Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Mistäs saisi 2,4jdtm:n öljynsuodattimen maljan tai mikä se nyt oikealta nimeltään on? Siis se kippo mihin suodatinpatruuna laitetaan ja ruuvataan suodattimen jalkaan kiinni.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Missähän sais jyväskylässä ajettua moottorin ohjausyksikon päivityksen 159 2.2 jts:sään 2006 malliin?
paljonkohan moinen homma yleensä kustantaa?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Autokeskuksella ja tais maksaa 80€. Yhden kerran kokeilin päivittää mut eivät saaneet yhteyttä Italian palvelimelle.. Sillä kertaa maksanut :)

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Okei.tarvii kysellä autokeskukselta asiaa.
en tiedä onko tuohon koskaan päivitystä tehty niin aattelin teettää josko olis vaik jotain hyötyä siitä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saakohan siellä sen määräaikaishuollon yhteydessä... Jos huolto on halpa (omat öljyt, filtterit ymv.) niin voi säästää rahaa? =D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ saahan sen samassa yhteydessä, mut ei tarkoita autokeskuksen kohdalla sitä, ettetkö joutuisi maksamaan siitä :D

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Lähteekö tuo sivupeili irti ihan vain nyppäämällä ja mitä olette käyttäneet työkaluna? En haluisi särkeä mitään.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kyl siel varmaan on kuusiokolot sisäpuolelta avattava. Eli varmaan se muovinen kolmio tulis irrottaa ja sen takaa avata ruuvit. Luulisin.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Mikähän olisi hyvä tulppa 2.2jts koneeseen?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^alkuperänen ngk tai denson iridium ik16. Denson vaihtoväli 50tkm, ngk 100 tkm. Ittellä densot koneessa, kone käy ja kukkuu sekä käynnistys ongelma hävis kun korvaus ngk densolla. Teki sitä ettei ekalla lähteny aamuisin, tokalla vasta.

Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Rema kirjoitti:...Laitettiin Denso IK16 tulpat...
...Laatikossa lukee: Denso iridium power IK16 #4 103 5303#4
Tämän vitjan sivulla 32 nimimerkki Rema lausuu noin. Itsekin käytin omassani noita tulppia Reman neuvon mukaisesti ja hyvin pelasi.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Tuossa loppukesällä helteiden aikaan syttyi muutaman kerran moottorivalo käynnistettäessä ja sanoi Check engine. Sitten se lakkas. Tänään huollossa muistista löytyi P1141, P 0016 ja P 1161, liittyvät kuulemma nokka-akselin säätöön ja lambdaan. Sanovat että tällaisia usein näkee jos on ketjun kanssa ongelmaa, nyt on kuitenkin niin että autoon on ketju vaihdettu 17 tkm sitten että voisko olla. Voiko siinä asennuksessa tehdä jonkun oleellisen virheen? No ne tyhjensi muistin ja kävivät koeajolla eikä lamppu syttynyt, kehoittivat ajelemaan ja katteleen vieläkö syttyy. Autossa ei nyt merkittävämpiä oireita toiminnan suhteen ole ollut, välillä olen kyllä ajatellut että vetääkö se ihan kunnolla vai oisko vähän voimaton. Kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa myös kuuluu jonkinlaista mekaanista ääntä joka vähän ihmetyttää, ketju kuitenkin? Auto siis 159 2,2 JTS -08, ajettu 102 tkm.
Herättääkö minkäänlaisia ajatuksia tämä tarina?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ottimo kirjoitti:Tuossa loppukesällä helteiden aikaan syttyi muutaman kerran moottorivalo käynnistettäessä ja sanoi Check engine. Sitten se lakkas. Tänään huollossa muistista löytyi P1141, P 0016 ja P 1161, liittyvät kuulemma nokka-akselin säätöön ja lambdaan. Sanovat että tällaisia usein näkee jos on ketjun kanssa ongelmaa, nyt on kuitenkin niin että autoon on ketju vaihdettu 17 tkm sitten että voisko olla. Voiko siinä asennuksessa tehdä jonkun oleellisen virheen? No ne tyhjensi muistin ja kävivät koeajolla eikä lamppu syttynyt, kehoittivat ajelemaan ja katteleen vieläkö syttyy. Autossa ei nyt merkittävämpiä oireita toiminnan suhteen ole ollut, välillä olen kyllä ajatellut että vetääkö se ihan kunnolla vai oisko vähän voimaton. Kylmäkäynnistyksen jälkeen saattaa myös kuuluu jonkinlaista mekaanista ääntä joka vähän ihmetyttää, ketju kuitenkin? Auto siis 159 2,2 JTS -08, ajettu 102 tkm.
Herättääkö minkäänlaisia ajatuksia tämä tarina?
vaihdettiinko vain ketju 17tkm sitten vai myös rattaat?

jos pelkät ketjut niin ei muuta kuin koko homma uusiksi myös ratakset vaihtaen...

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kuinka voidaan yleensäkään laittaa uutta kettinkiä vanhoille rattaille :shock: Tai voi tietysti, tehdään sitä muitakin hölmöläisten hommia. :?

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
vaihdettiinko vain ketju 17tkm sitten vai myös rattaat?

jos pelkät ketjut niin ei muuta kuin koko homma uusiksi myös ratakset vaihtaen...
Tuota kuittia katselen ja siinä on kaksi osaa joiden eng nimitys on "filler", oletan niiden olevan ratakset, ovat hinnaltaan noin 40 € kpl. Tää remppa tehtiin ennenkuin ostin auton niin ei ole mitään omia kokemuksia.
EDIT: ei kun ne ovatkin ne sellaiset ohjaimet (eng pad), katson nyt ePERistä. Vaikuttaa siis että rattaita ei tosiaan ole vaihdettu! Huono juttu siis.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

"Filler" taitaa olla laahain? Ihme, että edes niitä vaihdettu... Mutta tosiaan tuossa Korean ihmeessä jos jotain käy, niin ketju + kiristin + laahaimet on se, mitä tarvitaan. Rattaita ei niissä olla vaihdettu varmaan ikinä...
Toisaalta, Japsin ihmeessä oli tapaus, jossa vaihdettiin ensin ketju, laahaimet ja kiristin.... Jonka jälkeen vaihdettiin vielä pyörät. Oli jotain jako-ongelmia tms. mielenkiintoista?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ja onhan myös vaihdettu tasapainoketju ja sen laahaimet?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Juuri ennen Bellaa vaihdetttiin tuulilasi ja sen jälkeen täälläkin ihmettelin kuinka apparin puolen sulka jättää lasin yläreunaan pyyhkimättömän kolmion. No nyt kun on sadekausi alkanut on tuo ongelma pahentunut. Sulka ja pyyhkijänvarsi on ok, mutta ilmeisesti sen vivuston kiinnitys antaa periksi niin ettei varsi paina enää kunnolla lasia vasten. Auto jäi nyt eilen illalla Sveitsinporttiin tutkittavaksi, sen verran hutera tuo jo oli ettei näissä sateissa enää uskaltanut ajaa. Vivusto rupesi myös pitämään ääntä ja nähtävästi tuossa on vaarana etä pyyhkijänvarsi innostuu syömään loven konepellin reunaan.

Mutta onko tuo nyt sitten vaan yhteensattumaa että rupesi oireilemaan heti lasinvaihdon jälkeen? Jos pyyhkijänvarren irroituksessa on tarvinnut käyttää voimaa, voisi kai se ainakin teoriassa tehdä kipeetä vivustolle.
Il nero era bellissimo

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

On näemmä lakannut kuskinpuolen penkinlämmitin lakannut toimimasta ja ajattelin vaihtaa vastuksen ennen talvea.
Onko kellään tietoa, että saako niitä vastuksia hommattua mistään muualta kuin marmorilta?
184€ kuulosti vähän kalliilta hinnalta vastuslangan pätkästä.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Vainio kirjoitti:On näemmä lakannut kuskinpuolen penkinlämmitin lakannut toimimasta ja ajattelin vaihtaa vastuksen ennen talvea.
Onko kellään tietoa, että saako niitä vastuksia hommattua mistään muualta kuin marmorilta?
184€ kuulosti vähän kalliilta hinnalta vastuslangan pätkästä.
Reilu vuosi sitten vaihdatin AutoFilarolla koko lämmityselementin, hankkivat osan Heikalta. Häneltä varmaan voisi kysyä saatavuutta.

Avatar
closed
Viestit: 64
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 10:26
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDm Q-Tronic 2009
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja closed »

Apua/vinkkejä kaivataan,

jumahti oikeanpuoleinen etujarru, diagnoosi oli jumittunut mäntä, menee uusiksi koko satula. Samalla vaihtuisi levyt ja palat = mistä löytyisi setti järkevimpään hintaan?

Auto siis -09 159 SW 1,9 jtdm.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Shuttle kirjoitti:Ja onhan myös vaihdettu tasapainoketju ja sen laahaimet?
Ei vaikuta siltä ett olis näitä vaihdettu.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ Nimark.fi tilasin itse jarru osaa. Oli mielestäni melko edukasta, kuin muilla vastaavat merkit ja osat

Avatar
closed
Viestit: 64
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 10:26
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDm Q-Tronic 2009
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja closed »

Kiitos vinkistä quppe, tuli tarpeeseen!

On näköjään 159 etujarrusatulat, ei löydy verkkokaupoista omien hakujen perusteella. AK pitää osalle hintaa 750 €, joten jos löytää jostain järkevämpään hintaan niin lompakko kiittää ;D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Ei se näissä jutuissa koskaan kiitä ;) Ootko Hessumobiilista kysyny (petikko) ja nää muut perus paikat. Eihän noita kaikkia varaosia välttämättä näy listalla.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minkälaista arvoa teillä laturi työntää kun peruskuormitus on päällä? Minulla alkoi turbossa 4 viikon huoltoreissun jälkeen käynnistyminen olla vaivalloista. Akulla ikää n. 3v 6kk. eli vissiin nykyakun käyttöiän päässä. Ajot on 95% kaupunkiajoa, lyhyttä matkaa. Olen viime päivät käyttäny autoa työmatkoilla ja ajanut pitkää siivua, yrittäen ladata sitä. Silti käynnistyminen ollut nihkeää. Tänään hain uuden Vartan E11 74aH:n. Pyysin että asentaja mittaisi latauksen ja hän totesikin että vähän alakanttiin on kuormituksessa. Nähdäkseni 12,8 oli valot päällä, lämppäripuhallin täysillä ja ilmastoinnin tuuletin käydessä. Kun tuuletin lopetti, nousi lukema yli 14:sta.

En tajua näistä arvoista yhtään mitään,. mutta liekö seuraavaksi laturi vaihtokunnossa?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Latauksen pitäisi olla 14v tienoolla...

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos tyhjiksellä kyykkää niin ei yllätä ihan niin paljoa, mutta jos jännitteet oli tuollaisia ja moottorissa vähän kierrostakin mukana, niin kyllähän se kuulostaa puutuvalta laturilta.

Kivempi toki huomata nyt kuin 4kk päästä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tyhjäkäynnillä kyykkäs selvästi aina kun tuuletin lähti pyöriin, mutta kierroksilla se minusta piti latauksen 14 tuntumassa 13,8-14,6 taisi mittarissa pyöriä.

Edit. Ja kotona yleismittarilla mitattuna tyhjäkäynnillä pitää tasaisesti latauksen 14sta. Ei tässä ainakaan isompaa vikaa ole.
Viimeksi muokannut Janne, 19 Elo 2014, 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ottimo kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Ja onhan myös vaihdettu tasapainoketju ja sen laahaimet?
Ei vaikuta siltä ett olis näitä vaihdettu.
Kilin kolin riks ja poks. Ketjuvaihdon yhteydessä pitäisi olla vaihdettuna kaikki. No kai sen voi noinkin tehdä. Korjaussetti kuitenkin sisältää myös tasapainoketjun ja sen värkkeet, niin ihmettelen ettei niitäkään pistetty uusiksi.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Shuttle kirjoitti:
Ottimo kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Ja onhan myös vaihdettu tasapainoketju ja sen laahaimet?
Ei vaikuta siltä ett olis näitä vaihdettu.
Kilin kolin riks ja poks. Ketjuvaihdon yhteydessä pitäisi olla vaihdettuna kaikki. No kai sen voi noinkin tehdä. Korjaussetti kuitenkin sisältää myös tasapainoketjun ja sen värkkeet, niin ihmettelen ettei niitäkään pistetty uusiksi.
Joo, omituinen on tämä eka remppa ollut. Yritän nyt järjestellä uusintaa, meillä on täällä Ruotsissa sellainen konevahinkovakuutus ja toivon että saan sen sitä kautta, jää vaan omavastuu maksettavaksi sitten.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 402
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

closed kirjoitti:Kiitos vinkistä quppe, tuli tarpeeseen!

On näköjään 159 etujarrusatulat, ei löydy verkkokaupoista omien hakujen perusteella. AK pitää osalle hintaa 750 €, joten jos löytää jostain järkevämpään hintaan niin lompakko kiittää ;D
Saisko niihin korjaussarjaa? Tai riskillä voi koittaa avata putsata ja kasata samoilla tiivisteillä. Sehän kyllä selviää samantien pysyikö tiivisteet ehjänä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ottimo kirjoitti:Joo, omituinen on tämä eka remppa ollut. Yritän nyt järjestellä uusintaa, meillä on täällä Ruotsissa sellainen konevahinkovakuutus ja toivon että saan sen sitä kautta, jää vaan omavastuu maksettavaksi sitten.
Toivottavasti natsaa paremmin toisella kerralla. Opelin 2.2 koneisiinhan tätä on myös tehty ihan urakalla ja näihinkin vaihdetaan kaikki kerralla tasapainohimppeleitä myöden. Eihän tuo tasapainoketju nyt tuossa mitään erikoista tee ja ilman sitäkin varmasti toimisi(?), mutta perusteellinen korjaustoimenpide on aina parempi. Ei muuta, muttaku AK halusi säästää omalla kohdallani kanssa tässä kohtaa.

Avatar
closed
Viestit: 64
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 10:26
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDm Q-Tronic 2009
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja closed »

Kiitos vinkeistä, löytyi etujarrusatula täältä: shop4parts.co.uk

Tilasin samalla etujarrulevyt, etujarrupalat. Hinta koko setille 610 €, vastaava setti AK:lta olisi maksanut reilun tonnin. Välillä kannattaa googlettaa...

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alustassa kolisee taas. Tietääkö kukaan niveliä, joita ei tarvitsisi vaihtaa 2000 eurolla vuosittain?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kuljettajan omat nivelet? :mrgreen: :lol:

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Nyt tarvitaan apua.

Ilmansuodattimen kotelon kansi on halki ja suodatin on aina pidemmän (kuten 8 tuntia) seisonnan jälkeen märkä. Ankkalinnan autorahastamo Konalassa liimaili sitä mutta vienosti ehdottelee sitä koko hässäkkää uusittavan 400 eurolla - pelkkää kantta kun ei saa. Startti sanoo MOOOO eli jotain on pakko tehdä. Ebayssä olisi originaali yli 300 eurolla. Sitten on jotain hiilikuituväkkyröitä jotka ei kai sovi mihinkään rakoon. Keksiikö joku mistä tuon löytäisi halvemmalla?

Meinasin epoksoida sen kannen itse mutta kun tuossa puoli tuntia olin pihalla räikällä käännellyt tyhjää 2-3 ruuvista niin alkoi tuntua siltä että nyt tää saa riittää :evil: Muutenkin turhauttaa tää touhu koska tuo kotelon kansihan ei voi mennä rikki mitenkään, paitsi jos joku huumeiden käyttäjäin keskusliitosta rekrytty homolinjan anus-asentaja-lahjakkuudet on sitä vääntäny apinana irti väkisin, eli siis ne samat korjaamot joille tässä rahaa ylenpalttisesti kannetaan vuodesta toiseen niin ovat koko vaurion aiheuttaneet. (Vuosi sitten meni Defan letkulämmittimen sähköpumpun liitinpuoli paskaks koska A:lla alkava pikkupaja Hki:ssä oli sen releboxeineen niin kiihkeästi vetäny irti akusta. Tiskillä todettiin että "Ei kuulosta todennäköiseltä").

Oikeasti: Seuraavaksi ostan toppahaalarit ja sähkömopon. Tai perustan yksityiskorjaamon.

Pääsisköhän tonne Ukrainaan vapaaehtoiseksi ampumaan kaikkia ruuvikierteiden väkisin tuhoajia :evil: :eggface:
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ löytyisköhän autovahinkokeskuksesta käytettynä ja vähän lyttääntyneenä?

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Onkohan kellään tietoa, saako vauhtipyörän pultteja Jyväskylästä niinkin lyhyellä varoitusajalla kuin huomenna? Kaiken häslingin keskellä unohtui ne ostaa remonttia varten, se kun olisi määrä alkaa maanantaina, ja itse lähden reissun päälle maanantaiaamuna... :crazyeyes:

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Katsastuksessa tuli korjauskehotus käsijarrusta, kun 3/4 liikkeestä on tyhjää. Ja tottahan se on, että ei se kovin hyvin pidä... Vaijerit vaihdettiin noin vuosi sitten ja loppusyksystä takajarrut herkisteltiin kun jumittuneet liukutapit aiheuttivat kitinää. Pystyykö tuota käkkäriä säätämään / kiristämään? Pystyykö sen tekemään itse? Jos ei jaksa ja osaa niin tietääkö joku onkohan tässä Olarin tienoolla jotain paikkaa joka voisi sen hoitaa kuntoon? (Viikin Automilano on vähän turhan kaukana pienen homman vuoksi, samoin Ljudqvist joka on kirjaimellisesti kuusessa.) Olarin AK pitäköön tunkkinsa... :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuossakin ole kepin kulissin alla ruuvi? Ideana, että siitä otetaan "löysät pois" ainoastaan (näin on ainakin 156:ssa) - tarkoitus on siis ottaa vaijerin löysät, EI kiristää. Tällä saadaan rajattua se tyhjä alue haluttuun 1-3napsuun...

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

jep kiristysmutteri löytyy. varo ettet kiristä liikaa -> jää laahaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös 159:Ssä ole saivan toimiva automaattisäätö myös? Eli mutterista EI saa kiristää, ettei sotkeudu tuokin... Joka tapauksessa, kulissin alta "löysät pois" on ainakin turvallista tehdä, sikäli kun jarrut muuten toimii OK. Jos jää laahaamaan tai jumittelemaan, on jossain vikaa ja se pitää toki korjata.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

joltain faktaa kehiin.. mielestäni lähes samanlainen käsijarrusäätö kuin esim 156

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos on samanlainen, siitä saa ottaa vain vaijerin löysät pois. Sitä *EI* ole tarkoitettu kiristykseen, automatiikka hoitaa sen satulan päässä...

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

no sitä juurikin meinasin :D eli ihan perus jarrusatula käsijarru :D menin ihan sekasin kun puhutaan jostai kumman automaattisesta :DDD kuulosti niin hienolta

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Käsinojan/lokeron kannen alta saa säädettyä JOS on tätä mallia:

Kansi auki--> kumi ylös--> huoltoluukku auki
Sitten vaan hylsyllä ja jatkovarrella tähtäilemään säätömutterin kantaa.
Olikohan se 10 tai 11mm mutteri...

Niin ja jos ei meinaa avain osua mutteriin niin kannattaa vähän liikutella käsijarrukahvaa sellaiseen asentoon, että onnistuu.

Ai niin, elearnissa kehotetaan polkemaan samalla reilusti jarrupoljinta pohjaan ja kokeilemaan käsijarrun tuntumaa.
Tällä saa ilmeisesti varmistettua, että automaattisäätö asettuu satulan päästä kohdalleen
Liitteet
IMG_0364.JPG
IMG_0364.JPG (65.63 KiB) Katsottu 6802 kertaa

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

ˆKiitos tiedosta! Mahtava juttu jos olisi noin helppo. Vielä tyhmä kysymys. Auto lienee syytä olla käynnissä kun sitä jarrua polkee?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Joo, mutta toi jarrun polkeminen taitaa olla tarpeen vaan palojen vaihdon yhteydessä.
Ideana varmaan rutistella väljät pois systeemistä.
Jos katsastuksessa käsijarru piti jarrutestissä suht tasaisesti molemmin puolin niin eiköhän se löysät pois säätö riitä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tuossa kivetettyä mökkitieä ajelin ja seuraavalla huoltsikalla huomasin että liikkeelle lähdössä kolahtaa edessä äänekkäästi ja tuntuu oudolta. Vaihteisto ja kytkin normaali.pakko oli jatkaa matkaa, kun ei ollut oireillut taas vauhdissa. No motarille kun pääsin niin meinas tulla köntsät housuun, kun alkaa kolisemaan kivet pohjassa julmetusti. Just oli huoltsikka edessä ja siellä tarkistaa tilanne. Kaikki oli palautunut normaaliksi. Osaako joku kertoa mihin väliin kivi oli joutunut, kun tuollein käyttäytyi..

Vastaa Viestiin