Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos epäilee tukkeutumista, kannattaa ottaa hiukkasloukun tuloliitos irti ja kokeilla uudelleen käyntiä. DPF samoinkuin katti voivat mekaamisesti hajota ja tukkia putkiston. Luulisi vikakoodien P1206 ja vakavamman vian vikakoodi P2002 olevan muistissa!

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jalittam kirjoitti:
17 Kesä 2021, 23:47
Eli ilman loukkuakin ei pitäs mersuilla.
Ei pitäiskään, mutta silloinhan se putkisto virtaa kuin kanjoni, joten ilmamassalle on vakiotakin vähemmän rajoittavia tekijöitä.
jalittam kirjoitti:
17 Kesä 2021, 23:53
Ei kai putki itessään tukkeudu? Loukku ja katit ehkä.
Ei se moottorin vastapaineen kannalta merkkaa, että onko siellä loukku täynnä nokea, sisuskalut poikittain putkessa vai änkkärin villat poikittaispermanentilla. Tosin jälkimmäisen suljin jo pois sillä, että tuossa on kaksi änkkäriä ja ne on eri ulostuloilla, joten änkkäri tukkisi vain toisen ulostulon. Todennäköisin syy kuitenkin on se, että loukku on täynnä nokea.
jalittam kirjoitti:
17 Kesä 2021, 23:53
Ahtovuoto?
Sitä on potentiaalisena syynä etitty, ei oo löytyny. Ei vihellä konehuoneessa, ei repee lisää ja ahdot pysyy kunhan nousee, ei karkaa.
seppo kirjoitti:
18 Kesä 2021, 08:17
Jos epäilee tukkeutumista, kannattaa ottaa hiukkasloukun tuloliitos irti ja kokeilla uudelleen käyntiä. DPF samoinkuin katti voivat mekaamisesti hajota ja tukkia putkiston. Luulisi vikakoodien P1206 ja vakavamman vian vikakoodi P2002 olevan muistissa!
Joo, 1206 sieltä hyppi esiin. Tosiaan livedata kertoo yli 700mbar paineista pakoputkessa, vertailuveto vedettiin ehjällä autolla aina 180mbar asti ja kylähän tuo puolen baarin ero pakoputkessa on aikasen tuntuva.

Mutta: katon eka sen läppätangon tänään duunin jälkeen, se on tosiaan ihan potentiaalinen juurisyy. Ja just juurisyyn mää haluan selville, loukun pesu, pakkopoltto tai vaihto ei pitkään riemastuta, ellei nokeeminen lopu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jjoo-o.

MESsillä käskytettynä ainakin pyörreläppätanko heiluu kuten kuuluukin, joten ei ne ainakaan kaikki täysin jumissa ole. Voi olla, että joku läppä on sisäisesti rikki, mutta sitä ei näe purkamatta imusarjaa.

Auto tulille ja livearvoja ruutuun. Tyhjiksellä kylmänä ilmamassan pyynti 260, toteutuma n. 470, tuollainen ero ei kuulosta hyvältä, mutta ei tuon nyt ainakaan savutukseksi pitäisi päätyä. Hieman kaasua (paikallaan), varvikelloon n. 3500rpm ja ilmamassan pyynti on 1200, mutta toteuma vain reilun 500. Ei hyvä.

Nyt, kun miettii vuotoja, niin jos imupuoli vuotaisi ennen MAF:ia, niin ei se tietenkään tekisi eroa mitatun ja toivotun ilmamassan välille, hylkyyn.

Jos imupuoli vuotaisi MAF:n ja ahtimen välistä (imuvuoto), niin moottorihan hörisi ilmaa siitä vuodosta tyhjikselläkin, eikä MAF:n läpi piätisi ainakaan enempää mennä ilmaa kuin mitä moottoriin päätyy, ainakaan minun järjelläni ajateltuna. Vai pitäisikö?

Jos taasen imupuoli vuotaisi ahtimen jälkeen (ahtovuoto), niin turbohan pumppaisi ilmaa MAF:n läpi ulkoilmaan julmettuja määriä, eikä toteuman pitäisi mitenkään jäädä puoleen pyynnistä. Hylkyyn.

Lisää pohdintaa Aquatican ja Vainion kanssa (erikseen), ja suuttimien korjausarvoja tauluun - niistä voisi ilmetä vuotava suutin tai tukkoinen imukanava.
Nyt ollaan varmaan jäljillä. Ykkönen huitelee miinuksella, up to -3,9 mm3/i, kun taas kakkonen vetelee plussalla up to 2,5mm3/i. Kolmonen on -1...-2 välillä, nelonen 1-3 (kauhee haarukka) ja vitonen 0-1,3 (melkonen haarukka tääkin). Kun kokonaisuus huitelee 10-11mm3/i lukemissa, ei tarvita kovin isoa matikkapäätä samonaan että tuosta yli 3 korjaukset on jo suhteellisen - tai oikeastaan suhteettoman - isoja.

Otetaanko suuttimet ylös ja hoitoon vai kairataanko imusarja irti? Itte lähtisin ensin kairaamaan imusarjaa irti, eiköhän se noilla kilsoilla (jotain 300 tonnia) ole jo potentiaalinen syypää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jplonew
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): Giulietta 1.4 ma -12
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

Mikä mahtaa olla tapa saada takapenkin istuinosa irti? penkki liikkuu sen 5mm mutta ei muoviset kiinnikkeet irtoa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa varata uudet valmiiksi (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)

2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat taaemmat kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois. Sitä saa työntää sitten ihan huolella ja voimalla taaksepäin, nää on välillä aika tiukassa lähtemään auki asti.

Edit: tuossa vielä virallinen ohje:
http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... 939011325/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Itse jouduin kans ihan hulluna kiskomaan +vääntämään raudan kanssa välistä, ennenkun muovikiinnikkeet anto peräksi. Kiinnikkeet menee joka tapauksessa paskaksi, eli uusilla koonti. Sitten kun etureunan on saanu nousemaan kiinnikkeiltään, niin työnnetään penkkiä taaksepäin ja nostetaan ylös etureunasta kallistaen. Voimaa tarvitaan vain niiden pirun kiinnikkeiden kanssa, muuten helppo.

edit: yllä jo ohjeet. Itellä ei ollu woiman tarvetta muutoin kuin kiinnikkeiden kanssa. Uudet kiinnikkeet voitelin jarrukumirasvalla, jos vähän kivemmin lähtis seuraavalla kerralla
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Takasohva pysyy paikallaan ilman kiinnikkeitäkin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mun 2006-mallisesta Berlinasta ei lähtenyt sohva irti, vaikka itse koko voimalla väänsin sitä taakse+ylös.
SW:stä lähti paljon helpommin, mutta kyllä siinäkin hiki tuli.

Asento oli se, että toinen jalka kuskin takajalkatilassa ja toinen pelkääjän puolella, eli leveä haara-asento, kasvot eteenpäin.
Käsillä sitten sohvasta kiinni ja koko ruhon voimalla työnsin taaksepäin jalkojen avulla -> tuntuu ensin siltä, että menee tiukemmin kiinni ja sitten vapautui.

Takaisinlaitto olikin sitten vielä mysteerisempi homma, mut jotenkin senkin sain tehtyä :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ne etukiinnikkeet on mulla luovuttanu aina helposti, kun joko avittaa vähän sorkkaraudalla tai istuu jalkatilassa kyykyssä ja repäsee suoraan ylöspäin siitä penkin etureunan alta. Toki voi olla, että mulla on käynyt tuuri hapertumisateen jne osalta, mutta kyllä ne kohtuullista voimaa on totellu. Repäsytyylillä yllätysmomentti on tärkee.

Taaemmat kiinnikkeet ei itsessään sinänsä tartte voimaa, mutta ne on semmoset koukut että penkkiä tarttee saada tarpeeksi taaksepäin ja ainakin mun autoissa on ollut sillai hilkulla, että ei ihan vielä lähde siinä kohtaa, mihin penkki menee työntämällä vähällä voimalla, vaan pitää ottaa vielä semmonen lisäpinnistys, että muljahtaa irti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla Berlinan penkki ei yksinkertaisesti mennyt riittävästi taaksepäin, jotta koukku olis vapautunut. Kokeiltiin jopa kolmella tyypillä - ei riittänyt, jäi millien päähän kun neljäs katseli sivusta/alta/kolosta. Jäi mysteeriksi, että mikä siellä pisti hanttiin...

Jplonew
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): Giulietta 1.4 ma -12
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

Irtospas kun tarpeeksi antoi voimaa, etukiinnikkeet tosin hajosivat. Keskimmäiset koukut lähtivät helposti kun painoi penkin keskeltä kiinnikeiden kohdalta ja samalla taaksepäin. Takimmaiset koukut taas lähti kun vain nosti penkin etureunaa reilusti ja samalla takareunaa painoi alaspäin.

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Hei! Löytyi 159 Sportwagonin ohjauksesta väljää. Paikansin löysän vasemmalle puolelle raidetankoon sisäpää ja ulkopää. Eperistä etsin varaosanumeroa sisäpäälle VIN koodin kera, mutta ei tärpännyt. Ulompi pää ei ole ongelma, mutta sisäpäitä löytyikin sitten netistä kaivamallani varaosanumerolla 77364750 ( liekö oikea?) eri mittaisia pituudeltaan 185mm, 214m ja 230,6 mm. Eli mikäköhän noista sitten on sopivan mittainen Alfaani vuosimalli 2008 ei facelift. Eperin mukaan kulkine on valmistunut 29.3.2007.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Paremmin en osaa arvioida, mutta lemförderi tarjoaa 3443901 ja trw jar894.
"puhun niin totta kuin osaan"

Cromahdus
Viestit: 61
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Ok. kiitos!

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kyselin jo tuolla FB-ryhmässä, mutta ei edes arvauksia tullut, joten koetetaan täälläkin: Brera 3,2 kävi laturinvaihdossa (Denso) kaksi viikkoa sitten, ja sen mitä ehdin ajaa, kaikki oli normaalia. Viikko siitä vaihdettiin kaikki öljyt, ja kotiin ajaessani laturinvalo (siis se akunkuva keskinäytöllä) syttyi, ja android-soitin näytti systeemin jännitteeksi vajaan 13 V. Vein auton takaisin, ja olivat irroittaneet sen ecu:n ison liittimen (piti kuulemma irroittaa vaihdelaatikon täyttöpropun löytämiseksi) uudelleen, putsailleet ja panneet takaisin sekä kuitanneet vikakoodit, joita oli ollut "monta". Katsoin vielä vikakoodit MES:llä kotona, eikä niitä ollut, kaikki toimi ok, joten lähdin reissuun ja ajoin Helsinkiin, jonne saavuttuani illalla merkkivalo syttyi, aamulla ei. Ajoin joka tapauksessa lauttaan, ja sitten Tallinnasta Pärnuun, kaikki muuten normaalia paitsi se valo syttyi tankkaustauolla ja paloi Pärnuun saakka. Soitin näyttää systeemin jännitteeksi 13,8- 14 V, joten taitaa ladata kuitenkin. Akku on ostettu kaksi vuotta sitten.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Sama vika täällä. En ole keksinyt muuta, kuin osittaisen tai ajoittaisen katkoksen pikkujohdossa. Ecu haistelee sieltä latausta.
Muutaman tuhatta tuo on nyt loimottanut ehkä yhtä ajokertaa lukuun ottamatta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4:seen tosin dieseliin vaihdoin viime kesänä uuden laturin. Toimi normaalisti pari päivää, jonka jälkeen syttyi akun kuva ajotietokoneen näyttöön.
Uuden laturin hiilet olivat jumissa ja lopettivat toimintansa kun kilometrejä tuli muutama sata ajettua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Tallinna-Pärnu ja Pärnu-Tallinna ajettu, joten kyllä lataus on oikeasti kunnossa. Epäilen sitä isoa liitintä, jossa tulee varmaan latausjännitettä myös ecu:n haisteltavaksi. Mikähän on tuon pinnijärjestys?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ellen mä vallan väärin muista, isojötsi ei haistele latausta akulle suuntaavan latausjänniteen vaan laturissa olevan diagnostiikkaliitännän (jossa on se sama jännite) perusteella ja jos siitä on karva irti tai johto poikki, niin käy noin, että auto herjaa latauksen puuttumisesta vaikka lataa nätisti. ...ja itteasiassa näinhän hjpp totesi dieselistäkin.

http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939011734

"The efficiency of the recharging system is controlled by the Body Computer which measures the D+ signal coming from the alternator with the engine moving (revs above 700 rpm).If the voltage measured is insufficient, the warning light in the instrument panel is switched on as well as the display of a message."

http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939011736

Ellen nyt väärin tuota lue, niin laturilta menee piuha littimen D004 napaan 5, josta se jatkaa M001A -liittimelle body computerissa napaan 19. M001 Body computer puolestaan on se vasemman polven nurkilla oleva sulaketauluksi kutsuttu pömpeli ja M001A -liitin näyttäisi siinä olevan OBD-tökkelin vieresä olevista liittimistä ylempi.

Toki tuossa ei lue että paljonko on riittävä jännite, ettei varoitusta huudella. Voihan se olla että tuo ~14V on rajoilla, mutta sitä luokkaa mielestäni omanikin latailee etenkin kuumemmilla keleillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Pitää alkaa tutkimaan, jahka kotiin pääsen. Ennenkuin laturi luovutti kokonaan, valo näkyi vielä alle 13 volitn jännitteillä, mutta kun kierroksilla sai yli sen, valo sammui. Nyt kuitenkin soitin näyttää 13,8 - 14 volttia, joten lataus pelaa, Brera ei vain tiedä sitä )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jep. Tsekkaa mitä näkyy tuohon body computerille.

Tietty itte ihan ekana varmistaisin, että laturilla on pienikin piuha kiinni. Ettei olisi ollut sen verran heikosti kiinni, että on tipahtanut irti ja siksi alkanut häly loimottaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tästä ongelmasta oli riesaa jo 10-15v sitten, ja silloin se johtui yhdestä "liian ohuesta" johdosta, joka kulki ohjauslukolta akun sulakerasialle, ja aiheutti jännitehäviötä D+ ja tämän, itseasiassa moottoritilan rasian, välillä. Sen pystyi mittaamalla toteamaan, ja niihin vaihdettiin korjaamolla paksumpi johdin, tehdas vastaavasti teki jonkun muun isomman korjauksen, oliko peräti johtosarjan vaihdon tms? Jännitehäviön mittaamiseksi pitää kaivaa moottoritilan rasian pohjasta se oikea johdin, katkaista se ja viedä uusi johdin rintapellin läpi ohjauslukolle ja liittää se ongelmajohtimiin! Nämä kuumat kelit saattaa olla yksi tekijä tämän ongelman esilletuloon nyt? Kytkentäkaaviot esiin, niin siitä se lähtee, mittaristosta sitä häviötä ei voi todeta, koska merkkivaloa ohjataan väylällä.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jargon »

jargon kirjoitti:
06 Touko 2021, 13:50
Ei ole vielä mitattu. Akku 1,5 v vanha, lataussäädin uusittu viime syksynä.
Täytyy noita liittimiä/maadoituksia tarkastella seuraavaksi.
Tämä vaiva hävisi pariksi kuukaudeksi akulta runkoon ja siitä moottorille menevien maadoituksien putsaamisella. Tänään alkoi samoja oireita tulla, missähän muualla olisi maadoituspisteitä? Voihan se tietenkin olla myös itse maakaapelissa vika?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä fyysistä eroa etuapurungoissa on oikeasti? Onko kukaan päässyt vertailemaan vierekkäin?
Varaosanumero 96520393 täsmää kaikkiin rivikone-etuvetoihin,
varaosanumero 96520400 puolestaan täsmää nelivetoihin ja 3.2 etuvetoon

Johtopäätös: 2.4 -viispytty pystyy makaamaan molempien apurunkojen päällä, joten eron voisi kuvitella olevan jakolaatikon tuennassa tai kardaanin reitillä tms. Toisaalta 3.2 makaa nelivetoapurungon päällä myös etuvetoisena, joten neliveto-apurunko ainakin jollain teoriatasolla toimii myös etuvedossa.

Hämmentynyt ruudun takaa kyselee, että sopiiko nuo ristiin kumminkaan päin ja että mitä fyysistä eroa niissä oikeasti on?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Enny muista konstruktiota, mut tuntuis hassulta, jos nelikko/euveto peltiosat olisivat niin erilaiset. Siis kustannustehokkuus.
Oliko moottori/vaihteistotuoentojen kiinnityspisteiden mutteriosien lähellä/jtms ylimääräisiä reikiä? Siis optiopaikkoja veto/hitsimuttereille? Eli jenkat sen mukaan, mihi vetoon menee.

Vaikko se poikkipalkki vaan muodoltaan erilainen, minkä robotti hitsas tietämättä asiasta...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

mää ajattelisin, että kun ensin neliveto tuli vain isolohkolla ja isolohko vain nelivedolla, niin siinä lähtökohta. 3.2 etuveto on myöhemmin tehty helposti jättämällä jakolaatikko ja kartaani pois + muut liittyvät hilppeet. Mitä sitä apurunkoa vaihtamaan ja niinpä eperinkin mukaan moottori+loota combon ja apurungon välissä olevat pultattavat tuet, kannattimet ja vahvikkeet ovatkin samoja kuin nelivedossa. Tupaöljy on taasen sovitettu omanlaisilla kannattimillaan yms. neliveto apurunkoon. Tämäkin selviää vertaimella osasia eperissä. Etupäästään koppa on niin sama,että runkokiinnitys ei ole ongelma, niinku jalittam epäili. Apurungot saattavat olla myös vahvuudeltaan ja muodoiltaa erilaiset siten, että valmista tuplareijitystä ei ole, eikä niiden jälkitekeminen ole välttämättä helppoa oikeisiin kohtiin. Eli mielestäni nelivetosen apurunko sopii etuvetoseen viispyttyseen, kuhan laittaa myös nelivetosen pultattavat raudat väliin. Muihin etuvetomoottoreihin pitäisi sitte ite tehdä raudat pitkästä tavarasta, koska sellaisia ei ole olemassa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Alfan sielun elämää osa ties mitä :-D

Alfa Romeo 159 2.4 jtdm 280000km takana ja ongelma on seuraavanlainen:

Muutama päivä takaperin autosta hävisi tehot kiihdyttäessä. Kaasua kun painaa niin ikään kuin auto heittää moottorijarrutukselle eli veto pois täysin. Jalka pintakaasulle takaisin niin auto lähtee taas kiihtymään pikku hiljaa. Jos painat yhtään kovempaa niin veto pois.

Taustaa sen verran että alfassa 1 sekä 5 sylinterin korjausarvot on tyhjäkäynnillä lievästi vinoillaan. Käytetty dieselhuollossa jossa sanoivat että kaikki suuttimet normiarvoissa ja seuraa kaasua hienosti kaikilla kierroksilla paitsi tyhjäkäynnillä korjaavat hieman. Mutta ei aihetta kärkien vaihtoon heidän mielestä. Tästä siis n. 2kk. Autosta myös egr osittain tulpattu (2 pientä reikää tulppaalumiinilevyssä) ja dpf poistettu.

Autoon tehty savutustesti nyttemin ajatellen ahtovuotoa mutta tästä syypäätä ei saatu. Tänään vaihdettu sitten MAF anturi ja auto korjaantui. Joten kuten :-D

Nyt auto siis kiihtyy normaalisti kun ei ihan hana pohjassa aja. Mutta kun laitat hanan pohjaan ja auto vaihtaa pienemmän silmään niin auto kiihtyy nätisti kunnes vaihtaa isomnan silmään. Mutta ei aina. Välillä edelleen heittää vedon pois isommilla kierroksilla ja ikään kuin moottorijarrutukselle. Piennenät kaasua jonka jälkeen veto takaisin.

Luonnollisestihan auto ei mitään vikakoodia anna tällä hetkellä. Mutta jos jollain tulee yhtään mieleen missä vika voisi olla niin kiitollinen olisin. Jos ei niin jatketaan kaiken maailman antureiden vaihtoa :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

MAP-anturi imusarjassa vahva ehdokas. Monesti aika vahvassa nokitukkeessa. MAF ja MAP puhuvat auton mielestä eri kieltä ja laulu seis.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Mikee
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Sama tuli itsellekin mieleen. Huomenna putsailen sen mutta kun tosiaan MAP:kin on vaihdettu vuosi sitten niin kuvittelisi sen vielä toimivan

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkosta joku avannut mittariston? Tekis mieli hifistellä nopeusmittarin viisari tasan nollakohtaan. Kesäpyörillä 235/40r19 mittarivirhettä on palttiarallaa tuon viisarin heiton verran.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Sisäpuhaltimen kolme ensimmäistä nopeutta lopettivat toimintansa, ainoastaan isoin nopeus toimii. Onko suurin syyllinen etuvastus? Ilmeisesti tällä varaosanumerolla 77363393 oleva olisi sopiva 159 1.9Jtdm? Pystyykö joku varmistamaan? Ilmeisesti Renaultin varaosanumerolla 7701206541 olisi sama.

Kiitokset avusta.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

Flekti pyörii minuutin välein ja lämmöt ei nouse ajon aika yli 70 asteen. Missä vika? Termostaatti? Joku anturi sökönä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pörrääkö flekti tiheesti vaikka ilmastointi olisi pois päältä?

Moottorin lämpöön termari- tai anturivamma olisi looginen selitys. Lämpeekö syyläri heti kylmästä asti? Jos lämpee ni termari vuotaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko kukaan askarrellut tiivistettä tms jotta kynnykset ja ovipielet pysyisi puhtaampana. Luulisi hieman äänieristävän samalla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

Polforea kirjoitti:
15 Heinä 2021, 08:51
Pörrääkö flekti tiheesti vaikka ilmastointi olisi pois päältä?

Moottorin lämpöön termari- tai anturivamma olisi looginen selitys. Lämpeekö syyläri heti kylmästä asti? Jos lämpee ni termari vuotaa.
Pörrää tiheään vain ilmastointi päällä, pyörii minuutin ajan ja tämän jälkeen 10-15 sekunnin tauko ja taas pyörii.

Ajelin äsken töistä kotiin ja nyt nosti lämmöt 90 asteeseen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sit se on se ilmastointi joka sitä laulattaa. Ihan normaalia, ei kannata hätääntyä - se varmistaa lauhdutinkennon ilmavirran pystyäkseen toimimaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

Nyt kun flektin pyöriminen saatiin selville niin eteen tuli uusi pulma.

Osaako joku sanoa kummalla kartiolla 2010 tbi ylätukivarsi on? 1:6 vai1:10?

Autodocista rekisterinumerolla tarjoaa eri merkeille molempia kartioita.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kait se 1/6 kartiolla noin uudessa on.
"puhun niin totta kuin osaan"

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jazma »

Jos auto alkaa vilkuttamaan öljynpaineen merkkivaloa ja lopputuloksena on öljyt tikun kautta pihalle, niin
olisiko hyviä veikkauksia mikä tämän aiheutti? Öljynkierrossa jokin taisi tukkeutua ja kehitti kovan paineen? Moottoritilan etuosa oli aivan öljyn peitossa. Tämä tapahtui siis aivan äsken +15 asteen lämpötilassa, joten huohottimen jäätymisestä ei ole kyse. :)

Moottorina on 2.0 jtdm, 211 tkm ajettu. Tyyppiviaksikin sanottu öljypumpun ja -putken välinen tiiviste on vaihdettu tammikuussa päivitettyyn malliin. Viikko sitten katsoin tikusta öljyt ja olivat ylärajalla. Vaihdon jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, esim. startatessa öljynpaineen merkkivalo ei vilkutellut kovilla pakkasilla, jota ennen tiivisteen vaihtoa satunnaisesti tapahtui. Siksi tämä äkillinen lasahtaminen on hieman outoa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ öljyt ylärajalla - ei kai vain tämä syy?
Riisseleissä vain puoliväliin täyttö on sopiva, koska nämäpä eivät kuluta juurikaan öljyä vaihtovälillä ...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos öljyt tulee tikun reiästä pihalle, niin kyllä syy on muussa, kuin öljyn määrässä ylärajalla.

Huohotin voi olla jostain syystä tukkeessa ilman jäätäkin, vaikka ei lie kovin yleistä. Sinne suuntaan itse vakoilisin ensimmäisenä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onkos isojötsi/Brera yhdistelmässä ollut paisuntasäiliöongelmia, niiltä kieppeiltä näkyy vuotavan nestettä. Ilmaantui sen jälkeen kun auto kävi laturin/kaikkien öljyjen vaihdossa, ja mietin olisiko syy-yhteyttä vaiko vain sattumaa. Huomenna tutkitaan tarkemmin joka tapauksessa
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pienen letkun lähtö murtuu juuresta, jos asentaja kädellä nojaa. Ja ilmeisesti aika herkästikin, jos on samalla suunnalla tarvinnut heilua.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Myös TBI:stä murtui tuo pieni metallivahvisteinen putki säiliön sivulta. Minulta löytyy jostain uusi säiliö ilman tuota liitäntää..

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Letkulähtöhän se oli rikki, ja laturista juorujohto irti. Nyt paisuntasäiliön hommuuseen, eivät ole kovin kalliita.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Miksikäs kutsutaan liittimiä mitä käytetään mm. jtdm PA-suodattimessa, alipainepumpun kylkeen tulevassa letkussa ja kp-pumpussa ja paluulinjassa? Muoviliitin joka on avattavissa kun sisällä olevaa lukkopalaa painaa liittimen sivuilta.

Hajosi yhdestä liittimestä se muovisisus niin jos löytyisi valmis malli uudesta niin voisi koittaa 3d-tulostaa korvikkeen :) Tietäisi vain millä hakusanoilla alkaisi etsiä.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jazma »

Alfissimo kirjoitti:
19 Heinä 2021, 09:52
Huohotin voi olla jostain syystä tukkeessa ilman jäätäkin, vaikka ei lie kovin yleistä. Sinne suuntaan itse vakoilisin ensimmäisenä.
Hyvä arvaus, tuoltapa se syy löytyi. Onneksi öljyä jäi pari litraa moottoriin ja näyttäisi, että tästä selvitään vain uudella imuletkulla ja turbolla.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Lisäksi kannattaa huohotinletku/putki eristää. Talvella kun vesihöyry jäätyy , putki sulkeutuu, paine nousee ja puhaltaa öljyt ulos moottorista.
Tämä edellä esitetty koskee kaikkia autonmoottoreita.

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Nonni.

Se ensimmäinen Alfa on pihalla ja käytössä. 159SW 2.4JTDm man. Vm. 2006. NHC-413, jos jollekulle jotain sanoo. Tässä kohdin kaikki vinkit otetaan vastaan. Pari pientä ongelmaa on autossa, enkä tiedä miten suuriksi ne muodostuvat.

1. Ohjaus on jäykkä. Sillai hiukan kääntäessä kevyesti pykältävästi jäykkä. Ohjaustehostimeen liittyy jotenkin mutta ihan kaikkea ei huvittaisi uusia joten onko jotain ideoita?

2. Moottorin toiminta on sanalla sanoen erikoista. Alkaa tunkemaan mustaa putkesta kun ahotpaineet saavuttavat reippaammassa kiihdytyksessä mittarin mukaan n. 0,8bar. Täyskaasulla kiukkunen kuin ampiainen mutta ahtopaineet seilaa 1,3-1,6bar välillä. Samaa seilaamista tapahtuu cruise päällä ajettaessa n. 110km/h mittarinopeutta ja tällöin tarjoilee ajoittain sitä mustaa taas. Ikäänkuin ahtopaineet ei missään kohdin pysyisi tasaisena, eikä näin ollen vetokaan cruise päällä ajettaessa.
Kaupunkiajossa sitten taas "pätkii" varovaisella kaasunkäytöllä ajottain (eikä toki aina) tuossa alle 2000rpm kuin bensakoneinen auto sytytyshäiriötä kohdatessaan.

Muutenhan olen tyytyväinen kuin lehmä kevätlaitumella. Tallia, tai siihen viittaavaa tilaa ei ole käytössä ja ei, ei ole vikakoodinlukijaakaan. Samalla saa suositella pk-seudulla vaikuttavaa asiantuntevaa korjaamoa.

Kiitos.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ihan ekana tsekkaisin imuläppien tangon kiinnityksen.

Konepelti auki, suojamuovi pois ja sitten moottorin päällä, käytännössä välittömästi suuttimien/hehkujen nurkalla syvennyksessä on "tanko", joka kulkee kaikkien pyttyjen yli. Se on sellainen öh, 40cm? pitkä käikäle. Siinä on "puslat" jokaisen imuläpän nupikan kohdalla.

Itselläni hyvät savut lähti 2.4JTDm:stä kun tuo kyseinen tanko oli irti; muistaakseni projektiosastossa löytyy ihan kuvia kun jaksat kaivaa Aqun nelistikonttaavasta 159:stä stooria.

Jäykkä ohjaus on aika tyypillistä, mutta tsekkaa tehostinsäiliön sihdin kunto.

1) Moottori käyntiin
2) Tehostinsäiliön korkki (varovasti) auki

Jos siellä näkyy lähdetyylinen "pulputus", sihtiä ei ole tai se on irti -> tuo toimii samalla kuristimena. Helpointa on vaihtaa ohjaustehostimen säiliö uuteen tai ehjään käytettyyn.

Jos pulputusta ei ole, katso väri - tikulla vähän paperiin ja siitä näkee.

Näissä on tehtaalta asti laitettu tehostimeen ATF:iä, vaikka taas muutamankin korjaamotiedotteen mukaan kyseessä pitäisi olla hydrauliikkaöljyä. ATF on punertavaa, hydeöljy yleisesti ottaen vihreää. Ja jos litku on mustaa, se on joka tapauksessa vaihtokunnossa!

PK-seudulla parasta osaamista varmaan tarjoilee Auto Milano H:gin Viikissä, ei ole halvin, mutta ei myöskään kallein. Hinta-laatusuhde erinomainen.
Järvenpäässä on sitten Uudenmaan Carpojat, jotka ainakin joskus osasi näiden kanssa touhuta simppelimmät asiat - nykytilasta en osaa sanoa.
Malminkartanon autohuollon porukkaa löytynee ilmeisesti Keravan Motonet-korjaamosta (Startauto), mutta siellä hinnat ovat sitten AD-priimaa: yleensä palvelua saa etenkin jos on kiire, osaamista löytyy ainakin viisysin kohdalla kokemusteni mukaan hyvin. En tiedä, onko ex-Malminkartanolaisia tuolla enää/muita kuin päällikkö (käsittääkseni hän ainakin siellä oli ollut) - Malminkartanon Autohuolto oli jossain vaiheessa vahvasti kehuttu liike täällä päin. Tästäkään en nykytilasta osaa sanoa tuon taivaallista.

Vastaa Viestiin