyvä. Nyt kun oikeasti miettii, niin mullahan oli se toinen liitin selvästi syvemmällä, maton alla.
Juu noi on ihan erikokoisia. Perkele ku edellinen omistaja ruuvannut jotain mattoon kiinni nii ne ruuvin päät raapivat ihoa auki... ihme ettei ole raapinut johtoja. Vois teipata nuo päät.
viewtopic.php?p=639336#p639336

Tosiaan taitaa olla kolme samanväristä liitintä tuolla? Mä bongasin just mun irtonaisesta Bosen johtosarjasta 2 erikokoista liitintä. Eli toinen menee Boselle, toinen "suoraan" auton kaiuttimille. Ja tuossa vanhassa nelikossa piti ihan oikeasti kaivaa tuo toinen liitin maton alta ja syvältä, se oli melkein keskivaiheella lattiamattoa irtonaisena.

Nyt kun miettii, niin mielestäni samat piuhat olivat yhdessä non-Bose-laitteessa, mutta en mene takuuseen. Omia johtoja ei löytynyt Bosen tai auton omista kaavioista likimainkaan oikeassa värijärjestyksessä, kuin mitä ne oli, joten en tiedä onko näissäkin sitten kasa eri versioita.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Aquatica kirjoitti:
03 Heinä 2022, 20:23
Bonezii kirjoitti:
03 Heinä 2022, 20:14
Aquatica kirjoitti:
03 Heinä 2022, 20:09
Itseasiassa tuo pienempi liitin mikä mullakin on, oli joku muu soittimeen liittyvä. Nyt kun oikeasti miettii, niin mullahan oli se toinen liitin selvästi syvemmällä, maton alla.
Juu noi on ihan erikokoisia. Perkele ku edellinen omistaja ruuvannut jotain mattoon kiinni nii ne ruuvin päät raapivat ihoa auki... ihme ettei ole raapinut johtoja. Vois teipata nuo päät.
viewtopic.php?p=639336#p639336

Tosiaan taitaa olla kolme samanväristä liitintä tuolla? Mä bongasin just mun irtonaisesta Bosen johtosarjasta 2 erikokoista liitintä. Eli toinen menee Boselle, toinen "suoraan" auton kaiuttimille. Ja tuossa vanhassa nelikossa piti ihan oikeasti kaivaa tuo toinen liitin maton alta ja syvältä, se oli melkein keskivaiheella lattiamattoa irtonaisena.

Nyt kun miettii, niin mielestäni samat piuhat olivat yhdessä non-Bose-laitteessa, mutta en mene takuuseen. Omia johtoja ei löytynyt Bosen tai auton omista kaavioista likimainkaan oikeassa värijärjestyksessä, kuin mitä ne oli, joten en tiedä onko näissäkin sitten kasa eri versioita.
Revin irti tuota mattoa noin puolet vasemmasta yläkulmasta katsottuna (penkin kiskot olis alakulma). Ei tullut vastaan mitään. Seurailin johtonippua toiselle puolelle missä nousee ylöspäin. en nähnyt nouseeko oveen vai meneekö lattiaa pitkin taakse.

edit: kävin kiskomassa mattoa enemmän irti. Johtonippu jakautuu kahtia joista puolet menee hansikaslokeroa kohti ja oveen. Toinen sitten jatkaa matkaansa taakse.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kerrataan sen verran, että nuo etsityt liittimet siis ovat Bosen kytkentäliittimet. Eli siellä:
-Johto 1 tulee soittimelta
-Johto 2 menee Bosen vahvistimelle
-Johto 3 tulee Bosen vahvistimelta
-Johto 4 menee kaiuttimille

Sitten jos autossa on Bose-sterkat, niin johto 1 liitetään johtoon 2 ja johto 3 liitetään johtoon 4, jolloin kaiutinsignaali kiertää Bosen vahvistimen kautta. Jos autossa ei ole Bose-sterkkoja, niin johto 1 liitetään suoraan kiinni johtoon 4, niin sillä kätevästi ohittuu tuo Bosen johtosarja. Ymmärtääkseni, jos soitin on ns. Bose-moodissa ja kytkentä on 1->4, niin soi vain etukaiuttimet ja tämä oli se Aquaticalla ollut kytkentä.

Bose-logot kaiutinritilöissä on varmaan melko varma merkki Bose-sterkoista, mutta toisinpäin homma toimii korkeintaan jostain tietystä vuosimallista eteenpäin. Esmes meillä on 2006 ja 2008 autot, joissa on tehtaalta Bose-sterkat mutta ei niitä Bose-logoja kaiutinritilöissä, pl. Berlinan hattuhyllylle pultattu midbasso (markkinamiehen mielstä subwoofer). Sen orggis"subbarin" löytäminen taitaapi olla varmin merkki Bose-varustelusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
04 Heinä 2022, 00:10
Kerrataan sen verran, että nuo etsityt liittimet siis ovat Bosen kytkentäliittimet. Eli siellä:
-Johto 1 tulee soittimelta
-Johto 2 menee Bosen vahvistimelle
-Johto 3 tulee Bosen vahvistimelta
-Johto 4 menee kaiuttimille

Sitten jos autossa on Bose-sterkat, niin johto 1 liitetään johtoon 2 ja johto 3 liitetään johtoon 4, jolloin kaiutinsignaali kiertää Bosen vahvistimen kautta. Jos autossa ei ole Bose-sterkkoja, niin johto 1 liitetään suoraan kiinni johtoon 4, niin sillä kätevästi ohittuu tuo Bosen johtosarja. Ymmärtääkseni, jos soitin on ns. Bose-moodissa ja kytkentä on 1->4, niin soi vain etukaiuttimet ja tämä oli se Aquaticalla ollut kytkentä.

Bose-logot kaiutinritilöissä on varmaan melko varma merkki Bose-sterkoista, mutta toisinpäin homma toimii korkeintaan jostain tietystä vuosimallista eteenpäin. Esmes meillä on 2006 ja 2008 autot, joissa on tehtaalta Bose-sterkat mutta ei niitä Bose-logoja kaiutinritilöissä, pl. Berlinan hattuhyllylle pultattu midbasso (markkinamiehen mielstä subwoofer). Sen orggis"subbarin" löytäminen taitaapi olla varmin merkki Bose-varustelusta.
-06 SW kyseessä. Ei näy ritilöissä bosea. Takana ovissa on isompi kaiutin sekä pieni diskantti. Perätilassa en löytänyt äänentoistoja. Nyt tosiaan ihmetyttää miksi koko soitin meni mykäksi. Ihan kun ei maadottaisi kunnolla vaikka on antenninjohto kiinni. Oletan että siitä maadoittaa kun en löytänyt erikseen maadoitusjohtoa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tottakai soittimelle kuuluu mennä maa ihan siitä johtosarjan liittimeltä
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tuon ikäisessä ei vielä ole Bose-lätkiä tietääkseni pahemmin näkyvillä. SW:ssä subbari on muistaakseni takaluukun vasemman sivuverhoilun takana piilossa.

Soittimen maa tosiaan tulee kyllä johtosarjaa pitkin. Jos rammari on nyt tyystin pimeä, niin enstennä tarkistaisin sähkönsaannin ja sen aloittaisin sulakkeesta. Jos soitin kuitenkin herää normaalisti (näyttöön tulee juttuja) mutta mitään ei vaan kuulu, sihtaisin silmäni niihin liittimiin mitä jo löytyi, jos niitä vahingossa tuli tönittyä irti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Semmoinenkin feature on että tossa Q4:n perämurikassa on melkoisesti klappia. Ehkä joku 10 astetta kun käsin niitä akseleita kääntää. Toi tietty aiheuttaa kolinaa.

Voikos tuota säätää jotenkin? En ole löytänyt tosta perämurikasta paljoakaan infoa tai räjäytyskuvia, onko siellä jotain shimmejä tms mitkä voisi vaihtaa?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

HessuS kirjoitti:
05 Heinä 2022, 00:48
Semmoinenkin feature on että tossa Q4:n perämurikassa on melkoisesti klappia. Ehkä joku 10 astetta kun käsin niitä akseleita kääntää. Toi tietty aiheuttaa kolinaa.

Voikos tuota säätää jotenkin? En ole löytänyt tosta perämurikasta paljoakaan infoa tai räjäytyskuvia, onko siellä jotain shimmejä tms mitkä voisi vaihtaa?
Siis onko kyseessä röykyissä ilmenevää kolinaa vai vaihteen vaihdon yhteydessä joskus ilmenevä pehmeä voimansiirto kolahdus? Pystytkö vaihtamaan rauhallisella kytkimenkäytöllä niin, ettei "kolahda"? Tohon mun isojötsiin on vaihdettu heti pian uutena takuuna kartaani. Konelan isompi herra oli sitten ollut hyvinhyvin vihainen, koska eihän tehdas korvaa turhaan vaihdettuja osia :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Voi vaihtaa ilman kolinaa kun rauhallisesti ajaa. Kysyin tätä myös kansainvälisessä forumissa, on kuulemma "feature".
Kardaani itse on hyvä, ei välyksiä. Välys on nimenomaan perämurikassa.

Mutta noin insinöörinä en hyväksy noin vaan että "feature", yleensä kaikissa murikoissa ton saa säädettyä shimmeillä tms. Pitäisi vaan löytää kuvat ja speksit... tää ei toki ole kiire remppa, ehkä ens kesänä.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^joo, se on ominaisuus, mutta fixaa paremmaksi, eihän sitä hyväksyä tartte. Itellä aiheutti pientä ihmetystä radion kiinni ollessa ja sileällä tiellä kuuluva vieno vinkuna. Haarukoin sen enempi lisäaineistetulla vaihteistoöljyllä laatikkoon. Kun sai tietää, ettei tule perästä tai jakolaatikosta, niin ei siihen sitten enää kiinnittänyt huomiota. Öljy piti tietysti vaihtaa heti takaisin oikeaksi, jotta vaihtaminen normalisoitui.
"puhun niin totta kuin osaan"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Perään ei tehdas toimita varaosina kuin stefat (ja koko perän)! Tietysti se välys tuntuu huimalta kun pyörän akseleista pyörittää, koska silloin on mukana tasauspyörästö vetopyöräparin hammasvälyksen lisäksi. Eiköhän siellä pitäisi olla se 0,10mm hammasvälyksenä. Jos haluat kuvan siitä, niin pistä s-postisi tulemaan, rakenne ei juuri poikkea perinteisistä peristä, kokoonpainuva holkki laakereiden välissä ja esikireys poskilaakereille. Tietysti hammaskosketus on äänen kannalta se ratkaiseva. Ongelma on rakenne ja työkalujen monimutkaisuus, joka oli varmaan yksi syy ettei se ole tehty korjattavaksi? Samaan asiaan kiinnitin huomion jo 2005, kun ensimmäiset autot tuli maahan, oudon äänekäs!
Viimeksi muokannut seppo, 07 Heinä 2022, 07:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Polforea kirjoitti:
04 Heinä 2022, 11:52
Joo, tuon ikäisessä ei vielä ole Bose-lätkiä tietääkseni pahemmin näkyvillä. SW:ssä subbari on muistaakseni takaluukun vasemman sivuverhoilun takana piilossa.

Soittimen maa tosiaan tulee kyllä johtosarjaa pitkin. Jos rammari on nyt tyystin pimeä, niin enstennä tarkistaisin sähkönsaannin ja sen aloittaisin sulakkeesta. Jos soitin kuitenkin herää normaalisti (näyttöön tulee juttuja) mutta mitään ei vaan kuulu, sihtaisin silmäni niihin liittimiin mitä jo löytyi, jos niitä vahingossa tuli tönittyä irti.
Laite lähti toimimaan kun antennin väänsin ylöspäin niin ei lipsahda heti pois kun työntää radion takasin kiskoja pitkin.

Vielä en löytänyt ratkaisua takakaiuttimiin.

Edit: kattelen huomenna sitä subbaria

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Dieselin suuttimistä kysymys. Onko joku onnistunut lisenssiMES;llä koodaamaan suuttimet vaihdon jälkeen?
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On, oma esimerkki 2.4JTDm '09. Tässä oli joku juttu, että tarttee KKL:n, ei onnaa ELM:llä jostain syystä.

Adaptaatioiden nollaus onkin sitten jäänyt monessa autossa tekemättä, koska se ei joillain auton softaversioilla onnistu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Oon koittanut molemmilla ja ei onnistu. Herjaa vaan interfacee. Lieko KKl jotenki "vajaa"
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Ja koodausongelma ohi. Kiitos Polforea
Kautta likaisten varpaitteni!

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja juri »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:
11 Heinä 2022, 15:06
Ja koodausongelma ohi. Kiitos Polforea
Pystytkö vinkkaamaan tänne että millä selkisi, vähän rumaa jättää porukka roikkumaan tuon suhteen jospa vaikka jollakulla jatkossa on samaa murhetta.
932 937 955 955

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Emme tulleet hirveän tarkasti vertailleeksi tietokoneiden eroja, mutta tuolla meikäläisen MESsillä ja dip-KKL:llä onnistui. Vähän meinasi takuta kun yksi koodi oli epäselvä, mutta kun se saatiin tulkattua oikein niin putkeen meni.

MES on muistaakseni kolmisen vuotta vanha versio (voin tarkistaa, nyt ei ole MES-kone käsillä) ja tuo KKL on 7 euron piuha eBaysta, olikohan toinen vai kolmas yksilö mulla (ja siis eka toimiva), eli tuuripelillä osuu hyviä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Lisää näitä pikkuissueita: jäähdytinnestettä tippuu jostain pieniä määriä, vissiin koneen akunpuoleiselta puolelta. Ei tule paljoa, ehkä pari millilitraa päivässä, mutta päivässä tulee pikku lätäkkö auton alle.

Onko tuossa jotain tyypillistä kohtaa mikä rupeaa vuotamaan?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paisarin paluuletkun liitäntä on ainakin helposti murtuva kaveri, toinen potentiaalinen on se paisarin poikkisauma. Molemmat korjaantuu paisarin vaihdolla, osanumero on 50516508.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Takasivulasi ei pysy kiinni 159:ssä. Liukuu auki 2-3cm itsestään. Oiskohan jokin stoppari mennyt rikki. Aiemmin korjattu tiivisteet ovipahvin takaisesta pellistä ja vihdoin vesitiivis niin ei houkuta avata ihan pienestä syystä :roll: Ikkunan moottori toimii jopa ääntelemättä. Onko minkälainen operaatio korjata tuollainen stoppari/lukitus vai pitäisikö vain liimata ikkuna kiinni asentoon?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitä käytetty tiivisteenä? EPDM-solukumi huippu, kun voi rauhassa avata uudestaan ja jää tiiviiksi.

Tuossa ei ole mitään muuta lukkoa, kuin moottori - jos mekanismi on kunnossa, syyllinen löytynee moottorin päästä - joko se saa ajoittain käskyä laskea lasia (huono kontakti, rikkinäinen nappi tms) tai sitten vois olla samaa ongelmaa kuin mulla oli, eli auto sammuksissa laski laseja ja viaksi epäilty kuskin oven lukkomoduulin mikrokytkin. Sen toki pitäisi kaiketi aina availla kaikkia laseja hajotessaan?

Anyway, sähköjohtoja etenkin ovien läpivienneissä ollut sökönä. Taisi kaikki nostimet olla sulakkeen/sulakkeiden takana, joten sopivan sulakkeen irrotuksells vois varmistua - jos ilman sähköä ei laske, sieltä tutkimaan

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Saattaapi se koko mekanismi kuivuuttaan takellella ja lopulta rikkoa joko ikkunaa kannattelevan kalikan tai spiraalin, jolle vaijeri kiertyy.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
11 Heinä 2022, 16:29
MES on muistaakseni kolmisen vuotta vanha versio (voin tarkistaa, nyt ei ole MES-kone käsillä) ja tuo KKL on 7 euron piuha eBaysta, olikohan toinen vai kolmas yksilö mulla (ja siis eka toimiva), eli tuuripelillä osuu hyviä.

MES-versioni on 4.4, sillä siis tuntuu onnistuvan 210hp viispytyn suutinkoodaus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

"Polforea wrote: ↑
11 Jul 2022, 16:29
MES on muistaakseni kolmisen vuotta vanha versio (voin tarkistaa, nyt ei ole MES-kone käsillä) ja tuo KKL on 7 euron piuha eBaysta, olikohan toinen vai kolmas yksilö mulla (ja siis eka toimiva), eli tuuripelillä osuu hyviä.

MES-versioni on 4.4, sillä siis tuntuu onnistuvan 210hp viispytyn suutinkoodaus."


Mun MES on 4.7R1. Ja todennäköinen syy ettei koodaaminen onnistunut oli käyttäjän kämmäys. KKL:n ikää en tiedä kun on käytettynä laitettu jo noin vuonna -17

hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Semmoinenkin tuli tuossa huomattua että toi sadetunnistin toimii ihan puolivillaisesti. Se on kuulemma "ominaisuus", mutta onko keinoa downgradettaa toi normitihkuun? Eli jos ottaisi sadetunnistimen piuhan irti, toimisiko perinteisellä tavalla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sadetunnistimen yleisin ongelma on siinä, että lasi on likainen siitä kohtaa. Myös jos tuulilasi on vaihdettu ja vanha tunnistin jätetty, liima voi olla sotkemassa.

Mulla toimii sadetunnistin hyvin 95% ajasta - loput 5% se viuhtoo vähän liikaa.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

HessuS kirjoitti:
12 Heinä 2022, 15:38
Lisää näitä pikkuissueita: jäähdytinnestettä tippuu jostain pieniä määriä, vissiin koneen akunpuoleiselta puolelta. Ei tule paljoa, ehkä pari millilitraa päivässä, mutta päivässä tulee pikku lätäkkö auton alle.

Onko tuossa jotain tyypillistä kohtaa mikä rupeaa vuotamaan?
Itsellä termari vuoti juurikin tuosta pikkuhiljaa. Termarin ja muutaman pienen letkun vaihdolla loppui.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Eero »

2.4 JTD.ssä erikoinen ominaisuus: tasakaasulla kiihdytettäessä noin 2000 rpm kohdalla ahdot "notkahtaa" hetkellisesti. Onko vastaavia havaintoja toisilla 939:llä ajavilla?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Eero kirjoitti:
21 Heinä 2022, 20:45
2.4 JTD.ssä erikoinen ominaisuus: tasakaasulla kiihdytettäessä noin 2000 rpm kohdalla ahdot "notkahtaa" hetkellisesti. Onko vastaavia havaintoja toisilla 939:llä ajavilla?
Jonkinlainen nytkähdys siinä tienoilla on. Varmastikin imusarjan läpät vaihtaisivat tässä kohtaa asentoa, omassani ne olivat jumitettu jo edellisen omistajan toimesta enkä saanut niitä enää liikkumaan. Olisin halunnut kyllä.
Tämä on juuri se herkkukohta jossa 5:n päällä vakkarissa 80+ km/h. Ylämäkeen saavuttaessa vauhti hidastuu kun ahtopaine ei nouse halutusti. Sitten ahtopaine nouseekin ja vakkari kiihdyttää rajusti. Enhän huomannutkaan tätä etelä-pohjanmaan tasaisilla, sitten vasta kun työmatkoja ajelin keski-suomen mäkisillä teillä.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Samanlainen nytkähdys itselläkin noilla kierrosalueilla. Varsinkin 5. vaihteella. Ei ole koskaan haitannut vaan olen ajatellut sen olevan ominaisuus.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pyörreläpät taitaa tehdä juuri tuossa kohtaa juttuja.

Mulla ei ole nykäisyä ja ahdot mielestäni pysyy hyvin tasaisena, mutta mulla onkin koko alapään vääntö kadoksissa tällä hetkellä muuten vaan. :D

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos vastauksista. Oman auton pyörreläpät ovat lentäneet roskiin edellisen omistajan toimesta.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Osaisikohan joku nyt avittaa🤔 2.4jtdm vaihdoin moottorin autosta toiseen ja 350km ajonjälkeen pullautti kampiaksen stefan (jakopäänpuoleisen) ulos. Noh uusi tilalle ja kamat paikoilleen. Ensimmäiseen 400km mitkä olivat todella rauhallista ajoa, ei mitään ongelmaa. Sitten 100km matkalla 2 täyskaasu ohitusta ja öljyä taas samastapaikkaa ulos tihuttamalla. Mikä aiheuttaa stefan ”pullahtamisen”? Liiansuuri öljynpaine? Öljyä ei ollut tippaakaan yli maksien ja tämän tarkistin manuaalisesti 100km välein.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Luultavasti huohottimen putket ovat menneet väärin ja kampikammion paine ei pääse pois, joten se karkaa sieltä mikä paikka ensiksi antaa periksi. Ota öljykorkki pois ja kaasuttele paikoillaan, että onko siellä alipaine vaiko ylipaine.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Ai saatana, nyt löyty ratkaisu miksi ei kaiuttimet takana toimineet. Kun puhelinta liittää bluetoothilla radioon kiinni, siellä on piiloasetukset yhteyttä ensikertaa yhdistäessä. Sieltä löytyy asetus VIIMEISELTÄ sivulta millä tavalla audiota toistetaan. Vaihtoehdot olivat etu tai kaikki kaiuttimet, ja tietenkin oletuksena oli pelkät etukaiuttimet. :crazyeyes: Tämä löyty ku puoliso osti viime viikolla puhelimen ja nyt viime viikonloppuna yhdistettiin sillä ensikertaa radioon. Vahingossa kosketin yhdistäessä väärää kohtaa ja sieltä tuli esiin nämä asetukset. Noh sepä selkes vihdoinkin.

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

matti_vuorio kirjoitti:
02 Elo 2022, 08:23
Luultavasti huohottimen putket ovat menneet väärin ja kampikammion paine ei pääse pois, joten se karkaa sieltä mikä paikka ensiksi antaa periksi. Ota öljykorkki pois ja kaasuttele paikoillaan, että onko siellä alipaine vaiko ylipaine.
Osaisitjo neuvoa tyhmää että missä nämä huohottimen letkut menevät? En tiedä muutakun jäähdyttimen huohotinletkun paikan😅

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Minä ymmärrän tuosta moottorista yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä, joten ehkä joku muu osaa auttaa komponentin paikantamisessa. Oirepohjaisesti tuo vain vaikuttaa siltä, että ahtojen kanssa se sylinterin ohivuotoilma ei pääse kampikammiosta minnekään ja siksi se pullauttaa stefan irti. Tuolla öljykorkilla se on kuitenkin helppo todentaa, eli siellä moottorissa pitäisi olla kaikissa tilanteissa alipaine.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Auton tuuletin alkoi puhaltamaan ilmaa sisään valtoimenaan vaikka olisi puhallin pienimmällä asetuksella tai automaatilla. Välillä puhaltaa ilmaa reilusti ja välillä vähemmän, mutta ilman logiikkaa. Menee kyllä kiinni, mutta muilla asetuksilla ei ole väliä. Ilmastoinnin asetuksillakaan ei ole merkitystä. Onkohan jokin rele tai mistä osaisi katsoa vikaa?

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Kiisselilinko kirjoitti:
02 Elo 2022, 16:15
matti_vuorio kirjoitti:
02 Elo 2022, 08:23
Luultavasti huohottimen putket ovat menneet väärin ja kampikammion paine ei pääse pois, joten se karkaa sieltä mikä paikka ensiksi antaa periksi. Ota öljykorkki pois ja kaasuttele paikoillaan, että onko siellä alipaine vaiko ylipaine.
Osaisitjo neuvoa tyhmää että missä nämä huohottimen letkut menevät? En tiedä muutakun jäähdyttimen huohotinletkun paikan😅
Tuossa kuvia. Ylemmässä kuvassa imuputkelta lähtevä osa nro 6 on oikeasti pidempi metalliputki kumiletkuin, menee moottorin yli (alin kuva).
Alemman kuvan osa 1 on huohotussäiliö, joka voi myös olla viallinen.


https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=23 ... _NUM=3%7C0
emaps.jpeg
emaps.jpeg (77.62 KiB) Katsottu 3040 kertaa
https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=1& ... _NUM=4%7C0
emaps-2.jpeg
emaps-2.jpeg (109.39 KiB) Katsottu 3040 kertaa
Näyttökuva 2022-8-3 kello 3.19.43.jpg
Näyttökuva 2022-8-3 kello 3.19.43.jpg (172.63 KiB) Katsottu 3040 kertaa

devean
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Touko 2017, 22:25

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja devean »

Aiheena 159 2.4 Q4 kardaanin tukilaakerit, ainakin VIN-in perusteella on nn. uusittu malli, koodilla 55211757. Onko noiden vaihtaminen DIY homma vai onko ihan mahdoton? Tiedän että ainakin "vanhanmallisen" kardaanin purkaminen ei onnistu.

Avatar
Kamala
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Heinä 2022, 22:36
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW 2006
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kamala »

Pihasta löytyy nyt ensimmäinen Alfa, 159 sportwagon 2.4 JTDm 2006. Ja hymy ei ole hyytynyt vaikka tänä aamuna käytin nosturilla :-D
JGP-329 on yksilö, mikäli joku tuntee. Takalasista löytyy tarra sanoilla Alfa Romeo-entusiasti finlandesi :wink:

Kuten arvaatte niin kysymyksiä löytyy listaksi asti:

1. Hammastanko vuotaa aika reippaasti öljyä ainakin paikallaan pyöriä kääntäessä. Olisiko tämän korjaamiseen (säästö)vinkkejä? Erittäin kattavan (Kiitokset aiemmille omistajille) huoltomapin mukaan se on jo kertaalleen vaihdettu 164tkm kohdalla.
EDIT: Näyttäisi siltä että kyseessä on (onneksi) hammastangon päällä oleva paineletku, jossa alumiininen pinta. Tietäisikö kukaan tämän osanumeroa?
EDIT2: Se oli pumpulta ohjausvaihteeseen vievä paineletku. Hydrauliikkaliikkeessä katkaisevat ja asentavat uuden pätkän parilla kympillä. Delta-Auto tarjosi mulle uutta osaa @352e..

2. Autoon on asennettu 4v ja n. 20tkm sitten Eibach Pro-Kit 30-35mm madalluksella. Omaan ajoon tämä ei oikein ole sopiva joten olisikohan aivan mahdoton työmaa vaihtaa nuo orkkiksiin itse, ilman nosturia? Kitin vaihtarit sopii myös, jos jollakulla on tarvetta ja hyväkuntoinen orkkisalusta :wink:
Hyväkuntoisen näköiset kesärenkaat olivat muuten aivan loppu kahden sentin kaistaleelta sisäreunalta. Siis aivan loppu. Olisiko kenellään asiansa osaavaa suuntaus-pajaa tiedossa Pirkanmaalta?

3. Jakopääremontti on tänä syksynä tulossa. Onko siinä mitään 159:lle ominaista erityistä huomioitavaa?

4. Ja tuo repsikan puoleinen helmahan on paljain sormin purettavissa. Tietäisikö kukaan mistä löytyisi uusi orkkis (ei TI) helmapala halvalla?

Tämä auto on kyllä tunnokas. Tarkoitus on pitää siitä huolta ja ajaa vielä vuosikaudet 8)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

2. Omassa loppui sisäreunan syönti kun vaihdoin ylä+ala tukivarret ja suuntaus. Ei tosin ole madallettu.

3. Ainakin että valitsee hyväksi todetun venyvän apulaitehihnan ja asentaa sen asiallisesti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin