Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

En ole oman laturia kuikuillu, mutta kaveri vaihto laturin 3.2 breraan reilussa tunnissa. En nähny toimenpidettä, mutta kehus olevan yllättävän helppo homma.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

jeQQ kirjoitti:
19 Touko 2021, 17:17
Omassa ylläolevat oireet kunnes se akkuvalo paloi koko ajan. Laturi meni vaihtoon. Vissiin aika perse homma vaihtaa ja aika tavallista että näistä kosahtaa.
Joo, taitaa liittyä apurungon irroitusta ynnämuuta, onneksi 156 ei ole mennyt kaupaksi vielä :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

E: Oho joo, eipä tullut oltua taas silmät auki. Mulla oli siis 2.4 159, johon laturinvaihto ei ole kauhean herkkua. V6:sta en osaa sanoa. :mrgreen:

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:
19 Touko 2021, 19:03
En ole oman laturia kuikuillu, mutta kaveri vaihto laturin 3.2 breraan reilussa tunnissa. En nähny toimenpidettä, mutta kehus olevan yllättävän helppo homma.
Tuohan olisi jo jotain, pitääpä katsoa asentajan seurana kun auto menee puolentoista viikon päästä kaikkien öljyjen vaihtoon. Jos ehdit, kysele lisää...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laturi on siinä koneen takapuolella, alhaalla. Apurungon joutuu vissiin tosiaan pudottamaan alta pois, mutta sitten tuo lie melko hyvin tarjolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ja apulaitehihnaksi Dayco, Gates vai SKF ? Pitää sekin uusia samaan häsäkkään
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^dayco tai gates.
"puhun niin totta kuin osaan"

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Tervehdys taas kaikille. Alkoi taas 2.4 aiheuttaa päänvaivaa kun sytytti viikkositten moottorin vikavalon joka sitten sammui kun pääsi dpf:än polttamaan mutta nyt 4pv myöhemmin syttyi uudestaan moottorinvikavalo eikä samajuttu ole. Tälläkertaa koko takapää aivan noessa. Puskee mustaa pilveä (3/4-täyskaasulla) ja kun kone lämpenee niin menee ”vikatilaan” eli ei ota kierroksia,ei ahtoja,ei vaihda vaihteita kuten normaalisti vaan pyöräyttää 3k asti. Egr otin auki ja putsasin, ei vaikutusta, maf anturin ja sen johdot on tarkistettu.
Mikäli ei täältäkään maailmaamullistavia vinkkejä tule niin vien maanataina autofilaroon ja pyydän vikakoodien lukua mutta hyvä se on täältäkin koittaa. Any ideas?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Liikkuuko imusarjan läpät? Läppien ohjaustanko voi irrota paikoiltaan ja sen jälkeen autosta katoaa tehot ja DPF polttoa tulee lähes joka päivä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kiisselilinko kirjoitti:
21 Touko 2021, 18:41
Tervehdys taas kaikille. Alkoi taas 2.4 aiheuttaa päänvaivaa kun sytytti viikkositten moottorin vikavalon joka sitten sammui kun pääsi dpf:än polttamaan mutta nyt 4pv myöhemmin syttyi uudestaan moottorinvikavalo eikä samajuttu ole. Tälläkertaa koko takapää aivan noessa. Puskee mustaa pilveä (3/4-täyskaasulla) ja kun kone lämpenee niin menee ”vikatilaan” eli ei ota kierroksia,ei ahtoja,ei vaihda vaihteita kuten normaalisti vaan pyöräyttää 3k asti. Egr otin auki ja putsasin, ei vaikutusta, maf anturin ja sen johdot on tarkistettu.
Mikäli ei täältäkään maailmaamullistavia vinkkejä tule niin vien maanataina autofilaroon ja pyydän vikakoodien lukua mutta hyvä se on täältäkin koittaa. Any ideas?
Tarkista putket turbolle ja se turbon aktuaattoritangon toiminta.
1,9 Jtd:ssa oli samat oireet ja turbon ahtoputkessa vuoto.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ihan tuo osu, mutta se imuläppien säätötanko.

Olisko tässä jo kolmas 2.4 tässä... 8kk? sisään, jossa sama vika? :)

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Defan panssarijohto söi reiän ilmastoinnin alumiini putkeen aivan täyttöyhteen vieressä moottorin päällä 2.4 jtdm:ssä.. Eikös se isompi putki ole kylmäpuolella suht pienessä paineessa mietin josko sen voisi paikata jollain vulkanoituvalla teipillä ja laittaa pari klemmaria vahvistukseksi.?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

2.2JTS alkanut lorottelemaan ohjaustehostimen nesteitä kiihtyvää vauhtia ulos jostain. En pääse tutkimaan asiaa ennen kuin ens viikonloppuna, mutta onko valistuneita arvauksia mikä näissä yleensä pettää? Joku letku?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Voi olla hammastankokin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Senverran kivan näköiset on nuo takapään pitkittäistukivarret, että jotain piräis tehdä. Onkosta kokemuksia uretaanipuslista näissä? Jos noit tukivarret tuolta pois raapasee, puhaltaa ja maalaa, niin kyllä ne puslatkin kannattaisi vaihtaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Makelaattori
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Touko 2021, 11:22
Car(s): 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Makelaattori »

Olisiko täällä joku vaihtanut 159 JTS 1.9:iin ilmanottosarjaan muoviboksin ja moottorin kyljen välisen kumipalkeen ? Tai lähinnä olisiko tiedossa osan OEM-numero tai jonkun vastaavan numero, tai auto/malli jossa olisi vastaava. Varmaan Alfoistakin löytyy, muttei googlaamalla. Saa tietenkin fiksattua kumiletkullakin, mutta mielummin laittaisin muotoillun palkeen.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Katsuri ei tykännyt oikean etutukivarren taaemman helan kunnosta.
https://www.skruvat.fi/Tukivarren-hela- ... gL_ZPD_BwE
Mitäs työkaluja tuon vaihtoon tarvitaan. Itsellä kaikki kalut kuusiomuotoisia. Ja nehän ei näihin pultteihin käy.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se vaiva, mikä menee tuon koko paskeen irroittamiseen on jo sellainen, että et halua laittaa vanhaa vartta takaisin. Se itsessään on aivan uskomaton työmaa (perseestä). Sulla ei toki ole Q4:sta, joten tilaa on ainakin 10x enempi kuin mitä mulla oli, mutta joo.

Tuossa kuvassa näkyvässä alumiinihäkkyrässä on piiitkät läpipultit. Ja yläpuolella - apurungon päällä - on sitten mutterit.

Ja kyllä, ne mutterit on siellä vapaana.
Kyllä, sinne täytyy saada esim. lenkkiavain tai räikkä paikallensa.

Ja nuo on vaihtelevasti Torxia, öhm... 18mm-pulttikantaa ja kaikkea siltä väliltä ja joka suuntaan. Tuolta projektitopicista varmaan mun nelikonttaava-q4-topikista saattaa kuvia löytyä.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Dänks. Katsoin että torx. Ostin hylsyjä sekalaisen määrän. Työkalujen puolesta pärjäsi. Tämä taitaa olla Luigi Makaronin idioottimaisin keksintö. Miksi pitää olla erilaisia pultinkantoja? Miksi pitää olla irtomutterit? Miksi yhden mutterin pitää olla apurungon uumenissa? Miksi avainkoon pitää olla 18 mm? Euroautoissa pulttikoot tässä kaliberissa on 17-19mm. Avainkokoahan ei pääse kunnolla kokeilemaan.

Vaihtamatta jäi, vien pajalle. Nosturilta onnistunee paremmin. Varaosamyyjä varoitteli että sisäholkin voi joutua rälläköimään irti.
Pitäisi jo uskoa että käyttikset saa laittaa joku muu, ja itse keskittyä harrastekalustoon. Ne ovat yksinkertaisesti tehtyä yksinkertaista tekniikka joka sopii yksinkertaiselle ropaajalle
Viimeksi muokannut nipaka, 02 Kesä 2021, 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo on valitettavan perseestä tuo rakenne. Ja mulla oli ihan järjettömästi haasteita saada iskaripakkaa oikeeseen koloon takaisinlaitossa. Meniköhän mulla joku 6h yhden tukivarren vaihtoon, toki Q4:ssä oli kuskin puolella sekä vaihteisto (2.4JTDm loota on ikävästi edessä etummaisten pulttien kohdalta....) että perämurikka tiellä.

Ainiin ja pakoputki sekä kardaani.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jargon »

Mä vaihdoin tämän ohjeen mukaan https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159 ... bone.shtml

Vaihtui tunkkien ja pukkien varassa ainakin jts:ään, taisi siinä pari iltaa mennä äheltäessä

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuon ohjeen kanssa tein ja nosturilla.

Mutta tosiaan Q4 ja 2.4JTDm molemmat antaa ekstrahaastetta tuon etummaisen kulman pulttien ja huonompien tilojen takia - ne ei mahdu tulemaan pois, kun vaihteisto on paikallaan :lol:

Ainakaan Q4:ään en usko, että edes pukeilla pystyy tekemään. Et saa mitään työkalua ilman kymmentä jatkovartta noiden mutterien paikalle, ellei ole TaikaNivelKäsi.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jargon »

^epäilemättä, joku tuossa jts kanssakin aiheutti haastetta, mutta en enää muista mikä

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Oikealla puolella ei ole vaihteistoa viispytyssäkään tiellä.
Aika suoraviivaista hommaa tuo on ja niihin muttereihin pääsee apurungon sisäpuolelta helposti käsiksi. Työläin homma on ollut alapallon irrotus.
Tunkin (ja pukin) varassa tuon saa tehtyä ihan kohtuudella.

Avatar
smppa
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Loka 2020, 21:41
Car(s): 159 2.2 JTS Berlina
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja smppa »

132 Coupe kirjoitti:
22 Touko 2021, 19:07
Defan panssarijohto söi reiän ilmastoinnin alumiini putkeen aivan täyttöyhteen vieressä moottorin päällä 2.4 jtdm:ssä.. Eikös se isompi putki ole kylmäpuolella suht pienessä paineessa mietin josko sen voisi paikata jollain vulkanoituvalla teipillä ja laittaa pari klemmaria vahvistukseksi.?
Yhden alumiinisen paineputken korjasin tecno-weldillä ja on ainakin toistaiseksi kestänyt. Toki vaatii putken irrotuksen juottamisen ajaksi. tässä tapauksessa johtonipun suojakuori oli hangannut putkeen pienen reiän.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

palkus kirjoitti:
29 Touko 2021, 22:34
Senverran kivan näköiset on nuo takapään pitkittäistukivarret, että jotain piräis tehdä. Onkosta kokemuksia uretaanipuslista näissä? Jos noit tukivarret tuolta pois raapasee, puhaltaa ja maalaa, niin kyllä ne puslatkin kannattaisi vaihtaa.
On.
Sen rasvavaimennetun tilalle (iso etupusla) sekä poikittaisen päähän.
Huolla olka samoilla lihaksilla. Sen uniballin väljyys haitannee ajonautintoa. Vaikuttanee aurauskulmaan.
Eikä ne gummipuslatkaan ikuisia lie.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

nipaka kirjoitti:
02 Kesä 2021, 18:56
Vaihtamatta jäi, vien pajalle. Nosturilta onnistunee paremmin. Varaosamyyjä varoitteli että sisäholkin voi joutua rälläköimään irti.
Minkä sisäholkin?
Eikös gummi oo suoraan varren kuuskanta muodossa...

Ihan perus pultti/mutteri irroita systeemillä tuokin antautuu molemmin puolin.
Kuskin puolelta sitä pulttia irtipois autosta tartte ottaa. Vähä joutuu maltillisemmin vekslaamaan.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kyllä siellä on metallinen hela/pusla/mikälie minkä sisälle tukivarsi tulee.
Tämän irroitusta korjauspajan kanssa ihmettelimme.

En ole yhtään vastaavaa nähnyt missä kiinnityskohdat liikkuville osien eivät olisi metallia.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

jalittam kirjoitti:
04 Kesä 2021, 16:18
On.
Sen rasvavaimennetun tilalle (iso etupusla) sekä poikittaisen päähän.
Huolla olka samoilla lihaksilla. Sen uniballin väljyys haitannee ajonautintoa. Vaikuttanee aurauskulmaan.
Eikä ne gummipuslatkaan ikuisia lie.
Jaajuu, säähän olit näiden kanssa teutaroinut. Niin mimmonen se alkuperäänen etupusla oikein on? Joku ulkomaanelävä väitti, että jos siihen tilalle laittaa jotain muuta, niin menöö hieno Luigin suunnittelema kovan kaarteen ohjaus v*tuiksi???
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miten isodiisseli valvoo öljynlaatua? Ihan vaan laskennallisesti vai anturoiko sitä jotenkin?

eLearnista en äkkiseltäni löytänyt mitään muuta kuin tasomittauksen. Vielä ei ole kilsat eikä aika täynnä edellisestä vaihdosta, mutta öljynlaatuprosentti sanoo 0.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mun löytämän datan perusteella ainoastaan ajomäärää ja tapaa.
Eli paljon pätkäajoa/kylmästartteja ja laatu tippuu vauhdikkaammin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Näin sitä kuvittelisi. Takana vajaa 9Mm, kylmästartteja maltillisesti ja käytännössä lyhin kerralla ajettava ajomäärä 15km. Toki tuosta on jo lähes vuosi kun lubricantit on vaihdettu, mutta silti aika yllättäen alkoi huutamaan että vaehappa öölit.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Ettäkö autossa olisi öljyn voitelu ominaisuutta mittaava anturi ??? Ei ole sellaista vielä keksitty .... naurettava ajatus !

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

oidipus kirjoitti:
08 Kesä 2021, 21:30
Ettäkö autossa olisi öljyn voitelu ominaisuutta mittaava anturi ??? Ei ole sellaista vielä keksitty .... naurettava ajatus !
Onhan noita monellakin merkillä.

Voidaan mitata ihan epäpuhtauksista lähtien, mutta yleisesti lienee ajoprofiilia + öljyn viskositeettia/virtaumaa, tai ehkä lämpötila/virtauma-eroa tai jotain muuta tällaista.
Jollain merkillä taisi olla anturi öljyn metallipitoisuuksien mittaamiseen.

Mitään käryä ei mulla ole, että tekeekö moisilla mittauslaitteilla mitään ja kuinka tarkkoja ne ees teoriassa on, mutta kyllä sitä kaikkea on keksitty :shock:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kyllä öljynlaatuantureita on olemassa. Mittatarkkuudesta voi toki olla montaa mieltä ja siitä, mittaako ne oikeita ja kaikkia tarpeellisia asioita, mutta kyllä niitä on.

Ajoprofiilimatikka ei vaan selitä tuota viisysin yhtäkkistä innostusta vaatia öljynvaihtoa, mutta ei näissä minun tietäkseni pitäisi olla öljynlaatuanturia. Siksi tuo hämmästyttää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eihän huolto ole unohtunut kuitata? :o Tai siis, vaihto.
Eikös tuo näytä distance since last oil changen esim?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No sitä itekin mietittiin että nollattiinko laskuria kun viime kesänä vaihdettiin öljyt ennen ratapäivää, mutta kyllä se ihan autolta kysyttynä on nollattu vajaa 9tkm sitten eli just silloin viime kesänä.

Paitsi että, onhan siitä muuten tosiaan jo melkein vuosi, 345 päivää. Tarjoaisko tuo ennakkovaroitusta melkein 3vko etukäteen... Eilen ei meinaan vielä huutanut, kun olisi ollut tasan 3vko vajaa vuosi :D. Ei vaan ole mitään "x days to oil change" -lempeyttä vaan tyly "Change engine oil" -käsky suoraan.

Edit: pakko kyllä myöntää että on niin paljon aikaa siitä, kun ittellä 159 on päässyt huolto- tai öljymuistuttimelle asti, että ei pysty muistamaan tarkkaa käytöstä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosin jos sillä on radalla käyty, se on voinu tulkita sen poikkeuksellisen raskaaksi ajotavaksi ja sitämyöten laatu tippunut ropisemalla.

Ja eikös 159:ssä tuon vaihtovälinkin voi itse määritellä halutessaan sieltä Coupons-asetuksesta? Mullahan se oli 30 tkm, mut vaihdoin sen ihan kettuillakseni 10 tkm:iin, jos en autoa nyt väärin muista :eggface:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, voi mulkata. Määhän aikoinaan vedin sen omastani viiteenkymppiin, ettei tarttenu resetoida ku joka kolmannella vaihdolla :D, mutta tässä sitä ei oo rävelletty.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

nipaka kirjoitti:
04 Kesä 2021, 20:33
Kyllä siellä on metallinen hela/pusla/mikälie minkä sisälle tukivarsi tulee.
Tämän irroitusta korjauspajan kanssa ihmettelimme.
Jos kun kerta etualatukivarren takahelasta on kyse, niin kun tukivarsi on irtipois autosta, sen takahelan polkasee pois tennarilla. Tai vuolasee moralla pois. Ei ole rälläköitävää. Tai jos olisi, niin mikä kauheus se olisi?
Uuden asennukseen silikonirasva ja käsin työntää paikalleen. Toki voi käyttää soveltuvia työntäjiä/vetäjiä/apuvälineitä.

Urskapusla-asennuksessa voi käyttää prässiä, kun kumiholkin pelteineen irrottaa alumiinipalasta, mitä tarvitaan urskapuslalle. Tahi mora/nyrkkirautasaha/nysvämeisselikombolla vetää atomeiks.
Lisäksi varsiosan valusaumat kannattanee hioa pois, koska urskapuslassa ei ole uria niitä varten, kuten kumipuslissa on.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Polforealla jääny oliovaihtokuittaus tekemäti...

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

palkus kirjoitti:
05 Kesä 2021, 11:13
Jaajuu, säähän olit näiden kanssa teutaroinut. Niin mimmonen se alkuperäänen etupusla oikein on? Joku ulkomaanelävä väitti, että jos siihen tilalle laittaa jotain muuta, niin menöö hieno Luigin suunnittelema kovan kaarteen ohjaus v*tuiksi???
Muistelen vanhoja, mut jossain suomennoksessa puhuttiin öljyvaimennetusta. Mun kokemus valkeasta rasvasta kumipuslan sisällä. Tämä härisitinhän kiinnittyy auton koriin. Muut kontaktit alustan osalta koriin apurungon kumiholkkien välityksellä. Sekä iskarit omilla vaimentimillaan. Eli liekkö metelinvaimennusjuttu. Ei käryä.

En tiä, saako alkuperäisen kaltaisia puslia. Jos saisi, niiden haasteena asennuksessa olisi sen runkopellin kiristys oikeaan kulmaan. Toki vanhasta ennen purkua mittaamalla tahi tulkin rakentamalla kiinnityksen saisi liki järkevään asentoon. Saattais olla jopa helpompi akti, ku etualavarren etupuslan prässääminen liki oikeeseen asentoon.
Urskalla ei väliä, kun se hakee ittensä oikeaan asentoon. Ja juu. Yritin tehä 2x22mm avaimet ton puslan kiristykseen, kun varsi o autos paikallaan ja kiristys ajokorkeudessa. Epäonnistuin. Yritin hifistellä madalluksen jälkeen ennen urskasessiota.

Viduiks se ajettavuus (tarkkuus) menee löystyneillä orkkiksillaki. Kun finni o poksautettu puslasta - valkia visva ulostettuna.
Veikkaisin/väittäisin uniballin vaikuttavan takaosasta herkimmin.
Ja ihan normiajon levottomuuteen vaikuttaa sen välys...

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jakke kirjoitti:
24 Touko 2021, 08:11
2.2JTS alkanut lorottelemaan ohjaustehostimen nesteitä kiihtyvää vauhtia ulos jostain. En pääse tutkimaan asiaa ennen kuin ens viikonloppuna, mutta onko valistuneita arvauksia mikä näissä yleensä pettää? Joku letku?
Tämä taisi ehkä selvitä. Nimittäin ilmeisesti se säiliössä oleva sihti oli tukossa ja sen takia teki ylipainetta ja ampui nesteet korkin kautta pihalle. Sain vähän putsailtua sihtiä ja kuseminen loppui siihen. Onkos tuolla joku oleellinenkin merkitys toiminnan kannalta, siis muuta kuin toimia suodattimena? Saako sitä vaihdettua vai pitääkö uusia koko säiliö?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Kyllä se sihti tarpellinen on. Suodatuksen lisäsi estää vahtoamista eli pitää virtauksen tasaisena ja nättinä pytyssä.
Jos nyt alat kunnon huoltotoimenpiteisiin, niin kannattaisi vaihtaa tulela Gi/r hydraulit sinne tehostajaan. Motonetissa on comma ext iso vg 22 öljyä, mutta aika kesyä on tuohon tutelaan verrattuna. Tuo comma voisi kyllä toimiakin, ehkä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

jalittam kirjoitti:
10 Kesä 2021, 23:31
Muistelen vanhoja, mut jossain suomennoksessa puhuttiin öljyvaimennetusta. Mun kokemus valkeasta rasvasta kumipuslan sisällä. Tämä härisitinhän kiinnittyy auton koriin. Muut kontaktit alustan osalta koriin apurungon kumiholkkien välityksellä. Sekä iskarit omilla vaimentimillaan. Eli liekkö metelinvaimennusjuttu. Ei käryä.
En tiä, saako alkuperäisen kaltaisia puslia. Jos saisi, niiden haasteena asennuksessa olisi sen runkopellin kiristys oikeaan kulmaan. Toki vanhasta ennen purkua mittaamalla tahi tulkin rakentamalla kiinnityksen saisi liki järkevään asentoon. Saattais olla jopa helpompi akti, ku etualavarren etupuslan prässääminen liki oikeeseen asentoon.
Urskalla ei väliä, kun se hakee ittensä oikeaan asentoon. Ja juu. Yritin tehä 2x22mm avaimet ton puslan kiristykseen, kun varsi o autos paikallaan ja kiristys ajokorkeudessa. Epäonnistuin. Yritin hifistellä madalluksen jälkeen ennen urskasessiota.
Viduiks se ajettavuus (tarkkuus) menee löystyneillä orkkiksillaki. Kun finni o poksautettu puslasta - valkia visva ulostettuna.
Veikkaisin/väittäisin uniballin vaikuttavan takaosasta herkimmin.
Ja ihan normiajon levottomuuteen vaikuttaa sen välys...
Ajan ja mielenkiinnon puutteen vuoksi tein semmosen hätähuollon. Siinä paikallaan pistepuhaltimella suurimmat pois ja maali päälle. Raudan kanssa vääntelin etupuslia, eikä ne vielä paskana ole. Tuossa uretaanissa hieman ihmetyttää se, että saranointi pitäisi olla, rasvan kera, siinä uretaanin ja holkin välillä, mutta kuvissa uretaani onkin puristuksista päistään siihen kehikkoon? Varmaan toimivat ihan hyvin, mutta väliilä mietityttää yleensäkin noiden uretaanien sivusuuntainen tuki.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sanokaas mielipidettä, onko edes teoriassa mahdollista, että diisselin nokeeminen johtuisi tukkoisasta pakoputkesta?

Hypoteesi: pakoputki ei virtaa kunnolla -> ahdot ei nouse -> ruiskumäärä nousee silti ja seos rikastuu -> palamaton aines tukkii dpf:ää -> pakoputki tukkeutuu lisää ja koston kierre on valmis.

Mun järki sanoo, että tuollasen moottorinohjauksen pitäisi osata plingata ahtojen nousukulman heikkoudesta jo selvästi ennenkö tarttee plingata deppafilsusta, mutta mikä on totuus?

Oireena se, että auto savuttaa näkyvästi ja on jo pidempään poltellut dpf:ää kohtuu tiheästi puhtaaksi, mutta nyt myös plingaa deppafilsusta virhekoodin ja vetää limppiin, max 0,5bar ahdoille. Putki on tukossa (vastapaineet nousee up to 700+mbar, ehjällä autolla verrokki alle 200 mbar), mutta onko se vain oire vai voiko se olla juurisyy? Tähän mennessä ahtovuotoja ei ole löytynyt, MAF on vaihdettu ehjästä autosta vertailtavaksi ja muita vikakoodeja auto ei tarjoa. Yksi mitä epäillään on venttisiipijumi, mutta ei sekään välttämättä ihan noin roisia polttoa selitä... Kulutuskin tiettävästi on ihan kohtuuden rajoissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kuis se läppätanko?

Oireet ei muuten täsmää, kuin toki savutuksen kohdalta. Helppo tsekata kuitenkin :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

:!:

Sen vois muuten kattoo. Noi muut oireethan saadaan siis kyllä aikaan pidemmän päälle savuttamalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mun viimeinen käry ilman loukkua 2.4:ssa oli 0,0jotain. Toki läpät tulpattu ja egr myös. Miedolla softalla. 280kkm, muistaakseni.

Eli ilman loukkuakin ei pitäs mersuilla.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Siipijumin voi tsekata sormin. Ihan höllä jos ei jumi.

Ei kai putki itessään tukkeudu? Loukku ja katit ehkä.
Ahtovuoto?

Vastaa Viestiin