Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
30 Maalis 2022, 12:17
DPF:n poltto kävisi tosi hyvin järkeen noiden toimilaitteiden osalta, mutta sen pitäisi mielestäni näkyä myös mm. moottorin lämpötilassa, joka kuitenkin pysyy varsin tasaisena. DPF:n paineanturilla lukema kyllä nousee tuona aikana (ennen sitä pääosin 40-50mbar, efektin aikana 60-90mbar, tuon jälkeen taas 40-50mbar).
Ei, DPF:n poltto ei näy moottorin lämpöanturilla, vaikka naftaa holvataan koneesta läpi ihan huolella ja pakoputki poltetaan järjettömiin lämpöihin. Kyllä, tää tosiaan poltti DPF:n puhtaaksi tuossa kohtaa ja ilmeisesti ihan tuurilla osui noihin nopeusmuutoksiin alku ja loppu.

Ja siis tosiaan, tää on viime aikoina kiskonut motariajossa soppaa ihan liian innokkaasti ja siksi lähdin alunperinkin logittelemaan, osui vaan siihen hulluntuurilla tuo poltto just näyttävään kohtaan. Kävin tänään vetämässä uutta logia, mutta nyt ei ihmeellisiä kulutuksia aikaiseksi saanut - nelosella ajaen meni seiskaa, kun kierrokset huutelee kolmessa tonnissa, kutosella siellä kuuden nurkilla, ihan järjellisellä tasolla imo. Polttovälihän tällä on aika tiheä, kun aiemmin suutinvuodot tuuppasi liikaa ainetta koneeseen savuamaan, mutta ei minusta senkään pitäisi ihan niin paljoa kokonaisvientiä nostaa, että soppaa menee enempi kuin mitä meni mun turbobemarilla :D. Tömäytin tänään vielä yhden pakkopolton läpi, seurataan että järkeistyykö tilanne kokonaisuutena vai ruvetaanko operoimaan fyysisiä touhuja...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Olihan ne Brera 3,2 Q4:n isot etujarrut 330-milliset ?
Pitäisi tilata uudet levyt eteen ja löytyi kauppa josta moiset saisi, ja vielä ulkopeilin lasin Thesikseen, joka ei ole enää helppo hankittava. Voisi edes postikuluissa säästää :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

dnapekko kirjoitti:
11 Huhti 2022, 15:08
Olihan ne Brera 3,2 Q4:n isot etujarrut 330-milliset ?
Pitäisi tilata uudet levyt eteen ja löytyi kauppa josta moiset saisi, ja vielä ulkopeilin lasin Thesikseen, joka ei ole enää helppo hankittava. Voisi edes postikuluissa säästää :D
Kyllä kai Thesiksin peilejä saa kun on sama kuin Maseratin QP V Pre-faceliftissä :roll: Faceliftissä taas on samat peilit kuin 159:ssä ja Giulietassa

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

alfa 156 v6 kirjoitti:
11 Huhti 2022, 15:26
Kyllä kai Thesiksin peilejä saa kun on sama kuin Maseratin QP V Pre-faceliftissä :roll: Faceliftissä taas on samat peilit kuin 159:ssä ja Giulietassa
Varaosaputkat näyttivät myyvän eioota, tähänastisilla tutkimuksilla yksi oikeanpuoleinen löytyi. Omat peilit ovat olleet sellaiset kuparinsävyiset, mutta sävy on hiljalleen häipymässä, nyt ovat kaksiväriset, eikä taida katsurille kelvata.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kelpaako purkuosa? Fustilla on purettavana se Pitkämiehen Thesis, jossa on ehjät peilit. Muuten purkuosia saa helpoimmin Italo-Autohaus KADilta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Isola kirjoitti:
11 Huhti 2022, 22:14
Kelpaako purkuosa? Fustilla on purettavana se Pitkämiehen Thesis, jossa on ehjät peilit. Muuten purkuosia saa helpoimmin Italo-Autohaus KADilta.
Jo vain kelpaa, pitääpä soitella, pari muutakin nippeliä kiinnostaa 😄
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Heips, pitkästä aikaa.

Laitellaas vähän tänne tilannekatsausta.

Tänään auto kävi nelipyöräsuuntauksessa. Aurat oli hyvät, camberit oli kuulemma väärät. Pääs kurkkaamaan auton pohjaa ja olen suorastaan positiivisesti yllättynyt kuinka vähän ruostetta siellä oli. Näköjään vain noi apurungot ruosteiset. Auto on toiminut nyt parisen kuukautta moitetta. O-tiivisteet tuli vaihdettua. Laatikosta tullut uusi öljy oli hieman metallinhohtoista? Appiukko mutuili että on saattanut vain huuhdella laatikosta vanhat paskat pois. Itseä kutkuttaa että olisi 3/4 välinen synkro mennyt, kun netistä lukenut niin paljon legendaarisesta m32 lootasta. Laitoin sinne kuitenkin ihan uudet öljyt taas.

Tänään kaveri halusi koeajaa, ja huomattiin kun ajaa alhaisilla kierroksilla ja yrittää maltillisesti kiihdyttää niin auto hiukan nykii. Eli siis jotain mitä ei omalla ajotyylillä ole tullut huomanneeksi (itse kiihdytan niin nopeasti kuin pystyy siihen haluttuun nopeuteen :-D). Mistä voisi johtua? Ensimmäisenä kävisi itsellä mielessä ensimmäisenä että joko intake manifold, imuputkistosa?,voisi olla jotain sinne kuulumatonta paskaa. Hänen mielestään vaihteisto toimii moitteetta eikä huomannut lainkaan ongelmia.

Nyt aurinkoisella keleillä huomaa kuinka hirveä maalipinta tuossa autossa on. Tänä kesänä oli tarkoitus harjoitella hiukan autojen maalamista. Näköjään saa tuon oman Alfanki laittaa siihen jonoon.

Onko kellään suositella hyviä ajovaloja tuohon autoon jopa xenonit? Ajattelin nyt ensiksi kokeilla että meniskö pelkällä polttimoiden vaihdolla. Tällä hetkellä olevat on pimeällä todella kehnot... sumuvalotkin kerännyt kosteutta umpion sisälle. Näin muute jollai semmoset punaiset rinkulat, samanlaiset kuin tossa dodge demonissa (challenger), oon ihan märkänä ja oon vilkuillu samanlaisia omaani.

-Bone

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Projektoriumpiolle tarkoitettu ksenoni varmaan paras lääke valoille
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja juri »

Jos autossa on projektoriumpiot, niin ainkaan LED -polttimoilla tilanne tuskin paranee. Noissa tuppaa valonlähde olemaan noin millin offsetilla keskilinjasta, jolloin valoteho on enemmän tai vähemmän niin tai näin.

Tehokkailla halogeeneilla saa marginaalisesti lisävaloa, ja lyhyen käyttöiän...
932 937 955 955

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Käsittääkseni useampi foorumilainen on kokeillut mm Osramin H7-ledejä. Valotehoa on jotkut kehuneet, mutta vaatii säätöä jotta saa kohdilleen (90asteen säätö taitaa systeemistä löytyä?)

Sen sijaan radion kuuluvuus voi kärsiä tai saada paljon häiriötä ajovaloista :D

Philipsin xTreme Ultinon olisi ainakaan omalla kohdalla vaihtoehto, jos ei olisi xenoneita.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Omassa on osramin 65w halogeenit, mutta niitä on vähän vaikea enää löytää mistään.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Ultinoneille ääni täältä. Ainakin kolminkertaisti valotehon. Tuohon käyntiin paha sanoa kun eri kone. Mä haukun egrn ja dpfn täällä sekä livenä aina kun ne olivat saatanasta itsellä ja poisto ratkoi kaikki ongelmat käyntiin ja vetoihin liittyen😁.
Multiecusan kertoo toki paljon. Maffi nyt on yleisin melkein joka merkissä. Voi oireilla monella eri tavalla.

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

Heips.

Ne pyöreet päivävalot mitä tarkoitin aiemmassa viestissäni löyty nimellä halorings tai angels eyes. Tarkoittaako AmericanItalian noita pro9000 vai H7? onko tosiaan 160e kipale?

Tohon nykimiseen näköjään vaikuttaa polttoaine, huomattavasti väheni kun laitto 98 tankkiin...

Laitoin kesäkumit alle ja nyt on alkanut täryytys yli 100 km/h vauhdissa. Vanteet vintturassa?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja karila »

Renkaat epätasapainossa ?
- Kari

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Bonezii kirjoitti:
20 Huhti 2022, 18:55
Tarkoittaako AmericanItalian noita pro9000 vai H7? onko tosiaan 160e kipale?



https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300201 ... lttimopari

59,90€

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Bonezii kirjoitti:
20 Huhti 2022, 18:55
Tarkoittaako AmericanItalian noita pro9000 vai H7? onko tosiaan 160e kipale?



https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300201 ... lttimopari

59,90€

Bonezii
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Syys 2021, 12:30
Car(s): Sportwagon 1.9 JTS 159 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Bonezii »

AmericanItalian kirjoitti:
20 Huhti 2022, 22:04
Bonezii kirjoitti:
20 Huhti 2022, 18:55
Tarkoittaako AmericanItalian noita pro9000 vai H7? onko tosiaan 160e kipale?



https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300201 ... lttimopari

59,90€
Kiitos!

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Vihdoin 159 sai tänään leiman💪🏻.
Oli kyllä melkoinen tuskien tie. 3kk meni tallissa enemmän tai vähemmän kaikki vapaa. Ei huvita ainakaan hitsailu vähään aikaan…no nyt on uutta osaa melkoisesti, selenian öljyt sisässä jne.

Anakki
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Helmi 2019, 09:51
Car(s): 159 2.2. JTS 2008

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Anakki »

Alfa tekee pieniä temppuja. Kuskin puolen takaovi ei mene lukkoon ja oven lukosta kuuluu kovempaa surinaa kun muista. Brittifoorunilla jollain oli ollut samat oireet ja hammaspyörä oli korkannut moottorin akselilta. Onkohan turha vaiva alkaa korjailemaan ja tilata vaan suosiolla uusi lukko? Tietääkö kukaan millainen operaatio tuo takaoven lukon vaihto on?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2383
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

koomala kirjoitti:
05 Maalis 2022, 08:36
Ajelin pitkästä aikaa pidemmän reissun 2.4 JTDm:llä ja kahden tunnin ajon jälkeen Alfa alkoi säikyttelemään. Moottorin lämpömittari pomppasi kerralla tappiin ja auto pimputteli vaikka mitä varoituksia. Sekunnin päästä mittari palasi normaaliin asentoon, mutta sama toistui usemman kerran peräkkäin. Välillä auto toimii taas useamman minuutin ihan normaalisti. Seuraavana päivänä lyhyempää pätkää ajellessa ei ollut taas mitään ongelmaa.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa vaivaa? Voikohan kyseessä olla mikään muu kuin lämpötila-anturin vika? Lämmöt ovat tänä talvena roikkuneet 70-80 asteessa, joten termari antureineen on menossa joka tapauksessa vaihtoon. Ajattelin lykätä vaihtamista kesäkeleille, mutta ehkä tämä on nyt Alfan tapa motivoida laiskaa remppaajaa.
Liekö jo kannentiiviste vaihdettu? Mulla teki tuota puolisen vuotta ennenkun alkoi tekemään sitä koko ajan ja tiiviste oli vaihdettava. Omassa tapauksessa oli ihan oma vika, kun luulin että Alfan diesel on samanlainen moottori kuin Scaniassa ja että se kestäisi vetää pitkiä mäkiä hevoskärry perässä 1400 rpm kierroksilla ja 700nm väännöllä. No eihän se kestänyt, ja kansi meni suhteellisen kieroon ja kaikki venttiilit heikkoon happeen samalla.
Kimmo / alfatune.fi

koomala
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 -08
Monkey 125 -22
Paikkakunta: E-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

Ei ole kannentiivistettä vaihdettu, mutta kyseessä näyttää olevan sähköpuolen vika kun ongelma ilmenee vaikkei moottori ole edes käynnissä. Tein aiheesta oman ketjun, mutta nyt ei ole hetkeen mitään tapahtunut kun oli pakko ostaa taas vara-auto ja Alfa odottelee tallissa asennusaikaa ja -intoa.

viewtopic.php?f=1&t=39241

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Tuli kylmäävä vikadiagnoosi 2.4jtdm:älle :| . Nro1 sylinteristä puuttuu puristukset. Epäilyksenä pakoventtiiliriko. Auto käynnistyy vaivalloisesti ja tyhjäkäynti ”laiskaa”, kuulosta että käy neljällä. No oli miten oli kansi tuosta joutaa irti ja sitten vasta saa selville mikä vikana….. olisko tipsejä tohon kannen irrotukseen? Jos kaikkimenee nappiin niin jakopää menee myös vaihtoon, mutta sitä katsotaan kunhan saisi varmantiedon mitä nyt pielessä….. Vinkkejä otetaan vastaan. Kiitokset jo etukäteen :drinking:

Avatar
Mikkeller
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Mikä mahtaa olla todennäkönen selitys tuolle konepellin vaimennusmaton rikolle?
Ei ole omasta autosta.
Liitteet
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (51.21 KiB) Katsottu 7132 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joku jyrsijä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Heikkeneekö muilla orkkis-radion kuuluvuus, jos auto on pitkään ajamatta? :crazyeyes:
n. 100km ajo palauttaa tilanteen ennalleen. Lämpötila tai sade/pesu ei tunnu vaikuttavan tilanteeseen.
Pari kamalaa nuorisokanavaa jää kuuluviin, ajo palauttaa vähitellen muutaman ja sitten toimiikin jo kaikki taas, ennenkuin huomaakaan.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Xehpuk kirjoitti:
11 Touko 2022, 21:21
Heikkeneekö muilla orkkis-radion kuuluvuus, jos auto on pitkään ajamatta? :crazyeyes:
n. 100km ajo palauttaa tilanteen ennalleen. Lämpötila tai sade/pesu ei tunnu vaikuttavan tilanteeseen.
Pari kamalaa nuorisokanavaa jää kuuluviin, ajo palauttaa vähitellen muutaman ja sitten toimiikin jo kaikki taas, ennenkuin huomaakaan.
Mulla oli TBissä, että Turkuun ajettaessa esim. Radio City saattoi jäädä matkalle eikä kohteessa ilmestynyt ihan heti takaisin, mutta yleensä yön yli nukuttua soi taas. Giuliahan hukkaa Helmi-radion silloin tällöin, erityisesti Kantvikiin ajettaessa tai sieltä palatessa. Uudemmassa on kanavien palautuminen nopeampaa eli saattaa tulla jo kymmenessä minuutissa takaisin.

Vai tarkoitatko, että katoaa pikavalinnoista?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

h_lauri kirjoitti:
13 Touko 2022, 09:14
Xehpuk kirjoitti:
11 Touko 2022, 21:21
Heikkeneekö muilla orkkis-radion kuuluvuus, jos auto on pitkään ajamatta? :crazyeyes:
n. 100km ajo palauttaa tilanteen ennalleen. Lämpötila tai sade/pesu ei tunnu vaikuttavan tilanteeseen.
Pari kamalaa nuorisokanavaa jää kuuluviin, ajo palauttaa vähitellen muutaman ja sitten toimiikin jo kaikki taas, ennenkuin huomaakaan.
Mulla oli TBissä, että Turkuun ajettaessa esim. Radio City saattoi jäädä matkalle eikä kohteessa ilmestynyt ihan heti takaisin, mutta yleensä yön yli nukuttua soi taas. Giuliahan hukkaa Helmi-radion silloin tällöin, erityisesti Kantvikiin ajettaessa tai sieltä palatessa. Uudemmassa on kanavien palautuminen nopeampaa eli saattaa tulla jo kymmenessä minuutissa takaisin.

Vai tarkoitatko, että katoaa pikavalinnoista?
Kuuluvuutta nimenomaan. Pikavalinnat pysyy OK. Ilmeisesti ihan ominaisuus sitten :lol:

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Anakki kirjoitti:
27 Huhti 2022, 17:21
Alfa tekee pieniä temppuja. Kuskin puolen takaovi ei mene lukkoon ja oven lukosta kuuluu kovempaa surinaa kun muista. Brittifoorunilla jollain oli ollut samat oireet ja hammaspyörä oli korkannut moottorin akselilta. Onkohan turha vaiva alkaa korjailemaan ja tilata vaan suosiolla uusi lukko? Tietääkö kukaan millainen operaatio tuo takaoven lukon vaihto on?
Takaoven lukko vaihdettiin Hyväntuulen auto Kotkassa n. yhden tunnin työ. He sanoivat että on vaarassa, että lasi menee rikki, mutta ei mennyt minun tapauksessa, eli ammattitaitoa vaativa työ.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitähän ne siellä meinaa tehdä, jos lasin rikkoo lukkoa vaihdettaessa?

Tokihan siinä sisäpeltiä irrotellaan, joten lasinnostin on hyvä ottaa irti pellistä yms mut selvästi isompana riskinä tossa taitaa olla vesitiiviyden loppuminen ja nostimen lukituksen hajoaminen, jos se jostain syystä halutaan lasista irti... :roll:

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Olen itse vaihtanut takalasin nostimen, sekin oli vähän vaikea vaihtaa. Lukon vaihtamisesta en tiedä mitään.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Alfa alkoi narisemaan tai paremminkin kirskumaan oikealta puolelta kun kääntää rattia. Varsinkin hitaassa ajossa sen kuulee. Äänen sain paikannettua ihan siihen jarru/napa alueelle. Ei äännä rullattaessa, jarruttaessa tai huomaa ajossa muuten. Renkaan irrotuksesta ja takaisinlaitosta ei ollut hyötyä. Ohjaustehostimen nesteet oli ok näköiset. Olisiko pyöränlaakerit menossa vai onko hyviä veikkauksia? Kiitokset kaikista vinkeistä.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Perinteinen kivensivu jarrulevyn ja -kilven välissä?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Ylätukivarsi voisi olla. Tai sen ylemmät kumit. Semi helppo vaihtaa. Ohjeet löytyy forumilta mutta lisättävä on että siinä joutuu irroittamaan koko iskari/jousi tolpan. Ainakin minä jouduin. Ylempiä pultteja kun ei saa ainakaan alustasarjajousten kanssa muuten löystettyä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ennemminkin alapallo on kuiva. Laita ruiskulla vaseliinia suojakumin läpi, niin hiljenee, jos vika on siellä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aquatica kirjoitti:
15 Touko 2022, 15:19
Mitähän ne siellä meinaa tehdä, jos lasin rikkoo lukkoa vaihdettaessa?

Tokihan siinä sisäpeltiä irrotellaan, joten lasinnostin on hyvä ottaa irti pellistä yms mut selvästi isompana riskinä tossa taitaa olla vesitiiviyden loppuminen ja nostimen lukituksen hajoaminen, jos se jostain syystä halutaan lasista irti... :roll:
Auto-Milano vaihtoi mulle repsikan takaoven lukon ja korvasi naksuvat tuulihaat etuoven vastaavalla. Samalla korjasi hapertuneen tiivisteen molemmista takaovista (sen sisäpellin ja oven kehyksen välistä. Prosessikuvauksesta mitään hajua, mutta tuli kuntoon ja ovien aukeamiskulma kasvoi jonkin verran. (auttaisikohan etuoven tuulihaat myös Giulian takaoviin)

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mikähän voisi aiheuttaa 2.4 JTDm hengettömyyttä alakierroksilla? Enimmäkseen on täysin kuollut alle 2000rpm, mutta välillä toimii suunnilleen normaalisti.

MAF on uusi ja myös MAP näytti uudelta ja olikin aivan puhdas.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja RiQ »

^Tarkistaisin, että turbon siipiä ohjaava alipainekello toimii; letkut ehjät, ohjaussolenoidi tiivis ja toimii...

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Täytyy nuokin vielä tarkistaa. Imuvuoto ainakin löytyi, toivottavasti oli vain siinä vika.

Avatar
AmericanItalian
Viestit: 87
Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12

Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AmericanItalian »

Tuttu juttu täällä forumilla ja oli myös itsellä. Egr ja dpf pois niin poistui minulla ongelma. Egr oli suurin syyllinen.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sape »

EGR on softattu pois käytöstä, mutta ei tulpattu.

Imuvuodon korjaamisella ei ollut juurikaan vaikutusta, mutta kävin ottamassa MES:llä logia. Ahdot näyttäisi kyllä seuraavan pyyntiä, mutta ilmamäärä jää paljon pyynnistä. MAF on uusi, mutta mikä muu tuohon voisi vaikuttaa?

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos ahtopaine seuraa pyydetty, ahdin saa tarpeeksi ilmaa ja sen säätö toimii.

Ahdin voi saada ilmaa kolmesta paikasta:
- MAFin läpi
- imuvuodosta
- EGR:n kautta pakoputkesta

Vain ensimmäinen noista näkyy mitattuna ilmamääränä, tosin EGR:n läpi tulevan ECU huomioi laskennallisesti ja pudottaa pyyntiä sen mukaan. Kun kaikki toimii, koko pyydetty ilmamäärä tulee MAFin läpi. Polttoainetta annostellaan mitatun ilmamäärän mukaan, joten jos ilmaa tulee MAFin ohi, myöss syöttöä pienennetään.

Jossain noista kolmesta sen mörön on miltei pakko luurata. Ei varmaan olisi huono idea varmuuden vuoksi putsata se EGR, vaikka en ymmärräkään miten se pois softattuna voisi jumia. Imuvuodot jo korjasit kerran - miten olisi toinen kerta? :-D
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Egr menee pakoputkelta imusarjaan, eikä kierrä ahtimen kompuran kautta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Fiatin 1.9 Multijetissa EGR:n jumiutuminen aiheutti samanlaisia oireita. Alakierroksilla hengetön, muuten OK.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja MKT »

Sape kirjoitti:
24 Touko 2022, 19:53
EGR on softattu pois käytöstä, mutta ei tulpattu.

Imuvuodon korjaamisella ei ollut juurikaan vaikutusta, mutta kävin ottamassa MES:llä logia. Ahdot näyttäisi kyllä seuraavan pyyntiä, mutta ilmamäärä jää paljon pyynnistä. MAF on uusi, mutta mikä muu tuohon voisi vaikuttaa?
Ehkä kannattaa varmuudeksi tulpata se EGR kun se on helppo tehdä. Minulla oli taannoin samankaltaisia probleemia 159:n kanssa vaikka EGR olikin sekä ohjelmallisesti poistettu että vielä sokeoitu. Lopulta osoittautui että sokeointilevyyn oli palanut reikä. Sen verran vanhan EGR:n ohi vuoti kaasua että alakierroskäytös oli juuri tuollaista. Eikä sitä reikääkään tietty olisi palanut ellei EGR vuotaisi.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sape »

EGR nyt tulpattu, mutta ei vaikutusta.

1500rpm kun painaa kaasun pohjaan, ilmamäärän pyynti olisi 1199mg, mutta koneeseen menee vain ~500mg. Ahdoille kun pääsee, niin ilmaa menee ~900mg, mutta siltikin jää pyynnistä.

DPF tässä oli aiemmin aivan tukossa, voisikohan syyllinen löytyä edelleen sieltä? Tyhjäkäynnillä paine-ero reilut 20mbar ja kierroksilla menee 150 pintaan tällä hetkellä.

P010F koodia antaa myös välillä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos ilma ei vaan mahdu kulkemaan, eli imusarja tukkeessa nokipaskasta. Ei olisi ensimmäinen 2.4, josta ensin kaikki muut viat etsitty.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuo vikakoodi P010F viittaa ilmamassamittarin ristiriitaiseen tietoon. Kuormittamattomalla moottorille on vaikea arvioida ilmamassamittarin arvoja, mutta tehtaan ohje joutokäynnillä on EGR avoinna (30-55%) 205-265 mg. EGR suljettuna (<5%) 400-530 mg .

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sape »

Imusarjassa oli tosiaan jonkin verran nokea, mutta ei mielestäni aivan tukossa.

Katsoin nyt ilmamäärät tyhjäkäynnillä, niin pyynti oli 474mg ja toteutunut 358mg. EGR tosiaan tulpattu ja softattu pois käytöstä. Täytyy vielä tarkistaa imuvuodot ettei niitä löydy lisää..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itsestään aukeavat ovet ja ikkunat. Mistä lähteä tutkimaan?

Eli siirsin autoa aamulla 5 metriä. Se oli paikallaan monta tuntia ilman ongelmia.

Yht'äkkiä alkoi ovet naksnaks, naksnaks (auki) ja heti perään ikkunat aukesi.

Tekee tuon toistuvasti vähän väliä, ilman mitään järkevää logiikkaa. Kokeilin jo ottaa kummastakin avaimesta patterin pois - ei vaikutusta.
Onneksi nyt, eikä esim. eilen, koska muuten olis nahkasisusta aika märkä...

Pitää vissiin käydä vetäsemässä luukut kiinni ja akku irti, ettei rykäse auki hetikohta.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Kakellahan taitaa saada ovien lisäksi ikkunat auki/kiinni (pitkällä painalluksella). Mahdollisesti sama temppu tehtävissä myös avaimella vääntäen? Silloin lukon / oven johtosarjan bugitus (esim. johdossa kuori rikki ja ottaa kontaktia jonnekin) -> oville ja ikkunoille avauskäsky.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin