Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joo, itte funtsin että tuo -35mm on aika ehdoton maksimi, se -20mm olisi varmaan aika optimi. Sinänsä kun me ei asuta kaupungissa, niin ei oo tarvetta ihan kauheelle maavaralle vaan viisysiäkin voi aika huoletta vähän tiputtaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo-o. Onhan tuo auto tuossa pihassa vinossa, mutta pikaseen rullamitalla mittasin edestä 370/390mm ja takaa 350/370mm. Semmonen 350mm ympäriinsä olisi varmaan aika bueno, eli -35mm setti ei olisi kaukana, mutta -25mm olisi ehkä parempi. Niitä vaan on aika harvassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Kyllä nyt Alfan omistajaa koettelellaan :evil: Hyvä asia oli että öljynjäähdyttimen putket ehjät ja stefa ehjä.
Kampiakselin päässä ei tosiaan ole koneistettua uraa, löytämäni jäyste oli stefasta peräisin. Kampiakselin hammaspyörä tuntui väljältä kiilauraa vasten heilui kampiakselin päässä 2-3 milliä. Tutkin tarkemmin ja kas kiila oli murentunut.Tässä vaiheessa alkoi tulla kylmä hiki, miten tuo on voinut hajota taas! Bräkleeniä kampiakselin päähän ja pää putipuhtaaksi runsaasti valoa ja mikäs viiva se menee pitkin kampiakselin päätä ohut rakotulkki ja sinnehän tuo upposi?? Kampiakselin päässä halkeama
Himppa veti mielen matalaksi. Mitä on tapahtunut? Aiemman omistajan aikana ei tietääkseni tuohon kampiakselin pulttiin ole kajottu. Kuitenkin pultti oli löysällä ja tuhosi aiemman hammaspyörän kiilan. Liekö ollut kampiakselissa hiushalkeama jo pitempään ja löystynyt pultti päästi hammaspyörän hakkaamaan apulaitehihnapyörän massalla kiilan murskaksi ja lopulta kampiakselin pään halki?

Auto pitää saada ajokuntoon niin vaihtoehdot ilmeisesti ovat:
A) Käytetty vaihtomoottori, vanha pois ja uusi paikalleen ilmeisesti alakautta apurunkoineen.
B) Apurunko pois, vaihteisto irti öljypohja irti ja uusi kampiakseli uusilla laakereilla paikalleen (mahtaisiko onnistua).
Operaatio olisi tehtävä telttakatoksessa eikä nosturia ole. Mielenkiintoista kun talvikin saattaa tulla.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Minulla oli Brerassa keltaiset Konit ja Eibachin -25 mm sarja, ja aika kovan tuntuinen kyyti oli silläkin, mutta selkeästi pehmeämpi kyin H&R -35-millisillä.
Tosin renkaat olivat aika matalaprofiiliset...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oisko kuvaa kampiakselin päästä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cromahdus kirjoitti:
13 Marras 2022, 09:55
A) Käytetty vaihtomoottori, vanha pois ja uusi paikalleen ilmeisesti alakautta apurunkoineen.
B) Apurunko pois, vaihteisto irti öljypohja irti ja uusi kampiakseli uusilla laakereilla paikalleen (mahtaisiko onnistua).
Operaatio olisi tehtävä telttakatoksessa eikä nosturia ole. Mielenkiintoista kun talvikin saattaa tulla.
Tuntematta 939 sukupolvea lainkaan en pysty antamaan juuri tätä ongelmaa koskevia ohjeita mutta yleisellä tasolla eri olosuhteisessa eri näköistä DIY autoprojektia tehneenä itse lähtisin:

1) Varmistamaan että aikaa löytyy projektille. Harrastepelin kanssa näprääminen talven yli on paljon kivampaa kuin käyttöauton väkisin niputtaminen jeesuteipillä ja purkalla että pääsee maanantaina töihin.
2) Purkamaan niin paljon tavaraa pois tieltä kuin mahdollista, toki kokoonpanorajoitteet huomioiden. Moni n+1 tunnin homma jossa menee paitsi hermot niin myös nahka rystysten päältä on 10 min mukava askartelu kun on tilaa.
3) Ostamaan tai lainaamaan tai rakentamaan oikeita työkaluja työtä varten. Esim. Nosturin lainaus tai 2x4 kehikon rakentaminen telttatalliin nostoa varten jos nostaminen on ko, tehtävään järkevin toimenpide.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ja jos kyseessä on käyttöauto, niin tarvittaessa chattiauton halvin leimattu ja talvirenkaallinen väliaikaispommi alle, että rempan saa tehdä rauhassa ja kunnolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Joo aikaahan tuo tulee viemään. Pitää vain valita oikea toimintamalli. No onneksi on tuo 400 000+ rullattu 1.9 Croma pihassa, emäntä tosin joutuu kuntoilemaan työmatkansa.
Tuossa pari kuvaa kampiakselin päästä.
Liitteet
Kampiakselin pää.jpg
Kampiakselin pää.jpg (61.98 KiB) Katsottu 5600 kertaa
Kampiakselinpää 2.jpg
Kampiakselinpää 2.jpg (113.66 KiB) Katsottu 5600 kertaa
Halkeama kampiakselin pää.jpg
Halkeama kampiakselin pää.jpg (53.12 KiB) Katsottu 5600 kertaa

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Telttatallihan on jo luksusta. Vaihdoin joskus Transporteriin moottorin ulkona räntäsateessa, kun viikonlopun sääennuste meni pieleen.

Kyllä tuon 159:n koneenvaihdon ilman nosturiakin tekee, mutta moottorinostin on kyllä tarpeen.

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Polforea kirjoitti:
13 Marras 2022, 11:50
^Ja jos kyseessä on käyttöauto, niin tarvittaessa chattiauton halvin leimattu ja talvirenkaallinen väliaikaispommi alle, että rempan saa tehdä rauhassa ja kunnolla.
No täälähän ois pihalla kuleksimassa nettiauton halvin 159 2.0 jtdm -10 mallia oleva ja löytyy hyvät talvikiekotkin, jos sedani kelpaa, ni mitäs sitä konetta enää talvee myöten korjailee :mrgreen:

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

2.2 JTS ja P0420...
Päästömittauksessa häkä jää hiukan yli sallitun rajan. Vuosi sitten oli jo lähellä, mutta meni lopulta rajoihin. Muut arvot on ok.
Ilmeisesti tässä olisi kattikaupoille lähdettävä ja kymysys kuuluukin, onko suosituksia mistä hommaisi korvaavan kissan?
Ns. tarvikekatteja päästöjä mitannut kaveri moitti, että kestävät suunilleen sen vuoden ja taas olisi sama rumba edessä..
Lisäksi äkkiseltään vilkaistuna autodocit ym. myi eioota tuohon 2.2 koneeseen.. Täytyy selvittää saako edes alfan tiskiltä enään alkuperäistä kattia, vaikkakin pelkkä hinnan arvailu aiheuttaa jo kylmää hikeä..

Näitä gm-motteja kun on käytetty ooppeleissa ynnämuissa, niin tietääkö kukaan mahtaako mistään toisesta merkistä käydä pakosarjakatti tuohon, vai onko tuossa täysin oma layout pulteille ja kanaville?
Tai entäs tuosta pienemmästä jötsistä, oliko se nyt alfalla 1.9 ja ooppeleilla ym 1.8?

Tuo koodihan viittaa bank 1 kattiin, joka ilmeisesti on tuo 1 ja 4 sylintereistä tuleva pönttö?
Ainakin bank 1 post-cat lambda piirti melko ylös-alas sahaavaa käyrää, kun taas bank 2 tuotti hyvinkin tasaista ~0,5V käppyrää..
Käsittääkseni tämäkin viittaisi katin oikeasti olevan finito?

Korjatkaa ihmeessä viisaammat kaikki asiavirheet ja jos jollain olisi tosiaan vinkkiä mistä tuota lähtisi etsimään, TAI, jos jollain olisi esim. varaosapirssissä tai muuten vaan katti/katit tuohon, niin olisin kiinnostunut ostamaan ne!

Vihdoin, kun sain salasanan kaivettua hajonneelta koneelta esiin ja pääsin kirjautumaan, niin YVeetkin toimivat taas.
Toki voi myös suoraan tarjota luuriin, o5o5I43833 / Tuomo
[__/==\*/==\__]

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Xenonien korkeudensäätö taka-akselilla. Miten anturin telineen pitäisi olla kiinni? Hitsattuna tuohon "kuoppaan"?

IMG_4241.jpg
IMG_4241.jpg (71.12 KiB) Katsottu 5342 kertaa
IMG_4243.jpg
IMG_4243.jpg (58.89 KiB) Katsottu 5342 kertaa

Onko hyviä patenttiratkaisuja?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Polforea kirjoitti:
11 Marras 2022, 23:17
Joten, onko jengillä kokemuksia alustasarjoista?
Mulla oli 2.4 sedanis erikseen hommattu Eibach jousisetti (oliko joku prokit/tms) ja Bilsteinin b8 iskarit. Kyytipoikana lisäks Eibachin vakaajat.
Mainostettu lasku oli parikytmillii sillo.
Takajousen katkettua piti saada äkisti jouset. Orkkis osaa olis saanu odottaa, jote siitä se ajatus lähti.

Tolla setillä vajavaisella ajotaidolla ajettavuus parani n kertaa. Mukavuus pysy liki samana.
Toki joukkoon tuli vähä myöhemmin alustaan urskaa/uutta puslaa/vartta ja Quaifen tasurilukkokin...
B8 lie sama ku B6, mut tarkotettu lyhkäsemmille jousille.

Vahva suositus.

Barchettaan tuli sama alusta/vakaaja setti myös, ku pos fiiliksiä alfalla. Orkkis fiat alusta oli kamalahko. Tosin siinä vakaajat oli tärkeemmät. Jotku FK coiloverit oli alla vuoden. Pomppulaitos niillä.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tolla setillä, ja varsinki hakkamustilla, oli ilo ajaa. Meni suoraan ja ohjaus välitön. Levottomuus tipotiessään.
Eikä mukavuudesta tarttenu (juurikaan?) tinkiä. Likimain yht mukava siis.
Mulla ei stanse, vaimikälie, kaarimitta kiinnosta. Orkkis 17" rengastuksella suharoin.
Mutkapätkää töihi sillä ajelin, liki 10v.
Ny sama pätkä ökyseiskalla ahistavampi, vaik muka mukavuus pitäs olla parempi. Ny työreitti liki pelkkää suorahkoa maantietä. Siinä penari jokseenki ookoo, vaik älyttömän kokosta rattia pitää käännellä suoralla. Alfalla riitti vaan ajatus, et mite suoraan halutaan mennä...

Luovuin 159:stä helmamätävian vuoksi. Veljeni pelasti laitteen...

Ja muijan 508gt 2.2hodari pösilöki tuntuu menevän suorempaa, mitä ökypenari...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jalittam kirjoitti:
19 Marras 2022, 01:55
Tolla setillä vajavaisella ajotaidolla ajettavuus parani n kertaa. Mukavuus pysy liki samana.
Kuulostaa oikein hyvältä. Suurin pelkohan on se, että italiaiaisesta ajajan alustan progressiosta päätyy saksalaiseen tuunariprogressioon. Italialainen alusta kun tuppaa olemaan pinnasta pehmeä, että on mukava ajaa ja syvemmältä jäykkä, että kääntyy mutkaan, kun taas saksan-gti:hin asennettava tuning-alusta on pahimmillaan pinnasta kova, jotta tuntuu urheilullisesta, mutta syvemmältä pehmeä, että on.. halvempi valmistaa?

Alfistin kohtuuhintainen setti on muuten tosiaan B6:lla. Siinähän on sitten vaara, että iskari on oletuksena väärällä kohdalla liikerataansa ja käyttäytyy väärin...
jalittam kirjoitti:
19 Marras 2022, 02:18
Ny sama pätkä ökyseiskalla ahistavampi, vaik muka mukavuus pitäs olla parempi. Ny työreitti liki pelkkää suorahkoa maantietä. Siinä penari jokseenki ookoo, vaik älyttömän kokosta rattia pitää käännellä suoralla. Alfalla riitti vaan ajatus, et mite suoraan halutaan mennä...
Usein "mukavuudeksi" listataan pehmeys ja tunnottomuus, mutta en minä osaa niitä pitää kuljettajalle mukavina asioina, kun tuntuma tiehen tuo kuitenkin paremman ja rennomman fiiliksen ajoon kuin sokea luotto, että jossain siellä auton alla onkin se tie.

Hassu kyllä, jos penari noin vaeltelee. Vaikka kyllä mua katto huollon setä vähän kieroon, kun totesin että ykkösen alustassa on joku alkava väljä, kun ei enää mene niin suoraan että pysyisi kilometriä kaistalla koskematta rattiin, pyörän osuessa reunaviivaan jo 900m kohdalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Mä sain vihdoin viimein vaihdettua Ruotsista romikselta ostetun Breran perän tohon isojötsiin. Kyllähän se on paljon parempi, ei kolise ajossa ollenkaan niinkuin originaali. Nyt pääsee purkamaan ton kolisijan, katsotaan miten niitä saisi rebuildattua.

Mutta tossa vaihtaessa tuli työkalukysymys: Millaisella vehkeellä on tarkoitus ottaa perän takana olevat 2 torxia irti? Kuskinpuoleiseen sai juuri ja juuri ujutettua räikän, mutta matkustajan puolelle ei toivoakaan. Sain 14mm taittuvan räikkäkiintoavaimen menemään siihen kiinni sen verran että sain sen väännettyä hyvin hyvin hitaasti lopulta auki. Ongelma on että bensatankki on ihan täysin tiellä tossa.

Samaan liittyen, pakoputkia ei taida saada pois irroittamatta perän muoveja??? Onneksi ei tarvinnut, mutta putkia piti siirtää puolelta toiselle että sai käännettyä tuota avainta...

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Polforea kirjoitti:
19 Marras 2022, 08:51
Usein "mukavuudeksi" listataan pehmeys ja tunnottomuus, mutta en minä osaa niitä pitää kuljettajalle mukavina asioina, kun tuntuma tiehen tuo kuitenkin paremman ja rennomman fiiliksen ajoon kuin sokea luotto, että jossain siellä auton alla onkin se tie.

Hassu kyllä, jos penari noin vaeltelee. Vaikka kyllä mua katto huollon setä vähän kieroon, kun totesin että ykkösen alustassa on joku alkava väljä, kun ei enää mene niin suoraan että pysyisi kilometriä kaistalla koskematta rattiin, pyörän osuessa reunaviivaan jo 900m kohdalla.
Mulle kans on mukavuutta, jos ei tartte rattia vatkata suoralla, saati mutkissa. Eihä penari oo mikään toyoda avensis, muttei kute toi mun ex tunaroitu alfakaan. Psa:t menee kans suoraan. Paitti toi meän ykköskopan c5 shitikka tuulella.

Eibachin jouset kesti orkkiksia pitempään, eikä Bilsteinitkään lie huonommat kestoltaa. Toi setti edelleen autossa alla.

Epämiellyttävintä oli alfan kans, ku oli alla pirelli peezeronerot. Kortiton hanttimieski säikähti, kute itekki, vaskaarre alamäes heiton kohalla. Muljahti ikävästi. 80 alueella mahto olla reilu 90 lasissa tosin. Muutoinki yht levottomat kute talvirenkaat voi (paskimmillaan) olla. Joku voorumilainen ne osti pois muutamasata ajettuna. Ja oli tyytyväinen.
Eri rengastuksilla toho heittoon olin ajanu satoja (tuhansia jopa) kertoja. Sillone työetappi siis.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Itteäni kehumatta, mut toi mun ex lie parhaimpien joukos Suomes maantie/mutkatie työsuhailuun.
Muutama 159 tyyppi sitä kokeili, eikä valittaneet.
Toki palikkaa siihe vaihtu, ja jokunen säätösessiokin ohes.
Quaifestakaan haittaa ollu, paitti esim valoissa, ku talvella sivuttaispidon heiketes keula liikahtaa kaveria kohti. Ei siis mitää tykityslähtöyritystä ees.
Urskat ei käytännös ees meteliä lisänny.
Eikä vakaajat haitannu talvipitoa, muistaakseni.

Prokit/b8 lie hyvä kompromissi, eikä aikoinas törkyhintanenkaan.
Jos isommin alustaa turailee, ni säätösessioihin saa enempi haastetta säädettävil urskapuslil.

Enemmillä metreillä rasvavaimennetut taka-alavarren etupuslat voinevat olla moro. Muutoinki kiinnittäkää huomiota takapään tuentaan. Sehä autoa vie...

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Kampiakselin etsintä käynnissä.
Kuinkahan yhteensopivia nuo kampiakselit ovat 210 hp, 200 hjp ja 175 hp versioissa. Omassa 2.4 939A3000 koneessa on ePerin mukaan kampiakseli osanumerolla 71752020. Tuolla osanumerolla tuli osuma Kreikasta, jossa listan mukaan osanumerot 71754243, 46471130, 71712362 ovat sopivia 71752020:n kanssa. Eli 156, 166 ja Thesiksen 2.4 koneessa olisi sama kampiakseli. Alfan 210hp:n koneessa ero 200 hp versioon on ilmeisesti tehty moottorin ohjauksella ja erilaisilla suuttimilla. Jos ymmärsin oikein niin EPer kertoi myös että moottorinumerolla 6245624 olisi tullut kampiakseliin leveämmät laakerikaulat ja liuskat. Oman koneen moottorinumero on 5472163 niin silloin nuo muut osanumerolla olevat kampiakselöit kävisivät koneeseeni. Tietenkin kampiakseli mitattuna ja koneistettuna ja laakeroituna sopiviin mittoihin. Eli olenko oikeilla jäljillä?

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

jalittam kirjoitti:
21 Marras 2022, 01:35
Quaifestakaan haittaa ollu, paitti esim valoissa, ku talvella sivuttaispidon heiketes keula liikahtaa kaveria kohti. Ei siis mitää tykityslähtöyritystä ees.
Hei mikä quaife toi oli? Edessä vai takana? Näin peräihmettelyä tehdessä kiinnostaa heti.. :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Edessä, tarjolla ymmärtääkseni vain etuvetoversioon, ei piristä siis meidän kahden talvea... https://shop.quaife.co.uk/shop/atb-diff ... al-qdf21b/

Alfaowner -sivuston ketjun mukaan Q4:n takaperä on lähetetty Quaifelle ATB-kehitystä varten jo 2016, mutta vielä ei näy moista listoilla. Kait sitä voisi kysyä, että olisiko tiedossa hauskantarjontaa. https://www.alfaowner.com/threads/q4-re ... t-15531074
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

OK, siltä pohjalta. Sinälläänhän se orggis perä pitäisi olla ihan Torsen bueno.
Mua on haitannut siinä se melkoinen klappi, ja kolina. Ja jurppinut että kaikki sanoo että ei voi tehdä mitään.
Nyt mulla on 2 niitä periä, ja huonompi on irti. Puran sen tässä talvella ja selvitän miksi se lonksuttaa.
Sitten teen toivottavasti fiksin.

Mietin vaan että jos lonksottaja on itse sisempi pyörästö, niin sitten pitää kyllä jotain quaifea keksiä tms. Voin fiksata välyksistä aiheutuneet issuet, mutta uudet rattaat on heti vaikeampi.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

nakkis kirjoitti:
18 Marras 2022, 12:55
2.2 JTS ja P0420...
Päästömittauksessa häkä jää hiukan yli sallitun rajan. Vuosi sitten oli jo lähellä, mutta meni lopulta rajoihin. Muut arvot on ok.
Ilmeisesti tässä olisi kattikaupoille lähdettävä ja kymysys kuuluukin, onko suosituksia mistä hommaisi korvaavan kissan?
Ns. tarvikekatteja päästöjä mitannut kaveri moitti, että kestävät suunilleen sen vuoden ja taas olisi sama rumba edessä..
Lisäksi äkkiseltään vilkaistuna autodocit ym. myi eioota tuohon 2.2 koneeseen.. Täytyy selvittää saako edes alfan tiskiltä enään alkuperäistä kattia, vaikkakin pelkkä hinnan arvailu aiheuttaa jo kylmää hikeä..

Näitä gm-motteja kun on käytetty ooppeleissa ynnämuissa, niin tietääkö kukaan mahtaako mistään toisesta merkistä käydä pakosarjakatti tuohon, vai onko tuossa täysin oma layout pulteille ja kanaville?
Tai entäs tuosta pienemmästä jötsistä, oliko se nyt alfalla 1.9 ja ooppeleilla ym 1.8?

Tuo koodihan viittaa bank 1 kattiin, joka ilmeisesti on tuo 1 ja 4 sylintereistä tuleva pönttö?
Ainakin bank 1 post-cat lambda piirti melko ylös-alas sahaavaa käyrää, kun taas bank 2 tuotti hyvinkin tasaista ~0,5V käppyrää..
Käsittääkseni tämäkin viittaisi katin oikeasti olevan finito?

Muukkosella oli ainakin joku aika taaksepäin myynnissä 2.2:n katalysaattorit.
Hintaakin oli nelinumeroinen summa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

HessuS kirjoitti:
23 Marras 2022, 21:31
Hei mikä quaife toi oli? Edessä vai takana? Näin peräihmettelyä tehdessä kiinnostaa heti.. :wink:
Kute jäsen Polforea totesikin, edessä, ni tein vajaavedosta kaksvetosen. Oliko lie halvennukses lontoossa sillo, mut maksoin nikareesta (alle?) 400 pintaan. Muka harrasterahastoa käytin.
1% noin pidolla muka toimii...

Varmaan tässäki säikeessä kerroottin liki 0% kykenevä merkki, kun en sitä(kään) muista. Ite siihe törmäsin kans palikkaa hakies. Jos niillä olis taakke leluja...

Vaik liukkaalla keula saatto joskus heilahtaa vähä sivulle, ni raukka yleensä ruopi ittensä liikkeelle. Ei tod jumitapauksia...

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

^tohon liittyen, mua nyppii kanssa tossa sportwagonissa että jousten mataluus vs jäykkyys ei ole oikein hyvä. Töyssyissä kuuluu "ronts ronts" loksuista.

Mä en tiiä mikä madallussarja tossa on, mutta siinä on joku. Lukee ihan rekkariotteessa. Onko ideaa miten sen vois identifioida?

Se mitä mä haluaisin, olis vielä joku 20mm matalampi, mutta progressiivisilla jotain +20% jäykemmillä jousilla....

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Jos progressiiviset haluat, niin ilmapussit sitten :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^ Hessu tiirailee numerokoodeja vietereistä. Sit iteroimaan googlen ihmeelliseen maailmaan. Vieterinvalmistaja löytynee siten...

Onko orkkisvanteet?
Jos ei, offsetti vitullaa ja raapii kaarta?
Siihe lisäks -20?

Mä suhailin orkkis vanteilla (17") ja gummikoolla.
Oli hyvä kompromissi.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Mistä voisi johtua bensan katku kun autolla pysähtyy?

Tuli huomattua kun ajo Tampereelle sukuloimaan jokin aika sitten ja joutui pysähtymään valoihin.

Huomannut kyllä ku antaa auton kylmällä lämmetä paikallaan että hienoinen pakokaasun käry tulee sisälle.
Mutta tämä oli uutta että pitkän matkan jälkeen tulee bensan katkua.

Googlailin ongelmaa niin vaihtoehdot on tasoa a) olet juuri tankannut auton tai b) autosi hajoaa seuraavan kilometrin täyttyessä.
Yksi vaihtoehto mikä tuli mieleen kun auto käy hiukan rikkaalla että voisiko toi johtua esimerkiksi polttoainepaineen säätöventtiilistä?

Ei oo pitkä aika kun vaihdoin öljyt jonka jälkeen tämä bensan haju on alkanut.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^näyttääkö lämpömittari oikein? Onko vikakoodeja?

Itellä on isolohkoon ilmestynyt jurraus joka kuuluu lähinnä vain sisälle. Tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa ilmenee. Voisikohan olla käyttöremmin kiristimen rulla? Oon koittanut haarukoida ja moottorin puolelta tulee. Onhan siellä muitakin laakereita tietysti pyörimässä. Toi rulla olis halvin vika :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

palkus kirjoitti:
06 Joulu 2022, 21:24
Itellä on isolohkoon ilmestynyt jurraus joka kuuluu lähinnä vain sisälle. Tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa ilmenee. Voisikohan olla käyttöremmin kiristimen rulla? Oon koittanut haarukoida ja moottorin puolelta tulee. Onhan siellä muitakin laakereita tietysti pyörimässä. Toi rulla olis halvin vika :-D
Mun 159:ssä aikoinaan sisälle kuului ärsyttävä jurina tyhjäkäynnillä. Vaikea paikallistaa kun kohehuoneen puolelta ei oikein kuulunut.
Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön kiinnitys on sen verran löysä että juristi. Tein kiinnityksen ja säiliön väliin ohuen solumuoviliuskan jolla jurina loppui.
Kyseessä kylläkin diesel isolohko, joka saattaa luonnostaan enempi täristä.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

jalittam kirjoitti:
29 Marras 2022, 23:43
Onko orkkisvanteet?
Jos ei, offsetti vitullaa ja raapii kaarta?
Siihe lisäks -20?.
Hmm niin, eipä ole orggikset, pitää siis mittailla tarkemmin kunhan tulee taas kesärenkaiden vaihtoa. Sehän tosiaan voi olla vaan parista millistä kiinni - semmoisen modauksen voisin vaikka sorvauttaa noihin vanteisiin jos siitä on kiinni..

Mutta ennen sitä joululomalla jos saisi pestyä ja purettua ton vanhan lonksu perän, niin saisi askelmerkit sen parantamiseen..

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Jaahas käytetty kampiakseli tuli tällä viikolla Puolasta. Siistikaulainen ja näytti olevan muutenkin ehjä. OEM numeroa etsiskelin akselista mutta en löytänyt. Tietysti jos se on lätkäisty kampiakselin asentokehän alle niin eihän sitä näy jos ei tuota kehää nappaa irti. Ilmeisesti kampiakseleita on 200hp ja 210 hp moottoreihin laitettu kahdella eri numerolla 71754243 ja 71752020. Jälkimmäisen ePer ilmoittaa olevan autossani. Nyt nyrjähti ajatus kumminpäin tuo oikein menee ePerissä, onko 71752020 on korvannut 71754243:men vai 71754243 korvannut 71752020:llan. Mistään en ole löytänyt selvyyttä, että onko noilla juurikaan muuta kuin painoero 800g (71752020 on tuon verran painavampi). Olisi tietysti mukava löytää se OEM numero akselista jotta tietäisi kumpi on kyseessä ennen kuin kiikutan tuon koneistamoon tarkistettavaksi. Myyjällä oli tieto että akseli on 210hp:n moottorista vuosimalli 2008.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Akseli on sama molemmissa koneissa, numeroita on kaksi koska vanhempi akseli "C" toimitettiin ilman runko- ja kk-laakereita, ja laakerit valittiin hammaskehässä olevien tarralappujen mukaan. Uudemmalla numerolla "D" (-243 päätteinen), akseli toimitettiin laakerein! Lappujen puuttuessa akseli hiotaan huomioiden uuden laakerin paksuus ja oikea laakerivälys. Painoero ei varmaan ole 800g, 80g olisi lähempänä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Paitsi jos painossa on ilmoitettu liuskat mukana.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Ok. Kiitos tiedosta, voinkin viedä tuon nyt turvallisin mielin koneistamoon. Saavat tarkistaa mitat, mahdolliset säröt ja tarvittaessa hioa kaulat sopivalle laakerivälykselle. Hommaan nyt vähitellen kaikki tarvittavat kilkkeet ja kun kevätlämpimät tulevat niin vaihdan kampiakselin.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Taas tulee uutta issueta, isojötsin kytkinpoljin on alkanut pikkuisen jumitella nostaessa, huomaa erityisesti kylmänä. Eli kun on pohjassa, pitää jalkaa nostaa aika voimakkaasti että kytkin tulee perässä. Tekee mokoma siististä liikkeellelähdöstä karvan verran hankalampaa...

Onkos hajua mistä voisi johtua - pitääkö tehdä kytkinremppa tässä kohtaa?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ensin kyllä vaihtaisin kytkimen nesteet ja huolella

Edit: varaa pari purkkia jarrunestettä. Siinä kun touhuat, niin sieltä kytkinpiiristä puskenee mujukasta nestettä säiliöön, joka on sitten paree imasta pytystä pois ja korvata uudella nesteellä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Samaa ilmiötä oli täälläkin. Hiroshimassa vuonna 1996 laitetut nesteet kun vaihtoi tuoreisiin, niin jumittelu loppui.

Ja työsylinterin vuoto alkoi. :roll:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

^loistovinkki, kauhistelin jo eLearnista että toi on aikamoinen homma vaihtaa koko kytkin... Ei vissiin taida onnistua irrottamatta konetta?

Nestetemput sen sijaan voi tehdä tässä joululomalla. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ehkä tyhmä vastaus, mutta ihan ensimmäisenä itse tarkistaisin lattiamaton sijainnin. Sillä on ainakin mun autossa paha tapa valua eteenpäin sen verran, että jurraa kytkinpoljinta vasten juuri siellä kytkimennoston alkupäässä. Poljin vähän "hyppää" perässä kun jalkaa nostaa tuon efektin myötä. Ainakin itelläni tähän vaikuttaa myös kengät, toisilla kengillä tulen työntäneeksi mattoa enempi kuin toisilla, joten näin talven nurkilla talvipopojen jalkaanlaitto saattaa vaikuttaa asiaan.

Nestevaihto on silti kyllä varsin järkevä huoltotoimenpide, vaikka poljinta jarruttaisikin matto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TimoKala
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Elo 2019, 12:05
Car(s): 159 Sedan 2.2 JTS, tumma harmaa metalli
156 SW FL 1.8TS Nero Metallico
ex-159 2.2 farkku, Romeon beige/hopea :)
ex-166 2.0TS Romeon punainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TimoKala »

Jaahans, tuulilasinpyyhkijä alkoi temppuilemaan 159:ssä, Noh eikun purkamaan, ja avot kuskin puolen mekanismista oli se kumi osa (joka menee putken sisään) murtunut poikki, ja kuskin pyyhin ei sen takia pyyhi lasia kunnolla. Saako sitä kumitötsää vaihdettua pelkästään, vai pitääkö vaihtaa koko systeemi? mukavaa joulupuuhaa sanon minä :/....olis mulla siitä kuvakin miutta en osaa näköjään sitä tänne liittää...

t:timo

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Siitä ne hajoaa, nimim. meillä on jo kolme porsinut. Sitä muovikalikkaa ei taida osana löytyä, käytännössä on tullut vaihdettua koko koneisto. TonninAlfalla on Akaassa kohtuuhintainen purkuosa tarjolla, siittä päässet helpoimmalla: viewtopic.php?f=2&t=39551
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TimoKala
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Elo 2019, 12:05
Car(s): 159 Sedan 2.2 JTS, tumma harmaa metalli
156 SW FL 1.8TS Nero Metallico
ex-159 2.2 farkku, Romeon beige/hopea :)
ex-166 2.0TS Romeon punainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TimoKala »

Joo, muovikumi kestää aikansa näköjään...joo varmaan helpoimmalla pääsee kun vaihtaa koko hököryksen, onnistuin vaan katkaisemaan pultin....noh vähän sahaa ja poraa niin saa uuden läpipultin vaikka siihen sitten...

t:timo

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2022, 19:42
Ehkä tyhmä vastaus, mutta ihan ensimmäisenä itse tarkistaisin lattiamaton sijainnin. Sillä on ainakin mun autossa paha tapa valua eteenpäin sen verran, että jurraa kytkinpoljinta vasten juuri siellä kytkimennoston alkupäässä. Poljin vähän "hyppää" perässä kun jalkaa nostaa tuon efektin myötä. Ainakin itelläni tähän vaikuttaa myös kengät, toisilla kengillä tulen työntäneeksi mattoa enempi kuin toisilla, joten näin talven nurkilla talvipopojen jalkaanlaitto saattaa vaikuttaa asiaan.
Kovin tuttu tunne.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mä aikoinas melkein tein uparit takas autoliikkeeseen, ku pks lähin kotia kohti. Luulin että hajos.
Matonreunan perkele sielä vaan kytkintä haittas.

Tuli tavaks kantapäällä autoon mennes vetää mattoa taakse. Kiinnitysnännit muistaakseni hommasin, mutta katosivat ennen asennusta.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

palkus kirjoitti:
06 Joulu 2022, 21:24
Itellä on isolohkoon ilmestynyt jurraus joka kuuluu lähinnä vain sisälle. Tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa ilmenee. Voisikohan olla käyttöremmin kiristimen rulla? Oon koittanut haarukoida ja moottorin puolelta tulee. Onhan siellä muitakin laakereita tietysti pyörimässä. Toi rulla olis halvin vika :-D
Ei löytynyt heliseviä osia konetilasta ja on se ääni niin puhtaasti kierroksia seuraava, että joku laakeri se on. Tänään tuli inan kiristin ja daycon remmi, kokeillaan noilla kun kerkiää näpräämään.
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Semmoinenkin pikku issue ilmeni kun kytkin isojötsiin MultiEcuScanin, että öljynpaineanturi brakaa. Joku väitti että se anturi olisi saman kuin GM:läisissä ja GM Saabissa, esim MEAT & DORIA 72133. Onkos kellään parempaa hajua, onko toi ok, vai olisiko vielä muita (halvempia) vaihtoehtoja? Alfan omalla osanumerolla sain ei-oota ja tuplahinnan...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Erittäin todennäköisesti tosiaan sama osa kuin GM:llä. Jos tarvikkeista saa yhtään tarkempia tietoja, niin koittasin varmaan itte kattella sellasen, missä on korkein kynnyspaine.

Sehän ilmeisesti sitten tekee niin, että jos tuo anturi ei toimi, niin auto ei siitä kuskille mitään vihjaa, muttei vihjaa myöskään siinä kohtaa, kun pitäisi. Eli ilmeisen kannattavaa uusia. Nimim. mulla on saunan takana yksi isojötsi, joka antoi tuosta koodia...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Joo, Latviasta löyty tommoinen osa halvalla, eli eikun vaihtaen.

Jossain tuolla ylempänä oli jotain juttua radion vaihdosta, minulta lähti se "Nav+" kävelemään tossa jouluna, tilalle tuli kiinan android XTRONS ihme. Connects2 sarjalla sai ratin kytkimet toimimaan, mutta joutui vetämään virransyötön uusiksi... melkein plug-and-play. Vielä pitää antenni vaihtaa LTE:tä tukevaksi (semmoisia Abraconin haineviä* saa RS Finlandilta), ja virittää perutuskamera.


* https://fi.rsdelivers.com/product/abrac ... 4g/2131694

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:
29 Joulu 2022, 20:16
^Erittäin todennäköisesti tosiaan sama osa kuin GM:llä. Jos tarvikkeista saa yhtään tarkempia tietoja, niin koittasin varmaan itte kattella sellasen, missä on korkein kynnyspaine.

Sehän ilmeisesti sitten tekee niin, että jos tuo anturi ei toimi, niin auto ei siitä kuskille mitään vihjaa, muttei vihjaa myöskään siinä kohtaa, kun pitäisi. Eli ilmeisen kannattavaa uusia. Nimim. mulla on saunan takana yksi isojötsi, joka antoi tuosta koodia...
Ainakin Autodocilta tuli anturi väärällä liittimellä, eli kannattaa katsoa ennenkuin tilaa. Ja taitaa olla kulutustavaraa, minulla meni kolmeen vuoteen kaksi anturia isojötsistä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Vastaa Viestiin